Постанова
від 21.05.2024 по справі 911/4610/15
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2024 року

м. Київ

cправа № 911/4610/15(910/549/23)

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Білоуса В.В. - головуючого, Васьковського О.В., Погребняка В.Я.

за участю секретаря судового засідання - Кондратюк Л.М.;

за участю представників:

скаржника - адвокат Рожкова Л. О. (у с/з 23.04.2024, 21.05.2024),

відповідача - Маленко В. О. (у с/з 23.04.2024, 21.05.2024)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги"

на постанову Північного апеляційного господарського суду

від 20.02.2024

у складі колегії суддів: Остапенка О. М. (головуючого), судді: Пантелієнка В.О., Копитової О. С.

та на рішення Господарського суду Київської області

від 03.08.2023

у складі судді: Янюк О. С.

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги"

до Державного підприємства "Регіональні електричні мережі"

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1. Державного підприємства "Добропіллявугілля-видобуток"2. Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго"

про визнання дій відповідача такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії

в межах справи №911/4610/15

про банкрутство Державного підприємства "Регіональні електричні мережі", -

ВСТАНОВИВ:

1. У провадженні Господарського суду Київської області перебуває справа №911/4610/15 про банкрутство Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" (ДП "РЕМ"), на стадії судової процедури - розпорядження майном боржника, яку здійснює арбітражний керуючий Сольський Володимир Степанович.

2. Ухвалою Господарського суду м. Києва від 12.01.2023 на підставі КУзПБ вирішено передати за підсудністю до Господарського суду Київської області для розгляду в межах справи №911/4610/15 про банкрутство ДП "РЕМ" позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" (далі - ТОВ "ДЕП" до Державного підприємства "Регіональні електричні мережі", в якій позивач просив:

- визнати дії відповідача такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та з порушенням п.п. 6.2.3.-6.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 та п. 12.4.1.-12.4.6. Кодексу комерційного обліку електричної енергії;

- зобов`язати ДП "РЕМ" відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання, шляхом проведення зняття (коригування, заміни) обсягів споживання Державним підприємством "Добропіллявугілля-видобуток" (далі - ДП "Добропіллявугілля-видобуток") в період з 02.06.2022 з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі "Market management system" (MMS) в реєстрі споживачів ТОВ "ДЕП" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії".

Короткий зміст оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанції

3. Рішенням Господарського суду Київської області від 03.08.2023 року у справі №911/4610/15(910/549/23) позовну заяву залишено без задоволення.

4. Не погоджуючись із зазначеним рішенням місцевого господарського суду, ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.

5. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 апеляційну скаргу ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" залишено без задоволення, рішення Господарського суду Київської області від 03.08.2023 залишено без змін.

Рух касаційної скарги

6. 26.03.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою на постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 та на рішення Господарського суду Київської області від 03.08.2023 у справі № 911/4610/15 (910/549/23).

7. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" у справі № 911/4610/15(910/549/23) визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Білоуса В.В., судді - Васьковського О. В., судді- Погребняка В. Я., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.03.2024.

8. Ухвалою Верховного Суду від 08.04.2024 відкрито касаційне провадження у справі № 911/4610/15(910/549/23) за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 та на рішення Господарського суду Київської області від 03.08.2023 та призначено розгляд касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" на 23.04.2024 року о 10:45.

9. Ухвалою Верховного Суду від 08.04.2024 оголошено перерву в судовому засіданні у справі № 911/4610/15(910/549/23) за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 та на рішення Господарського суду Київської області від 03.08.2023 до 14:15 21 травня 2024 року у приміщенні Касаційного господарського суду за адресою: м. Київ, вул. О. Копиленка, 6 в залі судових засідань №330.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу

10. Не погоджуючись з ухваленою постановою, ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" подано касаційну скаргу, в якій останнє просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та рішення суду першої інстанції повністю та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

11. Аргументи касаційної скарги полягають у наступному.

11.1. Неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, а саме п. пунктів 3.1.6., 3.2.15., 6.2.3., 6.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №312 (далі - Правила № 312, ПРРЕЕ), п.2.2.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311 (далі - Кодекс комерційного обліку).

11.2. Припинення дії договору та постачання електричної енергії, для відносин між електропостачальником та споживачем (в контексті дострокового розірвання договору про постачання чи закінчення строку дії такого договору) є тотожними поняттями і відбуваються в одну дату.

11.3. Суди обох інстанцій дійшли помилкового висновку, що з урахуванням п.67 та п.93 ч.1 ст.1 Законом України «Про ринок електричної енергії» та п. 3.1.6 ПРРЕЕ обов`язком постачальника універсальної послуги є зазначення у повідомлені відповідних підстав припинення договору - закінчення строку його дії чи дострокове розірвання, при зміні постачальника електричної енергії на постачальника «останньої надії».

11.4. Суди, не надавши правової оцінки діям Відповідача та не обґрунтувавши нормами чинного законодавства наявність у Відповідача відповідного права на невиконання покладених законодавством обов`язків, фактично визнав право Відповідача здійснювати власне трактування норм діючого законодавства і діяти на власний розсуд не виконуючи передбачених нормативними актами обов`язків в супереч частинам 1 та 2 ст.14 ЦК України.

11.5. Пункт 3.1.6. ПРРЕЕ не встановлює заборони для ПУП та ПОН на розірвання чи припинення договору взагалі, як не забороняє і Документ сформований в системі «Електронний суд» 26.03.2024 8 передбачати в умовах договору відповідні умови, а тому договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг може бути розірваний або припинений на підставах зазначених у договорі (в тому числі у додатках до Договору, яким є Комерційна пропозиція).

11.6. Діюче законодавство не передбачає вимог до особливої форми та змісту повідомлення про закінчення строку дії договору про постачання електричної енергії або дострокового його розірвання, передбаченого п. 3.2.15. ПРРЕЕ, крім того, що таке повідомлення повинно бути зроблене не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору, а також з зазначенням дати припинення постачання електричної Документ сформований в системі «Електронний суд» 26.03.2024 9 енергії споживачу, що Постачальником було й виконано.

11.7. Позивачем оскаржувались тільки дії відповідача, тому оцінка відносин між позивачем та третьою особою (ДП «Добропіллявугілля-видобуток»), могла б здійснюватися судом в межах іншого спору, учасником якого є саме ці сторони щодо визнання такого розірвання договору недійсним, але не в рамках цієї справи.

11.8. Відповідач, всупереч вимогам пунктів 6.2.3. - 6.2.4. Правил, не виконав зміни в реєстрі споживачів ТОВ «ДЕП» на платформі адміністратора комерційного обліку MMS та продовжив обліковувати обсяги споживання за ТОВ «ДЕП». При цьому, оператор системи розподілу, як адміністратор комерційного обліку, своїм листом № 17/928 від 29.07.2022 року (наявний в матеріалах справи) надав Позивачу відповідь про не можливість переведення споживача до постачальника «останньої надії», чим фактично відмовив в виконанні законодавчо встановлених функцій оператора системи розподілу, на якого покладені обов`язки виконання функцій адміністратора комерційного обліку. Такі дії оператора системи є неприпустимими.

11.9. Відповідач фактично примушує позивача здійснювати постачання електричної енергії споживачу на безоплатній основі, тобто нести постійні збитки і ще й вимагає здійснювати на користь Відповідача оплату послуг з розподілу.

11.10. У відповідності до норм діючого законодавства, а саме пунктів 3.2.15., 6.2.3., 6.2.4. Правил та п.2.2.2. Кодексу комерційного обліку, повноваження оператора системи, зокрема, відповідача - ДП «РЕМ», як адміністратора комерційного обліку, зводяться до того, що останній виконує лише адміністративну функцію під час фіксації припинення договору постачання електричної енергії одним постачальником та початком постачання іншим. Відповідні положення не наділяють правами чи повноваженнями щодо перевірки обґрунтованості вчинюваних дій іншими учасниками ринку електричної енергії, наприклад, постачальниками, як не наділяють і правом відмови на вчинення передбачених законодавством обов`язків.

11.11. ДП «РЕМ», перевищив свої повноваження як оператора системи розподілу, виконуючого функції адміністратора комерційного обліку (АКО), вдався до власного тлумачення норм діючого законодавства, тим самим фактично втрутився у договірні відносини третіх осіб (Постачальника та Споживача,) штучно продовживши дію договору про постачання електричної енергії з ДП «Добропіллявугілля-видобуток», включивши обсяг спожитої електричної енергії Споживачем до обсягів закупівлі ТОВ «ДЕП» та нарахувавши Позивачу вартість послуг з розподілу електричної енергії.

11.12. У судових засіданнях 23.04.2024, 21.05.2024 представник скаржника підтримувала касаційну скаргу.

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

11.13. ДП "Регіональні електричні мережі" подано відзив на касаційну скаргу, в якому останнє просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

11.14. У судових засіданнях 23.04.2024, 21.05.2024 представник відповідача заперечувала проти касаційної скарги з підстав наведених у відзиві.

Позиція Верховного Суду

12. Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм права дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково.

13. Відповідно статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

14. Як вбачається з матеріалів справи, у провадженні Господарського суду Київської області на стадії судової процедури розпорядження майном боржника перебуває справа №911/4610/15 про банкрутство ДП "Регіональні електричні мережі".

15. Предметом судового розгляду є позовні вимоги позивача (ТОВ "ДЕП") про проведення зняття (коригування, заміни) відповідачем (ДП "РЕМ") обсягів споживання третьою особою (ДП "Добропіллявугілля-видобуток") з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі MMS в реєстрі споживачів позивача (ТОВ "ДЕП") з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" з 02.06.2022.

16. Судами попередніх інстанцій встановлено наступні обставини справи.

16.1. Наказом Міністерства енергетики України "Щодо проведення розрахунків на ринку електричної енергії" від 04.03.2022 №104 (далі - Наказ №104) встановлено, що тимчасово не період дії воєнного стану в Україні та впродовж 30 днів після завершення воєнного стану споживачі електричної енергії, які станом на 01.03.2022 не перебували на постачанні ПОН та яким припиняється постачання електричної енергії поточним постачальником, переводяться на постачання до електропостачальника, на якого покладено спеціальні обов`язки постачальника універсальних послуг, згідно якого:

- електропостачальнику, на якого покладено спеціальні обов`язки ПУП здійснювати постачання електричної енергії такому споживачу з дня наступного за днем припинення постачання попереднім постачальником (п.2 наказу №104);

- переведення споживача на ПУП здійснює оператор системи розподілу шляхом зміни записів в реєстрах точок комерційного обліку постачальників електричної енергії (п.4 наказу №104);

- на споживачів електричної енергії, які станом на 01.03.2022 перебували на постачанні ПОН, норми цього наказу не поширюються (п.6 наказу №104).

16.2. 30.03.2022 ДП "РЕМ" (Донецька філія) листом №17/494 повідомила позивача про зміну постачальника ДП "Добропіллявугілля-видобуток", а саме з 01.04.2022 з ТОВ "ЕК "ЕНОЛЛ" на ТОВ "ДЕП".

16.3. 01.04.2022 року між ТОВ "ДЕП" та ДП "Добропіллявугілля-видобуток" укладений договір № 2014 про постачання електричної енергії ПУП (постачальник універсальних послуг)(далі - Договір від 01.04.2024 № 2014), за умовами якого:

- ТОВ "ДЕП" є постачальником, а ДП "Добропіллявугілля-видобуток" - споживачем;

- постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість спожитої (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору (п.2.1);

- Договір укладається на строк, зазначеній в комерційній пропозиції, яку обрав споживач, та набуває чинності з дати подання споживачем заяви-приєднання. Умови цього Договору починають виконуватись з дати початку постачання електричної енергії, зазначеної споживачем у заяві-приєднання (п.13.1).

16.4. Зі змісту Комерційної пропозиції, яка є додатком 2 до Договору від 01.04.2024 № 2014 та підписана обома сторонами, вбачається, що споживач приєднався до комерційної пропозиції "Універсальна" (далі - КП) якою передбачено (розділ 10 "Термін дії договору"), зокрема, що: Договір на умовах цієї комерційної пропозиції укладається на строк до кінця календарного року; Договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо не пізніше ніж за 21 календарний день до закінчення терміну дії Договору жодна із сторін не заявить про припинення його дії або розірвання; Договір може бути розірвано або припинено і в інший термін за ініціативою будь-якої зі сторін у поряду, визначеному законодавством України та цим Договором, але в будь-якому випадку Договір діє до повної оплати заборгованості по Договору, включаючи штрафні санкції.

16.5. Близька за змістом умова міститься і в п. 13.5 Договору від 01.04.2024 № 2014, в якій зазначено, що сторони мають право розірвати цей Договір у встановленому законодавством порядку.

16.6. До позовної заяви позивачем надано КП в іншій редакції, аніж та, яка була підписана сторонами Договору від 01.04.2024 № 2014, та яка, як зазначає позивач, діє з 20.04.2022. Вказану КП судами не було взято до уваги з огляду на те, що:

- у розділі 10 "Термін дії договору" КП (у редакції, яка діяла станом на 01.04.2022) зазначено, що інформація про зміни цієї Комерційної пропозиції оприлюднюється на офіційному вебсайті постачальника не пізніше ніж за 20 календарних днів до строку введення відповідних змін;

- У розділі 12 "Інші умови" КП (у редакції, яка діяла станом на 01.04.2022) визначено, що постачальник інформує споживача, з яким укладено Договір, про будь-яку зміну в умовах Договору шляхом направлення відповідної інформації одним із наступних способів: через особистий кабінет; на своєму офіційному сайті у мережі Інтернет; засобами електронного зв`язку на електронну адресу, вказану у заяві-приєднання до умов договору; СМС-повідомленням на номер, зазначений у заяві-приєднання до умов договору, та чатпрограми; в центрах обслуговування споживачів, тощо. Постачальник має повідомити про зміну будь-яких у мов Договору споживача, в тому числі умов КП, не пізніше ніж за 20 днів до дати їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати цей Договір;

- позивачем не надано до суду першої інстанції жодного доказу дотримання ним вищевказаних умов КП.

16.7. Наказом Міністерства енергетики України від 21.05.2022 №179 "Про внесення змін до складу Робочої групи з підготовки узгоджених рішень в рамках процесу об`єднання ринків електричної енергії України з країнами що є членами Європейського Союзу чи Енергетичного співтовариства", а саме, п.2, визнано таким, що втратили чинність, зокрема, Наказ Міністерства енергетики України від 04.03.2022 №104.

16.8. 12.05.2022 позивачем надіслані повідомлення про розірвання Договору про постачання електричної енергії № 2/1677 на адресу ДПЗД "Укрінтеренерго" та №2/1686 на адресу Східної філії ДП "РЕМ", в якому із посиланням на п.3.2.15 Правил № 312 зазначено про намір не подовжувати договірні відносини, зокрема, з ДП "Добропіллявугілля-видобуток" з 02.06.2022. Крім того, у повідомленні зазначено, що у разі подовження договірних відносин з даними клієнтами, буде відправлена уточнююча інформація.

16.9. Листом від 02.06.2022 №17/743 ДП "РЕМ" (Східна філії) із посиланням на ст. 62 Закону, п.1.2.8 Правил №312 повідомила ТОВ "ДЕП", що відмова ПУП у надані універсальної послуги ДП "Добропіллявугілля-видобуток" не відповідає нормам чинного законодавства.

16.10. У відповідь на зазначений лист від 02.06.2022 ТОВ "ДЕП" повідомило, що останнім в повному обсязі виконано вимоги, встановлені відповідними нормативними актами щодо здійснення порядку переведення споживача на ПОН, у зв`язку з чим вимагало до 15.06.2022 скоригувати дії Східної філії ДП "РЕМ" та внести відповідні зміни на платформі MMS щодо об`єму електричної енергії ДП "Добропіллявугілля-видобуток"(лист від 10.06.2022 №2033).

16.11. 15.07.2022 ДП "РЕМ" (Східна філії) із посиланням на лист Міненерго України зазначила про коригування обсягів споживача ДП "Добропіллявугілля-видобуток" та переведення даного споживача до ПОН з 02.06.2022.

16.12. Листом від 28.07.2022 № 7204/20.4/7-22 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) за зверненням ТОВ "ДЕП" від 14.06.2022 надала роз`яснення ПОН, ТОВ "ДЕП", ДП "РЕМ" та ДП "Добропіллявугілля-видобуток", в яких зазначила, що відповідно до інформації, наданої ДП "Добропіллявугілля-видобуток", 16.05.2022 підприємством було отримано повідомлення від постачальника щодо дострокового з 02.06.2022 розірвання договорів про постачання електричної енергії, зокрема, від 01.04.2022 №2014. Підставою для дострокового розірвання Договорів визначено наявну у споживача станом на 13.05.2022 заборгованість за спожиту електричну енергію. Із посиланням на п.4 ч.3 ст.57 та п.11 ч.1 ст.58 Закону, п.3.1.6 глави 3.1 розділу ІІІ Правил №312, п.2 Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого наказом Міністерства енергетики України від 13.04.2022 № 148 (далі - Положення №148) НКРЕКП вказав, що розірвання в односторонньому порядку Договорів, та як наслідок, переведення з 02.06.2022 ДП "Добропіллявугілля-видобуток" на постачання електричної енергії до ПОН, свідчить про недотримання ТОВ "ДЕП" та ДП "РЕМ" вимог чинного законодавства.

16.13. Зі змісту листа НКРЕКП від 18.10.2022 вбачається, зокрема, що ДП "РЕМ" виконані відповідні рекомендації НКРЕКП (викладені у листі від 28.07.2022) та було перевантажено відповідні дані комерційного обліку на платформу MMS за червень 2022 року. Крім того, у вказаному листі роз`яснено, що відповідно до пункту 9.1.15 глави 9.1. розділу ІХ Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 311 (далі - ККО), конфліктні питання, пов`язані з даними, на отримання яких кожен учасник ринку має право, та/або процеси, пов`язані з обміном даними, вирішуються відповідно до процедур врегулювання суперечок. Адміністратором комерційного обліку (далі - АКО) розглядаються суперечки, що попередньо розглядались сторонами та щодо яких не було досягнуто згоди (п. 10.2.1 глави 102 розділу Х ККО).

16.14. 05.08.2022 між ТОВ "ДЕП" та ДП "Добропіллявугілля-видобуток" укладено додаткову угоду до Договору від 01.04.2022 №2014, в якій сторони домовились припинити дію Договору від 01.04.2022 №2014, в частині постачання електричної енергії з 27.08.2022. Дана угода є невід`ємною частиною Договору.

16.15. 05.08.2022 позивачем на адресу Східної філії ДП "РЕМ" надіслане повідомлення про припинення договору про постачання електричної енергії № 2/2574, в якому із посиланням на п.3.2.15 Правил зазначено про намір не подовжувати договірні відносини, зокрема, з ДП "Добропіллявугілля-видобуток" з 27.08.2022.

17. 04.01.2023 до Господарського суду м. Києва звернулось ТОВ "ДЕП" із позовною заявою №28/1 від 02.01.2023 до ДП "РЕМ", в якій просить:

- визнати дії відповідача такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та з порушенням п.п. 6.2.3.-6.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) № 312 від 14.03.2018 (далі - Правила №312) та п. 12.4.1.-12.4.6. Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі - Кодекс КОЕЕ);

- зобов`язати ДП "РЕМ" відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання, шляхом проведення зняття (коригування, заміни) обсягів споживання ДП "Добропіллявугілля-видобуток" в період з 02.06.2022 з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі "Market management system" (MMS) в реєстрі споживачів ТОВ "ДЕП" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії". Крім того, позивач просить стягнути з відповідача судовий збір.

18. Суди попередніх інстанцій враховуючи особливості регулювання господарських відносин у сфері енергопостачання дійшли висновку, що обраний позивачем спосіб захисту в частині зобов`язання відповідача вчинити дії, може відновити порушене право позивача. Водночас, щодо окремої позовної вимоги позивача про визнання дій відповідача такими, що вчиненні за відсутності належних повноважень, то апеляційний господарський суд зазначив, що остання за своєю суттю є вимогою про встановлення судом факту, що має юридичне значення та не стосується захисту цивільного права.

19. Суди попередні інстанцій дійшли висновку про відсутність правових підстав для проведення зняття (коригування, заміни) ДП "РЕМ" обсягів споживання ДП "Добропіллявугілля-видобуток" з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі MMS в реєстрі споживачів ТОВ "ДЕП" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів ПОН з 02.06.2022 враховуючи наступне:

- зі змісту повідомлення позивача про розірвання Договору вбачається, що останнє містить у собі лише посилання на п.3.2.12 Правил та намір не подовжувати Договір без зазначення відповідних підстав (закінчення строку його дії чи дострокове розірвання, яке можливо з виключних підстав, встановлених Договором або законом), що з урахуванням п.67 та п.93 ч.1 ст.1 Закону та п. п.3.1.6 Правил, є обов`язком;

- дата припинення Договору та дата фактичного припинення електропостачання у деяких випадках не є тотожною;

- позивачем не надано суду доказів надіслання споживачу повідомлення про припинення дії Договору. Проте, зі змісту листа із роз`ясненнями НКРЕКП від 28.07.2022 вбачається, що 16.05.2022 ДП "Добропіллявугілля-видобуток" все ж таки отримала від ТОВ "ДЕП" відповідне повідомлення. Доказів, які спростовували зазначену обставини учасниками справи суду надано не було;

- зі змісту роз`яснення НКРЕКП від 28.07.2022 вбачається, що підставою для дострокового розірвання Договору є наявна у споживача станом на 13.05.2022 заборгованість за спожиту електричну енергію, що відповідно до п.3.1.6 Правил №312 не може бути підставою для розірвання відповідного Договору, а отже і підставою для зміни постачальника, ПУП на ПОН.

- наявність повідомлення (без зазначення причин його надіслання) не може бути безумовною підставою для зміни постачальника, оскільки як законом так і Договором визначені випадки та встановленні обмеження, коли відповідне право електропостачальника може бути використане.

20. Колегія суддів, з огляду на встановлені судами попередніх інстанцій обставини на підставі поданих сторонами доказів, не погоджується з рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін постановою суду апеляційної інстанції враховуючи наступне.

21. Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії" (далі - Закон).

22. Кодекс комерційного обліку визначає, зокрема, основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії (ст. 7 Закону).

23. Суб`єкти владних повноважень, а також суди при застосовуванні норм цього Закону беруть до уваги правозастосовну практику Енергетичного Співтовариства та Європейського Союзу, зокрема рішення Суду Європейського Союзу (Європейського Суду, Загального Суду), практику Європейської Комісії та Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо застосовування положень актів законодавства Європейського Союзу, зазначених у цій статті (ст. 11 Закону).

24. За приписами статті 12 Закону рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень, прийняті на виконання норм цього Закону, мають прийматися на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, відповідати меті, з якою повноваження надані, бути обґрунтованими, відповідати принципам неупередженості, добросовісності, розсудливості, пропорційності, прозорості, недискримінації та своєчасності.

Згідно з принципом пропорційності рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень повинні бути необхідними і мінімально достатніми для досягнення мети - задоволення загальносуспільного інтересу.

Згідно з принципом прозорості рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень мають бути належним чином обґрунтовані та повідомлені суб`єктам, яких вони стосуються, у належний строк до набрання ними чинності або введення в дію.

Згідно з принципом недискримінації рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень не можуть призводити:

до юридичного або фактичного обсягу прав та обов`язків особи, який є відмінним від обсягу прав та обов`язків інших осіб у подібних ситуаціях, якщо лише така відмінність не є необхідною та мінімально достатньою для задоволення загальносуспільного інтересу;

до юридичного або фактичного обсягу прав та обов`язків особи, який є таким, як і обсяг прав та обов`язків інших осіб у неподібних ситуаціях, якщо така однаковість не є необхідною та мінімально достатньою для задоволення загальносуспільного інтересу.

Дія принципів пропорційності, прозорості і недискримінації поширюється також на учасників ринку електричної енергії у випадках, передбачених цим Законом.

25. Кодекс комерційного обліку електричної енергії (далі - ККОЕЕ) визначає основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії. Дія цього Кодексу поширюється на відносини у сфері забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також усіх учасників ринку електричної енергії, адміністратора комерційного обліку та постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії (далі - ППКО).

26. Для виконання зобов`язань, визначених ККОЕЕ, учасники ринку та споживачі повинні залучати ППКО, які мають відповідну реєстрацію в адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), або зареєструватися в АКО як ППКО та самостійно виконувати функції ППКО.

27. У ККОЕЕ терміни вживаються в таких значеннях, зокрема:

автоматизована система комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ) - різновид автоматизованої системи, що складається із засобів вимірювальної техніки, а також з устаткування, що забезпечує збір, обробку, збереження та відображення інформації, засобів зв`язку та синхронізації часу, функціонально об`єднаних для забезпечення комерційного обліку електричної енергії;

агрегатор даних комерційного обліку (АДКО) - функція (роль), що виконує АКО у процесі агрегації даних комерційного обліку;

агрегація даних (агрегація) - упорядкування та об`єднання даних комерційного обліку електричної енергії окремих площадок та/або областей комерційного обліку, що здійснюється АКО з метою подальшого їх використання при здійсненні розрахунків між учасниками ринку та/або формуванні статистичної звітності;

адміністратор точок комерційного обліку (АТКО) - функція (роль), що виконує ППКО у процесі адміністрування даних щодо комерційного обліку у реєстрі точок комерційного обліку;

адміністрування точок комерційного обліку - процес реєстрації, внесення змін та видалення в базах даних точок комерційного обліку, пов`язаних засобів комерційного обліку, областей комерційного обліку та сторін;

дані комерційного обліку електричної енергії (дані комерційного обліку) - дані, отримані на основі вимірювання або розрахунковим шляхом під час здійснення комерційного обліку електричної енергії, а також дані про стан засобів комерційного обліку, що використовуються для здійснення розрахунків та проведення аналізу на ринку електричної енергії;

дистанційне зчитування лічильника електричної енергії (дистанційне зчитування лічильника) - зчитування результатів вимірювання лічильника електричної енергії (первинних даних комерційного обліку) уповноваженою стороною з використанням телекомунікаційного інтерфейсу зв`язку та технічних засобів дистанційного зчитування без фізичного доступу до лічильника електричної енергії;

замовник послуги комерційного обліку (замовник) - фізична або юридична особа, яка офіційно звернулася в письмовій (зокрема електронній) формі до ППКО про намір отримати послугу комерційного обліку;

ідентифікаційний код - код у встановленому форматі, що використовується для цілей ідентифікації суб`єкта чи об`єкта;

комерційний облік електричної енергії - сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку;

оператор даних комерційного обліку (ОДКО) - функція (роль), яку виконує постачальник послуг комерційного обліку електричної енергії у процесі надання послуг (виконання робіт) із формування та керування даними, зокрема їх обробки, перевірки, валідації, зберігання, архівування та передачі валідованих даних комерційного обліку АКО, учасникам ринку та споживачам;

основні дані - дані, необхідні для виконання процедур комерційного обліку. До таких даних належить інформація, що міститься в реєстрах щодо учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії, областей та площадок комерційного обліку, пов`язаних з ними точок комерційного обліку та ЗКО тощо;

останній день надання даних для остаточних розрахунків - день, включно до якого постачальник послуг комерційного обліку має право надіслати або виправити надіслані раніше дані, що будуть використовуватися на ринку електричної енергії для цілей остаточних розрахунків;

останній день надання даних для попередніх розрахунків - день, включно до якого ППКО має право надіслати або виправити надіслані раніше дані, які будуть використовуватися на ринку електричної енергії для цілей попередніх розрахунків;

послуги комерційного обліку електричної енергії (послуги комерційного обліку) - послуги із забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, що визначені Законом України «Про ринок електричної енергії»;

сторона, відповідальна за точку комерційного обліку (ВТКО) - юридична або фізична особа (зокрема фізична особа-підприємець), яка відповідає за організацію комерційного обліку електричної енергії в конкретній точці комерційного обліку відповідно до цього Кодексу;

сторона, приєднана до мережі (СПМ) - юридична, фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець), яка має право відпускати або приймати електричну енергію до/з електричних мереж у точці комерційного обліку відповідно до укладених договорів.

28. Відповідно до п.3.1.7. Кодексу КОЕЕ АКО повинен забезпечувати оприлюднення на власному вебсайті інформації про реєстрацію чи анулювання реєстрації ППКО не пізніше наступного робочого дня з моменту її здійснення.

29. Підключення до електричних мереж та експлуатація електроустановок, призначених для передачі, розподілу, виробництва, споживання електричної енергії та зберігання енергії, без організації приладового комерційного обліку електричної енергії та реєстрації відповідних ТКО в реєстрі АКО забороняється (крім випадків, передбачених цим Кодексом) (п. 4.1.1. Кодексу КОЕЕ).

30. АКО створює і постійно підтримує функціонування реєстру ТКО, що повинен містити блоки ідентифікації, параметризації та технічний блок. Внесення змін до реєстру ТКО, зокрема реєстрація ТКО, вилучення ТКО, а також будь-які інші зміни повинні виконуватись одразу після отримання ППКО (у ролі ATKO) відповідної інформації або звернення заінтересованого учасника ринку. ППКО (у ролі ATKO) зобов`язані вносити інформацію до реєстру ТКО та вести належну документацію, у якій фіксуються підстави внесення всіх змін до реєстру ТКО, а також надавати за зверненням користувача системи відповідну інформацію, яка міститься в реєстрі ТКО. (п. 4.2.1., 4.2.6., 4.2.7. Кодексу КОЕЕ).

31. Обмін даними комерційного обліку електричної енергії між АКО, ППКО та учасниками ринку здійснюється на договірних засадах у вигляді електронних документів. Обсяг, формат та порядок обміну (передачі/отримання) даних комерційного обліку визначається регламентами та протоколами інформаційного обміну АКО, а також укладеними договорами між відповідними сторонами інформаційного обміну. Дані комерційного обліку електричної енергії надаються винятково стороні договору та в обсязі, визначеному його умовами. (п. 9.1.1., 9.1.2. Кодексу КОЕЕ).

32. АКО забезпечує реалізацію машинно-машинних інтерфейсів з автоматизованими системами учасників ринку для організації обміну інформацією, зокрема, щодо: 3) зміни електропостачальника та СВБ; 4) зміни (переміщення) споживача; 7) завантаження результатів вимірювання та валідованих даних комерційного обліку; 9) оскарження даних комерційного обліку та врегулювання суперечок (п. 9.1.12. Кодексу КОЕЕ).

33. АКО забезпечує реалізацію порталу споживачів з людино-машинним інтерфейсом для організації обміну, зокрема, щодо: 4) запуску процедури зміни електропостачальника (п. 9.1.13. Кодексу КОЕЕ).

34. Для цілей розрахунків використовуються дані в такій пріоритетності (від вищого до нижчого пріоритету): 8) дійсні або оброблені результати вимірювання, що зчитані з лічильника, який не відповідає вимогам цього Кодексу, шляхом візуального локального зчитування показів лічильника. Дані позначаються як «дійсні - невідповідні - візуальні» (п. 9.1.14. Кодексу КОЕЕ).

35. АКО має передавати АР та учасникам ринку сертифіковані дані комерційного обліку в обсязі, необхідному та достатньому для проведення ними розрахунків та виставлення рахунків своїм контрагентам (п. 9.14.1. Кодексу КОЕЕ).

36. Будь-яка суперечка між двома або більше сторонами, яка виникає у зв`язку з виконанням цього Кодексу та нормативних документів, що розроблені АКО, повинна бути розглянута керівництвом або уповноваженими представниками сторін після отримання письмової вимоги будь-якої зі сторін. У разі недосягнення сторонами згоди вирішення зазначених суперечок проводиться АКО, Регулятором або в судовому порядку. (п. 10.1.1., 10.1.4. Кодексу КОЕЕ).

37. Розгляд такої суперечки може бути ініційовано будь-якою зі сторін шляхом відповідного звернення до АКО. У зверненні можуть також міститись вимоги щодо улаштування ЗКО та вузлів обліку, перегляду або виправлення будь-якого результату та значення даних комерційного обліку електричної енергії, проведення повторних обчислень і, за умови виявлення помилок, проведення заміни відповідних даних комерційного обліку електричної енергії (п. 10.2.2. Кодексу КОЕЕ).

38. Відповідно до п.2.2.2 Кодексу КОЕЕ АКО виконує функції, зокрема: контролю за дотриманням учасниками ринку електричної енергії вимог цього Кодексу; адміністрування процесу зміни інформації про учасників ринку та постачальника послуг комерційного обліку електричної енергії, які пов`язані з точкою комерційного обліку; нагляду за відповідністю стану комерційного обліку на ринку електричної енергії вимогам цього Кодексу; нагляду за дотриманням нормативних документів та законодавства, які застосовуються згідно з цим Кодексом.

39. Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюють Правила роздрібного ринку електричної енергії № 312 (далі - ПРРЕЕ у редакції, чинній на час виникнення спору).

40. Електропостачальник має право, зокрема: 1) на своєчасне та в повному обсязі отримання коштів за продану електричну енергію відповідно до укладених договорів; 2) звертатися до оператора системи щодо відключення (обмеження) електроживлення споживача у випадках, визначених цими Правилами, крім випадків постачання вразливим споживачам, визначених Кабінетом Міністрів України; 5) при застосуванні процедур зміни/заміни електропостачальника отримувати від оператора системи інформацію про споживачів, приєднаних до його системи, яким електропостачальник планує здійснювати продаж електричної енергії, в обсягах та порядку, визначених цими Правилами; 15) проведення попередніх переговорів з потенційним споживачем (у випадку нового приєднання до електричних мереж або зміни електропостачальника) для перевірки можливості постачання електричної енергії, під час яких отримує: від споживача - ідентифікаційні дані та ЕІС-код точки комерційного обліку; від адміністратора комерційного обліку - у вигляді електронного документа інформацію про стан підключення споживача та історію його споживання електричної енергії. У разі отримання електропостачальником від адміністратора комерційного обліку електронного документа з інформацією про невідповідність наданих ідентифікаційних даних споживача зазначеному EIC-коду точки комерційного обліку для продовження процедури зміни електропостачальника споживач має уточнити свої персональні дані через постачальника послуг комерційного обліку або оператора системи; 16) за наявності боргу в розмірі більшому ніж вартість електричної енергії, спожитої протягом двох попередніх місяців, розірвати договір про постачання електричної енергії споживачу згідно з його умовами; 27) у процесі зміни споживачем електропостачальника забезпечувати постачання електричної енергії споживачу на умовах чинного договору до припинення дії договору постачання електричної енергії споживачу; (п. 5.2.1. ПРРЕЕ).

41. Відповідно до п.67 та п.93 ч.1 ст.1 Закону постачальник універсальної послуги (ПУП) - визначений відповідно до цього Закону електропостачальник, який виконує зобов`язання щодо надання універсальної послуги. Універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України.

42. Постачальник універсальних послуг зобов`язаний ,зокрема: надавати універсальні послуги виключно за місцем провадження господарської діяльності (п. 5.3.2. ПРРЕЕ).

43. Постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу, електроустановки (об`єкти) яких розміщені на територіздійснення його діяльності, в укладенні договору про постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги (п. 5.3.3. ПРРЕЕ).

44. Постачальник "останньої надії", крім прав, визначених пунктом 5.2.1 глави 5.2 цього розділу, має право: 1) після завершення строку (який не може перевищувати 90 днів) припинити електропостачання споживачу шляхом надання оператору системи розподілу повідомлення про припинення електропостачання споживачу. Таке припинення відбувається без додаткового попередження споживача (п. 5.4.1. ПРРЕЕ).

45. Відповідно до пунктів 2, 3, 4 частини першої статті 57 Закону електропостачальники мають право, зокрема, вільно обирати контрагента за двостороннім договором; на своєчасне та в повному обсязі отримання коштів за продану електричну енергію та послуги з постачання електричної енергії відповідно до укладених договорів; звертатися до оператора системи передачі або оператора системи розподілу щодо відключення електроживлення споживача у випадках, визначених правилами роздрібного ринку, крім випадків постачання вразливим споживачам.

46. Електропостачальник зобов`язаний укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів (п. 2 ч. 2 ст. 57 Закону).

47. Електропостачальник має у чіткий та прозорий спосіб інформувати своїх споживачів: про зміну будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір (п. 3 ч. 3 ст. 57 Закону).

48. Згідно вимог частини 2 статті 58 Закону побутові споживачі та малі непобутові споживачі мають право на отримання універсальних послуг відповідно до цього Закону.

49. Частиною першою статті 59 Закону унормовано, що зміна електропостачальника споживачем здійснюється на безоплатній основі у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку. Порядок зміни електропостачальника має, зокрема, визначати: 1) умови та процедури зміни електропостачальника; 2) положення щодо забезпечення належного та достовірного комерційного обліку споживача при зміні електропостачальника; 3) положення щодо обміну інформацією при зміні електропостачальника; 4) права та обов`язки електропостачальників, оператора системи передачі та/або оператора системи розподілу, споживача при зміні електропостачальника.

50. Зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника. Спори між споживачем та електропостачальником під час зміни електропостачальника розглядаються відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів, затвердженого Регулятором. Наявність спору між електропостачальником і споживачем не є підставою для затримки у виконанні договору постачання електричної енергії споживачу новим електропостачальником (ч. 2, 3 ст.59 Закону).

51. До припинення дії договору постачання електричної енергії споживачу електропостачальник зобов`язаний забезпечувати постачання електричної енергії споживачу на умовах чинного договору. Регулятор здійснює моніторинг практики зміни електропостачальника (ч. 4 ст. 59 Закону).

52. Відповідно до частин першої, другої статті 63 Закону універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам. Постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та/або малому непобутовому споживачу, який знаходиться на території здійснення його діяльності, в укладенні договору постачання електричної енергії. Визначення постачальника універсальних послуг здійснюється рішенням Кабінету Міністрів України за результатами конкурсу, проведеного у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

53. Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, та на умовах договору постачання універсальних послуг. Договір про постачання універсальних послуг є публічним договором приєднання та розробляється постачальником універсальної послуги на підставі типового договору, форма якого затверджується Регулятором. Постачальник універсальних послуг розміщує договір постачання універсальних послуг на своєму офіційному веб-сайті (ч. 4 ст. 63 Закону).

54. Пунктом четвертим частини першоЇ статті 64 Закону встановлено, що постачальник "останньої надії" надає послуги з постачання електричної енергії споживачам у разі: необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання договору з попереднім електропостачальником.

55. Відносини між учасниками роздрібного ринку регулюються правилами роздрібного ринку та договорами між його учасниками. Правила роздрібного ринку оприлюднюються на офіційних веб-сайтах Регулятора та електропостачальників (ч. 4 ст. 72 Закону).

56. Постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам здійснюється постачальниками універсальної послуги відповідно до статті 63 цього Закону або іншими електропостачальниками. У разі банкрутства, ліквідації попереднього електропостачальника або закінчення строку дії ліцензії електропостачальника на провадження діяльності з постачання електричної енергії, її зупинення або анулювання, а також в інших випадках, передбачених цим Законом, на період зміни електропостачальника постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками "останньої надії" відповідно до статті 64 цього Закону (абз. 3, 4 ч. 5 ст. 72 Закону).

57. Комерційний облік на ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог цього Закону, кодексу комерційного обліку та правил ринку. Метою організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії є надання учасникам ринку повної та достовірної інформації про обсяги виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, імпортованої та експортованої, а також спожитої електричної енергії у певний проміжок часу з метою її подальшого використання для здійснення розрахунків між учасниками ринку. Надання послуг комерційного обліку здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку на конкурентних засадах, за умови реєстрації постачальника послуг комерційного обліку та реєстрації його автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії адміністратором комерційного обліку у порядку, встановленому кодексом комерційного обліку. (ч. 1-3 ст. 74 Закону).

58. До послуг комерційного обліку електричної енергії належить збір, керування та адміністрування даних щодо комерційного обліку відповідно до кодексу комерційного обліку (п. 2 ч. 4 ст. 74 Закону).

59. Учасники ринку мають право вільного вибору постачальника послуг комерційного обліку. Послуги комерційного обліку надаються на договірних засадах (ч. 5 ст. 74 Закону).

60. Статтею 76 Закону визначено порядок розгляду скарг та вирішення спорів. Зокрема, регулятор забезпечує розгляд скарг на дії учасників ринку (крім скарг на дії споживачів) і вирішення спорів між учасниками ринку в порядку, затвердженому Регулятором; відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів Регулятор протягом визначеного строку приймає рішення, обов`язкові для виконання учасниками ринку, яких воно стосується; такі рішення підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора, крім тих частин рішення, що містять конфіденційну інформацію; зміст конфіденційної інформації, що не підлягає розголошенню, визначається Регулятором на підставі клопотання заінтересованих осіб. Рішення Регулятора, визначене частиною другою цієї статті, може бути оскаржено у судовому порядку; розгляд скарг побутових та малих непобутових споживачів на дії чи бездіяльність електропостачальників та операторів систем розподілу, вирішення спорів між ними здійснюються також енергетичним омбудсменом.

61. Статтею 77 Закону унормовано відповідальність за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії.

62. Учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема: припинення постачання електричної енергії споживачам, що не допускають порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та/або електропостачальником (п.12 ч.1 ст. 77 Закону).

63. Регулятор у разі вчинення правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів, що не є учасниками оптового енергетичного ринку), беручи до уваги характер, тривалість та серйозність порушення, розмір заподіяної шкоди та розмір потенційного доходу, який міг бути отриманий внаслідок порушення, у визначених цією статтею розмірах (ч. 4 ст. 77 Закону).

64. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (ст. 1 ЗУ «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»№ 1540-VIII від 22 вересня 2016 року - надалі Закон № 1540-VIII).

65. Відповідно до статті 14 Закону № 1540-VIII засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Порядок організації роботи Регулятора, зокрема проведення його засідань, визначається регламентом, що затверджується Регулятором, та підлягає оприлюдненню на його офіційному веб-сайті. Засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію. Засідання Регулятора є правомочними у разі присутності на ньому більшості із загального складу Регулятора. Регулятор на своїх засіданнях розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції; розглядає справи щодо зловживань на оптовому енергетичному ринку. Перелік питань, що вносяться на розгляд Регулятора, оприлюднюється не пізніше як за три робочі дні до дня проведення засідання на офіційному веб-сайті Регулятора.

66. Для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, серед іншого, приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції; контролює виконання операторами систем передачі та розподілу, операторами газотранспортної та газорозподільних систем, іншими суб`єктами ринків електричної енергії і природного газу, а у відповідних випадках - власниками систем їхніх зобов`язань відповідно до закону; контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, справи про зловживання на оптовому енергетичному ринку, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства (ст. 17 Закону № 1540-VIII).

67. Частиною другою статті 17 Закону № 1540-VIII встановлено, що Регулятор має право приймати рішення з питань, що належать до його компетенції, які є обов`язковими до виконання.

68. Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб`єктами, що належать до особливої групи споживачів у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії", законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора (ч. 1-3 Закону № 1540-VIII).

69. Під час здійснення державного контролю Регулятор має право, зокрема, вимагати від суб`єкта, щодо якого здійснюється перевірка, усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та/або ліцензійних умов; приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень (п. 1, 5 ч. 4 ст.19 Закону № 1540-VIII).

70. За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, санкції, передбаченої цим Законом. Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора (абз. 1, 5, 6 ч. 5 ст. 19 Закону № 1540-VIII).

71. Підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є, зокрема, подання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, або суб`єктом, що належить до особливої групи споживачів, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю; обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, або суб`єктом, що належить до особливої групи споживачів, її законних прав (п. 1, 2 ч. 7 ст. ст. 19 Закону № 1540-VIII).

72. Рішення Регулятора про застосування санкцій за порушення ліцензійних умов та/або законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг може бути прийнято протягом 30 днів з дня виявлення порушення Регулятором (ч. 11 ст. 19 Закону № 1540-VIII).

73. Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України і законами України.

74. Відтак, аналіз наведених законодавчих норм дає підстави для висновку, що обставина про порушення позивачем законодавства, що регулює спірні правовідносини у сфері енергопостачання має підтверджуватися актом перевірки, складеним Регулятором і відповідним рішенням, прийнятим на підставі цього акта.

75. Згідно приписів статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

76. Отже, доказом в розумінні статті 77 ГПК України, може бути відповідне рішення Регулятора (НКРЕКП) про те, що позивач не мав права розривати договір в односторонньому порядку.

77. Відповідно суди, враховуючи обсяг повноважень Регулятора та вимоги статті 77 ГПК України повинні були дати оцінку належності/неналежності Листа НКРЕКП від 28.07.2022 № 7204/20.4/7-22 як доказу.

78. Колегія суддів дійшла висновку, що суди першої та апеляційної інстанцій у своїх рішеннях дійшли передчасного висновку про відсутність правових підстав для проведення зняття (коригування, заміни) Відповідачем обсягів споживання ДП "Добропіллявугілля-видобуток" з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі MMS в реєстрі споживачів ТОВ "ДЕП" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів ПОН з 02.06.2022, обґрунтувавши свої рішення тим, що повідомлення про припинення дії Договору направлені Постачальником без зазначення причин його надіслання не може бути безумовною підставою для зміни постачальника електричної енергії , а повідомлення, направлені постачальником споживачу про дострокове розірвання направлені всупереч діючому законодавству.

79. Крім того, судами при прийнятті оскаржуваних рішень не з`ясовано, чи положення нормативних актів, зокрема п. 3.2.15. та п. 6.2.3. Правил роздрібного ринку електричної енергії передбачають права для оператора системи розподілу в процесі припинення дії договору між Постачальником та Споживачем, втручатися у взаємовідносини за відповідним договором, чи здійснювати правову оцінку взаємовідносин за договором щодо якого він не є стороною чи оскаржувати правомірність його розірвання, визнавати дії щодо припинення/розірвання договору про постачання електроенергії незаконними.

80. Порядок розірвання договору міг би бути оскаржений Споживачем, як стороною такого договору в окремому процесі.

81. В свою чергу, виконання оператором системи функцій адміністратора комерційного обліку мало ознаку тимчасовості. Так, згідно п. 10 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "До запуску електронної платформи Датахаб адміністратора комерційного обліку функції адміністратора комерційного обліку на роздрібному ринку електричної енергії, у тому числі адміністрування процедури зміни постачальника електричної енергії у межах території ліцензованої діяльності, виконує відповідний ОСР".

82. В частині адміністрування зміни постачальника, діюче законодавство з моменту виникнення спірних правовідносин суттєвих змін не зазнавало. Це дає підстави для необхідності з`ясування судами того, чи характер договірних взаємовідносин між постачальником електричної енергії та споживачем передбачає / не передбачає можливості безпосереднього впливу на них з боку інших учасників ринку, чи передбачає виконання певних функцій у спосіб і порядку безпосередньо врегульованих (передбачених) нормами чинного законодавства. Тобто, чи у спірних правовідносинах Відповідач мав здійснити формальну функцію зі зміни записів у реєстрі точок комерційного обліку закріплених за конкретним постачальником електричної енергії, аналогічну тій, яка на сьогодні відбувається в автоматичному режимі через електронну платформу Датахаб, чи мав право втручатися у договірні відносини позивача (постачальника електроенергії) і споживача (третя особа у цій справі) та чи мав право визнавати дії позивача з припинення / розірвання договору між позивачем і третьою особою без самостійних вимог, як такі, що суперечать законодавству та ігнорувати повідомлення позивача про припинення договору постачання електроенергії.

83. З огляду на вказане, судами не з`ясовано чи відповідач виконав/не виконав у договірних правовідносинах з позивачем свої функції та чи забезпечив/не забезпечив своєчасну зміну записів у реєстрах споживачів, та дату початку постачання постачальником "останньої надії", тобто чи перевів/не перевів споживача ДП "Добропіллявугілля-видобуток" в реєстр споживачів постачальника "останньої надії" на виконання діючого законодавства, чи втрутився у договірні відносини постачальника та споживача штучно продовживши дію договору про постачання електричної енергії з ДП "Добропіллявугілля-видобуток".

84. Судами першої та апеляційної інстанцій при прийнятті оскаржуваних рішень не враховано і невірно застосовано положення п.3.2.15 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (далі - ПРРЕЕ), як такого, що містить обов`язкові вимоги до змісту повідомлення та обсягу відомостей, які в ньому мають бути зазначені.

85. Так, пунктом 3.2.15. ПРРЕЕ передбачено, що: у разі закінчення строку дії договору про постачання електричної енергії або дострокового його розірвання (за ініціативою електропостачальника) електропостачальник не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору та постачання електричної енергії повинен повідомити про це споживача, відповідного (відповідних) оператора (операторів) системи та постачальника "останньої надії", на території діяльності якого розташовані електроустановки такого споживача, із зазначенням дати припинення постачання електричної енергії споживачу.

86. Як вбачається зі змісту даної норми ПРРЕЕ, вона містить обов`язок електропостачальника щодо направлення повідомлення про припинення постачання електроенергії, розірвання договору споживачеві, оператору (операторам) систем, постачальника "останньої надії" на території діяльності якого розташовані електроустановки споживача і не містить повноважень, прав інших учасників постачання електричної енергії щодо перевірки, надання оцінки на предмет законності вказаному повідомленню електропостачальника про припинення дії договору із споживачем.

87. Постачання електричної енергії поза межами дії відповідного договору є незаконним, в силу положень абзацу дев`ятого п. 1.2.15. ПРРЕЕ "На роздрібному ринку не допускається споживання (використання) електричної енергії споживачем без укладення відповідно до цих Правил договору з електропостачальником та інших договорів, передбачених цими Правилами". За змістом положень п. 6.2.3. ПРРЕЕ, згідно яких початком постачання електричної енергії постачальником "останньої надії" вважається дата припинення постачання електричної енергії споживачу попереднім електропостачальником. Договір постачання електричної енергії між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з початку фактичного постачання електричної енергії такому споживачу.

88. До відповідної поведінки Відповідача, щодо тлумачення норм діючого законодавства, має бути застосована позиція Верховного Суду викладена у постанові від 25.01.2024 у справі № 910/1294/23 щодо неприпустимості здійснення розширеного тлумачення правової норми ширше ніж буквальний текст внаслідок суб`єктивного тлумачення Відповідачем "волі закону" на власну користь. Вказані норми носять визначений, недвозначний характер і їх не можливо тлумачити без урахування її дійсного змісту (ширше, ніж буквальний текст), так як відповідне може призвести до безпідставного та довільного пристосування норми права до поточних фактичних правовідносин та відходу від її дійсного змісту. Однак суди першої та апеляційної інстанції фактично погодились з довільним трактуванням Відповідачем норм ПРРЕЕ, вказавши, що відповідне повідомлення не відповідає вимогам ПРРЕЕ, оскільки, на думку суду, повідомлення має містити і дату припинення договору і дату припинення постачання.

89. З огляду на предмет і підстави позову, судами першої та апеляційної інстанцій не досліджено і не встановлено обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи без допустимих доказів, які б підтверджували, що ДП "РЕМ" (Відповідач) виконав вимоги діючого законодавства, зокрема пунктів 3.2.15., 6.2.3., 6.2.4. Правил роздрібного ринку електричної енергії та п. 2.2.2. Кодексу комерційного обліку електричної енергії, а саме: судами не встановлено на підставі допустимих доказів, що оператор системи мав повноваження на вчинення дій у вигляді відмови від зміни записів у реєстрі точок комерційного обліку споживачів Позивача.

90. Судами попередніх інстанцій не досліджено також наявності/відсутності між позивачем та відповідачем договірних відносин (в позовній заяві зазначено про укладення договору між позивачем і відповідачем), укладення між ними договору, які правовідносини виникли між позивачем і відповідачем, ким є ТОВ "ДЕП" і ДП "РЕМ" у цих правовідносинах, які права і обов`язки позивач і відповідач мали за договором (за його наявності), згідно вимог чинного законодавства; чи відповідно до умов договору (за наявності укладеного договору) / чинного законодавства позивач, відповідач вчиняли дії у спірній ситуації.

91. Судами першої та апеляційної інстанцій не було досліджено та не надано оцінки твердженням позивача щодо суперечливої поведінки Відповідача, який здійснював перевірку лише окремих повідомлень про розірвання договорів. Так, у постановах Верховного Суду від 28.04.2021 у справі № 910/9351/20, від 25.01.2024 у справі № 910/1294/23 викладено позицію, що поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона розумно покладається на них. Застосовано доктрину "venire contra factum proprium" (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини "venire contra factum proprium" лежить принцип добросовісності. Таким чином, в разі підтвердження доказами, що поведінка Відповідача мала вибірковий характер, тобто була суперечливою, то має бути застосовано принцип заборони суперечливої поведінки, яка базується на тому, який базується на тому, що ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці.

92. Колегія суддів звертає увагу на те, що обов`язком суду при розгляді справи є дотримання вимог щодо всебічності, повноти й об`єктивності з`ясування обставин справи та оцінки доказів. Усебічність та повнота розгляду передбачає з`ясування всіх юридично значущих обставин та наданих доказів, що запобігає однобічності та забезпечує, як наслідок, постановлення законного й обґрунтованого рішення.

93. З`ясування відповідних обставин має здійснюватися із застосуванням критеріїв оцінки доказів, передбачених статтею 86 Господарського процесуального кодексу України, щодо відсутності у жодного доказу заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо, а також вірогідності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності.

94. У пунктах 1- 3 частини 1 статті 237 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при ухваленні рішення суд вирішує, зокрема, питання чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин.

95. За змістом статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

96. За змістом пункту 2 частини 1 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема, за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.

97. Згідно із частиною 3 статті 310 цього Кодексу підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

98. Оскаржувані судові рішення не відповідають вимогам статті 236 ГПК України не відповідають. За наведених обставин колегія суддів вважає висновки судів першої та апеляційної інстанцій передчасними і такими, що зроблені без дослідження наявних у справі доказів на підтвердження наявності, чи навпаки, відсутності порушення прав позивача, за захистом якого він звернувся до суду, на чому аргументовано наголошував заявник касаційної скарги, тому оскаржувані судові рішення належить скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції на новий розгляд.

99. Під час нового розгляду суду необхідно врахувати викладене, оцінити правомірність вимог позивача, надати належну оцінку всім доводам учасників справи із належним обґрунтуванням прийняття або неприйняття відповідних доводів і доказів, зокрема і лист НКРЕКП від 28.07.2022; дослідити наявність/відсутність між позивачем та відповідачем договірних відносин, їх правову природу; з`ясувати наявність права у оператора системи розподілу в процесі припинення дії договору між Постачальником та Споживачем, втручатися у взаємовідносини за відповідним договором; встановити наявність/відсутність у оператор системи повноваження на вчинення дій у вигляді відмови від зміни записів у реєстрі точок комерційного обліку споживачів Позивача, і встановити обставини щодо наявності або, навпаки, відсутності підстав для задоволення позову.

Розподіл судових витрат

100. Оскільки у цьому випадку суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 Господарського процесуального кодексу України).

Керуючись статтями 240, 300, 301, 308, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України від 15.01.2020 № 460-IX, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, -

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 та на рішення Господарського суду Київської області від 03.08.2023 у справі № 911/4610/15(910/549/23) задовольнити частково.

2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.02.2024 та на рішення Господарського суду Київської області від 03.08.2023 у справі № 911/4610/15(910/549/23) скасувати. Справу № 911/4610/15(910/549/23) направити на новий розгляд до Господарського суду Київської області.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий В. В. Білоус

Судді О. В. Васьковський

В. Я. Погребняк

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено04.06.2024
Номер документу119470192
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/4610/15

Ухвала від 12.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Постанова від 23.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Постанова від 21.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Ухвала від 28.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні