Постанова
від 28.05.2024 по справі 340/6391/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 травня 2024 року м. Дніпросправа № 340/6391/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управляння ДПС у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року (суддя К.М. ПРИТУЛА) в адміністративній справі

за позовом Селянського (фермерського) господарство «ЛІДІЯ»

до Головного управляння ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення,-

в с т а н о в и в :

Селянське (фермерське) господарство «ЛІДІЯ» звернулося до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 34488323/31019336 від 30 листопада 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 18 серпня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну складену СФГ «ЛІДІЯ» № 3 від 18 серпня 2021 року датою їх фактичного подання; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 34488324/31019336 від 30 листопада 2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 21 серпня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну складену СФГ «ЛІДІЯ» № 4 від 21 серпня 2021 року датою їх фактичного подання.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Селянське (фермерське) господарство «ЛІДІЯ» зареєстровано як суб`єкт підприємницької діяльності 08.06.2000, основним видом діяльності якого є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Між СФГ «ЛІДІЯ» (продавець) та ТОВ «КЛОВ» (покупець) укладено Договір купівлі-продажу № КЛВ18082021/054 від 18 серпня 2021 року, за умовами якої продавець зобов`язується передати у власність покупця пшеницю українського походження, врожаю 2021 року, надалі «Товар», а покупець зобов`язується прийняти і оплатити вартість у відповідності до умов даного Договору. Попередня кількість товару, яка підлягає поставці за цим Договором, становить 75,000 тон (сімдесят п`ять тон) +/-5% за вибором покупця. Загальна вартість товару не обмежується та визначається сукупною вартістю фактично поставленого товару. Товар поставлявся на умовах СРТ фрахт/перевезення оплачено до: склад Покупця, ТОВ «КЛОВ», Кіровоградська область, м. Знам`янка, вул. Осадчого, буд. 95. Оплата товару здійснюється на умовах: 86 % від вартості Товару протягом 3 (трьох) банківських днів з дати фактичного отримання Товару Покупцем та підписання видаткових накладних, балансовий платіж - з дати фактичного отримання Товару, протягом 3 (трьох) банківських днів з дати реєстрації податкової накладної.

В межах даного договору в адресу покупця було поставлено: пшеницю 4 кл. урожай 2021 року в кількості 68,060 тон загальною вартістю 513853,23 грн, у тому числі ПДВ 63104,78 грн, що підтверджується накладною № 1 від 18.08.2021, товарно-транспортними накладними від 18.08.2021; пшеницю 4 кл. урожай 2021 р. у кількості 9,320 тон загальною вартістю 60486,24 грн, у тому числі ПДВ 8468,07 грн, що підтверджується накладною № 2 від 21.08.2021, товарно-транспортною накладною від 21.08.2021.

Сторонами підписано акти-розрахунки: № 00000428 від 19 серпня 2021 року, кількість товару склала 68,060 тон на загальну суму 513 853,23 грн; № 00000448 від 21 серпня 2021 року, кількість товару 9,320 тон на загальну суму 68 954,31 грн.

Також позивачем надано до матеріалів справи копії платіжних доручень: від 25.08.2021 № 34136 на підтвердження оплати поставленого товару (в розмірі 86% від загальної ціни товару) в сумі 441 913,78 грн; від 26.08.2021 № 34207 на підтвердження оплати поставленого товару (в розмірі 86% від ціни товару) в сумі 59 300,70 грн.

СФГ «ЛІДІЯ» 18.08.2021 та 21.08.2021 було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 18.08.2021 та № 4 від 21.08.2021, проте згідно з квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.11.2021 № 9356823079, № 9356801639 документ прийнято, реєстрація зупинена з підстав: «Відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН». Додатково повідомлено: показник «D»=26.1927%, «Р»=0. Попередження: В СЕА ПДВ відсутнє перевищення задекларованих сум над сумою податку що містяться в складених ПН/РК, зареєстрованих за період 01.08.2021.

Апелянтом самостійно зазначено, що позивачем було направлено до податкового органу пояснення щодо підстав для направлення на реєстрацію податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та копії документів: звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду (29СГ); звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай (4СГ); звітність з ЄСВ, звітність платника 4 групи єдиного податку та розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника, фінансова звітність. Реалізація (ПЗ): договір, додаток до договору, акт розрахунок, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжне доручення.

Натомість, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області прийняті рішення № 34488323/31019336, № 34488324/31019336, якими відмовлено в реєстрації поданих податкових накладних.

Зі змісту названих рішення Комісії вбачається, що в реєстрації податкової накладної відмовлено з підстав ненадання платником податків копій документів. Додаткова інформація: відсутні копії повного пакету документів щодо формування податкового кредиту, зокрема: первинні документи щодо придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, акти приймання-передачі товарів, договори, платіжні доручення.

Вказані рішення СФГ «ЛІДІЯ» було оскаржено в адміністративному порядку 17.07.2023 та 26.07.2023, проте скарги залишилась без задоволення.

Не погоджуючись з відмовою в реєстрації податкових накладних, СФГ «ЛІДІЯ» звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, якою визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами вказаного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не містять конкретного переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а лише містять посилання на встановлені обставини щодо відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання у зв`язку з чим запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того, неправомірним є й посилання податкового органу в рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних на неподання окремих документів, без оцінки достатності та належності первинних документів, наданих платником податків.

В межах розгляду даної справи відповідачем не надано належних обґрунтувань, що подані документи є недостатніми для підтвердження формування позивачем податкових зобов`язань по взаємовідносинам з ТОВ «КЛОВ».

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних носять протиправний характер та підлягають скасуванню.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року в адміністративній справі № 340/6391/23 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з 28 травня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

Повна постанова складена 28 травня 2024 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяА.В. Суховаров

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2024
Оприлюднено30.05.2024
Номер документу119341559
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/6391/23

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 22.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 16.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні