Рішення
від 30.11.2020 по справі 200/6941/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 листопада 2020 р. Справа№200/6941/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стойки В.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Комунальне підприємство «Компанія «Вода Донбасу» , звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Новгородської селищної ради Донецької області про про визнання дій протиправними, скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Новгородською селищною радою 23.12.2019 року рішенням №82 (далі Рішення) затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське (надалі Правила), які офіційно були опубліковані на сайті Відповідача 29.01.2020 року. Проте КП Компанія Вода Донбасу не погоджується з даним Рішенням, вважає, що воно прийнято з порушення вимог Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності №1160-IV від 11.09.2003 року (далі Закон №1160) та Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 01.12.2017 року №316, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 року за №56/31508 (далі Правила №316), порушує права Позивача та підлягає скасуванню.

Позивач вважає оскаржуване рішення таким, що прийняте з порушенням регуляторної процедури, встановленої Законом України №1160, що порушує законні права та інтереси Позивача та підлягає скасуванню. Разом з іншим позивач наголошує, що розробником оспорюваного регуляторного акту відповідно до ст.ст. 1,6 Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності №1160-IV від 11.09.2003 року та норми п.4 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 року №316 може бути виключно КП Компанія Вода Донбасу , як виробник послуг водовідведення, а ні Новгородська селищна рада.

Також позивач зауважує, що Відповідач тільки 26.10.2018р. своїм рішенням затвердив зміни до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік з порушенням строку, вказаного в підпункті 4 ст.7 Закону №1160.

Крім цього позивач наголошує, що відповідач, в порушення ст.ст. 7,8,9,13 Закону №1160, визначив себе розробником проекту Правил, оприлюднив проект регуляторного акту для одержання розробником зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань, розмістив аналіз регуляторного впливу, узгоджував проект Правил з Донецьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, Державною регуляторною службою України, вносив односторонньо зміни до проекту Правил, та прийняв їх без узгодження з КП Компанія Вода Донбасу .

Разом з іншим відповідач, затверджуючи Рішення, вніс зміни у Додаток 3 проекту Правил Вимоги до складу та властивостей стічних вод споживачів, що приймаються до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське , змінив допустимі концентрації забруднюючих речовин, що були розраховані Позивачем та виклав Додаток №3 в редакції безпосередньо додатку №3 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 01.12.2017 року №316, чим порушив норми: п.4 розділу І. Загальні положення Правил №316, п.1 розділу ІІІ. Загальні вимоги до складу та властивостей стічних вод, які скидаються до систем централізованого водовідведення, п.п. 1,2 Розділу ІV. Визначення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів Правил №316.

На підставі викладеного позивач в якому просив:

визнати дії Новгородської селищної ради щодо прийняття Рішення від 23.12.2019р. №82 Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське в редакції Новгородської селищної ради протиправними;

скасувати Рішення Новгородської селищної ради від 23.12.2019р. №82 Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське ;

зобов`язати Новгородську селищну раду провести регуляторну процедуру передбачену Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності №1160-IV від 11.09.2003р., щодо затвердження проекту Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське 19.09.2018 року;

Ухвалою суду від 12.08.2020 року прийнято до розгляду позовну заяву Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» (м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 177А, ЄДРПОУ 00191678) до Новгородської селищної ради Донецької області (в. Зарічна, 7а, смт. Новгородське, м. Торецьк) про визнання недійсним рішення і відкрити провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово, в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Призначено засідання по справі на 18.08.2020 року.

16.09.2020 року відповідачем було надано відзив на позовну заяву, згідно змісту якого вказано наступне. 19.09.2018 року позивачем до виконавчого органу Новгородської селищної ради було надано розроблений проект регуляторного акту Про затвердження Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське разом з Аналізом регуляторного впливу даного акту, що не відповідає дійсності. У відомостях, викладених у листі Позивача від 19.09.2018 року та у додатках до нього відсутній Аналіз регуляторного впливу зазначеного регуляторного акту. Даний документ був наданий Позивачем додатково на вимогу Новгородської селищної ради з метою його винесення на розгляд виконкому Новгородської селищної ради з дотриманням норм статті 33 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності . Після отримання Аналізу регуляторного впливу проекту регуляторного акту Новгородською селищною радою даний проект та аналіз його впливу в наданій Позивачем редакції було направлено на погодження Донецькому обласному територіальному відділенню Антимонопольного комітету України відповідно до вимог п. 2 Положення про порядок погодження з органами Антимонопольного комітету України рішень органів державної влади, органів адміністративно-господарського управління та контролю, органів місцевого самоврядування стосовно демонополізації економіки, розвитку конкуренції та антимонопольного регулювання, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 01.04.1994 року № 4-р. Даним органом було винесено ряд зауважень до розробленого проекту регуляторного акту та аналізу його регуляторного впливу, які були направлені на адресу КП Компанія Вода Донбасу з метою внесення необхідних корективів та повторного подання на розгляд виконкому Новгородської селищної ради доопрацьованого проекту рішення щодо затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт Новгородське.

26.12.2018 року позивач повторно надіслав на адресу відповідача проект даного регуляторного акту зі змінами, внесеними на підставі листа КП Компанія Вода Донбасу від 11.12.2018 року № 03/01/1670. Але у даній редакції проекту регуляторного акту більшість зауважень Донецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України були проігноровані Позивачем, що унеможливлювало подальше його винесення на розгляд без удосконалення. Саме на даному етапі спеціалістами виконавчого органу Новгородської селищної ради був доопрацьований та повторно відправлений на погодження з органами Антимонопрольного комітету України наданий позивачем проект регуляторного акту та аналіз його регуляторного впливу. Подальше удосконалення проекту регуляторного акту здійснювалось виконавчим органом Новгородської селищної ради на підставі зауважень та пропозицій уповноважених органів.

Щодо визначення Новгородською селищною радою себе як розробника розглядуваного регуляторного акту та порушення процедури погодження з позивачем змін до регуляторного акту, які були внесені на підставі вимог та рекомендацій Державної регуляторної служби України та Антимонопольного комітету України, відповідач зазначив, що діючим законодавством України не передбачено вимог щодо погодження з виробником послуг змін та доповнень у процесі доопрацювання даного регуляторного акту, що були внесені виконавчим органом Новгородської селищної ради. Крім того згідно з абзацом 3 статті 35 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності у разі оприлюднення проектів регуляторних актів за рішенням відповідної ради або відповідальної постійної комісії цієї ради функцію розробника проекту виконує орган, особа чи група осіб, які внесли цей проект на розгляд сесії відповідної ради, якщо інше не встановлено у рішенні ради чи відповідальної постійної комісії.

Щодо порушення відповідачем строків внесення змін до плану діяльності з підготування проектів регуляторних актів, Новгородською селищною радою визначено, що позивачем помилково ототожнено поняття надходження недопрацьованого проекту регуляторного акту до виконавчого органу селищної ради та підготування або внесення проекту регуляторного акту на розгляд селищної ради.

З приводу аргументів позивача про внесення у Додаток 3 проекту регуляторного акту змін в частині приведення показників допустимих концентрацій забруднюючих речовин до значень, встановлених Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.12.2017 року № 316, відповідач зазначає, що такі зміни були внесені на підставі рекомендацій Державної регуляторної служби України (лист від 01.03.2019 року вих № 1329/0/20-19), що є уповноваженим органом, що розглядає та погоджує проекти регуляторних актів органів місцевого самоврядування, на підставі проведеного аналізу проектів регуляторних актів та їх регуляторного впливу.

На підставі вказаного відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 16.09.2020 року в задоволенні клопотання Новгородської селищної ради Донецької області про залишення позовної заяви без руху на підставі пропуску строку звернення до суду, - відмовити. Відкладено розгляд справи до 29.09.2020 року.

Ухвалою суду від 29.09.2020 року розгляд адміністративної справи за позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області про визнання недійсним рішення ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання за правилами загального позовного провадження на 07.10.2020 року.

07.10.2020 року розгляд справи було відкладено на 29.10.2020 року.

Ухвалою суду від 26.10.2020 року у задоволені клопотання представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції по справі за адміністративним позовом Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області про визнання недійсним рішення, - відмовлено.

29.10.2020 року позивачем було надано відповідь на відзив, згідно змісту якого вказано, що відповідач не повертав на доопрацювання регуляторний акт, що свідчить про те, що Позивачем Аналіз регуляторного впливу був наданий своєчасно. Крім того, Відповідач стверджує, що саме після його вимоги був наданий Аналіз регуляторного впливу, однак не вказує ані дату, ані номер такої вимоги, більш того від Відповідача не надходило ніяких листів, вимог про те, що регуляторний акт недопрацьований.

Також позивач наголошує, що після отримання Відповідачем проекту Правил він мав спочатку внести зміни в план діяльності не пізніше десяти робочих днів з дня внесення проекту на розгляд, а після повідомити Позивача про внесені зміни до плану діяльності для виконання вимог ст. 9 Закону № 1160. Позиція Новгородської селищної ради Донецької області, що Позивачем більшу частину зауважень Донецького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України було проігноровано, не підтверджена жодним доказом.

Інші обставини, викладені у відповіді на відзив, підтримують викладене в позовній заяві.

Ухвалою суду від 29.10.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 24.11.2020 року.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Приписами частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Враховуючи наведене, суд розглядає позовну заяву в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, відзиву, суд з`ясував наступні обставини справи.

Відповідно проекту Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське (надалі проект Правил), Відокремленим підрозділом Торецьке виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства зроблено Аналіз регуляторного впливу рішення виконкому Новгородської селищної ради Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське та листом від 19.09.2018р. за №1383 були направлені до Новгородської селищної ради для подальшого розгляду та затвердження (вхідний Відповідача №02/16-1208 від 20.09.2018р.).

У відповідь на направлений проект Правил Відповідач листом від 05.11.2018р. за №02/17-1481 повідомив Позивача що:

регуляторним органом, яким приймається проект Правил - є виконавчий комітет Новгородської селищної ради;

регуляторним актом - є рішення Селищної ради Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське з урахуванням всіх виробників та споживачів, розташованих на території смт. Новгородське;

прийняттю вищевказаного рішення передує певна регуляторна процедура, передбачена Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності №1160-IV від 11.09.2003р., яку проходитиме рішення Селищної ради після його розробки, розробки Аналізу регуляторного впливу, базового відстеження, громадських слухань та погодження з Державною регуляторною службою України. Оприлюднення інформації щодо вищезазначеного регуляторного акту належить до компетенції Новгородської селищної ради;

рішенням Новгородської селищної ради від 26.10.2018р. №6/111-6 Про внесення змін в рішення селищної ради від 23.11.2017р. №6/99-4 Про затвердження плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік , згідно з яким термін підготовки регуляторного акта Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське становить - IV квартал 2018 року.

регуляторна процедура розпочнеться після розробки та оприлюднення селищною радою проекту відповідного рішення на офіційному сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк для отримання зауважень та доповнень від зацікавлених сторін.

15.11.2018р. Відповідач розмістив на сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк (toretsk-vca.gov.ua) змінений, без узгодження з Позивачем, текст проекту Рішення Про затвердження Правил та проект Правил, а також Аналіз регуляторного впливу рішення виконкому Новгородської селищної ради Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське . При цьому, Відповідач визначений як розробник зазначених документів.

Позивач листом від 23.11.2018р. №2335 направив Відповідачу зауваження, в яких зазначив про неможливість внесення змін до розміщеного проекту без узгоджень з позивачем та просив скасувати розміщені на сайті правила.

Відповідачем листом за №02/17-1583 від 27.11.2018р. надана відповідь, якою останній повідомив, що виробник послуг розробляє та подає на затвердження органам місцевого самоврядування необхідні для здійснення господарської діяльності Правила та інші документи. В свою чергу орган місцевого самоврядування розглядає надані документи і приймає самостійно рішення щодо їх доповнення з урахуванням території, об`єктів інфраструктури тощо. Діючим законодавством не передбачено узгодження змін органами місцевого самоврядування з виробником послуг з водовідведення (текст оригіналу).

13.05.2019р. Відповідач знов оприлюднив на сайті військово-цивільної адміністрації м. Торецьк (toretsk-vca.gov.ua) проект регуляторного акту Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське .

Новгородською селищною радою (надалі Відповідач) 23.12.2019 року рішенням №82 (далі Рішення) затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське (надалі Правила), які офіційно були опубліковані на сайті Відповідача 29.01.2020 року.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Підпунктом 5 п. «а» ст. 30 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.

Частинами 5, 6, 10, 11 і 12 ст. 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Отже, враховуючи приписи ч. 5 ст. 50 Закону № 280/97-ВР, оскаржуване рішення набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення.

Частиною 5 ст. 12 Закону України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 1160-IV), передбачено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Згідно з ч. 2 ст. 13 Закону № 1160-IV передбачено, що повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Отже, відповідачем дотримано вимоги щодо оприлюднення Правил та їх проекту. При цьому, суд звертає увагу на те, що наведені законодавчі приписи не вимагають визначення певного друкованого засобу масової інформації в кожному окремому акті органу місцевого самоврядування.

Крім того, суд зазначає, що не приймає доводи позивача щодо порушення строку затвердження змін до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік, оскільки відповідно до частини 4 ст.7 Закону №1160 відповідачу встановлюється такі строки: або не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту, або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту.

При цьому, як вже зазначалось судом раніше, рішенням Новгородської селищної ради від 26.10.2018р. №6/111-6 Про внесення змін в рішення селищної ради від 23.11.2017р. №6/99-4 Про затвердження плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік , згідно з яким термін підготовки регуляторного акта Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення смт. Новгородське становить - IV квартал 2018 року.

Таким чином, доказів щодо внесення змін до плану діяльності з підготовки регуляторних актів на 2018 рік у день оприлюднення регуляторного акту або після його оприлюднення у суду відсутні. Крім того суд зазначає, що позивач помилково вважає дату направлення йому проекту регуляторного акту датою його оприлюднення.

Щодо доводів позивача про визначення відповідачем розробником проекту Правил, оприлюднення та узгодження проекту Правил з Донецьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, Державною регуляторною службою України, внесення о змін до проекту Правил, та прийняття їх без узгодження з КП Компанія Вода Донбасу суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.1 Закону України № 1160- IV Відповідач є регуляторним органом до повноважень якого належить прийняття регуляторного акту .

Так згідно зі ст.ст. 31,33,34,35 Закону № 1160 -IV сільські, селищні, міські, районні у містах, районні та обласні ради з метою реалізації покладених на них цим Законом повноважень у здійсненні державної регуляторної політики можуть створювати у своєму складі постійні комісії з питань реалізації державної регуляторної політики або можуть покладати ці повноваження на одну з існуючих постійних комісій відповідної ради (далі - відповідальна постійна комісія).

Кожен проект регуляторного акта, що внесений на розгляд до сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради, подається до відповідальної постійної комісії для вивчення та надання висновків про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону.

На підставі аналізу регуляторного впливу, яким супроводжувався проект регуляторного акта при його внесенні на розгляд сесії відповідної ради, а також експертного висновку щодо регуляторного впливу цього проекту та пропозицій уповноваженого органу відповідальна постійна комісія готує свої висновки про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону.

Висновки відповідальної постійної комісії готуються на підставі аналізу регуляторного впливу, яким проект регуляторного акта супроводжувався при його внесенні, лише у разі, якщо експертний висновок щодо регуляторного впливу не був наданий відповідальній постійній комісії протягом строку, встановленого для його підготовки.

При представленні на пленарному засіданні сесії ради проекту регуляторного акта голова відповідальної постійної комісії доповідає висновки цієї постійної комісії про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону, а також пропозиції уповноваженого органу разом з рішенням постійної комісії щодо їх врахування.

Оприлюднення з метою одержання зауважень і пропозицій проектів регуляторних актів, прийняття яких належить до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а також сільських, селищних та міських голів, проводиться до внесення цих проектів на розгляд засідання відповідного виконавчого органу ради або до внесення їх на затвердження відповідному сільському, селищному, міському голові.

У разі оприлюднення проектів регуляторних актів за рішенням відповідної ради або відповідальної постійної комісії цієї ради функцію розробника проекту виконує орган, особа чи група осіб, які внесли цей проект на розгляд сесії відповідної ради, якщо інше не встановлено у рішенні ради чи відповідальної постійної комісії (ч.3 ст.35 Закону).

Зауваження і пропозиції щодо оприлюдненого проекту регуляторного акта, внесеного на розгляд сесії ради, та відповідного аналізу регуляторного впливу надаються фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями розробникові цього проекту та головній постійній комісії ради.

Отже приписами зазначеного Закону відповідачу надані повноваження щодо оприлюднення та узгодження проекту Правил, внесення в нього змін оскільки саме він виконує функцію розробника проекту відповідно до ч.3 ст.35 Закону № 1160- IV, отже відповідач мав повноваження на звернення до Донецького обласного територіального відділенням Антимонопольного комітету України, Державної регуляторної службою України, а також внесення змін до проекту Правил, та прийняття їх без узгодження з позивачем.

Разом з цим, суд зазначає, що позивач в своєму листі від 23.11.2018 року за № 2335 будь яких зауважень по суті щодо спірного проекту Правил не надавав. Всі його зауваження зводились до скасування розміщуваного проекту Правил, у зв`язку з внесення в нього змін відповідачем.

В позовній заяві та відповіді на відзив позивач посилається на те, що оскаржуваним рішенням відповідачем було затверджено проект Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення смт. Новгороське без розрахунку допустимих концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах споживачів, який було розроблено позивачем.

Приписами ст. 13 Закону України від 10 січня 2002 року № 2918-III «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» (далі - Закон № 2918-III) передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать: затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів.

Статтею 13-1 Закону № 2918-III встановлено, що у населених пунктах, популяційний еквівалент яких становить 2 тисячі і більше, впровадження централізованого водовідведення є обов`язковим.

Якщо будівництво та впровадження системи централізованого водовідведення матиме негативний вплив на навколишнє природне середовище або пов`язане з надмірними витратами, повинні використовуватися індивідуальні або інші відповідні системи, які забезпечують такий самий рівень захисту навколишнього природного середовища, відповідно до нормативів, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила включають: основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення; популяційний еквівалент населеного пункту; основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання; вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму контролю за скиданням стічних вод; розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод; визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод; інші вимоги, передбачені законом.

Пунктом 2 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01.12.2017 № 316, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 56/31508 (далі - Правила № 316), передбачено, що ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).

Згідно з п. 4 розділу І Правил № 316 встановлено, що на підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення.

Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів.

Відповідно до п. 1 розділу ІV Правил № 316 встановлено, що виробник визначає ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів як найменшу з чотирьох величин: 1) ДК забруднюючої речовини в каналізаційній мережі (на каналізаційному випуску споживача); 2) ДК забруднюючої речовини в спорудах біологічного очищення (на вході в ці споруди); 3) величини лімітів на скидання забруднюючих речовин, які визначені у дозволі на спеціальне водокористування, виданому виробнику відповідно до статті 49 Водного кодексу України; 4) допустимого вмісту важких металів в осадах стічних вод, що можуть використовуватися як органічні добрива згідно з додатком 3 до цих Правил.

Розрахунок ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживачів проводять для кожних КОС виробника або для кожного з каналізаційних колекторів, які відводять стічні води до цих очисних споруд.

Позивач вважає, що на підставі прийнятих спірним рішенням Правил прийому стічних вод не були правильно розраховані та вірно визначені допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах споживачів, що зазначені додатком 3, та додаток 3.1 видалено, чим порушено п.4 Правил № 316.

Як вбачається з матеріалів справи у додатку 3 Правил прийому стічних вод затверджених рішенням Новгородської селищної ради № 82 від 23.12.2019 року, визначені вимоги до складу та властивостей стічних вод , що скидаються до системи центрального водовідведення.

При цьому позивачем не наведено жодного доказу з приводу того, що показники забруднюючих речовин у зазначеному додатку Правил не відповідають вимогам, встановлених приписами Правил № 316 або суперечать розрахунку зазначеному у додатку 3.1 проекту Правил, який був розроблений позивачем .

Що стосується додатку 3.1, на який посилається позивач, то Правилами № 316, такий додаток взагалі не передбачений.

Крім того суд не приймає посилання позивача на п.4 Правил № 316, згідно з яким, на його думку, саме він є розробником місцевих Правил стічних вод, оскільки як вже зазначалось судом раніше, відповідно до ч.3 ст.35 Закону № 1160- IV з моменту оприлюднення проекту Правил функція розробника виконує відповідач.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 2, 5, 6, 90, 132, 139, 193, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задовленні адміністративного позову Комунального підприємства «Компанія «Вода Донбасу» до Новгородської селищної ради Донецької області про визнання недійсним рішення - відмовити повністю.

Повний текст рішення складено 30 листопада 2020 року.

Рішення суду першої інстанції може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Роз`яснити сторонам, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Суддя В.В. Стойка

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.11.2020
Оприлюднено04.12.2020
Номер документу93234346
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6941/20-а

Рішення від 30.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 12.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Постанова від 27.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 09.03.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 19.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 30.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні