Рішення
від 22.05.2024 по справі 640/13997/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2024 року м. Київ№ 640/13997/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" з позовом до Державної податкової служби України, в якому просило суд:

визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України по незабезпеченню збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 № Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме сплачену суму ПДВ в розмірі 3580779, 52 грн;

зобов`язати Державну податкову службу України вчинити дії щодо збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 №Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме суму ПДВ у розмірі 3580779, 52 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що відповідач безпідставно не вчинив дій щодо збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість на електронному рахунку позивача, який має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахункі коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, щодо бюджетного відшкодування ПДВ, що є бездіяльністю зі сторони відповідача. Позивач вказує на те, що у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, Е Накл (сума, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене).

Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України (далі ПК України). Виходячи з того, що у контролюючого органу були відсутні достатні правові підстави для анулювання реєстрації Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (Угода про розподіл продукції від 24.01.2013 № Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСБКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078), як платника податку на додану вартість, поновлення відбулося за рішенням контролюючого органу, позивач вважає, що достатнім та правильним способом захисту є зобов`язання Державної податкової служби України поновити у системі електронного адміністрування ПДВ суму ПДВ у розмірі 3580779,52 грн, відповідно до зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних вхідних податкових накладних.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.09.2022 справу прийнято до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.11.2022 даний позов було залишено без розгляду.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.05.2023 ухвалу суду щодо залишення позову без руху від 25.11.2022 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

15.12.2022 набрав чинності Закон України від 13.12.2022 № 2825-IX Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду.

Відповідно до абзаців 1-3 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного закону, Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя, а до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом. Окружний адміністративний суд міста Києва невідкладно, протягом десяти робочих днів, передає судові справи, які перебувають у його володінні, до Київського окружного адміністративного суду.

Відтак, розгляд зазначеної справи підпадає під територіальну юрисдикцію Київського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.05.2023 даний позов було залишено без руху у зв`язку з його невідповідністю КАС України, однак недоліки позовної заяви було усунуто.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.11.2023 прийнято адміністративну справу до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).

16.12.2023 до суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву, в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача вказав на те, що нормами ПК України та Порядку № 569 не передбачено відновлення закритого рахунку платника податків в СЕА після скасування реєстрації такого суб`єкта господарювання платником ПДВ та поновлення в облікових даних платника податку суми ПДВ, без проведення обчислення відповідно до формули визначеної пунктом 9 Порядку № 569, навіть у випадку поновлення свідоцтва платника ПДВ. Отже, відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ (в тому числі реєстраційного ліміту) належить до повноважень ДПС України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 24.01.2013 відповідно до Закону України «Про угоди про розподіл продукції» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.01.2013 № 23-р «Про підписання Угоди про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах ділянки Юзівська», між державою Україна, Компанію «Шелл Експлорейшн енд Продакшн Юкрейн Інвестментс (IV) Б.В.» («Шелл») та ТОВ «Надра Юзівська» було укладено Угоду про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться в межах ділянки Юзівська.

Відповідно до ст. 335.2 ПК України та п. 4.5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588, 08.04.2013 було взято на облік Угоду, а представництво «Шелл Експлорейшн енд Продакпін Юкрейн Інвестментс (IV) Б.В.» - представництво оператора за Угодою, було взято на облік відповідного інвестора (оператора), що відповідає за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання Угоди, податковий номер 592740078.

Позивач вказує на те, що після виходу Шелл з Угоди шляхом надання повідомлення про відмову від угоди, TOB «Надра Юзівська» набуло 100% прав та обов`язків інвестора за Угодою та залишилось єдиним інвестором (оператором) за цією Угодою, в тому числі відповідальною особою за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання Угоди.

Також, позивач повідомляє, що існував судовий спір № 826/8736/17 щодо взяття на податковий облік ТОВ «Надра Юзівська», як уповноважену особу за Угодою, відповідальну за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання зазначеної Угоди замість попереднього оператора.

Результатом зазначеного судового спору стало надання ТОВ «Надра Юзівська» 17.08.2018 свідоцтва за формою 4-УРП про реєстрацію інвестора та угоди про розподіл продукції, як платника податків.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1574-р «Деякі питання придбання акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України частки корпоративних прав» прийнято рішення щодо придбання НАК Нафтогаз України 100 відсотків частки у статутному капіталі Товариства з обмеженою відповідальністю «Надра Юзівська».

05.01.2021 НАК Нафтогаз України" відповідно до актів приймання-передачі частки у статутному капіталі отримав 100% частки у статутному капіталі ТОВ «Надра Юзівська» та здійснила відповідну реєстрацію такої частки.

Рішенням Головного Управління Державної фіскальної служби у м. Києві № 5447/26- 15-12-01-21 від 31.10.2018 було анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість Угоди про розподіл продукції від 24.01.2013 №Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ «Надра Юзівська» 38077614, податковий номер 592740078.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Надра Юзівська», як інвестор (оператор), що відповідає за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання Угоди про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться в межах ділянки Юзівська від 24.01.2013, податковий номер 592740078 подало скаргу на рішення до Державної фіскальної служби України 14.11.2018.

Позивач вказує на те, що скарга була задоволена в повному обсязі. Згідно з рішенням Державної фіскальної служби України про результати розгляду скарги від 10.12.2018 № 39872/6/99-99-12-03-01-15, контролюючий орган має внести до реєстру платників ПДВ запис про реєстрацію Угоди про розподіл продукції від 24.01.2013 № б/н - інвестор (оператор) ТОВ «Надра Юзівська» 38077614 (код податковий номер 592740078) платником ПДВ з урахуванням вимог абзацу шостого п. 5.10 розділу V Положення про реєстрацію платників ПДВ Наказу Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130 (зі змінами).

Водночас, рішенням Головного Управління Державної податкової служби у м. Києві № 31933/26-15-04-13-21 від 25.02.2020, анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість Угоди про розподіл продукції від 24.01.2013 №Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ «Надра Юзівська 38077614, податковий номер 592740078, яке було скасовано Державною податковою службою України згідно з рішенням про результати розгляду скарги від 10.04.2020 № 12862/6/99-00-04-01-01-06.

11.02.2019 платником податків - Угода про розподіл продукції від 24.01.2013 Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА." 38077614 (індивідуальниі податковий номер 592740078) було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за січень 2019 року. Документ було прийнято, про що свідчить квитанція № 2 від 11.02.2019, реєстраційний № 9016344949. На момен прийняття декларації, сума накладних з ПДВ (Е Накл) складала 3580779,52 грн.

13.03.2019 платником податків - Угода про розподіл продукції від 24.01.2013: № Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальниі податковий номер 592740078) було подано податкову декларацію з податку на додану вартість за лютий 2019 року. Документ було прийнято, про що свідчит квитанція № 2 від 13.03.2019, реєстраційний № 9044163199, але на момен прийняття декларації сума накладних з ПДВ (Е Накл) склала 0 грн.

16.06.2021 позивач звернувся з листом № 06/21-65, в якому просив відповідача відновити облік показників в СЕА ПДВ реєстраційної суми, які були до анулювання реєстрації платника ПДВ Угода про розподіл продукції від 24.01.2013 № Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальниі податковий номер 592740078), а саме: 3580779,52 грн.

Однак, листом № 17003/6/99-00-18-03-04-06 від 23.07.2021, Державна податкова служба повідомила, що після доопрацювання зазначеного механізму, показники СЕА ПДВ буде автоматично перераховано згідно нормами Кодексу відповідно до Закону України від 16.01.2020 № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві».

Надалі, позивач листом від 18.01.2022 звернувся до відповідача з проханнях щодо вчинення дій з відновлення обліку показників в СЕА ПДВ, а саме: 3580779,52 грн, проте як вказує позивач, відповіді на даний лист позивач не отримав, а отже, станом на дату подання позовної заяви, відповідачем не перераховані показники в СЕА ПДВ а саме: 3580779,52 грн.

Позивач вважає, що відповідач безпідставно не вчинив дій щодо збільшення у систем електронного адміністрування податку на додану вартість на електронному рахунку позивача, який має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахункі коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, щодо бюджетного відшкодування ПДВ.

Наведене зумовило позивача на звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України (далі - ПК України).

Основні принципи функціонування СЕА ПДВ визначено ст. 200-1 ПК України.

Відповідно до п. 200-1.1 ст. 200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною п. 200-1.3 ст. 200-1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

За змістом абз. 1 п. 200-1.2 ст. 200-1 ПК України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Згідно із п. 200-1.3 ст. 201-1 ПК України платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (УНакл), обчислену за такою формулою: УНакл = УНаклОтр + УМитн + УПопРах - УНаклВид - УВідшкод - УПеревищ. У цій нормі наведене значення кожного показника згаданої формули.

Отже, сума податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (УНакл), вміщує в себе, окрім інших складових, і суму поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (УПопРах).

З рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку.

При цьому, перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді (пункт 200-1.5 статті 200-1 ПК України).

Приписи п. 200-1.8 ст. 200-1 ПК України встановлюють, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.

Згідно з п. 200-1.3 ст. 200-1 ПК України у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, сума УНакл такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених п. 184.1 ст. 184 цього Кодексу.

Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складання податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначено Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (далі - Порядок № 569).

Починаючи з дати запровадження СЕА ПДВ на постійній основі, а саме з 01.07.2015, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється виключно у межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 200-1.3 статті 2001 розділу V ПК України та пунктом 9 Порядку № 569.

СЕА ПДВ працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до ст. 200-1 Кодексу та Порядку № 569.

Сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН, обчислюється автоматично за формулою, визначеною п. 200-1.3 ст. 200-1 Кодексу: Накл = НаклОтр + Митн + ПопРах + Овердрафт - НаклВид - Відшкод - Перевищ.

Пунктом 3 Порядку № 569 встановлено, що періодичність, структура та формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування податку, визначаються ДПС та Казначейством.

Відповідно до п. 5 цього Порядку електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку, який ДПС надсилає Казначейству не раніше ніж за один робочий день до дати реєстрації особи платником податку.

Згідно з пунктом 8 Порядку № 569 у разі повторної реєстрації особи платником податку йому відкривається новий електронний рахунок.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 569 платник податку має право отримувати у ДПС інформацію про стан свого електронного рахунка (в тому числі додаткових електронних рахунків), а також суму податку, на яку він має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі.

Відповідач зазначає, що нормами ПК України та Порядку № 569 не передбачено відновлення закритого рахунку платника податків в СЕА після скасування реєстрації такого суб`єкта господарювання платником ПДВ та поновлення в облікових даних платника податку суми ПДВ, без проведення обчислення відповідно до Формули визначеної пунктом 9 Порядку №569, навіть у випадку поновлення свідоцтва платника ПДВ.

У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а платник має право на поновлення реєстраційного ліміту позивача у системі електронного адміністрування ПДВ.

При цьому, у даному випадку, ефективним способом захисту прав позивача є поновлення стану розрахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, що передувало анулюванню реєстрації платника ПДВ, яке згодом судовим рішенням визнано протиправним.

Пунктом 184.1 ст. 184 ПК України встановлено, що реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку.

Суд зазначає, що з кола обов`язків щодо ведення Реєстру Державна податкова служба України здійснює: розробку організаційних та методологічних принципів ведення Реєстру; організацію реєстрації платників податку на додану вартість; присвоєння платникам податку на додану вартість індивідуальних податкових номерів; розробку технології та програмно-технічних засобів ведення Реєстру; виконання функцій адміністратора бази даних Реєстру (накопичення, аналіз даних, контроль за достовірністю та актуалізацією даних, їх зберіганням, захистом, контроль за правом доступу тощо); автоматизоване ведення бази Реєстру; розробку нормативних документів на створення, ведення та користування даними Реєстру; оприлюднення даних з Реєстру; формування і надання довідок з Реєстру; розгляд скарг, поданих в адміністративному порядку відповідно до статей 55, 56 розділу II Кодексу, або звернень про перегляд рішень контролюючих органів з питань реєстрації, анулювання реєстрації, перереєстрації платників податку або про внесення записів чи змін до Реєстру.

З аналізу вказаних вище законодавчих норм убачається, що відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ, а також надання висновків та документів, які необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ належить до повноважень ДПС України.

Такі повноваження контролюючого органу здійснюються у певній послідовності після дослідження питання стосовно правомірності процедури включення до облікових карток певної інформації щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та операцій, які проводяться з коштами передоплати.

У даному випадку, не є спірним те, що 22.01.2019 відновлено реєстрацію платника ПДВ за рішенням ДФС від 10.12.2018 № 39872/6/99-99-12-03-01-15, а також, 21.04.2020 відновлено реєстрацію платника ПДВ за рішенням ДПС від 10.04.2020 № 12862/6/99-00-04-01-01-06.

23.05.2020 набули чинності положення Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-ІХ, яким пункт 200-1.3 статті 200-1 ПК України доповнено абзацами двадцять сьомим і двадцять восьмим. Згідно з положеннями цих норм, у разі внесення за рішенням контролюючого органу або рішенням суду, яке набрало законної сили, до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, ЕНакл (сума, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) такого платника підлягає перерахунку за звітний (податковий) період, в якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене). Такий перерахунок здійснюється контролюючим органом протягом трьох робочих днів, що настають за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку на додану вартість змін щодо скасування анулювання реєстрації такого платника, крім випадків, коли на момент скасування рішення про анулювання реєстрації особа застосовує спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, або повторна реєстрація (наступна за відміненою) платником податку такої особи є анульованою з підстав, передбачених п. 184.1 ст.184 цього Кодексу.

З урахуванням наведеного, а також встановлених обставин даної справи, суд висновує, що відновлення показників в обліковій картці на рахунку платника податку у системі електронного адміністрування ПДВ, а також надання висновків та документів, які необхідні для повернення коштів, на новостворений рахунок платника податків в системі електронного адміністрування ПДВ належить до повноважень ДПС України.

Водночас, є незрозумілою позиція відповідача у контексті того, що 16.06.2021 позивач звертався з листом № 06/21-65, в якому просив відповідача відновити облік показників в СЕА ПДВ реєстраційної суми, які були до анулювання реєстрації платника ПДВ, а відповідач листом № 17003/6/99-00-18-03-04-06 від 23.07.2021, повідомив, що після доопрацювання зазначеного механізму, показники СЕА ПДВ буде автоматично перераховано згідно нормами Кодексу відповідно до Закону України від 16.01.2020 № 466-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», та з урахуванням повторного звернення позивача 18.01.2022, відповіді/рішення станом на дату звернення до суду з даним позивач не отримав, а отже, станом на дату подання позовної заяви, відповідачем не були перераховані показники в СЕА ПДВ а саме: 3580779,52 грн, як і не прийнято жодного рішення за наслідком розгляду звернення.

Під час розгляду даного спору, відповідачем окрім як посилання на загальні норми, що регулюють систему адміністрування ПДВ, не наведено належних підстав для відмови позивачу у відновленні обліку показників в СЕА ПДВ реєстраційної суми, як і вказано на прийняте рішення за наслідком розгляду звернення позивача.

Оскільки відповідні рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ було скасовані Рішенням ДФС та Рішенням ДПС, то і сума накладних з ПДВ (ХНакл) платник податків - Угода про розподіл продукції від 24.01.2013 № Б/Н інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078) має бути відкоригована, або прийнято відповідне мотивоване рішення про відмову в коригуванні, з огляду на що, суд вважає, що у дному випадку, має місце протиправна бездіяльність Державної податкової служби України щодо незабезпечення розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" про збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 № Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078), на яку має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме сплачену суму ПДВ в розмірі 3580779,52 грн. Як наслідок, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору приписів КАС України та ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача вчинити дії щодо збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 №Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078) має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме суму ПДВ у розмірі 3580779, 52 грн, суд вважає, що належним та достатнім способом відновлення прав позивача є зобов`язання Державну податкову службу України розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" щодо збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 №Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078), на яку має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме суму ПДВ у розмірі 3580779,52 грн, адже як встановлено судом, відповідач не прийняв рішення про відмову у здійсненні коригування, а питання адміністрування системи СЕА ПДВ належить до дискерційних повноважень ДПС України.

Згідно з приписами ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За наслідком розгляду даного спору, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню, позаяк, відповідачем не наведено та не доведено відсутність підстав для збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, на противагу чому, сам відповідач у листі від 23.07.2021 вказав, що показники СЕА ПДВ буде автоматично перераховано.

Судові витрати підлягають розподілу згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" до Державної податкової служби України про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо незабезпечення розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" про збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 № Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078), має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме сплачену суму ПДВ в розмірі 3580779,52 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" щодо збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" (угода про розподіл продукції від 24.01.2013 №Б/Н - інвестор (оператор) ТОВ "НАДРА ЮЗІВСЬКА" 38077614 (індивідуальний податковий номер 592740078), має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме суму ПДВ у розмірі 3580779,52 грн.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Надра Юзівська" судовий збір у розмірі 2481 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2024
Оприлюднено24.05.2024
Номер документу119205083
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —640/13997/22

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 29.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 22.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 10.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні