Рішення
від 24.05.2024 по справі 460/3994/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 травня 2024 року м. Рівне№460/3994/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у спрощеному позовному провадженні позовну заяву ОСОБА_1 до Клеванської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Клеванської селищної ради (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність Клеванської селищної ради, яка полягає у не розгляді та не вирішенні питання про надання або про відмову у наданні гр. ОСОБА_1 як власнику об`єкта нерухомого майна дозволу на викуп земельної ділянки кадастровий номер 5624655400:02:024:0002 площею 0,0432 га, цільового призначення 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради; 2) зобов`язати Клеванську селищну раду прийняти рішення про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5624655400:02:024:0002 площею 0,0432 га, цільового призначення 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться в АДРЕСА_1 з метою продажу її гр. ОСОБА_1 як власнику об`єкта нерухомого майна, що розташований на вказаній земельній ділянці. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 01.02.2024 позивач звернулася до відповідача із заявою про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5624655400:02:024:0002 площею 0,0432 га, цільового призначення 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради з метою викупу її, як власника об`єкта нерухомого майна, розташованого на ній. Також позивач надав свою згоду на укладенні договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. Проте, порушене питання належним чином відповідачем не розглянуто, рішення не прийнято. Таку бездіяльність позивач уважає протиправною, просить позов задовольнити. Також просить стягнути витрати на правову допомогу в сумі 20000грн.

Відповідач відзив на позов не подав.

Позовна заява надійшла до суду 15.04.2024

Ухвалою суду від 16.04.2024 позов залишений без руху.

Ухвалою суду від 23.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 198071061 від 29.01.2020 року, реєстраційний номер 2017847456246, позивач є власником об`єкта нерухомого майна будівля магазину-кафетерію « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за адресою: АДРЕСА_1 .

25.09.2020 між Клеванською селищною радою, як орендодавцем, та ОСОБА_1 як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до умов договору оренди земельної ділянки від 25.09.2020 року, орендодавець надавав орендарю у строкове платне користування земельну ділянку комунальної власності за цільовим призначенням 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (за рахунок земель житлової та громадської забудови), з кадастровим номером 5624655400:02:024:0002, яка розташована в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради, загальною площею 0,0432 га, що підтверджується також Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 227707965 від 12.10.2020 року, реєстраційний номер 2190981256246.

01.02.2024 позивач звернувся до відповідач із заявою (у порядку ст. 128 Земельного кодексу України) щодо надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 5624655400:02:024:0002, площею 0,0432 га в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради, з метою викупу її, як власником об`єкта нерухомого майна, розташованого на вищезазначеній земельній ділянці. Також позивач надав свою згоду на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

06.02.2024 на адресу позивача надійшов лист від Клеванської селищної ради за № 170/02-19/24 від 05.02.2024 в якому було повідомлено, що заяву ОСОБА_1 буде розглянуто на засіданні постійної комісії з питань регулювання земельних відносин та охорони навколишнього середовища Клеванської селищної ради та винесено на розгляд чергової сесії Клеванської селищної ради.

22.03.2024 адвокат позивача, звернувся з адвокатським запитом № 22/03-24/1 до відповідача, в якому просив надати належним чином завірену копію рішення Клеванської селищної ради, прийнятого за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 01.02.2024 року.

03.04.2024 надійшла відповідь відповідача на адвокатський запит, в якій повідомлялося, що підготовлений проект рішення був внесений на сесію Клеванської селищної ради, яка відбулася 19.03.2024 року, та не набрав необхідної кількості голосів для його прийняття рішення не прийнято.

Вважаючи бездіяльність відповідача щодо не розгляду та неприйняття рішення за заявою протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи дану справу та надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать:1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно із ч. 1-3 ст. 128 ЗК України, продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Особливості продажу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого військового майна, що підлягають реалізації, та земельних ділянок, які вивільняються у процесі реформування Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, встановлюються законом (ч. 1).

Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви (клопотання) додаються:

а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);

б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу;

г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави (ч. 2).

Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч. 3).

Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно із пунктом 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За правилами частин першої, другої статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Отже, сільська рада на пленарному засіданні вирішує відповідно до закону питання регулювання земельних відносин шляхом прийняття актів у формі рішень.

Проте, як вбачається із матеріалів справи, заява позивача від 01.02.2024 про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки з метою викупу, відповідачем належним чином не розглянута, тому, у даному випадку, має місце протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті рішення за наслідками розгляду поданої вище заяви.

При вирішенні позовних вимог зобов`язального характеру суд враховує, що відповідач не прийняв відповідного рішення по суті стосовно вказаної заяви, при цьому прийняття відповідного рішення відноситься до дискреційних повноважень сільської ради.

Суд нагадує, що розпорядження землями державної та комунальної форм власності здійснюють, відповідно, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, зазначені органи здійснюють і передачу земель у власність чи інше право користування. Такі повноваження встановлені, зокрема, Земельним Кодексом України.

Тобто, законодавець наділив дані органи дискреційними повноваженнями при прийнятті управлінських рішень.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Враховуючи вищезазначене, дискреційне право, зокрема, органу місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

З огляду на вказане, право відповідача на вчинення дій щодо прийняття рішення про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки з метою її викупу, є його дискреційними повноваженнями, а тому задоволення позовних вимог про зобов`язання прийняти таке рішення, є формою втручання в дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування.

При цьому, слід ще раз наголосити, що рішення за заявою позивача від 01.02.2024 про надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки з метою її викупу, відповідачем у встановленому чинним законодавством порядку не прийнято.

За наведених обставин, суд вважає за необхідне в цій частині обрати інший спосіб захисту прав та інтересів позивача, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав та інтересів (п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України), а саме: зобов`язати відповідача розглянути заяву позивача від 01.02.2024 щодо надання дозволу на виготовлення експертної грошової оцінки та викуп земельної ділянки кадастровий номер 5624655400:02:024:0002, площею 0,0432 га в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради, з метою викупу її, як власником об`єкта нерухомого майна, розташованого на вищезазначеній земельній ділянці, тим самим задовольнивши позовні вимоги.

Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не виконав процесуального обов`язку правомірності своєї бездіяльності з урахуванням вимог, встановлених ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 968,96грн за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень відповідача у справі.

Щодо стягнення на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу в сумі 20000грн, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За правилами частини сьомої цієї статті, розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.

Відповідно до частини другої статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України, за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

За правилами частини третьої цієї статті, для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

А за правилами частини четвертої цієї статті, для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

В позовній заяві вказано клопотання про присудження судових витрат, понесених на професійну правничу допомогу в сумі 20000грн. При цьому, жодного документа, який підтверджує такі витрати позивачем суду не надано ні до позовної заяви, ні після відкриття провадження у справі.

Суд вважає, що розмір витрат на професійну правничу допомогу не підтверджений належним чином, а тому приходить до висновку що вимога позивача про стягнення на його користь судових витрат, у вигляді витрат на професійну правничу допомогу до задоволення не підлягає.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Клеванської селищної ради, яка полягає у неприйнятті рішення за заявою ОСОБА_1 від 01 лютого 2023 року про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та викуп земельної ділянки з кадастровим номером 5624655400:02:024:0002 площею 0,0432 га, цільового призначення 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради.

Зобов`язати Клеванську селищну раду на засіданні чергової сесії сільської ради розглянути заяву ОСОБА_1 від 01 лютого 2024 року про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки та викуп земельної ділянки з кадастровим номером 5624655400:02:024:0002 площею 0,0432 га, цільового призначення 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що знаходиться в АДРЕСА_1 на території Клеванської селищної ради.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Клеванської селищної ради судові витрати по сплаті судового збору в сумі 968,96грн.

У відшкодуванні судових витрат, понесених на професійну правничу допомогу ОСОБА_1 , відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 24 травня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач - Клеванська селищна рада (вул. Івана Франка, буд. 20, с-ще Клевань, Рівненський р-н, Рівненська обл., 35312, ЄДРПОУ/РНОКПП 04387094)

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2024
Оприлюднено27.05.2024
Номер документу119270228
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —460/3994/24

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Постанова від 25.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 24.05.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 16.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні