Ухвала
від 02.05.2024 по справі 420/496/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/496/24

УХВАЛА

02 травня 2024 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Хурса О.О., перевіривши матеріали позовної заяви керівника Подільскої окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, товариства з обмеженою відповідальністю «Рембудзв`язок» про визнання протиправним та скасування спеціального дозволу,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Подільскої окружної прокуратури Одеської області звернулася до суду із позовом в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, товариства з обмеженою відповідальністю «Рембудзв`язок» про визнання протиправним та скасування спеціального дозволу на користування надрами від 13.06.2007 №4269, виданий ТОВ «Рембудзв`язок» для видобування корисних копалин (промислова розробка) піску на території Олександрівського родовища.

Ухвалою суду від 04.04.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу 10-денний строк для усунення недоліків позовної заяви.

На виконання ухвали суду від 04.04.2024, прокурор подав заяву про поновлення строку звернення до суду, в обґрунтування якої вказав, що факт порушення інтересів держави в даній справі встановлено прокурором 22.12.2023, після отримання в межах кримінального провадження №420211662510000059 - копії протоколу третьої сесії Кодимської районної ради V скликання та копії рішення Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V - «Про хід виконання рішення районної ради від 12.06.2003 №100 ХХІУ «Про затвердження Програми відпочинку та оздоровлення дітей Кодимського району на період до 2008 року».

Дані документи підтверджують той факт, що 26.06.2006 Кодимською районною радою не розглядалось питання щодо узгодження надання дозволу на користування надрами ТОВ «Рембудзв`язок», а рішення від 26.06.2006 № 26-V взагалі немає жодного відношення до вказаного підприємства та видобування корисних копалин.

26.04.2024 ТОВ «Рембудзв`язок» подало заяву про повернення позовної заяви без розгляду у зв`язку з відсутністю поважних причин пропуску строку звернення до суду.

Розглянувши матеріали позовної заяви, заяву прокурора про поновлення строку звернення до суду та клопотання ТОВ «Рембудзв`язок» про повернення позовної заяви без розгляду, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 122 КАС України, позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.

Прокурор просить визнати протиправним та скасувати спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.06.2007 №4269, проте з позовною заявою до суду звернувся лише у грудні 2023 року.

Відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду у постанові від 13.02.2019 у справі № 826/13768/16, у випадках звернення до суду суб`єкта владних повноважень (прокурора), відлік строку для звернення до суду КАС України пов`язує з виникненням підстав, що надають йому право на таке звернення.

ВП ВС в зазначеній постанові наголосила, що установлення строків звернення до суду з відповідними позовними заявами законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними певних процесуальних дій, передбачених КАС України. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків.

З огляду на наведене, з урахуванням ролі прокуратури в демократичному суспільстві та необхідності дотримання справедливого балансу у питанні рівноправності сторін судового провадження, Велика Палата Верховного Суду у наведеній постанові виклала висновок про те, що підстави та порядок звернення прокурора до адміністративного суду в порядку його представництва інтересів держави в судах не може тлумачитися розширено та відмінно від реалізації права на звернення до суду самого суб`єкта владних повноважень.

Наведені висновки ВП ВС неодноразово застосовані Верховним Судом щодо строків звернення до суду прокурора в інтересах держави, у постановах від 28.05.2019 у справі № 826/2890/13-а, від 23.08.2023 у справі № 380/7024/22, від 21.09.2023 у справі № 380/7839/22, від 21.09.2023 у справі № 380/7550/22.

Застосовуючи наведені вимоги чинного законодавства та враховуючи висновки Верховного Суду до обставин даної справи, суд зазначає наступне.

Постановою процесуального керівника у кримінальному провадженні - прокурора Подільської окружної від 22.12.2023 надано дозвіл на розголошення відомостей досудового розслідування кримінального провадження № 420211662510000059 для їх опрацювання та в подальшому надання до судових органів.

Так, враховуючи вимоги КАС України та висновки Верховного Суду, суд зазначає, що відлік строку для звернення до суду прокурора в інтересах держави починає свій перебіг з моменту виникнення підстав, що надають йому право на таке звернення.

Водночас, суд зазначає, що пропуск строків звернення до адміністративного суду не може бути безумовною підставою для залишення позову без розгляду, оскільки процесуальним законодавством передбачено можливість визнання судом причини пропуску таких строків поважними і в такому випадку справа розглядається та вирішується в порядку, встановленому КАС України.

Причина пропуску строку звернення до суду із адміністративним позовом може вважатися поважною, якщо вона відповідає одночасно таким умовам: 1) це обставина або кілька обставин, яка безпосередньо унеможливлює або ускладнює можливість вчинення процесуальних дій у визначений законом строк; 2) це обставина, яка виникла об`єктивно, незалежно від волі особи, яка пропустила строк; 3) ця обставина виникла протягом строку, який пропущено; 4) ця обставина підтверджується належними і допустимими засобами доказування.

Отже, поважними причинами визнаються лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто, не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.

Ці причини (чи фактори об`єктивної дійсності) мають бути несумісними з обставинами, коли суб`єкт звернення до суду знав або не міг не знати про порушене право, ніщо правдиво йому не заважало звернутися до суду, але він цього не зробив і через власну недбалість, легковажність, байдужість, неорганізованість чи інше подібне за суттю ставлення до права на доступ до суду порушив ці строки.

Однак, будь-яких доводів та доказів, які б свідчили про поважність причин пропуску прокурором строку звернення до суду із даним позовом прокурором не наведено та не надано.

При цьому суд вважає безпідставними доводи прокурора про те, що строк звернення до суду має обчислюватись після отримання в межах кримінального провадження №420211662510000059 документів - протоколу третьої сесії Кодимської районної ради V скликання та копії рішення Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V - «Про хід виконання рішення районної ради від 12.06.2003 №100 ХХІУ «Про затвердження Програми відпочинку та оздоровлення дітей Кодимського району на період до 2008 року», з огляду на наступне.

Суд враховує, що згідно постанови Великої Палати Верховного Суду від 13.02.2019 у справі № 826/13768/16, на яку посилається прокурор, обставини виявлення прокурором під час здійснення процесуального керівництва у кримінальному провадженні відповідних порушень інтересів держави, які підлягають захисту в суді, поза межами строку звернення до суду, повинні враховуватися судами, як поважні причини пропуску строку звернення до адміністративного суду.

Протокол третьої сесії Кодимської районної ради V скликання та рішення Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V - «Про хід виконання рішення районної ради від 12.06.2003 №100 ХХІУ «Про затвердження Програми відпочинку та оздоровлення дітей Кодимського району на період до 2008 року» було прийнято 26.06.2006.

Тобто прокурор в обґрунтування поважності причин пропуску строку звернення до суду посилається на кримінальне провадження, що розпочалось після прийняття протоколу третьої сесії Кодимської районної ради V скликання та рішення Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V - «Про хід виконання рішення районної ради від 12.06.2003 №100 ХХІУ «Про затвердження Програми відпочинку та оздоровлення дітей Кодимського району на період до 2008 року».

Суд звертає увагу, що кримінальне провадження №420211662510000059 розпочалось 14.12.2021.

Враховуючи наведене, суд вважає, що здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні №420211662510000059 від 14.12.2021 не може зупиняти для Одеської обласної прокуратури строк звернення до суду, який розпочав свій перебіг з моменту прийняття протоколу третьої сесії Кодимської районної ради V скликання та рішення Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V - «Про хід виконання рішення районної ради від 12.06.2003 №100 ХХІУ «Про затвердження Програми відпочинку та оздоровлення дітей Кодимського району на період до 2008 року», на які останній посилається у позові.

Суд наголошує, що спірні правовідносини виникли у 2006 році, а тому, прокурор не може зволікати із поданням позову щодо цих правовідносин з моменту з`ясування, на його думку, порушень інтересів держави.

Крім того, у додатках до позовної заяви наявні висновки експерта від 28.04.2022 № 22-3598 та від 01.09.2023 № 4679/23-21, зі змісту яких вбачається, що прокурором для їх проведення надано копії рішень Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V та Петрівської сільської та Кодимської району Одеської області ІІ сесії V скликання від 30.05.2006.

Тобто, про наявність рішень Кодимської районної ради від 26.06.2006 № 26-V та Петрівської сільської та Кодимської району Одеської області ІІ сесії V скликання від 30.05.2006 прокурору стало відомо щонайменше під час надання цих документів відповідним експертним установам, а саме 25.07.2023 та 21.02.2022 відповідно.

Крім того, підстави для звернення до суду із позовом, що виникли в ході проведення досудового розслідування не можуть бути пов`язані із наданням дозволу на розголошення відомостей досудового розслідування, та є такими що виникли раніше.

Схожих висновків дійшов П`ятий апеляційний адміністративний суду у постанові від 22.02.2024 по справі № 420/25855/23.

У постанові від 13.02.2019 у справі №826/13768/16 Велика Палата Верховного Суду також дійшла висновку, що за своєю правовою природою повідомлення прокурором відповідного суб`єкта владних повноважень про майбутнє звернення прокурора до суду, витребування ним документів для підтвердження підстав представництва в суді не може слугувати механізмом продовження встановлених законом строків звернення до суду з адміністративним позовом, оскільки це призведе до постійного збереження стану невизначеності у публічно-правових відносинах, порушення стабільності у діяльності суб`єктів владних повноважень щодо виконання ними своїх функцій.

Беручи до уваги вищевикладену позицію, суд вважає доводи прокурора про те, що факт порушення інтересів держави в даній справі встановлено прокурором 22.12.2023, а саме - після отримання у межах кримінального провадження відповідних документів, є безпідставними.

Таким чином, суд приходить до висновку, що зі змісту конкретних обставин, хронології та послідовності дій прокурора не вбачається підстав для висновку про поважність причин пропуску строку звернення до адміністративного суду з даним позовом.

Суд зазначає, що у випадку пропуску строку звернення до суду, підставами для його поновлення та розгляду справи є лише наявність поважних причин, тобто обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій та підтверджені належними доказами.

Дотримання строків звернення до адміністративного суду є однією з умов дисциплінування учасників цих відносин у випадку, якщо вони стали спірними, а також однією із гарантій дотримання у суспільних відносинах принципу правової визначеності, як складової принципу верховенства права. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними та після завершення таких строків, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Дотримання строків звернення до суду з позовом є однією з обов`язкових передумов ефективності адміністративних проваджень щодо строку розгляду адміністративних справ, оскільки захист прав, свобод та інтересів осіб безпосередньо залежить від меж їх реалізації у часі. Провадження в адміністративних судах, як спосіб захисту цих прав, базується на процесуальних принципах та забезпечується чітко регламентованими строками. Дотримання цих строків впливає на права та обов`язки учасників адміністративних правовідносин, спонукаючи їх до своєчасного здійснення наданих їм прав чи виконання покладених на них обов`язків.

Незнання про порушення через байдужість до своїх прав або небажання дізнатися не є поважною причиною пропуску строку звернення до суду. Доказами того, що особа знала про можливе порушення своїх прав є, зокрема, умови, за яких особа мала реальну можливість дізнатися про порушення своїх прав.

Відповідно до ч.ч.1-2 ст.123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку. Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Таким чином, позивачем, до поданої на виконання вимог ухвали суду від 04.04.2024 заяви, не надано належних та достатніх доказів поважності причин пропуску строку звернення до суду.

Відповідно до п.9 ч.4 ст.169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, у випадках, передбачених частиною другою статті 123 цього Кодексу.

Керуючись статтями 169, 248 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

Позовну заяву керівника Подільскої окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, товариства з обмеженою відповідальністю «Рембудзв`язок» про визнання протиправним та скасування спеціального дозволу - повернути позивачу.

Копію ухвали про повернення позовної заяви та позовну заяву і додані до неї документи надіслати позивачу.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.

Суддя О.О. Хурса

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118798256
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/496/24

Постанова від 05.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 13.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 23.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Постанова від 18.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні