Рішення
від 22.05.2024 по справі 200/2341/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2024 року Справа№200/2341/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

19 квітня 2024 року з використанням підсистеми «Електронний суд» адвокатка Козаченко Д.І., представниця позивача ОСОБА_1 , подала до суду адміністративний позов до відповідача-1, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, відповідача-2, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача-1 від 16 лютого 2024 року №052530004293 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах згідно з частиною 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та не зарахування до пільгового стажу

періодів перебування у відпустках в зв`язку з навчанням з 02 по 12 червня 2006 року, з 02 по 10 вересня 2006 року, з 02 по 17 січня 2007 року, з 02 по 15 червня 2007 року, з 02 по 13 вересня 2007 року, з 02 по 15 грудня 2007 року, з 02 по 15 квітня 2008 року, з 02 по 16 травня 2008 року, з 02 по 06 жовтня 2008 року, з 02 по 14 лютого 2009 року, з 02 по 07 березня 2009 року, 02 по 16 червня 2009 року, 02 по 10 вересня 2009 року, з 02 по 16 грудня 2009 року, з 03 по 17 квітня 2010 року, з 02 по 03 жовтня 2010 року;

періодів перебування у відпустці без збереження заробітної плати з 02 по 03 березня 2010 року, з 02 квітня 2010 року, з 02 травня 2013 року, з 02 по 04 червня 2014 року, з 02 по 04 листопада 2017 року, з 02 по 06 вересня 2022 року;

періодів проходження військової служби з 20 березня у по 27 листопада 2015 року, з 28 по 30 листопада 2015 року, з 02 по 19 квітня 2016 року, з 30 грудня 2017 року по 29 квітня 2018 року, з 10 травня 2018 року по 31 серпня 2018 року, з 03 жовтня 2018 року по 23 червня 2019 року, з 25 липня 2019 року по 02 січня 2020 року, з 18 січня по 29 червня 2020 року, з 14 липня по 31 жовтня 2020 року, з 01 листопада 2020 року по 28 травня 2021 року із розрахунку один місяць служби за три місяці у відповідності до статті 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пунктів 3, 4 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб»;

до страхового та пільгового стажу періоду проходження військової служби з 28 листопада 2015 року по 31 грудня 2015 року;

- зобов`язати відповідача-2 зарахувати до пільгового стажу періоди перебування у відпустках в зв`язку з навчанням з 02 по 12 червня 2006 року, з 02 по 10 вересня 2006 року, з 02 по 17 січня 2007 року, з 02 по 15 червня 2007 року, з 02 по 13 вересня 2007 року, з 02 по 15 грудня 2007 року, з 02 по 15 квітня 2008 року, з 02 по 16 травня 2008 року, з 02 по 06 жовтня 2008 року, з 02 по 14 лютого 2009 року, з 02 по 07 березня 2009 року, 02 по 16 червня 2009 року, 02 по 10 вересня 2009 року, з 02 по 16 грудня 2009 року, з 03 по 17 квітня 2010 року, з 02 по 03 жовтня 2010 року;

періоди перебування у відпустці без збереження заробітної плати з 02 по 03 березня 2010 року, з 02 квітня 2010 року, з 02 травня 2013 року, з 02 по 04 червня 2014 року, з 02 по 04 листопада 2017 року, з 02 по 06 вересня 2022 року;

періоди проходження військової служби з 20 березня по 27 листопада 2015 року, з 28 по 30 листопада 2015 року, з 02 по 19 квітня 2016 року, з 30 грудня 2017 року по 29 квітня 2018 року, з 10 травня 2018 року по 31 серпня 2018 року, з 03 жовтня 2018 року по 23 червня 2019 року, з 25 липня 2019 року по 02 січня 2020 року, 18 січня по 29 червня 2020 року, з 14 липня по 31 жовтня 2020 року, з 01 листопада 2020 року по 28 травня 2021 року із розрахунку один місяць служби за три місяці у відповідності до статті 8 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей, пункту 3, 4 постанови КМУ від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб»;

до страхового та пільгового стажу періоду проходження військової служби з 28 листопада 2015 року по 31 грудня 2015 року;

та призначити, нарахувати і виплатити позивачу з дня звернення за пенсією, а саме з 09 лютого 2024 року, пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та при призначенні врахувати статтю 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» у розмірі 80% її середньої заробітної плати, але не менше як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 покликався на те, що спірним рішенням неправильно обчислений його страховий стаж, який дає право на призначення пільгової пенсії, а саме до пільгового стажу в кратному обчисленні із розрахунку один місяць служби за три місяці не зарахований період проходження військової служби, також до пільгового стажу не зараховані періоди учбової відпустки та періоди перебування у відпустці без збереження заробітної плати.

Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області подало відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнало та просило відмовити в їх задоволенні з таких підстав.

Підтверджений належними документами, страховий стаж з урахуванням пільгового обчислення становить 36 років 01 місяць 29 днів, підтверджений в порядку визначеному законодавством пільговий стаж на підземних професій за Постановою 202(25) становить 20 років 07 місяців 20 днів; пільговий стаж роботи на роботах підземних професій (20) відсутній, пільговий стаж особи за списком №1 з урахуванням роботи на пільгових умовах становить 16 років 06 місяців 14 днів, що не дає право зниження пенсійного віку відповідно до пункту 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», оскільки на момент звернення вік позивача складає 40 років.

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області подало відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнало та просило відмовити в їх задоволенні з таких підстав. 09 лютого 2024 року заява позивача розглянута за принципом екстериторіальності Головним управління Пенсійного фонду в Житомирській області. Отже, позовні вимоги про зобов`язання ГУ ПФУ в Донецькій області вчинити певні дії, не підлягають задоволенню, оскільки рішення про відмову в призначені пенсії було прийнято ГУ ПФУ в Житомирській області. Щодо вимоги позивача про зобов`язання застосувати право на обрахування розміру пенсії відповідно до вимог ст. 8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зазначає, що зазначена вимога, є передчасною оскільки орган Пенсійного фонду України ще не здійснив призначення пенсії і відповідно не порушив права позивача. Для призначення пенсії згідно із Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» пільгове обчислення стажу один місяць за три не передбачено. Чинним законодавством не передбачено зарахування учбових відпусток до пільгового стажу роботи. Час перебування у відпустці без збереження заробітної плати не зарахований до пільгового стажу роботи згідно із частиною 3 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», оскільки час простою та періоди відпусток без збереження заробітної, якщо вони пов`язані з виробничою необхідністю, працівникам, які працюють в шкідливих і важких умовах праці, можуть бути зараховані до пільгового стажу, але не більше 1 місяця в календарному році. Даних про перебування позивача у відпустці без збереження заробітної плати, яка була б пов`язана з виробничою необхідністю не надано, в матеріалах справи такі відомості, відсутні. Вимоги про обчислення пенсії у розмірі 80% від заробітної плати є передчасними, оскільки спочатку необхідно визначити право позивача на призначення пенсії незалежно від віку, а вже потім розраховувати її розмір.

Позивачем подана відповідь на відзив, в якій останній наполягає на задоволенні позовних вимог, оскільки вони ґрунтуються на законодавстві України.

22 квітня 2024 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

22 квітня 2024 року від відповідача витребувані докази.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив таке.

09 лютого 2024 року ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , подав заяву на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини3статті114 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

16 лютого 2024 року рішенням №052530004293 Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області відмовило ОСОБА_1 в призначенні пенсії, у зв`язку з недосягненням 50 річного віку та не відповідності заяви до поданих документів.

Згідно з рішенням стаж становить 36 років 1 місяць 29 днів

Пільговий стаж за Списком №1 16 років 6 місяці 14 днів.

Пільговий стаж на роботах підземних професій 20 років 7 місяців 20 днів

Навчання за фахом 1 місяць 4 дні

Вік заявника 40 років.

До страхового та пільгового стажу роботи зараховані всі періоди.

Згідно з реєстром застрахованих осіб зараховано всі періоди трудової діяльності, зокрема з 18.07.2003.

До страхового стажу не зараховано період навчання відповідно до диплому НОМЕР_1 з 01.09.2004 по 30.06.2008, оскільки даний період відсутній в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про сплату страхових внесків.

До страхового стажу не зараховано період проходження військової служби відповідно довідки від 10.05.2016 №820/30-РЕС, виданої Військовою частиною польова пошта НОМЕР_2 з 28.11.2015 по 31.12.2015, у зв`язку з відсутністю відомостей в реєстрі застрахованих осіб загальнообов`язкового соціального страхування з 01.07.2000 по 31.12.2016.

У військовому квитку серії НОМЕР_3 , який виданий на ім`я ОСОБА_2 , міститься запис: 09 березня 2022 року призваний у Збройні Сили України.

Згідно з формою РС-право страховий стаж ОСОБА_2 обчислений в кількості 20 років 8 місяців 24 дні, робота за Списком №1 16 років 6 місяців 14 днів, в тому числі військова служба з 14.11.2001 по 15.04.2003 1 рік 5 місяців 2 дні, військова служба в особливий період з 20.03.2015 по 30.06.2015 3 місяці 11 днів, військова служба інша з 01.07.2015 по 27.112016 4 місяці 27 днів.

За інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5) датою формування 23 квітня 2024 року) спеціальний стаж ОСОБА_2 облікований

у роботодавця ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "КАПІТАЛЬНА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "МИРНОГРАДВУГІЛЛЯ", ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "СТАХАНОВА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КРАСНОАРМІЙСЬКВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 33504964) за кодом ЗПЗ013А1

у 2006 році в кількості 8 місяців 4 дні,

у 2007 році повних 12 місяців,

у 2008 році повних 12 місяців,

у 2009 році повних 12 місяців,

у 2010 році повних 12 місяців,

у 2013 році повних 12 місяців,

у 2015 році повних 12 місяців,

у 2016 році повних 12 місяців,

у 2017 році повних 12 місяців,

у 2108 році повних 12 місяців,

у 2019 році повних 12 місяців,

у 2020 році повних 12 місяців,

у 2021 році повних 12 місяців,

у 2022 році повних 12 місяців.

у роботодавця ІНФОРМАЦІЯ_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) за кодом ПСД003Г1

у 2020 році з липня по грудень повних 6 місяців.

При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.

Україна є […] правова держава (стаття 1 Конституції України).

Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (стаття 3 Конституції України).

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (стаття 46 Конституції України).

Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі Закон №1788-ХІІ) та Законом України від 09 липня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закону №1058-ІV).

Закон №1788-ХІІ був введений в дію з 01 січня 1992 року в частині норм, що стосуються призначення і виплати пенсій та коригування рівнів пенсій, призначених до введення цього Закону; з 01 квітня 1992 року в повному обсязі.

01 січня 2004 року набув чинності Закон №1058-ІV.

Відповідно до частини 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Система персоніфікованого обліку була введена в дію 01 січня 2004 року на виконання Указу Президента України від 4 травня 1998 року №401 «Про заходи щодо впровадження персоніфікованого обліку відомостей у системі обов`язкового державного пенсійного страхування» згідно постанов Кабінету Міністрів України №1854 від 12 грудня 2002 року та №303 від 12 березня 2003 року.

Таким чином, при обчисленні страхового (пільгового) стажу позивача за період роботи до 01 січня 2004 року територіальні органи Пенсійного фонду мають керуватися документами та порядком, визначеним законодавством, що діяло до набрання чинності Законом №1058-ІV, а також даними, включеними на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а за період роботи після 01 січня 2004 року виключно даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Пунктом 11 статті 11 Закону №1058-IV встановлено, що військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової служби), поліцейські, особи рядового і начальницького складу, у тому числі ті, які проходять військову службу під час особливого періоду, визначеного Законами України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та «Про військовий обов`язок і військову службу», є застрахованими особами.

Особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій (стаття 1 Закону України від 21 жовтня 1993 року №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»).

Згідно з частиною 1 статті 2 Закону України від 25 березня 1992 року

№2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу», в редакції Закону України №3384-IX від 20.09.2023, яка була чинною на час прийняття спірного рішення, час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частиною 1 стаття 8 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» визначено, що Час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно доЗакону України"Про оборону України", зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України "Про оборону України", зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

17 липня 1992 року Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам, які мають право на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», крім військовослужбовців строкової служби і членів їх сімей та прирівняних до них осіб» (далі Постанова №393).

На дату прийняття спірного рішення вказана постанова діяла в редакції постанови Кабінету Міністрів України №19 від 09.01.2024.

Постанова №393 визначає порядок обчислення вислуги років для призначення пенсій за вислугу років особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, зазначеним у пунктах б-д, ж і з статті 1-2 відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

З 19 лютого 2022 року, дати публікації в газеті «Урядовий кур`єр» №35 постанови Кабінету Міністрів України №119 від 16 лютого 2022 року, якою були внесені зміни до постанови №393, для призначення пенсій приймається до уваги тільки календарна вислуга, тобто вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів, а для визначення розміру пенсії вислуга років розраховується на пільгових умовах, зокрема, один місяць служби за три місяці участь у бойових діях у воєнний час.

Суд відхиляє посилання позивача на Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей, затверджене наказом Міністерства оборони України 14.08.2014 № 530, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2014 року за № 1294/26071, (далі - Положення №530), з огляду на таке.

По-перше, відповідно до пункту 1.1 Положення №530 цим Положенням визначається порядок обчислення вислуги років (загального страхового стажу) для призначення пенсій за вислугу років особам, звільненим з військової служби, відповідно до статті 17-1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей».

Як встановлено судом, позивач претендує на призначення пенсії за Законом №1058-ІV.

По-друге, з 19 лютого 2022 року відповідно до пунктів 2-1 та 3 Постанови №393 для призначення пенсій приймається до уваги тільки календарна вислуга, тобто вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів, а розрахована на пільгових умовах вислуга років застосовується для визначення розміру пенсії.

По-третє, згідно з частиною 3 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі невідповідності правового актаКонституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Абзац перший пункт 2.3 Положення №530 не відповідає постанові Кабінету Міністрів України №393.

За приписами статті 19 Закону України від 24 серпня 2023 року №3354-IX «Про правотворчу діяльність» постанови Кабінету Міністрів України на території України мають вищу юридичну силу ніж накази міністерств.

Отже, у даній справі підлягає застосуванню правовий акт, який має вищу юридичну силу, а саме Постанова №393, відповідно до приписів якої для призначення пенсії враховується тільки календарна вислуга років, тобто вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів.

В-четвертих, в період з 2015 по 2021 роки стаття 119 КЗпП України діяла в редакції, відповідно до якої на час виконання державних або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством України ці обов`язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку. Працівникам, які залучаються до виконання обов`язків, передбачених законами України"Про військовий обов`язок і військову службу"і"Про альтернативну (невійськову) службу","Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", надаються гарантії та пільги відповідно до цих законів. За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову. Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно доЗакону України"Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

В-п`ятих, відповідно до довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства (додаток 3 до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року №7-6 «Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за №1000/9599 та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152) (далі Довідник):

код ЗПЗ013А1 - працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року №10 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення», постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року №162 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» і від 16 січня 2003 року №36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах», і за результатами атестації робочих місць.

Таким чином, періоди проходження військової служби з 20 березня по 27 листопада 2015 року, з 28 по 30 листопада 2015 року, з 02 по 19 квітня 2016 року, з 30 грудня 2017 року по 29 квітня 2018 року, з 10 травня по 31 серпня 2018 року, з 03 жовтня 2018 року по 23 червня 2019 року, з 25 липня 2019 року по 02 січня 2020 року, 18 січня по 29 червня 2020 року, з 14 липня по 31 жовтня 2020 року, з 01 листопада 2020 року

по 28 травня 2021 року підлягають зарахуванню до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах в календарному обчисленні, тобто повної кількості календарних днів, а тому позовні вимоги про пільгове обчислення вказаних періодів є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Щодо зарахування до пільгового стажу періодів перебування у відпустках в зв`язку з навчанням з 02 червня 2006 року по 12 червня 2006 року, з 02 вересня 2006 року по 10 вересня 2006 року, з 02 жовтня 2010 року по 03 жовтня 2010 року, з 02 січня 2007 року по 17 січня 2007 року, з 02 червня 2007 року по 15 червня 2007 року, з 02 вересня 2007 року по 13 вересня 2007 року, з 02 грудня 2007 року по 15 грудня 2007 року, з 02 квітня 2008 року по 15 квітня 2008 року, з 02 травня 2008 року по 16 травня 2008 року, з 02 жовтня 2009 року по 06 жовтня 2008 року, з 02 лютого 2009 року по 14 лютого 2009 року, з 02 березня 2009 року по 07 березня 2009 року, 02 червня 2009 року по 16 червня 2009 року, 02 вересня 2009 року по 10 вересня 2009 року, з 02 грудня 2009 року по 16 грудня 2009 року, з 03 квітня 2010 року по 17 квітня 2010 року суд зазначає таке.

Як вже було зазначено, відповідно до частини 2 статі 24 Закону №1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Судом встановлено, що за інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5) датою формування 23 квітня 2024 року) спеціальний стаж ОСОБА_2 облікований у роботодавця ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "КАПІТАЛЬНА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "МИРНОГРАДВУГІЛЛЯ", ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "СТАХАНОВА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КРАСНОАРМІЙСЬКВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 33504964) за кодом ЗПЗ013А1 у 2006 році в кількості 8 місяців 4 дні, у 2007 році повних 12 місяців, у 2008 році повних 12 місяців, у 2009 році повних 12 місяців,

у 2010 році повних 12 місяців.

Згідно із записом №10 в трудовій книжці НОМЕР_5 , яка видана на ім`я позивача, останній з 27 квітня 2006 року працював гірником підземним з повним робочим днем в шахті на Державному підприємстві «Красноармійськвугілля» відокремлений підрозділ «Шахта «Стаханова».

Таким чином, період учбових відпусток з 02 по 12 червня 2006 року, з 02 по 10 вересня 2006 року, з 02 по 17 січня 2007 року, з 02 по 15 червня 2007 року, з 02 по 13 вересня 2007 року, з 02 по 15 грудня 2007 року, з 02 по 15 квітня 2008 року, з 02 по 16 травня 2008 року, з 02 по 06 жовтня 2008 року, з 02 по 14 лютого 2009 року, з 02 по 07 березня 2009 року, 02 по 16 червня 2009 року, 02 по 10 вересня 2009 року, з 02 по 16 грудня 2009 року, з 03 по 17 квітня 2010 року, з 02 по 03 жовтня 2010 року підлягає включенню до пільгового стажу за списком №1.

Щодо періодів перебування у відпустці без збереження заробітної плати з 02 по 03 березня 2010 року, з 02 квітня 2010 року, з 02 травня 2013 року, з 02 по 04 червня 2014 року, з 02 по 04 листопада 2017 року, з 02 по 06 вересня 2022 року.

За інформацією, яка міститься в системі персоніфікованого обліку (Індивідуальні відомості про застраховану особу (форма ОК-5) датою формування 23 квітня 2024 року) спеціальний стаж ОСОБА_2 облікований у роботодавця ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "КАПІТАЛЬНА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "МИРНОГРАДВУГІЛЛЯ", ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ШАХТА "СТАХАНОВА" ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА "КРАСНОАРМІЙСЬКВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 33504964) за кодом ЗПЗ013А1 у 2010 році повних 12 місяців, у 2013 році повних 12 місяців, у 2014 році повних 12 місяців, у 2017 році повних 12 місяців, у 2022 році повних 12 місяців.

Суд знову звертає увагу на те, що при обчисленні страхового (пільгового) стажу позивача за період роботи після 01 січня 2004 року територіальні органи Пенсійного фонду мають керуватися виключно даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Таким чином, періоди з 02 по 03 березня 2010 року, з 02 квітня 2010 року, з 02 травня 2013 року, з 02 по 04 червня 2014 року, з 02 по 04 листопада 2017 року, з 02 по 06 вересня 2022 року підлягають включенню до страхового (пільгового) стажу позивача, оскільки, як встановлено судом, вказані періоди обліковані роботодавцем як спеціальний стаж за кодом ЗПЗ013А1.

Позовна вимога про обчислення пенсії у розмірі 80% від заробітної плати пред`явлена передчасно і задоволенню не підлягає, оскільки рішення про призначення пенсії незалежно від віку не було прийнято, і розмір пенсії не був розрахований.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі статтею 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно із статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За приписами статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтувалося на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

З урахуванням вищевикладеного, суд доходить висновку, що спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Оскільки права позивача порушені, але прийняття рішення на користь останнього, в тому числі щодо зарахування періодів роботи до відповідного стажу та визначення розміру пенсії належить до безпосередніх повноважень територіального органу Пенсійного фонду України, позовні вимоги слід задовольнити шляхом зобов`язання відповідача-1 повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

В задоволенні інших позовних вимог слід відмовити.

В задоволенні позову до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області слід відмовити, оскільки даний територіальний орган Пенсійного фонду України не розглядав заяву позивача і не приймав рішення за результатами такого розгляду. Наслідком скасування рішення суб`єкта владних повноважень є зобов`язання саме цього суб`єкта прийняти рішення на користь заявника.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та, зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Зважаючи на те, що у спірних правовідносинах відповідач-1, як суб`єкт владних повноважень, не використав надані йому дискреційній повноваження для вирішення питання про призначення пенсії, про які було зазначено в цьому рішенні, що змусило позивача звернутися до суду із позовом, судовий збір, сплачений останнім, підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 (частина 1 статі 139 КАС України).

Керуючись статтями 2, 3-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 215, 241-246, 250, 251, 255, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (місцезнаходження: 10003, м. Житомир, вул. О. Ольжича, буд. 7, код ЄДРПОУ 13559341, e-mail: gupfu@zt.pfu.gov.ua) задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення про відмову в призначенні пенсії №052530004293, прийняте 16 лютого 2024 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 09 лютого 2024 року, за результатом розгляду якої прийняти відповідне рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (місцезнаходження: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3, код ЄДРПОУ 13486010, e-mail: gu@dn.pfu.gov.ua) відмовити повністю.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) гривень 96 копійок.

Повний текст рішення складено 22 травня 2024 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя А.І. Циганенко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2024
Оприлюднено30.05.2024
Номер документу119336876
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/2341/24

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 03.06.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Рішення від 22.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Циганенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні