Справа №442/2563/23
Провадження №2/442/351/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 травня 2024 року Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області в складі головуючого - судді Крамара О.В. розглянувши в приміщенні суду в м. Дрогобичі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення з посади, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу-
встановив:
ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до відповідача, в якому просить: визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області від 03 березня 2023 року №240-к щодо звільнення ОСОБА_1 , помічника лікаря-епідеміолога Дрогобицького відділу Дрогобицького районного управління відповідно, з роботи відповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України з 09 березня 2023 року; поновити ОСОБА_1 на роботі в Дрогобицькому відділі Дрогобицького районного управління Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області на посаді помічника лікаря-епідеміолога з 10 березня 2023 року; стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 10 березня 2023 року до дати ухвалення судового рішення включно; судові витрати покласти на відповідача.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що вона працювала в Головному управлінні Держпродспоживслужби у Львівській області на посаді помічника лікаря-епідеміолога Дрогобицького відділу Дрогобицького районного управління. Наказом Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області від 03 березня 2023 року №240-к її звільнено з роботи відповідно до п.1 ч.1 ст. 40 КЗпП України з 09 березня 2023 року, (наказ отримано 09.03.2023)
Таке звільнення з роботи, вважає незаконним, оскільки Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області звільнило її за відсутності правових підстав та з порушенням установленого трудовим законодавством порядку (процедури) звільнення, а тому змушена звернутися з даним позовом в суд за захистом порушених прав.
09.01.2024 ухвалою в зазначеній справі відкрито провадження та постановлено розглядати дану справу в порядку спрощеного провадження без виклику сторін, встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву, пред`явлення зустрічного позову. Також позивачу встановлено п`ятиденний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив, а відповідачу п`ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення.
Дана ухвала надсилалась сторонам по справі.
Відповідно до ч. 5 ст.279ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Клопотання про розгляд справи за участю сторін від учасників судового процесу не надходило.
В матеріалах справи є відзив Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області на позовну заяву, в якому відповідач просить в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі.
У відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд дослідивши матеріали справи, встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Матеріалами справи встановлено та сторонами не оспорюється той факт, що ОСОБА_1 працювала в Головному управлінні Держпродспоживслужби у Львівській області на посаді помічника лікаря-епідеміолога Дрогобицького відділу Дрогобицького районного управління. Наказом Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області від 03 березня 2023 року №240-к її звільнено з роботи відповідно до п.1 ч.1 ст. 40 КЗпП України з 09 березня 2023 року.
З наказу від 03.03.2023 №240-к, з штатного розпису від 23 лютого 2022 року вбачається, що до звільнення з роботи позивач працювала на посаді помічника лікаря-епідеміолога в Дрогобицькому відділі Дрогобицького районного управління Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області, який був структурним підрозділом Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області.
Штатним розписом від 23.02.2022 встановлена чисельність працівників ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області в кількості 480 штатних одиниць.
В Дрогобицькому районному управлінні були встановлені наступні 19 шт.од.: начальник управління - 1 од.
- в Дрогобицькому відділі заступник начальника управління- начальник відділу - 1 од.; заступник начальника відділу - 1 од.; головний спеціаліст - 3 од.; провідний фахівець - 2 од.; помічник лікаря-епідеміолога - 3 од.
- в Трускавецькому відділі: начальник відділу - 1 од.; заступник начальника відділу - 1 од.; головний спеціаліст - 3 од.; провідний фахівець - 2 од.; помічник лікаря-епідеміолога - 1 од.
Наказом від 22 грудня 2022 року №212 введено в дію нову структуру та новий штатний розпис ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області, відповідно до яких чисельність працівників ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області встановлена 364 штатні одиниці.
Внаслідок змін в організації виробництва і праці: в ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області були ліквідовані Золочівське районне управління, Яворівське районне управління, Дрогобицький відділ та Трускавецький відділ Дрогобицького районного управління та створені Львівське міське управління, сектор документального забезпечення та комунікації управління фітосанітарної безпеки, управління правового забезпечення, відділ реєстрації сільськогосподарської техніки, сектор з питань запобігання та виявлення корупції, сектор підтримки користувачів та інженерної інфраструктури, відділ безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Дрогобицького районного управління та відділ державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Дрогобицького районного управління.
Дрогобицьке районне управління ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області ліквідоване не було: на відділ безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини і на відділ державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Дрогобицького районного управління були покладені такі ж функції, що і на Дрогобицький відділ та Трускавецький відділ Дрогобицького районного управління; посада помічника лікаря-епідеміолога, яку займала позивач до звільнення, скорочена не була. В результаті реорганізації кількість посад помічника лікаря-епідеміолога зменшилась з 4 шт.од. до 3 шт.од.
За змістом ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Вимогами ст. ст. 13, 76 ЦПК України визначено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом. При цьому, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу, який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу.
Положеннями ст. 43 Конституції України закріплено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.
Відповідно до ч.2 ст.40 КЗпП України звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.
Відповідно до ст.42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.
При рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається, зокрема, працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації.
Відповідно до ст.49-2 КЗпП України при вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.
Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації.
Штатний розпис - це документ, що встановлює для даного підприємства, установи, організації структуру, штати та посадові оклади працівників. У штатному розписі містяться назви посад, чисельність персоналу і оклади по кожній посаді, а затвердження керівником підприємства штатного розпису здійснюється шляхом видання спеціального локального нормативного акту (наказу), який визначатиме кількість працівників кожної професії з розподілом штатних одиниць по структурних підрозділах підприємства.
Скорочення чисельності та скорочення штату - поняття не тотожні. Чисельність працівників - це списочний склад працюючих, і скорочення чисельності передбачає зменшення їх кількості. Штат працівників - це сукупність посад, встановлених штатним розписом підприємства. Тому скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами.
При цьому, при скороченні штату кількість працівників може бути збільшена.
Прийняття, затвердження штатного розпису проводиться шляхом видання спеціальною локального нормативного акту - наказу.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.1 Закону України «Про зайнятість населення» вакансія - вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа.
Відповідно до ч.2 ст. 40, ч.3 ст. 49-2 КЗпП України: Власник є таким, що належно виконав вимоги щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.
При цьому роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.
Обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору. Роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду і які існували на день звільнення (ч.3 ст. 49-2 КЗпП України).
Із штатних розписів від 12.12.2022 та від 23.02.2022 вбачається, що в періоді з дати попередження позивачки про звільнення по дату її звільнення з роботи у ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області були вакантні посади в створених: Львівському міському управлінні - 24 шт.од.; секторі документального забезпечення та комунікації управління фітосанітарної безпеки - 4 шт.од.; відділі реєстрації сільськогосподарської техніки - 5 шт.од.; секторі підтримки користувачів та інженерної інфраструктури 3 шт.од.; відділі безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Дрогобицького районного управління - 8 шт.од.; відділі державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Дрогобицькою районного управління - 6 шт.од.
Проте, в періоді з дати попередження про наступне звільнення - 03 січня 2023 року, по дату звільнення з роботи - 09 березня 2023 року, вищеперелічені посади позивачці запропоновані не були.
Згідно листа ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області №07-13/425 від 25.01.2023, позивачці пропонувалися наступні вакантні посади: помічник лікаря-епідеміолога відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Львівського районного управління (вакантна посада); помічник лікаря-епідеміолога відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Самбірського районного управління (тимчасова вакантна посада до 27.06.2023 - на час відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку основного працівника); помічник лікаря-епідеміолога відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Яворівського районного управління (тимчасова вакантна посада - на час проходження військової служби основного працівника).
Оскільки в періоді з дати попередження про наступне звільнення - 03.01.2023, до дати звільнення з роботи - 09.03.2023, позивачу не були запропоновані усі наявні вакантні посади, які вона могла обіймати відповідно до своєї кваліфікації, то обов`язок щодо її працевлаштування ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області не виконало.
При звільненні позивачки з роботи ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області не визначало кваліфікацію, продуктивність праці усіх працівників ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області, які залишились працювати після 09.03.2023, в результаті чого не врахувало переважне право позивачки залишення на роботі (вища кваліфікація, вища освіта, середня спеціальна освіта, проходження спеціальних курсів, стаж роботи).
Порядок визначення продуктивності праці та кваліфікації працівників та правова позиція щодо застосування ст.42 КЗпП України наведені, зокрема, в Рекомендаціях щодо припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця №166 Міжнародної організації праці, відповідно до яких відбір роботодавцем працівників, трудові відносини з якими припиняються з причин економічного, технічного, структурного чи аналогічного плану, має проводитись на основі критеріїв, які визначаються завчасно і належним чином враховують як інтереси підприємства, установи або служби, так і інтереси працівників;
в листі Міністерства соціальної політики України від 21.05.2012 №80/06/187-12 "Про переважне право на залишення на роботі44.
В листі зазначено, що законодавством не передбачені критерії і порядок визначення працівників із більш високою кваліфікацією та продуктивністю праці.
На практиці для виявлення таких працівників роботодавцем робиться порівняльний аналіз продуктивності праці і кваліфікації працівників, у процесі якого, як правило, враховуються такі обставини: наявність відповідної освіти, післядипломної освіти, документів про підвищення кваліфікації, відсутність дисциплінарних стягнень, наявність заохочень за успіхи у роботі, отримання премій за виконання особливо важливих робіт, відсутність прогулів, відпусток без збереження заробітної плати, тривалого перебування на лікарняних листках, зауважень з боку адміністрації щодо строків і якості виконуваних завдань, обсяги виконуваних робіт тощо.
Отже, при звільненні позивачки з роботи ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області не врахувало її переважне право залишення на роботі, відтак, порушило встановлений трудовим законодавством порядок (процедуру) звільнення.
Звільнення працівника з підстав, не передбачених законом, або з порушенням установленого законом порядку свідчить про незаконність такого звільнення та тягне за собою поновлення порушених прав працівника.
Системний аналіз вимог законодавства свідчать про те, що Головне управління Держпродспоживслужби у Львівській області звільнило позивачку з роботи за відсутності правових підстав та з порушенням установленого трудовим законодавством порядку (процедури) звільнення, а тому звільнення є незаконним, а наказ від 03 березня 2023 року №240-к протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Відповідно до частини першої статті 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.
При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеною прогулу.
Що стосується позовних вимог в частині: стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу з 10 березня 2023 року по 03 травня 2023 року (включно), то суд виходить з наступного.
Згідно роз`яснень, викладених у п. 32 постанови Пленуму Верховного Суду України від 6 листопада 1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів» у випадках стягнення на користь працівника середнього заробітку за час вимушеного прогулу у зв`язку з незаконним звільненням або переведенням, відстороненням від роботи - невиконанням рішення про поновлення на роботі, затримкою видачі трудової книжки або розрахунку він визначається за загальними правилами обчислення середнього заробітку, виходячи із заробітку за останні два календарні місяці роботи.
Відповідно до п. 8 р. 4 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженої Кабінетом Міністрів України від 8 лютого 1995 року № 100, нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.
Після визначення середньоденної заробітної плати як розрахункової величини для нарахування виплат працівнику здійснюється нарахування загальної суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу, яка обчислюється шляхом множення середньоденної заробітної плати на кількість робочих днів у розрахунковому періоді.
Відповідно до довідки про заробітну плату за січень, лютий, березень 2023 року, заробітна плата позивачки за січень 2023 року становить 11011,00 грн., за лютий 2023 року -10510,50 грн.
Число робочих днів у січні 22 дні, в лютому 20 днів.
Середньоденна заробітна плата становить 512,42 грн. (11011,00 + 10510,50) / (22+20).
Отже, розмір середнього заробітку за час вимушеного прогулу, який підлягає виплаті позивачці за період з 10.03.2023 по 03.05.2024 (включно), становить 154750,84 грн.
Відповідно до п.6 ч.1 ст.264ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує питання як слід розподілити між сторонами судові витрати, а тому згідно з вимогами ст.141ЦПК України з відповідача слід стягнути в дохід держави 3633 грн. 60 коп. судового збору.
Керуючись ст. ст. 10, 12, 81, 258, 263-265, 268 ЦПК України, суд -
ухвалив:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення з посади, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу - задоволити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області від 03 березня 2023 року №240-к щодо звільнення ОСОБА_1 , помічника лікаря-епідеміолога Дрогобицького відділу Дрогобицького районного управління відповідно, з роботи відповідно до п.1 ч.1 ст.40 КЗпП України з 09 березня 2023 року.
Поновити ОСОБА_1 на роботі в Дрогобицькому відділі Дрогобицького районного управління Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області на посаді помічника лікаря-епідеміолога з 10 березня 2023 року.
Рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на роботі допустити до негайного виконання.
Стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 10 березня 2023 року по 03 травня 2024 року, в сумі 154750 грн. 84 коп.
Стягнути з Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області в користь держави 3633,60 грн судового збору.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Львівського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня проголошення рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 03.05.2024
Суддя О.В. Крамар
Суд | Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2024 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 118998243 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Цивільне
Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області
Крамар О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні