Ухвала
від 14.05.2024 по справі 300/4659/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

про відкриття касаційного провадження

14 травня 2024 року

м. Київ

справа №300/4659/23

адміністративне провадження №К/990/16660/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Єзерова А.А. та Чиркіна С.М., перевіривши касаційну скаргу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року

у справі №300/4659/23

за позовом ОСОБА_1

до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти

про визнання протиправними та скасування рішень,

УСТАНОВИВ:

У липні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти про визнання протиправним та скасування рішення Комітету з питань етики Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти №16 (29) від 25 травня 2023 року та рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 27 червня 2023 року про виявлення порушення академічної доброчесності у вигляді академічного плагіату у дисертації ОСОБА_1 на тему "Інститут уповноважених у здійсненні Голодомору-геноциду 1932-1933 років в УСРР".

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року позов задоволено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року скасовано рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Комітету з питань етики Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти №16 (29) від 24 травня 2023 року і ухвалено в цій частині нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову.

В іншій частині рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року залишено без змін.

Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти (далі - скаржник, Агентство) 29 квітня 2024 року, тобто в межах строку на касаційне оскарження, звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду.

Судом перевірено зарахування коштів на рахунок Державної казначейської служби України.

Розглядаючи питання щодо можливості відкриття касаційного провадження у цій справі, колегія суддів виходить із наступного.

Відповідно до частин першої та четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, зокрема, у випадках: відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу; суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу.

У касаційній скарзі Агентство зазначає, що судами першої і апеляційної інстанцій під час розгляду справи неправильно застосовані положення частини сьомої статті 28-1 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" від 26 листопада 2015 року №848-VIII (далі - Закон №848-VIII), частини дев`ятої статті 19 Закону України "Про вищу освіту" від 01 липня 2014 року №1556-VII (далі - Закон №1556-VII), Порядку присудження та позбавлення наукового ступеня доктора наук, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2021 року №1197 (далі - Порядок №1197), Порядку присудження наукових ступенів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 липня 2013 року №567 (далі - Порядок №567), та порушили положення пункту 1 частини першої статті 238 КАС України, за відсутності висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах.

Обґрунтовуючи порушення судами першої і апеляційної інстанцій норм процесуального права, відповідач вважає, що спір не підлягає розгляду у порядку адміністративного судочинства, оскільки Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти не є суб`єктом владних повноважень, не здійснює державно-владних повноважень та не відповідає критеріям, визначеним чинним законодавством, як орган державної влади.

Скаржник вважає необґрунтованим висновки судів першої і апеляційної інстанцій про наявність підстав для повторного надання оцінки фактам, викладеним у скарзі, на наявність/відсутність академічного плагіату у дисертації ОСОБА_1 на тему "Інститут уповноважених у здійсненні Голодомору-геноциду 1932-1933 років в УСРР", після дослідження таких Міністерством освіти і науки України.

Відповідач також не погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій, які застосовуючи пункт 29 Порядку №567, зазначили, що повторний розгляд дисертації та атестаційної справи у Міністерстві освіти і науки України здійснюється за рішенням суду із залученням фахівців, які не брали участі у попередній експертизі.

Крім того, скаржник вважає необґрунтованим висновок судів першої і апеляційної інстанцій про те, що Національне агентство та його Комітет з питань етики не обґрунтували та не підтвердили належними і допустимим доказами, що за результатами розгляду скарги, оригінальність тексту наукової роботи становить менше 80%, а обмежились лише наведенням збігів у поданій таблиці, долученій до скарги.

Так на думку відповідача, суди першої і апеляційної інстанцій необґрунтовано називали розгляд скарги ОСОБА_2 та інших скаржників повторним розглядом, оскільки залишили поза увагою той факт, що Міністерство освіти і науки України та Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти є різними установами, які керуються різними нормативно-правовими актами, мають різну правосуб`єктність та наділені різними повноваженнями. В свою чергу Агентство не підзвітне та не підконтрольне Міністерству освіти і науки України.

Відповідач зазначає, що скарга, яка надійшла до Агентства, та скарга до Міністерства освіти і науки України за змістом та по суті є абсолютно різними, оскільки звертаючись до Міністерства, скаржники просили провести перевірку дисертації позивача та скасувати рішення спеціалізованої вченої рали Д 27.053.01 Університету Григорія Сковороди в Переяславі про присудження ОСОБА_1 ступеня доктора історичних наук, а звертаючись до відповідача скаржники просили провести перевірку дисертації позивача з метою подальшого скасування рішення Міністерства освіти і науки України про присудження наукового ступеня. Тобто судами помилково ототожнено не лише самі скарги, а й процедури розгляду таких скарг і прирівняно повноваження Міністерства освіти і науки України до повноважень Агентства.

До того ж скаржник вказує на частину сьому статті 28-1 Закону №848-VIII, у якій зазначено, що лише Агентство наділене повноваженнями встановлювати факти академічного плагіату щодо вже присудженого наукового ступеня, а Міністерство освіти і науки України у даному випадку приймає рішення на підставі інформації, наданої Агентством.

На думку скаржника, суди першої і апеляційної інстанцій не перевірили дотримання процедури Агентством при встановленні фактів академічного плагіату.

При цьому судами було здійснено втручання у дискрецію відповідача, оскільки суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, адже він не є спеціалізованою установою у відповідній сфері і тому така оцінка виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суд вправі перевіряти лише законність спірного рішення в межах дотримання процедури прийняття такого рішення.

Проаналізувавши підстави, на яких подано касаційну скаргу, враховуючи доводи скаржника, зазначені в обґрунтування необхідності прийняття її до розгляду касаційним судом, колегія суддів погоджується з необхідністю здійснити касаційний перегляд рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року, з метою перевірки застосування положень частини сьомої статті 28-1 Закону №848-VIII, частини дев`ятої статті 19 Закону №1556-VII, Порядку №1197, Порядку №567, дотримання пункту 1 частини першої статті 238 КАС України та з метою формування відповідного правового висновку Верховним Судом.

Верховний Суд також зазначає, що справа становить значний суспільний інтерес, а перегляд оскаржуваних судових рішень у касаційному порядку у цій справі може мати значення для формування єдиної правозастосовчої практики у подібних правовідносинах.

Касаційна скарга відповідає вимогам статті 330 КАС України, підстави для повернення касаційної скарги чи відмови у відкритті касаційного провадження відсутні.

Керуючись статтями 248, 328, 334, 335, 338, 355, 359 КАС України, Суд, -

УХВАЛИВ:

1. Відкрити касаційне провадження за касаційною скаргою Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09 жовтня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року у справі №300/4659/23 за позовом ОСОБА_1 до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти про визнання протиправними та скасування рішень.

2. Витребувати з Івано-Франківського окружного адміністративного суду справу №300/4659/23.

3. Надіслати учасникам справи копії касаційної скарги та доданих до неї матеріалів (за їх наявності) разом з ухвалою про відкриття касаційного провадження.

4. Встановити для учасників справи десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для подання до суду касаційної інстанції відзиву на касаційну скаргу (у формі, встановленій частинами першою та другою статті 338 КАС України з висловленням позиції стосовно кожної з підстав касаційного оскарження: неправильного застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права), доказів надсилання (надання) копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи.

5. Роз`яснити учасникам справи, що у разі не виконання процесуальних обов`язків, зокрема ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу, зловживання процесуальними правами, вчинення дій або допущення бездіяльності з метою перешкоджання судочинству, суд, відповідно до статті 149 КАС України, може застосувати заходи процесуального примусу.

7. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Я.О. Берназюк

Судді А.А. Єзеров

С.М. Чиркін

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення14.05.2024
Оприлюднено16.05.2024
Номер документу119055067
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —300/4659/23

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Кривенда Олег Вікторович

Ухвала від 31.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Кафарський В.В.

Ухвала від 29.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Постанова від 20.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні