ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 квітня 2024 року Справа № 280/1434/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді МаксименкоЛ.Я., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (далі - позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі позивач 1), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (далі позивач 2), Запорізької обласної державної адміністрації (далі позивач 3) до Комунального підприємства ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС Запорізької міської ради (далі відповідач), в якій позивач просить суд зобов`язати Комунальне підприємство ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС Запорізької міської ради привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28406, що знаходиться за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.
В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що станом на цей час захисна споруда цивільного захисту № 28406 перебуває на праві господарського віддання в КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС», яке повинно використовуватись та утримуватись відповідно до законодавства. Стверджує, що КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» Запорізької міської ради є балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - сховища №28406, розташованого за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя та саме на останнього покладено обов`язок з його утримання у належному технічному стані та приведенні у готовність до використання за призначенням. Зазначає, що прокуратурою установлено, що вказане укриття в умовах військової агресії російської федерації проти України є неготовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити належний захист працівників цього підприємств та мешканців поруч розташованих житлових будинків. Вказує, що наведене свідчить про тривалість порушень у сфері цивільного захисту, що призводить до порушень інтересів держави в частині забезпечення належного захисту життя та здоров`я цивільного населення, гарантованих статями 3, 27 Конституції України. Вважає, що необхідно зобов`язати КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28406 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту». Просить позовні вимоги задовольнити.
У поясненнях вх. №9147 від 26.02.2024 позивач 3 вказує, що відповідно до наявного в Департаменті цивільного захисту Запорізької обласної державної адміністрації акту оцінки стану готовності цивільної споруди цивільного захисту від 26.07.2023 сховища № 28406, станом на 26.07.2023 споруда цивільного захисту (сховище № 28406) визнана не готовою до використання, подано бюджетний запит на проведення ремонту. Посилається на те, що Запорізька обласна державна (військова) адміністрація неодноразово визначала завдання власникам і балансоутримувачам щодо приведення у належний стан споруд цивільного захисту, зокрема, сховища № 28406, розташованого вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя. Отже, враховуючи те, що на сьогодні порушення не усунуті ані балансоутримувачем, ані власником споруди цивільного захисту, вважає позовні вимоги прокурора, заявлені в інтересах держави, обґрунтованими та керуючись 44, 47 статтями Кодексу адміністративного судочинства України. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Позивач 2 також надав додаткові пояснення вх.11958 від 13.03.2024, в яких вказує, що факт неналежного утримання захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28406 його балансоутримувачем є доведеним, позовні вимоги про зобов`язання відповідача привести у готовність до використання за призначенням вказану захисну споруду цивільного захисту у відповідності до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідач позовні вимоги не визнав. У письмовому відзиві від 25.03.2023 вх. №14266 посилається на те, що у 2023 році КП «Запоріжремсервіс» бюджетне фінансування на ремонт захисної споруди цивільного захисту в житловому будинку № 239 по вул.Електричній міста Запоріжжя не виділялось. Стан захисної споруди цивільного захисту в будинку № 239 по вул.Електричній міста Запоріжжя визнаний незадовільним та таким, що потребує ремонту. Вказує, що виконання ремонту захисної споруди в підвальному приміщенні є недоцільним, до вирішення питання ремонту прибудованої споруди. КП «Запоріжремсервіс» неодноразово направляло запити на фінансування ремонтних робіт прибудови. Зазначає, що у січні 2024 року ремонт прибудованого нежитлового приміщення над захисною спорудою виконано. Станом на 20.03.2024 року бюджетне фінансування КП «Запоріжремсервіс» на ремонт та облаштування захисної споруди цивільного шхисту в житловому будинку № 239 по вул.Електричній міста Запоріжжя не виділено, а в управлінні КП «Запоріжремсервіс» не знаходяться власні кошти на приведення захисної споруди у відповідність до нормативних актів. Зазначає також, що прокурор, звернувшись із цим позовом не заявляє про відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Позовна заява прокурора не містить обгрунтування причин, які перешкоджають захисту інтересів держави належним позивачем і які є підставами для звернення прокурора суду. Просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 19.02.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/1434/24 без виклику сторін.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з п. 10 ч.1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.4 ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
Відповідно до інформації Запорізької обласної державної адміністрації від 12.08.2022 № 07327/08-46 на обліку в Запорізькій області перебуває захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28406 за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя.
Відповідно до Додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 22.12.2023 № 308р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28406, що розташована за адресою: вул. Електрична, 239 у м. Запоріжжя перебуває у Фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, балансоутримувачем якої є КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС».
Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища № 28406 захисна споруда цивільного захисту розташована за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя, вбудоване в 3-х поверхову будівлю, загальна площа 50 кв.м, загальний об`єм - 120 куб.м., місткість - 80 осіб, має два входи та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в 1957 році, час приведення сховища у готовність 12 годин. Балансоутримувачем захисної споруди вказано Міське комунальне підприємство «ОСНОВАНІЄ», працівники якого підлягаю укриттю у цій споруді.
Згідно із технічним паспортом на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) - сховище № 28406, виготовленим на замовлення МКП «ОСНОВАНІЄ», захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28406, розташована в будинку № 239 по вул. Електричній у м. Запоріжжя, підвальний поверх.
На підставі акта приймання-передачі, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 494 від 26.08.2016 (зі змінами внесеними рішенням № 721 від 25.11.2016) вилучено з господарського віддання МКП «ОСНОВАНІЄ» та передано в господарське віддання комунального підприємства «Наше місто» об`єкти житлового та нежитлового фонду, у тому числі житловий будинок за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя, інвентарний номер 749/ВР4, у якому знаходиться сховище № 28406 (порядковий номер 1123).
Рішенням Запорізької міської ради № 66 від 07.12.2022 Комунальне підприємство «НАШЕ МІСТО» Запорізької міської ради реорганізовано шляхом приєднання до Комунального підприємства «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» Запорізької міської ради. Указаним рішенням міської ради встановлено, що КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» є повним правонаступником усіх прав та обов`язків КП «Наше місто», до якого переходять все майно, майнові та немайнові права та обов`язки, у тому числі відносно найманих працівників комунального підприємства, що припиняється.
На виконання рішення Запорізької міської ради № 66 від 07.12.2022, на баланс КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» передані житлові будинки, які перебували на балансі КП «НАШЕ МІСТО», у тому числі житловий будинок № 239 по вул. Електричній у м. Запоріжжя, що підтверджується актом приймання-передачі основних засобів від 03.04.2023, затвердженого головою комісією з реорганізації А. Леонтьєвим (порядковий номер 1125).
Згідно з п. 1.10 Статуту КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС», затвердженого рішенням Запорізької міської ради № 50 від 17.03.2023 (далі - Статут) підприємство є повним правонаступником всіх прав та обов`язків КП «НАШЕ МІСТО» відповідно до рішення Запорізької міської ради № 66 від 07.12.2022 зі змінами, внесеними рішенням Запорізької міської ради № 7 від 26.12.2022.
26.07.2023 представниками балансоутримувача у складі комісії: заступника начальника Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення В. Філліповича, провідного інженера Служби з експлуатації та утримання цивільних споруд КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» Запорізької міської ради С. Тихомирова, інженера І категорії Служби з експлуатації та утримання цивільних споруд КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС» Запорізької міської ради І. Халіної проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 28406, розташованого за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя.
За результатами оцінки стану готовності, вказаною комісією складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28406 від 26.07.2023, у якому зафіксовано наступні недоліки в утриманні захисної споруди, а саме: 1) стан захисно-герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: не промарковані, іржаві, наявне пошкодження полотен, зачиняються із зусиллям, вказівні написи відсутні; 2) стан систем вентиляції, зокрема: повітропроводи частково демонтовані, іржаві, непрацюючі; вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні; електроручні вентилятори відсутні; фільтри- поглиначі: рік виписку невідомий; прилад для виміру підпору повітря відсутній; 3) стан системи водопостачання: централізоване, потребує відновлення; наявність покажчиків руху води немає; безнапірні та напірні баки для питної води відсутні; останні лабораторні дослідження якості питної води у баках відсутні; водопровідні труби іржаві, наявність корозії, не пофарбовано; інших ємностей для питної води немає; 4) стан каналізаційної системи: централізоване, потребує відновлення; санвузол потребує проведення ремонту; резервуарів для збирання фекальних вод немає; насосів відкачування немає; 5) справність системи опалення: централізоване, потребує відновлення; трубопроводи не пофарбовані, іржаві; 6) справність систем електропостачання та електроосвітлення: від центральної електромережі, частково відсутнє; 7) справність систем зв`язку та оповіщення: немає; 8) стан заземлення електрообладнання: відсутнє; 9) стан гідроізоляції за зовнішніми ознаками: відсутня; 10) протипожежний стан: автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації: немає; укомплектованість пожежних кранів: немає; труби систем пожежогасіння: немає; наявність схеми евакуації: не укомплектовано; 11) температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: забезпеченість вимірювальними приладами та їх стан: немає; 12) наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди: немає; 13) наявність документації захисної споруди; схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення: немає; журнал перевірки стану захисної споруди: немає; план захисної споруди із зазначенням пристроїв для сидіння і лежання та шляхів евакуації: немає; план приведення захисної споруди у готовність: немає; правил користування вимірювальними приладами: немає; журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання: немає; журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів-поглиначів, фільтрів гопколітових, приладів регенерації та підпору повітря: немає; формуляр фільтровентиляційних агрегатів: немає; порядок провітрювання захисної споруди: немає; інструкція з протипожежної безпеки: немає; щорічний акт огляду ємностей для питної води з результатами лабораторних досліджень: немає; експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення із зазначенням пристроїв для відключення: вентиляції: немає; каналізації: немає; водопостачання: немає; електропостачання: немає; опалення: немає; схема оповіщення та інформування зі списками необхідних телефонів: немає; журнал перевірки стану готовності захисної споруди: немає; інструкція з використання засобів індивідуального захисту: немає; порядок перевірки сховища на герметичність: немає; правила поведінки у захисній споруді: немає; список особового складу формування з обслуговування захисної споруди: немає; функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди під час приведення захисної споруди у готовність та використання захисної споруди за призначенням: немає; 14) проведення навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди: не проводиться; 15) наявність документів, що підтверджують проведення щорічних оглядів захисної споруди: не проводиться; 16) результати перевірки експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин з перевіркою роботи у режимах чистої вентиляції та фільтровентиляції: немає.
За наслідками обстеження комісією встановлено, що сховище № 28406 оцінюється як не готове до використання за призначенням.
12.01.2024 слідчий СВ ВП №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_1 за участі провідного інспектора ВОПР та ЦЗ ЗРУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області Шляхового А.Ю. у межах досудового розслідування у кримінальному провадженні №12022087050000484 від 20.07.2022 провела огляд захисної споруди цивільного захисту - сховища № 28406, розташованого за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя. За результатами проведеної слідчої дії складено протокол огляду, відповідно до якого виявлені недоліки в утриманні захисної споруди.
Згідно з листами ГУ ДСНС України у Запорізькій області від 24.01.2024, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради від 25.01.2024, поінформовано прокуратуру, що ними заходи судово-претензійного характеру про зобов`язання КП «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради як балансоутримувача, привести захисну споруду цивільного захисту №28406 по вул. Електрична, 239 в м. Запоріжжя, у належний технічний стан та готовність до використання за призначенням не застосовувались.
Листом від 25.01.2024 Запорізька обласна військова адміністрація просила сприяння Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області у вирішенні питання щодо приведення у належний технічний стан сховища № 28046 шляхом вжиття заходів представницького характеру, спрямованих на захист інтересів держави у судовому порядку.
З метою вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту № 28046 Заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізької обласної державної адміністрації звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до положень статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введено воєнний стан.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 08.04.1999 №3-рп/99 з`ясовуючи поняття інтереси держави визначив, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державності, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорони землі як національного багатства.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Таким чином, оскільки питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані у період введення воєнного стану відповідає інтересам Держави та сприяє виконанню вимог статті 3 Конституції України, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства, суд апеляційної інстанції зробив висновок про обґрунтованість та наявність підстав для його звернення до суду з цим позовом в інтересах Держави.
Як свідчать матеріали справи, захисна споруда цивільного захисту сховище, обліковий номер № 28406 оцінюється як неготова до використання за призначенням.
Під час огляду встановлено, що сховище має наступні недоліки, які перешкоджають у приведенні його у придатний до використання стан:
1) стан захисно-герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: не промарковані, іржаві, наявне пошкодження полотен, зачиняються із зусиллям, вказівні написи відсутні;
2) стан систем вентиляції, зокрема: повітропроводи частково демонтовані, іржаві, непрацюючі; вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції відсутні; електроручні вентилятори відсутні; фільтри- поглиначі: рік виписку невідомий; прилад для виміру підпору повітря відсутній;
3) стан системи водопостачання: централізоване, потребує відновлення; наявність покажчиків руху води немає; безнапірні та напірні баки для питної води відсутні; останні лабораторні дослідження якості питної води у баках відсутні; водопровідні труби іржаві, наявність корозії, не пофарбовано; інших ємностей для питної води немає;
4) стан каналізаційної системи: централізоване, потребує відновлення; санвузол потребує проведення ремонту; резервуарів для збирання фекальних вод немає; насосів відкачування немає;
5) справність системи опалення: централізоване, потребує відновлення; трубопроводи не пофарбовані, іржаві;
6) справність систем електропостачання та електроосвітлення: від центральної електромережі, частково відсутнє;
7) справність систем зв`язку та оповіщення: немає;
8) стан заземлення електрообладнання: відсутнє;
9) стан гідроізоляції за зовнішніми ознаками: відсутня;
10) протипожежний стан: автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації: немає; укомплектованість пожежних кранів: немає; труби систем пожежогасіння: немає; наявність схеми евакуації: не укомплектовано;
11) температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди: забезпеченість вимірювальними приладами та їх стан: немає;
12) наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди: немає;
13) наявність документації захисної споруди; схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж із зазначенням пристроїв для відключення: немає; журнал перевірки стану захисної споруди: немає; план захисної споруди із зазначенням пристроїв для сидіння і лежання та шляхів евакуації: немає; план приведення захисної споруди у готовність: немає; правил користування вимірювальними приладами: немає; журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання: немає; журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів-поглиначів, фільтрів гопколітових, приладів регенерації та підпору повітря: немає; формуляр фільтровентиляційних агрегатів: немає; порядок провітрювання захисної споруди: немає; інструкція з протипожежної безпеки: немає; щорічний акт огляду ємностей для питної води з результатами лабораторних досліджень: немає; експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення із зазначенням пристроїв для відключення: вентиляції: немає; каналізації: немає; водопостачання: немає; електропостачання: немає; опалення: немає; схема оповіщення та інформування зі списками необхідних телефонів: немає; журнал перевірки стану готовності захисної споруди: немає; інструкція з використання засобів індивідуального захисту: немає; порядок перевірки сховища на герметичність: немає; правила поведінки у захисній споруді: немає; список особового складу формування з обслуговування захисної споруди: немає; функціональні обов`язки особового складу формування з обслуговування захисної споруди під час приведення захисної споруди у готовність та використання захисної споруди за призначенням: немає;
14) проведення навчання та рівень знань і навичок формування з обслуговування захисної споруди: не проводиться;
15) наявність документів, що підтверджують проведення щорічних оглядів захисної споруди: не проводиться;
16) результати перевірки експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 годин з перевіркою роботи у режимах чистої вентиляції та фільтровентиляції: немає.
Спеціалістами за результатами огляду надано висновок, що захисну споруду - сховище № 28046 слід вважати як не готове до використання за призначенням.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначений Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 року №138 (далі - Постанова №138).
За змістом пункту 3 Постанови №138 утримання захисних споруд - це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Фонд захисних споруд - це сукупність усіх захисних споруд та інших споруд, що можуть бути використані для укриття населення.
Відповідно до пункту 4 Постанови №138 фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.
Пунктом 9 Постанови №138 встановлено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.
Таким чином, обов`язок забезпечення тримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється тими суб`єктами на балансі яких перебуває такий об`єкт.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до Додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 22.12.2023 № 308р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 28406, що розташована за адресою: вул. Електрична, 239 у м. Запоріжжя перебуває у Фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, балансоутримувачем якої є КП «ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС». Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища № 28406 захисна споруда цивільного захисту розташована за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя, вбудоване в 3-х поверхову будівлю, загальна площа 50 кв.м, загальний об`єм - 120 куб.м., місткість - 80 осіб, має два входи та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в 1957 році, час приведення сховища у готовність 12 годин. Балансоутримувачем захисної споруди вказано Міське комунальне підприємство «ОСНОВАНІЄ» (правонаступником якого є Комунальне підприємство ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС Запорізької міської ради), працівники якого підлягаю укриттю у цій споруді.
Відповідно до п.10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 р. №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
З викладених обставин вбачається, що захисна споруда №28406, балансоутримувачем якої є відповідач після введення військового стану не приведена у стан готовності до використання за призначенням.
Відповідно до положень статті 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
В свою чергу, положеннями статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України визначено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.
При цьому пунктом 28 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
З аналізу зазначених норм вбачається, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту та органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту належить здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
При цьому, враховуючи вимоги законодавства, що застосовуються до утримання та стану готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням належним способом усунення виявленого порушення буде саме зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності до використання за призначенням захисну споруду №28406.
Слід зауважити, що як свідчать матеріали справи, керівнику окружної прокуратури стало відомо про не приведення балансоутримувачем в стан готовності до використання за призначенням захисної споруди №29604 у період введення воєнного стану, що, в свою чергу, відповідає інтересам Держави та є перешкодою для Держави у виконанні вимог статті 3 Конституції України, при цьому отримана прокурором під час листування інформація свідчила про не здійснення органом державної влади, органом місцевого самоврядування до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, суд висновує про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.
Тож, оскільки утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначеннямпокладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, що передбачено п. 8 ст. 32 КЦЗ України та п. 9 Порядку № 138, суд погоджується з тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної спорудицивільного захисту достану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країнидооборони в умовах воєнного стану тазахистужиття людини.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не надав належні докази на спростування доводів прокуратури, який виступає в інтересах держави, і не довів те, що ним були вжиті необхідні або можливі заходи з метою приведення укриття у стан готовностідоексплуатації відповіднодовимог закону.
З огляду на це, наявні підстави для зобов`язання вжити заходи по приведенню у стан готовності зазначеної вище захисної споруди з метоювикористанняїїза призначенням.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповіднодоч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (вул. Якова Новицького, 5, м. Запоріжжя, 69035) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (вул. Фортечна, буд. 65, м. Запоріжжя, 69002, код ЄДРПОУ 38625593), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (вул. Шкільна, 1 А, м. Запоріжжя, 69095, код ЄДРПОУ 37591637), Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, 164, м. Запоріжжя, 69005, код ЄДРПОУ 00022504) до Комунального підприємства ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС Запорізької міської ради (вул. Фанатська, 23А, м. Запоріжжя, 69006, код ЄДРПОУ 22144952) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати Комунальне підприємство ЗАПОРІЖРЕМСЕРВІС Запорізької міської ради вжити заходів щодо привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 28406, що знаходиться за адресою: вул. Електрична, 239, м. Запоріжжя.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 30.04.2024.
Суддя Л.Я. Максименко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2024 |
Оприлюднено | 03.05.2024 |
Номер документу | 118761960 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні