Рішення
від 26.04.2024 по справі 336/1896/22
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

ЄУН: 336/1896/22

Провадження №: 2/336/66/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2024 року м. Запоріжжя

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя у складі: головуючого судді Савеленко О.А., за участі секретаря судового засідання Подліянової Т.Ф., представника позивача ОСОБА_1 , представника відповідача ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом Органу опіки та піклування Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради до ОСОБА_3 , треті особи: Дніпровський міський центр соціальних служб, Орган опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області, про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів,-

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

Орган опіки та піклування Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради звернувся до Шевченківського районного суду м. Запоріжжя з позовом до ОСОБА_3 , треті особи: Дніпровський міський центр соціальних служб, Орган опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області, про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів.

Позовна заява обґрунтована тим, що відповідач ОСОБА_3 є матір`ю малолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .

Запис про батька у свідоцтві про народження кожної дитини вчинений на підставі ч.1 ст.135 Сімейного кодексу України.

Родина ОСОБА_3 спостерігається управлінням - службою у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради з вересня 2021 року, після звернення на гарячу лінію мешканців прилеглих будинків щодо соціального захисту малолітніх дітей, які повідомляли, про те що за адресою: АДРЕСА_1 , у двокімнатній квартирі мешкає багатодітна родина. З квартири відчувається їдкий сморід, зі щілин дверей виповзає велика кількість тарганів та інших комах. Діти недоглянуті, візуально у дітей дефіцит ваги.

Спеціалістами управління служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради, фахівцями Дніпровського міського центру соціальних служб з родиною ОСОБА_3 проводилася профілактична робота щодо належного виконання матір`ю своїх батьківських обов`язків. Однак мати, ОСОБА_3 , не виявляла бажання в спілкуванні, рекомендацій не виконувала, обстежити умови проживання дітей дозволу ні вона, ні її співмешканець категорично не надавали.

08.10.2021 малолітні діти взяті на облік управління - служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради як діти, які опинились в складних життєвих обставинах через ухилення матері від виконання батьківських обов`язків.

Адміністрацією КНП «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської міської ради 20.12.2021 до управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради направлено повідомлення, що 16.12.2021 співробітниками ювенальної превенції ВП № 3 Дніпровського районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області до вказаного закладу були доставлені семеро дітей багатодітної родини ОСОБА_3 , які були залишені без нагляду дорослих більше ніж на три доби, що становило загрозу життю і здоров`ю дітей. За отриманою інформацією діти були доставлені до закладу у занедбаному стані: брудні шкірні покрови, голодні, одягнені в брудний одяг не за сезоном, з педикульозом волосяних покровів, налякані. Молодша дитина ОСОБА_9 у важкому стані за рахунок трофічних порушень на тлі білково-енергетичної недостатності III ст., рахіт середнього ступеню тяжкості, неврологічних порушень на тлі затримки психо-емоційного розвитку.

В ході проведеної роботи спеціалістами управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради було встановлено, що ОСОБА_3 разом з усіма дітьми зареєстровані за адресою: АДРЕСА_2 . Власницею зазначеного будинку є мати відповідачки ОСОБА_11 . Спеціалістам Служби у справах дітей виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області ОСОБА_11 доступу до будинку не надала, заперечує щодо проживання онуків за даною адресою. ОСОБА_3 власного житла не має, перебуває на квартирному обліку для покращення житлових умов як багатодітна, проживає з дітьми у квартирі за адресою: АДРЕСА_1 , власницею якої є ОСОБА_13 , матір ОСОБА_14 співмешканця відповідачки, який вироком Самарського районного суду м. Дніпропетровська від 27.05.2021 по справі №206/5773/20 засуджений за вчинення злочину, передбаченого ч. 4 ст. 296, ч. 2 ст. 185 КК України до покарання у виді позбавлення волі строком на 3 роки 1 місяць. Права власності на вказане житло ОСОБА_14 не має. Договір оренди зазначеного житла у ОСОБА_3 відсутній. За наявною інформацією від сусідів за квартирою є комунальні борги (газо-, водо-,електропостачання, опалення), комунікації несправні, потребують ремонту (скарги від сусідів щодо систематичного затоплення всіх квартир з сьомого по перший поверх), тому повернути дітей за колишнім місцем мешкання на законних підставах немає змоги.

Відповідно до інформації, наданої адміністрацією КЗ освіти «Середня загальноосвітня школа № 147» Дніпровської міської ради, в якому навчаються діти: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є учнем 5-Г класу, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який є учнем 3-Д класу, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка є ученицею 1-го класі, мати ОСОБА_3 до виховання та навчання своїх дітей ставиться незадовільно, діти мають пропуски заняття без поважних причин, не атестовані за семестри, мав місце факт крадіжки мобільного телефону у однолітка, погана поведінка та неналежний зовнішній вигляд дітей.

Відповідно до повідомлення ВП № 2 Дніпровського РУП ГУНП в Дніпропетровській області від 29.09.2021, на співмешканця ОСОБА_3 - ОСОБА_14 за скоєння адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 184 КУпАП, 06.09.2021 було складено адміністративний протокол. ОСОБА_14 також неодноразово притягався до адміністративної та кримінальної відповідальності за скоєння кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 289 КК України, ч.2 ст. 185 КК України, ч. 4 с. 296 КК України.

Згідно з висновком відділу Дніпровського міського центру соціальних служб в Індустріальному районі міста, наданим 12.11.2021, в родині ОСОБА_3 наявні ознаки складних життєвих обставин, мати, ОСОБА_3 , має низький батьківський потенціал, безвідповідальне батьківство. Співмешканець матері схильний до агресивної та девіантної поведінки, дорослі вживають алкогольні напої.

Працівниками управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради 06.09.2021, 27.09.2021, 19.10.2021, 11.11.2021, 05.01.2022 здійснено виходи за адресою проживання родини ОСОБА_3, складені акти виходу в родину, обстежено умови проживання відповідно до яких умови проживання дітей незадовільні. Санітарний стан приміщення не відповідає вимогам, брудно, речі розкидані, частина речей зібрана у мішки. Мати, ОСОБА_3 неодноразово попереджалася про відповідальність щодо невиконання нею своїх батьківських обов`язків. Після того, як діти були доставлені до КПН «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської міської ради, через тиждень, 22.12.2021 мати ОСОБА_3 з`явилась до управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради, їй було роз`яснено, що для повернення дітей необхідно виїхати за місцем своєї реєстрації або орендувати інше нове житло з офіційним договором оренди. ОСОБА_3 пояснила, що має намір виїхати разом з дітьми на постійне місце проживання за місцем своєї реєстрації, де планує влаштувати дітей на навчання в Запорізькій області, підписати медичні декларації за новим місцем мешкання, та надасть акт обстеження умов проживання за місцем реєстрації для повернення дітей на виховання і спільне проживання разом з нею, відновить мобільний зв`язок. Зв`язок із матір`ю ОСОБА_3 був відсутній. Здійснений спільний комісійний вихід з фахівцем відділу Дніпровського міського центру соціальних служб Дніпровської міської ради в Індустріальному районі міста, за адресою АДРЕСА_1 , в дверях залишено запрошення для матері. При спілкуванні із двірником отримано інформацію, що ОСОБА_3 востаннє бачили напередодні 31.12.2021, місце її перебування невідоме. 05.01.2022 ОСОБА_3 з`явилась до управління- служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради, повідомила, що вона виходить заміж за ОСОБА_16 , орендуватиме разом із ним житло в м. Апостолове Криворізького району Дніпропетровської області, куди і планує переїхати разом з дітьми. В зв`язку із новими обставинами ОСОБА_3 письмово надала зобов`язання, про те, що на засідання комісії з питань захисту прав дитини при Лівобережній адміністрації Дніпровської міської ради, яке відбудеться 11.01.2022 надасть необхідні документи: Протягом трьох тижнів, з 05.01.2022 по 25.01.2022 відповідачка до управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради не з`являлась, документів не надавала.

25.01.2022 на позачерговому засіданні комісії з питань захисту прав дини при Лівобережній адміністрації Дніпровської міської ради розглядалося питання щодо доцільності/недоцільності повернення дітей на подальше виховання матері, на якому ОСОБА_3 запропоновано (з урахуванням відсутності власного житла, коштів на оренду іншого житла) разом із дітьми тимчасово проживати в комунальному закладі соціального захисту «Центр соціальної підтримки дітей та сімей «Мамине щастя» Дніпровської міської ради, надано відповідний перелік необхідних документів для отримання дозволу на влаштування із дітьми до центру соціальної підтримки. ОСОБА_3 було запропоновано щоденно повідомляти телефонним зв`язком про проходження медичної комісії і отримання відповідних документів. Однак, ОСОБА_3 вимикала телефон, на зв`язок не виходила, надавала суперечливу неправдиву інформацію про місце свого знаходження/перебування, не повідомляла чи проходить медичне обстеження. З огляду на те, що позитивних змін в поведінці ОСОБА_3 , не відбулось, за клопотаннями управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради від 04.02.2022, дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , влаштовано із КНП «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської міської ради до КЗ соціального захисту «Центр соціальної підтримки дітей та сімей «Обійми» Дніпровської міської ради, дітей: ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , влаштовано до КЗ соціального захисту «Центр соціальної підтримки дітей та сімей «Довіра» Дніпровської міської ради, на повне державне утримання до остаточного вирішення питання їх подальшої долі.

Відповідачка 07.02.2022 з`явилась до управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради та повідомила, що не має змоги пройти повне медичне обстеження, адже її реєстрація в іншій області, тому нарколога та психіатра необхідно проходити за місцем реєстрації, відповідно пакет необхідних документів не зібраний.

Отже на думку представника позивача, вищевикладене свідчить про свідоме невиконання ОСОБА_3 батьківських обов`язків з виховання, розвитку та утримання своїх дітей.

10.02.2021 на засіданні комісії з питань захисту прав дитини при Лівобережній адміністрації Дніпровської міської ради розглянуто питання щодо доцільності/недоцільності позбавлення батьківських прав ОСОБА_3 відносно її малолітніх дітей. Розглянувши надані документи та врахувавши, що мати ОСОБА_3 не виконує жодних покладених на неї обов`язків, не приймає будь-якої участі у вихованні дітей, не піклується про них, про їх фізичний та духовний розвиток, не цікавиться станом здоров`я, члени комісії з питань захисту прав дитини, до складу якої входять керівники відділів та служб Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради, юристи, педагогічні, медичні та соціальні працівники за фахом, одноголосно вирішили доцільним позбавити батьківських прав ОСОБА_3 відносно її малолітніх дітей.

Розпорядженням голови Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради від 22.02.2022 № 36-р «Про тимчасове влаштування малолітніх: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 в сім`ю патронатного вихователя ОСОБА_17 » малолітні діти з 23.02.2022 тимчасово влаштовані в сім`ю патронатного вихователя ОСОБА_17 ..

Посилаючись на викладені обставини, просить: позбавити батьківських прав ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , відносно малолітніх ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ; стягнути з ОСОБА_3 аліменти в розмірі 1/4 частки від усіх видів її заробітку (доходу) щомісячно, але не менше ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і до досягнення кожною дитиною повноліття та перераховувати на особистий рахунок малолітніх ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , у Державному ощадному банку України; передати малолітніх дітей органу опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області для подальшого влаштування.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою судді від 28.06.2022 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання у справі.

Ухвалами суду від 09.08.2022, 23.08.2022, 24.10.2022, 17.01.2023, 09.03.2023, 20.04.2023, 02.06.2023, 26.07.2023, 02.10.2023, 05.10.2023 судові засідання у справі призначені в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні 13.01.2023 ухвалою суду без видалення до нарадчої кімнати закрито підготовче судове засідання та справу призначено до судового розгляду.

Позиції учасників справи.

Представник позивача Органу опіки та піклування Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради Воднєва Н.В. в судовому засіданні надала пояснення, аналогічні викладеним у позові, позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.

Окрім того, зазначила, що за весь час перебування справи в суді ОСОБА_3 не здійснила жодних дій для повернення їй дітей. З дітьми спілкується інколи по телефону, за рік жодного разу не приїхала до дітей. Коли наймолодша дитина ОСОБА_9 перебувала у лікарні, ОСОБА_3 була повідомлена про це та мала з ним перебувати там, оскільки патронатна вихователька займалася іншими дітьми. Однак ОСОБА_3 , зі слів медичного персоналу, нагляд за дитиною не здійснювала, лише декілька разів навідалась до нього.

26.04.2024 відповідачка ОСОБА_3 в судове засідання не з`явилась, причини неявки своєї не повідомила, окрім того, її неявка у судові засідання мала місце і 13.11.2023 року, 12.03.2024 року, тобто з жовтня 2023 року ОСОБА_3 не повідомляла суд про причини своєї неявки. Оскільки ОСОБА_3 проживає в м. Дніпро, а розгляд справи здійснюється в м. Запоріжжі, їй було забезпечено участь в судових засідання в режимі відео конференції, однак такою можливістю вона не скористалась.

У попередніх судових засіданнях пояснила, що батьківські обов`язки певний час дійсно не виконувала, про що жалкує. Тривалий час проживала з співмешканцем, який жорстоко з нею поводився, погрожував, одного разу побив дитину. Вона намагалась вжити заходів через органи поліції, однак безрезультатно. З серпня 2022 року вона працевлаштувалась. Поки діти перебували у патронатній родині телефонувала їм, намагалась побачитись, однак їй не дозволяли. Їй дійсно був встановлений строк для того, щоб зібрати необхідні документи для розміщення дітей у соціальному закладі «Мамине щастя», однак необхідні документи вона не зібрала. На теперішній час вона бажає повернути дітей.

Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні 26.04.2024 року у задоволенні позову просив відмовити, повідомив, що йому також невідомі причини неявки ОСОБА_3 у судові засідання, з його слів остання начебто планувала приймати участь.

Представник третьої особи Дніпровського міського центру соціальних служб в судове засідання не з`явився, від в.о. директора ЧУПІТИ Оксани надійшло клопотання, у якому вона позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просила справу розглядати без участі представника.

Представник третьої особи Служби у справах дітей виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області у судові засідання не з`явився, позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив справу розглядати без участі представника, про що суду подав письмову заяву.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді, керуючись законом, дійшов наступних висновків.

Нормативне обґрунтування.

Відповідно до ст. 164 СК України мати, батько можуть бути позбавлені батьківських прав, якщо вона, він не забрали дитину з полового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я без поважної причини і протягом шести місяців не виявляли щодо неї батьківського піклування; ухиляються від виконання своїх обов`язків по вихованню дитини; жорстоко поводяться з дитиною; є хронічними алкоголіками або наркоманами; вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини; засуджені за вчинення умисного злочину щодо дитини.

Пленум Верховного Суду України в п.п. 15, 16 постанови від 30 березня 2007 року № 3 «Про практику застосування судами законодавства при розгляді справ про усиновлення і про позбавлення та поновлення батьківських прав» роз`яснив, що позбавлення батьківських прав (тобто прав на виховання дитини, захист її інтересів, на відібрання дитини в інших осіб, які незаконно їх утримують, та інше), що надані батькам до досягнення дитиною повноліття і ґрунтуються на факті спорідненості з нею, є крайнім заходом впливу на осіб, які не виконують батьківських обов`язків, а тому питання про його застосування слід вирішувати лише після повного, всебічного, об`єктивного з`ясування обставин справи, зокрема ставлення батьків до дітей.

Особи можуть бути позбавленні батьківських прав лише щодо дитини, яка не досягла вісімнадцяти років, і тільки з підстав, передбачених ст. 164 СК України.

Ухилення батьків від виконання своїх обов`язків має місце, коли вони не піклуються про фізичний і духовний розвиток дитини, її навчання, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечують необхідного харчування, медичного догляду, лікування дитини, що негативно впливає на її фізичний розвиток як складову виховання; не спілкуються з дитиною в обсязі, необхідному для її нормального самоусвідомлення, не надають дитині доступу до культурних та інших духовних цінностей; не сприяють засвоєнню нею загальновизнаних норм моралі; не виявляють інтересу до її внутрішнього світу; не створюють умов для отримання нею освіти. Зазначені фактори, як кожен окремо, так і в сукупності, можна розцінювати як ухилення від виховання дитини лише за умови винної поведінки батьків, свідомого нехтування своїми обов`язками.

Право звернення до суду з даним позовом та правові наслідки позбавлення батьківських прав врегульовані нормами ст.165-166 СК України.

Згідно із ч. 4 ст. 19 СК України при розгляді судом спорів щодо участі одного з батьків у вихованні дитини, місця проживання дитини, позбавлення та поновлення батьківських прав, побачення з дитиною матері, батька, які позбавлені батьківських прав, відібрання дитини від особи, яка тримає її у себе не на підставі закону або рішення суду, управління батьками майном дитини, скасування усиновлення та визнання його недійсним обов`язковою є участь органу опіки та піклування.

Орган опіки та піклування подає суду письмовий висновок щодо розв`язання спору на підставі відомостей, одержаних у результаті обстеження умов проживання дитини, батьків, інших осіб, які бажають проживати з дитиною, брати участь у її вихованні, а також на підставі інших документів, які стосуються справи (ч. 5 ст. 19 СК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 166 СК України особа, позбавлена батьківських прав, не звільняється від обов`язку щодо утримання дитини.

Відповідно до ч. 3 ст. 166 СК України при задоволенні позову щодо позбавлення батьківських прав суд одночасно приймає рішення про стягнення аліментів на дитину.

Відповідно до ст. 180 СК України батьки зобов`язані утримувати дітей до досягнення ними повноліття.

Відповідно до ч. 1 ст. 183 СК України частка заробітку (доходу) матері, батька, яка буде стягуватися як аліменти на дитину, визначається судом.

Відповідно до ч. 1 ст. 182 СК України при визначенні розміру аліментів суд враховує стан здоров`я та матеріальне становище дитини; стан здоров`я та матеріальне становище платника аліментів; наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина; наявність рухомого та нерухомого майна, грошових коштів; доведені стягувачем аліментів витрати платника аліментів, у тому числі на придбання нерухомого або рухомого майна, сума яких перевищує десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, якщо платником аліментів не доведено джерело походження коштів.

Відповідно до ч.2 ст. 182 СК України розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини.

Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

За змістом ч.1 ст. 191 СК України аліменти на дитину присуджуються за рішенням суду від дня пред`явлення позову.

Обставини встановлені судом.

ОСОБА_3 народилась ІНФОРМАЦІЯ_8 в с. Введенка Саратовського району Одеської області, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчить паспорт громадянина України на її ім`я (а.с.12 т.1).

ОСОБА_3 є матір`ю малолітніх ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , що підтверджується свідоцтвами про народження серії НОМЕР_1 , серії НОМЕР_2 , серії НОМЕР_3 , серії НОМЕР_4 , серії НОМЕР_5 , серії НОМЕР_6 , витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження із зазначенням відомостей про батька відповідно до ч.1 ст.135 СК України (а.с.13,16,19,22,25,28,31 т.1).

Згідно з Витягами з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження, відомості про батька дітей ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , внесені відповідно до ч.1 ст.135 СК України, батьком дітей зазначений ОСОБА_14 (а.с.14,17,20,23,26,29 т.1).

Діти зареєстровані за адресою: АДРЕСА_2 , про що свідчать довідки про реєстрацію місця проживання особи (а.с.15,18, 21, 24,27,30,32 т.1).

30.08.2021 до Дніпровської облдержадміністрації надійшло звернення, про те, що

за адресою: АДРЕСА_1 проживає багатодітна родина, за неофіційною інформацією в родині 8 дітей, найменшій дитині 1,5 роки. В двокімнатній квартирі мешкають ще три собаки, одна з яких бійцівської породи. З квартири відчувається їдкий сморід, зі щілин дверей виповзає велика кількість тарганів та інших комах. Діти недоглянуті, візуально у дітей дефіцит ваги. Сусіди намагалися звернутися до батька родини, з проханням надати можливість фахівцям провести санітарну обробку від тарганів, але він відреагував неадекватно і грубо (а.с.37 т.1).

Управлінням-службою у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради спільно з відділом Дніпровського міського центру соціальних служб в Індустріальному районі міста, інспекторами ювенальної превенції сектору превенції ВП № 2 ДРУП ГУНП в Дніпропетровській області здійснено спільний вихід за вказаною адресою. Під час комісійного виходу двері відчинили мати ОСОБА_3 , її чоловік ОСОБА_14 , вдома також перебували діти. Мати дітей написала письмове пояснення, відмовилась надати можливість обстежити умови проживання, пояснюючи тим, що майже всі речі родини зібрані тому, що 09.09.2021 вони разом з дітьми планують переїхати на постійне місце мешкання за адресою реєстрації: АДРЕСА_2 . З батьками проведено профілактичну бесіду щодо негативних явищ суспільства: вживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин, тютюнопаління, попереджено щодо відповідальності за ухилення від виконання батьківських обов`язків відносно виховання, навчання та утримання, дітей.

Інспекторами сектору ювенальної превенції ВП № 2 ДРУП Дніпропетровській області складений протокол ч.1 ст. 184 КУпАП відносно ОСОБА_14

10.09.2021 спеціалістами управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради здійснено повторний вихід за адресою: АДРЕСА_1 , для перевірки наданих матір`ю зобов`язань щодо переїзду родини за місцем реєстрації. Мати з дітьми перебувала біля будинку, в квартиру не впустила, повідомивши, що має намір їхати до Запоріжжя з понеділка, адже установи у вихідні не працюють. Під час бесіди з`ясовано, що вона 13.09.2021 з дітьми йде на профілактичний медичний огляд до лікарні. ОСОБА_3 повідомила, що має намір взяти довідку в місцевій школі, що її діти зможуть там навчатись. Після повернення із м. Запоріжжя зобов`язалася зателефонувати та надати копію довідки із місцевої школи та повідомити дати остаточного переїзду родини. Від Дніпровського міського центру соціальних служб надійшла інформація про те, що батьки Філатови відмовили в доступі до житлового приміщення та складення висновку оцінки потреб та від співпраці та допомоги відмовились (а.с.38,97, 98,99, 100 т.1).

Згідно з інформацією КНП «ДЦПМСД № 9» ДМР, наданою на запит Управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР, на території обслуговування амбулаторії КНП «ДЦПМСД № 9» ДМР мешкає родина ОСОБА_3 за адресою АДРЕСА_3 . Сім`я спостерігається на обліку, як сім`я, яка опинилася в складних життєвих обставинах. Сім`я має статус багатодітної родини. Мати виховує дітей сама. Діти: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ; СЗШ №147; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ; СЗШ №147; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ; СЗШ №147; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ; ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 . З лютого 2019 року сім`я уклала декларацію з сімейним лікарем ОСОБА_25 .. Усі діти мають амбулаторні картки. На диспансерному обліку сім`я не перебуває. На прийом до лікаря мати приходить з дітьми, коли вони хворіють та для проведення профілактичних оглядів та щеплень. Останній раз мати зверталась за медичною допомогою 05.04.2021 в зв`язку з хворобою ОСОБА_9. Дитина з діагнозом: пневмонія була направлена на стаціонарне лікування. Були виписані пільгові рецепти на ліки для лікування дитини. Діти щеплені згідно віку, ОСОБА_9 має індивідуальний графік щеплення. До амбулаторії з приводу тілесних ушкоджень не звертались. За бюджетний кошт у 2021 році діти не оздоровлювались (а.с.39-40 т.1).

Згідно з інформацією, наданою Дніпровським міським центром соціальних служб Департаменту соціальної політики, 06.09.2021 комісійно фахівцями управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради, відділення поліції № 2 Дніпровського районного управління поліції ГУНП в Дніпропетровській області здійснено вихід за місцем мешкання родини ОСОБА_3 . Родина знаходилась вдома, але батьки відмовили у доступі до квартири, повідомили про намір переїхати до Запорізької області. За наслідками виходу складено акт про відсутність сім`ї/особи під час здійснення оцінки потреб за місцем фактичного проживання (а.с.41-42,102 т.1).

Діти ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , прийняті учнями в 5,3,1 класи КЗ «Нестерянська СР ЗОШ І-ІІІ ступенів ОМР на 2021-2022 навчальний рік, про що свідчить довідка, видана директором школи ОСОБА_26 від 15.09.2021 (а.с.43 т.1).

Згідно з інформацією, наданою КЗО «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 147 імені В`ячеслава Чорновола» Дніпровської міської ради № 414 від 18.10.2021, діти ОСОБА_27 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 мали пропуски протягом вересня-жовтня 2021 року по поважним причинам та хворобі (а.с.44,5 т.1).

Згідно з довідкою та характеристикою, виданими директором школи КЗО «Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 147 імені В`ячеслава Чорновола» ДМР, від 13.09.2021 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дійсно навчається у 5-Г класі, зарекомендував себе як недисциплінований учень. На уроки вчасно не приходить, не виконує домашні завдання, має середній та низький рівень знань. Потребує контролю. Відповідальний, доручення і прохання вчителя виконує, з однокласниками підтримує спокійні стосунки, окрім одного. Мати виходить на телефонний зв`язок рідко, дорученням виконує із затримкою, батько на зв`язок не виходить (а.с.46,47 т.1).

Згідно з характеристикою на родину ОСОБА_4 , виданою директором школи ОСОБА_30 , ОСОБА_4 навчається в школі з 1 вересня 2017 р. До школи вступив у віці 7 років. Перед вступом до школи дошкільний навчальний заклад не відвідував. Дитина виховується в багатодітній родині. В родині окрім ОСОБА_4 ще семеро дітей. ОСОБА_5 є учнем третього класу цієї ж школи, у 2021 році до першого класу школи поступила ОСОБА_6, інші діти дошкільного віку. Родина проживає у двокімнатній квартирі. Має статус дитини з багатодітної, малозабезпеченої родини. Стан здоров`я учня відповідає основній групі. Але хлопчик дуже хворобливий, через місяць мають місце часті та тривалі пропуски навчальних занять. Без поважної причини заняття у школі не пропускає. Навички, пов`язані із самообслуговуванням, добре розвинуті. У першому, другому класах хлопчик мав охайний зовнішній вигляд, але останнім часом може прийти до школи у неохайному, не чистому одязі та взутті. Рівень пізнавальної активності низький. Рівень знань середній, а з деяких предметів нижче за середній. Активність на уроках проявляє дуже рідко, болісно ставиться до зауважень або свого невміння стосовно виконання навчальних завдань, переживає з цього приводу. Темп роботи повільний. Новий матеріал засвоює на середньому та низькому рівні. Має недостатній рівень розвитку зв`язного мовлення. На уроках часто відволікається на сторонні справи. Потребує постійної уваги та допомоги з боку батьків щодо засвоєння навчального матеріалу та формування мотивації щодо навчання. До уроків готується не систематично, має недостатній поточний самоконтроль за власною діяльністю, що призводить до помилок при виконанні навчальних завдань. Опанування шкільних предметів дається важко. Мало читає. Належить до тієї категорії учнів, які не повною мірою використовують свій потенціал. Інтерес до навчання не стійкий (а.с.48 т.1).

Згідно з інформацією, наданою на запит ВП № 2 Дніпровського РУП ГУНП в Дніпропетровській області, відносно ОСОБА_4 , 06.09.2021 складено адміністративний протокол за ч.1 ст.184 КУпАП, 15.04.2019 та 21.07.2019 за ст.130 КУпАП, 23.09.2014 відкрите кримінальне провадження за ч.1 стю.289 КК України, 17.04.2019 за ч.2 ст.185 КК України, 23.07.2020 за ч.4 ст.296 КК України (а.с.79,80 т.1).

08.10.2021 малолітні: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , взяті на облік управління - служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради як діти, які опинились в складних життєвих обставинах через ухилення матері від виконання батьківських обов`язків, про що свідчать накази управління- служби у справах дітей від 08.10.2021 № №100, 101, 102, 103, 104, 105,106 (а.с.51-57 т.1).

25.10.2021 на адресу Управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР надійшла інформація про те, що ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_1 побив одного з дітей (а.с.59 т.1).

Наказом Управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР № 107/1 від 20.10.2021 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 взято на облік як дитину яка зазнала фізичного насилля у сім`ї (а.с.58 т.1).

Згідно з листом в.о. начальника відділу ДМЦСС в Індустріальному районі міста, був здійснений вихід за місцем проживання родини ОСОБА_3 . Батьки у доступі до квартири відмовили (а.с.60 т.1).

Згідно з висновком оцінки потреб сім`ї, основними ознаками та чинниками, що спричиняють СЖО є низький батьківський потенціал, безвідповідальне батьківство, співмешканець матері схильний до агресивної та девіантної поведінки, дорослі вживають алкогольні напої (а.с.61-62 т.1).

16.12.2021 до КНП «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської МР співробітниками ювенальної поліції було доставлено дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 . З рапорту поліції відомо, що мати дітей ОСОБА_3 залишила дітей без батьківської опіки вдома на три дні. Батько дітей ОСОБА_32 знаходиться в місцях позбавлення волі (а.с.63 т.1).

Щодо дітей складені акти органів внутрішніх справ України та закладу охорони здоров`я про підкинуту чи знайдену дитину та її доставку та висновки про стан здоров`я, фізичний та розумовий розвиток дитини (а.с.а.с.64-77 т.1).

Згідно з інформацією, наданою Управлінням-Службою у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради до ДМЦСС в Індустріальному районі міста, власниця житла, в якому проживала багатодітна родина, перебуває в Російській Федерації, виїхати до України змоги немає, співмешканець ОСОБА_3 ув`язнений на три роки і один місяць, на теперішній час перебуває в СІЗО та буде направлений до виправної колонії для відбування покарання, договір оренди зазначеного житла відсутній. Діти: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , учні КЗО «СЗШ № 147» ДМР, ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , перебувають на обліку дітей, які опинились в складних життєвих обставинах через ухилення матері від виконання батьківських обов`язків. До теперішнього часу мати дітей ОСОБА_3 до управління-служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради не зверталась, не телефонувала, долею дітей не цікавилась, будь-який зв`язок із нею відсутній, місце її перебування невідоме (а.с.78 т.1).

Аналогічна інформація міститься у листі ДМЦСС в Індустріальному районі міста від 06.01.2022, листі Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради від 21.12.2021 (а.с.79,80 т.1).

ОСОБА_3 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення з 01.09.2012, отримувала соціальні допомоги, а саме: допомогу на дітей одиноким матерям, допомогу при народженні дитини, допомогу малозабезпеченим сім`ям, допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях по 31.012.2021. Всі види соціальних виплат припинені в січні 2022 року на підставі листа Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР від 21.12.2021, про що свідчить інформація, надана Лівобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради (а.с.81 т.1).

06.01.2022 КНП «Міська клінічна лікарня № 9» Дніпровської міської ради на адресу Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР надано інформацію, у якій зазначено, що в лікарні знаходяться діти ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , які були доставлені співробітниками поліції у занедбаному стані: брудні шкірні покрови, голодні, одягнені в брудний одяг не за сезоном, з педикульозом волосяних покривів, налякані. ОСОБА_9 був у важкому стані за рахунок трофічних порушень на тлі білково-енергетичної недостатності ІІІ ст., рахіту середнього ступеню тяжкості, неврологічних порушень на тлі затримки психо-емоційного розвитку (а.с.82-83 т.1).

04.01.2022 Управлінням-Службою у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР до ВП № 2 ДРУП ГУНП в Дніпропетровській області направлено запит щодо надання інформації про притягнення ОСОБА_3 та ОСОБА_14 до відповідальності (а.с.84 т.1).

06.01.2022 у відповідь на запит КЗО «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня № 147 Імені В`ячеслава Чорновола» Дніпровської міської ради надано інформацію щодо дітей ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , які є учнями школи. Загальна характеристика стану дітей незадовільна, брудний одяг, пропуски занять, тощо (а.с.85,86,87 т.1).

На адресу ОСОБА_3 Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР було направлено запрошення з вимогою з`явитись до служби (а.с.88 т.1).

Службою у справах дітей Оріхівської міської ради зібрано документи щодо родини ОСОБА_3 (а.с.94 т.1).

Згідно з Витягом № 154 про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб за адресою: АДРЕСА_2 зареєстрована ОСОБА_3 з дітьми (а.с.91 т.1)

У листі Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР від 21.01.2022 зазначено, що власницею будинку за адресою: АДРЕСА_2 є мати ОСОБА_3 - ОСОБА_11 , яка пояснила, що належний їй будинок замалий для проживання вищевказаних осіб (а.с.90,92, 93 т.1).

05.01.2022 здійснено вихід за місцем проживання ОСОБА_3 (а.с.101 т.1).

26.01.2022 на адресу ОСОБА_3 повторно направлено запрошення до Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР (а.с.95 т.1).

Згідно наданих ОСОБА_3 письмових пояснень, вона дійсно залишала дітей без нагляду на два дні та перебувала у подруги (а.с.103 т.1).

Співмешканець ОСОБА_3 ОСОБА_4 наніс побої дитині ОСОБА_5 . поводком, про що свідчать письмові пояснення ОСОБА_3 від 19.10.2021 (а.с.104 т.1).

06.01.2022 ОСОБА_3 повідомила Управління-Службу у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР про те, що виходить заміж, переїжджати до Запорізької області з дітьми не планує (а.с.106 т.1).

28.01.2023 ОСОБА_3 зобов`язалась надати необхідний перелік документів для влаштування дітей до соціального закладу «Мамине щастя» (а.с.107 т.1).

ОСОБА_3 була неодноразово попереджена про відповідальність за невиконання батьківських прав (а.с.108-110 т.1).

03.02.2022 Управлінням-Службою у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР на адресу КНП «МКЛ № 9» ДМР направлено лист щодо надання дозволу на відрахування дітей для поміщення у комунальні заклади соціального захисту (а.с.96 т.1).

Висновком від 09.02.2022 Управління-Служби у справах дітей Лівобережної адміністрації ДМР визнано недоцільним повернення дітей ОСОБА_3 (а.с.111-112 т.1).

Згідно з Розпорядженням Лівобережної адміністрації ДМР № 36-р від 22.02.2022 дітей ОСОБА_3 влаштовано в сім`ю патронатного вихователя ОСОБА_17 (а.с.113-114 т.1).

Висновком органу опіки та піклування Лівобережної адміністрації ДМР від 01.03.2022 визнано доцільним позбавити ОСОБА_3 батьківських прав стосовно її малолітніх дітей (а.с.115-119 т.1).

Згідно з довідкою № 23 від 03.10.2022 про підтвердження місця роботи, ОСОБА_4 працює укладальником-пакувальником ТОВ «Торговий дім «Хлібозавод «№ 10» з 14.08.2022 (а.с.184 т.1). Під час розгляду справи, ОСОБА_3 у судовому засіданні повідомила про те, що була звільнена з робота, на даний час має інше місце роботи, однак доказів суду не надала.

10.08.2022 між ОСОБА_34 та ОСОБА_3 укладено договір найму житлового приміщення разом за адресою: АДРЕСА_4 (а.с.186-187 т.1).

За місцем навчання діти характеризуються посередньо, про що свідчать надані характеристики (а.с.9-13 т.2).

Дітям ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , надано комплексну психолого-педагогічну оцінку, про що свідчать надані органом опіки та піклування висновки (а.с.14-19 т.2).

Судом оглянуто медичні документи дітей ОСОБА_3 (а.с.27-47 т.2).

Згідно з актом обстеження умов проживання матері ОСОБА_3 за адресою: АДРЕСА_4 від 16.10.2023, який було надано УССД Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради на вимогу суду, у зв`язку зі зміною місця проживання відповідачки, умови проживання задовільні, норми для проживання в приміщенні 8 осіб не дотримані (а.с.165 т.2).

10.08.2022 між ОСОБА_34 та ОСОБА_3 укладено договір найму житлового приміщення загальною площею 32 кв.м, жилою площею 32 кв.м.. Адреса місцезнаходження вказаного приміщення не зазначена (а.с.168-169 т.2).

03.11.2023 Лівобережною адміністрацією Дніпровської МР до ВП № 4 ДРУП ГУНП в Дніпропетровській області направлено лист щодо надання інформації про звернення ОСОБА_3 із заявами про застосування до дітей фізичного насилля з боку патронатного вихователя (а.с.166 т.2). Вказана інформація перевірялась, оскільки відповідачкою у судовому засіданні було повідомлено про фізичне насилля з боку патронатної виховательки стосовно дітей. Окрім того, ОСОБА_3 також повідомляла суд про те, що нею будуть направлені відповідні заяви до правоохоронних органів, однак ані вона ані її представник з такими заяви до правоохоронних органів не звертались, що підтверджується інформацією ВП № 4 ДРУП ГУНП в Дніпропетровській області, ОСОБА_3 із вказаними заявами не зверталась (а.с.167 т.2).

Свідок ОСОБА_17 суду пояснила, що патронатом разом зі своїм чоловіком займається давно. Має своїх трьох дітей. Неодноразово до них у сім`ю були поміщені діти для патронатного нагляду. Так у 2021 році до неї у родину були поміщені всі семеро дітей ОСОБА_3. Найстарша дитина, хлопчик 2010 року народження, який є учнем 5 класу, не знав пори року, читав дуже погано. Менші діти не вміли читати та рахувати. Діти були голодні. Найменша дитина ОСОБА_9 , не міг ходити, має захворювання щитовидної залози - зоб, та інші захворювання. ОСОБА_9 потребує обстеження та лікування. У всіх дітей затримка розвитку, вони погано розмовляють. Зі слів дітей їй відомо, що вони отримували їжу тільки коли мати отримувала соціальні виплати. Діти збирали макулатуру та метал, щоб заробити гроші на їжу. З вересня 2023 ОСОБА_3 стала телефонувати дітям регулярно, передавати продукти, до того часу телефонувала зрідка.

Під час розгляду справи були опитані діти.

Так, ОСОБА_4 суду пояснив, що мама їм ніколи ніяких свят не влаштовувала, ні в парк, ні в кіно вони з мамою жодного разу не ходили. Вона їх захищала від співмешканця, однак інколи також сварила. В новій родині їм дуже добре, однак за мамою інколи сумує. Інші його братики та сестрички також хочуть до мами.

ОСОБА_5 у судовому засіданні пояснив, що з мамою ОСОБА_3 йому не подобалось, йому дуже добре з патронатною вихователькою. Мама до них не приїжджає, однак телефонує. Свого батька він знає. Батько їх бив кулаком, мама це бачила та інколи їх захищала. Діти під час опитування були налякані, ствердно відповісти, що вони хочуть проживати з матір`ю, вони не могли. Враховуючи вік інших дітей, суд був позбавлений можливості з`ясувати їх думку.

Висновки суду.

Встановлені судом обставини справи, підтверджуються сукупністю вивчених судом фактичних даних, що дає суду підстави для висновку про те, що відповідач ухиляється від виховання дітей, не піклується про фізичний і духовний розвиток дітей, їх навчання, підготовку до самостійного життя, зокрема: не забезпечує необхідного харчування, медичного догляду, лікування дітей, що негативно впливає на їх фізичний розвиток як складову виховання; не сприяє засвоєнню ними загальновизнаних норм моралі.

Під час прийняття рішення по справі, суд враховує акт обстеження умов проживання позивачки, наданий Управлінням-Службою у справах дітей Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради від 16.10.2023, з якого вбачається, що відповідач не вжила заходів щодо створення належних умов для проживання разом з дітьми. Станом на 16.10.2023 року не надала документів, підтверджуючих своє працевлаштування. На момент обстеження у приміщенні загальною площею 32кв.м. облаштовано 3 спальних місця для неї і сімох дітей, місце для навчання дітей відсутні. Житлового простору для розвитку та ігор самих дітей недостатньо ( т.2, а.с. 165).

Відповідно до частини першої статті 19 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, ратифікованої Верховною Радою України 27 лютого 1991 року (далі - Конвенція), держава вживає усіх необхідних заходів з метою захисту дитини від відсутності піклування або недбалого ставлення до неї з боку батьків.

Частинами першою, другою статті 27 цієї Конвенції визначено, що кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового, духовного, морального і соціального розвитку. Батьки несуть основну відповідальність за забезпечення в межах своїх здібностей і фінансових можливостей умов життя, необхідних для розвитку дитини.

В судовому засіданні належними та допустимими доказами позивачем підтверджено, що держава в особі позивача перед зверненням до суду з цим позовом вчиняла дії саме з метою допомоги ОСОБА_3 вийти зі скрутного становища, а саме Управлінням-Службою у справах дітей було запропоновано ОСОБА_3 разом із дітьми тимчасово проживати в комунальному закладі соціального захисту «Центр соціальної підтримки дітей та сімей «Мамине щастя» Дніпровської міської ради, надано відповідний перелік необхідних документів для отримання дозволу на влаштування із дітьми до центру соціальної підтримки.

Про невиконання відповідачкою батьківських обов`язків, також свідчить незадовільний фізичний і психологічний стан дітей, що підтверджується матеріалами справи.

Окрім того, під час розгляду справи, судом неодноразово було роз`яснено ОСОБА_3 за яких умов їй можуть бути повернуті діти, які дії їй необхідно вчинити для цього.

За час розгляду справи, відповідачкою не вжито жодних заходів задля повернення дітей. За останній рік вона жодного разу не бачилася з дітьми. За час розгляду справи не створила належні умови для проживання дітей, не влаштувалась на роботу, не облаштувала кімнату навіть ліжками для всіх дітей.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що ОСОБА_3 не бажає нести відповідальність за своїх дітей.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині позбавлення ОСОБА_3 батьківських прав підлягають задоволенню.

Щодо передачі малолітніх дітей органу опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області для подальшого влаштування, суд зазначає наступне.

Згідно ч. 4-5 ст. 167 СК України якщо дитина не може бути передана другому з батьків, переважне право перед іншими особами на передання їм дитини мають, за їхньою заявою, баба та дід, повнолітні брати та сестри, інші родичі дитини, мачуха, вітчим.

Якщо дитина не може бути передана бабі, дідові, повнолітнім братам та сестрам, іншим родичам, мачусі, вітчиму, вона передається на опікування органу опіки та піклування.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що в цій частині вимоги не підлягають задоволенню, оскільки органом опіки та піклування не надавалась суду інформація щодо неможливості передачі дітей іншим родичам.

Окрім того, позивачем необґрунтовано вимогу про передачу дітей органу опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області.

Щодо вимог про стягнення аліментів з відповідача на утриманні дітей та зобов`язання державного закладу до якого будуть влаштовані діти або їх законного представника відкрити рахунки на ім`я малолітніх у Державному ощадному банку, отримати виконавчі листи і надати їх до виконавчої служби, суд зазначає наступне.

При задоволенні позову щодо позбавлення батьківських прав суд одночасно приймає рішення про стягнення аліментів на дитину.

Згідно зі ст.180 СК України, батьки зобов`язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.

На підставі ч. 3 ст.181 Сімейного кодексу України за рішенням суду кошти на утримання дитини (аліменти) присуджуються у частці від доходу її матері, батька і (або) у твердій грошовій сумі.

Відповідно ст.182 СК України, при визначенні розміру аліментів суд враховує: стан здоров`я та матеріальне становище дитини; стан здоров`я та матеріальне становище платника аліментів; наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина; наявність рухомого та нерухомого майна, грошових коштів; доведені стягувачем аліментів витрати платника аліментів, у тому числі на придбання нерухомого або рухомого майна, сума яких перевищує десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, якщо платником аліментів не доведено джерело походження коштів; інші обставини, що мають істотне значення. Розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини.

Відповідно до ч.1 ст.183 Сімейного кодексу України частка заробітку (доходу) матері, батька, яка буде стягуватися як аліменти на дитину, визначається судом.

Згідно ч.1 ст.191 Сімейного кодексу України, аліменти на дитину присуджуються за рішенням суду від дня пред`явлення позову.

Згідно з ч.2 ст.243 СК України опіка, піклування над дитиною встановлюється органом опіки та піклування, а також судом.

В силу ч.2 ст.244 СК України саме орган опіки та піклування вирішує питання про призначення дитині опікуна або піклувальника, також нормою ст.246 СК України, на орган опіки та піклування покладається контроль за умовами утримання, навчання та виховання дитини, над якою встановлено опіку або піклування.

Судом установлено, що відповідач ОСОБА_3 є фізично здоровою та працездатною, інших дітей та непрацездатних батьків на утриманні не має, нею не надано доказів наявності обставин, що мають істотне значення.

Згідно з ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

У зв`язку з наведеним, в межах заявлених вимог, суд приходить до переконання, що розмір аліментів на утримання дітей повинен становити 1/4 частку з усіх видів заробітку (доходів) відповідача, але не менше ніж 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку щомісяця, починаючи з 24.05.2022 і до досягнення кожною дитиною повноліття, у зв`язку з чим, позовні вимоги в частині стягнення аліментів є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

В силу вимог п. 1 ч. 1 ст.430 ЦПК України рішення суду допускається до негайного виконання у межах суми розміру аліментів за один місяць.

Відповідно до ч.1. п.1 ч.2 ст.179 Сімейного кодексу України, аліменти, одержані на дитину, є власністю дитини. Той із батьків або інших законних представників дитини, на ім`я якого виплачуються аліменти, розпоряджається аліментами виключно за цільовим призначенням в інтересах дитини.

Тобто, аліменти стягуються на користь законних представників дитини.

Оскільки в судовому засіданні питання щодо встановлення опіки над дітьми не вирішувалось, аліменти підлягають стягненню на користь установи чи фізичної особи - опікуна (піклувальника) на утриманні якої будуть знаходитися діти.

Вимоги в частині стягнення аліментів на рахунки дітей та зобов`язання державного органу, до якого буде влаштовано дітей відкрити рахунки на ім`я дітей в банку задоволенню не підлягають, через їх безпідставність.

Згідно ч. 6 ст. 141 ЦПК України якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог.

Враховуючи вищевикладене, необхідно стягнути з відповідача в дохід держави судовий збір за дві позовних вимоги у розмірі 992,40 грн. за кожну, тобто 1984,80 грн.

Керуючись ст.ст. 76-81, 133, 141, 258, 259, 263-265, 279 ЦПК України, суд-

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Органу опіки та піклування Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради до ОСОБА_3 , треті особи: Дніпровський міський центр соціальних служб, Орган опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області, про позбавлення батьківських прав та стягнення аліментів - задовольнити частково.

Позбавити ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , батьківських прав щодо її малолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .

Стягнути з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , аліменти на утримання малолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , у розмірі 1/4 (однієї чверті) від усіх видів її заробітку (доходу), але не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку щомісячно, на користь установи чи фізичної особи - опікуна (піклувальника) на утриманні якої будуть знаходитися діти, починаючи з 24.05.2022 і до досягнення дітьми повноліття.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Допустити негайне виконання рішення суду в частині стягнення аліментів у межах суми платежу за один місяць.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь держави судовий збір у розмірі 1984 (одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотири) грн. 80 коп.

Інформація щодо учасників справи:

Позивач: Орган опіки та піклування Лівобережної адміністрації Дніпровської міської ради, НОМЕР_8, адреса місцезнаходження: м. Дніпро, вул. 20 річчя Перемоги, 51.

Відповідач: ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , РНОКПП: НОМЕР_7 , адреса реєстрації місця проживання: АДРЕСА_2 .

Третя особа: Дніпровський міський центр соціальних служб, ЄДРПОУ: 21945667, адреса місцезнаходження: м. Дніпро, вул. Новосільна, буд.21.

Третя особа: Орган опіки та піклування виконавчого комітету Оріхівської міської ради Запорізької області, ЄДРПОУ: 43442753, адреса місцезнаходження: Запорізька область, м. Оріхів, вул. Шевченка, буд.11.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Запорізького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повний текст рішення складено та підписано 26.04.2024.

Суддя: О.А. Савеленко

26.04.24

СудШевченківський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118892271
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них про позбавлення батьківських прав

Судовий реєстр по справі —336/1896/22

Постанова від 26.06.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Подліянова Г. С.

Постанова від 26.06.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Подліянова Г. С.

Ухвала від 19.06.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Подліянова Г. С.

Ухвала від 06.06.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Подліянова Г. С.

Ухвала від 06.06.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Подліянова Г. С.

Ухвала від 29.05.2024

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Подліянова Г. С.

Рішення від 26.04.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Савеленко О. А.

Ухвала від 13.03.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Савеленко О. А.

Ухвала від 13.03.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Савеленко О. А.

Ухвала від 22.01.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Запоріжжя

Савеленко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні