Ухвала
від 06.05.2024 по справі 480/3472/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про забезпечення позову

06 травня 2024 року Справа № 480/3472/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., , розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми заяву представника позивача, адвоката Собини Павла Миколайовича про забезпечення позову у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області, про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області, і просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії Сила Людей від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії Сила Людей, за народною ініціативою.

Ухвалою суду від 01.05.2024 позовну заяву ОСОБА_1 до Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення залишено без руху.

Представник позивача, адвокат Собина Павло Миколайович, через систему "Електронний суд" 02.05.2024 подав заяву, згідно якої просить зупинити дію рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії Сила Людей від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі рішення вищого керівного органу Політичної партії Сила Людей, прийнятого за результатами розгляду Протоколу №9 Конференції Сумської обласної організації Політичної партії Сила Людей від 05 лютого 2022 року до прийняття остаточного рішення у справі за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії Сила Людей, Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення; заборонити Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області або її уповноваженим особам здійснювати дії щодо оголошення рішення про визнання обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії Сила Людей на підставі рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії Сила Людей від 29.03.2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_1 до прийняття остаточного рішення у справі у справі за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії Сила Людей, Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення.

Заява про забезпечення позову від 02.05.2024 обґрунтована тим, що невжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії індивідуального акту, який оформлений у вигляді рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії Сила Людей від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_1 , унеможливить виконання рішення суду, у випадку задоволення позовних вимог, ефективний захист та поновлення порушених прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, стане не можливий, оскільки чинне законодавство не передбачає відновлення за особою статусу депутата у випадку, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним та скасовано судом, як і не передбачає підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом. Просить при розгляді заяви врахувати висновки Верховного Суду, викладені в в постанові від 21.03.2023 у справі №260/3329/22. Зазначає, що прийняття 29.03.2024 рішення ще не є реалізованим, а ОСОБА_1 не втратив повноваження депутата.

Відповідно до ст. 154 КАС України, з урахуванням ст. 120 КАС України, заява про забезпечення розглядається без повідомлення учасників справи, у перший робочий день .

Дослідивши матеріали адміністративного позову у межах вирішення заяви позивача про вжиття заходів забезпечення позову, оцінивши підстави поданої заяви, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Згідно ч. 2 вказаної статті забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Аналіз вищенаведених норм дозволяє дійти висновку, що забезпечення адміністративного позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання судового рішення у разі задоволення позовних вимог. Вжиття заходів забезпечення адміністративного позову нерозривно пов`язано з підставами та предметом адміністративного позову і ними обумовлюється. Забезпечення позову допускається, якщо не вжиття цих заходів може ускладнити або привести до неможливості виконання рішення суду.

Забезпечення позову по суті - це обмеження суб`єктивних прав, свобод та інтересів відповідача або пов`язаних з ним інших осіб з метою забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя у разі задоволення вимог позивача (заявника).

Відповідно до ч. 1 ст. 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) виключено; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Частиною 2 статті 151 КАС України передбачено, що заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

За змістом приписів ч.4, 5, 6 ст.154 КАС України залежно від обставин справи, суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.

Таким чином, законодавством встановлено вичерпний перелік підстав для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, а суд повинен, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи існує хоча б одна з названих підстав, і оцінити, чи не може застосування заходів забезпечення позову завдати більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

Суд зазначає, що необхідною передумовою вжиття заходів забезпечення позову є існування очевидних ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю, а також вірогідність того, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

Відтак, під час вирішення питання про забезпечення позову адміністративний суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення адміністративного суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

Отже, метою забезпечення позову є вжиття судом заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі з метою запобігання потенційним труднощам у подальшому виконанні такого рішення.

Згідно матеріалів адміністративного позову, а також наданих заявником документів, вбачається, що рішенням Двадцятого Всеукраїнського З`їзду політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 відкликано депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області за народною ініціативою ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумською обласною організацією Політичної партії "Сила Людей".

Предметом адміністративного позову в межах справи №480/3472/24 є оскарження ОСОБА_1 рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою.

Відповідно до вимог статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Інститут забезпечення позову в адміністративному судочинстві врегульовано положеннями Глави 10 Розділу І Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, статтею 150 КАС України передбачено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Ухвалу про забезпечення позову постановляє суд першої інстанції, а якщо розпочато апеляційне провадження, то таку ухвалу може постановити суд апеляційної інстанції.

Подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.

Відповідно до частини першої статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб (частина друга статті 151 КАС України).

Приписами частини другої статті 151 КАС України встановлено, що суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

Забезпечення позову - це надання позивачеві тимчасової правової охорони його прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, до вирішення спору судом та набрання рішенням суду законної сили. Заходи забезпечення позову є втручанням суду у спірні правовідносини до їх вирішення, тому вони повинні застосовуватися судом з підстав та в порядку, прямо передбаченому законом.

Підстави забезпечення позову, передбачені частиною другою статті 150 КАС України, є оціночними, тому суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з названих обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.

Згідно з Рекомендаціями № R (89) 8 про тимчасовий захист в адміністративних справах, прийнятими Комітетом Міністрів Ради Європи від 13 вересня 1989 року, рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акту може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами. І якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акту.

Тобто, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.

При цьому заходи забезпечення мають бути вжиті лише в межах позовних вимог та бути адекватними та співмірними з позовними вимогами.

Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.

Адекватність заходу забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.

Отже, при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками цього судового процесу.

Обґрунтовуючи заяву про забезпечення позову заявник, зокрема вказував, що невжиття заходів забезпечення позову може ускладнити виконання рішення суду та унеможливити поновлення порушених його прав, а у разі визнання обраним депутатом Охтирської міської ради наступного за черговістю кандидата у депутати замість заявника, останній не зможе поновити свої повноваження депутата Охтирської міської ради навіть у разі скасування судом спірного рішення - Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою.

Порядок відкликання депутатів місцевих рад та заміщення депутатів місцевих рад регулюється Законом та Виборчим кодексом України.

Згідно ст. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Відповідно до ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад, визначені підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 цього Закону.

Згідно ч. 1 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Відповідно до положень ч. 9 ст. 38 Закону на зборах (конференції) місцевою організацією політичної партії може бути прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради.

Згідно з ч. 7 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою є рішенням вищого керівного органу політичної партії про відкликання заявника за народною ініціативою, а тому рішення від 29.03.2024 безпосередньо вплинуло на склад органу місцевого самоврядування.

Чинне законодавство України не передбачає правового механізму відновлення за особою статусу депутата у випадку, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним і скасовано судом, як і підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом.

Судом враховується, що невжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою та подальша реалізація цього рішення вищого керівного органу політичної партії фактично унеможливить виконання рішення суду у випадку задоволення позовних вимог, а також ефективний захист та поновлення порушених/оспорюваних прав/законних інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Вжиття заходів забезпечення позову, зазначених у заяві, не суперечить меті застосування правового інституту забезпечення позову, такий захід забезпечення позову не відноситься до переліку заборон щодо забезпечення позову, передбачених КАС України.

Розгляд справи судом і ухвалення рішення (про задоволення позову), яке буде неможливо виконати, та яке не спричинить ефективного захисту, поновлення порушених прав/інтересів позивача, не буде відповідати завданням та основним засадам адміністративного судочинства, визначеним у статті 2 КАС України.

Заходи забезпечення позову у вигляді зупинення дії рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою, до набрання законної сили відповідним судовим рішенням, не змінюють обсягу прав та обов`язків сторін у спорі, не спричиняють негативних наслідків для інших осіб, не зумовлюють фактичного вирішення спору по суті; такі заходи є адекватними та співмірними із заявленими позовними вимогами, спрямовані виключно на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті, мають тимчасовий характер - до набрання законної сили рішенням у справі.

Застосовуючи заходи забезпечення позову, суд не розглядає та не встановлює питання протиправності рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_1 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою, як підстав для задоволення позову. Правомірність оскаржуваного рішення буде встановлено судом у ході розгляду справи по суті.

Аналогічні правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 18.10.2023 у справі № 260/5415/22.

З приводу заборони Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області здійснювати дії щодо оголошення рішення про визнання обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії "Сила Людей" на підставі рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_1 до набрання законної сили рішенням у справі №480/3472/24, то суд при обрані цього заходу забезпечення позову застосовує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 21.12.2023 у справі №120/11267/23.

Зокрема, у п. 50 постанови Верховний Суд вказав, що проголошення постанов Територіальною виборчою комісією є кінцевим етапом в процедурі обрання наступним за черговістю депутата та безповоротного набуття такими особами статусу депутата. При цьому, у випадку набуття відповідного статусу (здійснення оголошення на сесії) позивачі будуть позбавлені можливості будь-яким чином відновити свої права та статус, а судовий захист, відповідно, виявиться неефективним. Таким чином, внаслідок набуття повноважень депутатів, наступних за черговістю після заявників, стане неможливим поновлення виборчих прав останніх, що призведе до істотного ускладнення чи унеможливлення ефективного захисту чи поновлення прав та інтересів заявників.

Також, Верховний Суд зазначає, що обрання депутатами наступних за черговістю на сесії міської ради та постанов ТВК про реєстрацію вказаних депутатів та подальше оголошення їх на пленарному засіданні ради матиме наслідком набуття ними повноважень депутатів цієї ради, що, в подальшому, в разі вирішення даної справи на користь позивача, унеможливить виконання рішення суду по даній справі (п. 55 постанови від 21.12.2023 у справі №120/11267/23).

За правилами частини дев`ятої статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Відповідно до частини першої ст. 284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 ст. 284 Виборчого кодексу України, реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

Відповідно до статті 49 Закону України "Про місцеве самоврядування" повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону № 93-IV повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.

Отже, з урахуванням наведених положень законодавства та висновків Верховного Суду у справі №120/11267/23, суд робить висновок, що заходом забезпечення позову в цій частині слід заборонити Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області або її уповноваженим особам здійснювати дії щодо оголошення рішення про визнання обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії "Сила Людей" на підставі рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_1 до набрання законної сили рішенням у справі №480/3472/24.

Обираючи такий спосіб заходу, суд враховує, що Верховний Суд вказав, що шкода, яка полягає у тимчасовій неможливості реалізації права обраного депутата ради щодо набуття ним повноважень депутата цієї ради у зв`язку із застосуванням заходів забезпечення позову, є значно меншою, ніж та, яка може бути завдана позивачам в разі невжиття таких заходів (п. 56 постанови від 21.12.2023 у справі №120/11267/23).

Аналогічна позиція висловлена також в постанові Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі №823/1741/18.

Вжиття заходів забезпечення позову в обраний судом спосіб не суперечить меті застосування правового інституту забезпечення позову, такий захід забезпечення позову не відноситься до переліку заборон щодо забезпечення позову, передбачених КАС України.

Наведені висновки узгоджуються із висновками, висловленими Верховним Судом у постанові від 21.03.2023 у справі №260/3329/22, де Суд за подібних обставин надавав оцінку застосуванню норм права, що регулюють спірні правовідносини в контексті застосування заходів забезпечення позову, та які в силу вимог частини 5 статті 242 КАС України підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.

У постанові Верховного суду від 21.03.2023 у справі №260/3329/22 зазначено, що чинне законодавство України не передбачає правового механізму відновлення за особою статусу депутата у випадку, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним і скасовано судом, як і підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом. Центральна виборча комісія у своїх постановах неодноразово звертала увагу на відсутність у законодавстві ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі незаконного визнання обраним депутатом місцевої ради.

Крім того, судом при розгляді заяви про забезпечення позову враховуються висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 23.11.2023 у справі № ЗД/380/22 провадження № К/990/9862/23, №К/990/10360/23, а також від 21.12.2023 по справі №120/11267/23 адміністративне провадження № К/990/30710/23.

Суд звертає увагу на положення ст.156 КАС України, відповідно до якої ухвала суду про забезпечення позову має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Така ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження. Примірник ухвали про забезпечення позову негайно надсилається заявнику, всім особам, яких стосуються заходи забезпечення позову і яких суд може ідентифікувати, а також, залежно від виду вжитих заходів, направляється судом для негайного виконання державним та іншим органам для вжиття відповідних заходів. Особи, винні у невиконанні ухвали про забезпечення позову, несуть відповідальність, встановлену законом.

Керуючись ст.ст. 150, 151, 154, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

У Х В А Л И В:

Заяву представника позивача ОСОБА_1 , адвоката Собини Павла Миколайовича, про забезпечення позову - задовольнити.

Зупинити дію рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VІІІ скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою до набрання законної сили рішенням у справі № 480/3472/24.

Заборонити Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області або її уповноваженим особам здійснювати дії щодо оголошення рішення про визнання обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії "Сила Людей" на підставі рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_1 до набрання законної сили рішенням у справі №480/3472/24.

Ухвала набирає законної сили після її підписання та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з моменту її підписання.

Згідно з ч. 1 ст. 156 КАС України ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.

Суддя С.М. Гелета

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено08.05.2024
Номер документу118844537
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад

Судовий реєстр по справі —480/3472/24

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 06.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 25.10.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні