ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2024 рокусправа № 380/10384/23
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Крутько О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кулик С.В.,
представника відповідача Чорної О.І.,
представника третьої особи Шкробтака І.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні у м. Львові адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» до Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області,
третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Нові продукти захід»,
третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача Золочівської районної державної адміністрації Львівської області
про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом в якому з врахуванням заяви про збільшення позовних вимог просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області №2511 від 17 листопада 2022 року «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою», зобов`язавши Золочівську міську раду Золочівського району Львівської області надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» дозвіл на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, розташованої за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область;
визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 04.11.2021 року № 1446 «Про затвердження детального плану території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, надання дозволу на розподіл земельних ділянок комунальної власності та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності» в частині пунктів 1, 2. 3;
визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 27.01.2022 року № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою».
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що Золочівська міська рада в оскаржуваному рішенні не зазначила жодної підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення технічної документації та ніяк не мотивувала своє рішення.
Позивач наголошує, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» не претендувало на земельну ділянку з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771. Про існування зазначеної земельної ділянки Товариство дізналося вже після виготовлення проекту землеустрою на земельну ділянку, дозвіл щодо якого було надано Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області 14.09.2018 року, та звернення щодо реєстрації цієї земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, в результаті чого кадастровим реєстратором було відмовлено в такій реєстрації
Позивач звертає увагу, що Золочівській міській раді було достеменно відомо про наміри ТзОВ «МГ «Надбужжя» отримати земельну ділянку на цій території, як і відомо, що ТзОВ «МГ «Надбужжя» було розроблено проект землеустрою на виконання наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області. А відтак у товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» виникли правомірні очікування щодо отримання земельної ділянки у власність.
Позивач зазначає, що згідно офіційного веб-сайту Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області жодних оголошень про проведення громадських слухань 30.09.2021 Золочівська міська рада не розміщувала, доказів цього суду не надала. Представникам ТзОВ «МГ «Надбужжя» не було відомо про зазначений детальний план, а тому інформація про участь представників позивача в громадських слуханнях 30.09.2021 року не відповідає дійсності.
Відповідач проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву у якому повідомив, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №13- 4714/16-18-СГ від 14.09.2018, яким надано Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 2,5091 га, розташованої на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області, з цільовим призначенням для обслуговування ремонтної майстерні та тракторної бригади, на замовлення Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» у травні 2021 року розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для іншого сільськогосподарського призначення площею 1,8407 га. Розробником даного проекту було Товариство з обмеженою відповідальність «Теразем». Товариство з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» 01.06.2021 звернулося до відділу у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру. Рішенням Державного кадастрового реєстратора було відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, у зв`язку із тим, що земельна ділянка є частиною земельної ділянки за кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, на яку 23.12.2020 року було оформлене право комунальної власності Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (реєстраційний номер 39973395. Золочівська районна державна адміністрація Львівської області видала розпорядження № 97 від 23.04.2021 року про виготовлення детального плану території за межами населеного пункт села Сасів Золочівського району Львівської області для будівництва підприємства харчової промисловості. Відповідно до даного розпорядження, розробником детального плану Товариство з обмеженою відповідальністю «Містоплан» отримано завдання на розроблення детального плану та межі детального плану, орієнтовною площею 40,0 (45,5) га, які були погоджені відділом містобудування, архітектури Золочівської районної державної адміністрації у Львівській області. Ділянка, на яку претендує Товариство з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя», теж входила в межі розроблення детального плану території. 08.06.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» звернулось із клопотанням за № 06/06 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771 площею 2,7000 га. Дана ділянка була проінвентаризована Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та відповідно до акту приймання-передачі від 11.12.2020 року була передана Золочівській міській раді Золочівського району Львівської області, на яку 23.12.2020 оформлене право комунальної власності на Золочівську міську раду (реєстраційний номер 39973395). 30.09.2021 проведені громадські слухання по обговоренні даного детального плану в селі Сасів Золочівського району Львівської області. Зауваження та пропозиції щодо розробленого детального плану (щодо передбачення розподілу чи об`єднання земельних ділянок, розташування існуючих чи проектних будівель) до проведення та під час проведення громадських слухань, не надходили. На громадських слуханнях були присутні представники Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя».
Відповідач вважає, що діяв в межах вимог чинного законодавства.
Ухвалою від 15.05.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
14.06.2023 ухвалено перейти з спрощеного провадження в загальне позовне провадження, підготовче засідання призначено на 11.07.2023.
11.07.2023 розгляд справи відкладено на 31.08.2023.
31.08.2023 оголошено перерву у підготовчому засіданні до 03.10.2023. 03.10.2023 відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні до 24.10.2023. 24.10.2023 відкладено розгляд справи до 21.11.2023. 21.11.2023 відкладено розгляд справи до 14.12.2023.
14.12.2023 залучено до участі у справі третю особу на стороні відповідача ТзОВ «Нові продукти захід», оголошено перерву в судовому засіданні до 16.01.2024.
16.01.2024 відкладено розгляд справи до 08.02.2024, 08.02.2024 відкладено розгляд справи до 07.03.2024.
07.03.2024 протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 11.04.2024.
Представник третьої особи подав додаткові пояснення у справі та долучив докази проведення громадських слухань, що відбулися 30.09.2021.
11.04.2024 відкладено розгляд справи до 23.04.2024.
24.04.2024 протокольною ухвалою залучено до участі у справі Золочівську районну державну адміністрацію Львівської області, відкладено розгляд справи до 14.05.2024.
14.05.2024 оголошено перерву у судовому засіданні до 28.05.2024.
Представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав, зазначених у позовній заяві та додаткових поясненнях.
Представник відповідача проти позову заперечила з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях.
Представник третьої особи ТзОВ «Нові продукти захід» проти позову заперечив.
Представник позивача в судове засідання 28.05.2024 не з`явився. Оскільки у справі заслухано пояснення та досліджено докази за участі представника позивача, клопотань про відкладення розгляду справи не надходило, враховуючи тривалий розгляд цієї справи, суд ухвалив провести судове засідання 28.05.2023 без участі представника позивача.
Дослідивши заяви по суті справи та письмові докази, заслухавши представників позивача, відповідача та третьої особи, суд виходив з наступного.
Товариство з обмеженою відповідальністю ,,Мисливське господарство ,,Надбужжя» є юридичною особою, зареєстроване та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з кодом 30947615.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-4714/16-18-СГ від 14.09.2018 ,,Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Товариству з обмеженою відповідальністю ,,Мисливське господарство ,,Надбужжя» наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Сасівської сільської ради Золочівського району орієнтовний розмір земельної ділянки 2,5091га, із цільовим призначенням для обслуговування ремонтної майстерні та тракторної бригади.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Терразем» на замовлення ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для іншого сільськогосподарського призначення (КВЦПЗ 01.13) (для обслуговування ремонтної майстерні та тракторної бригади) площею 1,8407га.
Позивач 01.06.2021 звернувся до Відділу у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
Рішенням державного кадастрового реєстратора від 02.06.2021 № РВ-4601812112021 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, у зв`язку з тим, що на земельну ділянку площею 2,7 га кадастровий номер: 4621886400:11:000:0771, яка пропонується для поділу оформлено право комунальної власності на Золочівську міську раду 23.12.2020, реєстраційний номер 39973395.
08.06.2021 позивач звернувся до Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області із клопотанням № 60/06 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер: 4621886400:11:000:0771, площею 2,7000га, до якого долучив проект із землеустрою на площу 1,8407га.
Листом від 01.07.2021 № 2124 Золочівська міська рада Золочівського району Львівської області повідомила, що питання поділу земельної ділянки площею 2,7000га, кадастровий номер: 4621886400:11:000:0771 буде розглянуте після затвердження детального плану території для будівництва харчової промисловості за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, який розробляється відповідно до розпорядження голови Золочівської районної державної адміністрації від 23.04.2021 № 97.
Позивач не погодився з бездіяльністю відповідача та звернувся до суду.
Рішенням від 05 травня 2022 року у справі № 380/14150/21 Львівський окружний адміністративний суд позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправною бездіяльність Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області щодо неприйняття рішення за результатами розгляду клопотання товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» від 08.06.2021 року № 60/06 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 2,7000 га з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, яка розташована на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області. Зобов`язав Золочівську міську раду Золочівського району Львівської області вирішити питання про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю ,,Мисливське господарство ,,Надбужжя на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 2,7000 га з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, яка розташована на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області відповідно до поданого клопотання від 08.06.2021 року № 60/06, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні. В задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.09.2022 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 травня 2022 року у справі № 380/14150/21 залишено без змін.
07.11.2022 позивач звернувся до Золочівської міської ради з клопотанням № 168/11 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7000 га, яка розташована на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області, до якого долучив вищевказаний проект землеустрою та рішення суду.
Рішенням Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області № 2511 від 17.11.2022 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою» відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером - 4621886400:11:000:0771, розташованою за адресою: Львівська область, Золочівський район, Сасівська сільська рада (Золочівська міська рада ОТГ), площею 2,7000 га.
23.04.2021 Золочівська районна державна адміністрація Львівської області видала розпорядження № 97 про виготовлення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району для будівництва підприємства харчової промисловості.
Рішенням Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 затверджений детальний план території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах)) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області.
Цим же рішенням наданий дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, в тому числі земельної ділянки площею 2,70000 га з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771 для продажу права оренди на них на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області.
27.01.2022 Золочівською міською радою Золочівського району Львівської області прийнято рішення № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», якою було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання (поділу) земельних ділянок Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області цільове призначення 01.17 Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на території Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (за межами населеного пункту села Сасів), а саме: ділянка № 1 площею 0,4952 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0836; ділянка № 2 площею 0,4906 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0837; ділянка № 3 площею 0,4118 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0838; - ділянка № 4 площею 0,1680 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0839; ділянка № 5 площею 0,1429 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0840; ділянка № 6 площею 0,1225 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0841; ділянка № 7 площею 0,0892 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0842; ділянка № 8 площею 0,7798 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0843.
На підставі вказаних рішень у подальшому Золочівською міською радою Золочівського району Львівської області прийнято: рішення від 08.12.2022 № 2523 Про затвердження технічної документації з землеустрою», рішення від 13.06.2023 № 3078 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення)», рішення № 3077 від 13.06.2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення)»; рішення № 3092 «Про виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки»; рішення № 3295 від 20.07.2023 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки та передачу в оренду земельної ділянки»; рішення № 2522 від 08.12.2022 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», рішення від 31.08.2023 № 3349 «Про виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки»; рішення від 02.11.2023 № 3557 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки та передачу в оренду земельної ділянки», на підставі яких утворені нові земельні ділянки та виникло право оренди у Товариства з обмеженою відповідальністю «Нові продукти захід».
Не погодившись з діями відповідача позивач звернувся з цим позовом до суду.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР ,,Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною другою статті 2 Закону № 280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
У відповідності до частини першої статті 116 Земельного кодексу (ЗК) України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до положень статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 ЗК.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 ЗК здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 ЗК.
Згідно з частиною першою статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України ,,Про Державний земельний кадастр, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
За правилами частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно зі статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
За змістом частини 16 статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду
Отже, передача земельних ділянок у власність, користування (оренду) передбачає виготовлення проекту землеустрою, його погодження компетентними органами, а відтак, прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки у користування.
За результатами розгляду заяви громадянина, юридичної особи відповідач у місячний строк повинен або надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки, або надати відмову у наданні такого дозволу.
Разом із цим, така відмова повинна бути мотивована, оформлена належним чином та прийнята виключно з підстав, встановлених частиною третьою статті 123 ЗК України, а саме: невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відтак, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, визначений частиною третьою статті 123 ЗК України, є вичерпним.
Таким чином, відповідач може прийняти рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою тільки з підстав невідповідності місця розташування земельної ділянки вимогам законів, нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації тощо.
Суд встановив, що рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області № 2511 від 17.11.2022 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою» не містить мотивів на підставі яких Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» відмовлено у надані дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером - 4621886400:11:000:0771, розташованою за адресою: Львівська область, Золочівський район, Сасівська сільська рада (Золочівська міська рада ОТГ), площею 2,7000 га.
У рішенні відповідач покликається на протокол постійної комісії з земельних питань, екології, містобудування, архітектури та охорони історичного середовища міста від 14.11.2022, який долучений до матеріалів справи (а.с. 46-47 Т.І), проте такий протокол також не містить жодних мотивувань комісії при вирішенні питання за клопотанням позивача.
Отже, позивач після отримання такого рішення органу місцевого самоврядування не був обізнаний з яких причин йому було відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою. Рішення відповідача є необґрунтованим та немотивованим, що є підставою для його скасування.
У відповідності до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Завданням адміністративного судочинства згідно з частиною першою статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
При зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який міг би відновити його становище та захистити порушене право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
З цією метою суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб. Вказаний висновок відповідає такому принципу права як правосуддя, який за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 №3-рп/2003).
У своєму рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося б примусове виконання рішення.
Оскільки клопотання позивача 07.11.2022 № 168/11 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки відповідач належним чином не розглянув, наявні підстави для зобов`язання відповідача повторно розглянути вказане клопотання ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» про надання дозволу на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, розташованої за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область, з врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Щодо заперечень відповідача проти заявлених позовних вимог з підстав того, що земельну ділянку з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771 площею 2,7 га, яка розташована за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область згідно технічної документації щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, розробленої ФОП ОСОБА_1 , було поділено на 8 земельних ділянок, то суд виходить з того, що, по перше, відповідач не покликався на такі доводи в оскаржуваному рішенні; по друге, відповідач в межах заявленого клопотання вправі був надати позивачу дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання новосформованих земельних ділянок, враховуючи фактичне (бажане) місце розташування земельної ділянки, з метою отримання якої у користування звернувся позивач. На дату вирішення спірного питання такі ділянки не були надані у власність чи користування громадянам чи юридичним особам.
Отже, суд дійшов висновку, що обґрунтованих мотивів для відмови позивачу у задоволенні його клопотання відповідач не вказав, що є підставою для часткового задоволення позовних вимог у розглянутій частині і у наведений у рішенні спосіб. Разом з тим з врахуванням всіх обставин справи, у тому числі з огляду на виникнення у третьої особи права оренди земельної ділянки (частини спірної земельної ділянки) на підставі рішень відповідача, які у цій справі не оскаржуються, поділу (об`єднання) спірної земельної ділянки, вимоги позивача про зобов`язання відповідача надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» дозвіл на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, задоволенню не підлягають.
Під час вирішення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 04.11.2021 року № 1446 «Про затвердження детального плану території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, надання дозволу на розподіл земельних ділянок комунальної власності та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності» та рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 27.01.2022 року № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою» суд враховує наступне.
Згідно зі статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад; організація землеустрою.
Ст. 12 Закону України «Про основи містобудування» передбачено, що до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій. До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать, зокрема: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб.
Відповідно до ст. 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Згідно статті 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.
Суд встановив, що детальний план території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах)) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, затверджений рішенням Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021, розроблений на підставі розпорядженням Золочівської районної державної адміністрації Львівської області від 23.04.2021 № 97, виконавцем вказано - ТзОВ «Містоплан».
До матеріалів справи долучено докази проведення громадського обговорення названої містобудівної документації, про проведення якого завчасно було проінформовано усіх зацікавлених осіб шляхом відповідної публікації у місцевій газеті «Наша українська справа» від 16.09.2021 (а.с.217 Т.І). У оголошенні вказано місце і порядок ознайомлення з проектом містобудівної документації та дату і місце проведення громадських слухань. Про те, що громадські слухання проводились 30.09.2021 свідчить протокол № 20 від 30.09.2021 (а.с. 218-219 Т.І), на який є покликання в оскаржуваному рішенні, та фотоматеріали надані представником третьої особи - а.с. 52-57 Т.ІІ.
Тому доводи позивача про порушення відповідачем процедури прийняття рішення № 1446 від 04.11.2021 спростовані долученими до матеріалів справи доказами.
Згідно від 27.01.2022 № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання (поділу) земельних ділянок Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області цільове призначення 01.17 Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на території Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (за межами населеного пункту села Сасів), а саме: ділянка № 1 площею 0,4952 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0836; ділянка № 2 площею 0,4906 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0837; ділянка № 3 площею 0,4118 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0838; - ділянка № НОМЕР_1 площею 0,1680 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0839; ділянка № 5 площею 0,1429 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0840; ділянка № 6 площею 0,1225 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0841; ділянка № 7 площею 0,0892 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0842; ділянка № 8 площею 0,7798 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0843.
Позивачу ці земельні ділянки могли бути надані у користування на загальних підставах у порядку, встановленому чинним законодавством.
Позивач не вказав інших обґрунтованих мотивів для скасування рішення Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 та рішення від 27.01.2022 № 2120, а суд таких підстав не встановив.
Отже, у задоволенні позовних вимог про скасування рішення Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 та рішення від 27.01.2022 № 2120 належить відмовити.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Судові витрати розподілити між сторонами пропорційно до задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 14, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області №2511 від 17 листопада 2022 року «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою».
Зобов`язати Золочівську міську раду Золочівського району Львівської області повторно розглянути клопотання ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» вих № 168/11 від 07.11.2022 про надання дозволу на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, розташованої за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область, з врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ: 04055908, адреса: 80700, Львівська обл., Золочівський район, м. Золочів, вул. Шашкевича М., буд. 22) на користь ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» (код ЄДРПОУ: 30947615, адреса: 80713, Львівська обл., Золочівський район, с. Сасів, вул. Шкільна, буд 10) сплачений судовий збір у розмірі 2481,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст рішення складено 30.05.2024.
Суддя Крутько О.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119400580 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні