ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/21678/23 пров. № А/857/4663/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді: Матковської З.М.,
суддів: Гінди О.М., Ніколіна В.В.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року у справі №460/21678/23 за адміністративним позовом Приватного підприємства «ДЕНЕЙ» до Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації, Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, третя особа Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, наказу, зобов`язання вчинити дії (головуючий суддя першої інстанції Зозуля Д.П., час ухвалення - за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, місце ухвалення м. Рівне, дата складання повного тексту 25.01.2024),-
В С Т А Н О В И В :
Приватне підприємство «Деней» (далі позивач, ПП «Деней») звернулося до суду з позовом до Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації, Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування про визнання протиправним та скасування рішення Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, оформлене Протоколом № 2 від 16.03.2023, в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем на об`єкті конкурсу № 17; визнання протиправним та скасування Наказу Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 10 від 28.03.2023 в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту №17; зобов`язання Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації достроково в односторонньому порядку розірвати договір № 1782 від 29.03.2023 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування: Дубно АС Переросля, № 0526; Дубно АС Іваниничі, № 0525; Дубно АС Кам`яниця, № 0522; Млинів АС Дубно ч/з Хорупань, № 1122, укладений з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 ; зобов`язання Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації укласти договір про організацію перевезень пасажирів по об`єкту конкурсу № 17 за маршрутами Дубно АС Переросля, № 0526; Дубно АС Іваниничі, № 0525; Дубно АС Кам`яниця, № 0522; Млинів АС Дубно ч/з Хорупань, № 1122 з Приватним підприємством «Деней».
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Рівненською обласною державною адміністрацією було оголошено конкурс на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування, який відбувся 16.03.2023, зокрема, і по об`єкту №17: номери рейсів 0526 Дубно АС-Переросля; 0525 Дубно АС-Іваниничі; 0522 Дубно АС-Кам`яниця; 1122 Млинів АС-Дубно АС ч/з Хорупань. Для участі в зазначеному конкурсі по об`єкті № 17 подано свої заяви ФОП ОСОБА_1 та ПП «Деней». 16.03.2023 відбулося засідання обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, яке оформлене Протоколом № 2. На цьому засіданні розглянуто конкурсні пропозиції ПП «Деней» та ФОП ОСОБА_1 на об`єкт №17, сумарна кількість балів пропозицій перевізників-претендентів становить: у ПП «Деней» 15 балів, у ФОП ОСОБА_1 15 балів. В подальшому за результатами голосування про визначення переможцем конкурсу по об`єкту № 17 ФОП ОСОБА_1 підтримали всі члени конкурсної комісії, щодо голосування за ПП «Деней» утрималися. Після оголошення результатів голосування керівник ПП «Деней» ОСОБА_2 звернувся до конкурсного комітету з проханням обґрунтувати результати такого голосування, однак отримав відмову. На підставі Наказу Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 10 від 28.03.2023 Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 визнано переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту №17 та укладено з ним договір про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Позивач не погоджується з рішенням відповідачів про визнання ФОП ОСОБА_1 переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту №17. Подані ФОП ОСОБА_1 документи для участі в конкурсі є недостовірними, зазначені ним транспортні засоби систематично використовуються для участі в інших конкурсах на перевезення пасажирів. Вважає, що зазначене є порушенням умов конкурсу, ст. 45 Закону України «Про автомобільний транспорт» та п.12 Порядку № 1081, а відтак безумовною підставою для скасування оскаржуваних рішень та розірвання укладеного з ФОП ОСОБА_1 договору. Попри однакову кількість балів, набраних ФОП ОСОБА_1 та ПП «Деней», конкурсний комітет проголосував за третю особу, однак утримався від голосування за позивача, жодним чином не обґрунтувавши таке рішення. Такий порядок прийняття відповідачем-2 рішення є свавільним, необґрунтованим, упередженим та недобросовісним, що нівелює законність рішення про визначення переможцем конкурсу ФОП ОСОБА_1 . Просив задовольнити позов повністю.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року позовну заяву задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, оформлене Протоколом № 2 від 16.03.2023, в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем на об`єкті конкурсу № 17. Визнано протиправним та скасовано Наказ Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 10 від 28.03.2023 в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту №17. Зобов`язано Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації достроково в односторонньому порядку розірвати договір №1782 від 29.03.2023 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування: Дубно АС Переросля, № 0526; Дубно АС Іваниничі, № 0525; Дубно АС Кам`яниця, № 0522; Млинів АС Дубно ч/з Хорупань, № 1122, укладений з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 . Зобов`язано Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації, Обласний комітет з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування провести повторний розгляд конкурсних пропозицій перевізників-претендентів Приватного підприємства «Деней» та Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за об`єктом конкурсу № 17 за маршрутами Дубно АС Переросля, № 0526; Дубно АС Іваниничі, № 0525; Дубно АС Кам`яниця, № 0522; Млинів АС Дубно ч/з Хорупань, № 1122, з врахуванням правових висновків викладених у мотивувальній частині рішення суду. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто з Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації на користь Приватного підприємства «Деней» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 8052 гривні 00 копійок.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, третя особа Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу.
Апелянт вважає незаконним рішення суд першої інстанції, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому підлягає скасуванню.
В обґрунтування підстав для задоволення позовної заяви суд першої інстанції встановив, що ФОП ОСОБА_1 для участі у трьох конкурсах на право здійснення перевезення пасажирів, зокрема по об`єктам №17, №22 та №17, подано один резервний транспортний засіб - БАЗ А 079.45 д.н.з. НОМЕР_1 .
Проте судом першої інстанції взагалі не досліджувалось питання завантаженості та використання заявленого резервного автобусу БАЗ А079.45 д.н.з. НОМЕР_1 на інших об`єктах. Крім цього чинне законодавство України не забороняє перевізнику-претенденту подавати на об`єкти конкурсу транспортні засоби, які були запропоновані в інших конкурсах.
Вважає, що з врахуванням підпункту 4 пункту 12 Порядку проведення конкурсів на 11 транспортних засобів ФОП ОСОБА_1 повинно бути 1,1 транспортний засіб резервний (10 відсотків від загальної кількості транспортних засобів), тому, не є порушенням умов конкурсу чи вимог законодавства подання одного резервного транспортного засобу на два конкурси.
Також в апелянт вважає невірним висновок суду першої інстанції про те, що на момент подання документів ФОП ОСОБА_1 на конкурс, а також на момент проведення конкурсу автобус марки БАЗ А079.19 д.н.з. НОМЕР_2 використовувався як основний на інших маршрутах, що є недотриманням претендентом на перевезення пасажирів вимог та умов конкурсу, оскільки станом на день подання ФОП ОСОБА_1 документів на конкурс (заява від 22 лютого 2023 року), а також на день проведення конкурсу (16 березня 2023 року) транспортний засіб БАЗ А079.19 державний реєстраційний номер НОМЕР_2 не був задіяний у перевезеннях пасажирів на жодному із маршрутів, а тому висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, суперечать наявним матеріалам справи.
Крім цього, апелянт вказує на те, що спеціальним законодавством України, що регламентує порядок проведення конкурсів з перевезення пасажирів, не встановлено обов`язку конкурсної комісії, у надані обґрунтування щодо того чи іншого голосування, більше того, конкурсний комітет не приймає рішення про переможця конкурсу, а лише подає організатору перевезень пропозицію щодо визначення переможця конкурсу.
Просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Позивачем поданий відзив на апеляційну скаргу, суть якого зводиться до того, що рішення суду є законним та обґрунтованим, прийнятим з дотриманням норм процесуального права, при повному та всебічному з`ясуванні судом обставин, що мають значення для справи, доведеністю обставин, що мають значення для справи. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Відповідачем, управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації полані пояснення щодо апеляційної скарги. Вважає, що суд першої інстанції не врахував всіх обставин справи, неповно дослідив доводи і докази всіх учасників справи, що призвело до неправильного вирішення справи, тому просить суд при розгляді апеляційної скарги ФОП ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25.01.2024 у справі № 460/21678/23 врахувати пояснення управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації; апеляційну скаргу задовільнити, скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ПП «ДЕНЕЙ» повністю.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів виходить з наступного.
Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що Рівненською обласною державною адміністрацією було оголошено конкурс на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування, який відбувся 16.03.2023, зокрема, і по об`єкту №17: номери рейсів 0526 Дубно АС-Переросля; 0525 Дубно АС-Іваниничі; 0522 Дубно АС-Кам`яниця; 1122 Млинів АС-Дубно АС ч/з Хорупань.
Оголошення щодо проведення конкурсу затверджене в.о. начальника Управління інфраструктури та промисловості Рівненської облдержадміністрації ОСОБА_3 .
Відповідно до умов оголошення конкурс на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування проводиться відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт», Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою КМУ від 03.12.2008 № 1081, та розпорядженням голови облдержадміністрації від 27.05.2009 № 174 «Про затвердження умов проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування», зареєстрованого в Головному управління юстиції у Рівненській області 29.05.2009 № 38/880.
Порядком проведення конкурсу визначені вимоги щодо забезпечення на об`єкті конкурсу транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Також, передбачено вимоги щодо якості та безпеки перевезень пасажирів на внутрішньообласних маршрутах згідно з Порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженого наказом Мінтрансзв`язку України від 12.04.2007 № 285.
Відповідно до оголошення при визначенні переможця конкурсу враховуються такі умови: достатня, для обслуговування маршрутів, кількість автобусів, які відповідають умовам конкурсу, зареєстрованих на відповідного автомобільного перевізника згідно з чинним законодавством, та які не використовуються на інших маршрутах; наявність (у кількості не менше нормативу), характеристика та кількість резервних автобусів для заміни рухомого складу на автобусних маршрутах загального користування у разі виходу їх з ладу; наявність виробничої бази (власної чи орендованої); підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу; контроль технічного стану транспортних засобів перед виїздом; використання регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів; якість роботи автомобільного перевізника на внутрішньообласних маршрутах (регулярність виконання рейсів, скарги (подяки) громадян), якщо він працював на них раніше; наявність інвестицій (кредитів) на придбання рухомого складу; робота на маршруті у звичайному режимі руху; забезпечення дотримання умов галузевої та регіональної угод з оплати праці найманих працівників; планова вартість проїзду на маршруті; відповідність транспортних засобів вимогам Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту затверджених постановою КМУ від 18.02.1997 № 176, безпеці руху, охорони праці та екології, класифікації згідно з підпунктом 4.1.3 Порядку визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху затвердженому Мінтрансзв`язку України від 12.04.2007 № 285, належному технічному і санітарному стані, наявність відповідного сертифікату, комплектація транспортних засобів відповідно до вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 № 1306.
Документи для прийняття участі в конкурсі необхідно було подати до 15:00 години 24.02.2023 за адресою: 33028, майдан Просвіти, місто Рівне (Управління інфраструктури та промисловості облдержадміністрації).
Судом встановлено, що для участі в конкурсі на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування по об`єкту №17, який відбувся 16.03.2023, подано свої заяви ФОП ОСОБА_1 та ПП «Деней».
У заяві від 22.02.2023 керівником ПП «Деней» ОСОБА_2 вказано перелік автобусів для участі в конкурсі: БАЗ А079.23 д.н.з. НОМЕР_3 , 2007 року випуску, пасажиромісткість 28/30; БАЗ А079.23 д.н.з. НОМЕР_4 , 2006 року випуску, пасажиромісткість 28/29; БАЗ А079.23 д.н.з. НОМЕР_5 , 2008 року випуску, пасажиромісткість 28/30; БАЗ А079.23 д.н.з. НОМЕР_6 , 2006 року випуску, пасажиромісткість 22/38.
ФОП ОСОБА_1 у заяві від 22.02.2023 зазначено перелік автобусів для участі в конкурсі: БАЗ А079.19 д.н.з. НОМЕР_2 , 2009 року випуску, пасажиромісткість 26/38; I-VAN A07AI-60 д.н.з. НОМЕР_7 , 2008 року випуску, пасажиромісткість 26/39; БАЗ А079.25 д.н.з. НОМЕР_8 , 2007 року випуску, пасажиромісткість 30/28; БАЗ А079.45 д.н.з. НОМЕР_1 , 2011 року випуску, пасажиромісткість 14/33.
ФОП ОСОБА_1 та ПП «Деней» допущено до участі в конкурсі по об`єкту № 17.
Відповідно до протоколу №2 засідання обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування від 16.03.2023 сумарна кількість балів згідно переліку показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів становить: у ПП «Деней» 15 балів, у ФОП ОСОБА_1 15 балів.
У разі, коли перевізники-претенденти під час участі у конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах однієї територіальної громади набрали однакову кількість балів, переможець конкурсу визначається шляхом голосування.
Результати голосування про визначення переможцем конкурсу перевізника-претендента ПП «Деней» по об`єкту № 17: «за» немає; «проти» немає; «утримався» ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 - всього 9 голосів.
Результати голосування про визначення переможцем конкурсу перевізника-претендента ФОП ОСОБА_1 по об`єкту № 17: «за» ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , всього 9 голосів; «проти» немає; «утримався» немає.
Відповідно до Наказу Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 10 від 28.03.2023 Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 визнано переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту №17.
29.03.2023 між Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 та Управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації укладеного договір № 1782 про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування.
На підставі укладеного договору видано Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 дозвіл № 1782 для перевезення пасажирів на приміських маршрутах Дубно АС Переросля, № 0526; Дубно АС Іваниничі, № 0525; Дубно АС Кам`яниця, № 0522; Млинів АС Дубно ч/з Хорупань, № 1122.
Не погоджуючись з прийнятими наказами та рішенням про результати конкурсу, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції позов задовольнив частково з тих підстав, що відповідач жодним чином не обґрунтував прийняте рішення, яким надав перевагу ФОП ОСОБА_1 та крім цього, судом було встановлено подання неправдивих відомостей щодо кількості транспортних засобів на конкурс.
Апеляційний суд вважає висновки суду першої інстанції невірними з огляду на наступне.
Процедура підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування Законом України «Про автомобільний транспорт» (далі Закон № 2344-ІІІ), Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» (далі Порядок № 1081) та порядком проведення цього конкурсу відповідно до оприлюдненого оголошення.
Відповідно до ст. 44 Закону № 2344-ІІІ організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.
Згідно зі ч.2ст. 45 Закону № 2344-ІІІ до участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.
Відповідно до ст. 46 Закону № 2344-ІІІ, для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.
Пунктом 5 Порядку №1081 визначено, що метою визначення автомобільного перевізника на конкурсних засадах є: реалізація основних напрямів розвитку галузі автомобільного транспорту; створення безпечних умов для перевезення пасажирів автомобільним транспортом; покращення якості та доступності пасажирських перевезень; створення конкурентного середовища; забезпечення оновлення рухомого складу; підвищення рівня безпеки перевезень пасажирів; забезпечення виконання соціально значущих перевезень.
Відповідно до п. 8 Порядку № 1081, переможця чи переможців конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу.
Відповідно до п.12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) відповідно до вимог частини другої статті 45 Закону України «Про автомобільний транспорт» пропонує для використання на маршруті автобуси, переобладнані з вантажних автомобілів (інформація про призначення транспортного засобу надана заводом-виробником (його офіційним представництвом в Україні) та Головним сервісним центром МВС); 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів або дозволів. Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт»; 7) подав до участі в конкурсі більшу кількість автобусів, ніж це передбачено умовами конкурсу; 8) в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду не забезпечує можливість оплати проїзду з використанням електронного квитка, який підключається до банківської картки отримувача послуг за рішенням відповідних державних органів на безоплатній основі, особам, які відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» мають право на безоплатний проїзд.
Згідно з п.29 Порядку № 1081 для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України «Про автомобільний транспорт», за формою згідно з додатками 1-4. Перевірку поданих документів на відповідність обов`язковим і додатковим (за наявності) умовам конкурсу та наявності усіх документів, передбачених цим Порядком, проводить організатор перевезень.
Додатком 1 до Порядку №1081 встановлено форму заяви на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, до якої додаються: анкета про участь у конкурсі; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті, разом з копіями сертифікатів відповідності та екологічності; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; копію податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ) за останній квартал; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.
Додатком 4 до Порядку №1081 встановлено форму анкети до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів або продовження строку дії договору (дозволу), у якій претендентом зазначаються відомості про договір (дозвіл), про те, ким і на який період укладений (виданий) як переможцю попереднього конкурсу (за наявності); відомості про документи, що підтверджують право власності чи користування земельними ділянками, а також право власності чи користування приміщеннями, де забезпечується проведення медичного огляду водіїв, їх стажування та інструктажі, а також огляд технічного стану автобусів та їх зберігання.
Відповідно до п.32 Порядку №1081 до заяви про участь у конкурсі автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
Згідно з п.37 Порядку №1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених його пунктом 29, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.
Відповідно до п.41 Порядку № 1081 під час проведення конкурсу представники організатора та органів державного контролю, які входять до складу конкурсного комітету, відповідно до їх компетенції надають інформацію про діяльність перевізника - претендента. Представники органів державного контролю несуть персональну відповідальність за достовірність поданої інформації відповідно до законодавства.
Відповідно до п.67 Порядку №1081 інформація, що міститься в документах, поданих претендентами-перевізниками для участі в конкурсі, повинна бути достовірною за станом на момент подачі документів для участі в конкурсі. Таким чином, перевізник допускається до участі у конкурсі по результатам перевірки його відомостей робочим органом, і рішення про допуск (чи не допуск) перевізника до участі у конкурсі має бути прийнято до початку проведення конкурсу.
Як уже зазначалось вище, у лютому 2023 року Рівненською обласною державною адміністрацією було оголошено конкурс на право здійснення перевезення пасажирів на приміських та міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування, який відбувся 16 березня 2023 року, зокрема і по об`єкту №17 (номери рейсів 0526 Дубно АС-Переросля, 5(4) об.р.; 0525 Дубно АС-Іваниничі, 4 об.р.; 0522 Дубно АС-Кам`яниця, 3 об.р.; 1122 Млинів АС-Дубно АС ч/з Хорупань, 4 об.р.).
У оголошені було зазначено, що при визначенні переможця конкурсу враховуються, серед іншого, такі умови: достатня, для обслуговування маршрутів, кількість автобусів, які відповідають умовам конкурсу, зареєстрованих на відповідного автомобільного перевізника згідно з чинним законодавством, та які не використовуються на інших маршрутах.
16.03.2023 відбулось засідання конкурсного комітету при Рівненській обласній державній адміністрації по визначенню пасажирських перевізників на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Рівненської області, хід ведення якого відображений у протоколі № 2 від 16.03.2023.
ФОП ОСОБА_1 надано відомості про наступні автобуси для участі в конкурсі по об`єкту № 17: БАЗ А079.19 д.н.з. НОМЕР_2 , 2009 року випуску, пасажиромісткість 26/38; I-VAN A07AI-60 д.н.з. НОМЕР_7 , 2008 року випуску, пасажиромісткість 26/39; БАЗ А079.25 д.н.з. НОМЕР_8 , 2007 року випуску, пасажиромісткість 30/28; БАЗ А079.45 д.н.з. НОМЕР_1 , 2011 року випуску, пасажиромісткість 14/33.
Суд першої інстанції свій висновок про протиправність рішення обґрунтовував тим, що на момент подання документів ФОП ОСОБА_1 на конкурс, а також на момент проведення конкурсу, автобус марки БАЗ А079.19 д.н.з. НОМЕР_2 використовувався як основний на інших маршрутах, що є недотриманням претендентом на перевезення пасажирів вимог та умов конкурсу.
Отже, суд констатував, що використання заявленого на конкурс транспортного засобу для здійснення перевезень за іншими маршрутами є свідченням того, що перевізник ФОП ОСОБА_1 подав недостовірну інформацію і на підставі вимог п.12 Порядку № 1081 такий перевізник не міг бути допущений до участі у конкурсі.
Колегія суддів апеляційного суду вважає вказаний висновок суду невірним та погоджується з доводами апелянта з огляду на наступне.
Однією з умов недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента є недостатня кількість транспортних засобів для виконання перевезень, затверджена обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів та дозволів (підпункт 4 пункту 12 Порядку проведення конкурсу).
Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень (підпункт 4 пункту 12 Порядку проведення конкурсу).
Згідно інформації Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (лист від 08 березня 2023 року № 1936/52.1/15-23) за ФОП ОСОБА_1 закріплено 11 транспортних засобів.
Таким чином, з врахуванням підпункту 4 пункту 12 Порядку проведення конкурсів на 11 транспортних засобів ФОП ОСОБА_1 повинно бути 1,1 транспортний засіб резервний (10 відсотків від загальної кількості транспортних засобів).
З урахуванням наведеного, не є порушенням умов конкурсу чи вимог законодавства подання одного резервного транспортного засобу на два конкурси.
Станом на день подання документів для участі в конкурсі 16 березня 2023 року та на день проведення конкурсу у ФОП ОСОБА_1 було чотири діючих договори про організацію перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території Рівненської області.
Відповідач вказував, що автобус БАЗ А079.45 задіяний як резервний лише на двох маршрутах, а саме згідно договорів №1733 та №1739, та відсоток такого задіяння становить лише 20%.
Верховним Судом у постанові від 20 лютого 2018 року у справі № 823/136/15 сформовано правову позицію, відповідно до якої чинне законодавство України не забороняє перевізнику-претенденту подавати на об`єкти конкурсу транспортні засоби, які були запропоновані в інших конкурсах.
У постанові від 22 грудня 2020 року у справі №400/3959/19 Верховний Суд погодився з висновком викладеним у справі №823/136/15 та не знайшов правових підстав для відступу від такого висновку.
30 листопада 2020 року та 20 лютого 2023 року на підставі письмових заяв ФОП ОСОБА_1 транспортний засіб БАЗ А079.19 д.н.з. НОМЕР_2 було замінено на інші.
За результатами розгляду заяви ФОП ОСОБА_1 управлінням інфраструктури та промисловості Рівненської ОДА укладено із ФОП ОСОБА_1 додаткову угоду про внесення змін до договору від 03 серпня 2021 року № 1733, згідно якої основний транспортний засіб марки БАЗ А079.19 державний реєстраційний номер НОМЕР_2 замінено на транспортний засіб марки БАЗ державний реєстраційний номер НОМЕР_9 .
Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації у своєму відзиві на позовну заяву зазначило, що правових підстав для відмови у задоволенні вказаних заяв не було, оскільки запропоновані транспортні засоби відповідали вимогам Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176; безпеці руху, охороні праці, класифікації згідно з Порядком визначення класу комфортності автобусів, сфери їхнього використання за видами сполучень та режимами руху, затвердженому наказом Мінтрансзв`язку України від 12.04.2007 № 285; належному технічному і санітарному стану.
Таким чином, станом на день подання ФОП ОСОБА_1 документів на конкурс (заява від 22 лютого 2023 року), а також на день проведення конкурсу (16 березня 2023 року) транспортний засіб БАЗ А079.19 державний реєстраційний номер НОМЕР_2 не був задіяний у перевезеннях пасажирів на жодному із маршрутів, а тому висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, суперечать наявним матеріалам справи.
Таким чином з урахуванням наведених вище обставин справи, апеляційний суд вважає невірним висновок суду першої інстанції про те, що використання заявленого на конкурс транспортного засобу для здійснення перевезень за іншими маршрутами є свідченням того, що перевізник - ФОП ОСОБА_1 подав недостовірну інформацію і на підставі вимог п. 12 Порядку № 1081 такий перевізник не міг бути допущений до участі у конкурсі.
Такий висновок суду першої інстанції суперечить правовому висновку Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 23.06.2021 по справі № № 460/3147/19, де Суд зазначив: «... недостовірність наданої претендентом-перевізником інформації чи подання документів не у повному обсязі може бути встановлена лише на підставі підтвердженими судами факту невідповідності вимогам Порядку № 1081 поданих перевізником-претендентом документів для участі у конкурсі та не може бути установлена на підставі інших документів чи зазначення відомостей, надання яких до участі у конкурсі не завбачено Законом України «Про автомобільний транспорт» та Порядком № 1081.
Отже, інформація, зазначена в листі КТ «РІВНЕ-ПАС» від 24.10.2023 не могла і не може бути підставою для недопущення ФОП ОСОБА_1 для участі у конкурсі, оскільки, організатор перевезень не має обов`язку отримувати таку інформацію, перевізник-претендент не має обов`язку надавати таку інформацію, відтак таких відомостей фізично не існувало на день проведення конкурсу (16.03.2023).
Що стосується висновків суду першої інстанції про те, що у ФОП ОСОБА_1 недостатньо транспортних засобів для виконання перевезень, оскільки було встановлено, що для участі у трьох конкурсах на перевезення пасажирів останнім подано один резервний транспортний засіб - БАЗ А 079.45, реєстраційний номер НОМЕР_1 , то апеляційний суд вважає їх необґрунтованими з урахуванням наведених вище обставин справи та наведених вище правових позицій Верховного Суду.
Судом першої інстанції не було встановлено скільки та які саме із наявних у позивача транспортних засобів (автобусів) задіяно для надання послуг за іншими чинними договорами (якими саме) на здійснення перевезень, зокрема із врахуванням графіків їхнього задіяння для надання таких послуг на постійній основі та визначення транспортних засобів (автобусів) як резервних за іншими чинними договорами на здійснення перевезень у порівнянні з графіком надання послуг за маршрутами, на які відбувається конкурс, хоча відповідач у відзиві зазначав про кількість автобусів у ФОП ОСОБА_1 , зокрема на вказану вище інформацію Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (лист від 08 березня 2023 року №1936/52.1/15-23), відповідно до якої, за ФОП ОСОБА_1 закріплено 11 транспортних засобів.
Щодо обґрунтованості рішення відповідача.
16.03.2023 відбулося засідання обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, яке оформлене протоколом № 2.
На цьому засіданні розглянуто конкурсні пропозиції ПП «Деней» та ФОП ОСОБА_1 на об`єкт №17 (номери рейсу 0526 Дубно АС-Переросля, 5(4) об.р.; 0525 Дубно АС-Іваниничі, 4 об.р.; 0522 Дубно АС-Кам`яниця, 3 об.р.; 1122 Млинів АС-Дубно АС ч/з Хорупань, 4 об.р.).
ПП «Деней» та ФОП ОСОБА_1 отримали однакову кількість балів, по 15 балів кожен.
У разі, коли перевізники-претенденти під час участі у конкурсі з перевезення пасажирів на внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах однієї територіальної громади набрали однакову кількість балів, переможець конкурсу визначається шляхом голосування.
Як уже зазначалось вище, відповідно до результатів про визначення переможцем конкурсу перевізника-претендента ПП «Деней» по об`єкту № 17: «за» - немає; «проти» - немає; «утримався» - 9 голосів.
За результатами про визначення переможцем конкурсу перевізника-претендента ФОП ОСОБА_1 по об`єкту № 17: «за» - 9 голосів; «проти» - немає; «утримався» - немає.
Отже, конкурсний комітет проголосував за третю особу ФОП ОСОБА_1 ..
Суд першої інстанції свій висновок про протиправність оскаржуваного рішення відповідача обґрунтував тим, що конкурсний комітет жодним чином не обґрунтувавши вказане вище рішення за результатами голосування.
З цього приводу апеляційний суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон) визначено, що організація пасажирських перевезень на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території області покладається на обласні державні адміністрації.
Відповідно до статті 43 Закону визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюються виключно на конкурсних засадах. Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).
Частиною 1 статті 44 Закону визначено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 02 вересня 2019 року №765 «Про організацію пасажирських перевезень на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування» на Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації покладені обов`язки, серед іншого, щодо проведення конкурсів на перевезення пасажирів на внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування та визначення умов перевезень; укладення договору із автомобільним перевізником - переможцем конкурсу на право здійснення перевезень пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, та контролю за виконанням умов договору.
Згідно з частиною 12 статті 44 Закону для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.
Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16 січня 2023 року № 10 внесено зміни до розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 07 лютого 2009 року № 34, якими затверджено новий склад обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування.
Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України (частина 15 статті 44 Закону).
Відповідно до статті 45 Закону у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.
Частина 2 статті 45 Закону визначає виключний перелік автомобільних перевізників, які до участі в конкурсі не допускаються, зокрема: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнання з вантажних транспортних засобів.
Згідно зі статтею 46 Закону для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті із зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документи, що підтверджують внесення плати за участь у конкурсі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року №1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок проведення конкурсу).
Порядок проведення конкурсу №1081 визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області, на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі області, на міських, приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі однієї територіальної громади.
Згідно із пунктом 12 Порядку проведення конкурсу організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3)відповідно до вимог частини 2 статті 45 Закону пропонує для використання на маршруті автобуси, переобладнані з вантажних автомобілів 9інформація про призначення транспортного засобу надана заводом-виробником (його офіційним представником в Україні) та Головним сервісним центром МВС); 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинним договорів або дозволів. Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків необхідної кількості автобусів для виконання перевезень; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (якщо були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених статтею 44 Закону; 7) подав до участі в конкурсі більшу кількість автобусів, ніж це передбачено умовами конкурсу; 8) в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду не забезпечує можливість оплати проїзду з використанням електронного квитка, який підключається до банківської картки отримувача послуг за рішенням відповідних державних органів на безоплатній основі, особам, які відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» мають право на безоплатний проїзд.
Пунктом 27 вказаного вище Порядку передбачено, що члени конкурсного комітету: беруть участь в обговоренні, розгляді оцінки пропозицій за бальною системою та зіставленні конкурсних пропозицій перевізників-претендентів та внутрішньообласних маршрутах та маршрутах в межах території однієї територіальної громади і забезпечують прийняття рішення щодо результатів конкурсу на таких маршрутах та подають організатору перевезень пропозицію щодо переможця конкурсу; мають право на ознайомлення з усіма матеріалами, що стосуються перевізників- претендентів, а також на відображення своєї окремої думки у протоколі засідання комітету на підставі інформації, що підтверджене документально та врахування якої не порушуватиме процедуру проведення конкурсу; зобов`язані дотримуватися норм законодавства, цього Порядку, об`єктивно та неупереджено розглядати конкурсні пропозиції перевізників-претендентів.
Апеляційний суд зауважує, що голосуючи і надаючи перевагу одному з перевізників, законодавство не визначає критеріїв, якими при цьому повинні керуватися члени конкурсного комітету.
Крім цього, суд погоджується із доводами апелянта про те, що позивач зазначаючи про незгоду із результатами голосування, водночас не наводить жодних обґрунтованих порушень, що були допущені конкурсною комісією при проведенні такого та визначенні переможця за результатами голосування.
Також колегія суддів апеляційного суду зауважує, що відповідач вказував про те, що якщо порівняти відомості про автобуси ФОП ОСОБА_1 та ПП «ДЕНЕЙ», то ФОП ОСОБА_1 пропонував на конкурс новіші транспортні засоби за роком випуску ніж ПП «ДЕНЕЙ».
Судом ураховується, що на адресу організатора перевезень звернулася Семидубська сільська рада Дубенського району (лист від 06 березня 2023 року №96) про те, що на території Семидубської громади проживає багато людей з обмеженими фізичними можливостями через що, є гостра необхідність в забезпеченні перевезень пасажирів цієї громади транспортом, який буде пристований до таких перевезень.
Тому, надаючи перевагу як переможцю конкурсу ФОП ОСОБА_1 .. обласний комітет з проведення конкурсів взяв до уваги той факт, що один з транспортних засобів (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ), який заявлявся на конкурс даним претендентом пристосований для перевезення людей з обмеженими фізичними можливостями.
Як уже зазначалось вище, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з Рекомендацією №R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятою Комітетом Міністрів Ради Європи 11.05.1980 року на 316-й нараді заступників міністрів, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційним є повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) обрати один з кількох варіантів рішення.
У цій справі, судом надається оцінка оскаржуваним рішенням відповідача, які винесені останнім саме з тих мотивів, що були предметом перевірки на підставі досліджених у справі доказів та з урахуванням доводів та заперечень сторін саме щодо цих доказів та обставин.
Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України.
Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є контроль за законністю прийняття рішень.
Виходячи зі змісту положень Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Перевіривши правомірність прийнятих відповідачем рішень згідно до вимог ч.2 ст.2 вказаного Кодексу, суд приходить до висновку, що рішення Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, оформлене Протоколом №2 від 16.03.2023, в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем на об`єкті конкурсу № 17, а також Наказ Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації № 10 від 28.03.2023 в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту № 17 вказаним вище критеріям відповідають, тому відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування.
З урахуванням наведеного позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішення Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, оформлене Протоколом № 2 від 16.03.2023, в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем на об`єкті конкурсу №17 та Наказу Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації №10 від 28.03.2023 в частині визнання Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 переможцем конкурсу на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування по об`єкту №17 задоволенню не підлягають.
Відповідно як похідні не підлягають задоволенню вимоги про зобов`язання вчинити дії.
Вказані вище обставини є безумовною підставою для скасування рішення суду першої інстанції.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Відповідно до ч. 1 ст. 315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвали нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права та невірно встановлено обставини у справі, тому апеляційна скарга третьої особи - фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню та апеляційним судом приймається нова постанова про відмову у задоволення позовних вимог Приватного підприємства «ДЕНЕЙ» до Управління інфраструктури та промисловості Рівненської обласної державної адміністрації, Обласного комітету з проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування, третя особа Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, наказу, зобов`язання вчинити дії з наведених вище підстав.
Щодо судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено, судові витрати по сплаті судового збору відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 25 січня 2024 року у справі №460/21678/23 скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Головуючий суддя З. М. Матковська судді О. М. Гінда В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2024 |
Оприлюднено | 17.05.2024 |
Номер документу | 119054619 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні