Справа № 524/906/23
Провадження №2/524/231/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.04.2024 року Автозаводський районний суд м. Кременчука в складі:
головуючого - суддіПредоляк О.С.
при секретарі судового засдання Лапік К.В.,
за участю позивача ОСОБА_1 , представника відповідача ОСОБА_2 ,
розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Кременчуці цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» про нарахування та стягнення недоотриманих коштів,-
В С Т А Н О В И В :
15.02.2023 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» про нарахування та стягнення недоотриманих коштів.
В обґрунтування позову зазначає, що з01.04.2014 року працював на посаді завідуючого адміністративно-маркетингового відділу Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури».
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1026 «Питання виплати працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів доплати за вислугу років, допомоги для оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань» йому як особі, що має понад 10 років відповідного стажу роботи, починаючи з 01.01.2016 р. повинна виплачуватись доплата в розмірі 20% від посадового окладу, а починаючи з 01.03.2018 р., як особі, що має понад 20 років стажу, в розмірі 30% від посадового окладу.
Проте, доплата за вислугу років не нараховувалася та не виплачувалася за період з 01.01.2016 р по 30.04.2017 р., з 01.03.2018 р. по 31.07.2022 р. виплачувалась доплата в розмірі 20 % від посадового окладу замість 30 %, а з 01.03.2022 р. зупинена виплата взагалі.
Після збільшення позовних вимог остаточно просить стягнути з відповідача на свою користь недоотриману заробітну плату за період з 01.10.2023 р. по 02.01.2024 року у розмірі 10050 грн.; надбавку за вислугу років за період з 01.07.2018 по 28.02.2022 р. у розмірі 21946,20 грн.; надбавку за вислугу років за період з 01.03.2022 по 02.02.2024 р. у розмірі 43581,60 грн. (а.с. 170).
Ухвалою судді від 27.02.2023 року відкрито у справі спрощене позовне провадження з повідомленням (викликом) сторін.
21.03.2023 року відповідачем Комунальним закладом культури «Кременчуцький міський палац культури» подано відзив на позовну заяву, у якому просять відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначають, що за їх розрахунком позивач станом на 31.01.2023 року має загальний стаж роботи 18 років 7 місяців 25 днів. Не враховано стаж роботи у Культурно - спортивному комплексі ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин». Відповідачем направлено запит до Культурно - спортивного комплексу ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин» щодо надання інформації чи мав КСК статус клубного закладу, центру (будинку) народної творчості, центру культури та дозвілля, центру дозвілля за період з 01.12.1991 року по 30.04.1994 року. На вказаний запит КСК ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин» надав довідку від 30.08.2022 року № 2/30-08 в якій зазначено, що з 01 червня 1971 року організовано Палац культури заводу дорожніх машин. Наказом Міністерства комунального машинобудування СРСР від 07.08.1975 року на базі Кременчуцького заводу дорожніх машин створено Кременчуцьке виробниче об?єднання «Дормашина». У зв?язку з цим, Палац культури змінив назву на Палац культури виробничого об?єднання «Дормашина». У Кременчуцькому виробничому об?єднанні «Дормашина» з метою масового розвитку культури та спорту та створення умов для роботи творчих працівників культури та тренерського складу, за клопотанням профспілкового комітету з 01.05.1992 року, на базі Палацу культури, стадіону, спортивної човнової станції створено структурний підрозділ «Культурно - спортивний комплекс (КСК)» (наказ №?175 від 02.03.1992 р.), куди увійшов Палац культури виробничого об?єднання «Дормашина». Згідно наказу № 268 від 14.07.2000 р., по підприємству, Культурно - спортивний комплекс Приватного Акціонерного Товариства «Кременчуцький завод дорожніх машин» є відокремленим підрозділом без права юридичної особи. 23.11.2022 року, директором КЗК КМПК Ситником С., направлено лист на адресу Міністерства культури та інформаційної політики України, щодо надання роз`яснень чи можна віднести стаж роботи в культурно - спортивному комплексі ВАТ «Кременчуцькі дорожні машини» з 01.05.1992 р. по 31.01.1997 р. до стажу, що дає право на доплату за вислугу років. Згідно листа Міністерства культури та інформаційної політики України від 13.09.2022 року повідомлено що, якщо статутом Комплексу передбачена діяльність у сфері культури, а посади працівників належать до переліку, на таких працівників розповсюджується дія постанови №1026. За таких обставин, вважають, що оскільки, культурно-спортивний комплекс ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин», відповідно до наказу №268 від 14.07.2000 р. є відокремленим підрозділом без права юридичної особи, він не підпадає під дію Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1026.
01.06.2023 року позивачем подано відповідь на відзив. Зазначає, що відповідачем безпідставно не зараховано стаж роботи позивача у культурно - спортивному комплексі Кременчуцького виробничого об`єднання «Дормашина», яке перетворено на ВАТ «Кременчуцькі дорожні машини». Формулювання питання про статус культурно - спортивного комплексу вважає не коректним. Культурно спортивний комплекс ВАТ «Кременчуцькі дорожні машини» відноситься до культурно-спортивних центрів, що дає право на доплату за вислугу років
Ухвалою судді від 16.06.2023року призначено справу до розгляду у порядку загального позовного провадження.
Розпорядженням керівника апарату Автозаводського районногосуду м.Кременчукавід 12.01.2024 року здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи №524/906/23.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.01.2024 року справа передана в провадження судді Предоляк О.С.
Ухвалою суду від 20.02.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
Позивач ОСОБА_5 уточнені позовні вимоги підтримує та просить задовольнити з підстав, викладених у позові.
Представник відповідача Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» Михайлюк К.А. просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві.
Суд, вислухавши пояснення позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що ОСОБА_6 з01.04.2014 року працював на посаді завідуючого адміністративно-маркетингового відділу Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури», що підтверджується записом в трудовій книжці серії НОМЕР_1 .
Звертаючись до суду позивач посилався на те, що йому як особі, що має понад 10 років відповідного стажу роботи, починаючи з 01.01.2016 р. повинна виплачуватись доплата в розмірі 20% від посадового окладу, а починаючи з 01.07.2018 р., як особі, що має понад 20 років стажу, в розмірі 30% від посадового окладу.
Згідно зістаттею 43 Конституції України, за кожним громадянином закрiплено гарантоване право на працю, що включає можливiсть заробляти собi на життя працею, яку вiн вiльно обирає або на яку вiльно погоджується.
Відповідно достатті 94 КЗпП Українизаробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується. Питання державного і договірного регулювання оплати праці, прав працівників на оплату праці та їх захисту визначаються цимКодексом, Законом України «Про оплату праці»та іншими нормативно-правовими актами.
Оплата праці працівників здійснюється в першочерговому порядку. Всі інші платежі здійснюються власником або уповноваженим ним органом після виконання зобов`язань щодо оплати праці (стаття 97 КЗпП України).
Статтею 98 КЗпП Українивизначено, що оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
За приписами частини першоїстатті 29 Закону України «Про культуру»заробітна плата працівника у сфері культури, педагогічного працівника закладу освіти сфери культури складається з посадового окладу (тарифної ставки), надбавки за почесне звання, доплат за науковий ступінь, вислугу років залежно від стажу роботи в державних і комунальних закладах культури, закладах освіти сфери культури, інших надбавок та доплат, премій, винагород за творчу діяльність, передбачених законодавством.
Умови оплати праці працівників у сфері культури державних і комунальних закладів культури, закладів освіти сфери культури визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом другимпостанови Кабінету Міністрів України «Питання виплати працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів доплати за вислугу років, допомоги для оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань» №1026 від 09 грудня 2015 року, яка набрала чинності 1 січня 2016 року, встановлено, що працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів за переліком посад згідно з додатком виплачується:1) доплата за вислугу років залежно від стажу роботи на посадах, передбачених зазначеним переліком, у такому розмірі: 10 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад три роки; 20 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 10 років; 30 відсотків посадового окладу - за наявності стажу роботи понад 20 років.
Доплата за вислугу років працівникам державних і комунальних клубних закладів, парків культури та відпочинку, центрів (будинків) народної творчості, центрів культури та дозвілля, інших культурно-освітніх центрів виплачується у межах фонду оплати праці працівників, затвердженого на відповідний рік (пункт третій постанови).
Даними трудової книжки ОСОБА_5 встановлено, що він з 04.12.1987 р. по 13.06.1988 працював на посадах культорганізатора, керівника театру ПК КНПЗ, з 20.02.1990 р. по 30.05.1991 р. на посаді художнього керівника Онуфрівського районного будинку культури, з 02.04.1990 р. по 27.08.1990 р. на посаді культорганізатора молодіжного центру, з 31.05.1991 по 19.08.1991 р. на посаді керівника агітаційної бригади Онуфрівського районного будинку культури, з 01.12.1991 р. по 30.04.1992 р. на посаді завідуючого позашкільним відділом ПК Кременчуцького виробничого об`єднання «Дормашина», з 01.05.1992 по 01.10.1995 режисером народного театру культурно-спортивного комплексу Кременчуцького виробничого об`єднання «Дормашина», з 01.10.1995 по 31.01.1997 р. завідуючим відділом платних послуг культурно-спортивного комплексу, з 04.02.1997 р. по 31.08.1999 р. художнім керівником Кременчуцького міського палацу культури, з 12.09.2000 р. по 02.02.2005 р. завідуючим масових заходів Кременчуцького міського палацу культури, 01.04.2014 по 02.01.2024 завідуючого адміністративно-маркетингового відділу Кременчуцького міського палацу культури.
Порядком, затвердженим Постановою КМ України від 09.12.2015 № 1026, передбачено, що до стажу роботи, що дає право на встановлення доплати, зараховується час роботи в клубних закладах, парках культури та відпочинку, центрах (будинках) народної творчості, центрах культури та дозвілля, центрах дозвілля України, колишнього СРСР на посадах, зазначених у переліку; документом для визначення стажу роботи, який дає право на одержання доплати, є трудова книжка або інший документ, що відповідно до законодавства підтверджує наявність такого стажу (п. 2); доплата працівникам… обчислюється виходячи з посадового окладу без урахування інших надбавок і доплат; доплата виплачується… з дати прийняття на роботу за наявності стажу роботи, який дає право на її одержання; доплата нараховується та виплачується щомісяця за фактично відпрацьований час у межах коштів, передбачених на оплату праці за основним місцем роботи (п. 3).
За таких обставин ОСОБА_5 з 01.07.2018 р. мав право на отримання доплати в розмірі 30% посадового окладу за вислугу років, оскільки мав стаж роботи понад 20 років, що підтверджується записами в трудовій книжці.
Щодо доводів представника відповідача, що культурно-спортивний комплекс ПрАТ «Кременчуцький завод дорожніх машин» є відокремленим підрозділом без права юридичної особи, а тому він не підпадає під дію Постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1026 суд зазначає наступне.
Пунктом 6 Примітки до Нормативів забезпечення населення клубними закладами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1998 р. № 1775 визначено що, до закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивніцентри тощо.
Як вбачається з копії трудової книжки серії НОМЕР_1 ОСОБА_5 з 01.05.1992 р. працював у Культурно - спортивному комплексі Кременчуцького виробничого об`єднання «Дормашина» на посаді режисера народного театру, з 01.10.1995 р. переведений завідуючим відділом з платних послуг культурно - спортивного комплексу.
Посада режисерата завідувачавідділукультурно-спортивного комплексу належить до числа посад, які за переліком, затвердженим постановою КМУ №1026 від 09 грудня 2015 року, дають право на виплату доплати за вислугу років.
Як вбачається з довідки Культурно -спортивного комплексуПрАТ «Кременчуцькийзавод дорожніхмашин» від30.08.2022р.№ 2/3008у Кременчуцькомувиробничому об?єднанні«Дормашина» зметою масовогорозвитку культурита спортута створенняумов дляроботи творчихпрацівників культурита тренерськогоскладу,за клопотаннямпрофспілкового комітетуз 01.05.1992року,на базіПалацу культури,стадіону,спортивної човновоїстанції створеноструктурний підрозділ«Культурно -спортивний комплекс(КСК)»(наказ№ 175від 02.03.1992р.),куди увійшовПалац культуривиробничого об?єднання«Дормашина». Розпорядженням Кременчуцької Ради народних депутатів від 03.06.1993 № 855/13 виробниче об?єднання«Дормашина» перереєстрованона Кременчуцькийдержавний заводдорожніх машин. Наказом Фонду державного майна України від 07.04.1994 р. № 23-АТ Кременчуцький державний завод дорожніх машин перетворено на ВАТ «Кременчуцькі дорожні машини».
Суд зазначає, що внаслідок зміни організацімйно-правової форми господарювання посадові обов`язки ОСОБА_5 не змінювалися, він з 01.05.1992 р. безперервно перебував на посаді режисера народного театру, а з 01.10.1995 р. переведений завідуючим відділом з платних послуг культурно - спортивного комплексу.
Відповідачем безпідставно не враховано стаж роботи позивача з 01.05.1992 р. по 31.01.1997р. у культурно - спортивному комплексі виробничого об?єднання «Дормашина», після реорганізації ВАТ «Кременчуцькі дорожні машини».
За таких обставин ОСОБА_5 починаючи з 01.07.2018 р., як особі, що має понад 20 років стажу повинна була виплачуватись доплата в розмірі 30% від посадового окладу.
Враховуючи розмір посадового окладу ОСОБА_5 доплата за вислугу років у розмірі 30 відсотків посадового окладу за період з липня по грудень 2018 року становить 7200 грн. ((4000 грн х 30%) х 6), з січня по грудень 2019 року 15699,60 грн. ((4361 грн х 30%) х 12), з січня по грудень 2020 року 17179,20 грн. ((4772 грн х 30%) х 12)., з січня по грудень 2021 року 21819,60 грн. ((6061 грн х 30%) х 12), з січня по лютий 2022 року 3940,20 грн. ((6567 грн х 30%) х 2), а всього 65838,60 грн.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, відповідачем у зазначений період виплачувалась доплата в розмірі 20 % від посадового окладу, що становить 43892,40 грн.
Таким чином, позовні вимоги в цій частині є доведеними та підлягають задоволенню, а тому з урахуванням виплачених сум, з відповідача на користь позивача підлягає до стягнення надбавка до заробітної плати за вислугу роківза період з 01.07.2018 року по 28.02.2022 року у розмірі 21 946,20 грн. (65838,60 грн. - 43892,40 грн.).
Щодо позовних вимог в частині стягнення надбавки до заробітної плати за вислугу років за період з 01.03.2022 року по 02.02.2024 року у розмірі 43581,60 грн. та стягнення недоотриманої заробітної плати за період з 01.10.2023 року по 02.01.2024 року у розмірі 10050 грн. суд зазначає наступне.
Відповідно до наказу Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» від 26.02.2022 р. № 7/Д «Про зміну істотних умов праці», з 01.03.2022 року по 31.03.2022 року введено на підприємстві простій з оплатою праці в розмірі окладу, але не менше мінімальної заробітної плати.
Наказами КЗК «Кременчуцький міський палац культури» від 30.03.2022 р. № 11/Д, від 27.04.2022 р. № 16/Д, від 31.05.2022 р. № 19/Д, від 30.06.2022 р. № 23/Д, від 19.07.2022 р. № 28Д, від 19.08.2022 р. № 32Д продовжено на підприємстві простій з оплатою праці в розмірі окладу, але не більше мінімальної заробітної плати.
Згідно наказу від 20.10.2023 р. № 50/Д «Про внесення змін до діяльності в структурних підрозділах та штатного розпису» у зв`язку зі зміною діяльності в структурі, розформування адміністративно маркетингового відділу виключено із штатного розпису, затвердженого 01.04.2023 р. з 03.01.2024 р. посаду завідувача адміністративно-маркетинговим відділом.
Наказом КЗК «Кременчуцькийміський палацкультури»від 26.10.2023 року № 37/К завідувача адміністративно-маркетинговимвідділомСлюсаря Ю.С. попереджено про звільнення 02.01.2024 р. відповідно до п.1 ст. 40 КЗпП України.
Наказом КЗК «Кременчуцькийміський палацкультури»від 25.12.2023 року № 44/К завідувача адміністративно-маркетинговимвідділомС ОСОБА_7 звільнено з посади 02.01.2024 у зв`язку зі змінами в організації виробництва (розформуванням адміністративно-маркетингового відділу) згідно п.1 ст. 40 КЗпП України.
У постанові від 22 червня 2023 року в справі № 577/1447/22 (провадження № 61-13377св22) Верховний Суд зазначив, що «поняття простою викладено у статті 34 КЗпП України, де визначено, що простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.
Відповідно до статті 113 КЗпП України час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу). Про початок простою, крім простою структурного підрозділу чи всього підприємства, працівник повинен попередити роботодавця чи бригадира, майстра або посадових осіб. За час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров`я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток. Час простою з вини працівника не оплачується. На період освоєння нового виробництва (продукції) роботодавець може здійснювати працівникам доплату до попереднього середнього заробітку на строк не більш як шість місяців».
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 року № 221 Деякі питання оплати праці працівників державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, в умовах воєнного стану керівник може самостійно визначати розмір оплати часу простою працівників, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові посадового окладу.
Тобто, керівник самостійно визначає розмір оплати часу простою, але не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові тарифного розряду (посадового окладу).
Судом встановлено, що простій у Комунальному закладі культури «Кременчуцький міський палац культури» оголошено з 01.03.2022 року у зв`язку з введенням воєнного стану. Оголошення простою встановлено зі збереженням окладу, що відповідає частині першій статті 113 КЗпП України.
Позивач у цей період отримував оклад згідно штатного розпису, що підтверджується відомостями за видами оплат КЗК «Кременчуцький міський палац культури».
Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення надбавки за вислугу років за період з 01.03.2022 по 02.02.2024 р. у розмірі 43581,60 грн. є безпідставними та задоволенню не підлягають.
Позовні вимоги в частині стягнення недоотриманої заробітної плати за період з 01.10.2023 року по 02.01.2024 року у розмірі 10050 грн. є недоведеними, позивач не оскаржував його переведення на неповний робочий день, що дорівнює 0,5 тарифної ставки.
У відповідностідо положеньст.141ЦПК Українисуд стягує з відповідача на користь держави судовий збір у розмірі 1073,60 грн., оскільки позивача звільнено від його сплати при зверненні із позовом до суду.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.47,116,117 КЗпП України, ст.ст.10,12,13,81,141,263-265,354 ЦПК України, суд,
У Х В А Л И В :
Позов ОСОБА_3 до Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» про нарахування та стягнення недоотриманих коштів задовольнити частково.
Стягнути з Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» на користь ОСОБА_3 надбавку до заробітної плати за вислугу років за період з 01.07.2018 року по 28.02.2022 року у розмірі 21 946,20 грн. з урахуванням сум, що підлягають відрахуванню із заробітної плати.
В частині позовних вимог про стягнення недоотриманої заробітної плати за період з 01.10.2023 року по 02.01.2024 року та надбавки до заробітної плати за вислугу років за період з 01.03.2022 року по 02.02.2024 року відмовити.
Стягнути з Комунального закладу культури «Кременчуцький міський палац культури» на користь держави судовий збір у розмірі 1073,60 грн.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Полтавського апеляційного суду шляхом подання в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення суду апеляційної скарги.
Оскільки в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - ОСОБА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 .
Відповідач Комунальний заклад культури «Кременчуцький міський палац культури», код ЄДРПОУ 21074936, місцезнаходження: м.Кременчук, б-р. Українського відродження, буд. 2.
Суддя Олена Предоляк
Суд | Автозаводський районний суд м.Кременчука |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118789330 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Автозаводський районний суд м.Кременчука
Предоляк О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні