ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року
м. Київ
справа № 600/6465/21-а
провадження № К/990/31223/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 (суддя Лелюк О.П.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08.08.2023 (головуючий суддя Капустинський М.М., судді Ватаманюк Р.В., Сапальова Т.В.)
у справі №600/6465/21
за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлово будівельний кооператив "Зоряний-3"
до Чернівецької міської ради,
треті особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ,
про визнання протиправним та скасування рішення.
І. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2021 року Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив Зоряний-3" звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Чернівецької міської ради, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку"".
2. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 позов Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" до Чернівецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул.Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".
3. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.06.2022 апеляційні скарги ОСОБА_1 , Чернівецької міської ради задоволено частково: рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 змінено в мотивувальній частині з мотивів викладених в цій постанові. В решті рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 залишено без змін.
4. Постановою Верховного Суду від 28.02.2023 рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.01.2022 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28.06.2022 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
5. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08.08.2023, позов задоволено.
6. Не погодившись із вказаними судовими рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове - про відмову у задоволенні позову.
7. Відзивів на касаційну скаргу не надійшло. Копію ухвали Верховного Суду від 19.09.2023 про відкриття провадження у справі надіслана всім учасникам судового процесу за допомогою засобів поштового зв`язку та підсистеми «Електронний суд».
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" зареєстрований 13.05.2016 за №10381020000010240 за адресою вул. Ясська, буд.13, м. Чернівці, Чернівецька область, 58000. Вид економічної діяльності - комплекс обслуговування об`єктів. Діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням Загальних зборів членів Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" від 27.12.2019.
9. За договором оренди землі від 27.10.2020 №11429 Чернівецькою міською радою надано позивачу в користування земельну ділянку площею 1,5957 га, що розташована за адресою: м.Чернівці, вул. Ясська, 13, кадастровий номер: 7310136600:08:003:0127, для будівництва та обслуговування житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.
10. Рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку», вирішено:
1. Затвердити проект детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях (додається).
2. Затвердити звіт про стратегічну екологічну оцінку до проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях (додається).
3. Визначити, що проект детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, є невід`ємною складовою частиною містобудівної документації - Генерального плану міста Чернівців.
11. Рішенням 5 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 29.04.2021 №199 "Про надання дозволів на внесення змін до містобудівної документації", вирішено:
1. Надати дозвіл Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, який зареєстрований за адресою вул. Хмельницького Богдана, 64-А, на внесення змін до наступної містобудівної документації:
1.4. До детального плану території багатоквартирної житлової забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, Ясською в м.Чернівцях.
12. 30.04.2021 позивач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою, в якій просив надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на нове будівництва багатоквартирних житлових будинків з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, а також паркінгу за адресою: м. Чернівці, вул.Ясська,13.
13. Позивачем було подано до Чернівецького окружного адміністративного суду позов до Чернівецької міської ради, Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про визнання рішень протиправними.
14. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.06.2021 у справі №600/2328/21-а вирішено:
- визнати протиправним та скасувати підпункт 1.1. рішення Чернівецької міської ради від 25.02.2021 за №112 про зобов`язання Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не видавати містобудівні умови та обмеження для забудови багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівці;
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 20.05.2021 №869-МУО «Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень»;
- зобов`язати Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради видати Обслуговуючому кооперативу Житлово-будівельний кооператив Зоряний-3 містобудівні умови та обмеження для проектування забудови земельної ділянки будівництва багатоквартирних житлових будинків з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, а також паркінгу за адресою: м.Чернівці, вул. Ясська, 13.
15. Рішенням 9 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 02.09.2021 №421 «Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул.Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул.Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку», вирішено:
1. Підтримати місцеву ініціативу про скасування рішення виконавчого комітет Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку».
2. Скасувати рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку».
16. Вважаючи протиправним рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421, Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Зоряний-3» звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що оскаржуване у цій справі рішення стосується скасування міською радою рішення свого ж виконавчого комітету, яке належить до актів нормативно - правового характеру, а саме - про затвердження детального плану території населеного пункту. Оскаржуване позивачем рішення прийнято з порушенням норм такого нормативно-правового акту як Регламент Виконавчого комітету Чернівецької міської ради, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради VIII скликання від 29.04.2021 №201, а саме: з порушенням вимог статті 62, які встановляють для Міської ради не тільки підстави для скасування нею рішень Виконавчого комітету, а й визначають для Міської ради строк, протягом якого можливе таке скасування.
18. Суд першої інстанції зауважив, що відповідач, скасувавши раніше прийняте виконавчим комітетом рішення щодо затвердження детального плану частини території населеного пункту, тобто акт нормативно-правового характеру, фактично відновив правову регламентацію відносин у сфері містобудування з питань планувальної організації та розвитку території, яка існувала до затвердження такої містобудівної документації, врегулювавши таким чином ці відносини щодо невизначеного кола осіб. Питання наявності підстав для скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради належить до компетенції Чернівецької міської ради, а відповідне питання має розглядатись на пленарному засіданні Чернівецької міської ради з урахуванням вивчення підстав для скасування такого рішення виконавчого комітету. В оскаржуваному рішенні не зазначено (не наведено достатнього правового обґрунтування) в чому полягає незаконність рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку».
19. Також суд першої інстанції відзначив, що реалізація указаного вище Детального плану території можлива в майбутньому за рахунок вільних від житлової забудови земельних ділянок і в довгостроковій перспективі на інших земельних ділянках за бажанням власників цих ділянок. А твердження в оскаржуваному рішенні про передбачення знесення існуючого кварталу садибної забудови та відсутності приватних будинків на детальному плані - безпідставні, оскільки не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду цієї справи. Водночас суд зауважив, що знесення приватної власності може бути здійснене лише за згоди власника, а детальний план кореспондується з Генеральним планом, до якого зміни не було внесено.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
20. В обґрунтування касаційної скарги ОСОБА_1 посилається на неврахування судами висновків Верховного Суду, висловлених у постановах від 19.01.2023 у справі №640/9995/20, від 11.04.2018 у справі №803/1231/17, від 20.03.2019 у справі №810/726/18, від 16.06.2021 у справі №2340/3189/18 про те, що невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту (до якої належить і детальний план території).
Крім того, здійснення забудови, наміри якої суперечать вимогам містобудівної документації (Генерального плану населеного пункту, Детального плану території), нівелює мету планування та забезпечення сталого розвитку населеного пункту, а отже, порушує суспільні інтереси, які виражаються у забезпеченні дотримання правил благоустрою населеного пункту, спрямованих на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини; містобудівні умови та обмеження, які не відповідають Генеральному плану населеного пункту та іншій містобудівній документації на місцевому рівні не можуть вважатися такими, що враховують громадські та приватні інтереси при плануванні та забудові територій.
Цей висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, сформульованій, зокрема, у постановах від 20.05.2019 у справі № 826/15338/18 та від 04.09.2019 у справі № 826/13852/17.
21. Скаржник вважає, що прийняття Чернівецькою міською радою Рішення від 11.12.2020 №606/27, яким затверджено детальний план території, призвело до звуження обсягу існуючих прав ОСОБА_1 як власника нерухомого майна, зокрема щодо можливості забудови його земельної ділянки за її цільовим призначенням в тому ж обсязі, який існував на момент отримання ним цієї ділянки у власність (будівництво індивідуального (садибного) будинку, господарських будівель і споруд тощо). Таким чином, висновок судів першої та апеляційної інстанцій про те, що Рішенням від 11.12.2020 № 606/27 не порушуються права третіх осіб як власників нерухомого майна є безпідставним.
22. На думку скаржника, неврахування сесією міської ради при скасуванні рішення виконкому строків, визначених статтею 62 Регламенту виконавчого комітету, не є порушенням, яке тягне за собою визнання протиправним та скасуванні рішення від 02.09.2021 № 421. Так, питання наявності підстав для скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради має саме Чернівецька міська рада без обмеження будь-яким строком та відповідне питання має розглядатись на пленарному засіданні Чернівецької міської ради, з урахуванням підстав для скасування такого рішення у відповідності до пункту 15 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, керується таким.
24. У цій справі позивач не погоджується з прийнятим Чернівецькою міською радою рішенням від 02.09.2021 за №421 «Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 за №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку».
25. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності».
26. Згідно із частиною першою статті 6 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування.
27. Статтею 7 цього Закону визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється шляхом: 1) планування територій на державному, регіональному та місцевому рівнях; 2) моніторингу стану розроблення та реалізації містобудівної документації на всіх рівнях; 3) визначення державних інтересів для їх врахування під час розроблення містобудівної документації; 4) проведення ліцензування і професійної атестації; 5) розроблення і затвердження будівельних норм, державних стандартів і правил, запровадження одночасної дії міжнародних кодів та стандартів; 6) контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації.
28. Відповідно до частин першої, третьої статті 8 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.
29. Відповідно до частин першої, другої статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
30. Згідно із частинами першою, другою статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами міських рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи міських рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
31. Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
32. За змістом статей 28, 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; встановлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність.
33. Статтею 12 Закону України «Про основи містобудування» визначено, що до компетенції сільських, селищних, і міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій. До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території: визначення територій для містобудівних потреб.
34. Згідно з пункту 15 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання - скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
35. Положеннями статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (частина перша).
Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради (частина шоста).
Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою (частина дев`ята).
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята).
36. У статті 62 Регламенту Виконавчого комітету Чернівецької міської ради VIII скликання, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради VIII скликання від 29.04.2021 №201, визначено, що підставою для скасування, або визнання таким, що втратило чинність, рішення Виконавчого комітету можуть бути:
- визнання його недійсним на підставі рішення суду;
- скасування його рішенням Міської ради.
37. Підпунктом 2.1. частини другої статті 62 Регламенту Виконавчого комітету Чернівецької міської ради передбачено, що міська рада може скасувати рішення Виконавчого комітету впродовж трьох місяців після його прийняття за наявності сукупності двох умов, а саме:
2.1.1. Рішення Виконавчого комітету прийняте на реалізацію власних (самоврядних) повноважень;
2.1.2. Рішення Виконавчого комітету не відповідає Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням міської ради, прийнятим у межах її повноважень.
38. Проаналізувавши наведені норми, суди попередніх інстанцій вважали, що положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Виконавчого комітету Чернівецької міської ради встановлені підстави та порядок скасування Чернівецькою міською радою рішень Виконавчого комітету Чернівецької міської ради. При цьому імперативно встановлено і строк, впродовж якого міська рада може скасувати такі рішення - три місяці після його прийняття.
39. При цьому судами встановлено, що оскаржуваним рішенням Чернівецької міської ради від 02.09.2021 №421 скасовано рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27. Тобто, з часу прийняття Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради рішення №606/27 до прийняття Чернівецькою міською радою рішення №421 про його скасування минуло більше трьох місяців.
40. Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що оскаржуване позивачем рішення прийнято з порушенням норм Регламенту Виконавчого комітету Чернівецької міської ради, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради VIII скликання від 29.04.2021 №201, а саме - вимог статті 62, яка встановлює для міської ради не тільки підстави скасування таких рішень, а й визначає строк, протягом якого можливе таке скасування.
41. Верховним Судом розглянуто і відхилено доводи касаційної скарги про те, що Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не обмежено міську раду будь-яким строком на скасування рішення її виконавчого комітету, зважаючи на те, що визначення у Регламенті Виконавчого комітету Чернівецької міської ради строку, протягом якого може бути скасовано рішення виконавчого комітету не суперечить положенням вищенаведеного Закону, а уточнює та деталізує умови і порядок скасування рішення виконавчого комітету міською радою.
42. Відповідно до статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту є одночасно видом містобудівної документації на місцевому рівні та документацією із землеустрою і призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Обов`язковою складовою генерального плану населеного пункту є план зонування території цього населеного пункту.
Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися за результатами містобудівного моніторингу не частіше одного разу на рік.
Такі зміни розробляються, узгоджуються та затверджуються в порядку, визначеному цим Законом для розроблення, узгодження та затвердження генерального плану населеного пункту та Законом України «Про землеустрій», а якщо територія територіальної громади не обмежується територією одного населеного пункту, - у порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про землеустрій» для розроблення, узгодження та затвердження комплексного плану.
У разі виникнення державної необхідності рішення про розроблення змін до генерального плану населеного пункту приймається за ініціативою Кабінету Міністрів України, який у такому разі забезпечує фінансування розроблення таких змін.
Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами протягом трьох місяців з дня їх подання.
Генеральні плани міст підлягають обов`язковій експертизі містобудівної документації. Проведення експертизи містобудівної документації генеральних планів сіл та селищ може здійснюватися за рішенням замовників.
Порядок проведення експертизи містобудівної документації визначається Кабінетом Міністрів України.
Генеральні плани населених пунктів підлягають стратегічній екологічній оцінці.
У разі затвердження у встановленому цим Законом порядку генерального плану населеного пункту не розробляються:
- схема землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці на територію відповідного населеного пункту;
- проект землеустрою щодо впорядкування території відповідного населеного пункту;
- плани земельно-господарського устрою території відповідного населеного пункту;
- проекти землеустрою щодо впорядкування територій для містобудівних потреб (для територій, на які затверджено детальні плани території, або для яких генеральний план населеного пункту містить планувальні рішення детальних планів територій);
- проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів (щодо обмежень у використанні земель, відомості про які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру на підставі цього генерального плану населеного пункту).
43. Згідно зі статтею 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» детальний план території деталізує положення генерального плану населеного пункту або комплексного плану та визначає планувальну організацію і розвиток частини території населеного пункту або території за його межами без зміни функціонального призначення цієї території. Детальний план території розробляється з урахуванням обмежень у використанні земель, у тому числі обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України.
Детальний план території розробляється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради з метою визначення планувальної організації, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
44. Аналіз вказаних норм свідчить про те, що, законодавством передбачено відповідну процедуру щодо подання, розроблення, розгляду та затвердження генеральних планів населених пунктів та внесення змін до них.
45. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Чернівецькою міською радою генеральний план (в частині плану зонування міста) відносить території, обмежені вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях до зони Ж-3 (зона змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови).
46. За приписами частини 2 статті 5 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.
47. Судами попередніх інстанцій встановлено, що у пункті 16 Пояснювальної записки «Заходи щодо реалізації детального плану на етапі від 3 до 7 років» реалізація першої черги проекту детального плану території, а саме будівництво багатоквартирної житлової забудови, може здійснюватися після зміни цільового призначення земельних ділянок в межах території житлової забудови та отримання містобудівних умов та обмежень. Пріоритетне для реалізації є проектовані групи житлових будинків, розташовані на земельних ділянках вільних від житлової забудови.
«Заходи щодо реалізації детального плану на етап від 15 до 20 років» можуть здійснюватись після внесення та затвердження змін до Генерального плану та плану зонування м.Чернівці.
48. Виходячи з наведеного, судами першої і апеляційної інстанцій констатовано, що фактично змін до генерального плану в частині території, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях на момент прийняття оскаржуваного рішення від 02.09.2021 №421 не відбулось, а вказана територія відповідно до плану зонування міста відносилася до зони Ж-3. При цьому, реалізація указаного вище Детального плану території можлива в майбутньому за рахунок вільних від житлової забудови земельних ділянок і в довгостроковій перспективі на інших земельних ділянках за бажанням власників цих ділянок. Твердження в оскаржуваному рішенні про передбачення знесення існуючого кварталу садибної забудови, відсутність приватних будинків на детальному плані - безпідставні, та є такими, що не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду справи. Водночас суд першої інстанції зауважив, що знесення приватної власності може бути здійснене лише за згоди власника, а детальний план кореспондується з генеральним планом, до якого зміни не було внесено.
49. Слід зазначити, що затвердження детального плану території не є розпорядженням земельною ділянкою, оскільки детальний план території є формою державного планування забудови території, управлінською діяльністю і не має на меті зміну власника (така позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 15.07.2021 у справі № 1.380.2019.004556).
50. Колегія суддів вважає, що суди попередніх інстанцій правомірно відхилили доводи третіх осіб, про те, що відновлення дії рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку» безпосередньо призводить до позбавлення їх права власності на таке майно. Така позиція є помилковою та ґрунтується на неправильному трактуванні скасованого рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради.
51. Суди попередніх інстанцій врахували, що юридичним управлінням Чернівецької міської ради надано Висновок від 17.08.2021 №528-юр на пункт 2 проекту рішення Чернівецької міської ради «Про скасування рішення 27-го засідання виконкому міської ради м. Чернівців від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку».
52. У вказаному Висновку від 17.08.2021 №528-юр, з-поміж іншого, зазначено, що в обґрунтування мети прийняття проекту рішення Чернівецької міської ради не зазначено в чому полягає незаконність рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку». Тому, юридичне управління міської ради пропонувало міській раді під час розгляду вказаного проекту рішення вилучити з нього 2-й пункт.
53. Не приймаючи до уваги вказаний Висновок, Чернівецькою міською радою на 9-тій сесії VIII скликання прийнято рішення №421 «Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул.Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул.Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку».
54. Суди наголосили на тому, що відповідачем не доведено обґрунтованості прийняття рішення від 02.09.2021 №421 «Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 "Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул.Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул.Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку"», а також не спростовано тверджень щодо відсутності правових підстав для його прийняття, наведених у Висновку юридичного управління Чернівецької міської ради від 17.08.2021 №528-юр.
В оскаржуваному рішенні не наведено належного правового обґрунтування в чому полягає незаконність рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020р №606/27.
55. Отже, слід погодитися з висновком судів про те, що у Чернівецької міської ради не було правових підстав для скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Виконавчого комітету Чернівецької міської ради.
56. Колегія суддів відхиляє посилання скаржника на висновки Верховного Суду, висловлені у постановах від 19.01.2023 у справі №640/9995/20, від 11.04.2018 у справі №803/1231/17, від 20.03.2019 у справі №810/726/18, від 16.06.2021 у справі №2340/3189/18 стосовно того, що невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту (до якої належить і детальний план території), оскільки предметом спору у справі, що розглядається, є рішення Чернівецької міської ради від 02.09.2021 за №421 «Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11.12.2020 №606/27 «Про затвердження проєкту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку», а не саме рішення від 11.12.2020 №606/27, яким затверджено детальний план території.
57. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
58. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
Керуючись статтями 2, 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 14.06.2023 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08.08.2023 у справі №600/6465/21 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119180172 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Єзеров А.А.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні