Постанова
від 11.09.2024 по справі 380/10384/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/10384/23 пров. № А/857/16804/24Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПліша М.А.,

суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.,

за участю секретаря судового засіданняПрачук І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року (головуючий суддя Крутько О.В., м. Львів, повний текст складено 30.05.2024) по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» до Золочівської міської ради Львівської області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Нові продукти Захід» про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» звернулось в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Золочівської міської ради Львівської області, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариства з обмеженою відповідальністю «Нові продукти Захід», в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог (а.с.192-197 т.1), просило:

визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області №2511 від 17 листопада 2022 року «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою», зобов`язавши Золочівську міську раду Золочівського району Львівської області надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» дозвіл на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, розташованої за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область;

визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 04.11.2021 року № 1446 «Про затвердження детального плану території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, надання дозволу на розподіл земельних ділянок комунальної власності та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності» в частині пунктів 1, 2. 3;

визнати протиправним та скасувати рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 27.01.2022 року № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою».

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області №2511 від 17 листопада 2022 року «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою».

Зобов`язано Золочівську міську раду Золочівського району Львівської області повторно розглянути клопотання ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» вих № 168/11 від 07.11.2022 про надання дозволу на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, розташованої за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область, з врахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» оскаржило його в апеляційному порядку, просить таке в частині відмови у задоволенні позову скасувати та позовні вимоги в цій частині задовольнити.

В апеляційній скарзі зазначає, що 04 листопада 2021 року Золочівська міська рада Золочівського району Львівської області прийняла рішення № 1446 «Про затвердження детального плану території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, надання дозволу на розподіл земельних ділянок комунальної власності та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності».

Підставою для прийняття цього рішення було видане Золочівською районною державною адміністрацією Львівської області розпорядження № 97 від 23.04.2021 «Про виготовлення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району Львівської області для будівництва підприємства харчової промисловості».

Відповідно до редакції Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 01.12.2020 рішення про розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема детального плану території за межами населених пунктів, розгляд та затвердження такого плану належало до повноважень відповідної районної державної адміністрації.

Таким чином, приймаючи розпорядження № 97 від 23.04.2021 «Про виготовлення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району Львівської області для будівництва підприємства харчової промисловості», Золочівська районна державна адміністрації Львівської області діяла в межах своїх повноважень. Відповідно розгляд та затвердження детального плану території також мали здійснюватися Золочівською районною державною адміністрацією Львівської області.

Проте, 24.07.2021 було внесено зміни до статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Так, відповідно до ч. 8 ст. 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» детальний план території розглядається і затверджується сільською, селищною, міською радою протягом 30 днів з дня його подання.

Таким чином, повноваження щодо розгляду та затвердження детального плану території перейшли до сільської, селищної, міської ради. А також, «детальний план території в межах/за межами населених пунктів» було змінено на «детальний план території».

Проте, статтею 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» не було конкретизовано, який орган уповноважений приймати рішення про розроблення детального плану території.

Згідно з ч. ч. 1, 4 ст. 16 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції від 24.07.2021) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Склад, зміст, порядок розроблення та оновлення містобудівної документації на місцевому рівні встановлюються Кабінетом Міністрів України у Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації (далі Порядок).

Пунктами 34, 35 Порядку визначено, що рішення про розроблення містобудівної документації на місцевому рівні (комплексного плану, генеральних планів населених пунктів, детальних планів території) щодо території територіальної громади, а також оновлення і внесення змін до неї приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Виконавчий орган сільської, селищної і міської ради, Київська та Севастопольська міські держадміністрації є замовником розроблення містобудівної документації на місцевому рівні (комплексного плану, генеральних планів населених пунктів, детальних планів територій) (далі - замовник), який організовує розроблення, внесення змін та подання проектів містобудівної документації на місцевому рівні на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради, незалежно від визначених відповідно до закону джерел фінансування.

Оскільки, рішення Золочівської міської ради про затвердження детального плану території за межами села Сасів Золочівського району Львівської області № 1446 від 04.11.2021 приймалось вже після внесення змін до законодавства (чинною була редакція від 24.07.2021), то Золочівська міська рада попередньо повинна була видати рішення про розроблення детального плану території, а виконавчий орган міської ради мав виступати замовником розроблення містобудівної документації на місцевому рівні.

В той же час, якщо приймаючи відповідне рішення Золочівська міська рада керувалася законодавством, яке було чинним на момент видання Золочівською районною державною адміністрацією Львівської області розпорядження № 97 від 23.04.2021 «Про виготовлення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району Львівської області для будівництва підприємства харчової промисловості», то і затвердження детального плану території належало до повноважень Золочівської районної державної адміністрації Львівської області (відповідно до редакції від 01.12.2020).

Таким чином, склалась ситуація, за якої процедура розроблення детального плану території за межами села Сасів Золочівського району Львівської області розпочалась за однією законодавчо встановленою процедурою, а закінчилась за іншою.

Золочівська міська рада самостійно прийняла рішення про затвердження проекту детального плану території без попереднього винесення рішення про розробку такого детального плану, чим порушила процедуру розроблення містобудівної документації на місцевому рівні.

При затвердженні детального плану території Золочівська міська рада не могла діяти на підставі розпорядження Золочівської районної державної адміністрації № 97 від 23.04.2021, оскільки саме Золочівська районна державна адміністрація Львівської області виступала замовником детального плану території, і повинна була затверджувати такий.

Отже, рішення Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 є незаконним у зв`язку з порушенням процедури його прийняття.

Крім того, відповідно до положень ч. ч. 1, 2, 3 ст. 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: комплексні плани, генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:

1)оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;

2)оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;

3)реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

4)проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

5)узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;

6)оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Частинами 4 - 6 статті 21 Закону України ««Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

Пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Отже, подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації входить до процедури громадського обговорення. Підставою для подання пропозицій є оприлюднення рішення щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні та проекту містобудівної документації та перед проведення громадських слухань. Строк для подання пропозицій громадськості відраховується з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні та не може становити менш як 30 днів.

Відтак, ознайомлення громадськості з проектом містобудівної документації та попереднє подання пропозицій перед громадськими слуханням є важливим етапом затвердження детального плану території, адже це забезпечує врахування громадських інтересів.

Саме тому закон чітко вказує, що затвердження на місцевому рівні містобудівної документації без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затверджений Постановою КМУ від 25 травня 2011 р. № 555 (в редакції від 01.02.2019) (далі Порядок) визначає механізм проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні: комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад, генеральних планів населених пунктів, а також детальних планів територій у межах та за межами населених пунктів.

Відповідно до пунктів 4 Порядку замовники містобудівної документації оприлюднюють у двотижневий строк прийняті рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.

Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.

Відповідно до Розпорядження Золочівської районної адміністрації Львівської області від 23.04.2021 № 97 замовником детального плану території є саме Золочівська районна адміністрація Львівської області.

Проте, ні на веб сайті Золочівської районної державної адміністрації Львівської області, ні на веб сайті Золочівської міської ради не було розміщено рішення про розроблення проектів містобудівної документації, поданих розробником проектів містобудівної документації. Жодних доказів про оприлюднення такої інформації на веб сайті Золочівської міської ради до матеріалів справи відповідачем долучено не було.

При прийнятті рішення суд першої інстанції проігнорував факт нерозміщення на веб сайті замовника рішення про розроблення проектів містобудівної документації та проекту містобудівної документації.

У своєму рішенні суд першої інстанції посилався на докази проведення громадського обговорення містобудівної документації, а саме, публікацію у місцевій газеті «Наша українська правда» від 16.09.2021, де вказано місце і порядок ознайомлення з проектом містобудівної документації та дату і місце проведення громадських слухань.

Нерозміщення Золочівською міською радою самого проекту містобудівної документації та інформації про порядок подання пропозицій громадськістю, неналежне оформлення повідомлення про початок процедури розгляду - залишились поза увагою суду першої інстанції.

У відповідності до п. 10 Порядку особи, які забезпечують проведення робіт щодо розгляду пропозицій громадськості, повідомляють через засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, та офіційний веб-сайт замовника містобудівної документації про поштову адресу та електронну адресу для подання письмових пропозицій.

Так, про поштову адресу та електронну адресу для подання письмових пропозицій Золочівською міською радою також повідомлено не було.

Інших доказів, окрім публікації в газеті «Наша українська правда» на підтвердження порядку проведення громадських обговорень відповідачем надано не було. Протокол про проведення громадських слухань № 20 від 30.09.2021, на який покликається суд першої інстанції, свідчить лише про формальне скликання громадських слухань, а не про врахування інтересів громадськості при прийнятті рішення. Адже, Золочівська міська рада діяла без урахування інтересів громадськості, оскільки не дотрималась процедури громадських обговорень.

Відтак, відповідачем не доведено належними та допустимими доказами дотримання процедури проведення громадських обговорень та відповідно законності прийняття рішення № 1446 від 04.11.2021 про затвердження проекту містобудівної документації.

Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771 площею 2,7 га, розташованої за адресою Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область, то апелянт зазначає, що така була проінвентаризована Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області та відповідно до Акта приймання передачі від 11.12.2020 була передана Золочівській міській раді Золочівського району Львівської області, та 23.12.2020 на цю земельну ділянку було оформлено право комунальної власності за Золочівською міською радою.

Попередньо ТзОВ «МГ «Надбужжя» було розроблено проект землеустрою на виконання Наказу ГУ Держгеокадастру у Львівській області від 14.09.2018, яким надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Сасівської сільської ради Золочівського району.

Відтак, у ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» виникли правомірні очікування щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, оскільки товариство вчинило певні дії внаслідок отримання дозволу на виготовлення проекту землеустрою: звернулося до проектної організації, оплатило кошти за виготовлення проекту землеустрою, очікувало тривалий час, сподіваючись на позитивний наслідок.

З Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який наявний в технічній документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання (поділу) земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, вбачається, що право власності Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області на зазначену земельну ділянку було зареєстроване 23.12.2020 на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 37-ОТГ від 11.12.2020.

На підставі розпорядження Золочівської районної державної адміністрації Львівської області № 97 від 23.04.2021 «Про виготовлення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району Львівської області для будівництва підприємства харчової промисловості» ТзОВ «Містоплан» отримано завдання на розроблення детального плану та межі детального плану, орієнтованою площею 40,0 (45,5) га.

Земельна ділянка з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771 теж входила в межі розроблення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району Львівської області.

27 січня 2022 року Золочівською міською радою Золочівського району Львівської області було прийнято рішення № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», якою було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання (поділу) земельних ділянок Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області цільове призначення 01.17 Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на території Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (за межами населеного пункту села Сасів), а саме:

- ділянка № 1 площею 0,4952 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0836;

- ділянка № 2 площею 0,4906 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0837;

- ділянка № 3 площею 0,4118 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0838;

- ділянка № НОМЕР_1 площею 0,1680 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0839;

- ділянка № НОМЕР_2 площею 0,1429 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0840;

- ділянка № НОМЕР_3 площею 0,1225 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0841;

-ділянка № НОМЕР_4 площею 0,0892 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0842;

-ділянка № НОМЕР_5 площею 0,7798 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0843.

Проте, у відповідача були відсутні правові підстави для поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, щодо якої Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення та щодо якої у товариства виникли правомірні очікування.

Відтак, приймаючи рішення № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою» від 27.01.2022 Золочівська міська рада унеможливила надання дозволу ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» на розроблення технічної документації з поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, на яку попередньо було виготовлено позивачем проект землеустрою.

Жодними належними доказами Золочівська міська рада не довела правомірності поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, підстав такого поділу та відповідно законності прийняття рішення № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою» від 27.01.2022.

У зв`язку із вищевикладеним, Золочівською міською радою було незаконно прийнято рішення № 1446 від 04.11.2021 «Про затвердження детального плану території (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, надання дозволу на розподіл земельних ділянок комунальної власності та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності» в частині пунктів 1, 2» та рішення від 27.01.2022 № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», а тому такі підлягають скасуванню.

У відзивах на апеляційну скаргу відповідачі - Золочівська міська рада та ТзОВ «Нові продукти захід» просили таку залишити без задоволення.

Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарг, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, що Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-4714/16-18-СГ від 14.09.2018 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Сасівської сільської ради Золочівського району орієнтовний розмір земельної ділянки 2,5091га, із цільовим призначенням для обслуговування ремонтної майстерні та тракторної бригади.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Терразем» на замовлення ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для іншого сільськогосподарського призначення (КВЦПЗ 01.13) (для обслуговування ремонтної майстерні та тракторної бригади) площею 1,8407га.

Позивач 01.06.2021 звернувся до Відділу у Золочівському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

Рішенням державного кадастрового реєстратора від 02.06.2021 № РВ-4601812112021 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, у зв`язку з тим, що на земельну ділянку площею 2,7 га кадастровий номер: 4621886400:11:000:0771, яка пропонується для поділу оформлено право комунальної власності на Золочівську міську раду 23.12.2020, реєстраційний номер 39973395.

08.06.2021 позивач звернувся до Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області із клопотанням № 60/06 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер: 4621886400:11:000:0771, площею 2,7000га, до якого долучив проект із землеустрою на площу 1,8407га.

Листом від 01.07.2021 № 2124 Золочівська міська рада Золочівського району Львівської області повідомила, що питання поділу земельної ділянки площею 2,7000га, кадастровий номер: 4621886400:11:000:0771 буде розглянуте після затвердження детального плану території для будівництва харчової промисловості за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, який розробляється відповідно до розпорядження голови Золочівської районної державної адміністрації від 23.04.2021 № 97.

Позивач не погодився з бездіяльністю відповідача та звернувся до суду.

Рішенням від 05 травня 2022 року у справі № 380/14150/21, залишеним без змін Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.09.2022, Львівський окружний адміністративний суд позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправною бездіяльність Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області щодо неприйняття рішення за результатами розгляду клопотання товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» від 08.06.2021 року № 60/06 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 2,7000 га з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, яка розташована на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області. Зобов`язав Золочівську міську раду Золочівського району Львівської області вирішити питання про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю ,,Мисливське господарство ,,Надбужжя на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності, площею 2,7000 га з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, яка розташована на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області відповідно до поданого клопотання від 08.06.2021 року № 60/06, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні. У задоволенні решти позовних вимог суд відмовив.

07.11.2022 позивач звернувся до Золочівської міської ради з клопотанням № 168/11 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7000 га, яка розташована на території Сасівської сільської ради Золочівського району Львівської області, до якого долучив вищевказаний проект землеустрою та рішення суду.

Рішенням Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області № 2511 від 17.11.2022 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою» відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером - 4621886400:11:000:0771, розташованою за адресою: Львівська область, Золочівський район, Сасівська сільська рада (Золочівська міська рада ОТГ), площею 2,7000 га.

Крім того, судом встановлено, що 23.04.2021 Золочівська районна державна адміністрація Львівської області видала розпорядження № 97 про виготовлення детального плану території за межами населеного пункту села Сасів Золочівського району для будівництва підприємства харчової промисловості.

Рішенням Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 затверджений детальний план території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах)) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області.

Цим же рішенням наданий дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, в тому числі земельної ділянки площею 2,70000 га з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771 для продажу права оренди на них на конкурентних засадах (на земельних торгах у формі електронного аукціону) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області.

27.01.2022 Золочівською міською радою Золочівського району Львівської області прийнято рішення № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», якою було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання (поділу) земельних ділянок Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області цільове призначення 01.17 Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на території Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (за межами населеного пункту села Сасів), а саме: ділянка № 1 площею 0,4952 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0836; ділянка № 2 площею 0,4906 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0837; ділянка № 3 площею 0,4118 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0838; - ділянка № 4 площею 0,1680 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0839; ділянка № 5 площею 0,1429 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0840; ділянка № 6 площею 0,1225 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0841; ділянка № 7 площею 0,0892 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0842; ділянка № 8 площею 0,7798 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0843.

На підставі вказаних рішень у подальшому Золочівською міською радою Золочівського району Львівської області прийнято: рішення від 08.12.2022 № 2523 Про затвердження технічної документації з землеустрою», рішення від 13.06.2023 № 3078 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення)», рішення № 3077 від 13.06.2023 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (зміна цільового призначення)»; рішення № 3092 «Про виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки»; рішення № 3295 від 20.07.2023 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки та передачу в оренду земельної ділянки»; рішення № 2522 від 08.12.2022 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», рішення від 31.08.2023 № 3349 «Про виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки»; рішення від 02.11.2023 № 3557 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки та передачу в оренду земельної ділянки», на підставі яких утворені нові земельні ділянки та виникло право оренди у Товариства з обмеженою відповідальністю «Нові продукти захід».

Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною другою статті 2 Закону № 280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно з пунктом 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

У відповідності до частини першої статті 116 Земельного кодексу (ЗК) України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до положень статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 ЗК.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 ЗК здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 ЗК.

Згідно з частиною першою статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Суд першої інстанції слушно зауважив, що надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «,Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

За правилами частини другої статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно зі статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

За змістом частини 16 статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду

З огляду на викладене вище, вірним є твердження суду першої інстанції, що передача земельних ділянок у власність, користування (оренду) передбачає виготовлення проекту землеустрою, його погодження компетентними органами, а відтак, прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки у користування.

За результатами розгляду заяви громадянина, юридичної особи відповідач у місячний строк повинен або надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки, або надати відмову у наданні такого дозволу.

При цьому, суд слушно зауважив, що така відмова повинна бути мотивована, оформлена належним чином та прийнята виключно з підстав, встановлених частиною третьою статті 123 ЗК України, а саме: невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відтак, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, визначений частиною третьою статті 123 ЗК України, є вичерпним.

Таким чином, відповідач може прийняти рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою тільки з підстав невідповідності місця розташування земельної ділянки вимогам законів, нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації тощо.

У даній спірній ситуації, суд першої інстанції з`ясував, що рішення Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області № 2511 від 17.11.2022 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою» не містить мотивів на підставі яких Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» відмовлено у надані дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером - 4621886400:11:000:0771, розташованою за адресою: Львівська область, Золочівський район, Сасівська сільська рада (Золочівська міська рада ОТГ), площею 2,7000 га.

У рішенні відповідач покликається на протокол постійної комісії з земельних питань, екології, містобудування, архітектури та охорони історичного середовища міста від 14.11.2022, який долучений до матеріалів справи (а.с. 46-47 т.І), проте такий протокол також не містить жодних мотивувань комісії при вирішенні питання за клопотанням позивача.

Відтак, суд підставно вважав, що позивач після отримання такого рішення органу місцевого самоврядування не був обізнаний з яких причин йому було відмовлено у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою. Рішення відповідача є необґрунтованим та немотивованим, що є підставою для його скасування. Тому, оскільки клопотання позивача 07.11.2022 № 168/11 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки відповідач належним чином не розглянув, то правильним є висновок суду першої інстанції про те, що наявні підстави для зобов`язання відповідача повторно розглянути вказане клопотання ТзОВ «Мисливське господарство «Надбужжя» про надання дозволу на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, розташованої за адресою: Сасівська сільська рада, Золочівський район, Львівська область, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Разом з тим, суд першої інстанції вірно вважав, що з урахуванням всіх обставин справи, у тому числі з огляду на виникнення у третьої особи права оренди земельної ділянки (частини спірної земельної ділянки) на підставі рішень відповідача, які у цій справі не оскаржуються, поділу (об`єднання) спірної земельної ділянки, то вимоги позивача про зобов`язання відповідача надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» дозвіл на розроблення технічної документації щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 4621886400:11:000:0771, площею 2,7 га, задоволенню не підлягають.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області від 04.11.2021 року № 1446 «Про затвердження детального плану території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, надання дозволу на розподіл земельних ділянок комунальної власності та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності» та від 27.01.2022 року № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою» суд першої інстанції правильно врахував, що згідно зі статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад; організація землеустрою.

Ст. 12 Закону України «Про основи містобудування» передбачено, що до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій. До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать, зокрема: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб.

Відповідно до ст. 16 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Згідно статті 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється.

У даній спірній ситуації, судом першої інстанції встановлено, що детальний план території для будівництва підприємства харчової промисловості (шляхом продажу права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах (земельних торгах)) за межами села Сасів Золочівського району Львівської області, затверджений рішенням Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021, розроблений на підставі розпорядженням Золочівської районної державної адміністрації Львівської області від 23.04.2021 № 97, виконавцем вказано - ТзОВ «Містоплан».

Наявними у справі доказами підтверджено проведення громадського обговорення названої містобудівної документації, про проведення якого завчасно було проінформовано усіх зацікавлених осіб шляхом відповідної публікації у місцевій газеті «Наша українська справа» від 16.09.2021 (а.с.217 т.1). У оголошенні вказано місце і порядок ознайомлення з проектом містобудівної документації та дату і місце проведення громадських слухань. Підтвердженням тієї обставини, що громадські слухання проводились 30.09.2021 свідчать протокол № 20 від 30.09.2021 (а.с. 218-219 т.1), на який є покликання в оскаржуваному рішенні, та фотоматеріали (а.с. 52-57 т.2).

Відтак, суд підставно вважав, що доводи позивача про порушення відповідачем процедури прийняття рішення № 1446 від 04.11.2021 спростовані наявними у матеріалах справи доказами.

Згідно рішення від 27.01.2022 № 2120 «Про затвердження технічної документації із землеустрою», затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання (поділу) земельних ділянок Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області цільове призначення 01.17 Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) на території Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області (за межами населеного пункту села Сасів), а саме: ділянка № 1 площею 0,4952 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0836; ділянка № 2 площею 0,4906 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0837; ділянка № 3 площею 0,4118 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0838; - ділянка № НОМЕР_1 площею 0,1680 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0839; ділянка № 5 площею 0,1429 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0840; ділянка № 6 площею 0,1225 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0841; ділянка № 7 площею 0,0892 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0842; ділянка № 8 площею 0,7798 га, кадастровий номер 4621886400:11:000:0843.

При цьому, суд слушно зауважив, що позивачу ці земельні ділянки могли бути надані у користування на загальних підставах у порядку, встановленому чинним законодавством.

Оскільки позивач не вказав інших, ніж вище згадані, обґрунтованих підстав для скасування рішення Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 та рішення від 27.01.2022 № 2120, а суд першої інстанції таких не встановив, то правильним є висновок суду першої інстанції, що у задоволенні позовних вимог про скасування рішення Золочівської міської ради № 1446 від 04.11.2021 та рішення від 27.01.2022 № 2120 слід відмовити.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, відтак рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. 308, ст. 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Мисливське господарство «Надбужжя» залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2024 року по справі №380/10384/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М.А. Пліш

Судді А.Р. Курилець

О.І. Мікула

повний текст складено 16.09.2024

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121641132
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —380/10384/23

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 11.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 28.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні