Постанова
від 06.05.2024 по справі 160/26740/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

06 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/26740/23Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро

апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року

у справі № 160/26740/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НІКОПОЛЬСЬКА ЕКСКАВАЦІЯ»

до Державної служби України з безпеки на транспорті

про визнання протиправними та скасування постанов,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «НІКОПОЛЬСЬКА ЕКСКАВАЦІЯ» звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, у якому просило:

- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №004529 від 21 червня 2023 року, прийняту начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті Дмитром Дяденчуком;

- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №004895 від 26 липня 2023 року, прийняту начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті Дмитром Дяденчуком.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року у справі №160/26740/23 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НІКОПОЛЬСЬКА ЕКСКАВАЦІЯ» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов задоволено частково:

визнано протиправною та скасовано постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №004529 від 21 червня 2023 року, прийняту начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті Дмитром Дяденчуком.

У задоволенні іншої частини позову - відмовлено.

Судом зазначено, що водій позивача ОСОБА_1 , який був під час перевірки мав посвідчення водія серії НОМЕР_1 саме категорії В1, В, С1, С, D.

В свою чергу, згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу реєстраційний номер НОМЕР_2 , марка транспортного засобу номерний знак НОМЕР_3 ГАЗ, модель 322132-388, тип автобус-D, тобто в графі категорія зазначено D. Суд вказав, що керувати транспортним засобом реєстраційний номер НОМЕР_3 , марка ГАЗ, модель 322132-388, має право особа саме з категорією D. Суд відхилив доводи відповідача, що згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу транспортний засіб ГАЗ модель 322132-388 з реєстраційним номером НОМЕР_3 2011 року випуску є автобусом категорії D1. Відтак, суд дійшов висновку, що спірна постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №004529 від 21 червня 2023 року є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Не погодившись з рішенням суду, Державна служби України з безпеки на транспорті подала апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року у справі № 160/26740/23 в частині задоволення позовних вимог, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Скаржник вказує, що згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, транспортний засіб з реєстраційним номером НОМЕР_3 має кількість сидячих місць з місцем водія 13, а отже є автобусом категорії D1. Вважає, що категорію транспортного засобу слід визначати за кількістю сидячих місць. Звертає увагу, що у посвідченні водія позивача ОСОБА_1 немає відмітки про дозвіл на керування транспортними засобами категорії D1. З цих підстав вважає, що спірна постанова №004529 є правомірною.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 та на підставі направлення на рейдову перевірку № 014519 від 23.05.2023 року, посадовими особами Укртрансбезпеки 25.05.2023 року проводилась рейдова перевірка.

Відповідно до п. 3, 4 Порядку № 422, був зупинений транспортний засіб марки ГАЗ, державний номер НОМЕР_3 , під керуванням водія ОСОБА_2 .

Водій надав для перевірки посадовим особам Укртрансбезпеки: - посвідчення водія ОСОБА_2 ; - свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки ГАЗ, державний номер НОМЕР_3 .

Актом № 003466 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 25.05.2023, зокрема встановлено, наступне:

«Направлення на перевірку 23.05.2023 № 014519.

Під час перевірки виявлено порушення статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевізник не забезпечив виконання вимог цього закону та інших законодавчих нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів, а саме: відсутнє водійське посвідчення відповідної категорії D1 чим порушено вимоги ст. 39 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

У тому числі порушення, відповідальність за яке передбачена вимогами статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» абзац третій частина 1 перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 39 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутнє водійське посвідчення категорії D1.

Пояснення водія про причини порушень: від пояснень та підпису відмовився.»

21.06.2023 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «НІКОПОЛЬСЬКА ЕКСКАВАЦІЯ», за результатом якого винесено постанову №004529 від 21.06.2023 року про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою застосовано до позивача штраф у сумі 17000,00 грн.

Позивач вважаючи протиправною спірну постанову №004529 від 21.06.2023 року, звернувся до суду за захистом своїх прав.

Переглядаючи рішення суду в межах доводів апеляційної скарги колегія суддів виходить із такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон № 2344-III).

Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

В силу частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, серед інших: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті; контроль за здійсненням міжнародних перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у пунктах видачі дозволів автомобільним перевізникам України.

Приписами частини чотирнадцятої статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно з частинами сімнадцятої-двадцятої статті 6 Закону № 2344-III рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, мають право: використовувати спеціалізовані автомобілі; використовувати спеціальне обладнання, призначене для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку; супроводжувати транспортний засіб, що має ознаки порушення нормативів вагових або габаритних параметрів, до найближчого місця зважування (на відстань не більше 50 кілометрів) для здійснення габаритно-вагового контролю, а також забороняти подальший рух такого транспортного засобу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України; здійснювати габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; використовувати стаціонарні або пересувні пункти габаритно-вагового контролю; використовувати засоби фото- і відеофіксації процесу перевірки, у тому числі в автоматичному режимі; у разі виявлення порушень законодавства щодо габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) копіювати, сканувати документи, які пред`являють водії транспортних засобів під час проведення такої перевірки, та використовувати їх як доказ під час розгляду справ про порушення законодавства; здійснювати опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення адміністративного правопорушення, свідками якого вони були або могли бути.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Порядок № 1567).

За приписами пункту 14 Порядку № 1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Згідно з частинами першою-другою статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до приписів частини першої статті 60 Закону № 2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, передбачено штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Матеріалами справи підтверджено, що 21.06.2023 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «НІКОПОЛЬСЬКА ЕКСКАВАЦІЯ», за результатом якого винесено постанову №004529 від 21.06.2023 року про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою застосовано до позивача штраф у сумі 17000,00 грн.

Відповідно до змісту спірної постанови №004529 від 21.06.2023 року позивачем допущено порушення ст. ст. 34,39 Закону №2344-ІІІ, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону №2344-ІІІ, що підтверджується актом №003466 від 25.05.2023 року.

В свою чергу, згідно змісту акту № 003466, вбачається, що відповідачем під час перевірки виявлено порушення статті 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки перевізник не забезпечив виконання вимог цього закону та інших законодавчих нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів, а саме: відсутнє водійське посвідчення відповідної категорії D1 чим порушено вимоги ст. 39 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

Апеляційним судом досліджено, що водієм позивача ОСОБА_1 під час перевірки пред`явлено посадовій особі відповідача посвідчення водія серії НОМЕР_1 , згідно якого позивачу дозволено керувати транспортирними засобами категорії D.

Крім того, свідоцтво САК 338172 про реєстрацію транспортного засобу з номерним знаком НОМЕР_3 містить відомості: марка транспортного засобу ГАЗ, модель 322132-388, тип автобус-D.

Відомостей про кількість сидячих місць у транспортному засобі номерний знак НОМЕР_3 свідоцтво САК 338172 не містить.

Отже, суд першої інстанції обґрунтовано відхилив доводи скаржника про те, що відповідно до свідоцтва САК 338172 транспортний засіб номерний знак НОМЕР_3 має кількість сидячих місць з місцем водія 13, а отже є автобусом категорії D1.

Крім того, суд першої інстанції правильно врахував, що відповідачем не надано жодного доказу стосовно фактичної перевірки кількості місць у транспортному засобі номерний знак НОМЕР_3 . Доводи апеляційної скарги цей висновок не спростовують.

Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що спірна постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №004529 від 21 червня 2023 року є протиправною та підлягає скасуванню. Натомість, зворотні аргументи скаржника про правомірність спірної постанови №004529 свого підтвердження не знайшли.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Підсумовуючи, апеляційний суд дійшов висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права.

Керуючись ст. ст. 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2023 року у справі № 160/26740/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

суддяЯ.В. Семененко

Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено13.05.2024
Номер документу118958822
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —160/26740/23

Постанова від 06.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 13.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні