ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
22 травня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/261/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянув в письмовому провадженні справу за позовною заявою адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
12.03.2024 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації (далі відповідач), в якій, з урахуванням уточнених вимог від 09.04.2024, просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації від 31.08.2023 №2814 про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та відмови у наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам;
- визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації від 11.10.2023 №4010 про відмову в призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації нарахувати та виплатити позивачці допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам з вересня 2023 по лютий 2024 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка перебувала на обліку як внутрішньо переміщена особа (ВПО) у Білогородській сільській раді Бучанського району Київської області з 12.05.2022 по 29.08.2023р.
Надалі, в зв`язку зі зміною фактичного місця проживання на м.Київ позивачка звернулася до Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації з заявою про взяття на облік за новим місцем проживання.
ЦНАП Управлінням соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації 30.08.2023 прийняв відповідну заяву та змінив відомості про місце проживання позивача і, відповідно, взяв її на облік.
У вересні 2023 року позивачка не отримала допомоги на проживання, а тому невідкладно звернулася до ЦНАП Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації. Співробтники ЦНАПу повідомили, що в системі сталася якась помилка, а тому повторно внесла дані і переоформила довідку.
Під час розгляду відповідачем заяви ОСОБА_1 , які надійшли до Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації 31.08.2023, було встановлено, що при оформлені позивачці довідки про взяття на облік внутрішньо перемішеної особи адміністратором ЦНАПу було некоректно внесені дані ID картки до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада», що виключає можливість опрацювання заяв. З урахуванням вищенаведеного, відповідач прийняв рішення від 31.08.2023 №2814 про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та відмови у наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Про ці обставини відповідач не повідомляв позивачку.
У жовтні 2023 позивачка знову не отримала допомогу на проживання ВПО.
В листопаді позивачка звернулася до ЦНАПу, де їй співробітники порадили скласти письмову заяву, щоб була змога розібратися у ситуації.
При цьому, після подання повідомлення про зміну місця проживання та формування в застосунку Дія нової довідки ВПО виплата допомоги на проживання Управлінням соціального захисту населення Фортечного району Департаменту соціальної політики Кропивницької міської ради була припинена, а Управлінням соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації не розпочата.
Надалі позивачка неодноразово зверталася до відповідача на особисті прийоми, де їй пояснювали, що існує масова технічна проблема по всій Україні щодо виплати допомоги ВПО тим особам, які подавали заяву про реєстрацію як ВПО чи повідомлення про зміну місця проживання, пов`язана з затримкою опрацювання електронних документів. Спеціалісти відповідача запевняли, що потрібно почекати і виплата буде відновлена.
Однак виплат позивачка так і не отримала, тоді у жовтні вона знову пішла до відповідача, де їй запропонували подати заяву про призначення вказаної виплати допомоги на проживання ВПО через ЦНАП, і після цього, нібито їй буде виплачена заборгованість з допомоги та буде надалі виплачуватись ця допомога. Також було повідомлено, що вказана ситуація склалася через збій у роботі порталу Дія.
На вказану заяву отримала лист-відповідь Шевченківської у м.Києві РДА від 15.12.2023р., в якій йшлося про те, що співробітники ЦНАП не несуть відповідальності за виплату допомоги ВПО.
На адвокатські запити відповідач відповіді не надав.
В подальшому, після подання відповідачем відзиву стало відомо, що останнім прийнято рішення від 11.10.2023 №4010, яким повторно відмовлено у призначенні спірної допомоги.
Позивач вважає вищезазначені рішення відповідача протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а тому представник позивача звернувся до суду за захистом прав позивача.
Ухвалою суду від 22.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав, подав відзив в якому зазначив, що 30.08.2023 звернулася ОСОБА_1 із заявами про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Відповідно до вказаної заяви, Документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус зазначений номер 004137442, що містить недостовірні відомості. З урахуванням вищенаведеного, Управлінням прийняте рішення від 31.08.2023 №2814 про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та відмови у наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Згодом було встановлено, що при оформлені заявнику довідки про взяття на облік внутрішньо перемішеної особи адміністратором ЦНАПу було некоректно внесені дані ID картки до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада», що виключає можливість опрацювання заяв.
09.10.2023 ОСОБА_1 повторно звернулася до ЦНАПу із заявами про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, які передані до Управління 10.10.2023.
Під час розгляду заяви було встановлено наявність обставин, які є підставою для відмови у наданні допомоги а саме: відповідно до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб України, ОСОБА_1 з 12.05.2022 перебувала на обліку в Управлінні Київської області Бучанського р-н.,(3244) та отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам у період з травня 2022 р. по серпень 2023 р., що підтверджує не перше звернення про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
На підставі викладеного, Управлінням прийняте рішення від 11.10.2023 №4010 про відмову в призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
До Управління надійшов лист ЦНАПу від 08.12.2023 №109/17-408 з проханням повторно розглянути справу ОСОБА_1 від 30.08.2023 щодо призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, з урахуванням виправлених помилок.
Наголошуємо, що Управління не мало технічної можливості опрацювати повторно документи ОСОБА_1 . Отже, враховуючи, що невірні дані було внесено посадовою особою ЦНАПУ, що спричинило скасування довідки та відмову заявниці у призначенні допомоги внутрішньо переміщеним особам, відповідач вважає, що він не вчиняв протиправну бездіяльність.
Дії (бездіяльність) відповідача не можна вважати неправомірними, оскільки адміністративна послуга «призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» надається через ЦНАП, а порушення прав позивача у сфері надання адміністративних послуг виникло з вини адміністратора ЦНАП, що підтверджується листом від 08.12.2023 №109/17-408. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити.
Представник позивача подав відповідь на відзив в якому зазначив, що порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 332 не містив і не містить вимог до внутрішньо переміщених осіб, яким вже призначена і виплачується допомога звертатися повторно з відповідною заявою про перепризначення (повторне призначення) допомоги кожного разу, коли вона змінює фактичне місце проживання. Така допомога продовжує виплачуватися за новим місцем обліку ВПО. При цьому будь які технічні складнощі та збої у роботі електронних систем не може бути виправдання невиконання відповідачем свого обов`язку.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 КАС України, судом встановлено.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 .
Позивач є внутрішньо переміщеною особою з фактичним місцем проживання АДРЕСА_2 , що підтверджується довідкою від 30.08.2023 №3010-7001874410 та від 09.10.2023 № 3010-7001902681.
У період з 12.05.2022 по 29.08.2023 перебувала на обліку як ВПО в Білогородській сільській раді Бучанського району Київської області, де отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.
30.08.2023 в зв`язку зі зміною фактичного місця проживання на м.Київ позивачка звернулася до Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації з заявою про взяття на облік за новим місцем проживання та отримала довідку Управління ЦНАП Шевченківської районної Державної адміністрації в м.Києві про взяття на облік як ВПО від 30.08.2023 №3010-7001874410.
Рішенням Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації від 31.08.2023 № 2814 скасовано дію довідки від 30.08.2023 №3010-7001874410 та відмовлено у наданні допомоги на проживання внутрішньо-переміщеним особам.
В рішенні від 31.08.2023 № 2814 відповідачем зазначено, що під час розгляду заяви було встановлено наявність обставин, які є підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та відмови у призначенні допомоги на проживання, а саме: відповідно до поданих документів вбачається, що некоректно внесені дані ID картки до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада», що унеможливлює опрацювання заяв.
09.10.2023 ОСОБА_1 повторно звернулася до відповідача із заявами про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Отримала довідку Управління ЦНАП Шевченківської районної Державної адміністрації в м.Києві про взяття на облік як ВПО від 09.10.2023 № 3010-7001902681.
За результатами розгляду заяви позивача від 09.10.2023 Управлінням соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації прийнято рішення від 11.10.2023 № 4010 про відмову у призначенні допомоги на проживання внутрішньо-переміщеним особам.
Підставою для відмови у наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі є те, що відповідно до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб України, ОСОБА_1 з 12.05.2022 перебувала на обліку в управлінні Київської області Бучанського р-н.,(3244) отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам у період з травня 2022 року по серпень 2023 року, що підтверджує не перше звернення про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Крім того, судом встановлено, що 20.11.2023 позивач звернулась із заявою до Управління (Центру) надання адміністративних послуг Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації в якій просила вжити заходів задля недопущення порушення її прав, вимог чинного законодавства та здійснити коректне нарахування та виплату допомоги ВПО за вересень, жовтень, листопад 2023 року.
Листом від 08.12.2023 № 109/17-498 Управління (Центр) надання адміністративних послуг Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації повідомило начальника Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації про те, що 30.08.2023 за зверненням ОСОБА_1 були зареєстровані адміністративні справи «Видача довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи» № 76108-007806608-452-16 та «Надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» № 76108-007806695-452-30. При оформленні довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, адміністратором було внесено до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада» недостовірні відомості щодо паспортного документу заявниці. На цій підставі була скасована довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та відмовлено у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Листом від 15.12.2023 № 109.109/С-1539 Шевченківська районна в місті Києві Державна адміністрація повідомила ОСОБА_1 , зокрема, про те, що адміністратор центру надання адміністративних послуг не наділений повноваженнями щодо визначення результату адміністративної послуги.
Листом від 08.12.2023 №109/17-408 Управління (Центр) надання адміністративних послуг Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації звернулось до відповідача з проханням повторно розглянути справу ОСОБА_1 від 30.08.2023 щодо призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, з урахуванням виправлених помилок.
Як зазначив відповідач у відзиві, Управління не мало технічної можливості опрацювати повторно документи ОСОБА_1 та вважає, що він не вчиняв протиправну бездіяльність, оскільки невірні дані було внесено посадовою особою ЦНАПУ, що спричинило скасування довідки та відмову заявниці у призначенні допомоги внутрішньо переміщеним особам.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Згідно частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Питання обліку та забезпечення соціальних гарантій внутрішньо переміщеним особам гарантується Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014, постановою КМУ «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 №509, розпорядження КМУ від 06.03.2022 №204-р «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках програми «єПідтримка», постановою КМУ від 20.03.2022 № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам».
Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 №1706-VII (далі - Закон №1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Статтею 2 Закону №1706-VII встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Згідно частин першої та другої статті 4 Закону №1706-VII факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Частиною першою статті 5 Закону №1706-VII передбачено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Відповідно до ст. 12 Закону №1706-VІІІ підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:
1) подала заяву про відмову від довідки;
2) скоїла кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;
3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;
4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;
5) подала завідомо недостовірні відомості.
Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення.
Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад на підставі прийнятого рішення невідкладно вносить до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб відомості про скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Суд, зазначає, що вищенаведеною нормою встановлений вичерпний перелік підстав для скасування дії довідки про взятті на облік внутрішньо переміщеної особи.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 (далі - Порядок № 509) довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Згідно положень пункту 2 Порядку №509 для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, - через законного представника із заявою про взяття на облік за формою згідно додатком 1 до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи).
Заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний веб-портал електронних послуг (далі - Портал Дія).
У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні», внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг).
Уповноважена особа територіальної громади / центру надання адміністративних послуг приймає рішення та видає довідку внутрішньо переміщеній особі і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про внутрішньо переміщену особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
З метою обліку внутрішньо переміщених осіб орган соціального захисту населення на підставі отриманої електронної справи включає інформацію про таких осіб до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Відповідно до частин другої, третьої статті 7 Закону №1706-VII, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
За приписами частини першої статті 9 Закону №1706-VII, внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.
Судом встановлено, що рішенням Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації від 31.08.2023 № 2814 скасовано дію довідки позивача від 30.08.2023 №3010-7001874410 та відмовлено у наданні допомоги на проживання внутрішньо-переміщеним особам, оскільки відповідно до поданих документів вбачається, що некоректно внесені дані ID картки до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада», що унеможливлює опрацювання заяв.
Листом від 08.12.2023 № 109/17-498 Управління (Центр) надання адміністративних послуг Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації повідомило начальника Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації про те, що 30.08.2023 за зверненням ОСОБА_1 були зареєстровані адміністративні справи «Видача довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи» № 76108-007806608-452-16 та «Надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам» № 76108-007806695-452-30. При оформленні довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, адміністратором було внесено до програмного комплексу «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада» недостовірні відомості щодо паспортного документу заявниці. На цій підставі була скасована довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та відмовлено у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Отже суд вважає, що відповідач скасував довідку внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 від 30.08.2023 №3010-7001874410 з підстав, які чинним законодавством не передбачені, у зв`язку з чим, суд дійшов висновку, що рішення Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації від 31.08.2023 № 2814 в частині скасування дії довідки є протиправним та підлягає скасуванню.
20.03.2022 КМУ прийнято постанову № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», якою затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - Порядок №332).
Відповідно до пункту 1 Порядку №332 цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Допомога призначається для забезпечення соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб із числа незахищених верств населення та стимулювання до працевлаштування внутрішньо переміщених осіб працездатного віку.
Пунктом 2 Порядку №332 (в редакції від 19.04.2022, чинної на момент призначення позивачу виплати допомоги на проживання вперше) передбачено, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312).
За приписами пункту 3 Порядку №332 допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:
для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.
Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.
Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, ОСОБА_1 з 12.05.2022 перебувала на обліку в Управлінні Київської області Бучанського р-н.,(3244) та отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам у період з травня 2022 року по серпень 2023 року.
Станом на 30.08.2023 (дата взяття відповідачем позивача на облік як ВПО при зміні фактичного місця проживання) Порядок №332 не передбачав вимог для внутрішньо переміщених осіб, які вже отримували допомогу з березня 2022 року, при зміні фактичного місця проживання подавати нову заяву про надання допомоги на проживання.
Єдиною підставою для припинення виплати допомоги Порядок №332 передбачав неприбуття внутрішньо переміщеної особи протягом десяти календарних днів до органу соціального захисту населення при проведенні вибіркової перевірки фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи та відсутності особи за фактичним місцем проживання/перебування. У такому разі орган соціального захисту населення приймає рішення про припинення надання допомоги на проживання з наступного місяця (пункт 5 Порядку №332).
У разі коли внутрішньо переміщена особа змінювала своє місце обліку та не отримала допомогу, на яку вона мала право, допомога призначається за останнім місцем обліку (абзац 24 пункту 6 Порядку №332).
Отже, в розумінні діючого на той час законодавства позивач при зміні фактичного місця проживання не повинна була подавати нову заяву про надання допомоги на проживання. За відсутності підстав для припинення виплати такої допомоги, вона мала бути продовжена автоматично за останнім місцем обліку.
З огляду на викладене прийняте відповідачем рішення від 31.08.2023 № 2814 в частині відмови ОСОБА_1 у наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам є протиправним та підлягає скасуванню.
Відновленням порушеного права позивача є зобов`язання відповідача продовжити їй виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332, починаючи з вересня 2023 року.
Рішення Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації від 11.10.2023 № 4010 прийняте за результами розгляду заяви ОСОБА_1 від 09.10.2023 про відмову в призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі суд також вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню з підстав зазначених судом вище.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торія проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
З урахуванням зазначеного суд не надає оцінку іншим доводам, оскільки вони не мають суттєвого впливу на рішення суду за результатами вирішення цього спору.
Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини другої статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги слід задовольнити з виходом за межі позивних вимог та обранням належного способу захисту порушених прав.
Пунктом 1 частини першої статті 371 КАС України передбачено негайне виконання рішення суду щодо присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.
Оскільки, присуджені позивачу виплати є періодичними та здійснюються з Державного бюджету України, рішення підлягає негайному виконанню у межах суми грошової допомоги за один місяць.
Згідно абзацу 1 частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 968,96 грн (Квитанція №281L-UBK1-TZ4E від 19.03.2024).
Оскільки позов фактично задоволено, тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід відшкодувати підтверджені судові витрати по сплаті судового збору 968,96 грн.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 241-246, 226, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов адвоката Галкіна Вячеслава Леонідовича в інтересах ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації (01135, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 5) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації про скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеним особам та відмови у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам від 31.08.2023 № 2814.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації про відмову у призначенні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам від 11.10.2023 № 4010.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації продовжити ОСОБА_1 виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 332 "Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам", починаючи з вересня 2023 року.
Допустити негайне виконання рішення суду в частині виплати ОСОБА_1 допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у межах суми за один місяць.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Шевченківської районної в місті Києві Державної адміністрації судовий збір у розмірі 968,96 (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.) гривень.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І.В. Тихонов
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2024 |
Оприлюднено | 27.05.2024 |
Номер документу | 119240829 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.В. Тихонов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні