ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2024 року ЛуцькСправа № 140/1768/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» (далі ТзОВ «ПТФ «Центр») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 10.01.2024 Комісія ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) прийняла рішення №1092 про відповідність ТзОВ «ПТФ «Центр» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, на підставі податкової інформації щодо постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: постачання з 01.09.2023 по 31.10.2023 товарів за кодом УКТЗЕД 2710124512 з платником податку, задіяного в ризиковій операції 41579579, якого було включено в критерії ризиковості платника 31.05.2022; постачання з 01.09.2023 по 31.10.2023 товарів за кодом УКТЗЕД 2710194300 з платником податку, задіяного в ризиковій операції 41579579, якого було включено в критерії ризиковості платника 31.05.2022.
18.01.2024 ТзОВ «ПТФ «Центр» подало до ГУ ДПС у Волинській області інформацію про невідповідність платника податку критеріям ризиковості за №12/2-1 разом з пакетом документів, які підтверджують реальність здійснення операцій з даним контрагентом.
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 29.01.2024 №4223 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, прийнято рішення про відповідність платника податків ТзОВ «ПТФ «Центр» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Причиною стало ненадання документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: «Надати розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати; документи складського обліку, інвентаризаційні описи; документи з перевізниками товару; пояснення та підтверджуючі документи на відображення операцій з суб`єктами господарювання, які не є платниками ПДВ, у податковій звітності».
Позивач не погоджується із вказаними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області з тих підстав, що ТзОВ «ПТФ «Центр» було подано достатній пакет документів для підтвердження реальності здійснення господарських операцій, що стали підставою для включення підприємства до переліку ризикових; оскаржувані рішення не містять належних мотивів та обґрунтувань віднесення підприємства до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Позивач просить визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 10.01.2024 № 1092, від 29.01.2024 № 4223, та зобов`язати відповідача виключити з переліку ризикових платників податку.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 23.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.84).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а. с. 168-172) представник відповідача Роскошнова Д.А. позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних рішень.
Вказує, що за результатами аналізу даних ЄРПН основних контрагентів ТзОВ ПТФ «Центр» встановлено взаємовідносини з суб`єктом господарювання ТзОВ «Паливно-торгова фірма «Укр-Петроль» (далі ТзОВ «ПТФ «Укр-Петроль»), нова назва ТзОВ «СЕРВІСОІЛ КОМПАНІ» (код ЄДРПОУ 41579579), по якому прийняте рішення від 19.07.2023 № 597 про відповідність платника податку пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість по кодах податкової інформації: «12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; «13» - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
За період з 01.09.2023 по 01.10.2023 ТзОВ «ПТФ «Центр» виписано 42 податкові накладні (далі ПН) в адресу ТзОВ «ПТФ «Укр-Петроль» на постачання дизельного палива ДП-Л-Євро5-ВО (код УКТЗЕД 2710194300), бензину А-95-Євро5-Е0 (код УКТЗЕД 2710124512) на загальну суму 20556,9 тис. грн, в т. ч. ПДВ - 3426,2 тис. грн.
У зв`язку із цим, встановлено відповідність ТзОВ ПТФ «Центр» критеріям ризиковості пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до довідника кодів податкової інформації, затверджених наказом ДПС від 11.01.2023 № 17 по коду «12» - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
В подальшому, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів від 18.01.2024 №12/2-1, Комісія ГУ ДПС у Волинській області правомірно прийняла рішення від 29.01.2024 № 4223 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інших заяв по суті справи від учасників справи не надходило.
Ухвалою суду від 23.02.2024 заяву ТзОВ «ПТФ «Центр» про забезпечення позову задоволено, зупинено до набрання законної сили рішенням суду у справі №140/1768/24 дію рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 10.01.2024 №1092, від 29.01.2024 №4223 про відповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «ПТФ «Центр» (ідентифікаційний код 44613659) критеріям ризиковості платника податку (а. с. 86-89). Ухвалою суду від 12.03.2024 відмовлено в задоволенні заяви ГУДПС у Волинській області про скасування заходів забезпечення позову (а. с. 194-196).
Крім того, ухвалою суду від 15.03.2024 заяву ТзОВ «ПТФ «Центр» про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення залишено без розгляду (а. с. 202).
Учасники справи не зверталися до суду із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України). Суд наголошує, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимогстатті 167 КАС України. Отже, заявлене у відзиві клопотання про розгляд справи за участю представника відповідача не підлягало судом вирішенню по суті.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 10.01.2024 Комісія ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення № 1092 про відповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «ПТФ «Центр» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою для прийняття вказаного рішення визначено код податкової інформації: 12 постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку: постачання з 01.09.2023 по 31.10.2023 товарів за кодами УКТЗЕД 2710124512, 2710194300 з платником податку, задіяного в ризиковій операції 41579579, якого було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 31.05.2022 (а. с. 20-21).
18.01.2024 за № 12/2-1 ТзОВ «ПТФ «Центр» подало до Комісії ГУ ДПС у Волинській області інформацію про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника разом з пакетом документів (а. с. 22-25).
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 29.01.2024 № 4223 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 18.01.2024 №12/2-1, прийнято рішення про відповідність платника податків ТзОВ «ПТФ «Центр» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою для прийняття вказаного рішення визначено код податкової інформації: 12 постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. Інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку: постачання з 01.09.2023 по 31.10.2023 товарів за кодами УКТЗЕД 2710124512, 2710194300 з платником податку, задіяного в ризиковій операції 41579579, якого було включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку 31.05.2022. Крім того, у рішенні вказано про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, складські документи (інвентаризаційні описи), договори з додатками до них, первинні документи щодо транспортування, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг). У рішенні також зазначено про необхідність надати розрахункові документи (банківські виписки, платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати; документи складського обліку, інвентаризаційні описи; документи з перевізниками товару; пояснення та підтверджуючі документи на відображення операцій з суб`єктами господарювання, які не є платниками ПДВ, у податковій звітності (а.с.27-28).
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України від 14.02.2024 № 7718 про результати розгляду скарги залишено скаргу ТзОВ «ПТФ «Центр» без задоволення та рішення від 29.01.2024 № 4223 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін (а. с. 36-37).
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України (далі ПК України) передбачено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Згідно із пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165) цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких визначено такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Крім того, при вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 16.12.2020 у справі №340/474/20, які полягають у такому.
З 01.02.2020 набрав чинності Порядок №1165, яким визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.
Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».
При вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання та характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Вказана правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 16.02.2021 у справі №280/3235/20, від 22.07.2021 у справі №520/480/20, від 20.01.2022 у справі №160/2840/20, від 07.12.2022 у справі №640/13536/20.
Верховний Суд у постанові від 19.11.2021 у справі №140/17441/20 також зазначив, що Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на них законодавством завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку, та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Як вбачається із оскаржуваних рішень від 10.01.2024 № 1092 та від 29.01.2024 № 4223 (а. с. 20-21, 27-28), прийнятих Комісією ГУ ДПС у Волинській області відповідно до пункту 6 Порядку №1165, такі рішення ухвалені з урахуванням критерія ризиковості платника податків, передбаченого пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додатку 1 до Порядку №1165), підставою для прийняття вказаних рішень визначено код податкової інформації (12) та зазначена інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, рішення від 29.01.2024 № 4223 (а. с. 27-28) прийняте за результатами розгляду інформації та копій відповідних документів від платника податку від 18.01.2024 №12/2-1 після попередньо прийнятого рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 10.01.2024 № 1092 про відповідність платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а. с. 20-21).
При вирішенні спору суд бере до уваги пояснення ТзОВ «ПТФ «Центр», наведені у листі-інформації від 18.01.2024 за вих. № 12/2-1, які позивач надавав на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області, з яких, зокрема, вбачається, що 01.09.2023 між ТзОВ «ПТФ «Центр» та ТзОВ «ПТФ «Укр-Петроль» було укладено договір № 01/09/23 ПММ купівлі-продажу нафтопродуктів, відповідно до якого Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю, а Покупець прийняти та оплатити нафтопродукти в порядку та на умовах, визначених даним Договором. Номенклатура, кількість, ціна Товару визначається Сторонами у видаткових документах (накладних), що надаються Продавцем Покупцю в порядку та на умовах, визначених Договором, котрій являються Специфікацією в розумінні статті 266 Господарського кодексу України та складають невід`ємну частину договору. Загальна вартість даного Договору становить загальну вартість Товару, поставленого по даному Договору згідно видаткових накладних. Якість Товару, що підлягає продажу, має відповідати стандартам і технічним умовам, діючим в Україні на момент поставки. Продавець повинен забезпечити якість проданого Товару і підтверджує це сертифікатами або паспортами якості. Розрахунки між сторонами здійснюються в українській валютігривнях в безготівковій формі шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Продавця. Оплата за товар здійснюється Покупцем після підписання даного Договору на умовах 100 % передоплати. За згодою сторін може бути інший порядок розрахунків. Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2023, а у фінансовому відношенні до повного виконання зобов`язань сторонами. Тому, починаючи з вересня 2023 року відбувалося постачання Товару, передбаченого Договором № 01/09/23 ПММ купівлі-продажу нафтопродуктів від 01.09.2023.
Для підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТзОВ «ПТФ «Укр-Петроль» позивач надав контролюючому органу видаткові накладні, товаро-транспортні накладні, вантажно-митні декларації, акти звірки, сертифікати та паспорти якості, договори, що підтверджується листом від 18.01.2024 за вих. № 12/2-1 (а. с. 22-25), та визнано контролюючим органом у відзиві на позовну заяву (а. с. 169).
При цьому, позивач стверджує, а відповідач не заперечує того, що усі податкові накладні, які були складені в період з 01.09.2023 по 31.10.2023, зареєстровані в електронному кабінеті платника податку. Станом на день звернення до суду будь-які господарські відносини між вказаними контрагентами відсутні.
В оскаржуваних рішеннях від 10.01.2024 № 1092 та від 29.01.2024 № 4223 (а. с. 20-21, 27-28) податковим органом не вказано, що вони прийняті за результатом отримання інформації по господарським операціям під час реєстрації податкових накладних.
Суд зауважує, що будь-яких належних і допустимих доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийнято рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем не надано, як і не надано доказів того, що контролюючий орган вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податку.
Крім того, віднесення позивача до ризикових платників лише з тієї підстави, що підприємство мало господарські відносини із платником податків, щодо якого податковим органом прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, не можна визнати обґрунтованим. Так, поширення на позивача «ризиковості» через стосунки з іншими «ризиковими» платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.
При вирішенні спору суд також враховує, що підставою для прийняття оскаржуваних у цій справі рішень стало постачання товарів платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме щодо ТзОВ «ПТФ «Укр-Петроль», відносно якого Комісія ГУ ДПС у Житомирській області прийняла рішення від 19.07.2023 №597 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (а.с.173-174). При цьому, у зазначеному рішенні Комісії ГУ ДПС у Житомирській області від 19.07.2023 №597 також зазначено про здійснення у період з 30.11.2022 по 28.12.2022 операцій постачання товару згідно з УКТ ЗЕД 2710124194, 2710194300 між ТзОВ «ПТФ «Укр-Петроль» та ТзОВ «ПТФ «Центр», ідентифікаційний номер 44613659, щодо якого 24.10.2022 прийнято рішення про включення до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Водночас, за відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень судом встановлено, що рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 16.02.2023, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.09.2023, у справі №240/30253/22 за позовомТзОВ «ПТФ «Центр» до ГУ ДПС у Житомирській областіпро визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії позов задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС у Житомирській області від 24.10.2022 № 6925 про відповідність ТзОВ «ПТФ «Центр» критеріям ризиковості платника податку, зобов`язано ГУ ДПС у Житомирській області виключити ТзОВ «ПТФ «Центр» з переліку ризикових платників податків (а.с.205-211).
Отже, на думку суду, контролюючий орган при прийнятті оскаржуваних рішень від 10.01.2024 № 1092 та від 29.01.2024 № 4223 не міг покликатися на рішення Комісії ГУ ДПС у Житомирській області від 19.07.2023 №597 з огляду на те, що зазначена у вказаному рішенні інформація про включення 24.10.2022 ТзОВ «ПТФ «Центр» станом на момент прийняття цих рішень була не актуальною, позаяк рішення Комісії ГУ ДПС у Житомирській області від 24.10.2022 № 6925 про відповідність ТзОВ «ПТФ «Центр» критеріям ризиковості платника податку було визнано протиправним та скасовано рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 16.02.2023, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 12.09.2023, у справі №240/30253/22.
За змістом пункту 6 Порядку №1165 у рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Суд вважає, що контролюючий орган не дотримав зазначених приписів пункту 6 Порядку №1165 з огляду на те, що у рішенні від 29.01.2024 №4223 вказав про неподання платником документів, які платник подати не міг (зокрема, документи складського обліку, інвентаризаційні описи, документи щодо відображення операцій з суб`єктами господарювання, які не є платниками ПДВ, позаяк у платника наявна ліцензія на оптову торгівлю без місця зберігання та відносин з неплатниками ПДВ у позивача не виникало). Крім того, решту зазначених у вказаному рішенні документів було надано під час процедури адміністративного оскарження (а.с.30-34), проте правову оцінку поданим документам в процедурі адміністративного оскарження надано не було, що свідчить про формальний розгляд скарги платника податків.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 10.01.2024 № 1092 та від 29.01.2024 № 4223 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку не містить належних обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, та суду не надано належних доказів, які б вказували на наявність ознак ризиковості здійснення операцій, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Тобто, вказані рішення не містять належних та достатніх мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, відповідач не довів належними та допустимими доказами наявність податкової інформації, яка є достатньою підставою для прийняття відносно позивача рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а у свою чергу платник податків надав контролюючому органу та суду пояснення та первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій та спростовують доводи відповідача про ризиковість таких операцій.
Відтак, відповідно до наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування вказаних рішень належить задовольнити.
За приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Оскільки суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовної вимоги про визнання протиправними та скасування рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 10.01.2024 № 1092 та від 29.01.2024 № 4223 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, тому з метою повного та ефективного захисту порушеного права підлягає до задоволення також і похідна позовна вимога про зобов`язання ГУ ДПС у Волинській області виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 6056,00грн, сплачений за подання позовної заяви (у якій заявлено дві самостійні позовні вимоги немайнового характеру) квитанцією від 21.02.2024 №1225 (а.с.50).
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10 січня 2024 року №1092 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 29 січня 2024 року № 4223 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м.Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» (43027, Волинська область, м.Луцьк, вул.Гонгадзе Георгія, 5, ідентифікаційний код 44613659) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м.Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» (43027, Волинська область, м. Луцьк, вул. Гонгадзе Георгія, 5, ідентифікаційний код 44613659) судовий збір в розмірі 6056 гривень 00 копійок (шість тисяч п`ятдесят шість гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М. Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118928873 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні