Постанова
від 09.05.2024 по справі 914/72/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" травня 2024 р. Справа №914/72/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючої суддіОрищин Г.В.,

суддівГалушко Н.А.

Желіка М.Б.

секретар судового засідання Хом`як Х.А.

розглянувши апеляційну скаргу Стрийської міської ради

на рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2023 (повний текст рішення складено 11.01.2024, суддя Гоменюк З.П.)

у справі № 914/72/23

за позовом Стрийської міської ради, м. Стрий, Львівська область

до відповідача 1 Колективного підприємства «Спец Енерго Сервіс», м. Стрий, Львівська область

до відповідача 2 Товариства з обмеженою відповідальністю «Феєрія Розваг», м. Стрий, Львівська область

про розірвання договору оренди землі від 24.10.2018 року та стягнення 64184,12 грн орендної плати за користування земельною ділянкою

за участю представників:

від позивача Темник Н.С.

від відповідача Дейнега В.С.

04.01.2023 Стрийська міська рада звернулася до Господарського суду Львівської області з позовними вимогами до Колективного підприємства «Спец Енерго Сервіс» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Феєрія Розваг» про розірвання договору оренди землі від 24.10.2018 і стягнення 547324,00 грн орендної плати за користування земельною ділянкою.

Господарський суд Львівської області в рішенні від 13.12.2023 в задоволенні позовних вимог Стрийської міської ради відмовив, з огляду на такі обставини:

-з КП «Спец Енерго Сервіс» за рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року у справі №380/2429/23 до бюджету було стягнуто 478456, 87 грн за період заборгованості з 31.05.2021 року по 30.01.2023, відтак стягнення заборгованості з КП «Спец Енерго Сервіс», заявленої позивачем станом на 06.10.2022 року, буде подвійним стягненням з боржника. Заявлене позивачем зменшення позовних вимог до 64184,12 грн за період січень, лютий, березень 2023 року за своєю суттю є зміною підстав та предмету позову, що виходить за межі заявлених первинних позовних вимог (позовна заява зареєстрована Господарським судом Львівської області 04.01.2023 року);

- суд, на підставі поданих доказів, встановив, що відповідачем-1 не вчинялися умисні дії щодо ухилення від сплати орендної плати за договором оренди землі, а виникнення заборгованості у КП «Спец Енерго Сервіс» було спричинено діями ТОВ «Феєрія Розваг», яка одночасно є другим орендарем за договором оренди землі. Водночас, відсутні підстави стверджувати про те, що Стрийська міська рада через несплату орендних платежів була позбавлена можливості отримати те, на що вона очікувала при укладенні договору оренди землі, оскільки у судовому порядку за позовом Головного управління ДПС у Львівській області з КП «Спец Енерго Сервіс» стягнуто заборгованість за договором оренди земельної ділянки, відтак, державний бюджет отримав зазначені грошові кошти. Разом з тим, дострокове розірвання договору оренди землі на вимогу Стрийської міської ради позбавить місцевий бюджет можливості в подальшому отримувати грошові кошти від здачі такої в оренду, адже на зазначеній земельній ділянці перебуває цілісний майновий комплекс, що є власністю відповідача-1. Таким чином, зазначений спосіб захисту, обраний позивачем у вигляді дострокового розірвання договору оренди землі є неефективним та таким, що може у майбутньому завдати шкоди державному та місцевому бюджетам.

Позивач не погодився з ухваленим рішенням та оскаржив його в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду, звернувшись з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вказане рішення, а його позовні вимоги задоволити, покликаючись на таке:

-позивач стверджує про систематичне порушення відповідачами умов укладеного договору та не сплату орендної плати від 24.10.2018 до часу звернення до суду з даним позовом та зазначає, що у ТОВ «Феєрія Розваг» наявна заборгованість в сумі 338429,07 грн, а в КП «Спец Енерго Сервіс» у сумі 547324,48 грн. Проте, внаслідок задоволення позовних вимог ГУ ДПС у Львівській області рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.10.2021 року у справі №380/12652/21 з КП «Спец Енерго Сервіс» було стягнуто заборгованість по орендні платі за користування земельною ділянкою у розмірі 217453,33 грн, а рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року у справі №380/2429/23 з КП «Спец Енерго Сервіс» стягнуто заборгованість по орендні платі за користування земельною ділянкою у розмірі 478456,87 грн, позивач просить суд зменшити позовні вимоги та стягнути з відповідача-1 заборгованість за договором оренди землі у сумі 64184,12 грн. В усно наданих поясненнях представник позивача зазначив, що заявлена сума 64184,12 грн нараховується як борг по сплаті орендної плати за період січень, лютий, березень 2023 року;

-як на підставу для розірвання договору оренди земельної ділянки позивач покликається на несплату відповідачами орендної плати за користування земельною ділянкою.

03.05.2024 Стрийська міська рада подала пояснення щодо заявленого позову, проте вказані пояснення залишаються судовою колегією без розгляду у відповідності до вимог ст. 170 ГПК України, оскільки підписані особою, повноваження якої не підтверджені належними та допустимими доказами.

Відповідачі своїм правом, наданим ст. 263 ГПК України, не скористалися, відзивів на апеляційну скаргу не подали.

Процесуальний хід розгляду апеляційної скарги відображений у відповідних ухвалах Західного апеляційного господарського суду.

В дане судове засідання прибули представники позивача та відповідача-1, які підтримали свої доводи та міркування щодо обставин даної справи.

Відповідач-2 участі уповноваженого представника не забезпечив, причини неявки суду не повідомив, хоча своєчасно та належним чином був повідомлений про час та місце розгляду апеляційної скарги.

Враховуючи ту обставину, що ухвалами суду участь уповноважених представників в судове засідання обов`язковою не визнавалась, з огляду на строки розгляду апеляційної скарги, передбачені ст. 273 ГПК України, судова колегія дійшла висновку про можливість завершити розгляд справи за відсутності представника відповідача-2.

Заслухавши пояснення представників сторін, що прибули в судове засдіання, розглянувши матеріали справи, оцінивши подані сторонами докази на відповідність їх фактичним обставинам і матеріалам справи, судова колегія вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення відсутні, з огляду на наступне:

Згідно з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, Стрийська міська рада є власником земельної ділянки загальною площею 0,9219 га за, кадастровий номер 4611200000:11:002:0082, яка розташована за адресою: Львівська область, м. Стрий, вул. Сколівська, 9.

24.10.2018 року, на підставі рішення XVII сесії VII демократичного скликання Стрийської міської ради №598 від 11.09.2018 року, між Стрийською міською радою (далі - орендодавець), ТОВ «Феєрія Розваг» (далі - орендар) та КП «Спец Енерго Сервіс» (далі - орендар) було укладено договір оренди землі, за умовами якого земельна ділянка була передана в оренду орендарям у спільне користування, відносно розташованого майнового комплексу на земельній ділянці (надалі - договір).

Відповідно до п. 2 договору в оренду передано земельну ділянку загальною площею 0,9219 га, у тому числі: тимчасова - 0,0252 га, 0,0492 га, відведена під будівництво (будівництво не розпочато) - 0,0370 га, 0,0080 га, 0,0781 га, 0,0024 га, 0,6962 га, капітальна одноповерхова - 0,0258 га.

На земельній ділянці, у відповідності до п. 3 договору, знаходиться об`єкт нерухомого майна (майновий комплекс).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №97-13-0.33-2656/177-18 від 20.09.2018 року, виданого Відділом у Стрийському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, становить 10581291,63 грн (п. 4 договору).

Вказаний договір сторонами укладено на 10 (десять) років до 11.09.2028 року. Після закінчення строку дії договору орендарі мають переважне право поновити його на новий строк.

За умовами п. 8 договору орендна плата вноситься орендарями на рахунок 33218812013017 код платежу (18010600) Казначейство України (ЕАП), код банку (МФО) 899998, ЗКПО 37969195, одержувач Стрийське міськфінуправління у грошовій формі та розмір 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 740690,41 грн у рік.

Відповідно до п. 9 договору, обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з врахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з врахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься до 30 числа кожного місяця наступного за звітним (п. 10 договору). За не внесення орендної плати у строки,визначені договором, відповідно до п. 13 договору, нараховується пеня, згідно чинного законодавства.

В п. 14 договору сторони погодили, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (03.13); категорія земель - землі житлової та громадської забудови (п. 15 договору).

За умовами п. 24 договору, орендодавець вправі вимагати своєчасного внесення орендної плати; вимагати використання земельної ділянки за цільовим використанням, згідно з договором оренди; вимагати дотримання екологічної безпеки землекористування, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів.

В пунктах 31-32 сторони передбачили умови за яких дія договору припиняється, а також визначили обставини за яких дія договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.

Разом з тим, п. 36 договору передбачає, що сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

Спірна земельна ділянка передана відповідачам на підставі акта прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди землі від 24.10.2018 року, підписаного сторонами.

Згодом, 01.01.2019 року між КП «Спец Енерго Сервіс» (орендодавець) та ТОВ «Феєрія Розваг» (орендар) було укладено договір оренди приміщення №01 (надалі - договір №01), відповідно до п. 1.1. якого орендодавець зобов`язався передати орендареві, у строкове платне користування нежитлове приміщення соціально-спортивний оздоровчий розважальний комплекс загальною площею 720,1 кв. м., що розташовується за адресою: Львівська обл., м. Стрий вул. Сколівська, буд №9к, літер. А-3, (далі - приміщення), а орендар зобов`язався прийняти у строкове платне користування приміщення та зобов`язався сплачувати орендну плату у строк, в сумі та на умовах визначених договором.

Цього ж дня, 01.01.2019 КП між відповідачами було підписано акт приймання-передачі приміщення до договору оренди приміщення №01 від 01.01.2019 року.

12.07.2022 року за №521775/13-01-04-09-08 ГУ ДПС у Львівській області скерувало Стрийській міській раді перелік боржників, станом на 30.06.2022 рік, які більше трьох місяців не здійснювали сплату земельного податку з юридичних осіб, орендну плату з юридичних осіб та не сплачували податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки.

У відповідь на лист першого заступника міського голови від 05.09.2022 за №03-08/663 ГУ ДПС у Львівській області листом від 23.09.2022 за вих.№7226/5/13-01-04-12-11 повідомило, що станом на 21.09.2022 року за КП «Спец Енерго Сервіс» обліковується податковий борг по орендній платі за землю з юридичних осіб у сумі - 547324, 48 грн.

28.09.2022 року Стрийська міська рада скерувала на адресу КП «Спец Енерго Сервіс» претензію №4 за вих.№03-17/04 про стягнення заборгованості орендної плати за земельну ділянку у розмірі 547324,48 грн, в якій запропонувала до 14.10.2022 року погасити заборгованість, шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок позивача.

У відповідь на вказану претензію КП «Спец Енерго Сервіс» листом від 07.10.2022 повідомило про те, що 01.01.2019 року між КП «Спец Енерго Сервіс» та ТОВ «Феєрія Розваг» було укладено договір оренди приміщення №01. Рішенням Господарського суду Львівської області від 15.02.2021 у справі №914/2349/20 за позовом КП «Спец Енерго Сервіс» до ТОВ «Феєрія Розваг» про стягнення заборгованості у розмірі 605325,90 грн позовні вимоги задоволено частково, ухвалено стягнути з ТОВ «Феєрія Розваг» на користь КП «Спец Енерго Сервіс» 329459,84 грн суми основного боргу, 11068,02 грн - пені, 14054,48 грн - 15% річних, 1213,87 грн - інфляційних втрат. 11.10.2021 року Господарським судом Львівської області винесено рішення у справі №914/1251/21 про стягнення з ТОВ «Феєрія Розваг» на користь КП «Спец Енерго Сервіс» заборгованості у сумі - 617202,78 грн. Оскільки заборгованість по оплаті податків та оренді за землю виникла через відсутність оплати за орендоване майно ТОВ «Феєрія Розваг», що належить КП «Спец Енерго Сервіс», дане майно знаходиться у фактичному володінні та користуванні ТОВ «Феєрія Розваг», земельна ділянка відносно якої виник спір по оплаті оренди знаходиться також у фактичному користуванні ТОВ «Феєрія Розваг». КП «Спец Енерго Сервіс» повідомило, що єдиною його діяльністю є здача в оренду нежитлового приміщення ТОВ «Феєрія Розваг», відтак кошти за оренду землі та всі податки підприємства оплачувались за рахунок орендних платежів від оренди нежитлового приміщення.

З огляду на вказане, КП «Спец Енерго Сервіс» повідомило про те, що після стягнення заборгованості з ТОВ «Феєрія Розваг» заборгованість перед місцевим бюджетом буде погашена першочергово.

05.11.2022 року позивач звернувся до ТОВ «Феєрія Розваг» з претензією №18 за вих.№03-17/18 про стягнення з останнього заборгованості з орендної плати за земельну ділянку у розмірі 338429,07 грн, в якій запропонував до 25.11.2022 року погасити заборгованість, шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок позивача.

У відповідь на вказану претензію ТОВ «Феєрія Розваг» листом від 11.11.2022 року за вих.№4 повідомило, що у зв`язку із запровадженням на території України карантинних обмежень короновірус - COVID-19, а також введення на всій території України з 24.02.2022 року воєнного стану, доходи ТОВ «Феєрія Розваг» знизилися, що призвело до нестабільного фінансового становища. Водночас, ТОВ «Феєрія Розваг» зазначило, що здійснює усі можливі заходи для вирішення вказаного питання та сплати заборгованості, що виникла.

Правовідносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закон України «Про оренду землі»).

Згідно із ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Частиною 9 вказаної статті передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договором оренди землі є договір, за яким орендодавець зобов`язаній за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Орендарями земельних ділянок, за умовами ст. 5 Закону України «Про оренду землі», є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою. Орендарями земельних ділянок можуть бути: а) районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом; б) сільські, селищні, міські, районні та обласні ради, Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом; в) громадяни і юридичні особи України, іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи, міжнародні об`єднання та організації, а також іноземні держави.

Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Як вбачається з матеріалів справи між сторонами даного спору існують правовідносини, які виникли з договору оренди землі від 24.10.2018 року. На виконання умов договору оренди землі від 24.10.2018 року, Стрийська міська рада, як орендодавець передала, а ТОВ «Феєрія Розваг» і КП «Спец Енерго Сервіс», як орендарі прийняли в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування (кадастровий номер: 4611200000:11:002:0082), яка розташована за адресою: Львівська область, місто Стрий, вулиця Сколівська, 9.

Істотними умовами договору оренди землі, у відповідності до ст. 15 Закону України «Про оренду землі», зокрема є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

За умовами ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об`єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об`єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Сторони у договорі оренди землі погодили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати за земельну ділянку на рік становить: 740690,41 грн, з розрахунку 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Відповідно до пункту 10 договору оренди землі від 24.10.2018 року, орендна плата вноситься до 30 числа кожного місяця наступного за звітним.

Як зазначає позивач у позовній заяві та апеляційній скарзі, відповідачами не сплачено орендну плату за договором оренди земельної ділянки від 24.10.2018 року, а саме:

- у ТОВ «Феєрія Розваг», станом на 06.10.2022 року, наявна заборгованість з орендної плати в сумі 338429,07 грн;

- у КП «Спец Енерго Сервіс», станом на 21.09.2022 року, наявна заборгованість з орендної плати в сумі 547324,48 грн.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи та озвучено представником позивача в судовому засіданні в суді апеляційної інстанції, з покликанням на інформаційну довідку ГУ ДПС у Львівській області, заборгованість у розмірі 64184,12 грн з орендної плати стосується періоду січня, лютого та березня 2023 року. Водночас, позовні вимоги про стягнення заборгованості були заявлені Стрийською міською радою станом на 06.10.2022. Разом з тим, позивач просив суд змінити період стягнення заборгованості за договором оренди землі від 24.10.2018 року, вважаючи доцільним, зменшити лише суму стягнення такої заборгованості. Всупереч заявленим позовним вимогам, позивач протягом розгляду справи судом першої та апеляційної інстанцій не надав судам детального розрахунку заборгованості з конкретними визначенням періодів заборгованості, а також, звертаючись до суду із заявами про збільшення/зменшення позовних вимог, у жодній із них не повідомив про періоди виникнення такої заборгованості.

За умовами ст. 36 Закону України «Про оренду Землі» у разі невиконання зобов`язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.

Як встановлено судом, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 27.10.2021 року у справі №380/12652/21 з КП «Спец Енерго Сервіс» було стягнуто заборгованість по орендній платі за користування земельною ділянкою в сумі 217453,33 грн, а рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року у справі №380/2429/23 з КП «Спец Енерго Сервіс» стягнуто заборгованість по орендній платі за користування земельною ділянкою в сумі 4678456,87 грн (період стягнення з 31.05.2021 року по 30.01.2023 рік).

Разом з тим, в рішенні від 13.06.2023 у справі №380/2429/23 Львівський окружний адміністративний суд встановив, наступне:

«...за час здійснення діяльності КП «Спец Енерго сервіс» виник податковий борг станом на 31 січня 2023 року за КП «Спец Енерго Сервіс» рахується заборгованість в загальній сумі 753852,49 гривень, в тому числі: орендна плата за землю з юридичних осіб, (код класифікації доходів бюджету - 18010600 00) 655964,70 гривень, податок на додану вартість з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 14060100 00) 56351,66 гривень, податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачено юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (код класифікації доходів бюджету - 18010400 00) 41536,13 гривень. Однак сума заборгованості - 282214,10 гривень, в тому числі: орендна плата за землю з юридичних осіб, (код класифікації доходів бюджету - 18010600 00) 217700,56 гривень, податок на додану вартість з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 14060100 00) 56011,66 гривень, податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачено юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (код класифікації доходів бюджету - 18010400 00) 8501,88 гривень, охоплена позовною роботою згідно рішення Львівського окружного адміністративного суду від 27.10.2021 року по справі №380/12652/21.Таким чином сума до стягнення податкового боргу з 31.05.2021 по 30.01.2023 року перед бюджетом, який станом на 30.01.2023 року становить 478456,87 гривень, в тому числі: орендна плата за землю з юридичних осіб, (код класифікації доходів бюджету - 18010600 00) 438511,37 гривень, податок на додану вартість з юридичних осіб (код класифікації доходів бюджету 14060100) 340,00 гривень, податок на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, сплачено юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (код класифікації доходів бюджету - 18010400 00) 39605,50 гривень.»

Відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України. обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, враховуючи, що рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року в справі №380/2429/23 з КП «Спец Енерго Сервіс» вже було стягнуто до бюджету кошти у сумі 478456,87 грн, судова колегія погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що в разі задоволення вимоги позивача про стягнення заборгованості з КП «Спец Енерго Сервіс» станом на 06.10.2022 року відбудеться подвійне стягнення, позаяк вказаним рішенням був встановлений період заборгованості з 31.05.2021 року по 30.01.2023 рік, а зазначена сума є задоволена Львівським окружним адміністративним судом та не підлягає до стягнення повторно Господарським судом Львівської області. Крім цього, варто зазначити, що заявлене позивачем зменшення позовних вимог у сумі 64184,12 грн за період січень, лютий, березень 2023 року за своєю суттю є зміною підстав та предмету позову, що виходить за межі заявлених первинних позовних вимог (позовна заява зареєстрована Господарським судом Львівської області 04.01.2023 року). Відтак, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в частині стягнення заборгованості з орендної плати.

Позивачем, попри позовну вимогу про стягнення заборгованості з орендної плати, також заявлено вимогу про розірвання договору оренди землі від 24.10.2018 року за кадастровим номером 4611200000:11:002:0082 та повернення на користь держави такої земельної ділянки.

У відповідності до ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Зміст договору, за умовами ч. 1 ст. 628 Цивільного кодексу України, становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).

Підстави для розірвання договору оренди земельної ділянки визначені Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі».

За змістом ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом (ст. 4 Закону України «Про оренду землі»).

Згідно з ч. 1 статті 188 Господарського кодексу України, ч. 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено законом або договором. Відповідно до ч. 3 ст. 651 Цивільного кодексу України у разі односторонньої відмови від договору повністю або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Частинами 3, 4 статті 31 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Статтею 32 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

За змістом частин 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до п. 31 договору оренди землі, сторони дійшли згоди, що дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Згідно з положеннями пункту 7 договору, такий укладено на 10 (десять) років до 11.09.2028 року.

За умовами пункту 32 договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з підстав, визначених законом.

Отже, розірвання договору може бути здійснено на вимогу однієї із сторін договору, і така вимога реалізується шляхом звернення до суду у разі реального істотного порушення прав позивача, зокрема, у разі заподіяння шкоди іншій стороні договору (у цьому випадку Стрийській міській раді), внаслідок чого орендодавця було позбавлено можливості отримати очікуване при укладенні договору.

Згідно з ст. 12 Земельного кодексу України розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу належить до повноважень сільських, селищних, міських рад.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України).

У ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як регулювання відповідно до закону земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування»).

Відповідно до статті 1 Закону України «Про землеустрій», цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Статтею 24 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди.

Згідно з ч. 2 ст. 25 Закону України «Про оренду землі» орендар земельної ділянки зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

У договорі оренди землі від 24.10.2018 року зазначено про те, що використання земельної ділянки орендарями здійснюється для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування. Згідно п. 3 договору оренди землі, на земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна (майновий комплекс). Отже, укладеним сторонами договором земельна ділянка надавалась відповідачем саме для вказаної мети, тобто - будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування, а саме: об`єкта нерухомого майна (майнового комплексу).

Оскільки питання щодо розпорядження землями територіальних громад нормами чинного законодавства віднесено саме до повноважень сільських, селищних, міських рад, то саме Стрийська міська рада вправі вирішувати питання щодо надання в оренду землі та припинення оренди земельних ділянок, що знаходяться у її віданні, враховуючи при цьому інтереси громади, яку вона представляє.

Варто зазначити, що Стрийська міська рада через несплату орендних платежів не була позбавлена можливості отримати те, на що вона очікувала при укладенні договору оренди землі, оскільки в судовому порядку за позовом Головного управління ДПС у Львівській області з КП «Спец Енерго Сервіс» стягнуто заборгованість за договором оренди земельної ділянки. Відтак, на виконання рішень суду, державний бюджет отримав зазначені грошові кошти. Водночас, дострокове розірвання договору оренди землі на вимогу Стрийської міської ради позбавить місцевий бюджет можливості надалі отримувати грошові кошти від здачі такої в оренду, позаяк на зазначеній земельній ділянці перебуває цілісний майновий комплекс, що є власністю КП «Спец Енерго Сервіс». Вказане свідчить про те, що обраний позивачем спосіб захисту у вигляді дострокового розірвання договору оренди землі є неефективним та таким, що може у майбутньому завдати шкоди державному та місцевому бюджетам.

Враховуючи вищенаведене, приймаючи до уваги, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами наявної у відповідача заборгованості зі сплати орендної плати, відтак, підстави для розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки Стрийській міській раді відсутні, таким чином, місцевий господарський суд дійшов правильного та обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

У відповідності до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Стандарт доказування «вірогідності доказів» на відміну від «достатності доказів», підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати їх саме ту кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу. На суд покладено обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були. Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною у постанові Верховного суду у справі № 904/2357/20 від 21.08.2020.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи те, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення вимог апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Львівської від 13.12.2023 у справі № 914/72/23.

Відповідно до ст.129 ГПК України судовий збір покладається на скаржника.

Керуючись ст. 129, 269, 273, 275, 276, 282, 284 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні вимог апеляційної скарги Стрийської міської ради відмовити.

Рішення Господарського суду Львівської області від 13.12.2023 у справі № 914/72/23 залишити без змін.

Судові витрати покласти на скаржника.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення.

Справу повернути в Господарський суд Львівської області.

Повний текст постанови складено 20.05.2024.

Головуючий суддяГ.В. Орищин

суддяН.А. Галушко

суддяМ.Б. Желік

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119126606
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/72/23

Ухвала від 04.07.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Постанова від 09.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 22.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Орищин Ганна Василівна

Ухвала від 19.02.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Крайник Н. П.

Рішення від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

Ухвала від 29.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гоменюк З.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні