Постанова
від 26.11.2024 по справі 924/85/24
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2024 року

м. Київ

cправа № 924/85/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,

секретар судового засідання - Письменна О. М.,

за участю представників:

прокуратури - Колодяжної А. В.,

позивача - не з`явилися,

відповідача - не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фермерського господарства "ЩЕДРА НИВА М"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.07.2024 (колегія суддів: Гудак А. В. - головуючий, Олексюк Г. Є., Мельник О. В.) та рішення Господарського суду Хмельницької області від 03.05.2024 (суддя Музика М. В.) у справі

за позовом керівника Шепетівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради

до Фермерського господарства "ЩЕДРА НИВА М"

про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог

1.1. У грудні 2023 року керівник Шепетівської окружної прокуратури (далі - Прокурор) звернувся до Господарського суду Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради з позовом до Фермерського господарства "ЩЕДРА НИВА М" (далі - ФГ "ЩЕДРА НИВА М") про:

- усунення перешкод власнику - Полонській міській раді в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га шляхом її повернення з користування ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на користь держави в особі Полонської міської ради та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га за ФГ "ЩЕДРА НИВА М";

- усунення перешкод власнику - Полонській міській раді в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га шляхом її повернення з користування ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на користь держави в особі Полонської міської ради та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

1.2. Позовні вимоги Прокурора обґрунтовані тим, що 14.05.2014 між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області (далі - ГУ Держземагентства у Хмельницькій області) та ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ) укладено два договори оренди землі щодо земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га, які знаходяться за межами населених пунктів Бражинецької сільської ради Полонського району, для ведення фермерського господарства. Прокурор зазначав, що 20.11.2014 на підставі рішення засновників, у тому числі ОСОБА_1, проведено державну реєстрацію Фермерського господарства "УРОЖАЙ" (далі - ФГ "УРОЖАЙ").

1.3. Прокурор також зазначав, що з моменту створення ФГ "УРОЖАЙ" земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га перебували у користуванні ФГ "УРОЖАЙ". Разом з тим, за доводами Прокурора, 03.06.2022 відповідно до рішення засновників ФГ "УРОЖАЙ" здійснено реєстрацію припинення ФГ "УРОЖАЙ", що згідно з пунктами 37 договорів оренди землі є підставою для їх припинення у зв`язку з ліквідацією орендаря. Однак, як зазначав Прокурор, спірні земельні ділянки не було повернуто до комунальної власності, натомість ОСОБА_1, створивши нове ФГ "ЩЕДРА НИВА М", зареєстрував за ним право оренди спірних земельних ділянок без жодних правових підстав.

1.4. З урахуванням викладеного Прокурор зазначав, що у спірних правовідносинах порушення інтересів держави в особі Полонської міської ради полягає у набутті ФГ "ЩЕДРА НИВА М" права оренди на спірні земельні ділянки на позаконкурсній основі. Прокурор вважав, що використання земельних ділянок комунальної власності для ведення фермерського господарства в обхід встановленої законодавством конкурсної процедури суперечить інтересам держави та позбавляє можливості Полонську міську раду отримати максимальну економічну вигоду від реалізації права оренди земельних ділянок на торгах.

1.5. Прокурор також зазначав, що законне використання земель територіальної громади беззаперечно становить державний інтерес, оскільки є одним із основних принципів розвитку територіальної громади, який полягає у виваженому, плановому, своєчасному використанні земельних ресурсів. Оскільки відповідач незаконно набув земельні ділянки в користування, то це, на думку Прокурора, є підставою для їх повернення власнику та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди земельних ділянок за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

2. Короткий зміст судових рішень

2.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 03.05.2024, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.07.2024 у справі № 924/85/24, задоволено в повному обсязі позовні вимоги Прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради до ФГ "ЩЕДРА НИВА М" про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

Вирішено усунути перешкоди власнику - Полонській міській раді в користуванні та розпорядженні земельними ділянками з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 шляхом їх повернення з користування ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на користь держави в особі Полонської міської ради.

Скасовано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права оренди ФГ "ЩЕДРА НИВА М" земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

2.2. Господарські суди попередніх інстанцій, розглядаючи справу № 924/85/24 по суті позовних вимог, установили, що в цьому випадку Прокурор відповідно до вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру" та статті 53 Господарського процесуального кодексу України обґрунтував наявність у нього підстав для представництва інтересів держави в суді та визначив, у чому саме полягає порушення інтересів держави.

2.3. Задовольняючи позовні вимоги Прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради, господарські суди попередніх інстанцій установили, що згідно з пунктами 37 договорів оренди землі від 14.05.2014 дія договорів припиняється у разі ліквідації юридичної особи - орендаря. Крім того, господарські суди попередніх інстанцій установили, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 03.06.2022 внесено запис про припинення юридичної особи ФГ "УРОЖАЙ" (код ЄДРПОУ 39502093) в результаті ліквідації. За таких обставин господарські суди дійшли висновку про те, що договори оренди землі від 14.05.2014 з урахуванням внесених до них змін додатковими угодами від 14.05.2021 припинили свою дію 03.06.2022 у зв`язку з ліквідацією юридичної особи - ФГ "УРОЖАЙ". Водночас господарські суди встановили відсутність доказів про повернення земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га Полонській міській раді об`єднаної територіальної громади.

2.4. З урахуванням викладеного господарські суди попередніх інстанцій зазначили, що обраний Прокурором спосіб захисту (повернення спірних земельних ділянок) відповідає належному способу захисту, є ефективним та призводить до відновлення порушених прав держави в особі Полонської міської ради. Тому, за висновком судів, позовні вимоги Прокурора про усунення перешкод власнику - Полонській міській раді в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та земельною ділянкою з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га шляхом повернення їх з користування ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на користь держави в особі Полонської міської ради є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

2.5. Враховуючи відсутність правових підстав для реєстрації за відповідачем права оренди спірних земельних ділянок та необхідність відновлення порушених прав власника на земельні ділянки, господарські суди попередніх інстанцій дійшли висновку про необхідність скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди спірних земельних ділянок за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

3. Короткий зміст касаційної скарги та відзиву на неї

3.1. Не погоджуючись із постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.07.2024 та рішенням Господарського суду Хмельницької області від 03.05.2024 у справі № 924/85/24, до Верховного Суду звернулося ФГ "ЩЕДРА НИВА М" з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради до ФГ "ЩЕДРА НИВА М" про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

3.2. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, ФГ "ЩЕДРА НИВА М" зазначає, що оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. ФГ "ЩЕДРА НИВА М", звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

3.3. На думку скаржника, на цей час відсутній висновок Верховного Суду про застосування статті 19 Закону України "Про фермерське господарство" щодо правового регулювання припинення права користування земельними ділянками засновника фермерського господарства, які були надані для створення фермерського господарства, у разі припинення фермерського господарства.

3.4. ФГ "ЩЕДРА НИВА М" зазначає, що провідна роль у визначенні правового режиму фермерського господарства належить спеціальному закону про такий вид господарської діяльності у сільському господарстві - Закону України "Про фермерське господарство".

Тому, за доводами скаржника, для формування єдиної правозастосовчої практики щодо застосування статті 19 Закону України "Про фермерське господарство" та правильного вирішення спору є необхідним визначення того, чи припиняється внаслідок ліквідації фермерського господарства право оренди земельної ділянки, наданої громадянину для ведення фермерського господарства, та чи переходить (повертається) до фізичної особи право оренди земельної ділянки, наданої особі для ведення фермерського господарства, у разі ліквідації фермерського господарства, засновником якого була така особа.

3.5. Скаржник також зазначає, що після припинення фермерського господарства (незалежно від причин його припинення) громадянин має право створити нове фермерське господарство або ж зареєструватися як суб`єкт підприємницької діяльності, який веде сімейне фермерське господарство без створення юридичної особи відповідно до статті 81 Закону України "Про фермерське господарство". З урахуванням викладеного скаржник вважає, що припинення діяльності фермерського господарства не є і не може бути підставою для припинення права оренди земельною ділянкою, яку було отримано громадянином для створення господарства.

3.6. Крім того, на думку ФГ "ЩЕДРА НИВА М", при ліквідації фермерського господарства право на земельну ділянку, яка була надана громадянину для створення такого господарства, не повертається громадянину, а відновлюється, перетворюючись з урізаного, за яким правомочності володіння і користування здійснює фермерське господарство, у повне (первинне) право на землю, яке включає зазначені правомочності.

3.7. Прокурор у відзиві на касаційну скаргу просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. Прокурор зазначає, що відповідно до пунктів 37 договорів оренди землі від 14.05.2014 дія договорів припиняється у разі ліквідації юридичної особи - орендаря. Прокурор також зазначає, що, за встановленими судами обставинами, 03.06.2022 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи - ФГ "УРОЖАЙ" в результаті ліквідації.

З урахуванням викладеного Прокурор вважає, що договори оренди землі від 14.05.2014 припинили свою дію 03.06.2022 у зв`язку з ліквідацією юридичної особи - ФГ "УРОЖАЙ".

4. Обставини справи, встановлені судами

4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що наказом ГУ Держземагенства у Хмельницькій області від 28.04.2014 № 22-196/14-14-СН затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Бражинецької сільської ради Полонського району.

4.2. Цим наказом ГУ Держземагенства у Хмельницькій області від 28.04.2014 № 22-196/14-14-СН ОСОБА_1 надано в оренду земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га для ведення фермерського господарства строком на 7 років, які розташовані за межами населених пунктів Бражинецької сільської ради Полонського району.

4.3. 14.05.2014 між ГУ Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено два договори оренди землі, за умовами пунктів 1 яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 та 6823680500:04:003:0057 для ведення фермерського господарства, які знаходяться на території Бражинецької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за межами населеного пункту.

4.4. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 62,1995 га та 19,5624 га (пункти 2 договорів оренди землі).

4.5. Договори оренди землі укладено на 7 років. Після закінчення дії договорів орендар має переважне право поновити їх на новий строк (пункти 8 договорів оренди землі).

4.6. Земельні ділянки передаються в оренду для вирощування сільськогосподарських культур; цільове призначення земельних ділянок - 01.02 для ведення фермерського господарства (пункти 14, 15 договорів оренди землі).

4.7. Після припинення дії договорів оренди землі орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він отримав їх в оренду (пункти 23 договорів оренди землі).

4.8. У пунктах 37 договорів оренди землі сторони передбачили, що дія договорів оренди землі припиняється у випадку, зокрема, ліквідації юридичної особи-орендаря.

4.9. Перехід права власності на орендовані земельні ділянки до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни або розірвання договорів оренди землі (пункти 40 договорів оренди землі).

4.10. Договори оренди землі набирають чинності після їх підписання сторонами та державної реєстрації (пункти 43 договорів оренди землі).

4.11. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що договори оренди землі підписані сторонами та скріплені печатками орендодавця. Крім того, до договорів оренди землі додано кадастрові плани земельних ділянок.

4.12. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що 28.05.2014 орендодавець передав, а орендар прийняв за актами приймання-передачі земельних ділянок до договорів від 14.05.2014 земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га для ведення фермерського господарства.

4.13. 18.11.2014 засновниками ФГ "УРОЖАЙ" - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 прийнято рішення № 1 про створення ФГ "УРОЖАЙ" та затверджено Статут ФГ "УРОЖАЙ".

4.14. На підставі поданих ОСОБА_1 документів, а саме: рішення від 18.11.2014 № 1 засновників ФГ "УРОЖАЙ", договорів оренди землі від 14.05.2014, Статуту ФГ "УРОЖАЙ", державний реєстратор 20.11.2014 здійснив державну реєстрацію ФГ "УРОЖАЙ" (код ЄДРПОУ 39502093).

4.15. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 19.02.2018 загальні збори засновників ФГ "УРОЖАЙ" прийняли рішення № 3 ліквідувати ФГ "УРОЖАЙ" у зв`язку з недоцільністю подальшої діяльності. Крім того, загальні збори засновників ФГ "УРОЖАЙ" створили ліквідаційну комісію і обрали головою ліквідаційної комісії ОСОБА_5 та уповноважили його подати документи для здійснення запису про припинення ФГ "УРОЖАЙ".

4.16. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що 22.02.2018 року ОСОБА_5 звернувся з рішенням засновників ФГ "УРОЖАЙ" до державного реєстратора для проведення реєстраційної дії "Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації" щодо ФГ "УРОЖАЙ".

4.17. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області) від 26.11.2018 № 22-8608-СГ внесено зміни до наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 № 22-6556-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну" та викладено наказ в такій редакції: "1. Передати Полонській міській раді Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області в комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 6178,6710 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Полонської міської об`єднаної територіальної громади Полонського району Хмельницької області, згідно з додатком".

4.18. Господарські суди зазначили, що згідно з додатком до наведеного наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області до комунальної власності Полонської міської ради, зокрема, передано земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

4.19. 26.02.2021 ОСОБА_1 звернувся до міського голови Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади із заявами про продовження договорів оренди землі від 14.05.2014.

4.20. 14.05.2021 між Виконавчим комітетом Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади та ОСОБА_1 укладено додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди землі від 14.05.2014, якими змінено орендодавця з ГУ Держземагентства у Хмельницькій області на Виконавчий комітет Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, який діє від імені Полонської міської ради. Крім того, викладено пункти 8 договорів оренди землі "Строк дії договору" в такій редакції: "Договір укладено на 7 років".

4.21. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 03.06.2022 внесено запис про припинення юридичної особи ФГ "УРОЖАЙ" (код ЄДРПОУ 39502093) в результаті ліквідації.

4.22. Прокурор, звертаючись із позовом у цій справі, зазначав, що з моменту припинення юридичної особи ФГ "УРОЖАЙ" одночасно припинено строк дії договорів оренди землі від 14.05.2014. На думку Прокурора, земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га на підставі пунктів 23 договорів оренди землі та приписів статті 34 Закону України "Про оренду землі" повинні бути повернуті в комунальну власність Полонської міської ради.

4.23. Проте 05.07.2023 ОСОБА_1 прийняв рішення № 1 про створення ФГ "ЩЕДРА НИВА М" (код ЄДРПОУ 45016047). Прокурор також зазначав, що відповідно до Статуту ФГ "ЩЕДРА НИВА М", затвердженого рішенням засновника № 1, його одноосібним засновником є ОСОБА_1 .

4.24. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га строком до 14.05.2028 перебувають в оренді ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на підставі додаткових угод від 14.05.2021 до договорів оренди землі.

4.25. Господарські суди зазначили, що 05.12.2023 Прокурор звертався до Полонського міського голови з листом № 54/3-10931вих-23, в якому повідомив про наведені обставини та, керуючись приписами статті 23 Закону України "Про прокуратуру", просив повідомити, чи зверталася Полонська міська рада з позовом до суду про витребування у ФГ "ЩЕДРА НИВА М" земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

4.26. У відповідь на лист Прокурора від 05.12.2023 № 54/3-10931вих-23 Полонська міська рада листом від 18.12.2023 № 3024 повідомила про те, що вона не зверталася з позовом до суду про витребування у ФГ "ЩЕДРА НИВА М" земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га.

4.27. Прокурор 26.12.2023 звернувся до Полонського міського голови з повідомленням № 54-3917-23, в якому відповідно до абзацу 2 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" повідомив про намір здійснювати представництво в суді законних інтересів держави в особі Полонської міської ради шляхом подання до Господарського суду Хмельницької області позову до ФГ "ЩЕДРА НИВА М" про повернення на користь Полонської міської ради земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га, а також про скасування державної реєстрації права оренди за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

4.28. Отже, спір у цій справі виник у зв`язку з тим, що, на думку Прокурора, відповідач оформив за собою право оренди земельними ділянками сільськогосподарського призначення з порушенням земельного законодавства. Тому Прокурор вважав, що відповідач незаконно користується спірними земельними ділянками за відсутності належних правових підстав.

4.29. З урахуванням наведеного Прокурор звернувся до Господарського суду Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради з позовом до ФГ "ЩЕДРА НИВА М" про усунення перешкод власнику - Полонській міській раді в користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди земельних ділянок за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

5. Розгляд касаційної скарги та позиція Верховного Суду

5.1. Ухвалою Верховного Суду від 30.09.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.07.2024 і рішення Господарського суду Хмельницької області від 03.05.2024 у справі № 924/85/24 та вирішено здійснити розгляд справи у відкритому судовому засіданні.

5.2. Верховний Суд 09.10.2024 зареєстрував клопотання Полонської міської ради, яке було 09.10.2024 направлено на офіційну електронну адресу Верховного Суду, про здійснення розгляду справи № 924/85/24 без участі уповноваженого представника Полонської міської ради.

5.3. Верховний Суд 11.10.2024 зареєстрував відзив Прокурора, який було 11.10.2024 направлено на офіційну електронну адресу Верховного Суду.

5.4. Колегія суддів зазначає, що відповідно до частини 6 статті 42 Господарського процесуального кодексу України процесуальні документи в електронній формі мають подаватися учасниками справи до суду з використанням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

Оскільки відзив Прокурора на касаційну скаргу ФГ "ЩЕДРА НИВА М" та клопотання Полонської міської ради про розгляд справи без участі її уповноваженого представника, всупереч вимогам, встановленим Господарським процесуальним кодексом України, подані через електронну пошту Верховного Суду, а не за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи, їх належить залишити без розгляду.

5.5. Згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.

Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини 1 статті 310, частиною 2 статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

5.6. Заслухавши суддю-доповідача, прокурора, дослідивши доводи, наведені в касаційній скарзі та відзиві на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає таке.

5.7. Предметом позову в цій справі є вимоги Прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради до ФГ "ЩЕДРА НИВА М" про усунення перешкод у користуванні та розпорядженні земельними ділянками та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

5.8. Підставою позовних вимог, на думку Прокурора, є незаконне оформлення за ФГ "ЩЕДРА НИВА М" права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

5.9. Господарські суди попередніх інстанцій, розглядаючи справу № 924/85/24 по суті позовних вимог, установили, що згідно з пунктами 37 договорів оренди землі від 14.05.2014 дія договорів припиняється в разі ліквідації юридичної особи - орендаря. Крім того, господарські суди попередніх інстанцій установили, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 03.06.2022 внесено запис про припинення юридичної особи ФГ "УРОЖАЙ" (код ЄДРПОУ 39502093) в результаті ліквідації. За таких обставин господарські суди дійшли висновку про те, що договори оренди землі від 14.05.2014 з урахуванням внесених до них змін додатковими угодами від 14.05.2021 припинили свою дію 03.06.2022 у зв`язку з ліквідацією юридичної особи орендаря - ФГ "УРОЖАЙ". Водночас господарські суди попередніх інстанцій установили відсутність доказів про повернення земельних ділянок з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га Полонській міській раді об`єднаної територіальної громади. З урахуванням викладеного господарські суди попередніх інстанцій задовольнили позовні вимоги, пред`явлені Прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - Полонської міської ради.

5.10. ФГ "ЩЕДРА НИВА М" не погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, а тому звернулося з касаційною скаргою на судові рішення. ФГ "ЩЕДРА НИВА М", звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

Щодо підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України

5.11. Пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини 1 цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права у випадку, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

5.12. Зміст наведеної норми права свідчить про те, що вона спрямована на формування єдиної правозастосовчої практики шляхом висловлення Верховним Судом висновків щодо питань застосування тих чи інших норм права, які регулюють певну категорію відносин та підлягають застосуванню господарськими судами під час вирішення спору.

5.13. При касаційному оскарженні судових рішень з підстав, передбачених пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, крім посилання на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, касаційна скарга має містити, зокрема, зазначення норми права, щодо якої відсутній висновок про її застосування, із конкретизацією змісту правовідносин, в яких цей висновок відсутній, та обґрунтування необхідності формування єдиної правозастосовчої практики щодо цієї норми для правильного вирішення справи.

Подібний висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 19.08.2022 у справі № 908/2287/17 та постановах Верховного Суду від 12.11.2024 у справі № 911/3292/23, від 08.08.2024 у справі № 906/446/23, від 08.08.2024 у справі № 906/497/23, від 06.02.2024 у справі № 916/1431/23.

5.14. Крім того, у разі подання касаційної скарги на підставі пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, крім встановлення відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, обов`язковому дослідженню підлягає також питання щодо необхідності застосування таких правових норм для вирішення спору з огляду на встановлені фактичні обставини справи.

Подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 08.08.2024 у справі № 906/446/23, від 08.08.2024 у справі № 906/497/23, від 19.03.2024 у справі № 910/6141/22, від 12.09.2023 у справі № 916/1828/22, від 30.05.2023 у справі № 918/707/22.

5.15. ФГ "ЩЕДРА НИВА М" вважає, що на цей час відсутній висновок Верховного Суду про застосування статті 19 Закону України "Про фермерське господарство" щодо правового регулювання припинення права користування земельними ділянками засновника фермерського господарства, які були надані для створення фермерського господарства, у разі припинення фермерського господарства.

5.16. ФГ "ЩЕДРА НИВА М" зазначає, що провідна роль у визначенні правового режиму фермерського господарства належить спеціальному закону про такий вид господарської діяльності у сільському господарстві - Закону України "Про фермерське господарство". Тому, за доводами скаржника, для формування єдиної правозастосовчої практики щодо застосування статті 19 Закону України "Про фермерське господарство" та правильного вирішення спору є необхідним визначення, чи припиняється внаслідок ліквідації фермерського господарства право оренди земельної ділянки, наданої громадянину для ведення фермерського господарства, та чи переходить (повертається) до фізичної особи право оренди земельної ділянки, наданої особі для ведення фермерського господарства, у разі ліквідації фермерського господарства, засновником якого була така особа.

5.17. Скаржник також зазначає, що після припинення фермерського господарства (незалежно від причин його припинення) громадянин має право створити нове фермерське господарство або ж зареєструватися як суб`єкт підприємницької діяльності, який веде сімейне фермерське господарство без створення юридичної особи відповідно до статті 81 Закону України "Про фермерське господарство". З урахуванням викладеного скаржник вважає, що припинення діяльності фермерського господарства не є і не може бути підставою для припинення права оренди земельною ділянкою, яку було отримано громадянином для створення господарства.

5.18. Крім того, на думку ФГ "ЩЕДРА НИВА М", при ліквідації фермерського господарства право на земельну ділянку, яка була надана громадянину для створення такого господарства, не повертається громадянину, а відновлюється, перетворюючись з урізаного, за яким правомочності володіння і користування здійснює фермерське господарство, у повне (первинне) право на землю, яке включає зазначені правомочності.

5.19. Верховний Суд, перевіривши та надавши оцінку доводам скаржника, зазначає таке.

5.20. Відповідно до частини 1 статті 22 Земельного кодексу України (тут і далі - в редакції, чинній на момент укладення договорів оренди землі від 14.05.2014) землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

5.21. Статтею 31 Земельного кодексу України передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

5.22. За змістом статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

5.23. Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

5.24. За змістом частин 1- 3 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

5.25. Колегія суддів зазначає, що стаття 123 Земельного кодексу України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування у тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.

5.26. За змістом частини 3 статті 134 Земельного кодексу України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34 (для сінокосіння і випасання худоби), 36 (для городництва) та 121 (для ведення фермерського господарства; для ведення особистого селянського господарства, для ведення садівництва; для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); для індивідуального дачного будівництва; для будівництва індивідуальних гаражів) цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу.

5.27. Господарські суди попередніх інстанцій, розглядаючи справу № 924/85/24 по суті позовних вимог, установили, що наказом ГУ Держземагенства у Хмельницькій області від 28.04.2014 № 22-196/14-14-СН затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Бражинецької сільської ради Полонського району.

5.28. Цим наказом ГУ Держземагенства у Хмельницькій області від 28.04.2014 № 22-196/14-14-СН ОСОБА_1 надано в оренду земельні ділянки з кадастровим номером 6823680500:04:009:0009 площею 62,1995 га та з кадастровим номером 6823680500:04:003:0057 площею 19,5624 га для ведення фермерського господарства строком на 7 років, які розташовані за межами населених пунктів Бражинецької сільської ради Полонського району.

5.29. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що 14.05.2014 між ГУ Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено два договори оренди землі, за умовами пунктів 1 яких орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки з кадастровими номерами 6823680500:04:009:0009 та 6823680500:04:003:0057 для ведення фермерського господарства, які знаходяться на території Бражинецької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за межами населеного пункту.

5.30. Пунктами 23 договорів оренди землі визначено, що після припинення дії договорів оренди землі орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він отримав їх в оренду.

5.31. У пунктах 37 договорів оренди землі сторони передбачили, що дія договорів оренди землі припиняється у випадку, зокрема, ліквідації юридичної особи - орендаря.

5.32. Земельні ділянки передаються в оренду для вирощування сільськогосподарських культур; цільове призначення земельних ділянок - 01.02 для ведення фермерського господарства (пункти 14, 15 договорів оренди землі).

5.33. Верховний Суд зазначає, що відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням фермерських господарств, регулюються Законом України "Про фермерське господарство", який є спеціальним нормативно-правовим актом.

5.34. Згідно із частиною 1 статті 1 Закону України "Про фермерське господарство" (тут і далі - у редакції, чинній на момент державної реєстрації ФГ "УРОЖАЙ") фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

5.35. Відповідно до частини 1 статті 5, частини 1 статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

5.36. Згідно зі статтею 8 Закону України "Про фермерське господарство" після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

5.37. Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства як форми підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією. Надання (передача) фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Подібні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 922/614/19 та постановах Верховного Суду від 22.10.2024 у справі № 622/1153/19, від 18.06.2024 у справі № 917/1707/23, від 09.04.2024 у справі № 629/6198/21.

5.38. За змістом приписів статті 12 Закону України "Про фермерське господарство" землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

5.39. Господарські суди попередніх інстанцій, розглядаючи справу № 924/85/24 по суті позовних вимог, установили, що 18.11.2014 засновниками ФГ "УРОЖАЙ" - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 прийнято рішення № 1 про створення ФГ "УРОЖАЙ" та затверджено Статут ФГ "УРОЖАЙ".

5.40. Колегія суддів зазначає, що відповідно до положень статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" після укладення договору користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась. Після державної реєстрації фермерське господарство має право на отримання додаткової земельної ділянки (ділянок), але як юридична особа, на конкурентних засадах через участь у торгах, а не як фізична особа - громадянин України із метою створення фермерського господарства. Подібні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 922/614/19 та постановах Верховного Суду від 18.06.2024 у справі № 917/1707/23, від 12.06.2024 у справі № 917/1563/23, від 09.07.2024 у справі № 924/962/23.

5.41. Така практика застосування норм права щодо фактичної заміни у правовідносинах користування земельними ділянками орендаря й переходу обов`язків землекористувача земельних ділянок до фермерського господарства з дня його державної реєстрації є сталою та підтримується Великою Палатою Верховного Суду.

Подібні висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі № 922/989/18, від 27.03.2019 у справі № 574/381/17-ц, від 03.04.2019 у справі № 628/776/18.

5.42. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що на підставі поданих ОСОБА_1 документів, а саме: рішення від 18.11.2014 № 1 засновників ФГ "УРОЖАЙ", договорів оренди землі від 14.05.2014, Статуту ФГ "УРОЖАЙ" державний реєстратор 20.11.2014 здійснив державну реєстрацію ФГ "УРОЖАЙ" (код ЄДРПОУ 39502093).

5.43. Таким чином, з урахуванням наведених висновків Верховного Суду з моменту реєстрації ФГ "УРОЖАЙ" відбулася фактична заміна орендаря у правовідносинах користування земельними ділянками та обов`язки землекористувача земельних ділянок здійснювало фермерське господарство.

5.44. Разом з тим, як установили господарські суди попередніх інстанцій, 19.02.2018 загальні збори засновників ФГ "УРОЖАЙ" прийняли рішення № 3 ліквідувати ФГ "УРОЖАЙ" у зв`язку з недоцільністю подальшої діяльності. Загальні збори засновників ФГ "УРОЖАЙ" створили ліквідаційну комісію і обрали головою ліквідаційної комісії ОСОБА_5 та уповноважили його подати документи для здійснення запису про припинення ФГ "УРОЖАЙ".

5.45. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що 22.02.2018 року ОСОБА_5 звернувся з рішенням засновників ФГ "УРОЖАЙ" до державного реєстратора для проведення реєстраційної дії "Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації" щодо ФГ "УРОЖАЙ".

5.46. Господарські суди зазначили, що відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 03.06.2022 внесено запис про припинення юридичної особи ФГ "УРОЖАЙ" (код ЄДРПОУ 39502093) в результаті ліквідації.

5.47. Верховний Суд зазначає, що за змістом частини 1 статті 31 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент ліквідації ФГ "УРОЖАЙ", договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі ліквідації юридичної особи-орендаря.

5.48. Викладене свідчить про те, що підставою припинення права користування земельною ділянкою, наданою громадянину для ведення фермерського господарства, є припинення діяльності такої юридичної особи - фермерського господарства. Подібні висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі № 922/989/18.

5.49. Крім того, як установили господарські суди, в пунктах 37 договорів оренди землі сторони передбачили, що дія договорів оренди землі припиняється у випадку, зокрема, ліквідації юридичної особи - орендаря.

5.50. Отже, колегія суддів зазначає, що із припиненням ФГ "УРОЖАЙ" як юридичної особи припинилося право оренди зазначеного фермерського господарства щодо земельних ділянок. Подібні висновки викладені в постановах Верховного Суду від 10.01.2024 у справі № 381/534/18, від 13.12.2023 у справі № 243/8726/21, від 11.05.2022 у справі № 738/1332/20.

5.51. Оскільки, за встановленими судами обставинами справи, спірні земельні ділянки надавалися ОСОБА_1 для створення ФГ "УРОЖАЙ", то колегія судів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій про те, що після припинення ФГ "УРОЖАЙ" (03.06.2022) земельні ділянки не могли передаватися іншим фермерським господарствам, зокрема, й ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

5.52. Водночас колегія суддів зазначає, що за змістом частини 1 статті 34 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент ліквідації ФГ "УРОЖАЙ", у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

5.53. При цьому, як установили господарські суди, положеннями пунктів 23 договорів оренди землі визначено, що після припинення дії договорів оренди землі орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він отримав їх в оренду.

5.54. За таких установлених фактичних обставин справи Верховний Суд також погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій про те, що були відсутні правові підстави для реєстрації права оренди спірних земельних ділянок за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

5.55. При цьому Верховний Суд зазначає, що приписи законодавства та умови договорів оренди землі безумовно свідчать про наявність обов`язку в орендаря повернути орендовані земельні ділянки орендодавцю у випадку припинення договору оренди землі. Проте, як установили господарські суди, ФГ "УРОЖАЙ" такого обов`язку не виконало та не повернуло земельні ділянки Полонській міській раді. Господарські суди також установили, що на час розгляду справи право оренди спірних земельних ділянок зареєстровано за ФГ "ЩЕДРА НИВА М".

5.56. Наведеним спростовуються доводи скаржника про те, що припинення діяльності фермерського господарства не є і не може бути підставою для припинення права оренди на землю, яке було надане громадянину для створення господарства.

5.57. Оскільки господарські суди попередніх інстанцій установили відсутність правових підстав для реєстрації за відповідачем права оренди спірних земельних ділянок, то колегія суддів погоджується з висновками судів про наявність підстав для усунення перешкод власнику - Полонській міській раді в користуванні та розпорядженні спірними земельними ділянками шляхом їх повернення з користування ФГ "ЩЕДРА НИВА М" на користь держави в особі Полонської міської ради та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права оренди ФГ "ЩЕДРА НИВА М" земельними ділянками.

5.58. Таким чином, за результатами розгляду цієї справи Верховний Суд не встановив неправильного застосування господарськими судами попередніх інстанцій приписів Закону України "Про фермерське господарство".

5.59. Водночас скаржник, посилаючись на необхідність формування висновку щодо застосування приписів статті 19 Закону України "Про фермерське господарство", яка визначає склад майна фермерського господарства, не довів необхідності застосування до спірних правовідносин зазначеної правової норми та не довів її неправильного застосування судами попередніх інстанцій.

5.60. Верховний Суд зазначає, що відповідно до пункту 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини 1 цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах. Оскільки скаржник не довів неправильного застосування приписів статті 19 Закону України "Про фермерське господарство", та з огляду на фактичні обставини справи, встановлені господарськими судами, у Верховного Суду відсутні підстави для формування висновку у цій справі щодо застосування статті 19 Закону України "Про фермерське господарство", на яку посилається скаржник у касаційній скарзі.

5.61. Отже, наведені скаржником підстави касаційного оскарження, передбачені пунктом 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, не підтвердилися під час касаційного провадження, що виключає скасування оскаржуваних судових рішень господарських судів попередніх інстанцій з цих підстав.

5.62. Крім того, деякі доводи скаржника зводяться до незгоди з обставинами, що були встановлені судами при вирішенні спору, до незгоди з оцінкою доказів у справі, а також до незгоди з висновками господарських судів, які покладені в основу оскаржуваних судових рішень про задоволення позову в цій справі.

5.63. Верховний Суд також зазначає, що інші доводи касаційної скарги стосуються з`ясування обставин, вже встановлених господарськими судами попередніх інстанцій, та переоцінки вже оцінених ними доказів у справі, тому не можуть бути враховані судом касаційної інстанції згідно з приписами частини 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України.

6. Висновки Верховного Суду

6.1. Відповідно до частин 1- 5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

6.2. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

6.3. За змістом частини 1 статті 309 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

6.4. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що доводи, викладені в касаційній скарзі, не підтвердилися, не спростовують висновків господарських судів попередніх інстанцій, а тому касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

7. Судові витрати

Судовий збір за подання касаційної скарги в порядку, передбаченому статтею 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається на скаржника.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу Фермерського господарства "ЩЕДРА НИВА М" залишити без задоволення.

2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.07.2024 та рішення Господарського суду Хмельницької області від 03.05.2024 у справі № 924/85/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Н. О. Багай

Судді Т. Б. Дроботова

Ю. Я. Чумак

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення26.11.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123578899
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/85/24

Постанова від 26.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 12.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Багай Н.О.

Постанова від 17.07.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 02.07.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 03.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні