КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/10308/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом фінансового управління Новоукраїнської міської ради (далі - позивач) до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області (відповідач) про визнання протиправними дій, листа-вимоги, вимоги та розпорядження,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить: визнати протиправним та скасувати лист-вимогу від 02.10.2023 № 041120-13/22961-2023 "Про усунення порушень, виявлених ревізією"; визнати протиправною та скасувати вимогу № 2 від 03.10.2023 до розпорядника бюджетних коштів про повернення до відповідного бюджету використаної ним не за цільовим призначенням суми субвенції; визнати протиправними дії щодо винесення розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 02.10.2023 № 7; визнати протиправним та скасувати розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 02.10.2023 № 7.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що посилання відповідача на порушення позивачем бюджетного законодавства шляхом нецільового використання бюджетних коштів є необґрунтованими та безпідставними, а відтак, пункт 2 листа-вимоги та вимога від 03.10.2023 підлягає скасуванню. Що ж стосується спірного розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами, то таке прийнято поза межами строку, встановленого чинним законодавством.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, у якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки внаслідок недотримання позивачем вимог чинного законодавства щодо використання фінансових ресурсів, ведення бухгалтерського обліку та складання звітності було допущено ряд фінансових порушень на загальну суму 5316,98 тис. грн, в тому числі порушення чинного законодавства, що призвело до нецільового використання коштів субвенції на суму 3573,46 тис. грн, інші порушення фінансової дисципліни на загальну суму 1743,52 тис. грн. Стосовно розпоряджень про зупинення операцій з бюджетними коштами представник відповідача зазначив, що вони вичерпали дію, а тому не можуть бути скасовані, оскільки вже не породжують жодних обов`язків (т.2 а.с.134-141).
Дослідивши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення їх представників, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Відповідно до п. 4.4.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Східного офісу Держаудитслужби (в частині інспектувань) на ІІ квартал 2023 року, ревізійною групою очолюваною головним державним аудитором відділу контролю за місцевими бюджетами ОСОБА_1 , на підставі направлення від 09.06.2023 № 142, було проведено ревізію бюджету Новоукраїнської міської територіальної громади (Новоукраїнської об`єднаної територіальної громади) Новоукраїнського району Кіровоградської області у фінансовому управлінні Новоукраїнської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.05.2023.
За результатами проведеного інспектування у формі ревізії було складено акт від 07.09.2023 р. № 041120-20/3 (т.1 а.с.12-60).
Так, ревізією питання правильності витрачання коштів цільової субвенції з державного бюджету місцевими бюджетами на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, що надійшли до місцевого бюджету встановлено, що Фінансовим управлінням Новоукраїнської міської ради спрямовано залишки коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій на придбання медичного обладнання для операційної КНП "Новоукраїнській міській лікарні" Новоукраїнської міської ради у сумі 3573456,00 грн, чим порушено вимоги ст.22-2 розділу VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, п. 22 Плану запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 181-р, що призвело до використання коштів субвенції в супереч її цільового використання та відповідно до абз.3 ч.1 ст.119 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VІ є нецільовим використанням бюджетних коштів в супереч порядку використання даних коштів.
Детальний опис цього порушення міститься на сторінці 31-33 акту ревізії (т.1 а.с.42-44).
Ревізією питання щодо здійснення видатків, не віднесених до видатків бюджету територіальної громади також встановлено, що впродовж 2020-2022 років та січня-травня 2023 року, за рахунок коштів місцевого бюджету в порушення вимог п.2 ч.1 ст.89 та ст.91 Бюджетного кодексу України, п.43 розділу VІ Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат, затвердженого наказом Міністерства освіти України "Про затвердження Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат" від 30.11.1993 № 430, було здійснено фінансування видатків на утримання Новоукраїнського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Новоукраїнської міської ради Кіровоградської області в частині професійно-технічного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класів для підготовки кваліфікованих робітників за професією "Водій автотранспортних засобів" категорії "С", що призвело до здійснення за рахунок коштів місцевого бюджету видатків не передбачених Бюджетним кодексом України на загальну суму 1743518,07 грн (2020 рік 444318,58 грн, 2021 рік 576434,17 грн, 2022 рік 465106,69 грн, січень-травень 2023 року 257658,63 грн).
Детальний опис цього ж порушення міститься на сторінці 36-40 акту ревізії (т.1 а.с.47-51).
19.09.2023 позивачем подано відповідачу заперечення від 07.09.2023 № 041120-20/3 до акту ревізії (т.2 а.с.32-42).
28.09.2023 затверджено висновок на заперечення, згідно якого заперечення 3 (щодо використання коштів субвенції всупереч її цільовому використанню) та заперечення 4 (щодо фінансування видатків на утримання міжшкільного навчально-виробничого комбінату) не приймаються,оскільки не спростовують порушення, викладене в акті ревізії (т.2 а.с.43-74).
02.10.2023 на адресу позивача направлено лист - вимогу № 041120-13/22961-2023 "Про усунення порушень, виявлених ревізією" (т.2 а.с.75-78).
Відповідно до пункту 1 листа-вимоги, з метою усунення порушення, що стосується коригування роботи об`єкта контролю, від позивача вимагається вжити заходів щодо здійснення видатків з бюджету громади, в частині фінансування Новоукраїнського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Новоукраїнської міської ради, відповідно до вимог статті 89 та статті 91 Бюджетного кодексу України, п. 43 розділу VІ Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат, затвердженого наказом Міністерства освіти України "Про затвердження Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат" від 30.11.1993 № 430.
Згідно до пункту 2 листа-вимоги, з метою усунення порушень (використання коштів субвенції всупереч її цільовому призначенню), через які заподіяно матеріальної шкоди (збитків), від позивача також вимагається перерахувати кошти у сумі 3 573,46 тис. грн до державного бюджету.
02.10.2023 було прийнято розпорядження № 7 про зупинення операцій з бюджетними коштами (т.2 а.с.79-81).
03.10.2023 на адресу позивача також направлено вимогу № 041120-13/2969-2023 щодо повернення субвенції до відповідного бюджету, використаних не за цільовим призначенням у загальній сумі 3 573 456,00 грн (т.2 а.с.82-83).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Компетенцію Держаудитслужби та її територіальних органів визначено Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 року № 2939-ХІІ (далі Закон № 2939-ХІІ) та Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (далі Положення № 43).
Відповідно до частини 2 статті 1 Закону № 2939-ХІІ орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Згідно зі статтею 2 Закону № 2939-ХІІ головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктах господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належить суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Відповідно до вимог статті 4 Закону № 2939-ХІІ інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.
Так, за змістом частини 1 статті 10 Закону № 2939-XII, органу державного фінансового контролю надається право, зокрема: перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо) (пункт 1); пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства (пункт 7); звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (пункт 10); при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку (пункт 13).
Згідно до положень частини 2 статті 15 Закону № 2939-XII законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.
Відповідно до п. 1 Положення № 43, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно пп.3, 9 п.4 Положення № 43 держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань:
- реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель;
- вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь;
Пунктом 6 Положення № 43 передбачено, що Держаудитслужба для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема: пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства (пп.16); у разі виявлення збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір в установленому законодавством порядку (пп.23).
Процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і у суб`єктів господарювання державного сектору економіки, в тому числі суб`єктів господарювання, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать суб`єктам господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), а на підставі рішення суду - в інших суб`єктів господарювання визначено Порядком проведення інспектування державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550 (далі Порядок).
Відповідно до пункту 2 цього Порядку інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об`єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
Згідно з пунктами 45, 46 Порядку, у міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи органу державного фінансового контролю, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об`єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому.
Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом державного фінансового контролю у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, та у разі надходження заперечень до нього - не пізніше ніж 10 робочих днів після надсилання висновків на такі заперечення об`єкту контролю надсилається вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Відповідно до пункту 50 Порядку, за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав органи державного фінансового контролю вживають заходів для забезпечення:
притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об`єктів контролю;
порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства;
звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства;
застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред`являти обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутись до суду в інтересах держави, якщо підконтрольним об`єктом не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на коригування роботи підконтрольного об`єкта та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов`язковою до виконання.
Щодо відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об`єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються в добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
Тобто, в органу державного фінансового контролю є право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних об`єктів, яка обов`язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.
Таке правозастосування узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними у постановах від 15.04.2014 у справі у справі № 21-40а14; від 21.04.2015 у справі у справі № 21-96а15.
Аналогічні висновки щодо застосування наведених норм права викладено й у постанові Великої Палати Верховного Суду від 21 листопада 2018 у справі № 820/3534/16, постановах Верховного Суду від 23 грудня 2019 року у справі № 815/4341/14, від 14 лютого 2020 року у справі № 825/3661/15-а, від 18 березня 2020 року у справі № 813/3831/17, від 02 листопада 2023 року у справі № 160/13920/20.
Як зазначалось судом, згідно до пункту 2 листа-вимоги від 02.10.2023 № 041120-13/2961-2023 "Про усунення порушень, виявлених ревізією", з метою усунення порушень, через які заподіяно матеріальної шкоди (збитків), від позивача вимагається перерахувати кошти у сумі 3 573,46 тис. грн до державного бюджету (т.2 а.с.75-78).
Крім того, відповідно до Порядку повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету в разі їх нецільового використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2010 № 1163, позивачу було направлено вимогу від 03.10.2023 № 041120-13/2969-2023 "Про направлення вимоги про повернення коштів" щодо повернення субвенції до відповідного бюджету, використаних не за цільовим призначенням у загальній сумі 3 573 456,00 грн (т.2 а.с.82-83).
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2010 № 1163 затверджено Порядок повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету в разі їх нецільового використання (далі Порядок № 1163), пунктом 2 якого визначено, що підставою для повернення коштів до відповідного бюджету є акт ревізії, складений органом, уповноваженим здійснювати контроль за дотриманням бюджетного законодавства (далі-контролюючий орган), у якому зафіксовано факт нецільового використання субвенції розпорядником бюджетних коштів або нецільового використання бюджетних коштів їх одержувачем.
Згідно пункту 10 Порядок № 1163 у разі невиконання одержувачем бюджетних коштів вимоги контролюючий орган звертається в установленому порядку до суду щодо стягнення з одержувача бюджетних коштів у дохід відповідного бюджету коштів у сумі, яка була використана ним не за цільовим призначенням. Разом із зверненням до суду подаються засвідчені в установленому порядку копії вимоги та витягу з акта ревізії.
З огляду на викладене, звернення позивача до суду із позовом про визнання протиправними та скасування п. 2 листа-вимоги від 02.10.2023 № 041120-13/2961-2023 та вимоги від 03.10.2023 № 041120-13/2969-2023, які за своїм змістом спрямовані на відшкодування збитків, є неналежним способом захисту порушеного права, у зв`язку з чим позов в цій частині задоволенню не підлягає.
Визначаючись щодо правомірності п. 1 листа-вимоги від 02.10.2023 № 041120-13/22961-2023, суд виходить з того, що вимога в цій частині не вказує на збитки, а містить зобов`язання позивача вжити заходів щодо здійснення видатків з бюджету громади, в частині фінансування Новоукраїнського МНВК відповідно до ст.ст.89 та 91 Бюджетного кодексу України, п. 43 розділу VІ Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 30.11.1993 № 430.
Отже, досліджуючи питання правомірності листа-вимоги в частині п.1, суд виходить з наступного.
Ревізією питання щодо здійснення видатків, не віднесених до видатків бюджету територіальної громади було встановлено, що впродовж 2020-2022 років та січня-травня 2023 року, за рахунок коштів місцевого бюджету в порушення вимог п.2 ч.1 ст.89 та ст.91 Бюджетного кодексу України, п.43 розділу VІ Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат, затвердженого наказом Міністерства освіти України "Про затвердження Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат" від 30.11.1993 № 430, здійснено фінансування видатків на утримання Новоукраїнського МНВК в частині професійно-технічного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класів для підготовки кваліфікованих робітників за професією "Водій автотранспортних засобів" категорії "С", що призвело до здійснення за рахунок коштів місцевого бюджету видатків не передбачених Бюджетним кодексом України на загальну суму 1743518,07 грн (2020 рік 444318,58 грн, 2021 рік 576434,17 грн, 2022 рік 465106,69 грн, січень-травень 2023 року 257658,63 грн).
До вказаних висновків перевіряючі дійшли у зв`язку з тим, що Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1392, не передбачено навчання учнів 10-11 класів за напрямком професійної підготовки "Водій автотранспортних засобів". Крім того, ч. 1 ст. 89 та ст. 91 Бюджетного кодексу України не передбачено фінансування міжшкільних навчально-виробничих комбінатів та професійну (професійно-технічну) освіту за умови відсутності регіонального замовлення.
Так, пунктом 2 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України передбачено, що до видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, належать видатки на освіту:
а) дошкільну освіту;
б) загальну середню освіту: ліцеї (засновником яких є міська, селищна, сільська рада), початкові школи, гімназії; міжшкільні ресурсні центри; заклади спеціалізованої освіти: мистецькі, спортивні, військові (військово-морські, військово-спортивні), наукові ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою (крім закладів, визначених у підпункті "а" пункту 7 частини першої статті 87 та у підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 90 цього Кодексу); дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри (якщо не менше 70 відсотків кількості учнів дитячих будинків, навчально-реабілітаційних центрів припадає на територію відповідної територіальної громади), інклюзивно-ресурсні центри;
в) фахову передвищу освіту (на оплату послуг з підготовки фахівців на умовах регіонального замовлення у закладах фахової передвищої освіти комунальної власності, засновником яких є міська, сільська або селищна рада);
г) інші державні освітні програми;
ґ) вищу освіту (на оплату послуг з підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах регіонального замовлення у закладах вищої освіти комунальної власності, засновником яких є міська, сільська або селищна рада);
ґ1) післядипломну освіту (на оплату послуг з підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів на умовах регіонального замовлення);
д) позашкільну освіту;
е) професійну (професійно-технічну) освіту з бюджетів міських територіальних громад з адміністративним центром у місті обласного значення - обласному центрі (на оплату послуг з підготовки кадрів на умовах регіонального замовлення у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти державної та/або комунальної власності, які розташовані на території зазначених територіальних громад).
Пунктом 50 Розділ VI "Прикінцеві та Перехідні положення" Бюджетного кодексу України також було установлено, що до приведення установчих документів закладів освіти у відповідність з вимогами законів України "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту" їх фінансове забезпечення здійснюється відповідно до порядку, який діяв у 2019 році, включаючи спрямування освітньої субвенції на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників у шкільних відділеннях навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" та у вечірніх (змінних) школах.
Наказом Міністерства освіти України від 30.11.1993 № 430, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.12.1993 за № 177, затверджено Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат (далі Положення), втрата чинності якого відбудеться 01.09.2027 (згідно пункту 5 наказу Міністерства освіти і науки України від 09.11.2018 року № 1221 "Про затвердження Положення про міжшкільний ресурсний центр").
Пунктом 1 та 2 Розділу І Положення передбачено, що міжшкільний навчально-виробничий комбінат (надалі - комбінат) - навчально-виховний комплекс, який задовольняє потреби громадян, держави і суспільства у поглибленні базової трудової підготовки школярів 8-11 (10-11) класів, здійснює професійне консультування учнівської молоді, організовує їх добровільну продуктивну працю та забезпечує реалізацію потреб особистості в отриманні професії і кваліфікації відповідно до її інтересів, здібностей, наявних умов.
Комбінати створюються відповідно до соціально-економічних, освітніх потреб у них і при наявності необхідної матеріально-технічної, методичної бази, педагогічних кадрів.
Комбінат є центром трудової підготовки учнів загальноосвітніх шкіл і може охоплювати різними формами навчання, трудової діяльності не тільки школярів, а й незайняту частину молоді.
Згідно до пункту 43 Розділу VI Положення джерелами формування кошторису комбінату є: кошти місцевого (державного) бюджету, що надходять у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення вивчення предметів в обсязі державних стандартів освіти; прибутки від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень (дільниць); плата за надання додаткових освітніх послуг; кошти, одержані за підготовку кадрів, відповідно до укладених договорів; прибутки від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання;добровільні грошові внески і матеріальні цінності, передані підприємствами, установами, організаціями, а також окремими громадянами; кредити і позички банків; валютні надходження; інші прибутки.
Ревізією було встановлено, що на території Новоукраїнської міської територіальної громади діє Новоукраїнський міжшкільний навчально-виробничий комбінат Новоукраїнської міської ради (далі Новоукраїнський МНВК).
Так, згідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новоукраїнський МНВК зареєстрований як юридична особа, видами діяльності якої є: 85.32 професійно-технічна освіта (основний); 85.53 діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів; 85.59 інші види освіти, н.в.і.у.
Відповідно до пункту 1.7 Статуту, затвердженого рішенням сесії Новоукраїнської міської ради від 11.07.2017 № 570, Новоукраїнський МНВК є центром трудової підготовки учнів загальноосвітніх шкіл і може охоплювати різні форми навчання, трудову діяльність не тільки школярів, а й незайняту частину молоді та кваліфікованих працівників.
Згідно п. 1.8 Статуту комбінат здійснює: профорієнтаційну, допрофесійну і професійну, допризовну підготовку учнів загальноосвітніх навчальних закладів; профільну освіту на рівні кваліфікованих вимог до курсової підготовки; позашкільну освіту; надає освітні послуги для кваліфікованих працівників та осіб з числа незайнятого населення; підвезення учнів та педагогічних працівників до навчальних закладів.
Пунктом 2.2. Статуту зазначено, що навчальний процес у комбінаті - це система організаційних, педагогічних, методичних та технічних заходів, спрямованих на реалізацію потреб учнів загальноосвітніх навчальних закладів, кваліфікованих працівників та осіб з числа незайнятого населення у профорієнтаційній, допрофесійній, професійній підготовці.
Відповідно до пункту 6.3 Статуту джерелами формування кошторису комбінату є: кошти місцевого бюджету, що надходять у розмірі, передбаченому нормативами фінансування комбінату, для забезпечення навчального процесу в обсязі державного стандарту освіти; кошти, одержані за підготовку кадрів, відповідно до укладених договорів; плата за надання додаткових освітніх послуг; прибуток від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання; добровільні грошові внески і матеріальні цінності, передані підприємствами, установами, організаціями, а також окремими громадянами; благодійні внески юридичних та фізичних осіб; інші кошти, не заборонені законодавством.
Відповідно до п. 6.6 Статуту ведення бухгалтерського обліку та звітності комбінату здійснюється централізованою бухгалтерією відділу освіти.
До зустрічної звірки було надано Ліцензію серія АЕ № 285692 видана Міністерством освіти і науки України Новоукраїнському МНВК на надання освітніх послуг навчальними закладами пов`язаних з одержанням професійної освіти на рівні кваліфікаційних вимог до професійно-технічного навчання за спеціальністю (професією): водій автотранспортних засобів (категорія "В") ліцензійний обсяг - 25 осіб, термін дії ліцензії до 23.03.2015; водій мототранспортних засобів (категорія "А") ліцензійний обсяг - 25 осіб, термін дії ліцензії до 23.03.2015; водій автотранспортних засобів (категорія "С1") ліцензійний обсяг - 25 осіб, термін дії ліцензії до 27.06.2016; водій автотранспортних засобів (категорія "С") ліцензійний обсяг - 75 осіб, термін дії ліцензії до 27.06.2016.
Крім цього, до зустрічної звірки надано Сертифікат про державну акредитацію від 07.12.2017 серія МВС № 001077 виданий Міністерством внутрішніх справ України Новоукраїнському МНВК щодо підготовки водіїв транспортних засобів категорії "А1" з максимальною кількістю- 10 осіб, категорії "А" з максимальною кількість - 47 осіб, категорії "В" з максимальною кількістю - 47 осіб, категорії "С1" з максимальною кількістю - 10 осіб, категорії "С" з максимальною кількістю - 90 осіб. Строк дії акредитації до 22.11.2022.
В ході ревізії встановлено, що учнями 10-11 класів подавати заяви до Новоукраїнського МНВК щодо зарахування до закладу для навчання за професією "Водій автотранспортних засобів" категорія "С".
Відповідно до цих заяв протягом 2020-2023 було видано накази директора Новоукраїнського МНВК, згідно до яких формувались групи з учнів загальноосвітніх шкіл 10-11 класів для навчання за професією 8322 "Водій автотранспортних засобів" категорія "С" за професійною підготовкою - професійно-технічне навчання, форма навчання - денна, термін навчання - 2 роки.
До зустрічної звірки надано робочі плани на 2019-2020 навчальний рік, на 2020-2021 навчальний рік, 2021-2022 навчальний рік та 2022-2023 навчальний рік, які розроблені у відповідності до Типових навчальних планів та Типових програм професійно-технічного навчання для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 23.09.2010 № 904.
Згідно навчальних планів і Наказу № 904 Новоукраїнський МНВК здійснює професійно-технічне навчання для підготовки кваліфікованих робітників з професії "Водій автотранспортних засобів" категорії "С".
Таким чином, фінансування видатків з бюджету Новоукраїнської міської територіальної громади впродовж 2020-2022 років та січня-травня 2023 року на утримання Новоукраїнського МНВК в частині професійно-технічного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів 10-11 класів для підготовки кваліфікованих робітників за професією "Водій автотранспортних засобів" категорії "С" на загальну суму 1 743 518,07 грн (2020 рік - 444 318,58 грн, 2021 рік - 576 434,17 грн, 2022 рік - 465 106,69 грн, січень-травень 2023 року - 257 658,63 грн) здійснено згідно з чинним законодавством.
За наведених обставин, суд вважає, що п. 1 листа-вимоги від 02.10.2023 № 041120-13/22961-2023 є протиправним, а тому підлягає скасуванню.
Предметом оскарження у цій справі є також розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 02.10.2023 № 7 та дії відповідача щодо складення такого розпорядження.
Так, Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (стаття 1 Бюджетного кодексу України).
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 113 Бюджетного кодексу України до повноважень органів державного фінансового контролю з контролю за дотриманням бюджетного законодавства належить здійснення контролю, зокрема, за цільовим та ефективним використанням коштів державного бюджету та місцевих бюджетів (включаючи проведення державного фінансового аудита).
Підпунктом 24 пункту 1 статті 116 Бюджетного кодексу України передбачено, що порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, зокрема, нецільове використання бюджетних коштів.
Згідно з пунктами 1, 2 частини першої статті 117 Бюджетного кодексу України за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися такі заходи впливу, зокрема, як:
1) попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства - застосовується в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства. Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів;
2) зупинення операцій з бюджетними коштами - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначені пунктами 1-3, 10, 11, 14-29, 32-36, 38 і 40 частини першої статті 116 цього Кодексу, у порядку, встановленому статтею 120 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:
бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);
напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми або в порядку використання бюджетних коштів (включаючи порядок та умови надання субвенцій);
бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних коштів).
Згідно зі ст. 120 Бюджетного кодексу України зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у зупиненні будь-яких операцій із здійснення платежів з рахунку порушника бюджетного законодавства. Механізм зупинення операцій з бюджетними коштами визначається Кабінетом Міністрів України.
Зупинення операцій з бюджетними коштами можливе на строк до 30 днів або до усунення порушення бюджетного законодавства у межах поточного бюджетного періоду, якщо інше не передбачено законом.
Пунктом 22-3 розділу VI Бюджетного кодексу України установлено, що на період дії воєнного стану або здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, встановлені пунктами 2-4 частини першої статті 117 цього Кодексу, не застосовуються до розпорядників та одержувачів бюджетних коштів сектору національної безпеки і оборони, розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов`язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану.
Позивачем доказів на підтвердження тієї обставини, що він належить до переліку розпорядників бюджетних коштів, наведеного у пункті 22-3 розділу VI Бюджетного кодексу України, не надано.
Порядок зупинення операцій з бюджетними коштами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.01.2011 № 21, який визначає механізм застосування Мінфіном, органами Казначейства, Держаудитслужби, місцевими фінансовими органами, головними розпорядниками бюджетних коштів (далі - уповноважений орган) у межах наданих їм повноважень до розпорядників та/або одержувачів бюджетних коштів (далі - розпорядники та/або одержувачі) такого заходу впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами (пункт 1 Порядку № 21).
Абзацом 1 пункту 2 Порядку № 21 передбачено, що зупинення операцій з бюджетними коштами застосовується у разі виявлення факту порушення вимог бюджетного законодавства, передбаченого пунктом 2 частини першої статті 117 Бюджетного кодексу України, і полягає у зупиненні будь-яких операцій із здійснення платежів з рахунків розпорядників та/або одержувачів, крім випадків, визначених абзацами третім - шостим пункту 3 цього Порядку, на строк, встановлений частиною другою статті 120 Бюджетного кодексу України. При цьому складається протокол про порушення бюджетного законодавства.
Згідно абз.1 пункту 3 Порядку № 21 у разі прийняття уповноваженим органом розпорядження про зупинення операцій зупиненню підлягають операції з бюджетними коштами на рахунках розпорядників та/або одержувачів за бюджетною програмою державного або місцевих бюджетів (кодом та назвою Типової програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів), за якою виявлено порушення вимог бюджетного законодавства.
Як встановлено з матеріалів справи, у зв`язку з виявленням порушень бюджетного законодавства, зокрема статті 22-2 розділу VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, пункту 22 Плану запровадження та забезпечення заходів здійснення правового режиму воєнного стану в Україні, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 181-р, що призвело до використання коштів субвенції в супереч її цільового використання, відповідачем відповідно до пункту 2 частини 1 статті 117 Бюджетного кодексу України було застосовано до позивача такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами.
Зокрема, оскаржуваним у справі розпорядженням від 02.10.2023 № 7 зобов`язано зупинити операції з бюджетними коштами на рахунку (рахунках) по КПКВК3710160 "Керівництво і управління у відповідній сфері у містах (місті Києві), селищах, селах, територіальних громадах" на строк до 31.10.2023 включно (т.2 а.с.79-80).
Тобто, станом на час звернення до суду з даним адміністративним позовом зупинення операцій з бюджетними коштами, застосоване на підставі оскаржуваного розпорядження, було припинено. Отже, це розпорядження не вливає на права позивача та не призводить до будь-яких обмежень у розпорядженні бюджетними коштами на рахунку (рахунках) по КПКВК 3710160.
З урахуванням викладеного, вимога про визнання протиправним та скасування розпорядження від 02.10.2023 № 7 про зупинення операцій з бюджетними коштами не підлягає задоволенню.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов до висновку про задоволення позову частково.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (ч. 3 ст. 139 КАС України).
При зверненні до суду з цим позовом позивач сплатив судовий збір у сумі 8052,00 грн (т.2 а.с.124, 127), який пропорційно до розміру задоволених позовних вимог підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в сумі 1342,00 грн.
Керуючись ст.ст.9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати пункт 1 листа-вимоги від 02.10.2023 № 041120-13/22961-2023 "Про усунення порушень, виявлених ревізією".
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь фінансового управління Новоукраїнської міської ради (код ЄДРПОУ 43944770) судовий збір в сумі 1342,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Управління Східного офісу Держаудитслужби в Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 41127387).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України, та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. ХИЛЬКО
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2024 |
Оприлюднено | 03.06.2024 |
Номер документу | 119426243 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. ХИЛЬКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні