Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 травня 2024 р. справа №520/36267/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Кухар М.Д., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал 1" (в`їзд Лазьківський 3-й, 3, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61033, код ЄДРПОУ 42833792) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкових повідомлень-рішень,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд :
-визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 19.06.2023 року №00170030719 (про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем ПДВ в розмірі 680 292,50 грн., в тому числі 544 234,00 грн. за основним платежем, 136 058,50 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами)) та податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 19.06.2023 року №00170000719 (про зменшення розміру від`ємного значення суми ПДВ на 562 294,00 грн.).
Ухвалою суду від 19.12.2023 відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження доставлена відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, відповідно до якого зазначив, що діяв в межах повноважень, встановлених законом, та просив відмовити позивачу у задоволенні позову.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно якої останній підтримав заявлені раніше позиції.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Суддя Кухар М.Д. з 01.01.2024 по 14.01.2024 з 25.03.2024 по 07.04.2024 з 11.04.2024 по 12.04.2024 та 03.05.2024 перебувала у щорічній відпустці.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.
Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРЕЙН ТЕРМІНАЛ 1» (ідентифікаційний код юридичної особи 42833792) зареєстроване за адресою: Лазьківський 3-й в`їзд, будинок 3, місто Харків, Харківська область, 61070.
На податковому обліку перебуває в Головному управлінні ДПС у Харківській області.
Видами діяльності позивача є - оптова торгівля зерном, не обробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (основний); вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; виробництво продуктів борошномельно - круп`яної промисловості; діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; вантажний автомобільний транспорт; складське господарство; інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
17.05.2023 року Головним управлінням ДПС у Харківській області складено акт №14671/20-40-07-19-05/42833792 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «ГРЕЙН ТЕРМІНАЛ 1» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з ПДВ.
Перевіркою дотримання вимог податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року у Декларації від`ємного значення з ПДВ, встановлено наступні порушення:
-п.187.1 ст.187, п.189.1 ст.189, п.198.5 ст.198 та п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) - занижено податкове зобов`язання з ПДВ у сумі 965 264,00 грн. за лютий 2023 року (як зазначено в акті перевірки, за сукупністю ознак: відсутністю проведення інвентаризації залишків товарів в присутності посадових осіб контролюючого органу, відсутністю договору складського зберігання зерна за перевіряємий період - лютий 2023 року, відсутністю інформації про матеріально-відповідальних осіб, неможливо підтвердити фактичну наявність станом на 28.02.2023 року товарних залишків на загальну суму 4 826 319,23 грн. (по рахунку 20 - 24 029,89 грн., по рахунку 28 - 4 802 289,34 грн.), з яких ПДВ 965 263,85 грн.);
-п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 ПК України - завищено суму від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р.21 Декларації) у сумі 141 264,00 грн. за лютий 2023 року (як зазначено в акті перевірки, позивачем включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року суму ПДВ 141 264,38 грн. (період виписки накладних січень 2022 року) по операціях з придбання у ФГ «Олександрія-Нова» кукурудзи врожаю 2021 року, за відсутності підтвердження можливості вирощування реалізованого на адресу позивача товару).
Вищевказані порушення призвели до:
-завищення суми від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 562 294,00 грн. за лютий 2023 року;
-заниження ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету на суму 544 234,00 грн. за лютий 2023 року.
На підставі акту перевірки відповідачем 19 червня 2023 року було винесено податкові повідомлення-рішення:
- №00170030719 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем ПДВ в розмірі 680 292,50 грн., в тому числі 544 234,00 грн. за основним платежем, 136 058,50 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями штрафами.
-№00170000719 про зменшення розміру від`ємного значення суми ПДВ на 562 294,00 грн.
Підставою для винесення вказаних податкових повідомлень рішень послугувало:
-відсутністю проведення інвентаризації залишків ТМЦ, відсутністю договору складського зберігання зерна за перевіряємий період лютий 2023 року, відсутністю інформації про матеріально-відповідальних осіб - неможливо підтвердити фактичну наявність товарно- матеріальних цінностей на кінець перевіряємого періоду;
-відсутністю факту реального здійснення господарських операцій з придбання ТМЦ у ФГ «Олександрія-Нова» (податковий номер 43257483).
Позивач не погоджується з висновками акту документальної перевірки та винесеними податковими повідомленнями-рішеннями, вважає їх не обгрунтованими, безпідставними та протизаконними, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному суд вказує наступне.
Відповідно до п. 198.5 ст.198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за т о варами/послу гам и. необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:
а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;
б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);
в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
У разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи в подальшому починають використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, у тому числі переведення невиробничих необоротних активів до складу виробничих необоротних активів, платник податку може зменшити суму податкових зобов`язань, що були нараховані відповідно до цього пункту, на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, означеної в абзаці першому цього пункту, зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою застосування цього пункту податкові зобов`язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:
-придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;
-придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
У разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо, така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Судом встановлено, що відповідно до акту перевірки ГУ ДПС у Харківській області інвентаризація в період проведення перевірки не проводилась, нестача ТМЦ на момент проведення перевірки відповідним документом не зафіксована.
Таким чином, у відповідача, були відсутні документальні підстави для застосування п.198.5 ст.198 ПК України та донарахування суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість на загальну суму ПДВ 965 263,85 грн. у лютому 2023 року.
Суд також вказує, що вимоги п.198.5 ст.198 ПК України застосовуються до товарів/послуг, необоротних активів придбаних/виготовлених з податком на додану вартість.
Матеріалами справи підтверджено, що товарно-матеріальні цінності, які обліковувались ТОВ «Грейн Термінал 1» станом на 28.02.2023 року по рахунку 201 в сумі 24 029,89 грн., були придбані без податку на додану вартість у наступних ФОП: ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ); ОСОБА_2 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_2 ); ОСОБА_3 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_3 ); ОСОБА_4 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_4 ); ОСОБА_5 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_5 ); ОСОБА_6 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_6 ); ОСОБА_7 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_7 ).
Таким чином, суд робить висновок, що нарахування в акті перевірки відповідачем ПДВ на залишок ТМЦ, що обліковувались ТОВ «Грейн Термінал 1» по рахунку 201 станом на 28.02.2023 року, не відповідає вимогам п.198.5 ст.198 ПК України.
Суд також зазначає, що відповідно до п. 193.1 ст.193 ПК України встановлено наступні розміри ставок податку від бази оподаткування:
а)20 відсотків;
б)0 відсотків;
в)7 відсотків по операціях з:
-постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів, які внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення або відповідають вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується документом про відповідність, та дозволені для надання на ринку та/або введення в експлуатацію і застосування в Україні;
-постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, дозволених для застосування у межах клінічних випробувань, дозвіл на проведення яких надано центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я;
-постачання послуг із показу (проведення) театральних, оперних, балетних, музичних, концертних, хореографічних, лялькових, циркових, звукових, світлових та інших вистав, постановок, виступів професійних мистецьких колективів, артистичних груп, акторів та артистів (виконавців), кінематографічних прем`єр, культурно-мистецьких заходів;
-постачання послуг із показу оригіналів музичних творів, демонстрації виставкових проектів, проведення екскурсій для груп та окремих відвідувачів у музеях, зоопарках та заповідниках, відвідування їх територій та об`єктів відвідувачами;
-постачання послуг із розповсюдження, демонстрування, публічного сповіщення і публічного показу фільмів, адаптованих відповідно до законодавства в україномовні версії для осіб з порушеннями зору та осіб з порушеннями слуху;
-постачання послуг із тимчасового розміщування (проживання), що надаються готелями і подібними засобами тимчасового розміщування (клас 55.10 група 55 КВЕД ДК 009:2010);
-реалізації квитків на спортивні заходи всеукраїнського та міжнародного рівнів;
г) 14 відсотків по операціях з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України сільськогосподарської продукції, що класифікується за такими кодами згідно з УКТ ЗЕД; 1001.1003.1005,1201,1205,1206 00.
Суд вказує, що з 2023 року діють коди товарів згідно з УКТ ЗЕД, запроваджені Законом Україда: «Про Митний тариф України» від 19.10.2022 року №2697-ІХ, відповідно до яких: код 1001 - пшениця і суміш пшениці та жита; код 1003 - ячмінь; код 1005 - кукурудза.
Відповідач зазначає, що в Декларації за лютий 2023 року позивачем задекларовано від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного (звітного) періоду, який сформовано по операціям з придбання пшениці, кукурудзи, транспортних послуг тощо. Згідно даних Додатку 1, 2 до поданої звітності та даних ЄРПН встановлені постачальники, придбання ТМЦ/послуг у яких мало суттєвий вплив на формування від`ємного значення, що включається до складу податкового кредиту поточного (звітного) податкового періоду за лютий 2023 року, а саме:
ТОВ «Норма» (податковий номер 23142458) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних лютий 2022 року) по оформленим операціям з придбання пшениці врожаю 2021 року;
ПСП «Нове Життя» (податковий номер 30665890) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних січень 2022 року) по оформленим операціям з придбання пшениці врожаю 2021 року;
ТОВ «Агрофірма «Петропавлівка» (податковий номер 32548938) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних січень 2022 року) по оформленим операціям з придбання пшениці врожаю 2021 року;
СФГ «Пересічне» (податковий номер 32357850) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних лютий 2022 року) по оформленим операціям з придбання пшениці врожаю 2021 року;
ФГ ОСОБА_8 (податковий номер 21245266) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних січень 2022 року) по оформленим операціям з придбання пшениці врожаю 2021 року;
СФГ «Дельта» (податковий номер 30343845) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних лютий 2022 року) по оформленим операціям з придбання кукурудзи врожаю 2021 року;
ФГ «Олександрія-Нова» (податковий номер 43257483) - включено до складу податкового кредиту за лютий 2022 року (період виписки накладних січень 2022 року) по оформленим операціям з придбання кукурудзи врожаю 2021 року.
Матеріалами справи підтверджено, що по рахунку 28 ТОВ «Грейн Термінал 1» обліковуються наступні зернові культури - це пшениця 3 класу в кількості 385,726 тон, кукурудза З класу в кількості 92,359 тон, та ячмінь 3 класу в кількості 264,690 тон, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 281 за лютий 2023 року та актом звірки (інвентаризація) по зерновому складу від 01.03.2023 року.
Зазначені залишки ТМЦ на складі сформовані за рахунок придбання сільськогосподарських культур у наступних постачальників, а саме:
-ячмінь - у СТОВ «Сівелір-Агро» (код ЄДРПОУ 36797139), що підтверджується договором поставки №0610Е від 06.10.2021 року, видатковою накладної №41» від 16.10.2021 року, актом прийому-передачі майна №211016/1 від 16.10.2021 року на зерновий склад ТОВ ПК Термінал Плюс», банківськими виписками про сплату за ячмінь, договором транспортного перевезення №14071Т від 14.07.2021 року укладеного з ФО-П Костенко С.О., товарно-транспортними накладними №011206 від 16.10.2021 року, №011202 від 16.10.2021 року, №011203 від 16.10.2021 року, актом надання послуг №78 від 18.10.2021 року, договором транспортного перевезення №14072Т від 14.07.2021 року укладеного з ФО-П Костенко О.В., товарно-транспортними накладними №011205 від 16.10.2021 року, №011204 від 16.10.2021 року, актом надання послуг №69 від 16.10.2021 року;
-ячмінь - у ТОВ «Маяк» (код ЄДРПОУ 31977200), що підтверджується договором поставки №09113Б від 09.11.2021 року, видатковою накладної №54 від 10.11.2021 року, актом прийому-передачі майна №211110/1 від 10.11.2021 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №1011-1 від 10.11.2021 року, №1011-2 від 10.11.2021 року, №1011-3 від 10.11.2021 року, №1011-4 від 10.11.2021 року, №1011-5 від 10.11.2021 року, видатковою накладної №55 від 11.11.2021 року, актом прийому-передачі майна №211111/1 від 11.11.2021 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно - транспортними накладними №1111-1 від 11.11.2021 року, №1111-2 від 11.11.2021 року, №1111-3 від 11.11.2021 року, №1111-4 від 11.11.2021 року, №1111-5 від 11.11.2021 року, видатковою накладної №56 від 12.11.2021 року, актом прийому-передачі майна №211112/1 від 12.11.2021 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №1211-1 від 12.11.2021 року, №1211-2 від 12.11.2021 року, №1211-3 від 12.11.2021 року, №1211-4 від 12.11.2021 року, №1211-5 від 12.11.2021 року, видатковою накладної №57 від 13.11.2021 року, актом прийому-передачі майна №211113/1 від 13.11.2021 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №1311-1 від 13.11.2021 року, №1311-2 від 13.11.2021 року, №1311-3 від 13.11.2021 року, №1311-4 від 13.11.2021 року, №1311-5 від 13.11.2021 року, видатковою накладної №58 від 15.11.2021 року, актом прийому-передачі майна №211115/1 від 15.11.2021 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №1511-1 від 15.11.2021 року, №1511-2 від 15.11.2021 року, №1511-3 від 15.11.2021 року, №1511-4 від 15.11.2021 року, №1511-5 від 15.11.2021 року, банківськими виписками про сплату за ячмінь;
-пшениця - у ТОВ «Норма» (код ЄДРПОУ 23142458), що підтверджується договором поставки №09021Б від 09.02.2022 року, видатковими накладними №31 від 19.02.2022 року, №34 від 22.02.2022 року, №35 від 23.02.2022 року, актами прийому-передачі майна №220219/1 від 19.02.2022 року, №220222/1 від 22.02.2022 року, №220223/1 від 23.02.2022 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №000326 від 19.02.2022 року, №000327 від 19.02.2022 року, №000328 від 19.02.2022 року, №000329 від 19.02.2022 року, №000330 від 19.02.2022 року, №000393 від 19.02.2022 року, №000394 від 19.02.2022 року, №000395 від 19.02.2022 року, №000396 від 19.02.2022 року, №000397 від 19.02.2022 року, №000398 від 19.02.2022 року, №000399 від 19.02.2022 року, №000400 від 19.02.2022 року (до видаткової накладної №31 від 19.02.2022 року), товарно-транспортними накладними №000301 від 22.02.2022 року, №000302 від 22.02.2022 року, №000342 від 22.02.2022 року, №000343 від 22.02.2022 року, №000344 від 22.02.2022 року, №000345 від 22.02.2022 року, №000346 від 22.02.2022 року, №000347 від 22.02.2022 року, №000348 від 22.02.2022 року, №000349 від 22.02.2022 року, №000350 від 22.02.2022 року (до видаткової накладної №34 від 22.02.2022 року), товарно-транспортними накладними №000303 від 23.02.2022 року, №000304 від 23.02.2022 року (до видаткової накладної №35 від 23.02.2022 року), банківськими виписками про сплату за пшеницю;
-кукурудза - у СФГ «Дельта» (код ЄДРПОУ 30343845), що підтверджується договором поставки №1402Е від 14.02.2022 року, видатковою накладної №8 від 16.02.2022 року, актом прийому-передачі майна №220216/1 від 16.02.2022 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», видатковою накладної №9 від 17.02.2022 року, актом прийому-передачі майна №220217/1 від 17.02.2022 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», видатковою накладної №12 від 21.02.2022 року, актом прийому-передачі майна №220221/1 від 21.02.2022 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №14 від 16.02.2022 року, №21 від 21.02.2022 року, актом-виконаних робіт (наданих послуг) №28/02 від 28.02.2022 року укладеного з ФО-П Сичов С.В., товарно- транспортними накладними №11 від 16.02.2022 року, №17 від 17.02.2022 року, актом виконаних робіт (наданих послуг) №28/02 від 28.02.2022 року укладеного з ФО-П Калюжний Ю.Я., товарно-транспортними накладними №12 від 16.02.2022 року, №13 від 16.02.2022 року, №15 від 17.02.2022 року, №16 від 17.02.2022 року, актами надання послуг №46 від 16.02.2022 року, №47 від 17.02.2022 року укладених з ТОВ НВФ «Хелп-Агро», банківськими виписками про сплату за кукурудзу;
-пшениця - у ФГ «Тимур-2003» (код ЄДРПОУ 39310121), що підтверджується договором поставки №2501 від 25.01.2023 року, видатковою накладної №ФГ-0000004 від 27.01.2023 року, актом прийому-передачі майна №230127/1 від 27.01.2023 року незерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортними накладними №2701-1 від 27.01.2023 року, №2701-2 від 27.01.2023 року, банківськими виписками про сплату за пшеницю;
-пшениця - у С(Ф)Г Манн О.Я. (код ЄДРПОУ НОМЕР_8 ), що підтверджується договором поставки №1002 від 10.02.2023 року, видатковою накладної №1 від 10.02.2023 року, актом прийому-передачі майна №230210/1 від 10.02.2023 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортною накладною №1 від 10.02.2023 року, видатковою накладної №2 від 13.02.2023 року, актом прийому-передачі майна №230213/1 від 13.02.2023 року на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс», товарно-транспортною накладною №2 від 13.02.2023 року, банківськими виписками про сплату за пшеницю.
Придбання зазначеної сільськогосподарської культури здійснювалось позивачем за ставкою ПДВ в розмірі 14%.
Однак, відповідачем при донарахуванні ПДВ в сумі 965 263,85 грн., в наслідок порушення п. 198.5 ст.198 ПК України, застосовано ставку податку на додану вартість у розмірі 20% (4 826 319,23*20% = 965 263,85), що, на думку суду, не відповідає вимогам п.193.1 ст.193 ПК України.
Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що відповідачем безпідставно встановлено порушення позивачем п.198.5 ст.198 ПК України та заниження задекларованих суб`єктом господарювання показників (рядок 9 (колонка Б) Декларації) «Усього податкових зобов`язань» за лютий 2023 року на загальну суму 965 263,85 грн.
Судом також встановлено, що зменшення податкового кредиту з ПДВ на загальну суму 141 264,38 грн. в лютому 2023 року обґрунтовано в акті перевірки тим, що в ході проведення перевірки ТОВ «Грейн Термінал 1», на предмет відповідності господарських операцій діючому законодавству, встановлено відсутність факту реального здійснення господарських операцій з придбання ТМЦ у ФГ «Олександрія-Нова» (податковий номер 43257483).
Відсутність факту реального здійснення господарських операцій з придбання ТМЦ у ФГ «Олександрія-Нова» встановлено за рахунок того, що на думку відповідача підприємство не мало фізичної можливості виконання задекларованих обсягів постачання/придбання товарів/послуг та здійснило формальне оформлення первинних документів, з метою надання податкової вигоди третім особам, оскільки згідно баз даних ДПС України встановлено, що підприємством ФГ «Олександрія-Нова» не подано інформацію про наявність трудових ресурсів, а саме, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованою єдиного внеску за формою 1-ДФ за II кв., IV кв. 2021 року та І кв. 2022 року. Крім цього, штатна чисельність працівників невідома, згідно поданого звіту за формою 1-ДФ на підприємстві ФГ «Олександрія-Нова» у І кв. та III кв. 2021 року працювало 0 осіб, не встановлено виплат по 157 ознаці (виплати фізичним особам- підприємцям), а відповідно до повідомлень за формою 20-ОПП не має місць для зберігання кукурудзи за адресою смт. Слатіне, але має у користуванні 20 земельних ділянок, загальну площу яких неможливо встановити, як і підтвердити можливість вирощування реалізованого на. адресу позивача обсягу кукурудзи врожаю 2021 року.
Суд вказує, що Порядок №727 передбачає, що текст акта перевірки повинен деталізовано відображати зміст та суть встановлених контролюючим органом порушень та відповідати встановленим висновкам про вчинене платником податків порушення.
Висновки відповідача, щодо заниження позивачем ПДВ, фактично обґрунтовано лише відсутністю у ФГ «Олександрія-Нова» необхідних умов для провадження господарської діяльності.
При цьому належними та допустимими доказами для висновку про нездійснення господарських операцій могли б бути відповідні довідки за результатами зустрічних звірок постачальників, які під час проведення перевірки були відсутні.
Фактично, висновки щодо здійснення фінансово-господарської діяльності зроблені на підставі службової інформації, що, на думку суду, є недостатнім для визнання угод нереальними.
Також, відповідачем не наведено переконливих доводів що ґрунтуються на суб`єктивній інформації та спростовують факти господарської діяльності які підтверджені документами, а також не наведено (не отримано) жодних доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться у цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі. А відсутність у ФГ «Олександрія-Нова» трудових ресурсів також не виключає можливості нереального виконання ним господарської операції та не свідчить про одержання не обгрунтованої податкової вигоди покупцем, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу та аутстафінгу (оренда персоналу).
Відповідач, крім посилань на норми ПК України, не навів будь-яких обгрунтувань в частині відсутності підтверджуючих первинних документів бухгалтерського та податкового обліку господарських операцій, що були проведені між ТОВ «Грейн Термінал 1» та ФГ «Олександрія-Нова». А навпаки, детально навів перелік первинних документів на підставі яких ТОВ «Грейн Термінал 1» отримано від ФГ «Олександрія-Нова» кукурудзу врожаю 2021 року.
Однак, згідно наданих матеріалів, реальність здійснених позивачем господарських операцій підтверджується первинними бухгалтерськими та податковими документами.
Судом встановлено, що 11 січня 2022 року між ТОВ «Грейн Термінал 1» та ФГ «Олександрія-Нова» був укладений договір поставки №1101Е1.
Згідно п.1.1 Договору Постачальник (ФГ ««Олександрія-Нова») зобов`язується поставити і передати у власність Покупця, а Покупець (ТОВ «Грейн Термінал 1») зобов`язується прийняти і оплатити кукурудзу врожаю 2021 року на умовах даного Договору.
Відповідно до п.1.2 Договору Постачальник підтверджує, що він є сільськогосподарським підприємством-виробником і відповідно Покупець є першим набувачем права власності на товар з моменту його виробництва Постачальником.
Термін поставки до 18 січня 2022 року (п.3.1 Договору).
У відповідності до п.3.4 товар поставляється на умовах самовивозу (склад продавця) за адресою: Харківська область, Дергачівський район, смт. Слатіне (місце поставки) до Харківська область, Харківський район, смт. Буди.
Датою поставки Товару є дата оформлення на ім`я Покупця та отримання Покупцем видаткової накладної на Товар, завіреної печаткою Постачальника. Право власності на Товар виникає у Покупця з моменту настання обставин, передбачених п.3.3 даного Договору (п.3.3, п.3.4 Договору).
Згідно п.4.1. та п.4.2 Договору сторони погодили наступні умови, а саме: кількість Товару - 160 тон +/- 20%; ціна Товару за одну тону - 6 850,26 грн.; орієнтовна сума Договору - 1 096 041,60 грн. +/- 20%. У видаткових накладних вказується остаточна ціна на партію Товару, згідно п.4.1 даного Договору.
Відповідно до п.5.1 та п.5.2 Договору Покупець здійснює оплату 86% вартості поставленої партії Товару на розрахунковий рахунок Постачальника протягом трьох банківських днів з моменту отримання рахунку-фактури, або рахунку. Залишок, у розмірі 14% вартості поставленої партії Товару, оплачується Покупцем протягом трьох банківських днів з моменту реєстрації Постачальником податкової накладної з урахуванням усіх вимог чинного законодавства України.
На виконання умов Договору ФГ «Олександрія-Нова» в період 12 січня 2022 року - 13 січня 2022 року реалізовано та відвантажено ТОВ «Грейн Термінал 1» кукурудзу врожаю 2021 року у кількості 167,92 т. на загальну суму 1 150 295,66 грн. (в тому числі ПДВ 141 264,38 грн.), що підтверджується видатковими накладними №1 від 12.01.2022 року на суму 918 619,87 грн. та №2 від 13.01.2022 року на суму 231 675,79 грн.
Перевезення кукурудзи здійснювалось вантажним автомобільним транспортом за рахунок ТОВ «Грейн Термінал 1» зі складу розташованому в смт. Слатіне, Дергачівського району, Харківської області, до зернового складу ТОВ «ПК Термінал Плюс» розташованому в смт. Буди, вул. Шевченка, 3, Харківського району, Харківської області, наступними перевізниками:
ТОВ НВФ «Хелп-Агро» (податковий номер 30511419), що підтверджується договором транспортного перевезення №07121Т від 07.12.2021 року, товарно-транспортними накладними №503726 від 12.01.2022 року, №503727 від 12.01.2022 року, №503730 від 12.01.2022 року, №503731 від 12.01.2022 року, №503733 від 13.01.2022 року, актами надання послуг №2 від 12.01.2022 року, №3 від 13.01.2022 року;
ФО-П Калюжний Ю.Я. (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_9 ), що підтверджується договором транспортного перевезення №14073Т від 14.07.2021 року, товарно-транспортними накладними №503728 від 12.01.2022 року, №23580 від 13.01.2022 року, актом виконаних робіт (наданих послуг) №31/01 від 31.01.2022 року;
ФО-П Сичов С.В. (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_10 ), що підтверджується договором транспортного перевезення №01081Т від 01.08.2021 року, товарно-транспортною накладною №503729 від 12.01.2022 року, актом виконаних робіт (наданих послуг) №31/01 від 31.01.2022 року.
Сільськогосподарська продукція (кукурудза) була передана ТОВ «Грейн Термінал 1» для зберігання на зерновий склад ТОВ «ПК Термінал Плюс» за актами прийому-передачі майна №220112/1 від 12.01.2022 року та №220113/1 від 13.01.2022 року.
Оплата за реалізований товар здійснена ТОВ «Грейн Термінал 1» на розрахунковий рахунок ФГ «Олександрія-Нова» за наступними банківськими документами:
-№1140 від 12.01.2022 року на суму 942 595,89 грн. (призначення платежу: оплата за кукурузу согласно счета №1 от 11.01.2022г. (дог. №1101Е1 от 11.01.2022г.) в т.ч. ПДВ 14% 115 757,39 грн.);
-№1160 від 20.01.2022 року на суму 207 699,77 грн. (призначення платежу: оплата за кукурузу согласно счета №1 от 11.01.2022г. (дог. №1101Е1 от 11.01.2022г.) в т.ч. ПДВ 14% 25 506,99 грн.).
Кредиторська/дебіторська заборгованість по взаємовідносинам ТОВ «Грейн Термінал 1» з ФГ «Олександрія-Нова» відсутня.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що господарські операції проведені між ТОВ «Грейн Термінал 1» та ФГ «Олександрія-Нова» відповідають дійсному економічному змісту та підтверджуються необхідними документами, що є свідченням добросовісності ТОВ «Грейн Термінал 1» при здійсненні вказаних операцій.
Щодо тверджень відповідача про відсутність у ТТН точної адреси місця навантаження (не вказана вулиця, будинок).
Суд вказує, що документи обумовлені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом, зокрема, товарно-транспортна накладна не є документом первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей, а є документом який підтверджує вартість послуг щодо перевезення товарів.
Вимоги щодо оформлення первинних документів містяться в статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996- XIV. Частиною другою статті 9 Закону №996-ХІУ передбачено, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Матеріалами справи підтверджено, що надані товарно-транспортні накладні містять усі реквізити необхідні для можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо, як це передбачено вимогами статті 9 Закону №996-ХІУ.
Таким чином, зазначення відповідачем в акті перевірки інформації про відсутність у ТТН точної адреси місця навантаження, як підстав для визнання господарських операцій нереальними, на думку суду, не ґрунтується на приписах діючого в Україні законодавства.
Суд також вказує, що відповідно до п.п. 14.1.181 п.14.1 ст.14 ПК України податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Згідно п.198.1 ст.198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:
а)придбання або виготовлення товарів та послуг;
б)придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);
в)отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;
г)ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу;
ґ)ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
-дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
-дата отримання платником податку товарів/послуг (п. 198.2 ст.198 ПК України).
Відповідно до п. 198.3 ст.198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:
-придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;
-придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);
-ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно п. 198.6 ст.198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу (абзац другий пункту 198.6 статті 198).
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту , що передбачено абзацом 3 пункту 198.6 статті 198.
У відповідності до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Судом встановлено, що за господарськими операціями проведеними між ТОВ «Грейн Термінал 1» та ФГ «Олександрія-Нова», останнім були складені податкові накладні №1 від 12.01.2022 року та №2 від 13.01.2022 року, які були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних , що підтверджено квитанціями про їх реєстрацію, а саме:
-податкова накладна №1 від 12.01.2022 року, зареєстрована 14.01.2022 року за №9001772788;
-податкова накладна №2 від 13.01.2022 року, зареєстрована 17.01.2022 року за №9002424759.
Таким чином, суд робить висновок, що податкові накладні, отримані з ЄРПН від ФГ «Олександрія-Нова», є для ТОВ «Грейн Термінал 1» (отримувача товарів/послуг) підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Суд вказує, що відповідачем документально не доведено, що до складу податкового кредиту ТОВ «Грейн Термінал 1» за лютий 2023 року увійшла сума податку на додану вартість за лютий 2022 року саме від ФГ «Олександрія- Нова», а не від іншого постачальника.
Діючі на сьогодні форми податкової звітності з податку на додану вартість не містять інформації щодо деталізації суми від`ємного значення звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, в розрізі постачальників.
Судом встановлено, що ТОВ «Грейн Термінал 1» за лютий 2022 року задекларувало податковий кредит від наступних постачальників: ФГ ШИЛЕНКА О.І. ІПН НОМЕР_11 ; ТОВ «Норма» ІПН НОМЕР_12 ; ПСП «Нове Життя» ІПН 306658920201; ТОВ «Агрофірма «Петропавлівка» ІПН 325489320048; ТОВ «Піллар Лоджистікс» ІПН 439569626512; СФГ «Дельта» ІПН 303438420094; ТОВ НВФ "ХЕЛП-АГРО" ІПН НОМЕР_13 ; ТОВ "Нова Пошта" ІПН 313167116014; СФГ ЦИЛЮРИК ІПН 254590320135; ОСОБА_9 код СДРПОУ НОМЕР_14 ; СФГ "ПЕРЕСІЧНЕ" ІПН 323578520114; ФГ "ПОДІЛЛЯ-АГРОПЛЮС" ІПН 381281120131; ТОВ "НІКА ТРАНС ЛОГІСТИКА" ІПН 409606726559; ФГ «Олександрія-Нова» ІПН 432574820118.
Таким чином, суд приходить до висновку, що сума від`ємного значення лютого 2022 року, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду може бути залишком суми по будь-якому постачальнику окрім ФГ «Олександрія-Нова».
Отже, відповідачем не наведено будь-яких обґрунтувань, з посиланням на первинні документи бухгалтерського та податкового обліку, що в декларації з податку на додану вартість за лютий 2023 року ТОВ «Грейн Термінал 1» включено залишок від`ємного значення сформований за лютий 2022 року саме по господарських операцій з ФГ «Олександрія-Нова».
Виходячи з вищенаведеного, відповідачем безпідставно встановлено порушення позивачем п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198, п.200.1, п.200.4 ст.200 ПК України та завищення суми від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р.21 Декларації) у сумі 141 264,00 грн. за лютий 2023 року.
Суд вказує, що у вказаним податковим правопорушенням відсутня вина, а отже позивача має бути звільнено від фінансової відповідальності, внаслідок чого податкові-повідомлення рішення підлягають скасуванню.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд вказує, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з ме тою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім фор мам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Харківській області:
- від 19.06.2023 року №00170030719 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем ПДВ в розмірі 680 292 (шістьсот вісімдесят тисяч двісті дев`яносто дві) грн.50 коп., в тому числі 544 234,00 грн. за основним платежем, 136 058,50 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);
- від 19.06.2023 року №00170000719 про зменшення розміру від`ємного значення суми ПДВ на 562 294 (п`ятьсот шістдесят дві тисячі двісті дев`яносто чотири) грн.00 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейн Термінал 1" (в`їзд Лазьківський 3-й, 3, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61033, код ЄДРПОУ 42833792) сплачений судовий збір в сумі 18638 (вісімнадцять тисяч шістьсот тридцять вісім) грн.80 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, передбаченому п.п. 15.5. п. 15 ч. 1 Розділу VII Перехідних положень КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення .
Повний текст рішення складено 07 травня 2024 року.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2024 |
Оприлюднено | 09.05.2024 |
Номер документу | 118872336 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні