Справа № 583/5053/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 травня 2024 року м. Охтирка
Охтирський міськрайонний суд Сумської області в складі:
головуючого - судді Соколової Н.О.,
за участю секретаря судового засідання Верби Н.О.
представника позивача ОСОБА_1
представника відповідачки ОСОБА_2 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у спрощеному позовному провадженні з викликом учасників справи цивільну справу №583/5053/23 за позовом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю,
УСТАНОВИВ:
09.10.2023 до суду звернувся представник позивача з вказаним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідачка в період з 12.02.2019 по 16.03.2020 (17 днів 10 місяців 2019 року та 16 днів 2 місяці 2020 року) була власницею об`єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , а саме, нежитлової будівлі загальною площею 1352,6 м2 на підставі договору дарування нежитлових будівель від 12.02.2019, посвідченого приватним нотаріусом Охтирського міського нотаріального округу Сумської області Лебедєвою Л.М. Зазначені об`єкти нерухомості розташовані на земельній ділянці комунальної власності за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, загальною площею 0,2326 га. Внаслідок невжиття з боку відповідачки заходів щодо оформлення права землекористування та оформлення відповідного договору оренди землі міська об`єднана територіальна громада в особі Охтирської міської ради не отримала плату за використання земельної ділянки у вигляді збережених без достатньої правової підстави коштів орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності. Охтирською міською радою вживалися заходи щодо стягнення з ОСОБА_3 безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів за період 17 днів 10 місяців 2019 року та 16 днів 2 місяці 2020 року. На засіданні комісії, яке відбулося 15.09.2022, з визначення та відшкодування збитків власникам землі було встановлено, що земельна ділянка площею 0,2326 га, яка розміщена за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, використовується відповідачкою ОСОБА_3 для розміщення нежитлових будівель без правовстановлюючих документів на землю, чим порушено вимоги ст.ст. 125, 126 ЗК України. Комісія вважає за доцільне за 17 днів 10 місяців 2019 року та 16 днів 2 місяці 2020 року провести розрахунок розміру збитків, завданих в наслідок використання земельної ділянки комунальної власності та неодержання доходів міським бюджетом. Розрахунок збитків було проведено управлінням фінансів та економіки Охтирської міської ради, на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, який був наданий управлінням в Охтирському районі ГУ Держгеокадастру у Сумській області. Розмір збитків у вигляді неотриманої орендної плати за землю комісією з визначення розміру збитків було встановлено 197052,10 грн.
Враховуючи викладене, представник позивача просив суд стягнути з ОСОБА_3 на користь Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, площею 0,2326 га без правовстановлюючих документів (договору оренди) за період 17 днів 10 місяців 2019 року та 16 днів 2 місяці 2020 року в розмірі - 197052,10 грн, а також судовий збір в сумі 2955,80 грн.
13.10.2023 ухвалою Охтирського міськрайонного суду Сумської області відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
27.11.2023 ухвалою Охтирського міськрайонного суду Сумської області постановлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
Заочним рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 15.01.2024 позов Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області було задоволено частково, стягнуто з ОСОБА_3 на користь Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів в сумі 98433,72 грн, а також 1476,42 грн сплаченого судового збору.
27.03.2024 ухвалою Охтирського міськрайонного суду Сумської області заочне рішення Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 15.01.2024 скасовано, призначено судове засідання з повідомленням сторін.
08.05.2024 представником відповідачки адвокатом Котляревським С.О. подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідачка позовні вимоги не визнає та вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що відповідно до договору дарування від 12.02.2019 відповідачка була власником нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: адмінбудівлі-складу. На цей час відповідачка перебувала в шлюбу, тобто вказане майно належало їй та її чоловіку ОСОБА_4 на праві спільної сумісної власності. 04.02.2021 відповідачка розірвала шлюб з ОСОБА_4 . Звертає увагу, що 18.10.2013 між ОСОБА_4 та ОСОБА_5 було укладено договір дарування житлових приміщень, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, а саме нежитлові приміщення гараж літ. В, в, площею 105,5 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 . Власники нерухомого майна, що розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, по АДРЕСА_1 , намагалися здійснити поділ цієї земельної ділянки для справедливого користування та сплати оренди за користування нею солідарно, а кожен в своїй частці. За вказівками Охтирської міської ради власники об`єктів нерухомості зверталися із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, однак їм відмовляли, бо вони не користувачі земельної ділянки, а коли звертався користувач ОСОБА_4 , йому зворотно було відмовлено, бо мають звернутися всі співвласники. З відповідей позивача вбачається, що міська рада створила перешкоди до реалізації права власників нерухомого майна на користування земельною ділянкою під їх нерухомим майном. 06.02.2023 між ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_6 було укладено договір про встановлення меж земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, 05.11.2021 було укладено договір про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі. Однак ФОП ОСОБА_6 листом повідомив, що встановити межі цієї земельної ділянки не має можливості ані технічно, ані фізично, так як каталог координат вказаний в ДЗК та технічній документації не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки. Змінити межу цієї земельної ділянки неможливо, так як поруч з нею в Державному земельному кадастрі (далі ДЗК) інші ділянки інших власників, які межують впритул до земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, тому змістити її та ув`язати її межу з фактичним станом неможливо. Станом на 2019 та 2021 роки на вказаній земельній ділянці було декілька власників нежитлових будівель, крім ОСОБА_3 . Договір з декількома орендарями однієї земельної ділянки укладено не було. Вважає, що позивач незаконно нарахував вказану у позові суму та звернувся з даним позовом, оскільки з боку власника земельної ділянки порушено есенційне право відповідачки на користування земельною ділянкою на законних підставах та неможливість укладення договору оренди, оскільки неможливо укласти такий договір, якщо фактичні межі земельної ділянки не співпадають з каталогом координат в ДЗК. Крім того, для врегулювання кондиційних правовідносин між сторонами необхідно встановити фактичну площу земельної ділянки, яку використовує позивач, та розмір безпідставно збережених коштів відповідно до розрахунку з урахуванням інших співвласників. Фактично відповідачка не могла користуватися землею належним чином, оскільки частина ділянки знаходиться за її межами і на ній знаходились інші об`єкти нерухомого майна, які ОСОБА_3 не належать. Також, позивачем при обрахунку безпідставно збережених коштів орендної плати за використання земельної ділянки необґрунтовано застосовано ставку 6% орендної плати замість 3%, оскільки предметом спору є стягнення не збитків чи орендної плати за користування земельною ділянкою, а сума, яка відповідає її еквіваленту, і яку відповідачка має сплатити за фактичне користування земельною ділянкою. Розмір суми коштів повинен дорівнювати розміру недоотриманої місцевим бюджетом орендної плати, яку зобов`язана була сплачувати відповідачка за користування земельною ділянкою з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомого майна, що розташовані на ній. Також зазначає про пропуск позивачем строку позовної давності, позивач звернувся до суду у 2023 році, то вважає, що строк звернення до суду завершився за період 2020 року 16.03.2023. Просить у задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі, стягнути з позивача судові витрати на правову допомогу.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, зазначених у позовній заяві, та просив задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідачки в судовому засіданні проти позовних вимог заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву, та просив відмовити в їх задоволенні.
Суд проаналізував матеріали справи, вислухав пояснення учасників справи, дослідив письмові докази, дійшов такого висновку.
Встановлено, що ОСОБА_3 на підставі договору дарування нежитлових будівель від 12.02.2019, посвідченого приватним нотаріусом Охтирського міського нотаріального округу Сумської Області Лебедєвою Л.М., в період з 12.02.2019 по 16.03.2020 (17 днів 10 місяців 2019 року та 16 днів 2 місяці 2020 року) була власницею об`єктів нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , а саме, нежитлової будівлі загальною площею 1352,6 м2, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 19.08.2021 № 271340719 (а.с. 8-11).
Зазначені об`єкти нерухомості розташовані на земельній ділянці комунальної власності за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 загальною площею 0,2326 га з цільовим призначенням розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу, категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 23.02.2018 № НВ-5906758222018 та кадастровим планом земельної ділянки (а.с. 12-14).
З 10.12.1981 по 10.03.2021 ОСОБА_3 перебувала в зареєстрованому шлюбі з ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_1 від 27.05.2011 та рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 04.02.2021 №583/4644/20 (а.с. 92).
Відповідно до договору дарування нежитлових приміщень від 18.10.2013, зареєстрованого в реєстрі за №1942, ОСОБА_4 подарував ОСОБА_5 належне йому на праві приватної власності нежитлове приміщення: гараж площею 105,5 кв.м., який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці площею 0,2326, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 (а.с. 93).
Відповідно до договору купівлі-продажу нежитлових приміщень від 17.07.2013, зареєстрованого в реєстрі за №1164, ОСОБА_4 продав ОСОБА_7 належне йому на праві приватної власності нежитлове приміщення: цегляний склаж «Жж», загальною площею 108,8 кв.м., цегляний склад «З», загальною площею 29,4 кв.м., що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці площею 0,2326, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061.
19.10.2017 ОСОБА_4 на лист від 23.02.2017 №01-27/55 «Про укладення договору оренди землі повторно» повідомив листом міського голову про необхідність розподілу території земельної ділянки площею 0,2326 га відповідно до використання, розроблення відповідної містобудівної документації, так як на цій території вже є декілька власників будівель і є спільна територія для використання, розроблення відповідної технічної документації із землеустрою (а.с. 94).
Листом від 01.11.2017 №01-27/2170 виконавчого комітету Охтирської міської ради на листа від 19.10.2017 ОСОБА_4 повідомлено, що відчуження частин приміщень, що розміщені на земельній ділянці, не є підставою для зміни конфігурації, меж та площі земельної ділянки. З метою впорядкування відносин між власниками нежитлових приміщень та для вирішення питання розподілу земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , йому необхідно звернутися до Охтирської міської ради з заявою про надання дозволу на розробку землевпорядної документації щодо поділу земельної ділянки. На підставі наданого дозволу за його замовленням землевпорядною організацією розробляється відповідно землевпорядна документація щодо поділу земельної ділянки. Після закінчення розробки землевпорядної документації щодо поділу земельної ділянки та затвердження її Охтирською міською радою стане можливим надання окремих земельних ділянок кожному з власників нерухомого майна у користування. Крім того, звернуто увагу на те, що землі промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення не можуть бути надані в користування громадянам та фізичним особам-підприємцям (а.с. 95).
01.12.2017 листом за №01-13/3541 виконавчий комітет Охтирської міської ради на заяву щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,05 га для промислового використання повідомив ОСОБА_4 , що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни ї меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Тобто земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,2326 га, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 для розміщення та обслуговування майстерні по пошиву одягу не потребує розробки проекту землеустрою, оскільки відомості про неї внесені до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Оскільки у заяві відповідача та доданих до неї графічних матеріалах зазначена частка від загальної площі земельної ділянки, то йому та всім власникам об`єктів нерухомості, які знаходяться на зазначеній земельній ділянці необхідно звернутися із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. З метою врегулювання земельних відносин рекомендував відповідачу привести у відповідність нормам діючого законодавства України статус землекористувача шляхом створення юридичної особи або виготовлення документації зі зміною цільового призначення всієї земельної ділянки. Після чого звернутися із заявою про надання дозволу на розробку щодо поділу та об`єднання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,2326 га (а.с. 96-97).
19.08.2019 відповідачка звернулася до голови Охтирської міської ради із заявою про надання дозволу на поділ земельної ділянки площею 0,2326 га, кадастровий номер 5910200000:11:014:0061, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , так як частина майна, яке знаходиться на даній земельній ділянці, знаходиться у власності інших осіб (а.с. 98).
05.09.2019 листом за №01-14/2771 виконавчий комітет Охтирської міської ради повідомив відповідачку про те, що відповідно до норм чинного законодавства України, враховуючи той факт, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 ОСОБА_3 в оренду не передавалась, за відсутності документів, які посвідчують право користування земельної ділянки, у відповідачки відсутнє право на поділ вищевказаної земельної ділянки (а.с. 98 зворот).
Відповідно до договору №72 від 06.02.2020 на виконання робіт із землеустрою, укладеного між ФОП ОСОБА_4 (Замовник) та ФОП ОСОБА_6 (Виконавець), Виконавець зобов`язується виконати своїми силами та/або за допомогою третіх осіб на умовах субпідряду, з дотриманням вимог законодавства в порядку та на умовах, визначених в цьому договорі за завданням Замовника роботи з встановлення (відновлення) меж земельної ділянки (кадастровий номер 5910200000:11:014:0061) за адресою: АДРЕСА_1 на підставі земельно-кадастрової документації за координатами, отриманими з Державного земельного кадастру, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконання цих робіт (а.с. 100).
Відповідно до повідомлення ФОП ОСОБА_6 від 20.02.2020 при виконанні замовлення щодо встановлення меж земельної ділянки було встановлено, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки, таким чином встановити межі даної земельної ділянки ані технічно, ані фізично не має можливості (а.с. 101).
Рішенням Охтирської міської ради від 22.12.2020 №82-МР ФОП ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в приватну власність земельної ділянки площею 0,2326 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код КВЦПЗ 11.02, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910200000:11:014:0061 (а.с. 102).
Відповідно до договору №1096 від 05.11.2021 про розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), укладеного між ФОП ОСОБА_4 (Замовник) та ФОП ОСОБА_6 (Виконавець), Виконавець на підставі рішення Охтирської міської ради Сумської області від 22.12.2020 №82-МР зобов`язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_1 зі зміною межі, а Замовник - прийняти та оплатити виконані роботи (а.с. 103).
Відповідно до повідомлення ФОП ОСОБА_6 від 18.11.2021 при проведенні підготовчих робіт з виготовлення документації із землеустрою та вивчені матеріалів було встановлено, що змінити межу земельної ділянки з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 за адресою: АДРЕСА_1 неможливо, так як поруч неї в Державному земельному кадастрі зареєстровані інші земельні ділянки з кадастровими номерами: 5910200000:11:014:0048 та 5910200000:11:014:0082 інших власників (користувачів), які межують впритул до ділянки відповідача, тому змістити і ув`язати її межу з фактичним станом неможливо. В зв`язку з цим закінчити виконання робіт за договором від 05.11.2021 №1096 не є можливим (а.с. 104).
Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 17.02.2016 №30 затверджено Порядок з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам на території Охтирської міської ради (а.с. 15-19).
Рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 28.12.2021 №207 затверджено склад комісії та інших дорадчих органів при виконавчому комітеті міської ради (а.с. 20-26).
Рішенням Охтирської міської ради від 26.06.2018 №1175-МР затверджено Положення про порядок оформлення права оренди земельних ділянок (а.с. 27-36).
Рішенням Охтирської міської ради від 25.02.2020 №1915-МР затверджено Положення про відділ земельних відносин Охтирської міської ради (а.с. 60-67).
02.09.2022 за вих. №01-14/2453 відповідачці надіслано запрошення на участь 15.09.2022 о 09.00 год. у засіданні комісії з визначення розміру збитків власникам землі та землекористувачам, які підлягають відшкодуванню на території Охтирської міської ради (а.с. 37).
Відповідно до акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 15.09.2022 №02-09/82, затвердженого рішенням виконавчого комітету Охтирської міської ради від 25.10.2022 №235, розмір збитків, завданих ОСОБА_3 використанням земельної ділянки без достатньої правової підстави, розташованої по АДРЕСА_1 , за 17 днів 10 місяців 2019 року 16 днів 2 місяці 2020 року становить 197052,10 грн (а.с. 41-43).
15.11.2022 за вих. №01-14/2933 відповідачці була надіслана копія акта з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 15.09.2022 №02-09/82 з повідомленням, яке містить пропозицію у 30-денний термін з дня надходження цього повідомлення розглянути його разом з актом та про результати їх розгляду інформувати Охтирську міську раду. Також відповідача повідомлено, що у разі визнання заявлених вимог добровільне відшкодування збитків здійснюється в досудовому порядку шляхом укладення договору про відшкодування збитків (а.с. 44).
Згідно з відповіддю виконавчого комітету Охтирської міської ради від 31.10.2022 №01-14/2831 у відповідності до плану зонування території міста Охтирка земельна ділянка з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061 знаходиться в громадській зоні, а саме: в зоні загальноміського центру та діловій зоні, містобудівних та архітектурних обмежень немає (а.с. 99).
Відповідно до ст. 13Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно зі ст.80ЗК України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Загальне правило щодо підстав та порядку набуття права на землю із земель комунальної власності визначено ст. 116 ЗК України, згідно з частинами 1, 2 якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Особливості набуття права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначені ст.120ЗКУкраїни та ст. 377 ЦК України.
Так відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 120ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
За ст. 125ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Виходячи зі змісту ст. 120 ЗК України, норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.
Однак, зважаючи на положення ст. 125 ЗК України, новий власник об`єкта нерухомості не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства.
Таким чином, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на земельну ділянку, яка знаходиться під нежитловими приміщеннями, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень».
Згідно з абзацом 1 ч. 1 ст.123ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст.124ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно зі ст.14 ПК України визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (п. 14.1.147).
Відповідачка не є власником та постійними землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для неї, як землекористувача, є орендна плата.
Підпунктом 14.1.136п.14.1ст.14ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі ст.288ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем та визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (п. 288.4, п. 288.5).
Відповідно до ст.1Закону України«Про державнийконтроль завикористанням таохороною земель» самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
З досліджених доказів вбачається, що відповідачка була власником частини приміщень, розташованих на земельній ділянці, з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, площею 0,2326 га, належне право власності чи користування на яку нею не набуте, однак нею здійснювалося фактичне використання частини земельної ділянки.
Власниками нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці, з кадастровим номером 5910200000:11:014:0061, вживалися заходи для оформлення спочатку права використання, а в наступному права власності на земельну ділянку, та було встановлено, що каталог координат, вказаний в ДЗК та технічній документації, не відповідає фактичним межам даної земельної ділянки, при цьому частина зареєстрованої земельної ділянки накладається на зареєстровані земельні ділянки інших власників.
Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладання договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними. Для кондиційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.
Такі правові висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, провадження №14-77цс18.
Відповідно до ч. 1 ст.1212ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з положеннями ч. 1 ст.1214ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
Разом з тим, враховуючи наявність на земельній ділянці кількох об`єктів нерухомості, належних різним власникам, та невідповідність зареєстрованих та фактичних меж земельної ділянки, суд позбавлений можливості визначити розмір збитків, завданих відповідачкою її використанням, оскільки представником позивача не надано належних та допустимих доказів на підтвердження фактичного розміру земельної ділянки, якою користувалася відповідачка, а покладення на відповідачку обов`язку сплати за користування частиною земельної ділянки, якою вона фактично не має можливості користуватися не ґрунтується на нормах цивільного законодавства.
Розрахунок представника позивача щодо належності відповідачу 85/100 частини об`єктів нерухомого майна, розміщених на спірній земельній ділянці не дає можливості визначити частку земельної ділянки, якою фактично користувалася відповідачка.
Відповідно до ст.12ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно з вимогами ст. 81ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Таким чином, дослідивши докази і надавши їм належну правову оцінку, врахувавши всі обставини справи, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, оскільки позивачем не надано достатніх належних та допустимих доказів на їх підтвердження.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 77-81, 263-265, 268 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області до ОСОБА_3 про стягнення безпідставно збережених коштів відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Охтирська міська рада Охтирського району Сумської області, місцезнаходження: вул. Незалежності, 11, м. Охтирка, Сумська область, код ЄДРПОУ 36467402.
Відповідачка: ОСОБА_3 , адреса: місце реєстрації АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Суддя Охтирського міськрайонного суду
Сумської області Наталія СОКОЛОВА
Суд | Охтирський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118948788 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Охтирський міськрайонний суд Сумської області
Соколова Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні