Рішення
від 30.05.2024 по справі 200/6941/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 травня 2024 року Справа№200/6941/20-а

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Буряк І.В., розглянувши у порядку загального позовного провадження у письмовому провадженні позовну заяву Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу до Новгородської селищної ради Донецької області про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство «Компанія «Вода Донбасу» в особі відокремленого підрозділу «Торецьке виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» (далі позивач) звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Новгородської селищної ради Донецької області (далі відповідач) за змістом якої просить суд:

визнати дії відповідача щодо прийняття рішення від 23.12.2019 № 82 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» в редакції Новгородської селищної ради протиправними;

скасувати рішення Новгородської селищної ради від 23.12.2019 № 82 «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське»;

зобов`язати Новгородську селищну раду провести регуляторну процедуру, передбачену Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 № 1160-IV щодо затвердження проекту Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30.11.2020, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 09.03.2021 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 27.03.2024 касаційну скаргу КП «Компанія «Вода Донбасу» задоволено частково.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30.11.2020 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09.03.2021 у справі № 200/6941/20-а скасовано повністю.

Направлено справу № 200/6941/20-а на новий розгляд до Донецького окружного адміністративного суду.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12.04.2024 адміністративну справу № 200/6941/20-а прийнято до провадження.

Вирішено здійснювати розгляд адміністративної справи одноособово суддею Буряк І.В. у порядку загального позовного провадження.

Призначено підготовче засідання в адміністративній справі № 200/6941/20-а на 16.05.2024 о 10 год. 00 хв. в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1.

Зобов`язано Новгородську селищну раду Донецької області опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №200/6941/20-а за позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області, про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії у виданні, в якому цей нормативно-правовий акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

15 травня 2024 року до суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи за його відсутності. Викладено прохання у позові відмовити.

Крім того, повідомлено, що на виконання ухвали суду від 12.04.2024 на офіційному вебсайті Торецької міської військової адміністрації розміщено оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №200/6941/20-а за позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області, про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії у виданні.

Про вказане суду надано відповідні докази.

У підготовче провадження представник позивача не з`явився. Про час та місце проведення підготовчого засідання повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про доставку судової кореспонденції до електронного кабінета користувача електронного суду від 15.04.2024 о 20 : 28.

Клопотань про відкладення розгляду справи позивачем до суду не надавалось.

Ураховуючи відсутність обставин з якими норми ст. 205 КАС України пов`язують необхідність відкладення підготовчого засідання, суд провів підготовче засідання за відсутності належним чином повідомлених сторін у справі.

Ухвалою суду від 16.05.2024 підготовче провадження у справі №200/6941/20 закрито.

Призначено справу до судового розгляду по суті на 30.05.2024 на 09 годину 45 хвилин у приміщенні Донецького окружного адміністративного суду, розташованого за адресою: 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1. Визначено, що явка сторін не є обов`язковою.

У судове засідання, призначене на 30.05.2024 представники сторін не з`явились, повідомлялись належним чином, що підтверджується довідкою про доставку судової кореспонденції до електронного кабінета позивача - користувача електронного суду від 18.05.2024 о 01 : 52.

Клопотань про відкладення розгляду справи позивачем до суду не надавалось.

Відповідач у клопотанні від 15.04.2024 зазначав про розгляд справи за його відсутності.

Ураховуючи відсутність обставин з якими норми ст. 205 КАС України пов`язують необхідність відкладення судового засідання, відсутність потреби заслуховувати свідка чи експерта, суд провів розгляд справи за відсутності належним чином повідомлених сторін у справі у письмовому провадженні.

Позивачем в обґрунтування позову зазначено таке.

Новгородською селищною радою 23.12.2019 рішенням №82 затверджено «Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське», які офіційно були опубліковані на сайті відповідача 29.01.2020.

КП «Компанія «Вода Донбасу» не погоджується з даним рішенням, вважає, що воно прийнято з порушення вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності від 11.09.2003 №1160-IV та «Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 01.12.2017 року №316, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за №56/31508, порушує права Позивача та підлягає скасуванню.

Зокрема, позивач наголошує, що розробником оспорюваного регуляторного акта відповідно до ст.ст. 1,6 «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» №1160-IV від 11.09.2003 та норми п.4 «Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 року №316 може бути виключно КП «Компанія «Вода Донбасу», як виробник послуг водовідведення, а не Новгородська селищна рада.

Також позивач зауважує, що відповідач тільки 26.10.2018 своїм рішенням затвердив зміни до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік з порушенням строку, встановленого у підпункті 4 ст.7 Закону №1160.

Крім цього позивач наголошує, що відповідач, в порушення ст.ст. 7,8,9,13 Закону №1160, визначив себе розробником проєкту Правил, оприлюднив проект регуляторного акту для одержання розробником зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань, розмістив аналіз регуляторного впливу, узгоджував проєкт Правил з Донецьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, Державною регуляторною службою України, вносив односторонньо зміни до проєкту Правил, та прийняв їх без узгодження з КП «Компанія «Вода Донбасу».

Більш того, відповідач, затверджуючи Рішення, вніс зміни у Додаток 3 проєкту Правил «Вимоги до складу та властивостей стічних вод споживачів, що приймаються до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське», змінив допустимі концентрації забруднюючих речовин, що були розраховані Позивачем та виклав Додаток №3 в редакції безпосередньо додатку №3 «Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 01.12.2017 року №316, чим порушив норми: п.4 розділу І. Загальні положення Правил №316, п.1 розділу ІІІ. Загальні вимоги до складу та властивостей стічних вод, які скидаються до систем централізованого водовідведення, п.п. 1,2 Розділу ІV. Визначення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів Правил №316.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідачем у відзиві наведено наступне.

19 вересня 2018 року позивачем до виконавчого органу Новгородської селищної ради надано розроблений проєкт регуляторного акта «Про затвердження правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення смт Новгородське». Додатково позивачем на вимогу відповідача з метою винесення на розгляд виконкому Новгородської селищної ради подано Аналіз регуляторного впливу проєкту вказаного регуляторного акта.

У подальшому відповідачем даний проєкт та аналіз його регуляторного впливу направлено на погодження Донецькому обласному територіальному відділенню Антимонопольного комітета та останнім було внесено ряд змін до розробленого проєкта регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу.

З урахуванням наданих зауважень такі проєкт та аналіз направлені КП «Компанія «Вода Донбасу» для внесення необхідних коректив з метою винесення на розгляд виконкому відповідача доопрацьованого проєкту рішення щодо затвердження правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення смт Новгородське.

26 грудня 2018 року позивачем повторно надіслано на адресу відповідача проєкт відповідного регуляторного акта зі змінами внесеними на підставі листа КП «Компанія «Вода Донбасу» від 11.12.2018 № 03/01/1670. Проте, зазначає відповідач, у даній редакції проєкту регуляторного акта більшість зауважень Донецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету ураховані не були, що унеможливлювало його винесення на розгляд відповідача без внесення змін. Подальше доопрацювання відповідного проєкту здійснювалось виконавчим органом Новгородської селищної ради на підставі зауважень та пропозицій уповноважених органів.

Крім того, відповідач наголошує, що законодавством не передбачено вимог щодо погодження з виробником послуг змін та доповнень у процесі доопрацювання регуляторного акта.

Стосовно зауважень про визначення розробника, то розробником проєкту даного регуляторного акта визначено фахівця виконавчого органу селищної ради з питань комунального господарства Перевєрзєву І. М., яка доопрацьовувала проєкт регуляторного акта та аналіз впливу регуляторного акта перед його подальшим погодженням з уповноваженими органами.

Щодо тверджень позивача про порушення відповідачем процедури, встановленої Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» в частині порушення строків внесення змін до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів, то вказане є безпідставним, оскільки 19.09.2018 позивач направив на адресу відповідача проєкт регуляторного акта та 20.09.2018 відповідач отримав цей лист і саме з цієї дати було розпочато процедуру підготовки проєкту рішення селищної ради щодо внесення змін до плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів на 2018 рік. 26 жовтня 2018 року, у найкоротший, встановлений законодавством термін, були внесені зміни до відповідного плану.

У свою чергу позивачем помилково ототожнено поняття надходження недопрацьованого проєкту регуляторного акта до виконавчого органу селищної ради та підготовку або внесення проєкту регуляторного акта на розгляд сесії селищної ради.

Стосовно тверджень позивача про протиправність внесення змін у Додаток 3 проєкту регуляторного акта щодо приведення показників допустимих концентрацій забруднюючих речовин до значень, встановлених Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.07.2017 № 316, то відповідні зміни внесено згідно рекомендацій Державної регуляторної служби України (лист від 01.03.2019 № 1329/0/20-19).

Позивачем надано відповідь на відзив, де викладено заперечення проти доводів відповідача та прохання позов задовольнити, зокрема, з таких підстав.

Відповідач не повертав на доопрацювання регуляторний акт, що свідчить про те, що позивачем Аналіз регуляторного впливу був наданий своєчасно. Крім того, відповідач стверджує, що саме після його вимоги був наданий Аналіз регуляторного впливу, однак не вказує ані дату, ані номер такої вимоги, більш того від відповідача не надходило ніяких листів, вимог про те, що регуляторний акт недопрацьований.

Також позивач наголошує, що після отримання відповідачем проєкту Правил він мав спочатку внести зміни в план діяльності не пізніше десяти робочих днів з дня внесення проєкту на розгляд, а після повідомити позивача про внесені зміни до плану діяльності для виконання вимог ст. 9 Закону № 1160. Позиція Новгородської селищної ради Донецької області, що позивачем більшу частину зауважень Донецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України було проігноровано, не підтверджена жодним доказом.

У постанові Верховного Суду від 27.03.2024 у справа № 200/6941/20-а зазначено, що колегія суддів дійшла висновку про те, що суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи цю справу, не врахували правової природи та характеру оскаржуваного рішення, яке належить відносити до регуляторних нормативно-правових актів.

Це має значення для визначення порядку розгляду адміністративної справи, а тому, вирішуючи цей спір, суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки спірному рішенню як нормативно-правовому акту і не врахували прав та інтересів усіх заінтересованих осіб, на яких поширюється його дія, та які не були належним чином повідомлені про судовий розгляд справи.

Зокрема, Верховним Судом акцентовано на нормативному приписі частин четвертої - десятої статті 264 КАС України про те, що у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта суд зобов`язує відповідача опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання, а у випадку, визначеному частиною десятою цієї статті, - у строк, визначений судом. Якщо оголошення опубліковано своєчасно, вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд справи. Скарги на судові рішення в цій справі заінтересованих осіб, якщо вони не брали участі у справі, залишаються без розгляду. Адміністративна справа щодо оскарження нормативно-правових актів вирішується за правилами загального позовного провадження. Суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині. Якщо у процесі розгляду справи щодо нормативно-правового акта суд виявить, що інші нормативно-правові акти, прийняті відповідачем, чи їх окремі положення, крім тих, щодо яких відкрито провадження в адміністративній справі, безпосередньо впливають на прийняття рішення у справі і без визнання таких нормативно-правових актів протиправними неможливий ефективний захист прав позивача, суд визнає такі акти чи їх окремі положення протиправними в порядку, визначеному цією статтею.

На виконання вказаних настанов, ухвалою суду від 12.04.2024 зобов`язано Новгородську селищну раду Донецької області опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №200/6941/20-а за позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області, про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії у виданні, в якому цей нормативно-правовий акт був або мав бути офіційно оприлюднений.

15 травня 2024 року відповідачем на виконання вимог ухвали суду від 12.04.2024 на офіційному вебсайті Торецької міської військової адміністрації розміщено оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №200/6941/20-а за позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області, про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії у виданні. Про вказане суду надано відповідні докази.

Судом установлено такі фактичні обставини у справі.

КП «Компанія «Вода Донбасу» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 00191678, місце знаходження: 85307, Україна, Покровський р-н, Донецька обл., місто Покровськ, вулиця Захисників України, будинок, 11.

«Торецьке виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» є відокремленим підрозділом КП «Компанія «Вода Донбасу» код ЄДРПОУ 35580843, місце знаходження: 85200, Донецька область, м. Торецьк, вул. Центральна, 65.

Згідно повідомлених відповідачем у клопотанні від 15.05.2024 обставин, судом установлено, що відповідач Новгородська селищна рада Донецької області (код ЄДРПОУ 04342565), місце знаходження: Донецька область, Бахмутський район, сел. Нью-Йорк, вул. Зарічна, 7а.

На виконання Указу Президента України «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області» від 19.02.2021 № 61/2021 розпорядженням керівника Торецької МВЦА Бахмутського району Донецької області від 01.04.2021 № 4 розпочато процедуру реорганізації шляхом приєднання до Торецької МВЦА Новгородської селищної ради. У подальшому смт Новгородське перейменовано на смт Нью-Йорк м. Торецьк Бахмутського району Донецької області.

У результаті проведеної реорганізації у структурі Торецької МВЦА був утворений відділ розвитку смт. Нью-Йорк, а Новгородська селищна рада Донецької області на теперішній час перебуває у стані припинення.

З 30.02.2022 Указом Президента України № 188/2022 на базі ВЦА утворено Торецьку військову адміністрацію Бахмутського району та з вказаної дати остання здійснює повноваження на території Торецької міської територіальної громади протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

Таким чином, на усій території Торецької міської громади повноваження органів місцевого самоврядування здійснює військова адміністрація, а головою з припинення Новгородської селищної ради згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є ОСОБА_1 начальник Торецької МВА Бахмутського району Донецької області.

Відповідно проекта «Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» (надалі - проект Правил), Відокремленим підрозділом «Торецьке виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» зроблено Аналіз регуляторного впливу рішення виконкому Новгородської селищної ради «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» та листом від 19.09.2018 за №1383 були направлені до Новгородської селищної ради для подальшого розгляду та затвердження (вхідний відповідача №02/16-1208 від 20.09.2018).

У відповідь на направлений проект Правил відповідач листом від 05.11.2018 за №02/17-1481 повідомив позивача що:

регуляторним органом, яким приймається проект Правил є виконавчий комітет Новгородської селищної ради;

регуляторним актом - є рішення селищної ради «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» з урахуванням всіх виробників та споживачів, розташованих на території смт. Новгородське;

прийняттю вищевказаного рішення передує певна регуляторна процедура, передбачена Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003№1160-IV, яку проходитиме рішення селищної ради після його розробки, розробки Аналізу регуляторного впливу, базового відстеження, громадських слухань та погодження з Державною регуляторною службою України. Оприлюднення інформації щодо вищезазначеного регуляторного акту належить до компетенції Новгородської селищної ради;

рішенням Новгородської селищної ради від 26.10.2018 №6/111-6 «Про внесення змін в рішення селищної ради від 23.11.2017 №6/99-4 «Про затвердження плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік», згідно з яким термін підготовки регуляторного акта «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» становить IV квартал 2018 року;

регуляторна процедура розпочнеться після розробки та оприлюднення селищною радою проекту відповідного рішення на офіційному сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк для отримання зауважень та доповнень від зацікавлених сторін.

15.11.2018 Відповідач розмістив на сайті військово-цивільної адміністрації м.Торецьк (toretsk-vca.gov.ua) змінений, без узгодження з позивачем, текст проекту Рішення «Про затвердження Правил» та проект Правил, а також Аналіз регуляторного впливу рішення виконкому Новгородської селищної ради «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське». При цьому, відповідач визначений як розробник зазначених документів.

Позивач листом від 23.11.2018 №2335 направив відповідачу зауваження, в яких зазначив про неможливість внесення змін до розміщеного проєкту без узгоджень з позивачем та просив скасувати розміщені на сайті правила.

Відповідачем листом за від 27.11.2018 №02/17-1583 надана відповідь, де останній повідомив, що «виробник послуг розробляє та подає на затвердження органам місцевого самоврядування необхідні для здійснення господарської діяльності Правила та інші документи. В свою чергу орган місцевого самоврядування розглядає надані документи і приймає самостійно рішення щодо їх доповнення з урахуванням території, об`єктів інфраструктури тощо. Діючим законодавством не передбачено узгодження змін органами місцевого самоврядування з виробником послуг з водовідведення» (текст оригіналу).

13.05.2019 відповідач знов оприлюднив на сайті військово-цивільної адміністрації м.Торецьк (toretsk-vca.gov.ua) проєкт регуляторного акту «Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське».

Новгородською селищною радою 23.12.2019 рішенням №82 (далі - Рішення) затверджено «Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» (надалі - Правила), які офіційно були опубліковані на сайті відповідача 29.01.2020.

Правова позиція суду обґрунтована таким.

Підпунктом 5 п. а ст. 30 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.

Частинами 5, 6, 10, 11 і 12 ст. 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Отже, враховуючи приписи ч. 5 ст. 50 Закону № 280/97-ВР, оскаржуване рішення набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення.

Частиною 5 ст. 12 Закону України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності (далі Закон № 1160-IV), передбачено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону № 1160-IV передбачено, що повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Отже, відповідачем дотримано вимоги щодо оприлюднення Правил та їх проекту. При цьому, суд звертає увагу на те, що наведені законодавчі приписи не вимагають визначення певного друкованого засобу масової інформації в кожному окремому акті органу місцевого самоврядування.

Крім того, суд зазначає, що не приймає доводи позивача щодо порушення строку затвердження змін до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік, оскільки відповідно до частини 4 ст.7 Закону №1160 відповідачу встановлюється такі строки: або не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту, або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.

При цьому, як вже зазначалось судом раніше, рішенням Новгородської селищної ради від 26.10.2018№6/111-6 «Про внесення змін в рішення селищної ради від 23.11.2017 №6/99-4 «Про затвердження плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік», згідно з яким термін підготовки регуляторного акта «Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське» становить IV квартал 2018 року.

Таким чином, доказів щодо внесення змін до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік у день оприлюднення регуляторного акту або після його оприлюднення у суду відсутні. Крім того, суд зазначає, що позивач помилково вважає дату направлення йому проекту регуляторного акту датою його оприлюднення.

Щодо доводів позивача про визначення відповідачем розробником проекту Правил, оприлюднення та узгодження проекту Правил з Донецьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, Державною регуляторною службою України, внесення змін до проекту Правил, та прийняття їх без узгодження з КП «Компанія «Вода Донбасу» суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.1 Закону України № 1160- IV відповідач є регуляторним органом до повноважень якого належить прийняття регуляторного акту .

Так згідно зі ст.ст. 31,33,34,35 Закону № 1160 -IV сільські, селищні, міські, районні у містах, районні та обласні ради з метою реалізації покладених на них цим Законом повноважень у здійсненні державної регуляторної політики можуть створювати у своєму складі постійні комісії з питань реалізації державної регуляторної політики або можуть покладати ці повноваження на одну з існуючих постійних комісій відповідної ради (далі - відповідальна постійна комісія).

Кожен проект регуляторного акта, що внесений на розгляд до сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, подається до відповідальної постійної комісії для вивчення та надання висновків про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону.

На підставі аналізу регуляторного впливу, яким супроводжувався проект регуляторного акта при його внесенні на розгляд сесії відповідної ради, а також експертного висновку щодо регуляторного впливу цього проекту та пропозицій уповноваженого органу відповідальна постійна комісія готує свої висновки про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону.

Висновки відповідальної постійної комісії готуються на підставі аналізу регуляторного впливу, яким проект регуляторного акта супроводжувався при його внесенні, лише у разі, якщо експертний висновок щодо регуляторного впливу не був наданий відповідальній постійній комісії протягом строку, встановленого для його підготовки.

При представленні на пленарному засіданні сесії ради проекту регуляторного акта голова відповідальної постійної комісії доповідає висновки цієї постійної комісії про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону, а також пропозиції уповноваженого органу разом з рішенням постійної комісії щодо їх врахування.

Оприлюднення з метою одержання зауважень і пропозицій проектів регуляторних актів, прийняття яких належить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а також сільських, селищних та міських голів, проводиться до внесення цих проектів на розгляд засідання відповідного виконавчого органу ради або до внесення їх на затвердження відповідному сільському, селищному, міському голові.

У разі оприлюднення проектів регуляторних актів за рішенням відповідної ради або відповідальної постійної комісії цієї ради функцію розробника проекту виконує орган, особа чи група осіб, які внесли цей проект на розгляд сесії відповідної ради, якщо інше не встановлено у рішенні ради чи відповідальної постійної комісії (ч.3 ст.35 Закону).

Зауваження і пропозиції щодо оприлюдненого проекту регуляторного акта, внесеного на розгляд сесії ради, та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями розробникові цього проекту та головній постійній комісії ради.

Отже приписами зазначеного Закону відповідачу надані повноваження щодо оприлюднення та узгодження проекту Правил, внесення в нього змін оскільки саме він виконує функцію розробника проекту відповідно до ч.3 ст.35 Закону №1160- IV, отже відповідач мав повноваження на звернення до Донецького обласного територіального відділенням Антимонопольного комітету України, Державної регуляторної службою України, а також внесення змін до проекту Правил, та прийняття їх без узгодження з позивачем.

Разом з цим, суд зазначає, що позивач у своєму листі від 23.11.2018 за № 2335 будь яких зауважень по суті щодо спірного проекту Правил не надавав. Всі його зауваження зводились до скасування розміщуваного проекту Правил, у зв`язку з внесення в нього змін відповідачем.

В позовній заяві та відповіді на відзив позивач посилається на те, що оскаржуваним рішенням відповідачем було затверджено проект Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення смт. Новгородське без розрахунку допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах споживачів, який було розроблено позивачем.

Приписами ст. 13 Закону України від 10 січня 2002 року № 2918-III «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» (далі Закон № 2918-III) передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать: затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів.

Статтею 13-1 Закону № 2918-III встановлено, що у населених пунктах, популяційний еквівалент яких становить 2 тисячі і більше, впровадження централізованого водовідведення є обов`язковим.

Якщо будівництво та впровадження системи централізованого водовідведення матиме негативний вплив на навколишнє природне середовище або пов`язане з надмірними витратами, повинні використовуватися індивідуальні або інші відповідні системи, які забезпечують такий самий рівень захисту навколишнього природного середовища, відповідно до нормативів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила включають: основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення; популяційний еквівалент населеного пункту; основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання; вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму контролю за скиданням стічних вод; розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод; інші вимоги, передбачені законом.

Пунктом 2 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01.12.2017 № 316, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 56/31508 (далі - Правила № 316), передбачено, що ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).

Згідно з п. 4 розділу І Правил № 316 встановлено, що на підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення.

Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів.

Відповідно до п. 1 розділу ІV Правил № 316 встановлено, що виробник визначає ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів як найменшу з чотирьох величин: 1) ДК забруднюючої речовини в каналізаційній мережі (на каналізаційному випуску споживача); 2) ДК забруднюючої речовини в спорудах біологічного очищення (на вході в ці споруди); 3) величини лімітів на скидання забруднюючих речовин, які визначені у дозволі на спеціальне водокористування, виданому виробнику відповідно до статті 49 Водного кодексу України; 4) допустимого вмісту важких металів в осадах стічних вод, що можуть використовуватися як органічні добрива згідно з додатком 3 до цих Правил.

Розрахунок ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів проводять для кожних КОС виробника або для кожного з каналізаційних колекторів, які відводять стічні води до цих очисних споруд.

Позивач вважає, що на підставі прийнятих спірним рішенням Правил прийому стічних вод не були правильно розраховані та вірно визначені допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах споживачів, що зазначені додатком 3, та додаток 3.1 видалено, чим порушено п.4 Правил № 316.

Як вбачається з матеріалів справи у додатку 3 Правил прийому стічних вод затверджених рішенням Новгородської селищної ради № 82 від 23.12.2019, визначені вимоги до складу та властивостей стічних вод, що скидаються до системи центрального водовідведення.

При цьому позивачем не наведено жодного доказу з приводу того, що показники забруднюючих речовин у зазначеному додатку Правил не відповідають вимогам, встановлених приписами Правил № 316 або суперечать розрахунку зазначеному у додатку 3.1 проекту Правил, який був розроблений позивачем .

Що стосується додатку 3.1, на який посилається позивач, то Правилами № 316, такий додаток взагалі не передбачений.

Крім того, суд не приймає посилання позивача на п.4 Правил № 316, згідно з яким, на його думку, саме він є розробником місцевих Правил стічних вод, оскільки, як вже зазначалось судом раніше, відповідно до ч.3 ст.35 Закону № 1160- IV з моменту оприлюднення проекту Правил функція розробника виконує відповідач.

Статтею 19 Конституції України в встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Ураховуючи усе викладене, суд вважає доводи позивача безпідставними, а тому у задоволенні позову належить відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 205, 241-246, 250, 255, 295, 297

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» в особі відокремленого підрозділу «Торецьке виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» до Новгородської селищної ради Донецької області, про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене 30 травня 2024 року.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2024
Оприлюднено05.06.2024
Номер документу119459222
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері

Судовий реєстр по справі —200/6941/20-а

Рішення від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 09.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 30.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні