ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
УХВАЛА
"24" квітня 2024 р. Справа№ 910/3646/22
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Мальченко А.О.
суддів: Агрикової О.В.
Козир Т.П.
при секретарі судового засідання Линник А.М.,
розглянувши заяву Приватного акціонерного товариства "Київспецтранс" про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 за нововиявленими обставинами
у справі №910/3646/22 (суддя Головіна К.І.)
за позовом Першого заступника керівника Київської міської прокуратури
в інтересах держави в особі:
Київської міської ради (позивач-1),
Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (позивач-2)
до Приватного акціонерного товариства "Київспецтранс" (відповідач-1),
Товариства з обмеженою відповідальністю "Хозхімсервіс" (відповідач-2)
про визнання недійсними рішень та договорів,
за участю представників учасників справи згідно протоколу судового засідання, -
ВСТАНОВИВ:
У травні 2022 року перший заступник керівника Київської міської прокуратури (далі - Прокурор) звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави в особі Київської міської ради (далі - Рада) та Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) до Приватного акціонерного товариства "Київспецтранс" (далі - ПрАТ "Київспецтранс") та Товариства з обмеженою відповідальністю "Хозхімсервіс" (далі - ТОВ "Хозхімсервіс") про:
1) визнання недійсним рішення тендерного комітету, оформленого протоколом засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерних пропозицій, поданих на участь у відкритих торгах на закупівлю від 29.10.2020, яким ТОВ "Хозхімсервіс" визнано переможцем відкритих торгів на закупівлю робіт "Реконструкція та технічне переоснащення полігону ТПВ №5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки №1";
2) визнання недійсним договору на закупівлю робіт №12/11-20Б від 12.11.2020 по об`єкту "Реконструкція та технічне переоснащення полігону ТПВ №5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки № 1";
3) визнання недійсним рішення тендерного комітету, оформленого повідомленням від 13.10.2021, про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури, яким вирішено за результатами переговорної процедури на закупівлю додаткових робіт укласти договір з ТОВ "Хозхімсервіс";
4) визнання недійсним договору на закупівлю додаткових робіт №05/11-21 ДР від 05.11.2021 по об`єкту "Реконструкція та технічне переоснащення полігону ТПВ № 5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки № 1".
Рішенням Господарського суду міста Києва від 08.12.2022 у справі №910/3646/22 у задоволенні позову Прокурора відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, Прокурор звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 08.12.2022 у справі № 910/3646/22 та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 апеляційну скаргу Прокурора на рішення Господарського суду міста Києва від 08.12.2022 у справі №910/3646/22 залишено без задоволення. Рішення Господарського суду міста Києва від 08.12.2022 у справі №910/3646/22 змінено шляхом викладення його мотивувальної частини в редакції зазначеної постанови.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.02.2024 касаційну скаргу ПрАТ "Київспецтранс" залишено без задоволення, а постанову Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 - без змін.
05.03.2024 через систему "Електронний суд" до Північного апеляційного господарського суду від ПрАТ "Київспецтранс" надійшла заява про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 за нововиявленими обставинами у справі №910/3646/22, у якій заявник просить скасувати вказану постанову і закрити провадження у даній справі.
Заява обґрунтована тим, що в основу постанови суду апеляційної інстанції покладено висновок про порушення ПрАТ "Київспецтранс" вимог абзацу 2 пункту 1 частини першої статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі" внаслідок невідхилення тендерної пропозиції ТОВ "Хозхімсервіс" та неправомірного допуску останнього до участі у спірних закупівлях, з огляду на наявність рішення адміністративної колегії Донецького обласного територіального відділення АМКУ №55/15-р/к від 04.05.2020;
- станом на час проведення спірної процедури закупівлі рішення територіального відділення АМКУ від 04.05.2020 №55/15-Р/К, а також рішення Тимчасової адміністративної колегії АМКУ від 02.09.2021 № 122-р/тк, в частині встановлення порушення передбаченого пунктом 1 статті 50 та визначеного пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, не зупинялись у зв`язку з їх оскарженням у судовому порядку;
- нововиявлені обставини полягають у наявності істотних для справи №910/3646/22 обставин, що не були встановлені судами та не були і не могли бути відомі ПрАТ "Київспецтранс" на час розгляду справи №910/3646/22 у Господарському суді міста Києва та Північному апеляційному господарському суді, а саме скасування рішенням АМКУ від 08.02.2024 №36-р рішення адміністративної колегії Донецького обласного територіального відділення АМКУ №55/15-р/к від 04.05.2020 у справі №55/20-2019 та передання справи №55/15-р/к на новий розгляд до Східного міжобласного територіального відділення АМКУ;
- скасування зазначеного акта індивідуальної дії призвело до втрати ним дії з моменту його прийняття, а тому не зумовило жодних правових наслідків, у зв`язку з чим предмет спору в цій судовій справі відсутній.
Відповідно до Протоколу передачі судової справи (апеляційної скарги, заяви, картки додаткових матеріалів) раніше визначеному головуючому судді (судді-доповідачу) (складу суду) від 05.03.2024 заяву ПрАТ "Київспецтранс" про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 за нововиявленими обставинами передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді Мальченко А.О., суддів Агрикової О.В., Козир Т.П.
06.03.2024 через підсистему "Електронний суд" до Північного апеляційного господарського суду від ПрАТ "Київспецтранс" надійшло клопотання щодо приєднання до матеріалів справи документів, які посвідчують повноваження представника останнього.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 08.03.2024 витребувано у Господарського суду міста Києва матеріали справи №910/3646/22. Відкладено вирішення питання щодо подальшого руху заяви ПрАТ "Київспецтранс" про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 за нововиявленими обставинами у справі №910/3646/22 до надходження матеріалів справи з Господарського суду міста Києва.
14.03.2024 матеріали справи №910/3646/22 надійшли до Північного апеляційного господарського суду та були передані головуючому судді після виходу з відпустки 25.03.2024.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2024 заяву ПрАТ "Київспецтранс" про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 за нововиявленими обставинами у справі №910/3646/22 залишено без руху та надано заявникові строк для усунення недоліків, допущених останнім при поданні зазначеної заяви.
02.04.2024 через підсистему "Електронний суд" до Північного апеляційного господарського суду від скаржника надійшло клопотання про усунення недоліків заяви про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 за нововиявленими обставинами.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 03.04.2024 відкрито провадження за заявою ПрАТ "Київспецтранс" про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 та призначено її розгляд на 24.04.2024.
У судове засідання 24.04.2024 Прокурор, Рада та Департамент явку своїх уповноважених представників не забезпечили, про поважність причин нез`явлення в судове засідання суд не повідомляли, хоча про дату, час та місце розгляду заяви були повідомлені належним чином.
Відповідно до частини 12 статті 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає її розгляду.
За приписами частини 1 пункту 2 частини 2 статті 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку у разі першої неявки в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними.
Колегія звертає увагу на те, що відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Також колегія суддів зазначає, що учасники справи не були позбавлені права та можливості знайомитись з відповідними ухвалами у Єдиному державному реєстрі судових рішень (https://reyestr.court.gov.ua/) з огляду на приписи частини 1 статті 9 ГПК України, частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень", відповідно до яких доступ до судових рішень є відкритим, а повний текст судових рішень підлягає оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення та підписання.
В даному контексті слід враховувати також правову позицію Європейського суду з прав людини у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
Крім того, враховуючи положення частини 1 статті 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів №2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 04.11.1950) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Так, Європейський суд з прав людини в рішенні від 07.07.1989 у справі "Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії" зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.
З урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанції зазначає, що вжиття заходів для прискорення процедури розгляду справ є обов`язком не тільки держави, а й осіб, які беруть участь у справі.
Обговоривши питання щодо можливості розгляду заяви за відсутності Прокурора та представників позивачів 1, 2, явка яких у судове засідання обов`язковою не визнавалась, враховуючи, що останні про поважність причин нез`явлення до суду апеляційної інстанції не повідомляли та не заявляли клопотань про відкладення розгляду заяви, колегія суддів, зважаючи на те, що наявні в матеріалах справи докази є достатніми для вирішення заяви без заслуховування пояснень Прокурора та позивачів 1, 2, порадившись на місці, ухвалила здійснити розгляд заяви без участі вказаних осіб.
Представники відповідачів 1, 2 у судовому засіданні підтримали доводи, викладені у заяві про перегляд за нововиявленими обставинами постанови суду апеляційної інстанції, просили її скасувати та закрити провадження у справі №910/3646/22.
24.04.2024 у судовому засіданні колегією суддів було оголошено вступну та резолютивну частини ухвали господарського суду апеляційної інстанції.
Перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами є важливою гарантією захисту прав і свобод людини, зокрема, у сфері господарського судочинства. Перегляд судових рішень, які набрали законної сили, є додатковим засобом забезпечення законності судового рішення і є резервним механізмом захисту прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб і забезпечення справедливого та ефективного здійснення правосуддя.
Заслухавши пояснення представників відповідачів 1, 2, дослідивши матеріали справи, розглянувши заяву про перегляд постанови за нововиявленими обставинами, колегія суддів вважає, що заява ПрАТ "Київспецтранс" не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Перегляд судових рішень за нововиявленими обставинами є особливим видом провадження. На відміну від перегляду судового рішення в порядку апеляційного та касаційного оскарження, підставою такого перегляду не є недоліки розгляду справи судом (незаконність та/або необґрунтованість судового рішення, неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права), а те, що на час ухвалення рішення суд не мав можливості врахувати істотну обставину, яка могла суттєво вплинути на вирішення справи, оскільки учасники судового розгляду не знали про неї та, відповідно, не могли надати суду дані про неї. Метою перегляду справи за нововиявленими обставинами є не ревізія судових рішень або усунення судових помилок, а лише перегляд уже розглянутої справи з урахуванням обставин, про існування яких стало відомо після ухвалення судового рішення.
Перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами є окремою стадією судового процесу (факультативна стадія), під час якої суд, що ухвалив судове рішення, після набрання ним законної сили переглядає його з ініціативи осіб, які брали участь у справі, або осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки у зв`язку з виявленням істотних обставин, що існували, але не були їм відомі на час вирішення справи.
Інститут перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами вже по своїй природі передбачає конфлікт між принципом "правової визначеності" та "правом на справедливий суд", але останній (з урахуванням того ж принципу "правової визначеності", в аспекті чіткості судового процесу та винятковості переліку і вимог до обставин, що можуть виступати як нововиявлені) має пріоритет.
Законодавство, в тому числі і ГПК України, не містить визначення поняття "нововиявлені обставини", проте за своєю юридичною суттю нововиявлені обставини - це юридичні факти (фактичні обставини) справи які передбачені нормами права і тягнуть виникнення, зміну або припинення правовідносин; які мають істотне значення для вирішення справи по суті; існували в період первинного провадження і ухвалення судового акта, але не були і не могли бути відомі ні сторонам, ні третім особам, їхнім представникам, іншим учасникам господарського процесу, ні суду, за умови виконання ними всіх вимог закону для об`єктивного, повного і всебічного розгляду справи та ухвалення законного й обґрунтованого судового рішення. Якби нововиявлена обставина була відома суду під час винесення судового акта, то вона обов`язково вплинула б на остаточні висновки суду.
До нововиявлених обставин відносяться матеріально-правові факти, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші факти, що мають значення для правильного вирішення спору.
Нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що в установленому порядку спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення, та породжують процесуальні наслідки, впливають на законність і обґрунтованість ухваленого без їх врахування судового рішення.
Тобто, за своєю юридичною природою нововиявлені обставини є фактичними даними, що в установленому порядку спростовують факти, які покладено в основу судового рішення.
З огляду на викладене можна зробити висновок, що сутність перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами - це встановлення наявності або відсутності нововиявлених обставин і повторний розгляд справи у разі їх встановлення з метою досягнення істини у справі.
Відповідно до частини 1 статті 320 ГПК України рішення, постанови та ухвали господарського суду, Вищого суду з питань інтелектуальної власності, якими закінчено розгляд справи, а також ухвали у справах про банкрутство (неплатоспроможність), які підлягають оскарженню у випадках, передбачених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", що набрали законної сили, можуть бути переглянуті за нововиявленими або виключними обставинами.
Частиною 2 статті 320 ГПК України підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є:
1) істотні для справи обставини, що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи;
2) встановлений вироком або ухвалою про закриття кримінального провадження та звільнення особи від кримінальної відповідальності, що набрали законної сили, факт надання завідомо неправильного висновку експерта, завідомо неправдивих показань свідка, завідомо неправильного перекладу, фальшивості письмових, речових чи електронних доказів, що потягли за собою ухвалення незаконного рішення у цій справі;
3) скасування судового рішення, яке стало підставою для ухвалення судового рішення, що підлягає перегляду.
Згідно з частиною 4 статті 320 ГПК України не є підставою для перегляду рішення суду за нововиявленими обставинами:
1) переоцінка доказів, оцінених судом у процесі розгляду справи;
2) докази, які не оцінювалися судом, стосовно обставин, що були встановлені судом.
Отже, необхідними ознаками існування нововиявлених обставин є одночасна наявність таких трьох умов: по-перше, їх існування на час розгляду справи, по-друге, те, що ці обставини не могли бути відомі заявникові на час розгляду справи, по-третє, істотність даних обставин для розгляду справи (тобто коли врахування їх судом мало б наслідком прийняття іншого судового рішення ніж те, яке було прийняте).
Нововиявлені обставини за своєю юридичною суттю є фактичними даними, що в установленому порядку спростовують факти, які було покладено в основу судового рішення. Ці обставини мають бути належним чином засвідчені, тобто підтверджені належними і допустимими доказами.
Таким чином, перегляд рішення за нововиявленими обставинами є спеціально встановленою процедурою і є можливим лише за умови наявності підстав для такого перегляду, встановлених ГПК України, та за умови дотримання порядку і строку подання заяви про перегляд рішення за нововиявленими обставинами, встановлених ГПК України.
Прийняття заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами не означає обов`язкового скасування чи зміни рішення, що переглядається. Результат перегляду повинен випливати з оцінки доказів, зібраних у справі, і встановлення господарським судом на основі цієї оцінки наявності або відсутності нововиявлених обставин, визначення їх істотності для правильного вирішення спору або розгляду справи про банкрутство. Господарський суд вправі змінити або скасувати судове рішення за нововиявленими обставинами лише за умови, що ці обставини впливають на юридичну оцінку обставин, здійснену судом у судовому рішенні, що переглядається.
При перегляді судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами суд не може виходити за межі тих вимог, які були предметом розгляду при ухваленні судового рішення, яке переглядається, розглядати інші вимоги або інші підстави позову (частина 5 статті 320 ГПК України).
Окрім того, під час вирішення питань щодо правової природи юридичних фактів як нововиявлених обставин та їх істотності необхідно керуватися правилами статті 86 ГПК України.
Нововиявлені обставини відрізняються від нових обставин, обставин, що змінилися, та нових доказів за часовими ознаками, предметом доказування та істотністю впливу на судове рішення.
Нова обставина, що з`явилася або змінилася після розгляду справи, не є підставою для перегляду справ.
Не вважаються нововиявленими нові обставини, які виявлені після ухвалення судом рішення, а також зміна правової позиції суду в інших подібних справах. Не можуть вважатися нововиявленими ті обставини, що встановлюються на підставі доказів, які не були своєчасно подані сторонами чи іншими особами, які беруть участь у справі. Обставини, що виникли чи змінилися після ухвалення судом рішення, а також обставини, на які посилався учасник судового процесу у своїх поясненнях, касаційній скарзі, або які могли бути встановлені в разі виконання судом вимог процесуального закону, теж не можуть визнаватися нововиявленими.
Необхідно розрізняти нові докази та докази, якими підтверджуються нововиявлені обставини, оскільки нові докази не можуть бути підставою для перегляду судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами. Процесуальні недоліки розгляду справи (зокрема, неповне встановлення фактичних обставин справи) не вважаються нововиявленими обставинами, проте можуть бути підставою для перегляду судового рішення в апеляційному або касаційному порядку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 13.05.2021 у справі №910/12465/18.
Як було встановлено місцевим та апеляційним господарським судами, розпорядженням Виконавчого органу Київської міськради від 26.07.2018 №1316 "Про реконструкцію та технічне переоснащення полігону твердих побутових відходів №5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки №1 зі змінами, внесеними розпорядженням №900 від 21.05.2019", затверджено здійснення реконструкції та технічне переоснащення полігону твердих побутових відходів №5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки №1; замовником виконання робіт визначено ПрАТ "Київспецтранс".
Згідно з указаним розпорядженням, фінансування робіт здійснюється за рахунок бюджетних призначень, встановлених у бюджеті міста Києва Департаменту ЖКІ за бюджетною програмою КПКВКМБ 1217310 Будівництво об`єктів житлово-комунального господарства. Майно, створене та/або придбане в результаті здійснення вказаних робіт, є комунальною власністю територіальної громади міста Києва (пункт 4 розпорядження).
Надалі розпорядженням Виконавчого органу Київської міськради від 11.03.2020 №410 "Про затвердження проекту Реконструкція та технічне переоснащення полігону твердих побутових відходів №5 в с. Підгірці, Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки № 1" затверджено відповідний проект, загальна кошторисна вартість якого склала 377 725,700 тис. грн.
06.08.2020 на вебпорталі уповноваженого органу з питань закупівель Prozzoro ПрАТ "Київспецтранс" (замовник) опубліковано оголошення UA-2020-08-06-005404-а про проведення закупівлі робіт "Реконструкція та технічне переоснащення полігону ТПВ № 5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки №1".
29.10.2020 за результатами аукціону ПрАТ "Київспецтранс" прийнято рішення, відповідно до якого тендерна пропозиція ТОВ "Хозхімсервіс" визнана такою, що відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації, у зв`язку із чим, з указаним товариством вирішено укласти договір закупівлі робіт.
12.11.2020 між ПрАТ "Київспецтранс" (замовник) та ТОВ "Хозхімсервіс" (підрядник) укладений договір № 12/11-20Б на виконання робіт "Реконструкція та технічне переоснащення полігону ТПВ №5 в с. Підгірці Обухівського району Київської області. Рекультивація ділянки №1", із вартістю робіт 353 314 047,50 грн (пункти 1.1, 3.1 договору) та строком виконання робіт 31.10.2022 (пункт 5.2 договору).
У той же час, 04.05.2020 Адміністративною колегією Донецького обласного територіального відділення АМКУ було прийняте рішення №55/15-р/к (справа №55/20-2019), яким визнано, що ТОВ "Хозхімсервіс" вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, під час участі у процедурі відкритих торгів на закупівлю робіт ПГВ17 (п)-058 45111260-8-Підготовка будівельного майданчика до проведення гірничих робіт, проведених ПАТ "Укргазвидобування" за лотами 2, 3, 4, 5. Також цим рішенням на ТОВ "Хозхімсервіс" накладений штраф у розмірі 68 000,00 грн за кожне зазначене порушення.
Також, 02.09.2021 рішенням Тимчасової адміністративної колегії АМКУ №122-р/тк ТОВ "Хозхімсервіс" визнане таким, що вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, під час участі у:
- процедурі закупівлі Реконструкція двох Білогорівських магістральних водоводів ДУ600 мм та Ду 500 мм протяжністю 10.8 км. Кожної ділянки (коригування) (І етап), яку проводив Департамент житлово-комунального господарства Луганської області; у зв`язку з чим на ТОВ Хозхімсервіс накладено штраф у розмірі 18 480 128,00 грн;
- у процедурі закупівлі ПГВ18(П)-045 Будівництво ГКР, яку проводило ПрАТ "Укргазвидобування", у зв`язку з чим на ТОВ "Хозхімсервіс" накладено штраф у розмірі 18 480 128,00 грн.
У межах даної справи спірними є питання саме дії рішення антимонопольного органу та наявності/відсутності підстав зупинення його дії під час оскарження такого рішення в судовому порядку.
Відмовляючи у задоволенні позову Прокурора, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 сформувала висновок про те, що станом на час проведення спірної процедури закупівлі рішення територіального відділення АМКУ від 04.05.2020 №55/15-Р/К, а також рішення Тимчасової адміністративної колегії АМКУ від 02.09.2021 №122-р/тк, в частині встановлення порушення передбаченого пунктом 1 статті 50 та визначеного пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, не зупинялись у зв`язку з їх оскарженням у судовому порядку.
Також, залишаючи без змін вказану постанову, Верховний Суд у постанові від 13.02.2024 зазначив, що за встановлених у цій справі обставин, здійснене судом апеляційної інстанції правозастосування положень пункту 4 частини першої статті 17, частин першої, четвертої та п`ятої статті 60 Закону України "Про публічні закупівлі" також концептуально узгоджується з підходом Верховного Суду у вирішенні питання щодо можливості зупинення судом саме дії рішення органу АМКУ на підставі частини п`ятої статті 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" і лише за наявності на те достатніх підстав, який є сталим і неодноразово викладався у постановах від 20.07.2021 у справі №914/312/20 від 22.08.2019 у справі № 916/492/19, від 14.11.2019 у справі №914/938/19, від 01.04.2020 у справі № 912/2156/19, від 15.06.2020 у справі №910/13158/19 та від 18.03.2021 у справі №910/13451/20, від якого колегія суддів не вбачає підстав для відступу. Верховний Суд у цих постановах розмежовує поняття (1) зупинення виконання і (2) зупинення дії рішень органів АМКУ, а також зазначає, що оскарження таких рішень зупиняє їх виконання, проте не дію.
Зважаючи на відсутність зупинення дії рішення територіального відділення АМКУ №55/15-Р/К від 04.05.2020 та/або рішення Тимчасової адміністративної колегії АМКУ №122-р/тк від 02.09.2021, або ж визнання їх незаконним та скасування у встановленому законом порядку, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо порушення ПрАТ "Київспецтранс" вимог абзацу 2 пункту 1 частини першої статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі" внаслідок невідхилення тендерної пропозиції ТОВ "Хозхімсервіс" та неправомірного допуску останнього до участі у спірних закупівлях.
При цьому, сам по собі факт порушення судом провадження у справі про визнання недійсним рішення антимонопольного органу про визнання вчинення суб`єктом господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції не зупиняє дію такого рішення антимонопольного органу на період (строк) його оскарження. З урахуванням чого, за відсутності обставин зупинення судом дії оскаржуваного рішення антимонопольного органу на період (строк) його оскарження, наявність обставин, визначених пунктом 4 частини першої статті 17 Закону України "Про публічні закупівлі", виключає підстави для в участі суб`єкта господарювання (учасника) у відповідній процедурі закупівлі.
Звертаючись до суду апеляційної інстанції із заявою про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, ПрАТ "Київспецтранс" вказало істотну для справи обставину, яка не була встановлена судами та не була і не могла бути відома заявнику на час розгляду справи №910/3646/22 - рішення АМКУ від 08.02.2024 №36-р, яким скасовано рішення адміністративної колегії Донецького обласного територіального відділення АМКУ №55/15-р/к від 04.05.2020 у справі №55/20-2019 та передано зазначену антимонопольну справу на новий розгляд до Східного міжобласного територіального відділення АМКУ.
Як було раніше зазначено, обставина, яка змінилася після розгляду справи, не є підставою для перегляду справ. Не вважаються нововиявленими нові обставини, які виявлені після ухвалення судом рішення. Обставини, змінилися після ухвалення судом рішення, а також обставини, на які посилався учасник судового процесу у своїх поясненнях, касаційній скарзі, або які могли бути встановлені в разі виконання судом вимог процесуального закону, теж не можуть визнаватися нововиявленими.
Оскільки скасування рішення адміністративної колегії Донецького обласного територіального відділення АМКУ №55/15-р/к від 04.05.2020 у справі №55/20-2019 відбулося після ухвалення судом апеляційної інстанції постанови, зазначена обставина не може вважається нововиявленою.
Крім цього, колегія суддів вказує на те, що згідно зі статтею 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.
Принцип диспозитивності в господарському та цивільному судочинстві реалізується шляхом вільного використання та розпорядження такими процесуальними правами, які, зокрема, впливають на виникнення, рух, розвиток і закінчення судового розгляду (право на звернення з позовом, право на зміну предмета або підстав позову, право позивача заявити клопотання про заміну первісного відповідача належним відповідачем або про залучення до участі у справі іншої особи як співвідповідача), випливають з участі у розгляді справи, забезпечують сторонам належний судовий захист (схожий висновок викладено в пункті 59 постанови Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2019 у справі № 620/371/17).
При ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог (частина 2 статті 237 ГПК України).
У прохальній частині заяви ПрАТ "Київспецтранс" просить суд скасувати вказану постанову Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 і закрити провадження у справі №910/3646/22 на підставі пункту 2 частини 1 статті 231 ГПК України у зв`язку з відсутністю предмета спору.
Згідно з частиною 1 статті 278 ГПК України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку із залишенням позову без розгляду або закриттям провадження у справі у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 226 та 231 цього Кодексу.
Господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору (пункт 2 частини 1 статті 231 ГПК України).
Закриття провадження у справі - це форма закінчення розгляду справи без прийняття судового рішення у зв`язку з виявленням після порушення провадження у справі обставин, з якими закон пов`язує неможливість судового розгляду справи.
Закриття провадження у справі на підставі пункту 2 частини першої статті 231 ГПК України можливе також у разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи.
Предмет спору - це об`єкт спірного правовідношення, з приводу якого виник спір. Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Предметом спору у справі №910/3646/22 є, зокрема, вимоги Прокурора про визнання недійсними рішень тендерного комітету, оформлених протоколом засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерних пропозицій, поданих на участь у відкритих торгах на закупівлю від 29.10.2020 та оформленого повідомленням від 13.10.2021 про намір укласти договір під час застосування переговорної процедури, які обґрунтовані тим, що останні були прийняті ПрАТ "Київспецтранс" з порушенням вимог Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки на час спірних відносин учасник закупівель (в подальшому переможець) ТОВ "Хозхімсервіс" рішеннями антимонопольних органів визнаний таким, що вчинив порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 частини першої статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів під час участі у процедурах закупівель. На думку Прокурора, зазначені обставини свідчать про наявність заборони на участь ТОВ "Хозхімсервіс" у процедурі відкритих торгів та переговорної процедури закупівлі робіт/додаткових робіт по вказаному вище об`єкту та має наслідком визнання недійсними як результатів торгів, так і укладених на їх виконання договорів.
Отже, спір у справі фактично стосується питання щодо наявності чи відсутності підстав вважати зупиненою дію рішення органу АМКУ про визнання вчинення суб`єктом господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у зв`язку із зверненням такого суб`єкта до суду щодо оскарження цього рішення органу АМКУ.
У той же час, предмет позову - це матеріально-правова вимога позивача до відповідача, тобто те, по відношенню до чого позивач просить у суду захисту, а підстава позову - це ті фактичні обставини, на яких позивач обґрунтовує свої вимоги. Фактичні обставини, викладені позивачем в позовній заяві, згодом в процесі розгляду справи набувають форму доказів, які можуть оскаржуватися відповідачем. Підставою позову виступають також і правові норми, на які посилається позивач в підтвердження своїх вимог.
Враховуючи викладене, скасування рішення адміністративної колегії Донецького обласного територіального відділення АМКУ №55/15-р/к від 04.05.2020 у справі №55/20-2019 не зумовлює відсутність предмета спору, оскільки вказане рішення антимонопольного органу було однією з підстав позову Прокурора.
Відповідно до пункту 1 частини 3 та частини 4 статті 325 ГПК України за результатами перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами суд може відмовити в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами та залишити відповідне судове рішення в силі. У разі відмови в задоволенні заяви про перегляд рішення, ухвали, постанови за нововиявленими обставинами суд постановляє ухвалу.
Враховуючи вищенаведені положення законодавства та обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення заяви ПрАТ "Київспецтранс" про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 за нововиявленими обставинами.
З огляду на відмову у задоволенні заяви ПрАТ "Київспецтранс", відповідно до статті 129 ГПК України, судові витрати покладаються на заявника.
Керуючись статтями 234, 320, 325 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Відмовити у задоволенні заяви Приватного акціонерного товариства "Київспецтранс" про перегляд постанови Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 за нововиявленими обставинами у справі №910/3646/22.
2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2023 у справі №910/3646/22 залишити в силі.
3. Матеріали справи №910/3646/22 повернути до Господарського суду міста Києва.
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 20 днів, відповідно до статей 286-291 ГПК України.
Повний текст складено 30.04.2024.
Головуючий суддя А.О. Мальченко
Судді О.В. Агрикова
Т.П. Козир
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2024 |
Оприлюднено | 02.05.2024 |
Номер документу | 118751806 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг будівельного підряду |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Мальченко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні