ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1596/24
03 травня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі: судді Осташа А. В. розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Спеціалізованого комунального підприємства "Ритуальна служба" Тернопільської міської ради до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Приватне підприємство "БУСОЛ" про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-26-005752 від 30 січня 2024 року, -
ВСТАНОВИВ:
Спеціалізоване комунальне підприємство «Ритуальна служба» (далі - позивач) звернулось до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі відповідач), в якій просило суд: «Визнати протиправним та скасувати Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-26-005752-а від 30 січня 2024 року».
Доводи сторін викладені в заявах по суті.
В обґрунтування позовних вимоги позивач покликався на те, що моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Оскільки рішення про початок моніторингу процедури закупівлі прийнято після виконання договору, то такі дії відповідача є протиправними. Своєю чергою, виконання договору підтверджується первинними документами бухгалтерського обліку та розрахунковими документами, що складені на виконання господарської операції. Натомість, звіт про виконання договору про закупівлю, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель в період воєнного стану. Наголошував на тому, що вимога органу Держаудитслужби про усунення порушення шляхом розірвання договору порушує принцип правової рівноваги.
Відповідач заперечуючи проти позову наголошував на тому, що позивач порушив пункт 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 року № 471 (далі Особливості № 1178), а саме уклав договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або без використання електронного каталогу для закупівлі товару. Крім того, позивачем порушено приписи частини п`ятої статті 8 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі Закон № 922-VIII), зокрема строки надання пояснень на запит органу державного фінансового контролю. Також, відповідач вважає, що обґрунтування підстав, затверджене наказом від 26.12.2023 № 77, оприлюднене на виконання вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей № 1178, не підтверджує існування станом на 26.12.2023 нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу.
До того ж, відповідач зауважив, що станом на час прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі, договір про закупівлю виконаним не вважався виконаним. Відповідачем проаналізовані дані із офіційного веб-сайту spending.gov.ua (щодо виконання договору про закупівлю) та пошуково-аналітичної системи « 007» (щодо проведення між СКП «Ритуальна служба» та ПП «Бусол» трансакції по договору про закупівлю), за періоди з 26.12.2023 по 19.01.2024 та з 19.01.2024 по 05.04.2024. За результатами дослідження встановлено відсутність будь-яких трансакцій між СКП «Ритуальна служба» та ПП «Бусол» на виконання договору про закупівлю від 26.12.2023.
В підсумку, на переконання відповідача, заходи виявлених порушень шляхом розірвання договору є такими, що визначені відповідно до правил законодавства та узгоджуються із правовими висновками, які викладені в постановах Верховного Суду.
Процесуальні дії (рішення) у справі.
19.03.2024 позивачем подано позовну заяву до суду.
19.03.2024 проведено автоматизований розподіл судової справи та визначено головуючого суддю суддю Осташа А.В.
25.03.2024 судом постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкрито провадження у справі. Залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача приватне підприємство «Бусол» (далі третя особа). Вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
15.04.2024 відповідачем подано відзив.
23.04.2024 позивачем подано відповідь на відзив.
24.04.2024 позивачем подано клопотання про доєднання до матеріалів справи доказів надіслання відповіді на відзив іншим учасникам справи.
24.04.2024 судом постановлено ухвалу про поновлення пропущеного строку звернення до суду.
26.04.2024 судом постановлено ухвалу про витребування у позивача тендерної документації щодо проведення процедури закупівлі в грудні 2023 року.
Обставини встановлені судом.
1. Щодо організації та проведення закупівлі № UA 2023-12-26-005752-а.
26.12.2023 о 12:11 год. опубліковано річний план закупівель (https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2023-12-26-002299-a ).
Відповідно до річного плану від 26.12.2023, замовником виступає СКП «Ритуальна служба» (код ЄДРПОУ 03353302, 46008, Тернопільська область, Тернопіль, вул. Микулинецька, 27).
Замовником, визначено предмет закупівлі «Намогильні пам`ятники військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади(Класифікація за ДК 021-2015 (CPV) - 44910000-2 - Будівельний камінь)». Код згідно з КЕКВ: 2200 Використання товарів і послуг.
Також, замовником у річному плані від 26.12.2023 вказано, що розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі становить 2 772 829 (два мільйони сімсот сімдесят дві тисячі вісімсот двадцять дев`ять) гривень 46 копійок.
Замовником зазначено, що закупівля відбуватиметься без використання електронної системи закупівель. Орієнтовний початок проведення процедури закупівлі грудень 2023 року.
26.12.2023 опубліковано обґрунтування підстави проведення закупівлі (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a ).
В якості правової підстави проведення закупівлі замовником зазначено, що відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей № 1178, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Що стосується фактичної підстави проведення закупівлі, позивачем зазначено, що «У Замовника виникла необхідність проведення закупівлі намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади. Враховуючи обмежений час для освоєння коштів виділених на цей товар, який замовник не зміг купити швидше у зв`язку із тим, що не можливо було передбачити велику кількість поховань військових за останні чотири місяці, у Замовника відсутня можливість проведення закупівлі у строки, встановлені Особливостями».
26.12.2023 позивачем опубліковано укладений договорів про закупівлю від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a).
2. Щодо укладення договору про закупівлі. Істотні умови договору. Процедура виконання умов договору.
Із договору про закупівлю від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 видно наступне.
ПП «Бусол» (Постачальник) зобов`язується у 2023 році поставити СПК «Ритуальна служба» Тернопільської міської ради (Замовник) товар, найменування та кількість якого зазначені у Специфікації (додаток № 1 до договору), а Замовник прийняти та оплатити такий товар «Намогильні пам`ятники військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади(Класифікація за ДК 021-2015 (CPV) - 44910000-2 - Будівельний камінь)» (пункт 1.1 договору).
Місцем поставки товару є вулиця Микулинецька, 27, місто Тернопіль (55 штук) (пункт 1.4 договору).
Ціна договору становить 2 772 829 (два мільйони сімсот сімдесят дві тисячі вісімсот двадцять дев`ять) гривень 46 копійок (пункт 3.1 договору).
Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 31.12.2023, а в частині розрахунків до повного виконання його умов сторонами (пункт 14.1).
Із платіжної інструкції від 26.12.2023 № 791 вбачається, що СКП «Ритуальна служба» (платник) перерахував на рахунок отримувача, ПП «Бусол» суму 2 772 829 (два мільйони сімсот сімдесят дві тисячі вісімсот двадцять дев`ять) гривень 46 копійок, із призначенням платежу «Намогильні пам`ятники військовослужбовцям, які захоронені на клад. Терноп. міс. громади зг. нак. № 25 від 26.12.2023 р. до дог. № 26/12/174 від 26.12.2023 р. UA-2023-12-26-005752-a».
3. Щодо проведення процедури моніторингу закупівлі.
Відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 19.01.2024 № 3-3 «Про початок моніторингу закупівель» розпочато моніторинг процедур закупівель відповідно до переліку, що додається.
Із пункту 5 Додатку № 1 до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області від 19.01.2024 № 3-3 «Перелік процедур закупівель для моніторингу Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області», вбачається, що серед закупівель відносно яких розпочато моніторинг наявна закупівля № UA-2023-12-26-005752-a, замовником якої виступає СКП «Ритуальна служба» (код ЄДРПОУ 03353302) на суму 2 772 829 (два мільйони сімсот сімдесят дві тисячі вісімсот двадцять дев`ять) гривень 46 копійок, за предметом - «Намогильні пам`ятники військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади(Класифікація за ДК 021-2015 (CPV) - 44910000-2 - Будівельний камінь)».
22 січня 2024 року о 16:54, відповідачем опубліковано запит про надання пояснень наступного змісту: «У межах проведення моніторингу процедури публічної закупівлі намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади (Класифікація за ДК 021-2015 (CPV) - 44910000-2 - Будівельний камінь) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-26-005752-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, частини п`ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
1. Надати інформацію та відповідні документи, на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість
2. Яким чином та за якими критеріями здійснено оцінку можливих потенційних постачальників товару, що є предметом закупівлі, та вибрано для їх виконання саме ПП «Бусол» (ЄДРПОУ 24634654), з яким укладено договір про закупівлю від 26.12.2023 № 26/12/174 без використання електронної системи закупівель?
3. Надати інформацію та її документальне підтвердження щодо надсилання запитів цінових пропозицій іншим учасникам ринку, окрім переможця та надати документальне підтвердження відповідей на них.
4. Замовником оприлюднено в електронній ситстемі закупівель Обгрунтування підстави, затверджене начальником СКП «Ритуальна служба» та наказ начальника СКП «Ритуальна служба» від 26.12.2023 № 77, які не містять документального підтвердження існування нагальної потреби у здійсненні закупівлі.
Замовнику надати документальне підтвердження існування станом на 26.12.2023 нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання Замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
5. Замовнику надати пояснення щодо виконання пункту 5.1 розділу 5 Договору, зокрема пояснити: як Постачальник виконував поставку партії товару протягом 30 днів робочих днів з дня подачі заявки Замовником, при тому, що Договір в частині постачання діє з дати підписання Договору від 26.12.2023 № 26/12/174 та до 31.12.2023.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a ).
26 січня 2024 року об 11:14 год. позивачем (замовником) опубліковано відповідь на запит від 22 січня 2024 року, наступного змісту: «На виконання норми частини 5 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", надаємо відповідь на запит органу державного фінансового контролю такого змісту.
1. Для будівництва військового кладовища Пантеон героїв м. Тернопіль, було виділено Сесією Тернопільської міської ради кошти на поповнення статутного капіталу СКП «Ритуальна служба», в тому числі дані кошти передбачались на придбання пам`ятників.
Вид пам`ятника розробила дружина військового, який похований на Пантеоні Героів м. Тернопіль, свою пропозицію вона винесла на обговорення на зборах родин військових які загинули, дані збори організовуються Тернопільською міською радою та членами родин загиблих. Рішенням зборів погодили та затвердили запропонований вид пам`ятника та матеріал для його виготовлення. СКП «Ритуальна служба» в рамках виділених коштів було доручено закупити пам`ятники за видом та виготовлені з матеріалу, який затвердили члени родин військовослужбовців.
Очікувана вартість закупівлі визначалось шляхом моніторингу цін по аналогічних закупівлях інших Замовників та цін вироби з пісковика та супутні декоративні деталі в мережі Інтернет, а також аналізуючи та попередні закупівлі здійсненні Замовником.
2. Замовником проводились відкриті торги в грудні 2023 року на дану закупівлю та прийшов лише один Учасник, який не підтвердив вимоги, які були визначені Тендерною документацією, тому було прийнято рішення укласти угоду на постачання пам`ятників з попереднім постачальником аналогічного товару ПП «Бусол». ПП «Бусол» виготовляв згідно умов попередніх договорів пам`ятники такого зразка та зарекомендував себе надійним партнером, який постачає якісно товар, що закуплявся та одержав позитивні відгуки родин загиблих та розробниці дизайну пам`ятника.
3. Оскільки Замовником двічі проводились відкриті торги і дана закупівля не відбувалась, та опираючись на позитивну співпрацю з попереднім Постачальником аналогічного товару було прийнято рішення укласти угоду з ПП «Бусол».
4. Оскільки вже закупівля таких пам`ятників здійснювалась в поточному році, але через неможливість передбачити точну кількість пам`ятників для військових, які загинуть, виникла нагальна потреба закупити пам`ятники, для осіб які загинули та яким пам`ятники ще не були встановлені.
Також дотримання строків для проведення ще однієї процедури відкритих торгів було неможливим, оскільки термін на освоєння виділених коштів для закупівлі даного характеру обмежений до кінця поточного року (2023).
5. Оскільки в основу договору, що підписувався був взятий проект договору до раніше проведених закупівель, уповноваженою особою допущено технічну помилку, щодо невиправлення коректного терміну поставки товару. Коректний термін поставки товару мав бути 3 дні» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a ).
Крім того, до даної відповіді позивачем прикріплено два файли: 1) пояснення (зміст, яких відображено судом вище); 2) звіт про поховання.
Досліджуючи зміст прикріпленого файлу «Звіт про поховання» суду встановив таке.
У листі від 26 грудня 2023 року № 108, відображено інформацію про кількість похованих осіб, місця поховання та причин загибелі, зокрема:
- за адресою вулиця Микулинецька, сектор 33: особи, які загинули під час ведення бойових дій 8; померли (особи, що мають статус учасника АТО і воювали, але причина смерті інша не поранення під час ведення бойових дій) 7;
- за адресою вулиця Микулинецька, сектор 54: особи, які загинули під час ведення бойових дій 148; померли (особи, що мають статус учасника АТО і воювали, але причина смерті інша не поранення під час ведення бойових дій) 4;
- за адресою Батьківського, 46, сектор 9: особи, які загинули під час ведення бойових дій 13; померли (особи, що мають статус учасника АТО і воювали, але причина смерті інша не поранення під час ведення бойових дій) 9;
- поховані поза почесними секторами: особи, які загинули під час ведення бойових дій 5; померли (особи, що мають статус учасника АТО і воювали, але причина смерті інша не поранення під час ведення бойових дій) 2.
24 січня 2024 року о 16:47 відповідачем опубліковано запит про надання пояснень наступного змісту: «У межах проведення моніторингу процедури публічної закупівлі намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади (Класифікація за ДК 021-2015 (CPV) - 44910000-2 - Будівельний камінь) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2023-12-26-005752-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178, частини п`ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області, затвердженого наказом Західного офісу Держаудитслужби від 22.02.2022 №113, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів):
1. На виконання вимог пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей. Так, відповідно до норм пункту 15 Особливостей, предмет закупівлі визначається Замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708. Крім того, наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 затверджено основний словник національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (далі - Єдиний закупівельний словник), де Код складається з 8 цифр, що згруповані таким чином: перші дві цифри визначають розділ; перші три цифри визначають групу; перші чотири цифри визначають клас; перші п`ять цифр визначають категорію.
За геологічною інформацією веб-ресурсу «Геологічний словник» (розміщений за посиланням https://geodictionary.com.ua/node/3553): пісковик це уламкова зцементована осадова порода, яка утворюється в результаті цементації піску (розмір зерен 0,1-1 мм). Частіше зустрічається глинистий та вапняковий цемент; рідше роль цементу виконують оксиди феруму, опал, халцедон. За гранулометрією П. поділяються на крупнозернисті (грубозернисті) 0,5-1 мм, середньозернисті 0,25-0,5 мм та дрібнозернисті 0,1-0,25 мм. За мінералогічним складом виділяють П. кварцові, кварц-польовошпатові, кварц-глауконітові, аркозові, глинисті, вапнисті та ін. Серед кольорів переважає сірий, жовтувато-сірий, білий, рідше червонуватий. Густина 2,25-2,67 т/м3. Пористість 0,69-6,70%. При метаморфізації перетворюється у кварцит. В Україні основними районами поширення П. є Донбас, Наддністрянщина, Поділля, Карпати. Використовується як абразив, будівельний матеріал: уламки породи йдуть на заливку фундаменту, пласти застосовуються як при спорудженні будівель, так і при проведенні оздоблювальних робіт. Кріс того, відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827, пісковик - сировина для облицювальних матеріалів (декоративне каміння).
Замовнику надати пояснення та документальне підтвердження: яким чином та відповідно до яких нормативних документів закуплений товар позицій 1-7 Специфікації Додатку №1 до Договору від 26.12.2023 № 26/12/174 (вироби із сірого пісковика) віднесено до Будівельного каменю (ДК 021-2015 44910000-2), а не до ДК 021-2015: 44912200-8 Пісковик.
2. Замовнику надати пояснення щодо зазначеним у пункті 2.1 розділу 2 «Якість» Договору від 26.12.2023 № 26/12/174 (далі Договір) «технічним умовам та стандартам, які діють в Україні та регламентують якість Товару», а саме яким конкретним технічнім умовам та стандартам України мають відповідати вироби із сірого пісковика, фотоскло та металева табличка код для пам`ятника, які є у комплектації згідно до Додатків №1 та №2 до Договору.
Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
Повідомляємо, що відповідно до норм статті 351-1 Кримінального кодексу України за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю, зокрема, за невиконання службовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, створення штучних перешкод у їх роботі, надання їм завідомо неправдивої інформації, встановлена кримінальна відповідальність» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a ).
26 січня 2024 року о 17:38 позивачем (замовником) опубліковано відповідь на запит від 24 січня 2024 року, такого змісту: «На виконання норми частини 5 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі", надаємо відповідь на запит органу державного фінансового контролю такого змісту.
1. Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) предмет закупівлі товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. Так, на виконання вищенаведеної норми Уповноваженим органом Наказом № 708 від 15.04.2020 затверджено Порядок визначення предмета закупівлі (далі Порядок визначення), який встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та Порядком визначення предмета закупівлі, за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Тобто предмет закупівлі товарів або послуг має визначатися за класом. На клас вказують перші чотири цифри. Тому закуплений товар позицій 1-7 Специфікації Додатку №1 до Договору від 26.12.2023 віднесено до Будівельного каменю (ДК 021-2015 44910000-2).
2. Щодо технічних умов та стандартів повідомляємо, що в договорі маються на увазі зокрема наступні стандарти та технічні умови:
Щодо сірого пісковика: ДСТУ Б EN 1467:2007 (EN 1467:2003, IDT) Камінь природний. Блоки необроблені. Вимоги 4.2.4.; ДСТУ Б EN 1468:2007 (EN1468:2003, IDT) Камінь природний, Плити необроблені. Вимоги п. п. 4.1.2; 4.1.3; 4.2.5; ДСТУ Б EN 1469:2019 (EN 1469:2015 IDT) Вироби з природного каменю. Облицювальні плити. Вимоги п.п. 4.1.2; 4.1.3; 4.1.4; 4.2.4; 4.2.6; 4.2.10; НРБУ-97. Щодо фотоскла ДСТУ Б В.2.6.26-2004 Будівельні матеріали. Склопакети будівельного призначення. Метод визначення опору атмосферним впливам та оцінки довговічності» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a ).
4. Щодо прийнятого рішення за результатами моніторингу процедури закупівлі.
За результатами моніторингу процедури закупівлі головним державним аудитором Остапенко О.О. складено та підписано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA 2023-12-26-005752-а, затверджений 30 січня 2024 року заступником начальника управління начальником відділу Боднар В.І. (далі Висновок).
У констатуючій частині Висновку відповідач зазначив наступне: «Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель на 2023 рік спеціалізованого комунального підприємства «Ритуальна служба» (далі Замовник), звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-12-26-005752-a, протокол розкриття тендерних пропозицій/пропозицій, обґрунтування підстави від 26.12.2023 та наказ начальника CKП «Ритуальна служба» від 26.12.2023 N 77, договір від 26.12.2023 № 26/12/174, укладений з ПП «Бусол» (код СДРПОУ 24634654) на суму 2 772 829,46 грн. (далі Договір), пояснення Замовника з підтверджуючими документами, надані 26.01.2024 через електронну систему закупівель, на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (далі Управління).
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель встановлено, що на виконання вимог пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт i послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей.
Відповідно до підпункту 4 пункту 13 Особливостей придбання замовниками товарів, вартість яких становить a6o перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/ a6o електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Проте, Замовником в електронній системі закупівель оприлюднено Обґрунтування підстави, затверджене 26.12.2023 начальником CKП «Ритуальна служба» та наказ начальника CKП «Ритуальна служба» від 26.12.2023 N 77, які за своїм змістом не підтверджують існування станом на 26.12.2023 нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
В ході проведення моніторингу Управлінням через електронну систему закупівель оприлюднено 22.01.2024 запит Замовнику щодо надання документального підтвердження: підстави для здійснення закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів; здійснення обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість; дій Замовника щодо надсилання запитів цінових пропозицій іншим учасникам ринку, окрім переможця з наданням документального підтвердження відповідей на них. На виконання вимог частини п`ятої статті 8 Закону з врахуванням Особливостей Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Проте, в електронній системі закупівель Замовником оприлюднено пояснення 26.01.2024, тобто на четвертий робочий день, чим порушено вимоги частини п`ятої статті 8 Закону з врахуванням Особливостей.
Крім того, оприлюднене Замовником пояснення від 26.01.2024 на запит Управління від 22.01.2024 не містить документального підтвердження здійснення обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікуваної вартості; дій Замовника щодо надсилання запитів цінових пропозицій іншим учасникам ринку, окрім переможця.
Водночас, вищезазначене пояснення Замовника не містить документального підтвердження існування станом на 26.12.2023 нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання Замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу. Тобто, Замовник мав можливість здійснити закупівлю товарів шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 N 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених Особливостями.
Таким чином, Замовником в порушення пункту 10 Особливостей, придбано товар шляхом укладення з ПП «Бусол» (ЄДРПОУ 24634654) договору про закупівлю без застосування відкритих торгів від 26.12.2023 № 26/12/174.
За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення Замовником договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель встановлено порушення пункту 10 Особливостей.
За результатами аналізу своєчасності надання інформації, документів у випадках передбачених Законом встановлено порушення частини п`ятої статті 8 Закону з врахуванням Особливостей.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю порушень не встановлено.
3 огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області зобов`язує здійснити заходи щодо не допущення у подальшому виявлених порушень, зокрема, шляхом розірвання договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення».
06 лютого 2024 року о 14:30 год. замовником опубліковано наступного змісту: «Керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», повідомляю: Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі Особливості), а саме п. 13 передбачено 13. Придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: зокрема - існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
Оскільки в Замовника існувала нагальна потреба освоїти кошти на придбання пам`ятників, для Героїв, які загинули захищаючи цілісність і суверенітет держави України та не можливості дотримання строків на проведення відкритих торгів у зв`язку із закінченням бюджетного року, Замовником було укладено договір на підставі пп. 4 п. 13 Особливостей.
Згідно висновку моніторингу Замовник звернувся до Постачальника з листом про розірвання укладеного договору № 26/12/174 від 26.12.2023 року. Проте Постачальник відмовив у розірванні договору зазначаючи наступне: жодна з обставин, які викладені у листі від 31.01.2024 року № 17, не є підставою для одностороннього розірвання договору про закупівлю від 26.12.2023 р. № 26/12/174, згідно з умовами самого договору про закупівлю та вимогами законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Відповідно до частини 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Згідно з частиною 1 статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Відповідно до частини 1 статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу. Правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (стаття 204 ЦК України).
Статтею 628 ЦК України визначено зміст договору, який становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Отже вимога про розірвання договору є такою, що порушує основоположний принцип права принцип пропорційності, який передбачає дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення.
Вимога Держаудитслужби щодо розірвання договору або будь-яка інша вимога, яка має наслідком припинення зобов`язань за договором, є непропорційною тяжкості порушень, а усунення виявлених під час проведення моніторингу закупівлі недоліків у запропонований у висновку спосіб може призвести до порушення майнових прав та інтересів замовника та матиме негативні наслідки для його репутації, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.
Також вважаємо, що виявлені Держаудитслужбою порушення не мали шкідливих наслідки й не призвели до нецільового використання бюджетних коштів чи завдали збитків бюджету, оскільки конкуренції на ринку по товару, який закуповується немає (Замовником було двічі проведено відкриті торги проте жодні учасники не взяли участі) та Постачальник зарекомендував себе надійним виконавцем, та запропонував ціну на товар враховуючи моменти для кого і з якою метою це товар закупляється.
Також варто зазначити рішення Держаудитслужби щодо розірвання договору неможливо виконати без порушення вимог законодавства України, зокрема правових підстав для виконання таких рішень немає. Статтею 43 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено п`ять підстав, за наявності яких договір є нікчемним, та наведений перелік є вичерпним. Законодавством України передбачені виключні підстави, за яких договір може бути визнано недійсним або нікчемним або договір може бути розірвано в односторонньому порядку, також такі підстави зазначені в договорі. І розірвання даного договору без належних правових підстав потягне невиправдані штрафні санкції для Замовника, що призведе до завдання фінансових збитків комунальному підприємству.
Для вжиття заходів щодо усунення (недопущення) порушення вимоги частини п`ятої статті 8 Закону з врахуванням Особливостей зазначаємо, що на комунальному підприємстві проведено ряд заходів для уникнення подібних непорозумінь в подальшому.
Враховуючи висновки моніторингу проведено аналіз роботи підприємства на ділянці публічних закупівель. В результаті виявлено ряд технічних помилок, які в сукупності вплинули на не до кінця коректне оформлення закупівлі, яка є об`єктом моніторингу, що в свою чергу викликало зауваження контролюючого органу.
За результатами аналізу роботи підприємства на ділянці публічних закупівель. відповідальний особі оголошено догану. За підсумками аналізу зауважень, оцінки ризиків завдання непропорційних збитків комунальному підприємству фінансового та репутаційного характеру вважаємо за необхідне донести до Вашого відома, що Ваша вимога щодо розірвання договору не може бути реалізована. Термін дії договору закінчився, договір є виконаним в повному обсязі сторонами, правові підстави для його розірвання відсутні» (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-26-005752-a) .
5. Щодо проведення відкритих торгів (як не відбулись).
12 грудня 2023 року о 16:57 год. замовником оприлюднено річний план закупівель (https://prozorro.gov.ua/plan/UA-P-2023-12-12-007304-b) щодо проведення закупівлі за предметом ДК 021-2015: 44910000-2 Будівельний камінь (Виготовлення та встановлення намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади), код згідно з КЕКВ: 2200 Використання товарів і послуг.
Як видно з річного плану, розмір бюджетного призначення за кошторисом або очікувана вартість предмета закупівлі 5 810 000 (п`ять мільйонів вісімсот десять тисяч) гривень.
Замовником визначено процедуру закупівлі «Відкриті торги з особливостями». Орієнтований початок проведення процедури закупівлі «грудень 2023 року».
12 грудня 2023 року о 17:07 год. замовником оприлюднено оголошення про проведення конкурентної процедур закупівлі разом із тендерної документацією (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-12-020699-a).
Із тендерної документації, затвердженої протоколом уповноваженої особи СКП «Ритуальна служба» від 12.12.2023 № 160 та додатків до неї вбачається, що замовник мав намір закупити 56 намогильних пам`ятників. Місце поставки - кладовища Тернопільської міської територіальної громади, Тернопільський район, Тернопільська область, Україна.
20 грудня 2023 року уповноваженою особою замовника прийнято протокольне рішення № 178/23. З його змісту вбачається, що уповноважена особа розглянувши тендерну пропозицію фізичної особи-підприємця « ОСОБА_1 » встановила, що учасником в складі тендерної документації не надав жодних документів, які б підтвердили відповідність його пропозиції технічним, якісним і кількісним вимогам щодо предмета закупівлі.
На підставі наведеного, уповноважена особа замовника дійшла висновку, що тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам тендерної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
З цих підстав, враховуючи приписи підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178, тендерна пропозиція учасника підлягає відхиленню.
Оцінка суду.
Суд виходить з того, що на законодавчому рівні спірні правовідносин врегульовано наступним чином.
Пунктом 1 Особливостей № 1178, передбачено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Пунктом 3 Особливостей № 1178, визначається, що замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 10 Особливостей № 1178 унормовано, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом Порядок проведення відкритих торгів цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу, з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей.
За результатами здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до цього пункту в електронній системі закупівель замовником оприлюднюється договір про закупівлю та додатки до нього відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей. У разі коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та/або цими особливостями) несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника, така інформація в договорі про закупівлю, який оприлюднюється в електронній системі закупівель, може зазначатися як назва населеного пункту місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або назва населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).
Звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель оприлюднюється відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей (крім закупівель із застосуванням електронного каталогу).
Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до цього пункту, та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, оприлюднюються відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 4 Особливостей № 1178 закріплено, що у разі виконання сторонами договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 цих особливостей, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов`язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини першої статті 10 Закону.
Під час оприлюднення в електронній системі закупівель звіту про виконання договору про закупівлю відповідно до Закону інформація, передбачена пунктом 13 частини першої статті 42 Закону, замовником не зазначається.
У звіті про виконання договору про закупівлю, укладеного з використанням електронного каталогу, замість інформації, визначеної пунктом 1 частини першої статті 42 Закону, зазначається унікальний номер закупівлі, здійсненої з використанням електронного каталогу, присвоєний електронною системою закупівель.
Пунктом 5 Особливостей № 1178, визначається, що забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Підпунктом 4 пункту 13 Особливостей № 1178 внормовано, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Також, пунктом 13 Особливостей № 1178 передбачено, що звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель.
Згідно з пунктом 17 Особливостей № 1178, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п`ятої, сьомої - дев`ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями.
Відповідно до підпункту 1 пункту 21 Особливостей № 1178, договір про закупівлю є нікчемним у разі коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих особливостей.
Стаття 5 Закону № 922-VIII визначає принципи здійснення публічних закупівель. Згідно з приписами цієї статті, 1. Закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Замовники, учасники процедур закупівлі, суб`єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом.
Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.
Стаття 8 Закону № 922-VIII, визначає порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель.
Так, згідно з цієї статтею, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії (абзаци 1 та 2 частини першої).
Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) (частина друга).
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель.
Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку.
Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.
У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження (частини четверта - десята).
Форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю (частина дев`ятнадцята).
На виконання вимог частини дев`ятнадцятої статті 8 Закону № 922-VIII, наказом Міністерства фінансів України від 08 вересня 2020 року № 552, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 жовтня 2020 року за № 958/35241 «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення» (далі Порядок № 552)
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку № 552 у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Встановивши фактичну та правову підстави позову, фактичні обставини справи і докази, на підставі яких вони ґрунтуються, проаналізувавши доводи та арґументи відповідача, окресливши коло спірних правовідносин і закон, який до них застосовується, суд, дійшов висновку про те, що позов необхідно задовольнити, з таких міркувань:
1. Щодо Висновку.
Оскаржуваний Висновок містить посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта на підставі якої орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку порушення законодавства у сфері публічних закупівель та запропоновано можливий шлях усунення порушень, а саме дії, які повинен вчинити замовник. Висновок відповідача конкретизований, у пункті 3 оскаржуваного висновку передбачено три самостійні варіанти дій на вибір позивача.
Відповідно до частини восьмої статті 8 Закону № 922-VIII, протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
При цьому частиною восьмою статті 8 Закону № 922-VIII, визначено порядок дій замовника державної закупівлі, в разі виявлення за наслідками проведення моніторингу порушень чинного законодавства при здійсненні державної закупівлі.
Суд, наголошує на тому, що законодавцем диспозитивно визначено варіанти правомірної поведінки замовника при усунені порушень, зазначених у висновку, зокрема, шляхом оприлюднення через електронну систему закупівель інформації та/або документів, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументованих заперечень до висновку, або інформації про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Тобто, виходячи із структури та змісту частини восьмої статті 8 Закону № 922-VIII, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.
Отож, Законом України «Про публічні закупівлі» на відповідача покладений обов`язок зазначити варіанти правомірної поведінки, тобто замовнику дається право вибору: вжити заходів щодо розірвання договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, надати аргументовані заперечення, інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.
Відтак, у разі не дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» відносини між переможцем/учасником закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір не було б укладено.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до частини другої статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.
Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.
Таким чином, укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому укладення договору із порушенням процедури публічної закупівлі, є підставою для розірвання такого договору.
Як вбачається зі змісту Висновку, відповідач конкретизував, яких саме заходів має вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.
Тобто вимоги, зазначені у спірному висновку про результати моніторингу процедури закупівлі шляхом розірвання договору, підлягають виконанню, за наявності допущених порушень.
Аналогічний правовий висновок, викладений в постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 09 лютого 2023 року у справі № 520/6848/21.
Тому, доводи позивача, про те, що зазначення у спірному Висновку вимоги про розірвання договору порушує правову рівному не заслуговують на увагу.
Відтак, основоположним при вирішенні цієї справи є наявність (відсутність) в діях замовника порушень Закону № 922-VIII та Особливостей № 1178.
2. Щодо строку надання відповіді замовником на запит органу державного фінансового контролю.
22 січня 2024 року о 16:54 год (понеділок). відповідачем оприлюднив запит про надання замовником пояснень.
26 січня 2024 року об 11:14 год (п`ятниця). позивачем (замовник) опубліковано відповідь на даний запит.
Частина п`ята статті 8 Закону № 922-VIII, встановлює замовнику для надання відповіді за запитом органу державного фінансового контролю строк, що визначається «трьома робочими днями».
Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок (стаття 253 Цивільного кодексу України).
Відтак, до закінчення робочого дня 25 січня 2024 року (четвер) замовник повинен був надати відповідь на запит органу державного фінансового контролю.
Таким чином, направлення відповіді на запит відповідача 26 січня 2024 року є порушенням приписів частини п`ятої статті 8 Закону № 922-VIII.
Але, допущене замовником порушення не впливає на правильність (не правильність) проведення закупівлі в цілому.
Звідси, суд, погоджується із доводами відповідача про порушення позивачем вимог частини п`ятої статті 8 Закону № 922-VIII.
3. Щодо виконання договору про закупівлю.
Абзац другий частини першої статті 8 Закону № 922-VIII, передбачає, що моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Відповідач вважає, що позивач не оприлюднив звіт про виконання договору. Тому, договір про закупівлю, станом на дату початку моніторингу (19 січня 2024 року) вважався не виконаним.
Пункт 13 Особливостей № 1178, передбачає, що звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель.
Тому, вирішуючи питання про те, чи виконаний договір, відповідач повинен був враховувати те, що замовник під час проведення закупівлі діяв за правилами пункту 13 Особливостей № 1178. Відтак, не опубліковував звіт про укладений договір.
Видаткова накладна це первинний документ постачальника, який підтверджує факт передачі товарно-матеріальних цінностей від однієї особи до іншої, від постачальника до покупця.
Правову основу документального відображення господарських операцій в бухгалтерському обліку складають Закон України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» (далі Закону № 996-XIV) та Положення документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 року за № 168/704 (далі Положення № 88).
Абзац 1 пункту 1.2 Положення № 88, визначає, що первинні документи - це документи, створені у паперовій або в електронній формі, які містять відомості про господарські операції.
Відповідно до пункту 2.1 Положення № 88, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи).
Згідно з пунктом 2.3 Положення № 88, первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках), посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Аналогічні норми містить частина друга статті 9 Закону № 996-ХIV.
У матеріалах справи наявна видаткова накладна від 26 грудня 2023 року № 25, яка складена ПП «Бусол» (Постачальник) та СКП «Ритуальна служба» (Покупець). Дана видаткова накладна засвідчує факт отримання покупцем від постачальника товару на суму 2 772 829 (два мільйони сімсот сімдесят дві тисячі вісімсот двадцять дев`ять) гривень 46 копійок. Видаткова накладна містить підписи сторін. Підпис постачальника засвідчений печаткою.
Дана видаткова накладна відповідає аналізованим вимогам до первинного документу.
Відповідач у даній справі не ставив під сумнів даного первинного документу, як доказу реальності господарської операції.
Звідси, суд, робить висновок, що видаткова накладна є належним, достовірним, достатнім та допустим засобом доказування виконання господарської операції з передачі товару від постачальника до покупця.
Відповідно до Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-ІХ «Про платіжні послуги», платіжна інструкція - розпорядження ініціатора надавачу платіжних послуг щодо виконання платіжної операції (пункт 54 частини першої статті 1).
Аналогічна норма міститься в підпункті 15 пункту 6 Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженої постановою Національного банку України від 29 липня 2022 року № 163 (далі Інструкція № 163).
Пунктом 37 Інструкції № 163, визначено, що платіжна інструкція, оформлена платником в електронній або паперовій формі, повинна містити такі обов`язкові реквізити: 1) дату складання і номер; 2) унікальний ідентифікатор платника або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код платника та номер його рахунку; 3) найменування надавача платіжних послуг платника; 4) суму цифрами та словами; 5) призначення платежу; 6) підпис(и) платника; 7) унікальний ідентифікатор отримувача або найменування/прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), код отримувача та номер його рахунку; 8) найменування надавача платіжних послуг отримувача.
В матеріалах справи наявна платіжна інструкція від 26 грудня 2023 року № 791, яка підтверджує факт перерахунку грошових коштів в сумі 2 772 829 (два мільйони сімсот сімдесят дві тисячі вісімсот двадцять дев`ять) гривень 46 копійок з рахунку СКП «Ритуальна служба» на рахунок ПП «Бусол». Кошти перераховані на виконання умов договору від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 та за складеною видатковою накладною від 26 грудня 2023 року № 25.
Дана платіжна інструкція відповідає вимога Інструкції № 163.
Суд приймає платіжну інструкцію, як доказ безготівкових розрахунків між сторонами за господарською операцією, що виникла на підставі договору про закупівлю від 26 грудня 2023 року та підтверджується видатковою накладною від 26 грудня 2023 року № 25.
Відповідачем не надано суду доказів про фіктивність господарської операції між позивачем та його контрагентом за договором.
За наведених обставин, суд, робить висновок про те, що договір про закупівлю від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 станом на 26 грудня 2023 року вважався виконаним сторонами в повному обсязі.
Попри це, суд застерігає, що такий висновок зроблено на підставі наявних у справі доказів. Оскільки, відповідачем не представлено доказів про безтоварність такої операції станом на 26 грудня 2023 року.
Відповідачем розпочато моніторинг даної процедури закупівлі 19 січня 2024 року, після виконання договору про закупівлю. Це свідчить про порушення відповідачем приписів абзацу 2 частини першої статті 8 Закону № 922-VIII.
Незаконні дії відповідача на етапі проведення моніторингу процедури закупівлі свідчить про протиправність підсумкового рішення за наслідками такого моніторингу. Тому, наведене утворює самостійну підставу для визнання протиправним оскаржуваного Висновку.
4. Щодо суті порушення.
Відповідач вважає, що позивач належним чином не підтвердив існування обставин для проведення закупівлі з підстави, передбаченої підпунктом 4 пункту 13 Особливостей № 1178.
Аналізовані вище докази свідчать про наступне.
12 грудня 2023 року позивачем (замовником) оголошувались відкриті торги за аналогічним предметом закупівлі (ДК 021-2015: 44910000-2 Будівельний камінь (Виготовлення та встановлення намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади), код згідно з КЕКВ: 2200 Використання товарів і послуг). Очікувана вартість предмета закупівлі становила 5 810 000 (п`ять мільйонів вісімсот десять тисяч) гривень.
Рішенням уповноваженої особи замовника тендерна пропозиція єдиного учасника була відхилена.
Обґрунтовуючи нагальну потребу в закупівлі замовник виходив з великої кількості загиблих воїнів Тернопільської територіальної громади, яким необхідно встановити намогильні пам`ятники. На підтвердження наведеного надав звіт про поховання осіб, в розрізі місць поховання, причин смерті (загибелі) українських воїнів. Всього таких осіб налічується 196.
За загальним правилом планування закупівель, замовник, який придбаває товар повинен спрогнозувати майбутню потребу в кількості такого товару. Саме з кількісних показників розраховується очікувана вартість закупівлі. А також, вказати, у зв`язку із якими обставинами, товар, який планується придбати необхідний сьогодні.
Але, суд наголошує на тому, що прогнозування майбутньої кількості загиблих осіб не толерує з морально-етичними нормами. Вимоги державних органів повинні бути «розумними», «справедливими», «добросовісними». Суб`єкт владних повноважень в кожному випадку повинен сповідувати баланс між розумністю і законністю своїх вимог. Особливо тоді, коли це стосується вшанування пам`яті загиблих українських воїнів на війні з російським агресором. «Сліпе» слідування вимогам закону призводить до «не розумних рішень» суб`єктів владних повноважень. Суб`єкти владних повноважень забувають про те, що приймаючи рішення, останні повинні відповідати, як вимозі «законності», так і «справедливості».
Попри це, у даному випадку вимога відповідача не відповідає, а ні засаді «законності», а ні - «розумності».
В Тернопільській територіальній громаді, станом на час проведення закупівлі, загинуло 196 осіб.
Відповідач пояснив, що має намір закупити 55 намогильних пам`ятників для встановлення воїнам Тернопільської територіальної громади.
Намогильні пам`ятники протягом 2023 року не закуповувались, у зв`язку із відсутністю бюджетних призначень.
Наприкінці року, коли міська рада виділила кошти, позивач прийняв рішення про проведення відкритих торгів для закупівлі намогильних пам`ятників.
Тендерна пропозиція одного учасника відхилена.
У зв`язку із тим, що намогильні пам`ятники необхідно встановити, прийнято рішення про закупівлю без використання електронної системи.
Позивач провів закупівлю. Умови закупівлі є кращими, від тих, які мали місце під час проведення відкритих торгів. Замовником проведено закупівлю на суму 2 772 826, 46 грн, що є менше від раніше запланованої суми 5 810 000 грн. Умови договору про закупівлю від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 відповідають раніше опублікованій тендерній документації під час проведення відкритих торгів.
Таким чином, позивач дотримався вимог загальних принципів здійснення закупівель, передбачених статтею 5 Закону № 922-VIII.
Звідси, суд, доходить висновку, що у позивача справді виникла необхідність встановлення намогильних пам`ятників загиблим воїнам для вшанування їх пам`яті. При цьому, позивач дотримався загальних вимог законодавства про публічні закупівлі. Але, оскільки тендерна пропозиція єдиного учасника була відхилена, а бюджетний рік закінчувався, замовник здійснив закупівлю без використання електронної системи, на умовах, які є кращими від тих, які мали місце під час відкритих торгів.
Своєю чергою, доводи відповідача про необхідність додаткового обґрунтування «нагальної необхідності» закупівлі намогильних пам`ятників зводиться до того, що суб`єкт владних повноважень ставить під сумнів необхідність встановлення намогильних пам`ятників українським воїнам. Іншими словами, відповідач додатково намагається з`ясувати для чого «сьогодні» встановлювати намогильні пам`ятника.
Такі доводи відповідача є «нерозумними» з урахуванням обставин цієї справи.
Враховуючи те, що позивач вжив усіх передбачених законом заходів для закупівлі намогильних пам`ятників на відкритих торгах, зважаючи на неможливість протягом тривалого часу закупити намогильні пам`ятники у зв`язку із відсутністю бюджетних призначень, а також велику кількість загиблих воїнів, суд, вважає, що відповідач правильно застосував підпункт 4 пункту 13 Особливостей № 1178 для укладення договору про закупівлю.
Відтак, дії замовника, є законними, а рішення відповідача протиправним.
З огляду на те, що відповідачем прийнято рішення про проведення моніторингу процедури закупівлі поза межами встановленого для цього строку (після виконання договору), а також зважаючи на те, що замовник правильно прийняв рішення про проведення закупівлі на підставі підпункту 4 пункту 13 Особливостей № 1178, оскаржуваний Висновок є протиправним та підлягає скасуванню.
Задовольняючи позов, суд, стягує сплачений позивачем судовий збір за звернення до суду з позовною заявою в сумі 3 028 (три тисячі двадцять вісім) грн з відповідача.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-26-005752-а від 30 січня 2024 року.
3. Стягнути з Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області в користь Спеціалізованого комунального підприємства «Ритуальна служба» сплачений судовий збір за звернення до суду із позовною заявою в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 03 травня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Спеціалізоване комунальне підприємство "Ритуальна служба" Тернопільської міської ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Микулинецька, 27,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46008 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області (місцезнаходження/місце проживання: просп. Грушевського президента, 3, корпус А,м. Луцьк,Волинська обл., Луцький р-н,43005 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 );
третя особа:
- Приватне підприємство "БУСОЛ" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Гайова, 47,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 ) .
Головуючий суддяОсташ А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118823706 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні