Рішення
від 22.04.2024 по справі 908/3652/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 27/320/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.04.2024 Справа № 908/3652/23

м. Запоріжжя Запорізької області

Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С. при секретарі судового засідання Вака В.С., розглянувши матеріали справи

за позовом: Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури в інтересах держави (вул. Дмитра Апухтіна, 29а, м. Запоріжжя, 69005, ідентифікаційний номер юридичної особи НОМЕР_1 )

до відповідача: Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний номер юридичної особи 04053915)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Громадська організація «СВІТАНОК-2022» (вул. Цитрусова, 1, кв. 124, м. Запоріжжя, 69071, ідентифікаційний номер юридичної особи 44905046)

про визнання незаконним та скасування рішення

представники сторін

прокурор: Якушева Я.А., службове посвідчення № 075809 від 01.03.2023, наказ № 2124к від 27.10.2020

від відповідача: не з`явився

від третьої особи: не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Запорізької обласної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Запорізької міської ради про визнання незаконним та скасувати рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном Громадській організації «СВІТАНОК-2022».

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.12.2023 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/3652/23 та визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 18.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/3652/23 присвоєно справі номер провадження 27/320/23. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження. Підготовче провадження призначено на 17.01.2024.

15.01.2024 представником Громадської організації «СВІТАНОК-2022» Резнік Л.Г. подано до суду клопотання, у якому остання повідомляє, що у зв`язку з відсутністю у м. Запоріжжі не зможе прийняти участь в судовому засіданні 17.01.2024, та просить слухати справу без її участі.

17.01.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника Запорізької міської ради Шевкопляс Т.В. надійшло клопотання про надання додаткового строку для подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалою суду від 17.01.2024 відкладено підготовче провадження, засідання суду призначено на 12.02.2024.

12.02.2024 через підсистему «Електронний суд» від Запорізької міської ради до суду надійшов відзив на позовну заяву сформований в системі 09.02.2024.

Ухвалою суду від 12.02.2024 продовжено строк підготовчого провадження до 18.03.2024, відкладено підготовче засідання на 13.03.2024.

26.02.2024 до суду від Запорізької обласної прокуратури надійшла відповідь на відзив від 19.02.2024 № 15/3-2578-23.

12.03.2024 через підсистему «Електронний суд» від відповідача надійшло клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи, у якому останній просить суд перенести розгляд справи на іншу дату. Повідомляє що представник Громадської організації «СВІТАНОК-2022» звернувся до Департаменту управління активами Запорізької міської ради із заявою від 26.02.2024 про скасування рішення міської ради, яке є предметом позову. Зазначає, що 13.03.2024 Запорізькою міською радою на сесії буде розглянуто питання щодо скасування рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 №133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя,145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном ГО «СВІТАНОК-2022».

Ухвалою суду від 13.03.2024 підготовче провадження закрито, призначено справу до розгляду по суті 26.03.2024.

26.03.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника Запорізької міської ради Шевкопляс Т.В. надійшло клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи, у якому остання просить суд перенести розгляд справи № 908/3652/23 на іншу дату, оскільки, з дати останнього клопотання відповідача 12.03.2024, чергового засідання Запорізької міської ради не відбувалось та не розглядалось питання щодо скасування рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133.

26.03.2024 суд розпочав розгляд справи по суті.

Відповідно до статті 195 ч.2 ГПК України суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.

26.03.2024 суд заслухав вступне слово прокурора в порядку статті 208 ГПК України.

Ухвалою суду від 26.03.2024 відкладено розгляд справи по суті, у зв`язку з неявкою представн6иків відповідача та 3-особи, засідання суду призначено на 22.04.2024.

22.04.2024 через підсистему «Електронний суд» від представника Запорізької міської ради Шевкопляс Т.В. надійшло клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи, у якому остання просить суд перенести розгляд справи № 908/3652/23 на іншу дату, оскільки, з дати останнього клопотання відповідача чергового засідання Запорізької міської ради не відбувалось та не розглядалось питання щодо скасування рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133.

Судом розглянуто вказане клопотання відповідача та залишено без задоволення, як процесуально необґрунтоване, оскільки протирічить приписам статті 195 частина 2 ГПК України.

Судове засідання 22.04.2024 проводилось за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України, суд під час судового розгляду справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку, передбаченому Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів). За заявою будь-кого з учасників справи або за ініціативою суду повне фіксування судового засідання здійснюється за допомогою відеозаписувального технічного засобу (за наявності в суді технічної можливості та за відсутності заперечень з боку будь-кого з учасників судового процесу).

22.04.2024 представники відповідача та третьої особи в судове засідання не з`явились.

Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Прокурор підтримав позовні вимоги у повному обсязі, вважає, що рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном громадській організації «СВІТАНОК-2022» суперечить ст.ст. 2, 6, 7, 15, 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, п. 13 Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 630, у зв`язку з чим підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Прокурор у справі заперечив пороти задоволення клопотання відповідача про відкладення розгляду справи по суті, під технічну фіксацію судового процесу надав усні заперечення.

Запорізька міська рада у відзиві на позовну заяву заперечувала проти задоволення позовних вимог в повному обсязі. Вважає, що дана позовна вимога повинна розглядатись в порядку адміністративного судочинства та зазначаємо, що строк звернення до адміністративного суду за даною позовною вимогою сплинув 27.10.2023, позов прокуратурою подано 05.12.2023. Вказує, що з метою ефективного використання майна, Запорізькою міською радою прийнято рішення від 27.04.2023 №133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном громадській організації «СВІТАНОК-2022», та відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення, прийняті міською радою, є обов`язковими для виконання на відповідній території. Зазначає, що Запорізькою міською радою прийнято рішення про передачу об`єкта нерухомого майна за 1 гривню на підставі чинного законодавства та в межах повноважень, визначених чинним законодавством України. Повідомляє, що після прийняття рішення №133 від 27.04.2023 Запорізькою міською радою до відповідного департаменту Запорізької міської ради про укладання договору Громадська організація «Світанок-2022» не зверталась, тобто договір не укладено, тому жодних правових наслідків не настало, тому відсутні порушення інтересів Запорізької територіальної громади.

3- особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Громадська організація «СВІТАНОК-2022» пояснення по суті спору не надала.

Згідно до статті 210 ГПК України, суд дослідив документальні доказів, які надав прокурор у справі.

Заслухавши прокурора, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.

Розглянувши матеріали справи та фактичні обставини справи, суд

УСТАНОВИВ:

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання права.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто, зазначене конституційне положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.

Відповідно ст. 131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 1 Закону України «Про прокуратуру» встановлено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту, зокрема, загальних інтересів суспільства та держави. Відповідно до пункту 2 частини першої статті 2 Закону на прокуратуру покладається функція з представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених цим Законом. Згідно з частиною третьою статті 23 Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з приписами частин 3, 4, 5 ст. 53 ГПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Європейський Суд з прав людини також звертав увагу на категорії справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу. Так, у справі «Менчинська проти Російської Федерації» (рішення від 15.01.2009) Європейський Суд з прав людини висловив таку думку: «сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, при захисті інтересів незахищених категорій громадян (дітей, осіб з обмеженими можливостями та інших категорій), які, ймовірно, не в змозі самостійно захищати свої інтереси, або в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави».

Рішенням Конституційного Суду України від 8 квітня 1999 року № 3-рп/99 визначено, що прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України № 3-рн/99 від 08.04.1999, під поняттям «орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Аналіз положень ст. 53 ГПК України у взаємозв`язку з ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

Перший «виключний випадок» передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, цей довід прокурора суд повинен перевірити незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу.

Відповідна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, від 15.01.2020 у справі № 698/119/18.

Предметом позову у даній справі є вимога прокурора про визнання незаконним та скасування рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19 дійшла правового висновку про те, що у випадку пред`явлення позову про скасування рішення органу місцевого самоврядування, позивачем в інтересах територіальної громади вправі виступати самостійно прокурор, а орган місцевого самоврядування, що прийняв спірне рішення, є відповідачем у справі.

У постанові від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що прокурор може представляти інтереси територіальної громади і це є сумісним з вимогами ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що міститься у інформаційній довідці від 06.12.2023 № 357319971, у власності територіальної громади міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради перебуває нежитлове приміщення № 101 (літ. А-5) площею 236 кв.м, розташоване у будинку АДРЕСА_1 (а.с. 34-35).

До Постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради звернулась голова громадської організації «СВІТАНОК-2022» Людмили Резнік зі листом від 21.03.2023 № 010 про передачу в оренду нежитлового приміщення № 101 цокольного поверху (літ. А-5) площею 236 кв.м, розташованого по АДРЕСА_1 , вартістю 1 гривня строком на 1 рік для організації статутної діяльності (а.с. 65-66).

Зі змісту вказаного листа (звернення) вбачається, що громадська організація упродовж 10 років співпрацює з Запорізькою громадською міською асоціацією батьків дітей - інвалідів та інвалідів дитинства «НАДІЯ», кожного року надає безкоштовний відпочинок та оздоровлення дітям - інвалідам дитинства. З метою покращення житлового фонду міста та життя людей, які втратили своє житло, громадська організація вирішила відновити приміщення міста для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, у зв`язку з цим просить передати в оренду для організації статутної діяльності вищезазначене приміщення за 1 гривню на 1 рік.

Відповідно до п. 2.1 Статуту Громадської організації «СВІТАНОК-2022», затвердженого рішенням установчих зборів засновників громадської організації «СВІТАНОК-2022», оформленим протоколом № 1 від 10.08.2022, основною метою діяльності організації є підтримка дітей з обмеженими можливостями (а.с. 42-52).

Згідно із інформацією, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, дата державної реєстрації громадської організації 18.08.2022. Тобто на час звернення з заявою про передачу в оренду нежитлового приміщення до Запорізької міської ради громадська організація існувала лише 7 місяців (а.с. 36-41).

Головою постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин міської ради підготовлений відповідний проект рішення, який зареєстрований в управлінні по забезпеченню роботи ради 17.04.2023 за № 0540/01.1-13/02 та включений до порядку денного 18 сесії міської ради.

Департаментом управління активами Запорізької міської ради були подані зауваження до вищевказаного проекту рішення, звернуто увагу міської ради на наступне.

Зокрема, Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-ХІ та рішенням Запорізької міської ради від 26.08.2020 № 62 «Деякі питання оренди» встановлено коло осіб, які мають право на отримання державного та комунального майна без проведення аукціону. Разом із заявою на передачу в оренду без проведення аукціону нерухомого майна заявник - громадська організація «СВІТАНОК-2022» зобов`язаний надати документи, передбачені Додатком 1 до Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483. Проте, громадською організацією «СВІТАНОК-2022» документально не підтверджено наявність права на отримання в оренду комунального майна без проведення аукціону. Більш того, остання не включена до кола суб`єктів, які відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 630, мають право для встановлення орендної плати у розмірі 1 гривні (а.с. 68-69).

Незважаючи на вищевказані зауваження Департаменту управління активами Запорізької міської ради, на підставі вищезазначеного звернення громадської організації рішенням Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном громадській організації «СВІТАНОК-2022», вирішено: включити до Переліку другого типу комунальне майно - нежитлове приміщення № 101 цокольного поверху (літ.А-5) площею 236 кв.м. на вул. Гоголя, 145, яке перебуває в господарському віданні Комунального підприємства «Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання № 7», передати його в оренду без проведення аукціону Громадській організації «СВІТАНОК-2022» строком на 1 рік для проведення статутної діяльності цієї організації; встановити для громадської організації річну оренду плату у розмірі 1 гривні за користування комунальним майном, зазначеним в пункті 1 цього рішення. Департаменту управління активами Запорізької міської ради укласти договір оренди з громадською організацією «СВІТАНОК-2022» без проведення аукціону комунального майна, зазначеного в пункті 1 цього рішення. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Романа Тарана, голову постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Василя Полюсова.

Відповідно до інформацій виконавчого комітету Запорізької міської ради, що надана у листі від 28.08.2023 № 12272/03.3-20/03 та від 03.11.2023 № 19830/03.3-20/03 договір оренди нерухомого майна по АДРЕСА_1 з громадською організацією «СВІТАНОК-2022» не укладено (а.с. 57-59).

Листом від 03.11.2023 № 19830/03.3-20/03 Виконавчий комітет Запорізької міської ради повідомив Запорізькій обласній прокуратурі, що рішення про скасування або внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном громадській організації «СВІТАНОК-2022» Запорізькою міською радою не приймалось (а.с. 80).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції

Приписами ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ч. 5 ст. 60 цього Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду тощо.

Умовами ч. 7 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна».

У свою чергу, механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі в оренду відповідно до положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна», визначені Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, далі Порядок від 03.06.2020 № 483.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, передача в оренду майна, що перебуває у комунальній власності, здійснюється органами місцевого самоврядування відповідно до вимог цього Закону.

Згідно із ч. 4 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, основною метою оренди є прискорення економічного зростання, залучення іноземних і внутрішніх інвестицій, посилення фінансової спроможності підприємств державної та комунальної власності.

Оренда здійснюється на основі таких принципів: законності; відкритості та прозорості; рівності та змагальності; державного регулювання та контролю; врахування особливостей об`єктів державної та комунальної власності; захисту економічної конкуренції; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; повного, своєчасного, достовірного інформування про об`єкти оренди та порядок передачі їх в оренду; забезпечення конкурентних умов оренди та інших видів договорів (ч. 5 ст. 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна»).

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, суб`єктами орендних відносин є: орендар, орендодавець, балансоутримувач, уповноважений орган управління, представницький орган місцевого самоврядування або визначені ним органи такого представницького органу, Кабінет Міністрів України або орган державної влади, визначений Кабінетом Міністрів України.

Так, у правовідносинах, що виникли, суб`єктами орендних правовідносин, є: представницький орган місцевого самоврядування - Запорізька міська рада (ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»), орендодавець - Департамент управління активами Запорізької міської ради (п. 1.9. Положення про Департамент управління активами Запорізької міської ради, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 07.12.2022 № 77), балансоутримувач - комунальне підприємство «Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання № 7», орендар (потенційній орендар) - Громадська організація «СВІТАНОК-2022».

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, Перелік першого типу - це Перелік об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду на аукціоні; Перелік другого типу це Перелік об`єктів, щодо яких прийнято рішення про передачу в оренду без проведення аукціону.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 6 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, ініціаторами оренди майна можуть бути потенційний орендар, балансоутримувач, уповноважений орган управління та/або орендодавець. Потенційний орендар, зацікавлений в одержанні в оренду нерухомого або індивідуально визначеного майна, звертається до орендодавця із заявою про включення цього майна до Переліку відповідного типу згідно із Порядком. Орендодавець протягом трьох робочих днів з дати отримання відповідної заяви передає її балансоутримувачу такого майна. За результатами розгляду заяви (крім випадків, передбачених абзацом п`ятим частини другої статті 6 цього Закону) балансоутримувач протягом 10 робочих днів з дати отримання такої заяви приймає одне із таких рішень: рішення про намір передачі майна в оренду; рішення про відмову у включенні об`єкта до відповідного Переліку в разі наявності однієї з підстав, передбачених статтею 7 цього Закону.

Згідно із ч. 6 ст. 6 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, рішення про включення об`єктів комунальної власності до Переліку другого типу (крім випадків надання в оренду приміщень для розміщення громадських приймалень народних депутатів України і депутатів місцевих рад, комунальних закладів і установ, що фінансуються за рахунок місцевого бюджету, приміщень для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує п`яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо приміщень, які надаються суб`єктам виборчого процесу для проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії) приймається відповідним представницьким органом місцевого самоврядування.

Однією з підстав для відмови у включенні майна до одного з Переліків або виключення майна із одного з Переліків, визначеною ст. 7 Закону (п. 4 ч.1), є встановлена рішенням орендодавця невідповідність заявника вимогам, передбаченим статтею 15 цього Закону, або подання недостовірної чи неповної інформації щодо діяльності заявника, який звернувся із заявою про оренду об`єкта без проведення аукціону, або недоцільність включення майна до Переліку другого типу, визначена орендодавцем згідно з Порядком передачі державного та комунального майна в оренду.

Згідно із п.п. 14, 15 Порядку від 03.06.2020 № 483 потенційний орендар, зацікавлений в отриманні майна в оренду, через електронну торгову систему до орендодавця із заявою про включення такого майна до Переліку відповідного типу. У заяві потенційний орендар, зазначає такі відомості: відому йому інформацію про потенційний об`єкт оренди, яка дозволяє його ідентифікувати; бажаний розмір площі об`єкта в разі, коли заява подається лише до частини об`єкта; цільове призначення, за яким об`єкт оренди планується до використання, згідно з додатком 3; бажаний строк оренди, а в разі коли об`єкт планується до використання погодинно, - бажаний графік використання об`єкта; тип Переліку, до якого пропонується включити об`єкт оренди; обґрунтування доцільності включення майна до Переліку другого типу, якщо заява подається щодо включення майна до такого Переліку; контактні дані заявника, а для юридичної осіб - також ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України. У разі подання заяви щодо включення майна до Переліку другого типу до заяви додаються документи, передбачені додатком 1.

Зокрема, у додатку 1 визначено перелік документів, що подаються потенційними орендарями, які звернулися із заявою про включення об`єкта оренди до Переліку другого типу або заявою про оренду об`єкта з Переліку другого типу.

Відповідно до пункту 16 Порядку від 03.06.2020 № 483 якщо потенційний орендар звернувся до представницького органу місцевого самоврядування або визначеного ним органу, або органу уповноваженого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, то відповідний орган протягом п`яти робочих днів з дати отримання заяви: передає її та додані до неї документи (за необхідності) належному орендодавцю; або повідомляє потенційного орендаря про те, що це майно не є комунальною власністю.

Згідно із пунктом 17 Порядок від 03.06.2020 № 483 отримана заява потенційного орендаря і документи, додані до неї відповідно до цього порядку, передаються орендодавцем балансоутримувачу такого майна протягом трьох робочих днів з дати отримання відповідної заяви, крім випадків коли орендодавець і балансоутримувач майна є однією особою.

За результатами розгляду заяви потенційного орендаря або орендодавця, відповідно до п. 19 Порядку від 03.06.2020 № 483, балансоутримувач протягом десяти робочих днів з дати отримання такої заяви та доданих до неї документів (у разі наявності) приймає одне з рішень, передбачених частиною другою статті 6 Закону, крім випадків, передбачених пунктами 20 та 21 цього Порядку.

Згідно із пунктом 23 Порядку від 03.06.2020 № 483 про прийняте рішення про намір передачі майна в оренду або про відмову у включенні об`єкта до Переліку відповідного типу, балансоутримувач повідомляє ініціатора оренди та надсилає орендодавцю копію рішення протягом трьох робочих днів з дати його прийняття, а орендодавець оприлюднює через особистий кабінет таке рішення в електронній торговій системі протягом трьох робочих днів з дати його отримання. У разі включення об`єкта до Переліку відповідного типу за заявою іншої особи, яка подана раніше, балансоутримувач інформує потенційного орендаря (іншого ініціатора оренди) та орендодавця протягом трьох робочих днів з дати отримання заяви такого потенційного орендаря (іншого ініціатора оренди).

Умовами п. 24 Порядку від 03.06.2020 № 483 визначено, що протягом десяти робочих днів з дати прийняття балансоутримувачем рішення про намір передачі майна в оренду або отримання від уповноваженого органу управління рішення про доцільність передачі майна в оренду балансоутримувач вчиняє дії, передбачені частиною четвертою статті 6 Закону. Прийняття рішення про включення об`єкта до Переліку другого типу здійснюється згідно з пунктом 28 цього Порядку.

Відповідно до п. 28 Порядку від 03.06.2020 № 483 орендодавець розглядає клопотання балансоутримувача про включення потенційного об`єкта оренди до Переліку відповідного типу та протягом десяти робочих днів з дати отримання клопотання приймає одне з рішень, передбачених частиною п`ятою статті 6 Закону, або звертається до уповноваженого органу, визначеного частиною шостою статті 6 Закону, із клопотанням та проектом рішення такого органу про включення об`єкта до Переліку відповідного типу, якщо таке включення потребує прийняття відповідного рішення, і передає їх на розгляд зазначеного органу. Про прийняте рішення орендодавець протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення або отримання від уповноваженого органу, визначеного частиною шостою статті 6 Закону, повідомляє балансоутримувача та заявника, оприлюднює його в електронній торговій системі через свій особистий кабінет та включає об`єкт до Переліку відповідного типу.

Як вбачається із матеріалів справи ініціатором оренди (потенційним орендарем) нежитлового приміщення № 101 цокольного поверху (літ.А-5) площею 236 кв.м на вул. Гоголя, 145 є Громадська організація «СВІТАНОК-2022», яка звернулась з відповідною заявою від 21.03.2023 № 010 до Постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради.

Зі змісту заяви громадської організації «СВІТАНОК-2022» від 21.03.2023 № 010 вбачається, що жодних документів, у тому числі, передбачених додатком 1 Порядку, до заяви не додано.

Відповідно до ч. 1 ст. 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», п. 1.2. Положення про постійні комісії міської ради, затвердженого рішенням Запорізької міської ради від 27.01.2021 № 29, далі Положення від 27.01.2021 № 29, постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до їх відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

Згідно із п. 4.3. Положення від 27.01.2021 № 29 постійна комісія з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин: вивчає, попередньо розглядає, бере участь у підготовці проектів рішень ради, надає висновки і рекомендації з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин, здійснює контроль за виконанням рішень ради відповідно до розподілу повноважень постійних комісій, а також готує висновки і рекомендації, пов`язані зі здійсненням контролю за виконанням рішень виконавчого комітету в частині повноважень, зазначених у ст. 29, 31, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (п. 4.3.1.); розглядає питання, пов`язані з конкурсами з відчуження та надання в користування майна територіальної громади міста Запоріжжя (п. 4.3.12.); розглядає питання щодо управління, в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності (п.п. 4.3.20.); розглядає питання захисту прав комунальної власності (п.4.3.27.) тощо.

У матеріалах справи відсутні звернення до Департаменту управління активами Запорізької міської ради (як орендодавця комунального майна Запорізької міської територіальної громади) стосовно питання передачі в орендне користування без проведення аукціону нежитлового приміщення № 101 цокольного поверху (літ. А-5) площею 236 кв.м на вул. Гоголя, 145 від громадської організації «СВІТАНОК-2022», що підтверджується інформацією виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.08.2023 № 12272/03.3-20/03 (а.с. 57-59).

Також, докази, які б свідчили про факт ініціювання включення указаного об`єкта оренди до Переліку другого типу балансоутримувачем та або/орендодавцем, а також їх участь у вирішенні вказаного питання, яка відповідно до від 03.06.2020 № 483, є обов`язковою, відсутні, що підтверджується листом виконавчого комітету Запорізької міської ради від 22.09.2023 № 16828/033-20/03 та доданими до нього документами (а.с. 64-75).

Проект рішення про включення комунального майна - нежитлового приміщення № 101 цокольного поверху (літ. А-5) площею 236 кв.м на АДРЕСА_1 до Переліку другого типу підготовлений та переданий на розгляд Запорізької міської ради постійною комісією з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин міської ради, а не орендодавцем - Департаментом управління активами Запорізької міської ради, що не відповідає приписам п. 28 Порядку від 03.06.2020 № 483.

Проте, в всупереч вищевикладеним нормам Закону України «Про оренду державного та комунального майна» та Порядку від 03.06.2020 № 483, рішенням Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 комунальне майно - нежитлове приміщення № 101 цокольного поверху (літ. А-5) площею 236 кв.м на АДРЕСА_1 , включено до Переліку другого типу.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, право на отримання в оренду державного та комунального майна без проведення аукціону мають: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, інші установи та організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів; релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній; Пенсійний фонд України та його органи; дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних міжурядових організацій в Україні для виконання функцій дипломатичного представництва, консульських і статутних функцій міжнародних міжурядових організацій.

Згідно із ч. 2 ст. 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, право на отримання в оренду державного та комунального майна, що не міститься в Переліку першого типу, без проведення аукціону також мають: музеї; державні та комунальні підприємства, установи, організації у сфері культури і мистецтв чи громадські організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні); заклади освіти всіх форм власності, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності; громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів; реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ; державні та комунальні спеціалізовані підприємства, установи та заклади соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України «Про соціальні послуги»; державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження; вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру); народні депутати України і депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні; потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує п`яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб`єктам виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії; потенційні орендарі для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що здійснює діяльність з організації конгресів і торговельних виставок; державні та комунальні спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров`я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки; громадські об`єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, що займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, - виключно для проведення спортивних заходів або надання фізкультурно-спортивних послуг; потенційні орендарі для організації та надання послуг з метою боротьби та протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) на період дії карантину, зумовленого протидією поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19); молодіжні та дитячі громадські об`єднання, які протягом останніх двох років, що передують року звернення, співпрацюють з органами державної влади та/або органами місцевого самоврядування щодо виконання державних цільових, регіональних, місцевих та інших програм у сфері молодіжної політики; молодіжні центри, що є неприбутковими установами державної та комунальної форм власності.

З огляду на приписи ст. 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, що потенційний орендар Громадська організація «СВІТАНОК-2022», зважаючи на види статутної діяльності та мету отримання об`єкта оренди, до жодного з вище перелічених суб`єктів оренди не відноситься.

Відповідно до додатку 1 Порядку від 03.06.2020 № 483 реабілітаційна установа для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ, у випадку якщо вона є громадським об`єднанням (підп.9), повинна подати наступні документи: установчий документ реабілітаційної установи та документ, що підтверджує наявність ліцензії на право провадження відповідного виду діяльності (копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), а також додатково - витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій, що підтверджує перебування в ньому організації/установи не менше 12 місяців до дати подання заяви; баланс і звіт про використання доходів (прибутків) за останній повний рік; перелік членів та/або засновників з інформацією про загальну суму сплачених ними внесків за останній звітний рік для фінансування її статутної діяльності (за наявності -також і за останні два роки); інформація про суми благодійних внесків (пожертв), залучених за останній звітний рік (за наявності - також і за останні два роки); за наявності- інформація про суму міжнародної технічної допомоги, отриманої від іноземної держави, уряду, уповноваженої урядом іноземної держави органу або організації, іноземного муніципального органу або міжнародної організації, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України, за поточний рік (за наявності - також і за останні два роки); за наявності - інформація про фінансування та/або підтримку за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів; біографічна довідка про всіх членів керівних органів, що містить прізвище, ім`я і по батькові, дату народження, освіту, інформацію про місце роботи за останні десять років та інформацію про членство в інших громадських, та/або благодійних об`єднаннях станом на дату складення довідки; інформація про поточних членів, керівників та засновників організації, що включає їх прізвище, ім`я і по батькові; інформація про майнову базу організації/установи, зокрема про приміщення, в яких організація/установа провадить діяльність станом на дату звернення, із зазначенням правових підстав використання відповідного майна (в межах відповідного населеного пункту/територіальної громади); звіт за попередній рік про статутну діяльність, який повинен містити: інформацію про громадські, благодійні, інші заходи, проведені організацією/установою та/або за її участю, за напрямами статутної діяльності такої організації/установи, що включає тему заходу, мету його проведення, кількість людей, що відвідали заходи, із розміщенням фотозвіту заходів, дати і точні адреси їх проведення; інформацію про реалізовані проекти.

У матеріалах справи відсутні документи, навіть за умови розрахунку потенційного орендаря на отримання об`єкта оренди на пільгових умовах саме з цих підстав, ним при поданні заяви не подані.

Також згідно з додатком 1 Порядку від 03.06.2020 № 483 державне або комунальне спеціалізоване підприємство, установа або заклад соціального обслуговування, що надає соціальні послуги відповідно до Закону «Про соціальні послуги», якщо останні є громадським об`єднанням (підп. 10), повинні подати наступні документи: подає установчий документ юридичної особи, витяг з Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, а також додатково - витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій, що підтверджує перебування в ньому організації/установи не менше 12 місяців до дати подання заяви; баланс і звіт про використання доходів (прибутків) за останній повний рік; перелік членів та/або засновників з інформацією про загальну суму сплачених ними внесків за останній звітний рік для фінансування її статутної діяльності (за наявності - також і за останні два роки); інформація про суми благодійних внесків (пожертв), залучених за останній звітний рік (за наявності - також і за останні два роки); за наявності-інформація про суму міжнародної технічної допомоги, отриманої від іноземної держави, уряду, уповноваженої урядом іноземної держави органу або організації, іноземного муніципального органу або міжнародної організації, що надають міжнародну технічну допомогу відповідно до міжнародних договорів України, за поточний рік (за наявності - також і за останні два роки); за наявності - інформація про фінансування та/або підтримку за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів; біографічна довідка про всіх членів керівних органів, що містить прізвище, ім`я і по батькові, дату народження, освіту, інформацію про місце роботи за останні десять років та інформацію про членство в інших громадських, та/або благодійних об`єднаннях станом на дату складення довідки; інформація про поточних членів, керівників та засновників організації, що включає їх прізвище, ім`я і по батькові; інформація про майнову базу організації/установи, зокрема про приміщення, в яких організація/установа провадить діяльність станом на дату звернення, із зазначенням правових підстав використання відповідного майна (в межах відповідного населеного пункту/територіальної громади); звіт за попередній рік про статутну діяльність, який повинен містити: інформацію про громадські, благодійні, інші заходи, проведені організацією/установою та/або за її участю, за напрямами статутної діяльності такої організації/установи, що включає тему заходу, мету його проведення, кількість людей, що відвідали заходи, із розміщенням фотозвіту заходів, дати і точні адреси їх проведення; інформацію про реалізовані проекти.

Рішенням Запорізької міської ради від 26.08.2020 № 62 «Деякі питання оренди комунального майна» затверджено додатковий перелік підприємств, установ, організацій, що надають соціально важливі послуги населенню, які мають право на отримання в оренду комунального майна без проведення аукціону. Серед іншого у цьому переліку є: громадські організації, що використовують комунальне майно для безкоштовного релігійного навчання дітей у недільних школах; благодійні, релігійні, громадські організації для розміщення центру реінтеграції бездомних осіб; громадські організації, які провадять будь-яку соціальну, суспільно корисну, неприбуткову та вмотивовану діяльність, статутом якої передбачено провадження волонтерської діяльності.

Згідно із ч. 8 ст. 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, передача в оренду майна без проведення аукціону здійснюється виключно в ЕТС.

Відповідно до ч. 9 ст. 15 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, порядок та умови передачі в оренду майна без проведення аукціону та основні вимоги до підприємств, установ і організацій, передбачених частиною другою цієї статті, визначаються Порядком.

Громадська організація «СВІТАНОК-2022» (код ЄДРПОУ 44905046) зареєстрована у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.08.2022, тобто на час звернення з відповідною заявою до Запорізької міської ради громадська організація існувала лише 7 місяців, видами діяльності якої є: діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у. (основний); надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н.в.і.у.

Відповідно до п. 2.1. Статуту громадської організації «СВІТАНОК-2022», основною метою діяльності організації є підтримка дітей з обмеженими можливостями.

Основними напрямами діяльності організації, відповідно до п. 2.3. Статуту, є: задоволення та захист законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних, благодійних та інших спільних інтересів громадян України в мирний, військовий та поствійськовий часи; сприяння самореалізації членів організації; представлення та захист законних інтересів учасників громадської організації, громадян України, захисників України (УБД), учасників Добровольчого українського корпусу, волонтерів в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях; сприяння духовному зростанню особистості, розвитку та реалізації громадської свідомості та інтелектуального потенціалу; сприяння військово-патріотичному вихованню молоді; вільне поширення інформації про свою діяльність, пропагування свої мети; звернення у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями, зауваженнями, заявами, клопотаннями, скаргами; одержання у порядку, визначеному законом, публічної інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації; участь у порядку, визначеному законодавством, у розробленні проектів нормативно-правових актів, що видаються органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування і стосуються сфери діяльності організації та важливих питань державного і суспільного життя; проведення мирних зібрань тощо.

Зі змісту листа (звернення) Громадської організації «СВІТАНОК -2022» від 21.03.2023 № 010, вбачається, що громадська організація упродовж 10 років співпрацює з Запорізькою громадською міською асоціацією батьків дітей - інвалідів та інвалідів дитинства «НАДІЯ», кожного року надає безкоштовний відпочинок та оздоровлення дітям - інвалідам дитинства. З метою покращення житлового фонду міста та життя людей, які втратили своє житло, громадська організація вирішила відновити приміщення міста для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, у зв`язку з цим просить передати в оренду для організації статутної діяльності нежитлове приміщення № 101 цокольного поверху (літ. А-5) площею 236 кв.м по АДРЕСА_1 за 1 гривню на 1 рік.

Згідно з ст. 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення, орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором. У разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна та представницьким органом місцевого самоврядування - щодо комунального майна. У разі якщо представницькій орган місцевого самоврядування не затвердив Методику розрахунку орендної плати, застосовується Методика, затверджена Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 630 «Деякі питання розрахунку орендної плати за державне майно» затверджено Методику розрахунку орендної плати за державне майно, далі Методика від 28.04.2021 № 630.

Вичерпний перелік орендарів, яким встановлюється річна орендна плата за оренду нерухомого майна у розмірі 1 гривня, визначений пунктом 13 Методики від 28.04.2021 № 630, серед яких взагалі відсутні громадські організації.

Так, пунктом 13 Методики від 28.04.2021 № 630 визначено, що річна орендна плата за оренду нерухомого майна у розмірі 1 гривні встановлюється таким орендарям: органам державної влади, іншим бюджетним організаціям, закладам, установам, які повністю фінансуються з державного бюджету; органам місцевого самоврядування для розміщення центрів надання адміністративних послуг; казенним підприємствам, що утворилися у результаті реорганізації державного закладу охорони здоров`я; Національному банку щодо майна, яке було закріплене на праві господарського відання за Національним банком і передане до сфери управління інших державних органів або у комунальну власність, з цільовим функціональним призначенням для зберігання запасів готівки Національного банку та проведення технологічних процесів щодо забезпечення готівкового обігу; Пенсійному фонду України та його органам; національним художнім колективам, яким надається фінансова підтримка з державного бюджету; редакціям державних і комунальних періодичних видань, які повністю або частково фінансуються з державного або місцевих бюджетів, або заснованих об`єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, трудовими і журналістськими колективами, а також реформованим друкованим засобам масової інформації та редакціям відповідно до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації».

Запорізькою міською радою не затверджувалась методика розрахунку орендної плати комунального майна Запорізької міської територіальної громади (лист виконавчого комітету Запорізької міської ради від 28.08.2023 № 12272/03.3-20/03), отже підлягає застосуванню указана Методика від 28.04.2021 № 630, затверджена Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню (ч. 7 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Запорізька міська рада, всупереч вимогам закону, прийняла рішення від 27.04.2023 № 133 про передачу об`єкта комунальної власності в оренду на пільгових умовах (без проведення аукціону) та встановлення річної орендної плати за його використання у розмірі 1 гривні, яким фактично сприяла ослабленню економічні основи місцевого самоврядування, а відтак -скоротивши при цьому обсяг доходів місцевого бюджету.

Розпорядження комунальним майном всупереч вимогам закону, перешкоджає його ефективному управлінню, негативно позначається на соціально-економічному розвитку Запорізької міської територіальної громади зокрема, і держави в цілому, та свідчить про неналежне виконання Запорізькою міською радою вимог ч. 1 ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з якою органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Відповідно до ч. 1 ст. 143, ст. 144 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності. Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Конституційний Суд України у рішенні від 16.04.2009 №7-рп/2009 зазначив, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Однак це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою або за ініціативою інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності Конституції чи законам України).

Заступником керівника Запорізької обласної прокуратури листами від 26.06.2023 № 15/3-278вих-23, від 08.09.2023 № 15/3-2578-23 (15/3-4177вих-23), від 20.10.2023 № 15/3-2578-23 (15/3-5004вих-23) повідомлялось Запорізькій міській раді про порушення вимог закону при прийнятті оспорюваного рішення, з`ясувався стан його реалізації та причини, які цьому перешкоджають.

Відповідно до інформації виконавчого комітету Запорізької міської ради, що викладена у листі від 03.11.2023 № 19830/03.3-20/03, рішення про скасування або внесення змін до оспорюваного рішення Запорізькою міською радою не приймалось, договір оренди нерухомого майна на вул. Гоголя, 145 з громадською організацією «СВІТАНОК-2022» не укладався. Про намірі Запорізької міської ради самостійно поновити інтереси Запорізької міської територіальної громади у вказаних правовідносинах прокурору не повідомлено.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно із ч. 1 ст. 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Ураховуючи викладене, рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном громадській організації «СВІТАНОК-2022» суперечить ст.ст. 2, 6, 7, 15, 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, п. 13 Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 № 630, у зв`язку з чим підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Стосовно тверджень відповідача, що вказаний спір повинен розглядатись в порядку адміністративного судочинства, слід зазначити наступне.

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

Згідно з ч. 3 ст. 30 ГПК України спори, що виникають з приводу нерухомого майна, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням майна або основної його частини.

Згідно із ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Приписами ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

У спірних правовідносинах Запорізька міська рада здійснює правомочності власника щодо володіння, користування та розпорядження об`єктом права комунальної власності Запорізької міської територіальної громади (нежитлового приміщення № 101 цокольного поверху (літ.А-5) площею 236 кв.м по АДРЕСА_1 ), тобто не реалізує в цій частині владних управлінських функцій.

Позовна вимога прокурора ґрунтується на протиправності рішення Запорізької міської ради з приводу використання нерухомого майна комунальної власності.

Спір підлягає розгляду в порядку, визначеному Господарського процесуального кодексу України.

Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Згідно з статтею 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з статтею 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з статтею 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи, а відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування; питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання. Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Отже, відхиляючи будь-які доводи сторін чи спростовуючи подані стороною докази, господарський суд повинен у мотивувальній частині рішення навести правове обґрунтування і ті доведені фактичні обставини, з огляду на які ці доводи або докази не взято до уваги судом. Викладення у рішенні лише доводів та доказів сторони, на користь якої приймається рішення, є порушенням вимог процесуального закону щодо рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом. У справі "Руїс Торіха проти Іспанії", Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 09.12.1994). Водночас, необхідно враховувати, що хоча національний суд і має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland) від 01.07.2003). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті (рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland) від 27.09.2001).

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, суди мають також враховувати практику Європейського суду з прав людини, викладену, зокрема, у справах "Проніна проти України" (рішення від 18.07.2006), Трофимчук проти України (рішення від 28.10.2010), де Суд зазначає, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Водночас, Верховний Суд зазначає, що такий висновок Європейського суду з прав людини звільняє суди від обов`язку надавати детальну відповідь на кожен аргумент скаржника, проте не свідчить про можливість взагалі ігнорувати доводи чи докази, на які посилаються сторони у справі (близька за змістом правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 27.01.2019 у справі № 910/7054/18 та від 12.02.2019 у справі № 911/1694/18).

За вказаних обставин, позов є обґрунтованим, доведеним, задовольняється судом.

Відповідно до вимог статті 129 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 42, 50, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Заступника керівника Запорізької обласної прокуратури до Запорізької міської ради задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Запорізької міської ради від 27.04.2023 № 133 «Про передачу в оренду без проведення аукціону комунального майна Запорізької міської територіальної громади на вул. Гоголя, 145 та встановлення річної орендної плати за користування таким майном Громадській організації «СВІТАНОК-2022».

Стягнути з Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105, ідентифікаційний номер юридичної особи 04053915) на користь Запорізької обласної прокуратури (вул. Дмитра Апухтіна, 29а, м. Запоріжжя, 69005, ідентифікаційний номер юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок UA43820172034318000100000271, відкритий у Державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені у 2023 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави в суді, в сумі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення оформлено та підписано 02.05.2024.

Суддя С.С. Дроздова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118817459
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність

Судовий реєстр по справі —908/3652/23

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 12.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Судовий наказ від 29.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Рішення від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 13.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 12.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні