ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
30 квітня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/328/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисіль С. В., розглянувши у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, про визнання неправомірною та скасування постанови про закриття виконавчого провадження від 25 березня 2024 року ВП № 72502908,
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Луганського окружного адміністративного суду на розгляді перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 (далі позивач) до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) (далі також відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (далі третя особа, УСЗН Лисичанської ВЦА), в якому позивач, після уточнення позовних вимог, просить:
- визнати неправомірною та скасувати постанову від 25 березня 2024 року заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Віхлініна Д. В. про закінчення виконавчого провадження ВП № 72502908 з примусового виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року в адміністративній справі № 360/905/22;
- зобов`язати Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції продовжити виконавче провадження з примусового виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року в адміністративній справі № 360/905/22.
Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області щодо не розгляду його заяви від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути його заяву від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 та прийняти рішення по суті заяви.
У заяви від 24 листопада 2021 року позивач просив замінити зіпсоване посвідчення від 21 серпня 2019 року серії 1А № 009482; на новому посвідченні рік участі та реквізити судових рішень не вказувати.
14 квітня 2023 року Луганським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист у справі № 360/905/22.
10 серпня 2023 року заступником начальника Відділу примусового виконання рішень (ВПВР) Управління забезпечення примусового виконання рішень (УЗПВР) у Луганській області Східного міжрегіонального управління (СМУ) Міністерства юстиції Віхлініним Д. В. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження з примусового виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22.
25 серпня 2023 року заступник начальника ВПВР УЗПВР у Луганській області Віхлінін Д.В. наклав на боржника УСЗН Лисичанської МР Сєвєродонецького району Луганської області штраф, але боржник вважає себе невинним, оскільки таке посвідчення оформлюється в Департаменті соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації, до якого боржник зробив відповідне подання.
26 серпня 2023 року з метою виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 позивач звернувся до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з проханням вжити до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації заходи для оформлення посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорія 1 в замін зіпсованого, на новому посвідченні реквізити судових рішень та роки не проставляти.
27 березня 2024 року позивачем на поштову електронну адресу (E-mail) від відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції отримано копію постанови про закінчення виконавчого провадження від 25 березня 2024 року ВП № 72502908.
Підставою для такого рішення відповідача стало виписане Луганською ОДА посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1992-1997 від 21 березня 2024 року серія А № 067697, а також в постанові про закінчення виконавчого провадження зазначається, що нібито встановлено: «рішення виконано фактично та в повному обсязі».
На думку позивача, виписане Луганською ОДА посвідчення від 21 березня 2024 року серія НОМЕР_1 знову зіпсоване з наступних причин: 1) рішенням Лисичанського міського суду від 19 січня 2018 року позивачу встановлено статус Учасника ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби (військовий ліквідатор 1989-90 р.р.), а посвідчення виписане Луганською ОДА цивільного ліквідатора 1992-97 р.р. це робить посвідчення неправдивим; 2) напис: «Повторно. Видано...» також недостовірний, оскільки судом встановлено, що позивач попереднє посвідчення не отримував; 3) це посвідчення суперечить виду пенсії позивача: з інвалідності в наслідок ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби, що відбувалась у 1989-90 р.р., тобто пенсії військового ліквідатора Чорнобильської катастрофи; 4) постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 не передбачено написання будь-якого періоду перебування в зоні відчуження.
На підставі вказаного ОСОБА_1 вважає постанову заступника начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Віхлініна Д.В. від 25 березня 2024 року про закінчення виконавчого провадження неправомірною і такою, що підлягає скасуванню.
Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції адміністративний позов не визнав, про що подав відзив на позовну заяву від 23 квітня 2024 року, в якому у задоволенні позовних вимог просить відмовити за необґрунтованістю.
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що на виконанні у відділі примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції перебував виконавчий лист Луганського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2023 року № 360/905/22 про зобов`язання УСЗН Лисичанської ВЦА розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551, та прийняти рішення по суті заяви.
10 серпня 2023 року державний виконавець, керуючись статтями 3, 4, 24, 25, 26, 27 Закону України «Про виконавче провадження», виніс постанову про відкриття виконавчого провадження № 72502908. Копії постанови направлено боржнику для виконання, стягувачу для відома.
До державного виконавця надійшла відповідь боржника, з якої встановлено, що рішення суду не виконано.
Враховуючи зазначене, 25 серпня 2023 року державний виконавець, керуючись статтями 63, 75 Закону України «Про виконавче провадження», виніс постанову про накладення штрафу на боржника у розмірі 5100,00 грн, де також було зазначено про обов`язок боржника виконати рішення протягом 10 робочих днів. Копію постанови направлено боржнику для виконання.
До державного виконавця надійшла відповідь боржника, якою повідомлено, що УСЗН Лисичанської ВЦА (далі управління), з метою виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 , направлено на адресу Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації лист від 20 березня 2024 року № 442 з проханням видати ОСОБА_1 повторне посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року. Департаментом (у відповідь на лист від 20 березня 2024 року № 442) передано до управління посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_1 від 21 березня 2024 року, видане Луганською обласною державною адміністрацією на ім`я ОСОБА_1 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551, для подальшої видачі ОСОБА_1 . Листом управління від 22 березня 2024 року № 456 ОСОБА_1 запрошено до управління для отримання вищезазначеного посвідчення.
Таким чином, рішення суду виконано фактично та у повному обсязі.
На підставі вказаного, 25 березня 2024 року державний виконавець, керуючись пунктом 9 частини першої статті 39 Закону України «Про виконавче провадження», виніс постанову про закінчення виконавчого провадження. Отже, дії відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції є правомірними та відповідають вимогам Закону України «Про виконавче провадження».
З огляду на вказане відповідач вважає, що жодних законних підстав для задоволення позову не існує, а обставини, на які посилається позивач, є необґрунтованими, тому просить відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 .
Третя особа до суду надала письмові пояснення від 25 квітня 2024 року № 758, в яких зазначено, що на виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 (далі постанова) УСЗН Лисичанської ВЦА розглянуло (в межах повноважень) заяву від 24 листопада 2021 року ОСОБА_1 про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року. За результатами розгляду УСЗН Лисичанської ВЦА було підготовлено та направлено подання від 28 квітня 2023 року № 617, з клопотанням щодо розгляду на засіданні Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Комісія) заяви від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року. Згідно з листом Департаменту від 06 липня 2023 року № 13/2177-31 засідання Комісії відбулося 21 червня 2023 року, в ході якого було розглянуто подання УСЗН Лисичанської ВЦА від 28 квітня 2023 року № 617 та прийняте Комісією рішення: рекомендувати управлінню виконати постанову, звернутися до Першого апеляційного адміністративного суду за роз`ясненням постанови, у разі не згоди з постановою підготувати документи щодо касаційного оскарження у Верховному Суді; ДСЗН звернутися за роз`ясненням до Міністерства соціальної політики України відносно можливості виконання постанови УСЗН.
Про прийняті Комісією рішення ОСОБА_1 був проінформований листом управління від 11 серпня 2023 року № 1213.
Таким чином, УСЗН Лисичанської ВЦА в межах своїх повноважень, виконало всі умови Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян та рішення Луганського окружного адміністративного суду у справі № 360/905/22 (від 16 березня 2023 року) для забезпечення видачі посвідчення «Учасник ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС» ОСОБА_1 .
Водночас, 10 серпня 2023 року відділом примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 72502908.
УСЗН Лисичанської ВЦА листом від 23 серпня 2023 року № 1252 проінформувало відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про виконання (в межах своїх повноважень) постанови від 16 березня 2023 року.
Проте, державним виконавцем винесено постанову від 25 серпня 2023 року ВП № 72502908 про накладення штрафу на УСЗН Лисичанської ВЦА за невиконання рішення суду.
З метою виконання постанови від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 УСЗН Лисичанської ВЦА листом від 07 вересня 2023 року № 1351 до Першого апеляційного адміністративного суду направило заяву про надання роз`яснень постанови від 16 березня 2023 року в частині, що стосується виконання певних дій, які має здійснити управління для реалізації рішення суду щодо заміни зіпсованого посвідчення від 21 серпня 2019 року серії 1А № 009482 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551.
Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2023 року в задоволенні заяви УСЗН Лисичанської ВЦА від 07 вересня 2023 року № 1351 про роз`яснення постанови від 16 березня 2023 року було відмовлено.
Статтею 65 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено, що видача посвідчень учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи провадиться, зокрема, обласними державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Процедура видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС визначена Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян».
Відповідно до пункту 11 Порядку посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС видаються, зокрема, обласними державними адміністраціями за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.
Згідно з пунктом 12 Порядку у разі втрати або зіпсування посвідчення замість нього видається повторне посвідчення на підставі раніше поданих документів, зазначених у пункті 11 Порядку. Такі посвідчення видаються, зокрема, обласними держадміністраціями за місцем проживання (реєстрації) особи. У верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: «Повторно. Видано замість посвідчення серії НОМЕР_3 ».
Враховуючи постанову від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22, оскільки на час звернення з заявою від 24 листопада 2021 року ОСОБА_1 вже мав статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і звертався не за видачею первинного посвідчення, а за заміною наявного, але зіпсованого посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, вже виданого на підставі документів, визначених пунктом 11 Порядку, то відповідно до вимог пункту 12 Порядку, повторне посвідчення замість зіпсованого видається уповноваженим органом за місцем проживання (реєстрації) особи.
Враховуючи вказане, з метою виконання постанови суду, щодо отримання посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року, УСЗН Лисичанської ВЦА листами від 30 листопада 2023 року № 1798 і від 28 грудня 2023 року № 1956 рекомендувало ОСОБА_1 звернутися з відповідною заявою до Луганської обласної державної адміністрації (уповноваженого органу), за адресою: м. Дніпро, Запоріжське шосе, 30ф.
Крім того, для виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22, УСЗН Лисичанської ВЦА листом від 20 березня 2024 року № 442 звернулося до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації з проханням видати на ім`я ОСОБА_1 повторного посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року.
Луганською обласною державною адміністрацією 21 березня 2024 року було видано посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_1 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 (замість зіпсованого посвідчення серії НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року), на ім`я ОСОБА_1 , та передано управлінню для подальшої видачі останньому, про що УСЗН Лисичанської ВЦА листом від 22 березня 2024 року № 459 проінформувало відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Листами управління від 22 березня 2024 року № 456 і від 03 квітня 2024 року № 552, та під час телефонної розмови (05 квітня 2024 року зі спеціалістом УСЗН) ОСОБА_1 було запрошено до управління отримати вищезазначене посвідчення за адресою: АДРЕСА_1 ) або повідомити письмово управлінню про причини, за яких посвідчення залишається не отриманим.
Під час особистого звернення 08 квітня 2024 року до спеціалістів управління (з питань, які входять до їх компетенції) ОСОБА_1 утримався від отримання запропонованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_1 від 21 березня 2024 року та не погодився засвідчити свою відмову від згаданого посвідчення у журналі видачі посвідчень, про що УСЗН Лисичанської ВЦА 08 квітня 2024 року був складений акт.
Листом від 10 квітня 2024 року № 592 управління проінформувало Департамент соціального захисту населення про неотримання ОСОБА_1 посвідчення серії НОМЕР_1 від 21 березня 2024 року.
Станом на 25 квітня 2024 року посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_1 від 21 березня 2024 року ОСОБА_1 не отримано, письмових пояснень щодо причин неотримання зазначеного посвідчення до УСЗН Лисичанської ВЦА не надано.
Враховуючи вищезазначене УСЗН Лисичанської ВЦА в межах своїх повноважень, виконало всі умови Порядку № 551 та постанови суду у справі № 360/905/22 (від 16 березня 2023 року) для забезпечення видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» ОСОБА_1 замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року.
Крім того, ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 17 квітня 2024 року заяву ОСОБА_1 про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень відповідачами на виконання рішення суду у справі № 360/905/22 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії залишено без задоволення.
З огляду на вказане, заява ОСОБА_1 є необґрунтованою і такою, що не підлягає задоволенню.
Ухвалою суду від 22 квітня 2024 року відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду у письмовому провадженні (без повідомлення учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи) на 30 квітня 2024 року із зазначенням, що справа розглядатиметься з урахуванням особливостей провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, встановлених статтями 268-272, 287 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, судом встановлено наступне.
24 листопада 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Лисичанської міської ради із заявою, в якій просив замінити зіпсоване посвідчення від 21 серпня 2019 року серії НОМЕР_2 ; на новому посвідченні рік участі та реквізити судових рішень не вказувати.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 частково задоволено позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, УСЗН Лисичанської ВЦА про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії. Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, яка полягає у нерозгляді заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про направлення на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяви про заміну зіпсованого посвідчення від 21 серпня 2019 року серії 1А № 009482 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком №1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551, на підставі раніше наданих документів. Зобов`язано УСЗН Лисичанської ВЦА розглянути заяву про направлення на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяви про заміну зіпсованого посвідчення від 21 серпня 2019 року серії 1А № 009482 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551, на підставі раніше наданих документів. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 апеляційну скаргу УСЗН Лисичанської ВЦА на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 залишено без задоволення. Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 задоволено частково. Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 скасовано. Позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, УСЗН Лисичанської ВЦА про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність УСЗН Лисичанської ВЦА щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551. Зобов`язано УСЗН Лисичанської ВЦА розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 та прийняти рішення по суті заяви. У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії відмовлено.
14 квітня 2023 року ОСОБА_1 за рішенням постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22, яка набрало законної сили 16 березня 2023 року та підлягає примусовому виконанню в порядку, передбаченому Законом України «Про виконавче провадження», видано виконавчий лист.
Позивач звернувся до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) з заявою від 03 серпня 2024 року про прийняття на виконання виконавчий листа від 14 квітня 2023 року у справі № 360/905/22.
Постановою заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 10 серпня 2023 року відкрито виконавче провадження ВП № 72502908 з примусового виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 14 квітня 2023 року у справі № 360/905/22, про зобов`язання УСЗН Лисичанської ВЦА розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 та прийняти рішення по суті заяви.
10 серпня 2023 року державним виконавцем у виконавчому провадженні ВП № 72502908 винесені постанови: про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження, стягнення виконавчого збору.
З метою виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 позивач звернувся до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з проханням вжити до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації заходи для оформлення посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорія 1 в замін зіпсованого, на новому посвідченні реквізити судових рішень та роки не проставляти.
Листом від 23 серпня 2023 року № 1252 УСЗН Лисичанської ВЦА повідомило відповідача про те, що процедура видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС визначена Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі Порядок № 551), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян». Згідно з пунктом 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами. Відповідно до вимог пункту 3 Порядку № 551, записи у посвідченні завіряються підписом голови (його заступника) Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, та скріплюються печаткою. Отже, підготовку, оформлення та засвідчення посвідчення, передачу посвідчення для подальшої видачі особі має здійснювати Департамент соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації (далі Департамент), оскільки на нього покладено забезпечення роботи зазначеної регіональної комісії. На виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду у справі № 360/905/22 (від 16 березня 2023 року) управління розглянуло заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року. Так, для подальшого розгляду та вирішення по суті (прийняття відповідного рішення регіональною комісією), управлінням було підготовлено та направлено на адресу Департаменту подання від 28 квітня 2023 року № 617 щодо розгляду на засіданні комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, заяви від 24 листопада 2021 року ОСОБА_1 про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року та додані до заяви документи. Таким чином, управління, в межах своїх повноважень, виконало всі умови Порядку № 551 та рішення Луганського окружного адміністративного суду у справі № 360/905/22 (від 16 березня 2023 року) для забезпечення видачі посвідчення «Учасник ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС» ОСОБА_1 . Згідно з листом Департаменту від 06 липня 2023 року № 13/2177-31 засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи відбулося 21 червня 2023 року, в ході якого було розглянуто подання управління від 28 квітня 2023 року № 617 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року. Про прийняті Комісією рішення ОСОБА_1 поінформований управлінням. Отже, рішення Луганського окружного адміністративного суду у справі № 360/905/22 (від 16 березня 2023 року), управлінням фактично виконано 28 квітня 2023 року до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження (10 серпня 2023 року).
До листа надано: подання УСЗН Лисичанської ВЦА від 28 квітня 2023 року № 617, в якому УСЗН Лисичанської ВЦА клопоче перед Департаментом соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації щодо розгляду на засіданні комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, заяви від 24 листопада 2021 року ОСОБА_1 (зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 ) про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року.
25 серпня 2023 року заступником начальника Відділу примусового виконання рішення Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції винесено постанову про накладення штрафу у розмірі 5100,00 грн на УСЗН Лисичанської ВЦА за невиконання рішення суду по виконавчому листу, виданому Луганським окружним адміністративним судом 14 квітня 2023 року у справі № 360/905/22.
Листом від 15 вересня 2023 року № 1388 УСЗН Лисичанської ВЦА повідомило відповідача про те, що на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, УСЗН Лисичанської ВЦА про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії, управлінням на адресу Першого апеляційного адміністративного суду направлено заяву від 07 вересня 2023 року № 1351 про надання роз`яснення судового рішення.
Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2023 року у справі № 360/905/22 відмовлено в задоволенні заяви УСЗН Лисичанської ВЦА про роз`яснення постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22.
Листом від 22 березня 2024 року № 459 УСЗН Лисичанської ВЦА повідомило відповідача про те, що з метою виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 УСЗН Лисичанської ВЦА на адресу Департаменту соціального захисту населення Луганської облдержадміністрації направлено лист від 20 березня 2024 року № 442 з проханням видати ОСОБА_1 повторне посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21 серпня 2019 року. Департаментом (у відповідь на лист від 20 березня 2024 року № 442) передано до УСЗН Лисичанської ВЦА посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_1 від 21 березня 2024 року, видане Луганською обласною державною адміністрацією на ім`я ОСОБА_1 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551, для подальшої видачі ОСОБА_1
21 березня 2024 року Луганською обласною державною адміністрацією на ім`я ОСОБА_1 виписано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1992-1997 р. р. (категорія 1) серії НОМЕР_1 .
Листами УСЗН Лисичанської ВЦА від 22 березня 2024 року № 456 та від 03 квітня 2024 року № 552 ОСОБА_1 запрошено до УСЗН Лисичанської ВЦА для отримання вищезазначеного посвідчення.
Постановою заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 25 березня 2024 року ВП № 72502908 на підставі пункту 9 частини першої статті 39, статті 40 Закону України «Про виконавче провадження» закінчено виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа, виданого Луганським окружним адміністративним судом 14 квітня 2023 року у справі № 360/905/22, про зобов`язання Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 та прийняти рішення по суті заяви.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з наступного.
Особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця визначає стаття 287 КАС України.
Згідно з частиною першою статті 287 КАС України учасники виконавчого провадження (крім державного виконавця, приватного виконавця) та особи, які залучаються до проведення виконавчих дій, мають право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця порушено їхні права, свободи чи інтереси, а також якщо законом не встановлено інший порядок судового оскарження рішень, дій чи бездіяльності таких осіб.
Спірні правовідносини врегульовані Законом України від 02 лютого 2016 року № 1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі Закон № 1404-VIII, у відповідній редакції).
За визначенням статті 1 Закону № 1404 виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 3 Закону № 1404-VIII відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Під час здійснення виконавчого провадження виконавець вчиняє виконавчі дії та приймає рішення шляхом винесення постанов, попереджень, внесення подань, складення актів та протоколів, надання доручень, розпоряджень, вимог, подання запитів, заяв, повідомлень або інших процесуальних документів у випадках, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (частина перша статті 13 Закону № 1404-VIII).
Відповідно до частини першої статті 18 Закону № 1404-VIII виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Виконавець зобов`язаний: здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом; розглядати в установлені законом строки заяви сторін, інших учасників виконавчого провадження та їхні клопотання (пункти 1, 3 частини другої статті 18 Закону № 1404-VIII).
Пунктом 1 частини першої статті 26 Закону № 1404-VIII визначено, що виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Відповідно до частини п`ятої статті 26 Закону № 1404-VIII виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.
Згідно з пунктом 9 частини першої статті 39 Закону № 1404-VIII виконавче провадження підлягає закінченню у разі фактичного виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.
У частині першій статті 40 Закону № 1404-VIII визначено, що у разі закінчення виконавчого провадження (крім офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, закінчення виконавчого провадження за судовим рішенням, винесеним у порядку забезпечення позову чи вжиття запобіжних заходів, а також, крім випадків нестягнення виконавчого збору або витрат виконавчого провадження, нестягнення основної винагороди приватним виконавцем), повернення виконавчого документа до суду, який його видав, арешт, накладений на майно (кошти) боржника, знімається, відомості про боржника виключаються з Єдиного реєстру боржників, скасовуються інші вжиті виконавцем заходи щодо виконання рішення, а також проводяться інші необхідні дії у зв`язку із закінченням виконавчого провадження. Виконавче провадження, щодо якого винесено постанову про його закінчення, не може бути розпочате знову, крім випадків, передбачених цим Законом.
Судом установлено, що 14 квітня 2023 року ОСОБА_1 було видано виконавчий лист на підставі постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22, якою: визнано протиправною бездіяльність УСЗН Лисичанської ВЦА щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551; зобов`язано УСЗН Лисичанської ВЦА розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 та прийняти рішення по суті заяви.
У заяві від 24 листопада 2021 року, адресованій до Управління праці та соціального захисту населення Лисичанської міської ради, ОСОБА_1 просив замінити зіпсоване посвідчення від 21 серпня 2019 року серії НОМЕР_2 ; на новому посвідченні рік участі та реквізити судових рішень не вказувати.
Також судом установлено, що позивачу видано посвідчення від 21 березня 2024 року серії НОМЕР_1 учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1992-1997 (категорія 1), яке видано Луганською обласною державною адміністрацією, за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551.
Позивач не заперечує, що напис «Згідно з Постановою суду ЛОАС від 03.09.2008 № 2а-307/08», який був наявний у посвідченні від 21 серпня 2019 року серії НОМЕР_2 , у посвідченні від 21 березня 2024 року серії НОМЕР_1 відсутній.
Також суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 затверджено форму зразка посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, згідно із якою у посвідченні зазначається «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році (Категорія 1)».
Таким чином, встановивши, що УСЗН Лисичанської ВЦА відповідно до постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 розглянуло заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551, та прийняло рішення по суті заяви, заступник начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції прийняв обґрунтоване рішення про закінчення виконавчого провадження у зв`язку з фактичним виконання в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом.
Інші обставини на які посилається позивач, вказуючи на зіпсоване посвідчення, взагалі не були предметом дослідження при первинному розгляді справи № 360/905/22. Оскільки такі питання у справі № 360/905/22 судом не розглядалися, вони не можуть бути підставою для скасування постанови державного виконавця, прийнятою на виконання судового рішення у цій справі, а тому позивач має право звернутися до суду з відповідної позовною заявою у загальному порядку.
З огляду на вказане, постанова заступника начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 25 березня 2024 року ВП № 72502908 про закінчення виконавчого провадження винесена правомірно і підстав для її скасування немає.
За встановлених у цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими і підстав для їх задоволення немає.
Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки позивач як особа з інвалідністю ІІ групи звільнений від сплати судового збору відповідно до пункту 9 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір».
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 132, 139, 205, 241-246, 250, 287 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження: вул. Олега Кошового, 2, м. Канів, Черкаська область, 19000), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (ідентифікаційний код 24205528, місцезнаходження: вул. Маліновського, 22 А, м. Лисичанськ, Луганська область, 93100), про визнання неправомірною та скасування постанови про закриття виконавчого провадження від 25 березня 2024 року ВП № 72502908, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Кисіль
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2024 |
Оприлюднено | 02.05.2024 |
Номер документу | 118729146 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
С.В. Кисіль
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні