номер провадження справи 33|244|23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.04.2024 Справа № 908/3773/23
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Мірошниченка М.В.
при секретарі судового засідання Драковцевій В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні матеріали справи № 908/3773/23
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія МБМ (69106, м. Запоріжжя, вул. Глазунова, буд. 11, ідентифікаційний код 33795191)
про стягнення 398776,19 грн.
за участю представників:
від позивача Білик Н.О., виписка з ЄДР;
від відповідача Мамедов Т.К., ордер серії АР №1053321 від 22.01.2024; Хілько А.С., ордер серії АР №1173483 від 22.04.2024;
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області звернулася Запорізька міська рада з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія МБМ про стягнення заборгованості за договором оренди землі від 15.09.2006 №040626100811 у розмірі 398776,19 грн. за період з 01.01.2022 по 01.12.2023.
Позов заявлено на підставі ст. ст. 11, 509, 525, 526, 530, 629, 759, 762 Цивільного кодексу України, ст. ст. 173, 193, 283 Господарського кодексу України.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.12.2023 позовну заяву передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 26.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, присвоєно справі номер провадження 33/244/23, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 22.01.2024 о 11 год. 00 хв.
Ухвалу суду доставлено до електронного кабінету позивача 26.12.2023, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Відповідач отримав копію ухвали суду 29.12.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
В судовому засіданні 22.01.2024 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.
Представник відповідача повідомив про те, що договір про надання правової допомоги підписано 22.01.2024, адвокат не мав часу підготувати, тому просив надати час для підготовки та подачі відзиву.
Представник позивача не заперечив проти відкладення підготовчого засідання.
Суд оголосив перерву в підготовчому засіданні до 20.02.2024 о 10 год. 00 хв.
20.02.2023 від позивача надійшла заява про перенесення розгляду справи на іншу дату, у зв`язку з зайнятістю представника позивача в розгляді іншої справи.
В судове засідання 20.02.2024 сторони своїх представників не направили.
З огляду на те, що представники усіх учасників справи в судове засідання не з`явилися, судове засідання проводилося без фіксування технічними засобами, на підставі ч.3 ст. 222 ГПК України.
Ухвалою суду від 20.02.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 12.03.2024 об 11 год. 30 хв.
12.03.2024 від відповідача надійшов відзив разом із заявою про продовження строку для подання відзиву.
В судовому засіданні 12.03.2024 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.
Представник відповідача оголосив заяву про продовження строку для подання відзиву. Просив надати час для подання додаткових доказів оплати.
Представник позивача не заперечив проти задоволення заяви відповідача про продовження строку для подання відзиву, просив надати час для ознайомлення з відзивом.
На підставі ч. 2 ст. 119 ГПК України суд задовольнив заяву відповідача, продовжив строк для подання відзиву, відзив долучив до матеріалів справи.
З метою дотримання принципу рівності сторін та процесуальних прав усіх учасників справи, для надання можливості відповідачу подати додаткові докази оплати, а позивачу ознайомитись з відзивом, ухвалою суду від 12.03.2024 відкладено підготовче засідання на 25.03.2024 о 10 год. 00 хв.
19.03.2024 від позивача надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог. Відповідно до заяви позивач просить стягнути з відповідача заборгованість за договором оренди землі від 15.09.2006 №040626100811 у розмірі 133445,93 грн. за період з 01.01.2022 по 31.12.2023. Таким чином, позивач зменшив суму заборгованості та збільшив період нарахувань. Також в заяві про зменшення розміру позовних вимог позивач просить повернути з Державного бюджету України надмірно сплачений судовий збір в розмірі 2953,64 грн.
В судовому засіданні 25.03.2024 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.
Суд повідомив про надходження від позивача заяви про зменшення розміру позовних вимог.
Представник відповідача повідомив про те, що відповідач отримав дану заяву, не заперечив проти прийняття її до розгляду.
Суд прийняв до розгляду заяву позивача про зменшення розміру позовних вимог, ухвалив розглядати зменшені позовні вимоги про стягнення заборгованості за договором оренди землі в розмірі 133445,93 грн. за період з 01.01.2022 по 31.12.2023.
Представники позивача та відповідача заявили про відсутність інших доказів, окрім тих, які надані до матеріалів справи та про можливість закриття підготовчого провадження.
Суд дійшов висновку, що наявних у справі матеріалів достатньо для вирішення спору по суті.
Ухвалою суду від 25.03.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.04.2024 о 10 год. 00 хв.
В судовому засіданні 22.04.2024 були присутні представники позивача та відповідача, здійснювалося фіксування судового процесу технічними засобами програмно-апаратним комплексом Акорд.
Представник позивача задовольнити просив.
Представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову.
В судовому засіданні 22.04.2024 суд ухвалив рішення, проголосив вступну та резолютивну частини рішення: позов задовольнити, повернути з Державного бюджету надмірно сплачений судовий збір.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
04.09.2006 Запорізькою міською радою (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Компанія МБМ (орендар, відповідач) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 15.09.2006 за № 040626100811 (далі договір).
Пунктом 1 договору встановлено, що орендодавець відповідно до рішення тридцять другої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради №13/117 від 28.04.2006 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки для розташування торговельного комплексу та торговельного павільйону-закусочної, які знаходяться: м. Запоріжжя, вул. Глазунова та вул. Історична, 18.
Згідно з п. 2 договору в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 0,5674 га.
У п. 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 1134028,82 грн. (в цінах 2006 року).
Пунктом 8 договору встановлено, що договір укладено на десять років.
15.09.2006 відповідачу передано в оренду земельні ділянки кадастровий номер №2310100000:02:015:0095, №2310100000:02:015:0092 загальною площею 0,5674 га, які знаходяться за адресою: вул. Глазунова та вул. Історична, 18, що підтверджується актом прийому-передачі земельних ділянок за договором оренди землі від 15.09.2006 №040626100811.
Додатковою угодою до договору оренди землі від 01.08.2008 викладено пункти 9-10 договору в наступній редакції:
« 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 102844,86 грн., що складає 3% віл нормативної грошової оцінки за календарний рік у цінах 2008 року.
10. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії.
Орендна плата вноситься щомісячно, рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в управлінні Держказначейства у Заводському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області. МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код. ЄДРПОУ 13050200.
Додатковим договором №201402000100020 від 05.02.2014 сторони доповнили пункт 2 договору, зазначивши кадастрові номери земельних ділянок: №2310100000:02:015:0095, №2310100000:02:015:0092.
Також викладено пункт 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 4182343,92 грн. в цінах 2012 року».
Продовжено термін оренди земельної ділянки до 15.09.2035.
Згідно з п. 9 договору в новій редакції орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 125470,32 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік у цінах 2013 року.
Пунктом 11 договору в новій редакції встановлено, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Заводському районі м. Запоріжжя 33218812700004 отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025372, код 13050200.
Додатковою угодою №201702000400340 від 12.06.2017 викладено п. 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельних ділянко становить: 2310100000:02:015:0092 245569,08 грн., 2310100000:02:015:0095 9297985,44 грн., всього 9543554,52 грн. в цінах 2016 року.
Пункт 9 договору викладено в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 303485,04 грн., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарних рік у цінах 2017 року.
Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена, на 01.01.2017, зазначений розмір розрахований від нормативної грошової оцінки землі, проіндексованої на коефіцієнт індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки 1,06.
Як свідчать матеріали справи, у зв`язку з наявністю у відповідача заборгованості з орендної плати станом на 01.12.2022 в розмірі 250350,87 грн., позивач надіслав відповідачу 03.04.3023 на юридичну адресу претензію вих. №01/07-11/0499 від 01.03.2023 про сплату заборгованості з орендної плати та земельного податку.
Відповідач у відповідь на дану претензію надіслав позивачу лист вих. №1 від 29.04.2023, у якому зобов`язався сплатити борг, просив відстрочити чи розстрочити сплату боргу до кінця поточного року у зв`язку військовим станом та важкими умовами для ведення підприємницької діяльності. Надав докази часткової сплати заборгованості (платіжну інструкцію №808 від 02.05.2023 на суму 31992,38 грн.).
Як вбачається з листа Головного управління ДПС у Запорізькій області №2684/3/08-01-04-07 від 20.03.2023, відповідно до наданих відповідачем податкових декларацій нарахована орендна плата за 2022 рік складає по земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:02:015:0092 8590,00 грн., по земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:02:015:0095 32543,52 грн., усього 333833,52 грн., а відповідно до ІКП платника податків сплачена сума орендної плати за землю (орендна плата) за період з 01.01.2020 по 31.12.2022 складає 53119,46 грн. Станом на 15.03.2023 заборгованість відповідача по орендній платі за землю за вказані земельній ділянки складає 337982,17 грн.
Згідно з листом Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради вих. №06.1-14/2509 від 30.11.2023 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, відповідачем сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади з 01.01.2023 по 31.10.2023 за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 192294,28 грн.
Предметом позову у цій справі є стягнення з відповідача заборгованості за договором оренди землі від 15.09.2006 №040626100811 за період з 01.01.2022 по 01.12.2023 у розмірі 398776,19 грн.
Спірні правовідносини є господарськими та пов`язані зі сплатою орендної плати за земельну ділянку комунальної форми власності.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
За приписами ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно із ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з підпунктом 14.1.72 пункту 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Положеннями п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Отже, плата за землю здійснюється в залежності від суб`єкта належності земельної ділянки: власником землі сплачується земельний податок, а орендарем за договором оренди землі - орендна плата.
Згідно з п.п. 288.1-288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Як встановлено судом, згідно з п. 5 договору в редакції додаткової угоди №201702000400340 від 12.06.2017, нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: 2310100000:02:015:0092 245569,08 грн., 2310100000:02:015:0095 9297985,44 грн., всього 9543554,52 грн. в цінах 2016 року. Згідно з п. 9 договору у вказаній редакції орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 303485,04 грн., що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарних рік у цінах 2017 року. Згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена, на 01.01.2017, зазначений розмір розрахований від нормативної грошової оцінки землі, проіндексованої на коефіцієнт індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки 1,06.
Відповідно до ст. 174 Господарського кодексу України договір є підставою для виникнення господарських зобов`язань, які згідно зі статтями 193, 202 Господарського кодексу України та ст. ст. 525, 526, 530 Цивільного кодексу України повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства; одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом. Відповідно до ст. 202 Господарського кодексу України, ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Пунктом 11 договору в редакції додаткового договору №201402000100020 від 05.02.2014 встановлено, що орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України у Заводському районі м. Запоріжжя 33218812700004 отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025372, код 13050200.
Також суд враховує, що за умовами п. 10 договору в редакції додаткової угоди до договору оренди землі від 01.08.2008 обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії.
Згідно ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно з п. 30 договору орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату.
За таких умов у відповідача виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступними за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату в грошовій формі в 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2017 року, проіндексованої на коефіцієнти індексації, визначені законодавством, на відповідний період.
Відповідно до п. 27 договору орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.
Як встановлено судом, згідно з п. 5 договору в редакції додаткової угоди №201702000400340 про внесення змін до договору оренди землі від 04.09.2006 нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 9543554,52 грн. в цінах 2016 року».
Відповідно до п. 30 договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.
Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222-275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки. Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1, 2022 рік 1,15.
Нормативна грошова оцінка у 2017 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) *1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 9543554,52 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2018 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) * 1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 9543554,52 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2019 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) *1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 9543554,52 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2020 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) *1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 9543554,52 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2021 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) *1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 9543554,52 грн.
Нормативна грошова оцінка у 2022 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) *1,1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 10497909,97 грн.
Розмір орендної плати у 2022 році: 10497909,97 грн. (проіндексована нормативна грошова оцінка земельних ділянок) * 3% (ставка орендної плати) = 314937,30 грн.
Відповідно до інформації Головного управління ДПС у Запорізькій області (лист від 20.03.2023 №2684/5/08-01-04-07) відповідач сплатив за період з 01.01.2020 по 31.12.2022 суму 53119,46 грн.
Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 складає: 314 937,30 грн. 53 119,46 грн. = 261 817,84 грн.
Відповідачем надано тільки одну платіжну інструкцію за 2022 рік, а саме: №696 від 27.05.2022 на суму 27819,46 грн. з призначенням платежу «за січень 2022 року». Решта платежів здійснювалася у 2023 2024 роках. Тому суд враховує для визначення сум оплат за 2022 рік інформацію Головного управління ДПС у Запорізькій області про суму оплати орендної плати за 2022 рік у розмірі 53119,46 грн., звідси сума заборгованості з орендної плати відповідача за період 2022 року становить 261817,84 грн.
Позивач розраховує розмір заборгованості орендної плати за період 01.01.2023-31.12.2023 відповідно до умов договору наступним чином: нормативна грошова оцінка у 2023 році: 9543554,52 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) * 1,15 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок) = 10975087,70 грн. Розмір орендної плати у 2023 році: 10975087,70 грн.* 3% (розмір орендної плати за інші земельні ділянки) = 329252,63 грн.
Відповідно до наданих відповідачем платіжних інструкцій за період з 02.05.2023 по 09.01.2024, сума сплаченої орендної плати протягом 2023-2024 років становить 429805,08 грн., а саме:
- платіжною інструкцією №808 від 02.05.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №829 від 15.06.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №855 від 24.07.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №873 від 22.08.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №882 від 28.09.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №903 від 23.10.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №912 від 22.11.2023 сплачено 31992,38 грн.;
- платіжною інструкцією №913 від 28.11.2023 сплачено 27819,46 грн.;
- платіжною інструкцією №916 від 08.12.2023 сплачено 5000,00 грн.;
- платіжною інструкцією №923 від 19.12.2023 сплачено 31992,38 грн.;
-платіжною інструкцією №928 від 29.12.2023 сплачено 27061,82 грн.;
-платіжною інструкцією №929 від 05.01.2024 сплачено 81992,38 грн.;
-платіжною інструкцією №932 від 09.01.2024 сплачено 31992,38 грн.
Оскільки відповідно до пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов`язання щодо плати за землю сплачується рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, то платежі, здійснені відповідачем по січень 2024 року, враховуються судом як орендна плата за землю за грудень 2023 року.
Платіж на суму 27819,46 грн. згідно з платіжною інструкцією №913 від 28.11.2023 має призначення платежу «за лютий 2022 року» та здійснений 28.11.2023, тому він не міг бути врахований в листі Головного управління ДПС у Запорізькій області №2684/3/08-01-04-07 від 20.03.2023, оскільки станом на час надання цієї інформації цього платежу не існувало. Крім того, строк оплати податкового зобов`язання за 2022 рік на день здійснення цього платежу вже пройшов, тому суд враховує цей платіж у сплату орендної плати 2023 року.
Призначенням платежу згідно з платіжною інструкцією №829 від 15.06.2023 на суму 31992,38 грн. зазначено «за 2021 рік», проте згідно з листом Головного управління ДПС у Запорізькій області №2684/3/08-01-04-07 від 20.03.2023 заборгованість відповідача з плати за землю за 2021 рік відсутня. Оскільки цей платіж здійснений 15.06.2023, суд враховує цей платіж у сплату орендної плати 2023 року.
Позивач не врахував, що згідно з платіжною інструкцію №696 від 27.05.2022 на суму 27819,46 грн. платіж здійснений за січень 2022 року, зазначивши, що платіжних інструкцій за 2022 рік відповідачем не надано, а тому помилково відніс цей платіж до розрахунку плати за оренду 2023 року.
Враховуючи викладене, за розрахунком суду сума переплати з орендної плати за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 складає: 429805,08 грн. (сума оплат за 2023 2024 роки) 329252,63 грн. (орендна плата за 2023 рік) = 100552,45 грн.
Звідси загальна сума заборгованості відповідача з орендної плати за період 01.01.2022 по 31.12.2023 складає: 261817,84 грн. (заборгованість за 2022 рік) - 100552,45 грн. (переплата за 2023 рік) = 161265,39 грн.
Позивач визначив суму заборгованості в розмірі 133445,93 грн.
Суд не може виходити за межі позовних, тому визнав обґрунтованими позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості за договором оренди землі від 15.09.2006 №040626100811 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 у розмірі 133445,93 грн.
У відзиві на позовну заяву відповідач посилається на законодавчо встановлені підстави звільнення його від сплати за оренду землі в період з 01.03.2022 по 31.12.2022. Суд відхилив зазначені доводи відповідача з огляду на таке.
Так, первинно у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: Тимчасово, на період з 01 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.
При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.04.2022 № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022.
Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31.05.2022 № 104 станом на 27.05.2022.
Проте за даними загальнодоступних джерел (https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20220527-karta-bojovyh-dij-na-25-05-2022-sytuacziya-na-fronti/) станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 викладено наступним чином: за період з 01.01.2022 до 31.12.2022 не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.
Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях, де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією, орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.
Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, які розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідних переліків, визначених Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідних переліках з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до яких згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.
Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 Запорізька область зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.
Земельні ділянки, якими користується відповідач, розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.
Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи починаючи з 24.02.2022 не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій.
На момент набрання чинності 06.05.2023 Закону №3050 Наказ №309 діяв у останній редакції, за якою територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, віднесена до територій можливих бойових дій (частина перша розділу І).
У рішенні у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 9 лютого 1999 року № 1-рп/1999, Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення ч. 1 ст. 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті. Положення ч. 1 ст. 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).
Закон №3050 не має прямої вказівки про зворотну дію Наказу №309 в часі. Для цілей справляння плати за землю у 2022 році наказ №309 застосовується у частині наявності певної території у Переліку територій, затвердженого наказом №309 у чинній редакції (зі змінами). Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації не враховуються. Аналогічна правова позиція викладена у роз`ясненнях Державної податкової служби України від 18.05.2023.
Щодо уточнюючої податкової декларації з орендної плати за землю, де відповідач вказав про відсутність податкових зобов`язань за 2022 рік, а також довідки податкової служби про відсутність у відповідача податкового боргу, суд зазначає, що Податковий кодекс надає право коригування податкових зобов`язань виключно тим суб`єктам господарювання, орендовані земельні ділянки яких перебувають в зоні активних бойових дій. Зміни до договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022 році сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося, доказів зворотного відповідачем суду надано не було.
Таким чином, у відповідача відсутні законні підстави для звільнення його від сплати за оренду землі у період з 12.03.2022 по 31.12.2022.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
При подачі позову позивач сплатив судовий збір у розмірі 5981,64 грн. платіжною інструкцію № 1466 від 15.12.2023 який зараховано до Державного бюджету України. З урахуванням уточнених позовних вимог про стягнення з відповідача заборгованості за договором оренди землі в розмірі 133445,93 грн., судовий збір підлягає сплаті в мінімальному розмірі: 3028,00 грн. Таким чином, позивачу підлягає поверненню з Державного бюджету надмірно сплачений судовий збір в розмірі 5981,64 грн. 3028,00 грн. = 2953,64 грн. у зв`язку зі зменшенням позовних вимог на підставі заявленого позивачем клопотання.
22.12.2023 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 75 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2024 рік». Згідно з додатком 3 до рішення № 75 головним розпорядником бюджетних коштів визначено Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Запорізька міська рада не є розпорядником бюджетних коштів та не має рахунків у фінансових установах. Головним розпорядником коштів, який здійснює видатки є Виконавчий комітет Запорізької міської ради.
Таким чином, Виконавчий комітет Запорізької міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів в м. Запоріжжі, який здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради.
Враховуючи викладене, а також те, що відповідно до платіжної інструкції № 1466 від 15.12.2023 платником судового збору за подачу даного позову виступав виконавчий комітет Запорізької міської ради, надмірно сплачений судовий збір за подання позовної заяви підлягає поверненню саме на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія МБМ» (69106, м. Запоріжжя, вул. Глазунова, буд. 11, ідентифікаційний код 33795191) на користь Запорізької міської ради (ідентифікаційний код 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр.Соборний, буд. 206) заборгованість за договором оренди землі від 15.09.2006 №040626100811 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 р. в розмірі 133445,93 грн. (сто тридцять три тисячі чотириста сорок п`ять гривень 93 коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія МБМ» (69106, м. Запоріжжя, вул. Глазунова, буд. 11, ідентифікаційний код 33795191) на користь Запорізької міської ради (ідентифікаційний код 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр.Соборний, буд. 206) витрати на сплату судового збору в розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.) на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м.Київ, ЄДРПОУ 02140892.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Повернути з Державного бюджету України на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради (ідентифікаційний код 02140892, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) надмірно сплачений судовий збір в розмірі 2953,64 грн. (дві тисячі дев`ятсот п`ятдесят три грн. 64 коп.), сплачений платіжною інструкцією № 1466 від 15.12.2023 на суму 5981,64 грн., на наступні реквізити: отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ, про що видати відповідну ухвалу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено та підписано 02.05.2024.
СуддяМ.В. Мірошниченко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118785603 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Мороз Валентин Федорович
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Мірошниченко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні