Рішення
від 20.05.2024 по справі 640/11087/19
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 640/11087/19

Провадження № 2/761/1523/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2024 року Шевченківський районний суд м. Києва у складі:

головуючого судді: Волошина В.О.

при секретарі: Харечко О.В.

за участі:

позивача: ОСОБА_1 ,

представника відповідача: Підгайної В.Г. ,

представника третьої особи

ТОВ «Капитал»

(Медичний центр

«Універсальна клініка «Оберіг»): Шевченка-Корженецького І.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві в приміщенні Шевченківського районного суду м. Києва за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_3 , та треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Начальник відділу медико-соціальної допомоги населенню Управління лікувально-профілактичної допомоги Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ОСОБА_4 , Товариство з обмеженою відповідальністю «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг»), Міністерства охорони здоров`я, Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві про визнання недійсним висновку за результатами клініко-експертної оцінки якості і обсягів медичної допомоги; стягнення моральної шкоди,

в с т а н о в и в :

В червні 2019р. позивач ОСОБА_1 звернувся, в порядку адміністративного судочинства до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до відповідача Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , Управління ліцензування та контролю якості медичної допомоги Міністерства охорони здоров`я України, Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал», в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати «Висновок за результатами клініко-експертної оцінки якості та обсягів наданої медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» ухвалений Департаментом охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26 грудня 2018р.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 лютого 2020р. по справі № 640/11087/19, позов задоволено частково. Зобов`язано Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради в особі Клініко-експертної комісії повторно розглянути питання якості наданої медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» з дотриманням вимог пункту 2 розділу IV Положення про Клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 69 від 05 лютого 2016р.) і пункту 7 Порядку контролю якості медичної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 752 від 28 вересня 2012р. (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2012р. за №1996/22308). У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020р. по справі № 640/11087/19, апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково, рішення суду першої інстанції скасовано, провадження у справі закрито.

Постановою Верховного Суду від 21 грудня 2021р. по справі № 640/11087/19, касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020р. скасовано, а справу направлено на новий апеляційний розгляд до Шостого апеляційного адміністративного суду.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 травня 2022р. по справі № 640/11087/19, апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено частково. Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 18 лютого 2020р. - скасовано. Провадження у справі - закрито. Роз`яснено позивачу, що даний спір підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства та про наявність у нього права протягом десяти днів з дня отримання ним даної постанови звернутися до суду із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією із зазначенням відповідного суду.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022р. по справі № 640/11087/19, клопотання ОСОБА_1 про передачу за підсудністю справи -задоволено. Справу № 640/11087/19, передано за підсудністю до Шевченківського районного суду м. Києва.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Шевченківського районного суду м. Києва від 04 липня 2022р. визначено головуючого суддю Волошина В.О.

Ухвалами судді Шевченківського районного суду м. Києва від 08 липня, 28 липня 2022р. позов залишено без руху і надано стороні позивача строк на усунення недоліків.

26 липня 2022р. на адресу суду надійшла виправлена редакція позовної заяви ОСОБА_1 (а.с. 194-209 т. 3) до відповідача Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_3 , та треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Начальник відділу медико-соціальної допомоги населенню Управління лікувально-профілактичної допомоги Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ОСОБА_4 , ТОВ «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг»), Міністерства охорони здоров`я, Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, в якій позивач просив суд:

- визнати недійсним висновок за результатами клініко-експертної оцінки якості та обсягів наданої медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» ухвалений клініко-експертною комісією відповідача (далі по тексту - вимога № 1);

- стягнути з відповідача на користь позивача в грошовому еквіваленті нанесену позивачу моральну шкоду розміром - 1500000,0 грн. (далі по тексту - вимога № 2);

- стягнути з відповідача понесені судові витрати (далі по тексту - вимога № 3).

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що його мати - третя особа ОСОБА_3 , будучи донькою померлої ОСОБА_5 , ініціювала подання скарги до Міністерства охорони здоров`я України, з підстав надання неякісних медичних послуг покійній ОСОБА_5

26 грудня 2018р. відповідач, в особі створеної ним тимчасової клініко-експертної комісії, провів виїзну клініко-експертну оцінку якості надання медичної допомоги його бабусі - ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал». Того ж дня, було складено висновок за результатами клініко-експертної комісії якості та обсягів надання медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал».

На думку позивача, оскаржуваний висновок клініко-експертної оцінки якості та обсягів наданої медичної допомоги ОСОБА_5 складений неповно та містить недостовірну інформацію, від якої залежить обґрунтованість та неупередженість цього висновку. Також позивач вважає, що при проведенні клініко-експертної оцінки, не були опрацьовані всі медичні документи, та порушенні Положення про Клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 69 від 05 лютого 2016р. та положення Порядку контролю якості медичної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України № 752 від 28 вересня 2012р.

Позивач вважає, що до складу тимчасової клініко-експертної комісії відповідач не повинен був включати ОСОБА_6 , який на час складання висновку клініко-експертної оцінки, був працівником (лікарем - анестезіологом) Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал», отримував заробітну плату в цьому Медичному центрі та приймав участь, як лікар центру в проведенні лікування покійної ОСОБА_5 , оскільки існував «конфлікт інтересів», працівник (лікар) медичного центру входить до складу клініко-експертної комісії, яка оцінює якість надання медичної допомоги пацієнту цього ж медичного центру.

Внаслідок неналежного проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги померлій ОСОБА_5 , позивачу спричинена моральна шкода, яку він оцінив в 1500000,0 грн.

Оскільки в досудовому порядку вирішити спір не можливо позивач вимушений був звернутись до суду з вказаним позовом.

Ухвалою судді Шевченківського районного суду м. Києва від 02 серпня 2022р. відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження призначено справу в підготовче засідання.

19 серпня, 02 вересня 2022р. на адресу суду надійшли письмові пояснення на позов від третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача: Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві (а.с. 6-11, 47-52 т. 4), в яких одночасно третя особа клопотала перед судом про подальший розгляд справи у відсутність свого представника.

30 серпня 2022р. на адресу суду надійшов відзив на позов (а.с. 13-22 т. 4), в якому відповідач проти позову заперечив, зазначивши, що тимчасова клініко-експертна комісія діяла, в установленому законом порядку, та оскільки до роботи тимчасової клініко-експертної комісії не залучався експерт та відповідно не було складено експертний висновок. Також на думку сторони відповідача безпідставними є твердження позивача, що під час роботи тимчасової клініко-експертної комісії, членами комісії були взяті до уваги неналежним чином засвідчені копії медичних документів, оскільки члени тимчасової клініко-експертної комісії працювали саме з оригіналами медичних документів. Необґрунтованими на думку відповідача є і твердження позивача про наявність «конфлікту інтересів», у зв`язку з включенням до складу тимчасової клініко-експертної комісії ОСОБА_6 Безпідставними та необґрунтованими на думку сторони відповідача є вимоги позивача про відшкодування моральної шкоди, оскільки не надані належні і допустимі докази всіх складових наявності такої шкоди, при цьому на думку відповідача він не несе відповідальність за результатами роботи та висновками тимчасової клініко-експертної комісії.

Ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва від 01 березня 2023р. закрито підготовче засідання та призначено справу до розгляду по суті.

03 травня 2023р. на адресу суду надійшли письмові пояснення та міркування від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ТОВ «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг») (а.с. 168-174 т. 4).

В судовому засіданні позивач заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі, з підстав, наведених у позові, просив суд позов задовольнити.

Представники: відповідача, третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача ТОВ «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг») проти позову заперечили, з підстав, наведених у відзиві, письмових поясненнях, просили суд залишити позов без задоволення.

Решта третіх осіб, в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені в установленому законом порядку, при цьому треті особи: ОСОБА_3 , Міністерство охорони здоров`я, Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві клопотали перед судом про розгляд справи у їх відсутність, інші треті особи поважності причин неявки не повідомили.

Суд, заслухавши пояснення позивача, представників відповідача, третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача ТОВ «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг»), розглянувши подані сторонами документи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вважає, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи і це встановлено судом, третя особа на стороні позивача ОСОБА_7 , яка є матір`ю позивача і донькою ОСОБА_5 , була ініціатором скарг до Міністерства охорони здоров`я України про неякісну медичну допомогу покійній ОСОБА_5 .

ОСОБА_5 у своєму зверненні до МОЗ України зазначала про залучення ОСОБА_1 та ОСОБА_7 до проведення клініко-експертної комісії.

26 грудня 2018р. Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провів виїзну клініко-експертну оцінку якості надання медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал».

26 грудня 2018р. клініко-експертна комісія відповідача, діяла на підставі наказу від 22 грудня 2018р. № 1336 «Про створення тимчасової клініко-експертної комісії», виданого Департаментом охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до «Висновку за результатами клініко-експертної комісії якості та обсягів надання медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» (а.с. 155-157 т. 4), який складено на підставі наказу МОЗ України № 752, було опрацьовано:

1. Звернення ОСОБА_3 від 18 грудня 2018р. №061/КО-6054;

2. Копію медичної картки стаціонарного хворого ОСОБА_5 № 2121 Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

3. Клінічний протокол «Порядок надання медичної допомоги при проведенні реконстуктивно-відновлювальних втручань на кишківнику» Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

4. Клінічний протокол надання медичної допомоги при перитоніті та внутрішньочеревному абсцесі Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

5. Протокол надання медичної допомоги в гострому періоді ішемічного інсульту у дорослих Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

6. Клінічний протокол «Порядок надання медичної допомоги хворим з кишковими норицями Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

7. Ліцензію на медичну практику Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

8. Акредитаційний сертифікат Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»;

9. Сертифікати лікарів-спеціалістів Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал», що надавали медичну допомогу ОСОБА_5 .

Висновки:

1. Медична допомога громадянці ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» надана у відповідності до клінічних протоколів «Порядок надання медичної допомоги при проведенні реконструктивно- відновлювальних втручань на кішківнику» Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал».

2. Ускладнення, а саме ятрогенне пошкодження селезінки (спленктомія 21 листопада 2018р.), множинні десерозації тонкої кишки в процесі вісцеролізу були обумовлені основним захворюванням та спайковим процесом у черевній порожнині, як наслідок оперативного втручання з приводу гострої кишкової непрохідності. Подальший післяопераційний перебіг ускладнився серозно - фібринозним перитонітом, що призвело до динамічної кишкової непрохідності та розвитку інтоксикаційного синдрому, з наступним розвитком полі органної недостатності.

3. Під час першого оперативного втручання у зв`язку з виявленими змінами у черевній порожнині оперуючим хірургом ОСОБА_8 було змінено план оперативног втручання без узгодження з завідувачем хірургічного відділення, керівництвом Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» та родичами пацієнтки.

4. У медичній картці стаціонарного хворого ОСОБА_5 № 2121 Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» наявна форма «003-6/о «Інформована добровільна згода пацієнта на проведення діагностики, лікування та на проведення операції та знеболення, яка підписана пацієнткою.

Виявлені недоліки:

1. Лікарем - хірургом ОСОБА_8 не було об`єктивно оцінено характер післяопераційних змін у черевній порожнині, в зв`язку з чим обрано невірну тактику оперативного втручання.

З матеріалів справи вбачається, що ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_5 померла.

Так, наказом Міністерства охорони здоров`я України від 28 вересня 2012р. № 752, затверджено Порядок контролю якості медичної допомоги (далі - по тексту Порядок №752), який було розроблено з метою впровадження та організації роботи щодо управління якістю медичної допомоги.

Згідно із пунктом 2 Порядку № 752 він спрямований на забезпечення одержання пацієнтами медичної допомоги належної якості.

За приписами пунктів 7 та 8 Порядку № 752, контроль якості надання медичної допомоги здійснюється за такими складовими: структура, процес та результати медичної допомоги; організація надання медичної допомоги; контроль за реалізацією управлінських рішень; відповідність кваліфікаційним вимогам медичних працівників, у тому числі керівників закладів охорони здоров`я; вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги; забезпечення прав та безпеки пацієнтів під час надання їм медичної допомоги.

Контроль якості наданої медичної допомоги проводиться у випадках смерті пацієнтів, первинного виходу на інвалідність осіб працездатного віку, розбіжності встановлених діагнозів, недотримання закладами охорони здоров`я стандартів медичної допомоги (медичних стандартів), клінічних протоколів, табелів матеріально-технічного оснащення, а також у випадках, що супроводжувалися скаргами пацієнтів та/або близьких осіб, які доглядають за пацієнтами, шляхом клініко-експертної оцінки якості та обсягів медичної допомоги.

Клініко-експертна оцінка якості та обсягів медичної допомоги здійснюється шляхом експертизи клінічних питань діагностики, лікування та реабілітації медичними радами закладів охорони здоров`я, клініко-експертними комісіями Міністерства охорони здоров`я України та/або управлінь охорони здоров`я протягом 30 днів з дня надходження відповідного звернення або з ініціативи Міністерства охорони здоров`я України, про що складається висновок за результатами клініко-експертної оцінки за формою, наведеною в додатку до цього Порядку.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування» від 05 лютого 2016 р. № 69 (далі по тексту - Наказ № 69) було затверджено Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я України (далі по тексту - Положення про КЕК МОЗ) та Положення про клініко-експертну комісію Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (далі по тексту - Положення про КЕК відповідного органу охорони здоров`я).

Відповідно до цих Положень робота КЕК (МОЗ та відповідного органу охорони здоров`я) забезпечується ідентично.

Відмінним є те, що КЕО якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування КЕК МОЗ проводиться після розгляду скарг КЕК відповідного органу охорони здоров`я. Також КЕО якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування КЕК МОЗ проводиться у разі незгоди заявника з висновком за результатами КЕО КЕК відповідного органу охорони здоров`я.

МОЗ здійснює координаційну, консультативну та дорадчу функції з питань організації роботи КЕК чи відповідного органу охорони здоров`я.

За загальними принципами указаних Положень затверджених Наказом №69, КЕК (КЕК МОЗ) є консультативно-дорадчим органом, діючим на постійній (без виїзду на місце конкретного випадку) або тимчасовій основі (у разі виїзду на місце конкретного випадку), що утворюється для колегіального розгляду звернень фізичних та юридичних осіб, правоохоронних органів щодо клініко-експертних питань профілактики, діагностики, медичного лікування, реабілітації, оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування за конкретними випадками у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності та підпорядкування (далі - ЗОЗ) та фізичних осіб - підприємців, що провадять господарську діяльність у сфері охорони здоров`я у відповідній адміністративно-територіальній одиниці України (далі - ФОП ).

Підставою для розгляду КЕК (КЕК МОЗ) відповідних клінічних питань профілактики, діагностики, медичного лікування та реабілітації у ЗОЗ та ФОП і здійснення клініко-експертної оцінки якості медичної допомоги та медичного обслуговування відповідно до цього Положення є наказ відповідного органу (МОЗ/відповідний орган охорони здоров`я).

Рішення про утворення або ліквідацію КЕК (КЕК МОЗ), її кількісний та персональний склад затверджуються наказами відповідного органу (МОЗ/відповідний орган охорони здоров`я).

Основним завданням КЕК (КЕК МОЗ) є проведення експертної оцінки запитуваної КЕК (КЕК МОЗ) документації, яка передбачає клініко-експертну оцінку якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування шляхом експертизи первинної облікової документації, клінічних питань профілактики, діагностики, лікування та реабілітації, наявності відповідної кваліфікації спеціалістів за напрямом надання медичної допомоги та медичного обслуговування відповідно до вимог клінічних протоколів надання медичної допомоги, нормативно-правових актів у сфері охорони здоров`я.

Клініко-експертна оцінка якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування проводиться у випадках смерті пацієнтів, розбіжності встановлених діагнозів, недотримання ЗОЗ або ФОП стандартів медичної допомоги та медичного обслуговування, клінічних локальних протоколів, табелів матеріально-технічного оснащення, а також у випадках, що супроводжувалися скаргами заявника та/або особи, яка представляє інтереси заявника.

Клініко-експертна оцінка якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування проводиться протягом 30 календарних днів з дня надходження запиту чи звернення фізичної або юридичної особи. У разі неможливості прийняття рішення за цей час строк розгляду може бути продовжений на 15 календарних днів.

За результатами проведеної клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування складається Експертний висновок за формою, наведеною у додатку до цього Положення, який затверджується висновком за результатами клініко-експертної оцінки КЕК (КЕК МОЗ) за формою, наведеною у додатку до Порядку контролю якості медичної допомоги, затвердженого наказом МОЗ України від 28 вересня 2012р. № 752, зареєстрованого в МЮ України 28 листопада 2012р. за № 1996/22308 (далі по тексту - висновок КЕО).

Повторна клініко-експертна оцінка якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування одного й того самого громадянина з одного й того самого питання КЕК (КЕК МОЗ) не проводиться.

На засіданні КЕК (КЕК МОЗ) у разі потреби або за особистою ініціативою може бути присутній заявник та/або особа, яка представляє інтереси заявника.

До прав та обов`язків КЕК (КЕК МОЗ), у відповідності до приписів розділу III Положень затверджених Наказом № 69, належать, зокрема: залучення до проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування експертів КЕК (КЕК МОЗ) та/або інших спеціалістів за наявності відповідної кваліфікації за напрямом надання медичної допомоги та медичного обслуговування (за їх згодою) для надання Експертного висновку; витребування у Міністерства охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, ЗОЗ, установ, підприємств, організацій незалежно від форми власності та підпорядкування або ФОП інформації (матеріалів) з питань, що належать до повноважень КЕК (КЕК МОЗ).

У пунктах 1-3 розділу IV Положень затверджених Наказом № 69 зазначено, що до складу КЕК (КЕК МОЗ) входять працівники відповідного органу охорони здоров`я (МОЗ), спеціалісти, які мають відповідну кваліфікацію за спеціальністю, а також можуть входити інші фахівці та представники громадських організацій, асоціацій у сфері охорони здоров`я, представники професійних спілок, їх об`єднань у сфері охорони здоров`я, організацій роботодавців, їх об`єднань у галузі охорони здоров`я (за їх згодою).

КЕК (КЕК МОЗ) проводить клініко-експертну оцінку якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування, а саме оцінює: структуру, процеси та результати медичної допомоги та медичного обслуговування; якість надання медичної допомоги та медичного обслуговування; дотримання Основ законодавства України про охорону здоров`я; відповідність кваліфікаційним вимогам медичних працівників, у тому числі керівників ЗОЗ; вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги та медичного обслуговування; забезпечення прав та безпеки пацієнтів під час надання їм медичної допомоги та медичного обслуговування.

Під час проведення КЕК (КЕК МОЗ) клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування без виїзду на місце конкретного випадку опрацьовуються офіційно надіслані копії (з печаткою закладу та підписом головного лікаря або заступника головного лікаря) або оригінали запитуваної документації.

Відповідно до пунктів 7, 8, 9,12, 13 Розділу IV Положень затверджених Наказом № 69 до складу КЕК (КЕК МОЗ) входять: голова, заступники голови (не більше двох), секретар та члени комісії.

Члени КЕК (КЕК МОЗ) беруть участь у засіданнях КЕК (КЕК МОЗ) особисто та повинні забезпечувати конфіденційність отриманої інформації.

У разі відсутності члена КЕК (КЕК МОЗ) (відрядження, хвороба, відпустка) на засіданні КЕК повинна бути особа, кандидатуру якої надає відсутній член КЕК за погодженням голови комісії.

Персональний склад КЕК (КЕК МОЗ) затверджується наказом відповідного органу охорони здоров`я (МОЗ).

Голова КЕК (КЕК МОЗ), що очолює комісію: контролює підготовку документів до засідання КЕК (КЕК МОЗ) та дотримання строків їх розгляду; визначає строк роботи експерта; визначає дату, час, місце проведення та порядок денний засідання; контролює питання щодо уникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів членів КЕК (КЕК МОЗ). У випадку відсутності голови КЕК (КЕК МОЗ) роботу організовує один із його заступників.

До роботи в КЕК (КЕК МОЗ) можуть бути залучені експерти з вищою освітою (за їх згодою).

Експерт КЕК (КЕК МОЗ) проводить експертизу наданої документації (далі - експертиза) згідно з наказом відповідного органу охорони здоров`я (МОЗ) та за дорученням голови КЕК (КЕК МОЗ).

Експерт КЕК (КЕК МОЗ) має право: відмовитись від проведення експертизи до її початку, мотивуючи причину відмови (відпустка, відрядження, хвороба, сімейні обставини) з наданням копій підтвердних документів; запитувати додаткову інформацію (матеріали) від ЗОЗ та/або ФОП, щодо яких проводиться експертиза; запрошувати у разі потреби особу, щодо якої проводиться експертиза, для медичного огляду та надання Експертного висновку; надавати рекомендації ЗОЗ та/або ФОП стосовно усунення виявлених порушень.

До обов`язків експерта КЕК (КЕК МОЗ) відносяться: надання об`єктивної та обґрунтованої оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування у випадку, що ним розглядався; звітування КЕК (КЕК МОЗ) про результати проведеної ним експертизи з наданням Експертного висновку; надання голові КЕК (КЕК МОЗ) інформації про перебіг експертизи; забезпечення конфіденційності отриманої інформації.

Відповідно до положень пунктів 21-26 Розділу IV Положень затверджених Наказом № 69 за результатами клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування експерти КЕК (КЕК МОЗ) надають (до структурного підрозділу МОЗ, який є відповідальним за організацію та координацію діяльності КЕК МОЗ), Експертний висновок.

Висновок КЕО, складений за результатами проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування, підписується всіма членами КЕК (КЕК МОЗ).

Висновок КЕО ухвалюється простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів КЕК (КЕК МОЗ). У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.

КЕК (КЕК МОЗ) подає копію висновку (висновок) КЕО до структурного підрозділу МОЗ України, що є відповідальним за організацію та координацію діяльності КЕК (КЕК МОЗ), який контролює виконання рекомендацій, вказаних у висновку КЕО.

Під час розгляду касаційної скарги ОСОБА_1 , в порядку адміністративного судочинства по справі № 640/11087/19, Верховний Суд в постанові від 21 грудня 2021р. звернув увагу, що при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються висновок КЕК, суд не може здійснювати власну оцінку обґрунтованості прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка висновку КЕК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку КЕК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку на підставі приписів Наказу № 69, затверджених ним Положення про КЕК МОЗ, Положення про КЕК відповідного органу охорони здоров`я та Порядку № 752.

З`ясуванню підлягає саме правомірність винесення відповідачем оскаржуваного висновку у відповідності до вимог чинного законодавства, тобто в межах повноважень та у спосіб, передбачений відповідними нормативно-правовими актами.

Отже, висновок КЕО КЕК органу охорони здоров`я не може бути скасований. Одночасно, передбачена законодавством можливість оскарження такого висновку не виключає підстав для визнання його недійсним судом - у разі виявлення фактів порушення процедури перевірки якості, а КЕК Міністерства - у разі виявлення невідповідності приписам пункту 2 розділу IV Положення про КЕК МОЗ та пункту 7 Порядку № 752.

Так, під час засіданні клініко-експертної комісії Департаменту охорони здоров`я від 26 грудня 2018р. (копія протоколу - а.с. 150-154 т.4), на засіданні комісії були присутні сім членів комісії, включаючи голову ( ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_6 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ), а також члени сім`ї пацієнта ОСОБА_5 без зазначення хто саме. Крім того, за змістом цього протоколу вбачається, що члени сім`ї ОСОБА_5 не були запрошені завчасно на засідання комісії. В судовому засіданні представник відповідача не міг пояснити суду цю обставину. Як, і не міг пояснити представник відповідача, протягом всього часу розгляду справи в суді, чому протокол не містить відомостей, яким чином були оголошені результати голосування кожного члена комісії, за наслідками засідання, та чому надана стороною відповідача копія висновку за результатами клініко -експертної оцінки якості та обсягів наданої медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» від 26 грудня 2018р. не містить підпис члена комісії ОСОБА_10 .

Зі змісту протоколу засідання КЕК від 26 грудня 2018р. вбачається, що члени комісії ознайомилися лише з первісною медичною документацією пацієнта ОСОБА_5 , коли і на підставі чого була надана ця документація, та в якому обсязі, протокол не містить. В судовому засіданні представник відповідача не могла пояснити суду ці обставини. Як і було залишено без відповіді питання суду, коли членами КЕК були дослідженні, як зазначено у висновку за результатами клініко - експертної оцінки якості та обсягів наданої медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал» наступні документи: клінічний протокол «Порядок надання медичної допомоги при проведенні реконстуктивно-відновлювальних втручань на кишківнику» Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»; клінічний протокол надання медичної допомоги при перитоніті та внутрішньочеревному абсцесі Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»; протокол надання медичної допомоги в гострому періоді ішемічного інсульту у дорослих Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»; клінічний протокол «Порядок надання медичної допомоги хворим з кишковими норицями Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»; ліцензія на медичну практику Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»; акредитаційний сертифікат Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал»; сертифікати лікарів-спеціалістів Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» ТОВ «Капитал», що надавали медичну допомогу ОСОБА_5 .

Проте що члени клініко - експертної комісії, здійснили дослідження вищезазначених документів протокол засідання не містить.

В судовому засіданні позивач звертав увагу суду, що до складу членів комісії входив ОСОБА_6 - ректор, професор кафедри хірургії, анестезіології та інтенсивної терапії Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця, який також був лікарем-анестезіологом Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг», який приймав участь у лікуванні ОСОБА_5 , оглядав її, консультував, призначав лікування.

В свою чергу представник третьої особи ТОВ «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг») наголошував перед судом, що останній ніколи не був штатним працівником товариства, проте доводи позивача, що відповідно до декларацій про майновий стан (НАЗК) ОСОБА_6 отримував заробітну плату в товаристві спростовані не були.

На думку суду, має місце наявність реального конфлікту інтересів, оскільки ОСОБА_6 є заінтересованої особою, оскільки одночасно перебуває в трудових відносинах з товариством та входить до складу комісії, яка перевіряє якість та обсяги наданої медичної допомоги ОСОБА_5 , в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» цього товариства.

Оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що вимога № 1, ґрунтується на вимогах закону, а тому підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 56 Конституції України кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову та моральну шкоду передбачені нормами ст. ст. 1166, 1167 ЦК України, відповідно до яких шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності вини.

Відповідно до ст. 1174 ЦК України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.

У пункті 32 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12 березня

2019р. у справі № 920/715/17 (провадження № 12-199гс18) зроблений висновок про те, що застосовуючи статті 1173, 1174 ЦК України, суд має встановити: по-перше, невідповідність рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування чи відповідно їх посадової або службової особи вимогам закону чи іншого нормативного акта; по-друге, факт заподіяння цим рішенням, дією чи бездіяльністю шкоди фізичній або юридичній особі. За наявності цих умов є підстави покласти цивільну відповідальність за завдану шкоду саме на державу, Автономну Республіку Крим або орган місцевого самоврядування.

Стаття 23 ЦК України передбачає право особи на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав, яка полягає, зокрема, у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів. Відповідно до частини третьої цієї статті розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

З аналізу статей 23, 1174 ЦК України випливає, що моральна шкода, завдана фізичній особі незаконною бездіяльністю посадової особи при здійсненні нею своїх повноважень відшкодовується державою, при визначені розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Необхідною підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох умов: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою, довести наявність яких має саме позивач, звертаючись до суду з позовом про стягнення шкоди на підставі ст. 1174 ЦК України.

Відсутність будь-якої з зазначених умов виключає настання цивільно-правової відповідальності відповідача у вигляді покладення на нього обов`язку з відшкодування моральної шкоди.

Наявність цих умов у межах розгляду цивільної справи має довести позивач.

Згідно з ч. 1 ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (частина перша статті 80 ЦПК України).

Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно із ч. 6 ст. 81 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

У відповідності з ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Відповідно до ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції.

Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Враховуючи те, що суд прийшов до висновку про задоволення вимоги № 1, беручи до уваги висновки Європейського суду з прав людини в рішенні від 15 листопада 2007р. справа «Бендерський проти України» (заява № 22750/02) (п. 59, 61), а також те, що позивач, як родич покійної ОСОБА_5 понад шість років не в змозі отримати інформацію чи належної якості та обсягу отримала його бабуся ОСОБА_5 медичну допомогу, тривалість судового розгляду справи, суд приходить до висновку, керуючись принципами розумності, виваженості та справедливості, що розмір компенсації за спричинену позивачу моральну шкоду має складати 20000,0 грн., що буде справедливою сатисфакцією. Зазначений розмір відшкодування цілком буде відповідати характеру спричиненої шкоди, глибині душевних страждань позивача та наслідкам, які настали для позивача.

Статтею 77 Закону України «Про місцеве самоврядування» встановлено шкода, заподіяна юридичним і фізичним особам в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності органів місцевого самоврядування, відшкодовується за рахунок коштів місцевого бюджету, а в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності посадових осіб місцевого самоврядування - за рахунок їх власних коштів у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 25 Бюджетного кодексу України, Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

Відповідно до п. 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого указом Президента України від 13 квітня 2011р. № 460/2011, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, є Державна казначейська служба України (Казначейство України), яка, зокрема, здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

Механізм виконання судових рішень про стягнення коштів, зокрема, з місцевого бюджету, визначений постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011р. № 845 «Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників» (далі по тексту - Порядок).

Відповідно до абз. 1 п. 2 Порядку безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів.

За змістом пунктів 35, 41 Порядку не безпосередньо Казначейство, а відповідний його орган (територіальний підрозділ Казначейства) здійснює безспірне списання коштів місцевих бюджетів для відшкодування шкоди, заподіяної:

- фізичним та юридичним особам внаслідок незаконно прийнятих рішень, дій чи бездіяльності органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування;

- органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування у сфері нормотворчої діяльності.

За змістом пункту 43 Порядку орган влади Автономної Республіки Крим та орган місцевого самоврядування подають протягом 15 робочих днів органові Казначейства документи (відомості), що можуть бути підставою для зупинення безспірного списання коштів місцевого бюджету згідно з пунктом 41 цього Порядку та їх перерахування на рахунок стягувача. Після закінчення такого строку орган Казначейства здійснює безспірне списання коштів місцевого бюджету за рахунок і в межах бюджетних призначень, передбачених рішенням про місцевий бюджет на зазначену мету.

Отже, відшкодування позивачу моральної шкоди, яка була завдана відповідачем, підлягає за рахунок бюджету міста Києва, розпорядником якого у спірних правовідносинах є Головне управління Державної казначейської служби України в м. Києві.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в розмірі 3735,25 грн.

Керуючись ст. ст. 4, 5, 10, 12, 13, 17-19, 76-82, 89, 110, 141, 142, 206, 258, 259, 263-266, 268, 354, 355 ЦПК України; ст. ст. 19, 56 Конституції України; ст. ст. 6, 8, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод; ст. ст. 13, 15, 16, 1167, 1173, 1174 ЦК України; Наказами Міністерства охорони здоров`я України від 28 вересня 2012р. № 752, яким затверджено Порядок контролю якості медичної допомоги; від 05 лютого 2016 р. № 69 «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування»; Постановою Пленуму Верховного Суду України за № 4 від 31 березня 1995р. «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» з подальшими змінами та доповненнями, суд, -

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (код ЄДРПОУ: 02012906, місцезнаходження: м. Київ, вул. Прорізна, буд. 19), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_3 (РНОКПП: НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ), та треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Начальник відділу медико-соціальної допомоги населенню Управління лікувально-профілактичної допомоги Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ОСОБА_4 (місцезнаходження: м. Київ, вул. Прорізна, буд. 19), Товариство з обмеженою відповідальністю «Капитал» (Медичний центр «Універсальна клініка «Оберіг») (код ЄДРПОУ: 32381903, м. Київ, вул. Зоологічна, буд. 3, корпус «В»), Міністерства охорони здоров`я (код ЄДРПОУ: 00012925, місцезнаходження: м. Київ, вул. Михайла Грушевського, буд. 7), Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві (код ЄДРПОУ: 37993783, місцезнаходження: м. Київ, вул. Терещенківська, буд. 11-А) про визнання недійсним висновку за результатами клініко-експертної оцінки якості і обсягів медичної допомоги; стягнення моральної шкоди - задовольнити частково - задовольнити частково.

Визнати недійсним Висновок за результатами клініко-експертної оцінки якості та обсягів наданої медичної допомоги ОСОБА_5 в умовах Медичного центру «Універсальна клініка «Оберіг» Товариства з обмеженою відповідальністю «Капитал», ухвалений Клініко-експертною комісією Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26 грудня 2018р.

Стягнути з бюджету міста Києва через Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві на користь ОСОБА_1 у відшкодування моральної шкоди - 20000,0 /двадцять тисяч / грн.

Стягнути з Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 3735 /три тисячі сімсот тридцять п`ять/ грн. 25 коп.

В решті позову відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 29 травня 2024р.

Суддя:

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено30.05.2024
Номер документу119368766
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —640/11087/19

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Євграфова Єлизавета Павлівна

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Євграфова Єлизавета Павлівна

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Євграфова Єлизавета Павлівна

Ухвала від 03.07.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Євграфова Єлизавета Павлівна

Рішення від 20.05.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Рішення від 20.05.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Ухвала від 01.03.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Ухвала від 01.03.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Ухвала від 01.03.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

Ухвала від 01.03.2023

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Волошин В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні