Рішення
від 03.05.2024 по справі 924/85/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" травня 2024 р. Справа № 924/85/24

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Крупської В.В., розглянувши справу

за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Полонської міської ради, м. Полонне Шепетівського району Хмельницької області

до фермерського господарства "Щедра Нива М", с. Бражинці Шепетівського району Хмельницької області

усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди,

представники сторін:

позивача: не з`явився;

відповідача: адвокат Остапчук О.О. згідно довіреності від 11.04.2024 року;

прокуратури: Ткачук Н.С.- згідно посвідчення №076960 від 07.03.2023 року;

ВСТАНОВИВ:

прокурор в інтересах позивача звернувся з позовом до суду, у якому просить усунути перешкоди власнику - Полонській міській раді у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га шляхом повернення її з користування фермерського господарства "Щедра Нива М" на користь держави в особі Полонської міської ради; скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди за фермерським господарством "Щедра Нива М" на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га; усунути перешкоди власнику - Полонській міській раді у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га шляхом повернення її з користування фермерського господарства "Щедра Нива М" на користь держави в особі Полонської міської ради та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди з фермерського господарства "Щедра Нива М" на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

Вимоги мотивує тим, що 14.05.2014 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОСОБА_1 укладено два договори оренди земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га, що знаходяться за межами Бражинецької сільської ради Полонського району, для ведення фермерського господарства. 20.11.2014 року проведено державну реєстрацію ФГ "Урожай" на підставі рішення засновників, в тому числі, ОСОБА_1 .

За вказаних обставин, як стверджує прокурор, земельні ділянки з моменту утворення фермерського господарства "Урожай" перебувають у користуванні останнього.

03.06.2022 року здійснено реєстрацію припинення ФГ "Урожай" за рішенням засновників, що згідно п. 37 договорів оренди є підставою для їх припинення у зв`язку з ліквідацією орендаря.

Проте, спірні земельні ділянки не було повернуто до комунальної власності, натомість, ОСОБА_1 , створивши нове фермерське господарство "Щедра Нива М", зареєстрував за останнім право оренди на такі земельні ділянки без жодних правових підстав.

З викладеного прокурор робить висновок, що відповідач набув земельні ділянки в користування незаконно, що є підставою для їх повернення власнику та скасування державної реєстрації права оренди відповідача у Державному реєстрі речових прав.

Ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 17.01.2024 року відкрито провадження у справі за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Полонської міської ради, м. Полонне Шепетівського району Хмельницької області до фермерського господарства "Щедра Нива М", с. Бражинці Шепетівського району Хмельницької області усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди; призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 11.04.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Прокурор в судовому засіданні вимоги позову підтримав, наполягає на їх задоволенні.

Позивач не скористався правом участі свого представника в судовому розгляді справи, у клопотанні від 01.05.2024 року просить проводити розгляд справи за відсутності позивача, позовні вимоги підтримує.

Представник відповідача під час судового розгляду спору та у поясненнях від 25.04.2024 року вважає позовні вимоги безпідставними. Заперечення мотивує тим, що спірні земельні ділянки не перейшли в користування ФГ "Урожай", а залишились перебувати у користуванні ОСОБА_1 , який пізніше вніс їх до статутного фонду ФГ "Щедра Нива М", здійснивши відповідну реєстрацію права оренди. Вважає, що припинення фермерського господарства не є і не може бути підставою припинення права оренди на землю, яке було надано громадянину для створення фермерського господарства.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

На підставі заяви ОСОБА_1 від 14.04.2014 року, наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 28.04.2014 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для здійснення фермерського господарства за межами населених пунктів Бражинецької с/р Полонського району та надано в оренду ОСОБА_1 земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га для ведення фермерського господарства строком на 7 років.

14.05.2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договори оренди землі (далі - договори), за умовами п. 1. яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 та 6823680500:04:003:0057 для ведення фермерського господарства, які знаходяться на території Бражинецької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за межами населеного пункту.

В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 62,1995 га та 19,5624 га відповідно (п. 2 договорів).

Договори укладено на 7 років. Після закінчення дії договорів орендар має переважне право поновити його на новий строк (п. 8. договорів).

Земельні ділянки передаються в оренду для вирощування сільськогосподарських культур; цільове призначення земельних ділянок: 01.02 Для ведення фермерського господарства (п. 14, п. 15 договорів).

Після припинення дії договорів орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому від одержав її в оренду (п. 23 договорів).

У п. 37 договорів передбачено, що їх дія припиняється у випадку, зокрема, ліквідації юридичної особи-орендаря.

Перехід права власності на орендовані земельні ділянки до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни або розірвання договорів (п. 40 договорів).

Договори набирають чинності після їх підписання сторонами та державної реєстрації (п. 43 договорів).

Договори оренди підписані сторонами та скріплені печатками орендодавця.

До договорів додано кадастрові плани земельних ділянок.

28.05.2014 року орендодавцем передано, а орендарем прийнято по актах приймання-передачі земельних ділянок до договорів від 14.05.2014 року земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га для ведення фермерського господарства.

18 листопада 2014 року за рішенням засновників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 створено фермерське господарство "Урожай".

На підставі поданих ОСОБА_1 документів, а саме, рішення №1 від 18.11.2014 року засновників ФГ "Урожай", договорів оренди землі від 14.05.2014 року щодо оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га, статуту ФГ "Урожай", державним реєстратором 20.11.2014 року здійснено державну реєстрацію ФГ "Урожай" (код ЄДРПОУ 39502093).

Загальними зборами засновників фермерського господарства "Урожай" 19.02.2018 року у складі ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 прийнято рішення ліквідувати фермерське господарство "Урожай" у зв`язку з недоцільністю подальшої діяльності.

Згідно інформації з ЄДРЮО, ФОП а ГФ, 03.06.2022 року внесено запис про припинення юридичної особи ФГ "Урожай" (код 39502093) в результаті ліквідації.

14.05.2021 року між виконавчим комітетом Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади та ОСОБА_1 укладено додаткові угоди №1 про внесення змін до договорів оренди землі від 14.05.2014 року, якими змінено орендодавця з ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області на виконавчий комітет Полонської міської ради ОТГ, який діє від імені Полонської міської ради, та викладено п. 8 договорів "Строк дії договору" в наступній редакції: Договір укладено на 7 років.

05.07.2023 року ОСОБА_1 прийнято рішення створити фермерське господарство "Щедра Нива М" (код 45016047). Відповідно до статуту відповідача його одноосібним засновником є ОСОБА_1 .

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009, площею 62,1995 га перебуває у комунальній власності Полонської міської ради ОТГ, та в оренді ФГ "Щедра Нива М" на підставі договору від 14.05.2021 року, строком до 14.05.2028 року.

Земельна ділянка з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га перебуває у комунальній власності Полонської міської ради ОТГ, та в оренді ФГ "Щедра Нива М" на підставі договору від 14.05.2021 року, строком до 14.05.2028 року. Також вказана земельна ділянка перебувала в суборенді ТОВ "Хлібороб-С" на підставі договору від 12.12.2014 року, укладеного між ТОВ "Хлібороб-С" та ОСОБА_1 , строком на 6 років.

Полонська міська рада у листі від 18.12.2023 року повідомила прокуратуру, що вона не зверталась з позовом до суду про витребування у ФГ "Щедра Нива М" земельних ділянок з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

З вищевикладеного, прокурор в інтересах позивача звернувся з даним позовом до суду.

Позиція суду.

Щодо підстав представництва прокурором інтересів держави в особі позивача.

Згідно з п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частинами 3-5 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України визначено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" висловив позицію про те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Наведене Конституційним Судом України розуміння поняття "інтереси держави" має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у ст. ст.131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Таким чином, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15, від 08.02.2019 у справі № 915/20/18).

З огляду на приписи ст. 14 Конституції України та норми Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.

Згідно даних з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 та 6823680500:04:003:0057 перебувають у комунальній власності Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади.

З урахуванням ст. ст. 1, 2, 6, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» орган місцевого самоврядування представляє відповідну територіальну громаду і здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За положеннями підпункту 4 пункту "а" та підпункту 1 пункту "б" ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.

Отже, на даний час повноваження щодо розпорядження спірними земельними ділянками, що перебувають у користуванні ФГ «Щедра Нива М», належать Полонській міській раді.

Прокурор звернувся до позивача із листом від 05.12.2023 року, у якому проінформував про виявлені порушення. У відповідь міська рада повідомила про невжиття заходів у вигляді звернення до суду з метою витребування спірних земельних ділянок.

Таким чином, уповноважений (компетентний) орган у спірних правовідносинах Полонська міська рада не вжила заходів щодо повернення земельних ділянок комунальної власності, що дає законні підстави для вжиття заходів реагування прокурором.

Приймаючи до уваги те, що представництво інтересів держави в суді є конституційною функцією органів прокуратури, а подача позову єдиним можливим заходом реагування, направленим на реальне поновлення порушених прав та інтересів держави, невжиття самостійно уповноваженим органом у спірних правовідносинах, ефективних заходів щодо усунення виявлених порушень, вбачаються підстави для представництва прокурором інтересів держави в особі Полонської міської ради та звернення до суду із вказаним позовом у цій справі.

Надавши оцінку наявним у справі доказам та перевіривши обґрунтованість наведених прокурором доводів щодо порушення інтересів держави, необхідності їх захисту та обґрунтованості підстав для звернення з відповідним позовом для захисту інтересів держави, суд дійшов висновку про те, що прокурор підтвердив наявність у нього підстав для представництва інтересів держави, визначених ст.23 Закону України Про прокуратуру, в особі позивача при зверненні з цим позовом.

Щодо суті спору.

Відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України, ЗК України, Законом України «Про фермерське господарство» та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України «Про фермерське господарство» є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому ЗК України (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України «Про фермерське господарство»).

Фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою (стаття 8 згаданого Закону).

Тобто можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

З матеріалів справи стверджується, що ОСОБА_1 14.05.2014 року отримано у користування земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га для ведення фермерського господарства.

Зі змісту положень статті 12 Закону України «Про фермерське господарство» вбачається, що земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.

З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України «Про фермерське господарство» можна зробити висновок, що після укладення договору користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась (вказана правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2018 у справі № 348/992/16-ц).

Так, 20.11.2014 року, на підставі рішення засновників, в тому числі, ОСОБА_1 , здійснено державну реєстрацію фермерського господарства "Урожай".

Таким чином, з моменту реєстрації ФГ "Урожай" як юридичної особи орендарем земельних ділянок з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га, наданих ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства, стало ФГ "Урожай".

В даному контексті судом не приймається до уваги доводи відповідача щодо того, що ОСОБА_1 продовжував самостійно користуватися земельними ділянками та не передавав їх фермерському господарству "Урожай", не здійснив державну реєстрацію права користування за останнім, позаяк хоча земельна ділянка й надається фізичній особі, однак метою надання є саме подальше створення фермерського господарства як суб`єкта підприємництва (господарювання) з переданням цьому суб`єкту земельної ділянки. Отже, в процесі створення фермерського господарства його засновник має обмежені правомочності щодо землі, оскільки його обов`язком є створення фермерського господарства, яке і буде користувачем цієї землі.

Аналізуючи відносини щодо створення фермерського господарства і набуття ним права власності (користування) землею, можна зробити висновок, що dejure отримує землю фізична особа - засновник фермерського господарства, однак defacto він діє в інтересах створюваного ним фермерського господарства.

Така правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 5 жовтня 2022 року в справі № 922/1830/19.

Додатково суд також звертає увагу, що ОСОБА_1 для здійснення державної реєстрації ФГ "Урожай" на підтвердження наявності земельної ділянки для здійснення фермерського господарства подано державному реєстратору саме договори оренди землі від 14.05.2014 року.

Нормами статті 31 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, ліквідації юридичної особи-орендаря.

Аналогічні положення відображені у п. 37 договорів оренди землі від 14.05.2014 року.

Відповідно до ст. 35 ЗУ «Про фермерське господарство» діяльність фермерського господарства припиняється у разі, зокрема, ліквідації фермерського господарства.

Згідно ч. 5 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

У пункті 4 частини 1 статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

За приписами ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» визначено, що якщо документи та відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Так, 19.02.2018 року засновниками фермерського господарства "Урожай" прийнято рішення про ліквідацію останнього у зв`язку з недоцільністю подальшої діяльності.

03.06.2022 року у Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення фермерського господарства "Урожай".

Відтак, з огляду на положення Закону України "Про оренду землі" та п. 37 договорів оренди землі від 14.05.2014 року, їх дія припинилась у зв`язку з ліквідацією юридичної особи-орендаря.

У разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця (ст. 34 ЗУ «Про оренду землі»).

У п. 23 договорів також передбачено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Проте, земельні ділянки Полонській міській раді повернуті не були та на даний час на них зареєстровано право оренди ФГ "Щедра Нива М" на підставі договорів від 14.05.2021 року, терміном до 14.05.2028 року (серед документів, поданих для реєстрації право оренди ФГ "Щедра Нива М", зазначено додаткову угоду №1 про внесення змін до договорів оренди землі від 14.05.2014 року).

Водночас, додаткові угоди від 14.05.2021 року стосувались змін до договорів оренди землі від 14.05.2014 року, які, як встановлено вище, припинили свою дію у зв`язку з ліквідацією орендаря - ФГ "Урожай", та які не можуть бути правовою підставою для набуття права користування земельними ділянками іншою юридичною особою - ФГ "Щедра Нива М".

Жодних інших доказів законності набуття фермерським господарством "Щедра Нива М" права користування спірними земельними ділянками не надано. Натомість, такі земельні ділянки підлягали поверненню власнику у зв`язку припиненням дії договорів оренди землі від 14.05.2014 року.

Відповідно до ч.1 ст.316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Статтею 317 ЦК України передбачено, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно з ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Особливістю подання позову в порядку ст.391 ЦК України є те, що позивачем негаторного позову може бути власник або титульний володілець, у якого знаходиться річ і щодо якої відповідач ускладнює здійснення повноважень користування або розпорядження, а відповідачем - лише та особа, яка перешкоджає позивачеві у здійсненні його законного права користування чи розпорядження річчю.

Предмет негаторного позову становить вимога володіючого майном власника до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом.

Підставою негаторного позову слугують посилання позивача на належне йому право користування і розпорядження майном та факти, які підтверджують дії відповідача у створенні позивачу перешкод щодо здійснення цих правомочностей.

Враховуючи незаконність перебування у користуванні ФГ "Щедра Нива М" земельних ділянок з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га, вимога власника щодо їх повернення є законною та обґрунтованою, а обраний спосіб захисту ефективним в даному випадку.

Таким чином, позов прокурора у відповідній частині суд задовольняє.

Відповідно до ч. 1 ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягає, зокрема, речові права на нерухоме майно, похідні від права власності, в тому числі, право оренди (суборенди) земельної ділянки.

Так, ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.

Суд зазначає, що право або інтерес позивача, який є власником земельної ділянки, порушено безпідставним внесенням до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про право оренди відповідача, якому таке право не надавалось.

За таких обставин, враховуючи відсутність правових підстав для реєстрації за відповідачем права оренди спірних земельних ділянок, необхідність відновлення порушених прав власника на земельні ділянки, можливість скасування державної реєстрації прав на підставі судового рішення, суд доходить висновку про необхідність скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди за фермерським господарством "Щедра Нива М" на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

За змістом п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень та висновків Європейського суду з прав людини, викладених у рішеннях у справах Трофимчук проти України, Серявін та інші проти України обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

З урахуванням вищевикладеного, позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню у повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.

Керуючись статтями 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов задовольнити.

Усунути перешкоди власнику - Полонській міській раді (вул. Лесі Українки, 114, м. Полонне Шепетівського району Хмельницької області, 30500, код 04060743) у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га шляхом повернення її з користування фермерського господарства "Щедра Нива М" (вул. Центральна, 14, кв. 4, с. Бражинці, Шепетівський район Хмельницької області, код 45016047) на користь держави в особі Полонської міської ради.

Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди за фермерським господарством "Щедра Нива М" (вул. Центральна, 14, кв. 4, с. Бражинці, Шепетівський район Хмельницької області, код 45016047) на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га.

Усунути перешкоди власнику - Полонській міській раді (вул. Лесі Українки, 114, м. Полонне Шепетівського району Хмельницької області, 30500, код 04060743) у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га шляхом повернення її з користування фермерського господарства "Щедра Нива М" (вул. Центральна, 14, кв. 4, с. Бражинці, Шепетівський район Хмельницької області, код 45016047) на користь держави в особі Полонської міської ради.

Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди фермерського господарства "Щедра Нива М" (вул. Центральна, 14, кв. 4, с. Бражинці, Шепетівський район Хмельницької області, код 45016047) на земельну ділянку з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

Стягнути з фермерського господарства "Щедра Нива М" (вул. Центральна, 14, кв. 4, с. Бражинці, Шепетівський район Хмельницької області, код 45016047) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 10 736,00 (десять тисяч сімсот тридцять шість грн. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 08.05.2024 року

СуддяМ.В. Музика

Віддрук. у 1 прим.: 1 - до справи; сторонам в електронні кабінети

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення03.05.2024
Оприлюднено09.05.2024
Номер документу118891230
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —924/85/24

Постанова від 26.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 12.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Постанова від 17.07.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 02.07.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 03.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні