Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 травня 2024 р. № 520/2291/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Владислава Єгупенка,
розглянувши у приміщенні суду в м. Харкові у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІДТЕПЛО БУД» (Харківська обл., Золочівський р-н, селище міського типу Золочів, провулок Богдана Хмельницького, будинок 8) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «СХІДТЕПЛО БУД» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому позивач просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 0201310407 від 13 липня 2023 року, № 0208070407 від 13 липня 2023 року, №0263920407 від 24 серпня 2023 року, №0264040407 від 24 серпня 2023 року, прийняті Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області на підставі актів № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року та № 21017/20-40-04-07- 03/40509343 від 07.07.2023 року.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що у спірних правовідносинах він діяв згідно чинного законодавства.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до наступного.
Судом встановлено, що Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області були проведені камеральні перевірки податкової звітності з податку на додану вартість, з податку на прибуток щодо виявлених помилок Товариством з обмеженою відповідальністю "Східтепло Буд" за липень листопад 2022 року.
За результатами проведених перевірок, ГУ ДПС у Харківській області були складені акти № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року та № 21017/20-40- 04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року.
Відповідно до висновків акту № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року, встановлені наступні порушення: 1. п.п. 49.18.1 49.18 ст.49, п.203.1 ст.203, п.п.69.1 п.69 Податкового кодексу України допущене несвоєчасне подання податкових декларацій з податку на додану вартість за травень листопад 2022 та січень 2023 (граничний термін подання відповідно 20.07.2022, 20.07.2022, 22.08.2022, 20.09.2022, 20.10.2022, 21.11.2022, 20.12.2022, фактично податкові декларації з ПДВ подані 09.11.2022, 11.11.2022, 14.11.2022, 05.12.2022, 21.12.2022 та 25.04.2023); 2. п.п. 49.18.3, 49.18.6 49.18 ст.49, п.137.5 ст.137 Податкового кодексу України допущене несвоєчасне подання податкових декларацій з податку на прибуток за 2022 рік (граничний термін подання відповідно 01.03.2023, фактично податкова декларація подана 07.03.2023).
На підставі акту перевірки № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року, ГУ ДПС у Харківській області було прийнято податкові повідомлення-рішення № 0201310407 від 13 липня 2023 року, № 0208070407 від 13 липня 2023 року.
В податковому повідомленні-рішенні № 0201310407 від 13 липня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення 49.18.6 49.18 ст.49 Податкового кодексу України, та визначено штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 340,00 грн.
У податковому повідомленні-рішенні № 0201310407 від 13 липня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення п.п. 49.18.1 49.18 ст.49, п.203.1 ст.203, п.п.69.1 п.69 Податкового кодексу України, та визначено штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 2720,00 грн.
Відповідно до висновків акту № 21017/20-40-04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року встановлені наступні порушення: 1. платником занижено податкове зобов`язання з ПДВ, яке підлягає нарахуванню за підсумками поточного звітного (податкового) періоду липень 2022 на суму 193 908 грн. та серпень 11441 грн., всього підлягає нарахуванню 205349 грн.; 2. платником завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток / залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду декларації з ПДВ за листопад 2022 на 12 998 грн.
На підставі акту перевірки № 21017/20-40-04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року, ГУ ДПС у Харківській області було прийнято податкові повідомлення-рішення №0263920407 від 24 серпня 2023 року, №0264040407 від 24 серпня 2023 року.
В податковому повідомленні-рішенні №0263920407 від 24 серпня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення п.187.1 ст.187, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, та суму грошового зобов`язання за платежем ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) в розмірі 256 686, 25 грн. з яких штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 51 337,25 грн.
В податковому повідомленні-рішенні №0264040407 від 24 серпня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення п. 200.4 ст.200 Податкового кодексу України, та зменшено розмір грошового зобов`язання від`ємного значення суми ПДВ за листопад 2022 на 12 998 грн.
Позивач не погодившись із податковими повідомленнями-рішеннями № 0201310407 від 13 липня 2023 року, № 0208070407 від 13 липня 2023 року, №0263920407 від 24 серпня 2023 року, №0264040407 від 24 серпня 2023 року, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно із пп. 21.1.1 п. 21.1 ст. 21 ПК України, посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Відповідно до п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно із п. 36.1 ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 192.1.2., п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України, особливості визначення бази оподаткування в окремих випадках (порядок коригування податкових зобов`язань та податкового кредиту) якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/ послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Якщо внаслідок такого перерахунку відбувається збільшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а) постачальник відповідно збільшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б) отримувач відповідно збільшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення перерахунку.
Отримувач має право збільшити суму податкового кредиту лише після реєстрації постачальником в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.
В обґрунтування адміністративного позову позивачем зазначено, що подані уточнюючі розрахунки до податкових декларацій з податку на додану вартість за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений цим пунктом для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку. (Абзац восьмий підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX набирає чинності з 2 червня 2022 року в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування). Отже, позивач вказує, що подовжений у порівнянні з загальною нормою п. 76.3 ст. 76 ПКУ (30 днів) строк у 90 календарних днів на проведення камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, для податкового періоду січень 2022 був передбачений редакцією п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПКУ до 01.06.2022 включно.
Позивач на обґрунтування адміністративного позову зазначає, що станом на момент складення Актів перевірки № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року та № 21017/20-40-04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року, закінчився 90-денний строк на проведення камеральних перевірок зазначених декларацій.
Отже, на думку позивача, при розгляді матеріалів встановлені обставини завершення камеральної перевірки поза межами максимально встановленого строку на її проведення, що є процедурним порушенням та підставою для задоволення цього позову.
Крім того, позивач зазначає, що при поданні декларацій не звертався із заявою про повернення суми бюджетного відшкодування, у зв`язку з чим були відсутні підстави для здійснення камеральної перевірки підприємства.
Суд зазначає, що 18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
В зв`язку з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 № 2118-ІХ (далі - Закон № 2118-ІХ), який набрав чинності 07.03.2022. Так, Законом № 2118-ІХ підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктом 69.
Абзацом 1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону № 2118-ІХ) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону № 2118-ІХ) у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Згідно з підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону № 2118-ІХ) податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-ІХ (далі - Закон № 2120-ІХ), який набрав чинності 17.03.2022, у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України підпункт 69.2 викладено в такій редакції:
"69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, зокрема: камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, передбачених цим підпунктом, до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за якими покладено на контролюючі органи, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) у такому випадку не застосовуються, у тому числі положення підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу".
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 №2142-ІХ (далі - Закон № 2142-ІХ), який набрав чинності 05.04.2022, внесено зміни у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, зокрема, у підпункті 69.1 слова "трьох місяців" замінити словами "шести місяців".
Надалі Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі Закон № 2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України шляхом викладу підпункту 69.1 в такій редакції (абзаци 1-4, 8 підпункту 69.1):
У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи Інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Законом № 2260-ІХ внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України шляхом викладення підпункту 69.2 в новій редакції такого змісту:
Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім, зокрема: а) камеральних перевірок.
У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
З огляду на положення наведених вище норм, у зв`язку із запровадженням на всій території України воєнного стану з 24.02.2022 Законом № 2118-ІХ внесено зміни до ПК України шляхом доповнення підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктом 69, якими установлено певні особливості справляння податків і зборів та виконання податкових обов`язків, а також запроваджено мораторій на проведення всіх податкових перевірок на період до припинення або скасування воєнного стану на території України. Проте Законами № 2120-ІХ та № 2142-ІХ встановлений Законом № 2118-ІХ мораторій на проведення абсолютно всіх видів перевірок поступово знімався, шляхом надання контролюючим органам повноважень на проведення певних видів податкових перевірок - спочатку камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням товарів (продукції), визначених підпунктами 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 пункту 215.3 статті 215 Кодексу, та фактичних перевірок, а потім й камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку.
Законом № 2260-ІХ, який набув чинності 27.05.2022 відновлено можливість контролюючих органів на проведення всіх камеральних перевірок.
Окрім цього, Законом № 2260-ІХ було відновлено податковий обов`язок платників податків, у яких є можливість виконувати свої податкові обов`язки, зокрема, в частині щодо дотримання термінів подання податкової звітності.
Судом встановлено, що камеральні перевірки ТОВ «СХІДТЕПЛОБУД» проведено представником контролюючого органу 25.05.2023 та 07.07.2023, за результатами яких складені акти №16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року та №21017/20-40- 04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року, тобто в період після 27.05.2022, з якого відновлено можливість контролюючих органів на проведення всіх камеральних перевірок.
За вказаних обставин, доводи позивача про проведення камеральної перевірки під час дії мораторію на проведення таких податкових перевірок, є безпідставними.
Разом з тим, порядок та підстави звільнення платників податків від відповідальності в період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та воєнного стану, неодноразово були предметом розгляду Верховного Суду, який сформував єдину правову позицію щодо особливостей застосування норм Податкового кодексу України про звільнення платників податків від відповідальності за несвоєчасне подання контролюючому органу податкової звітності залежно від редакцій таких норм, які були чинними в різні періоди.
Верховний Суд в постанові від 16.04.2024 за результатом розгляду справи № 460/21543/23 дійшов таких висновків щодо застосування норм пунктів 52-1 та підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України щодо права контролюючих органів на притягнення платників податків до відповідальності за несвоєчасне виконання податкового обов`язку під час дії в Україні воєнного стану:
«…18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України».
Такий підхід до правозастосування вказаних вище норм Перехідних положень ПК України є усталеним, що підтверджується постановами Верховного Суду від 07.02.2024 у справі № 420/10441/23, від 12.04.2024 у справі № 620/9720/23, від 18.04.2024 у справі № 240/27062/22.
Отже, враховуючи вказану усталену правову позицію Верховного Суду щодо застосування норм податкового закону, суд констатує, що з 27.05.2022 перестали існувати підстави для звільнення від відповідальності платників податків, пов`язані із карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), та воєнним станом, зокрема, за несвоєчасне подання контролюючому органу податкової звітності.
Так, з 27.05.2022 відновлено можливість для застосування контролюючим органом штрафних санкцій за несвоєчасне подання податкової звітності.
Відповідно до абзаців третього та шостого підпункуту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 ПК України, за звітні (податкові) періоди 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 01 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та перелік документів на підтвердження затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
Відповідно до висновків акту № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року, встановлені наступні порушення: 1. п.п. 49.18.1 49.18 ст.49, п.203.1 ст.203, п.п.69.1 п.69 Податкового кодексу України допущене несвоєчасне подання податкових декларацій з податку на додану вартість за травень листопад 2022 та січень 2023 (граничний термін подання відповідно 20.07.2022, 20.07.2022, 22.08.2022, 20.09.2022, 20.10.2022, 21.11.2022, 20.12.2022, фактично податкові декларації з ПДВ подані 09.11.2022, 11.11.2022, 14.11.2022, 05.12.2022, 21.12.2022 та 25.04.2023); 2. п.п. 49.18.3, 49.18.6 49.18 ст.49, п.137.5 ст.137 Податкового кодексу України допущене несвоєчасне подання податкових декларацій з податку на прибуток за 2022 рік (граничний термін подання відповідно 01.03.2023, фактично податкова декларація подана 07.03.2023).
На підставі акту перевірки № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року, ГУ ДПС у Харківській області було прийнято податкові повідомлення-рішення № 0201310407 від 13 липня 2023 року, № 0208070407 від 13 липня 2023 року.
В податковому повідомленні-рішенні № 0201310407 від 13 липня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення 49.18.6 49.18 ст.49 Податкового кодексу України, та визначено штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 340,00 грн.
У податковому повідомленні-рішенні № 0201310407 від 13 липня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення п.п. 49.18.1 49.18 ст.49, п.203.1 ст.203, п.п.69.1 п.69 Податкового кодексу України, та визначено штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 2720,00 грн.
Відповідно до висновків акту № 21017/20-40-04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року встановлені наступні порушення: 1. платником занижено податкове зобов`язання з ПДВ, яке підлягає нарахуванню за підсумками поточного звітного (податкового) періоду липень 2022 на суму 193 908 грн. та серпень 11441 грн., всього підлягає нарахуванню 205349 грн.; 2. платником завищено від`ємне значення об`єкта оподаткування податком на прибуток / залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду декларації з ПДВ за листопад 2022 на 12 998 грн.
На підставі акту перевірки № 21017/20-40-04-07-03/40509343 від 07.07.2023 року, ГУ ДПС у Харківській області було прийнято податкові повідомлення-рішення №0263920407 від 24 серпня 2023 року, №0264040407 від 24 серпня 2023 року.
В податковому повідомленні-рішенні №0263920407 від 24 серпня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення п.187.1 ст.187, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, та суму грошового зобов`язання за платежем ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) в розмірі 256 686, 25 грн. з яких штрафні (фінансові) санкції (штрафи) в розмірі 51 337,25 грн.
В податковому повідомленні-рішенні №0264040407 від 24 серпня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області було встановлено порушення п. 200.4 ст.200 Податкового кодексу України, та зменшено розмір грошового зобов`язання від`ємного значення суми ПДВ за листопад 2022 на 12 998 грн.
Вказані обставини щодо виявлених контролюючим органом порушень, з огляду на зміст позовної заяви, не заперечується й позивачем.
Також позивачем не подано доказів неможливості виконання обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України згідно порядку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.
За вказаних обставин, відповідач правомірно прийняв податкові повідомлення-рішення № 0201310407 від 13 липня 2023 року, № 0208070407 від 13 липня 2023 року, №0263920407 від 24 серпня 2023 року, №0264040407 від 24 серпня 2023 року на підставі актів № 16075/20-40-04-07-03/40509343 від 25.05.2023 року та № 21017/20-40-04-07- 03/40509343 від 07.07.2023 року.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
В цій справі позивач не довів суду порушення його прав спірними податковими повідомленнями-рішеннями.
Підсумовуючи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІДТЕПЛО БУД» (Харківська обл., Золочівський р-н, селище міського типу Золочів, провулок Богдана Хмельницького, будинок 8) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Владислав ЄГУПЕНКО
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2024 |
Оприлюднено | 29.05.2024 |
Номер документу | 119302526 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні