Постанова
від 23.05.2024 по справі 911/4610/15
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2024 року

м. Київ

cправа № 911/4610/15 (911/1417/23)

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Картере В.І. - головуючий, Огороднік К.М., Пєсков В.Г.,

за участю секретаря судового засідання Заріцької Т.В.,

представників учасників справи:

позивача - Рожкова Л.О.,

відповідача - Маленко В.О.,

третьої особи - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2024 (колегія суддів у складі: Отрюх Б.В. - головуючий, Доманська М.Л., Остапенко О.М.)

та рішення Господарського суду Київської області від 20.07.2023 (суддя Янюк О.С.)

у справі №911/4610/15(911/1417/23)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги"

до Державного підприємства "Регіональні електричні мережі"

за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державного підприємства зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго"

про визнання дій такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позовних вимог

1. У травні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" (далі - ТОВ "Донецькі енергетичні послуги") звернулось у порядку ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) до Господарського суду Київської області з позовною заявою до Державного підприємства "Регіональні електричні мережі" (далі - ДП "РЕМ") про визнання дій такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії.

2. Так, у позовній заяві позивач просив суд: 1) визнати дії відповідача такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та з порушенням п.п. 6.2.3-6.2.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 (далі - Правила НКРЕКП №312) та п. 12.4.1-12.4.6 Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі - Кодекс комерційного обліку); 2) зобов`язати ДП "РЕМ" відновити становище, яке існувало до порушення прав та законних інтересів господарювання, шляхом проведення зняття (коригування, заміни) обсягів споживання Товариства з обмеженою відповідальністю "Техіновація" (далі - ТОВ "Техіновація") в період з 01.08.2022 з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі "Market management system" (далі - MMS) в реєстрі споживачів ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії".

3. В обґрунтування позовних вимог ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" зазначає, що на підставі п. 3.2.15 та розділу 6.2 Правил НКРЕКП №312, у зв`язку з відсутністю намірів продовжити дію договору на наступний календарний місяць, листом повідомлено відповідача - оператора системи розподілу ДП "РЕМ" та постачальника "останньої надії" - Державне підприємство зовнішньоекономічної діяльності "Укрінтеренерго" (далі - ДПЗД "Укрінтеренерго") про припинення договору про постачання електричної енергії із споживачем - ТОВ "Техіновація". Проте, відповідач не виконав зміни в реєстрі споживачів ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" на платформі адміністратора комерційного обліку MMS та продовжив обліковувати обсяги споживання за ТОВ "Донецькі енергетичні послуги". Вважає, що відповідно до норм чинного законодавства, повноваження оператора системи - ДП "РЕМ" як адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), зводяться до того, що останній виконує лише адміністративну функцію під час фіксації припинення договору постачання електричної енергії одним постачальником та початком постачання іншим. При отриманні повідомлень від постачальників про припинення договорів, відповідач має повноваження щодо повідомлення постачальника "останньої надії" про зміну записів у реєстрах споживачів та дату початку постачання постачальника "останньої надії", але не має право щодо перевірки обґрунтованості вчинюваних дій іншими учасниками ринку електричної енергії.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

4. Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022 (із змінами) в Україні з 24.02.2022 введений воєнний стан.

5. Наказом Міністерства енергетики України "Щодо проведення розрахунків на ринку електричної енергії" від 04.03.2022 №104 (далі - наказ №104) установлено, що тимчасово на період дії воєнного стану в Україні та впродовж 30 днів після завершення воєнного стану споживачі електричної енергії, які станом на 01.03.2022 не перебували на постачанні постачальника "останньої надії" та яким припиняється постачання електричної енергії поточним постачальником, переводяться на постачання до електропостачальника, на якого покладено спеціальні обов`язки постачальника універсальних послуг.

6. Згідно з п. 2 наказу №104 електропостачальнику, на якого покладено спеціальні обов`язки постачальника універсальних послуг, здійснювати постачання електричної енергії такому споживачу з дня наступного за днем припинення постачання попереднім постачальником.

7. Відповідно до п. 4 наказу №104 переведення споживача на постачальника універсальних послуг здійснює оператор системи розподілу шляхом зміни записів в реєстрах точок комерційного обліку постачальників електричної енергії.

8. За змістом п. 6 наказу №104 на споживачів електричної енергії, які станом на 01.03.2022 перебували на постачанні постачальника "останньої надії", норми цього наказу не поширюються.

9. 12.04.2022 ДП "РЕМ" (Донецька філія) листом №17/517 повідомило позивача про зміну постачальника ТОВ "Техіновація", а саме з 01.05.2022 з ТОВ "Енергоцентр плюс" на ТОВ "Донецькі енергетичні послуги".

10. На виконання наказу №104 ТОВ "Техіновація" підписано заяву-приєднання до договору про постачання електричної енергії постачальника універсальних послуг (далі - Договір), відповідно до якого ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" є постачальником, а ТОВ "Техіновація" споживачем.

11. Учасниками справи визнається, що відповідні правовідносини між ТОВ "Техіновація" та ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" виникли з 01.05.2022 та регулюються тією редакцією Договору (із додатками), яка надана позивачем до позовної заяви (лист ТОВ "Техіновація" від 05.06.2022 №30/06/23).

12. Відповідно до п. 13.1 Договору останній укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав споживач, та набуває чинності з дати подання споживачем заяви-приєднання. Умови цього Договору починають виконуватись з дати початку постачання електричної енергії, зазначеної споживачем у заяві-приєднання.

13. Згідно зі змістом заяви-приєднання, споживач приєднався до комерційної пропозиції "Універсальна" (далі - КП) якою передбачено (розділ 10 "Термін дії договору"), зокрема, що: для споживачів, які приєднались та/або приєднуються до умов цієї КП на виконання вимог законодавства України та які не відповідають критеріям, що передбачені в цій комерційній пропозиції, Договір на умовах цієї КП укладається на строк на один календарний місяць, якщо постачальник не повідомить про продовження дії договору на наступний календарний місяць. Надання (направлення) споживачу повідомлення про продовження дії строку договору здійснюється постачальником не пізніше дати припинення Договору. Направлення додаткового повідомлення про припинення Договору у зв`язку із закінченням строку його дії, не вимагається та може бути надане постачальником за його бажанням; для всіх інших споживачів, договір на умовах цієї КП укладається на строк до кінця календарного року. Договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо не пізніше ніж за 21 календарний день до закінчення терміну дії Договору жодна із сторін не заявить про припинення його дії або розірвання; Договір може бути розірвано або припинено і в інший термін за ініціативою будь-якої зі сторін у порядку, визначеному законодавством України та цим Договором, але в будь-якому випадку Договір діє до повної оплати заборгованості по Договору, включаючи штрафні санкції.

14. Згідно з п. 13.8 Договору всі повідомлення за цим Договором вважаються зробленими належним чином у разі, якщо повідомлення здійснені в письмовій формі та надіслані рекомендованим листом, вручені кур`єром або особисто під підпис за зазначеним в цьому Договорі адресами сторін. Дата отримання таких повідомлень буде вважатися дата їх особистого вручення або дата поштового штемпеля відділу зв`язку у якому обслуговується одержувач.

15. У розділі 12 "Інші умови" КП визначено, що постачальник може інформувати, попереджати, повідомляти споживача, з яким укладено Договір, про закінчення терміну дії, розірвання або припинення дії Договору, зміну тарифів, суми до сплати по рахунках, виставлених згідно з умовами Договору, строки їх оплати, про відключення за несплачену заборгованість, надавати рахунки на оплату та іншу інформацію, яка стосується взаємовідносин сторін або може бути корисною для споживача, шляхом направлення відповідної інформації будь-яким із наступних способів, зокрема, засобами електронного зв`язку на електронну адресу, вказану у заяві-приєднання до умов договору або заяві-приєднання до умов Додатку "Умови електронного обміну інформацією" до договору про постачання електричної енергії або зазначену у будь-якому іншому додатку до укладеного між сторонами договору, вказану у листуванні між сторонами, як інформація для здійснення зв`язку або зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. У разі суперечностей (невідповідності) будь-якої з умов Договору умовам, викладеним в цій КП, застосовуються умови цієї КП.

16. Наказом Міністерства енергетики України №179 від 21.05.2022 "Про внесення змін до складу Робочої групи з підготовки узгоджених рішень в рамках процесу об`єднання ринків електричної енергії України з країнами що є членами Європейського Союзу чи Енергетичного співтовариства", а саме, п. 2, визнано таким, що втратили чинність, зокрема, наказ від 04.03.2022 №104.

17. 11.07.2022 позивачем надіслані повідомлення про розірвання договору про постачання (закупівлю) електричної енергії №2/2324 на адресу ДПЗД "Укрінтеренерго" та №2/2326 на адресу Східної філії ДП "РЕМ", в якому із посиланням на п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312 зазначено про намір не продовжувати договірні відносини з ТОВ "Техіновація" з 01.08.2022. Крім того, у повідомленні зазначено, що у разі подовження/неподовження договірних відносин з даним клієнтом, буде відправлена уточнююча інформація.

18. 29.07.2022 позивачем надіслані листи №2/2508 на адресу ДПЗД "Укрінтеренерго" та №2/2509 на адресу Східної філії ДП "РЕМ", яким було надіслано реєстр клієнтів, з якими не подовжено договірні відносини з 01.08.2022.

19. Позивач до матеріалів справи надав скріншот електронної пошти останнього, відповідно до якого, як стверджує позивач, ним 11.07.2022 надіслано на електронну адресу споживача, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повідомлення щодо дострокового розірвання Договору.

20. 29.07.2022 ДП "РЕМ" (Східна філії) із посиланням на роз`яснення НКРЕКП від 27.08.2022 №01-10/820 повідомило ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" про те, що споживач ТОВ "Техіновація" залишається на постачальника універсальних послуг.

21. Також в матеріалах справи наявні листи ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" від 27.09.2022 №27/3022, від 19.10.2022 №27/3327, від 15.11.2022 №3613, від 14.12.2022 №27/3912, від 13.01.2023 №27/165, від 20.02.2023 №27/948, від 16.03.2023 №27/3617, від 20.04.2023 №27/4281 щодо підписання актів прийняття-передавання послуг з розподілу електричної енергії.

Стислий виклад рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

22. Рішенням Господарського суду Київської області від 20.07.2023 позов залишено без задоволення.

23. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2024 рішення Господарського суду Київської області від 20.07.2023 залишено без змін.

24. Судові рішення мотивовані відсутністю правових підстав для проведення зняття (коригування, заміни) ДП "РЕМ" обсягів споживання ТОВ "Техіновація" з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі MMS в реєстрі споживачів ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" з 01.08.2022.

Стислий виклад вимог касаційної скарги та узагальнення доводів скаржника

25. ТОВ "Донецькі енергетичні послуги" (далі - скаржник) звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить cкасувати постанову Північного апеляційного Господарського суду від 28.02.2024, рішення Господарського суд Київської області від 20.07.2023 повністю та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

26. Підставами касаційного оскарження судових рішень скаржник зазначає п. 1, п. 3 ч. 2 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

27. Так, скаржник вказує, що господарські суди попередніх інстанцій під час розгляду справи було неправильно застосовано норми матеріального права, а саме п. 3.2.15, п. 6.2.3, п. 6.2.4 Правил НКРЕКП №312, п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку.

28. Скаржник зауважує, що відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах.

29. Також скаржник зазначає, що господарські суди не врахували висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 28.04.2021 у справі №910/9351/20, від 25.01.2024 у справі №910/1294/23 щодо добросовісної та чесної ділової поведінки.

30. Скаржник вважає, що під час виникнення спірних правовідносин відповідач виконував функції двох учасників ринку електричної енергії: адміністратора комерційного обліку та оператора системи розподілу. Саме невиконання ДП "РЕМ" функцій адміністратора комерційного обліку під час проведення процедури зміни постачальника електричної енергії для споживача ТОВ "Техіновація", а не функцій оператора системи розподілу, стало підставою для звернення позивача до суду.

31. Скаржник зауважує, що адміністрування інформації під час проведення процедури зміни постачальника електричної енергії для споживача ТОВ "Техіновація" є законодавчо встановленою функцією відповідача. При цьому, положеннями законодавства передбачено здійснення адміністратором комерційного обліку контролю за дотриманням учасниками ринку електричної енергії вимог не всього законодавства про ринок електричної енергії, а лише вимог кодексу комерційного обліку, що не дає право відповідачу втручатися в правовідносини інших учасників ринку електричної енергії, зокрема, постачальника та споживача.

32. На думку скаржника, господарські суди обох інстанцій дійшли помилкового висновку, що з урахуванням п. 67 та п. 93 ч. 1 ст. 1 Законом України "Про ринок електричної енергії" та п. 3.1.6 Правил НКРЕКП №312 обов`язком постачальника універсальної послуги є зазначення у повідомлені відповідних підстав припинення договору - закінчення строку його дії чи дострокове розірвання при зміні постачальника електричної енергії на постачальника "останньої надії", оскільки вказані господарськими судами норми права не встановлюють обов`язку для постачальника універсальної послуги, а тому суперечать положенням ч. 2 ст. 14 ЦК України, якими передбачено, що особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

33. Скаржник зазначає, що позивач виконав вимоги п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312 та направив відповідне повідомлення не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору та постачання електричної енергії всім учасникам правовідносин та чітко зазначив передбачувану дату припинення постачання електричної енергії споживачу. При цьому, чинне законодавство не передбачає вимог до особливої форми та змісту повідомлення про припинення дії договору та постачання електричної енергії, передбаченого п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312, крім того, що таке повідомлення повинно бути зроблене не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору, а також з зазначенням дати припинення постачання електричної енергії споживачу, що постачальником було й виконано.

34. Скаржник вважає, що відповідно до норм чинного законодавства, а саме пунктів 3.2.15, 6.2.3, 6.2.4 Правил НКРЕКП №312 та п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку, повноваження оператора системи, зокрема, відповідача - ДП "РЕМ", як адміністратора комерційного обліку, зводяться до того, що останній виконує лише адміністративну функцію під час фіксації припинення договору постачання електричної енергії одним постачальником та початком постачання іншим. При отриманні повідомлень від постачальників про припинення дії договорів, зазначені вище нормативні акти наділяють адміністратора комерційного обліку лише повноваженнями щодо повідомлення постачальника "останньої надії" про зміну записів у реєстрах споживачів та дату початку постачання постачальником "останньої надії", та встановлюють обов`язок змінити записи в реєстрі споживачів. Але відповідні положення не наділяють правами чи повноваженнями щодо перевірки обґрунтованості вчинюваних дій іншими учасниками ринку електричної енергії, наприклад, постачальниками, як не наділяють і правом відмови на вчинення передбачених законодавством обов`язків.

35. Отже, скаржник зауважив, що відповідач не виконав свої функції адміністратора комерційного обліку, не забезпечив своєчасну зміну записів у реєстрах споживачів та дату початку постачання постачальником "останньої надії", тобто не перевів споживача ТОВ "Техіновація" в реєстр споживачів постачальника "останньої надії", всупереч вимогам діючого законодавства фактично втрутився у договірні відносини постачальника та споживача, штучно продовживши дію договору про постачання електричної енергії з ТОВ "Техіновація".

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

36. Відповідач подав до Верховного Суду відзив, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарських судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

37. У відзиві зазначено, що переведення ТОВ "Техіновація", з урахуванням ч. 1 ст. 64 Закону України "Про ринок електричної енергії", п. 3.4.2 Правил НКРЕКП №312 могло б бути здійснено тільки у разі необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання договору з попереднім електропостачальником. З вказаних причин за необхідне було дослідити взаємовідносини між ТОВ "ДЕП" та ТОВ "Техіновація" та визначити, чи відбулося розірвання договору про постачання електричної енергії в порядку та на умовах, закріплених п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

38. Предметом касаційного перегляду у цій справі є питання дотримання судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права під час розгляду позовних вимог про визнання дій такими, що вчинені за відсутності належних повноважень та зобов`язання вчинити дії.

39. Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулювання відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище визначає Закон України "Про ринок електричної енергії" (далі - Закон).

40. Кодекс комерційного обліку визначає, зокрема, основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії (п. 1.1.1 Кодексу комерційного обліку).

41. Суб`єкти владних повноважень, а також суди при застосовуванні норм цього Закону беруть до уваги правозастосовну практику Енергетичного Співтовариства та Європейського Союзу, зокрема рішення Суду Європейського Союзу (Європейського Суду, Загального Суду), практику Європейської Комісії та Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо застосовування положень актів законодавства Європейського Союзу, зазначених у цій статті (ч. 11 ст. 2 Закону).

42. За приписами ч. 12 ст. 2 Закону рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень, прийняті на виконання норм цього Закону, мають прийматися на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, відповідати меті, з якою повноваження надані, бути обґрунтованими, відповідати принципам неупередженості, добросовісності, розсудливості, пропорційності, прозорості, недискримінації та своєчасності.

43. Згідно з принципом пропорційності рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень повинні бути необхідними і мінімально достатніми для досягнення мети - задоволення загальносуспільного інтересу.

44. Згідно з принципом прозорості рішення (заходи) суб`єктів владних повноважень мають бути належним чином обґрунтовані та повідомлені суб`єктам, яких вони стосуються, у належний строк до набрання ними чинності або введення в дію.

45. Згідно з принципом недискримінації рішення, дії, бездіяльність суб`єктів владних повноважень не можуть призводити:

до юридичного або фактичного обсягу прав та обов`язків особи, який є відмінним від обсягу прав та обов`язків інших осіб у подібних ситуаціях, якщо лише така відмінність не є необхідною та мінімально достатньою для задоволення загальносуспільного інтересу;

до юридичного або фактичного обсягу прав та обов`язків особи, який є таким, як і обсяг прав та обов`язків інших осіб у неподібних ситуаціях, якщо така однаковість не є необхідною та мінімально достатньою для задоволення загальносуспільного інтересу.

46. Дія принципів пропорційності, прозорості і недискримінації поширюється також на учасників ринку електричної енергії у випадках, передбачених цим Законом.

47. Кодекс комерційного обліку визначає основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії. Дія цього Кодексу поширюється на відносини у сфері забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також усіх учасників ринку електричної енергії, адміністратора комерційного обліку та постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії (далі - ППКО).

48. Для виконання зобов`язань, визначених Кодексом комерційного обліку, учасники ринку та споживачі повинні залучати ППКО, які мають відповідну реєстрацію в адміністратора комерційного обліку (далі - АКО), або зареєструватися в АКО як ППКО та самостійно виконувати функції ППКО.

49. У Кодексі комерційного обліку терміни вживаються в таких значеннях, зокрема:

- автоматизована система комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ) - різновид автоматизованої системи, що складається із засобів вимірювальної техніки, а також з устаткування, що забезпечує збір, обробку, збереження та відображення інформації, засобів зв`язку та синхронізації часу, функціонально об`єднаних для забезпечення комерційного обліку електричної енергії;

- агрегатор даних комерційного обліку (АДКО) - функція (роль), що виконує АКО у процесі агрегації даних комерційного обліку;

- агрегація даних (агрегація) - упорядкування та об`єднання даних комерційного обліку електричної енергії окремих площадок та/або областей комерційного обліку, що здійснюється АКО з метою подальшого їх використання при здійсненні розрахунків між учасниками ринку та/або формуванні статистичної звітності;

- адміністратор точок комерційного обліку (АТКО) - функція (роль), що виконує ППКО у процесі адміністрування даних щодо комерційного обліку у реєстрі точок комерційного обліку;

- адміністрування точок комерційного обліку - процес реєстрації, внесення змін та видалення в базах даних точок комерційного обліку, пов`язаних засобів комерційного обліку, областей комерційного обліку та сторін;

- дані комерційного обліку електричної енергії (дані комерційного обліку) - дані, отримані на основі вимірювання або розрахунковим шляхом під час здійснення комерційного обліку електричної енергії, а також дані про стан засобів комерційного обліку, що використовуються для здійснення розрахунків та проведення аналізу на ринку електричної енергії;

- дистанційне зчитування лічильника електричної енергії (дистанційне зчитування лічильника) - зчитування результатів вимірювання лічильника електричної енергії (первинних даних комерційного обліку) уповноваженою стороною з використанням телекомунікаційного інтерфейсу зв`язку та технічних засобів дистанційного зчитування без фізичного доступу до лічильника електричної енергії;

- замовник послуги комерційного обліку (замовник) - фізична або юридична особа, яка офіційно звернулася в письмовій (зокрема електронній) формі до ППКО про намір отримати послугу комерційного обліку;

- ідентифікаційний код - код у встановленому форматі, що використовується для цілей ідентифікації суб`єкта чи об`єкта;

- комерційний облік електричної енергії - сукупність процесів та процедур із забезпечення формування даних щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії у визначений проміжок часу з метою використання таких даних для здійснення розрахунків між учасниками ринку;

- оператор даних комерційного обліку (ОДКО) - функція (роль), яку виконує постачальник послуг комерційного обліку електричної енергії у процесі надання послуг (виконання робіт) із формування та керування даними, зокрема їх обробки, перевірки, валідації, зберігання, архівування та передачі валідованих даних комерційного обліку АКО, учасникам ринку та споживачам;

- основні дані - дані, необхідні для виконання процедур комерційного обліку. До таких даних належить інформація, що міститься в реєстрах щодо учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії, областей та площадок комерційного обліку, пов`язаних з ними точок комерційного обліку та ЗКО тощо;

- останній день надання даних для остаточних розрахунків - день, включно до якого постачальник послуг комерційного обліку має право надіслати або виправити надіслані раніше дані, що будуть використовуватися на ринку електричної енергії для цілей остаточних розрахунків;

- останній день надання даних для попередніх розрахунків - день, включно до якого ППКО має право надіслати або виправити надіслані раніше дані, які будуть використовуватися на ринку електричної енергії для цілей попередніх розрахунків;

- послуги комерційного обліку електричної енергії (послуги комерційного обліку) - послуги із забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, що визначені Законом України "Про ринок електричної енергії";

-сторона, відповідальна за точку комерційного обліку (ВТКО) - юридична або фізична особа (зокрема фізична особа-підприємець), яка відповідає за організацію комерційного обліку електричної енергії в конкретній точці комерційного обліку відповідно до цього Кодексу;

- сторона, приєднана до мережі (СПМ) - юридична, фізична особа (у тому числі фізична особа-підприємець), яка має право відпускати або приймати електричну енергію до/з електричних мереж у точці комерційного обліку відповідно до укладених договорів.

50. Відповідно до п. 3.1.7 Кодексу комерційного обліку АКО повинен забезпечувати оприлюднення на власному веб-сайті інформації про реєстрацію чи анулювання реєстрації ППКО не пізніше наступного робочого дня з моменту її здійснення.

51. Підключення до електричних мереж та експлуатація електроустановок, призначених для передачі, розподілу, виробництва, споживання електричної енергії та зберігання енергії, без організації приладового комерційного обліку електричної енергії та реєстрації відповідних ТКО в реєстрі АКО забороняється (крім випадків, передбачених цим Кодексом) (п. 4.1.1 Кодексу комерційного обліку).

52. АКО створює і постійно підтримує функціонування реєстру ТКО, що повинен містити блоки ідентифікації, параметризації та технічний блок. Внесення змін до реєстру ТКО, зокрема реєстрація ТКО, вилучення ТКО, а також будь-які інші зміни повинні виконуватись одразу після отримання ППКО (у ролі ATKO) відповідної інформації або звернення заінтересованого учасника ринку. ППКО (у ролі ATKO) зобов`язані вносити інформацію до реєстру ТКО та вести належну документацію, у якій фіксуються підстави внесення всіх змін до реєстру ТКО, а також надавати за зверненням користувача системи відповідну інформацію, яка міститься в реєстрі ТКО (пункти 4.2.1, 4.2.6, 4.2.7 Кодексу комерційного обліку).

53. Обмін даними комерційного обліку електричної енергії між АКО, ППКО та учасниками ринку здійснюється на договірних засадах у вигляді електронних документів. Обсяг, формат та порядок обміну (передачі/отримання) даних комерційного обліку визначається регламентами та протоколами інформаційного обміну АКО, а також укладеними договорами між відповідними сторонами інформаційного обміну. Дані комерційного обліку електричної енергії надаються винятково стороні договору та в обсязі, визначеному його умовами (п. 9.1.1, 9.1.2 Кодексу комерційного обліку).

54. АКО забезпечує реалізацію машинно-машинних інтерфейсів з автоматизованими системами учасників ринку для організації обміну інформацією, зокрема, щодо: 3) зміни електропостачальника та СВБ; 4) зміни (переміщення) споживача; 7) завантаження результатів вимірювання та валідованих даних комерційного обліку; 9) оскарження даних комерційного обліку та врегулювання суперечок (п. 9.1.12 Кодексу комерційного обліку).

55. АКО забезпечує реалізацію порталу споживачів з людино-машинним інтерфейсом для організації обміну, зокрема, щодо: 4) запуску процедури зміни електропостачальника (п. 9.1.13 Кодексу комерційного обліку).

56. Для цілей розрахунків використовуються дані в такій пріоритетності (від вищого до нижчого пріоритету): 8) дійсні або оброблені результати вимірювання, що зчитані з лічильника, який не відповідає вимогам цього Кодексу, шляхом візуального локального зчитування показів лічильника. Дані позначаються як "дійсні - невідповідні - візуальні" (п. 9.1.14 Кодексу комерційного обліку).

57. АКО має передавати АР та учасникам ринку сертифіковані дані комерційного обліку в обсязі, необхідному та достатньому для проведення ними розрахунків та виставлення рахунків своїм контрагентам (п. 9.14.1 Кодексу комерційного обліку).

58. Будь-яка суперечка між двома або більше сторонами, яка виникає у зв`язку з виконанням цього Кодексу та нормативних документів, що розроблені АКО, повинна бути розглянута керівництвом або уповноваженими представниками сторін після отримання письмової вимоги будь-якої зі сторін. У разі недосягнення сторонами згоди вирішення зазначених суперечок проводиться АКО, Регулятором або в судовому порядку (п. 10.1.1, 10.1.4 Кодексу комерційного обліку).

59. Розгляд такої суперечки може бути ініційовано будь-якою зі сторін шляхом відповідного звернення до АКО. У зверненні можуть також міститись вимоги щодо улаштування ЗКО та вузлів обліку, перегляду або виправлення будь-якого результату та значення даних комерційного обліку електричної енергії, проведення повторних обчислень і, за умови виявлення помилок, проведення заміни відповідних даних комерційного обліку електричної енергії (п. 10.2.2 Кодексу комерційного обліку).

60. Відповідно до п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку АКО виконує функції, зокрема: контролю за дотриманням учасниками ринку електричної енергії вимог цього Кодексу; адміністрування процесу зміни інформації про учасників ринку та постачальника послуг комерційного обліку електричної енергії, які пов`язані з точкою комерційного обліку; нагляду за відповідністю стану комерційного обліку на ринку електричної енергії вимогам цього Кодексу; нагляду за дотриманням нормативних документів та законодавства, які застосовуються згідно з цим Кодексом.

61. Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії регулюють Правила НКРЕКП №312 у редакції, чинній на час виникнення спору.

62. Електропостачальник має право, зокрема: 1) на своєчасне та в повному обсязі отримання коштів за продану електричну енергію відповідно до укладених договорів; 2) звертатися до оператора системи щодо відключення (обмеження) електроживлення споживача у випадках, визначених цими Правилами, крім випадків постачання вразливим споживачам, визначених Кабінетом Міністрів України; 5) при застосуванні процедур зміни/заміни електропостачальника отримувати від оператора системи інформацію про споживачів, приєднаних до його системи, яким електропостачальник планує здійснювати продаж електричної енергії, в обсягах та порядку, визначених цими Правилами; 15) проведення попередніх переговорів з потенційним споживачем (у випадку нового приєднання до електричних мереж або зміни електропостачальника) для перевірки можливості постачання електричної енергії, під час яких отримує: від споживача - ідентифікаційні дані та ЕІС-код точки комерційного обліку; від адміністратора комерційного обліку - у вигляді електронного документа інформацію про стан підключення споживача та історію його споживання електричної енергії. У разі отримання електропостачальником від адміністратора комерційного обліку електронного документа з інформацією про невідповідність наданих ідентифікаційних даних споживача зазначеному EIC-коду точки комерційного обліку для продовження процедури зміни електропостачальника споживач має уточнити свої персональні дані через постачальника послуг комерційного обліку або оператора системи; 16) за наявності боргу в розмірі більшому ніж вартість електричної енергії, спожитої протягом двох попередніх місяців, розірвати договір про постачання електричної енергії споживачу згідно з його умовами; 27) у процесі зміни споживачем електропостачальника забезпечувати постачання електричної енергії споживачу на умовах чинного договору до припинення дії договору постачання електричної енергії споживачу; (п. 5.2.1 Правил НКРЕКП №312).

63. Відповідно до п. 67 та п. 93 ч. 1 ст. 1 Закону постачальник універсальної послуги (ПУП) - визначений відповідно до цього Закону електропостачальник, який виконує зобов`язання щодо надання універсальної послуги. Універсальна послуга - постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією визначеної якості на умовах, визначених відповідно до цього Закону, на всій території України.

64. Постачальник універсальних послуг зобов`язаний, зокрема: надавати універсальні послуги виключно за місцем провадження господарської діяльності (п. 5.3.2 Правил НКРЕКП №312).

65. Постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та малому непобутовому споживачу, електроустановки (об`єкти) яких розміщені на території здійснення його діяльності, в укладенні договору про постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги (п. 5.3.3 Правил НКРЕКП №312).

66. Постачальник "останньої надії", крім прав, визначених п. 5.2.1 глави 5.2 цього розділу, має право: 1) після завершення строку (який не може перевищувати 90 днів) припинити електропостачання споживачу шляхом надання оператору системи розподілу повідомлення про припинення електропостачання споживачу. Таке припинення відбувається без додаткового попередження споживача (п. 5.4.1 Правил НКРЕКП №312).

67. Відповідно до пунктів 2, 3, 4 ч. 1 ст. 57 Закону електропостачальники мають право, зокрема, вільно обирати контрагента за двостороннім договором; на своєчасне та в повному обсязі отримання коштів за продану електричну енергію та послуги з постачання електричної енергії відповідно до укладених договорів; звертатися до оператора системи передачі або оператора системи розподілу щодо відключення електроживлення споживача у випадках, визначених правилами роздрібного ринку, крім випадків постачання вразливим споживачам.

68. Електропостачальник зобов`язаний укладати договори, обов`язкові для здійснення діяльності на ринку електричної енергії, та виконувати умови таких договорів (п. 2 ч. 2 ст. 57 Закону).

69. Електропостачальник має у чіткий та прозорий спосіб інформувати своїх споживачів: про зміну будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір (п. 3 ч. 3 ст. 57 Закону).

70. Згідно з вимогами ч. 2 ст. 58 Закону побутові споживачі та малі непобутові споживачі мають право на отримання універсальних послуг відповідно до цього Закону.

71. Частиною 1 ст. 59 Закону унормовано, що зміна електропостачальника споживачем здійснюється на безоплатній основі у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку. Порядок зміни електропостачальника має, зокрема, визначати: 1) умови та процедури зміни електропостачальника; 2) положення щодо забезпечення належного та достовірного комерційного обліку споживача при зміні електропостачальника; 3) положення щодо обміну інформацією при зміні електропостачальника; 4) права та обов`язки електропостачальників, оператора системи передачі та/або оператора системи розподілу, споживача при зміні електропостачальника.

72. Зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника. Спори між споживачем та електропостачальником під час зміни електропостачальника розглядаються відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів, затвердженого Регулятором. Наявність спору між електропостачальником і споживачем не є підставою для затримки у виконанні договору постачання електричної енергії споживачу новим електропостачальником (ч. 2, ч. 3 ст.59 Закону).

73. До припинення дії договору постачання електричної енергії споживачу електропостачальник зобов`язаний забезпечувати постачання електричної енергії споживачу на умовах чинного договору. Регулятор здійснює моніторинг практики зміни електропостачальника (ч. 4 ст. 59 Закону).

74. Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 63 Закону універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам. Постачальник універсальних послуг не може відмовити побутовому та/або малому непобутовому споживачу, який знаходиться на території здійснення його діяльності, в укладенні договору постачання електричної енергії. Визначення постачальника універсальних послуг здійснюється рішенням Кабінету Міністрів України за результатами конкурсу, проведеного у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

75. Постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку, та на умовах договору постачання універсальних послуг. Договір про постачання універсальних послуг є публічним договором приєднання та розробляється постачальником універсальної послуги на підставі типового договору, форма якого затверджується Регулятором. Постачальник універсальних послуг розміщує договір постачання універсальних послуг на своєму офіційному веб-сайті (ч. 4 ст. 63 Закону).

76. Пунктом 4 ч. 1 ст. 64 Закону встановлено, що постачальник "останньої надії" надає послуги з постачання електричної енергії споживачам у разі: необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання договору з попереднім електропостачальником.

77. Відносини між учасниками роздрібного ринку регулюються правилами роздрібного ринку та договорами між його учасниками. Правила роздрібного ринку оприлюднюються на офіційних веб-сайтах Регулятора та електропостачальників (ч. 4 ст. 72 Закону).

78. Постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам здійснюється постачальниками універсальної послуги відповідно до ст. 63 цього Закону або іншими електропостачальниками. У разі банкрутства, ліквідації попереднього електропостачальника або закінчення строку дії ліцензії електропостачальника на провадження діяльності з постачання електричної енергії, її зупинення або анулювання, а також в інших випадках, передбачених цим Законом, на період зміни електропостачальника постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками "останньої надії" відповідно до статті 64 цього Закону (абз. 3, 4 ч. 5 ст. 72 Закону).

79. Комерційний облік на ринку електричної енергії організовується адміністратором комерційного обліку та здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку відповідно до вимог цього Закону, кодексу комерційного обліку та правил ринку. Метою організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії є надання учасникам ринку повної та достовірної інформації про обсяги виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, імпортованої та експортованої, а також спожитої електричної енергії у певний проміжок часу з метою її подальшого використання для здійснення розрахунків між учасниками ринку. Надання послуг комерційного обліку здійснюється постачальниками послуг комерційного обліку на конкурентних засадах, за умови реєстрації постачальника послуг комерційного обліку та реєстрації його автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії адміністратором комерційного обліку у порядку, встановленому кодексом комерційного обліку (ч.ч. 1-3 ст. 74 Закону).

80. До послуг комерційного обліку електричної енергії належить збір, керування та адміністрування даних щодо комерційного обліку відповідно до Кодексу комерційного обліку (п. 2 ч. 4 ст. 74 Закону).

81. Учасники ринку мають право вільного вибору постачальника послуг комерційного обліку. Послуги комерційного обліку надаються на договірних засадах (ч. 5 ст. 74 Закону).

82. Статтею 76 Закону визначено порядок розгляду скарг та вирішення спорів. Зокрема, регулятор забезпечує розгляд скарг на дії учасників ринку (крім скарг на дії споживачів) і вирішення спорів між учасниками ринку в порядку, затвердженому Регулятором; відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів Регулятор протягом визначеного строку приймає рішення, обов`язкові для виконання учасниками ринку, яких воно стосується; такі рішення підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора, крім тих частин рішення, що містять конфіденційну інформацію; зміст конфіденційної інформації, що не підлягає розголошенню, визначається Регулятором на підставі клопотання заінтересованих осіб. Рішення Регулятора, визначене частиною другою цієї статті, може бути оскаржено у судовому порядку; розгляд скарг побутових та малих непобутових споживачів на дії чи бездіяльність електропостачальників та операторів систем розподілу, вирішення спорів між ними здійснюються також енергетичним омбудсменом.

83. Статтею 77 Закону унормовано відповідальність за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії.

84. Учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема: припинення постачання електричної енергії споживачам, що не допускають порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та/або електропостачальником (п. 12 ч. 1 ст. 77 Закону).

85. Регулятор у разі вчинення правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів, що не є учасниками оптового енергетичного ринку), беручи до уваги характер, тривалість та серйозність порушення, розмір заподіяної шкоди та розмір потенційного доходу, який міг бути отриманий внаслідок порушення, у визначених цією статтею розмірах (ч. 4 ст. 77 Закону).

86. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (ст. 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" №1540-VIII від 22.09.2016- далі Закон №1540-VIII).

87. Відповідно до ст. 14 Закону №1540-VIII засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Порядок організації роботи Регулятора, зокрема проведення його засідань, визначається регламентом, що затверджується Регулятором, та підлягає оприлюдненню на його офіційному веб-сайті. Засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію. Засідання Регулятора є правомочними у разі присутності на ньому більшості із загального складу Регулятора. Регулятор на своїх засіданнях розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції; розглядає справи щодо зловживань на оптовому енергетичному ринку. Перелік питань, що вносяться на розгляд Регулятора, оприлюднюється не пізніше як за три робочі дні до дня проведення засідання на офіційному веб-сайті Регулятора.

88. Для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, серед іншого, приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції; контролює виконання операторами систем передачі та розподілу, операторами газотранспортної та газорозподільних систем, іншими суб`єктами ринків електричної енергії і природного газу, а у відповідних випадках - власниками систем їхніх зобов`язань відповідно до закону; контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, справи про зловживання на оптовому енергетичному ринку, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства (ст. 17 Закону №1540-VIII).

89. Частиною 2 ст. 17 Закону №1540-VIII встановлено, що Регулятор має право приймати рішення з питань, що належать до його компетенції, які є обов`язковими до виконання.

90. Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб`єктами, що належать до особливої групи споживачів у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії", законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора (ч.ч. 1-3 Закону №1540-VIII).

91. Під час здійснення державного контролю Регулятор має право, зокрема, вимагати від суб`єкта, щодо якого здійснюється перевірка, усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та/або ліцензійних умов; приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень (п. 1, п. 5 ч. 4 ст. 19 Закону №1540-VIII).

92. За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, санкції, передбаченої цим Законом. Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора (абз. 1, 5, 6 ч. 5 ст. 19 Закону №1540-VIII).

93. Підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є, зокрема, подання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, або суб`єктом, що належить до особливої групи споживачів, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю; обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, або суб`єктом, що належить до особливої групи споживачів, її законних прав (п. 1, п. 2 ч. 7 ст. ст. 19 Закону №1540-VIII).

94. Рішення Регулятора про застосування санкцій за порушення ліцензійних умов та/або законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг може бути прийнято протягом 30 днів з дня виявлення порушення Регулятором (ч. 11 ст. 19 Закону №1540-VIII).

95. Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України і законами України.

96. Відтак, аналіз наведених законодавчих норм дає підстави для висновку, що обставина про порушення позивачем законодавства, що регулює спірні правовідносини у сфері енергопостачання має підтверджуватися актом перевірки, складеним Регулятором і відповідним рішенням, прийнятим на підставі цього акта.

97. Відповідно до приписів ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

98. Отже, доказом в розумінні ст. 77 ГПК України, може бути відповідне рішення Регулятора (НКРЕКП) про те, що позивач не мав права розривати договір в односторонньому порядку.

99. Верховний Суд дійшов висновку, що господарські суди першої та апеляційної інстанцій у своїх рішеннях дійшли передчасного висновку про відсутність правових підстав для проведення зняття (коригування, заміни) відповідачем обсягів споживання ТОВ "Техіновація" з комерційного обліку електричної енергії на електронній платформі MMS в реєстрі споживачів ТОВ "ДЕП" з переведенням таких обсягів до реєстру споживачів ПОН з 01.08.2022, обґрунтувавши свої рішення тим, що повідомлення про припинення дії договору направлені постачальником без зазначення причин його надіслання не може бути безумовною підставою для зміни постачальника електричної енергії, а повідомлення, направлені постачальником споживачу про дострокове розірвання направлені всупереч чинному законодавству.

100. Крім того, господарські суди під час прийняття оскаржуваних рішень не з`ясовано, чи положення нормативних актів, зокрема п. 3.2.15 та п. 6.2.3 Правил НКРЕКП №312 передбачають права для оператора системи розподілу в процесі припинення дії договору між постачальником та споживачем, втручатися у взаємовідносини за відповідним договором, чи здійснювати правову оцінку взаємовідносин за договором щодо якого він не є стороною чи оскаржувати правомірність його розірвання, визнавати дії щодо припинення/розірвання договору про постачання електроенергії незаконними.

101. Порядок розірвання договору міг би бути оскаржений споживачем як стороною такого договору в окремому процесі.

102. В свою чергу, виконання оператором системи функцій адміністратора комерційного обліку мало ознаку тимчасовості. Так, згідно з п. 10 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 №312 "До запуску електронної платформи Датахаб адміністратора комерційного обліку функції адміністратора комерційного обліку на роздрібному ринку електричної енергії, у тому числі адміністрування процедури зміни постачальника електричної енергії у межах території ліцензованої діяльності, виконує відповідний ОСР".

103. В частині адміністрування зміни постачальника, діюче законодавство з моменту виникнення спірних правовідносин суттєвих змін не зазнавало. Це дає підстави для необхідності з`ясування господарськими судами того, чи характер договірних взаємовідносин між постачальником електричної енергії та споживачем передбачає/не передбачає можливості безпосереднього впливу на них з боку інших учасників ринку, чи передбачає виконання певних функцій у спосіб і порядку безпосередньо врегульованих (передбачених) нормами чинного законодавства. Тобто, чи у спірних правовідносинах відповідач мав здійснити формальну функцію зі зміни записів у реєстрі точок комерційного обліку закріплених за конкретним постачальником електричної енергії, аналогічну тій, яка на сьогодні відбувається в автоматичному режимі через електронну платформу Датахаб, чи мав право втручатися у договірні відносини позивача (постачальника електроенергії) і споживача (третя особа у цій справі) та чи мав право визнавати дії позивача з припинення / розірвання договору між позивачем і третьою особою без самостійних вимог, як такі, що суперечать законодавству та ігнорувати повідомлення позивача про припинення договору постачання електроенергії.

104. З огляду на вказане, господарськими судами не з`ясовано, чи відповідач виконав/не виконав у договірних правовідносинах з позивачем свої функції та чи забезпечив/не забезпечив своєчасну зміну записів у реєстрах споживачів, та дату початку постачання постачальником "останньої надії", тобто чи перевів/не перевів споживача ТОВ "Техіновація" в реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" на виконання чинного законодавства, чи втрутився у договірні відносини постачальника та споживача штучно продовживши дію договору про постачання електричної енергії з ТОВ "Техіновація".

105. Господарські суди першої та апеляційної інстанцій під час прийняття оскаржуваних рішень не враховано і невірно застосовано положення п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312, як такого, що містить обов`язкові вимоги до змісту повідомлення та обсягу відомостей, які в ньому мають бути зазначені.

106. Так, п. 3.2.15 Правил НКРЕКП №312 передбачено, що: у разі закінчення строку дії договору про постачання електричної енергії або дострокового його розірвання (за ініціативою електропостачальника) електропостачальник не пізніше ніж за 20 календарних днів до передбачуваного дня припинення дії договору та постачання електричної енергії повинен повідомити про це споживача, відповідного (відповідних) оператора (операторів) системи та постачальника "останньої надії", на території діяльності якого розташовані електроустановки такого споживача, із зазначенням дати припинення постачання електричної енергії споживачу.

107. Отже, зазначена норма Правил НКРЕКП №312 містить обов`язок електропостачальника щодо направлення повідомлення про припинення постачання електроенергії, розірвання договору споживачеві, оператору (операторам) систем, постачальника "останньої надії" на території діяльності якого розташовані електроустановки споживача і не містить повноважень, прав інших учасників постачання електричної енергії щодо перевірки, надання оцінки на предмет законності вказаному повідомленню електропостачальника про припинення дії договору із споживачем.

108. Постачання електричної енергії поза межами дії відповідного договору є незаконним в силу положень абзацу 9 п. 1.2.15 Правил НКРЕКП №312, відповідно до якого на роздрібному ринку не допускається споживання (використання) електричної енергії споживачем без укладення відповідно до цих Правил договору з електропостачальником та інших договорів, передбачених цими Правилами. За змістом положень п. 6.2.3 Правил НКРЕКП №312 початком постачання електричної енергії постачальником "останньої надії" вважається дата припинення постачання електричної енергії споживачу попереднім електропостачальником. Договір постачання електричної енергії між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з початку фактичного постачання електричної енергії такому споживачу.

109. До відповідної поведінки відповідача щодо тлумачення норм чинного законодавства має бути застосована позиція Верховного Суду викладена у постанові від 25.01.2024 у справі №910/1294/23 щодо неприпустимості здійснення розширеного тлумачення правової норми ширше ніж буквальний текст внаслідок суб`єктивного тлумачення відповідачем "волі закону" на власну користь. Вказані норми носять визначений, недвозначний характер і їх не можливо тлумачити без урахування її дійсного змісту (ширше, ніж буквальний текст), так як відповідне може призвести до безпідставного та довільного пристосування норми права до поточних фактичних правовідносин та відходу від її дійсного змісту. Однак господарські суди першої та апеляційної інстанцій фактично погодились з довільним трактуванням відповідачем норм Правил НКРЕКП №312, вказавши, що відповідне повідомлення не відповідає вимогам Правил НКРЕКП №312, оскільки, на думку суду, повідомлення має містити і дату припинення договору і дату припинення постачання.

110. З огляду на предмет і підстави позову, господарські суди першої та апеляційної інстанцій не досліджено і не встановлено обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи без допустимих доказів, які б підтверджували, що ДП "РЕМ" (відповідач) виконав вимоги чинного законодавства, зокрема пунктів 3.2.15, 6.2.3, 6.2.4 Правил НКРЕКП №312 та п. 2.2.2 Кодексу комерційного обліку, а саме: судами не встановлено на підставі допустимих доказів, що оператор системи мав повноваження на вчинення дій у вигляді відмови від зміни записів у реєстрі точок комерційного обліку споживачів позивача.

111. Господарські суди попередніх інстанцій також не дослідили наявності/відсутності між позивачем та відповідачем договірних відносин (в позовній заяві зазначено про укладення договору між позивачем і відповідачем), укладення між ними договору, які правовідносини виникли між позивачем і відповідачем, ким є ТОВ "ДЕП" і ДП "РЕМ" у цих правовідносинах, які права і обов`язки позивач і відповідач мали за договором (за його наявності), згідно з вимогами чинного законодавства; чи відповідно до умов договору (за наявності укладеного договору) / чинного законодавства позивач, відповідач вчиняли дії у спірній ситуації.

112. Господарські суди першої та апеляційної інстанцій не було досліджено та не надано оцінки твердженням позивача щодо суперечливої поведінки відповідача, який здійснював перевірку лише окремих повідомлень про розірвання договорів. Так, у постановах Верховного Суду від 28.04.2021 у справі №910/9351/20, від 25.01.2024 у справі 910/1294/23 викладено позицію, що поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона розумно покладається на них. Застосовано доктрину "venire contra factum proprium" (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці). В основі доктрини "venire contra factum proprium" лежить принцип добросовісності. Таким чином, в разі підтвердження доказами, що поведінка відповідача мала вибірковий характер, тобто була суперечливою, то має бути застосовано принцип заборони суперечливої поведінки, яка базується на тому, який базується на тому, що ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці.

113. Верховний Суд звертає увагу на те, що обов`язком суду при розгляді справи є дотримання вимог щодо всебічності, повноти й об`єктивності з`ясування обставин справи та оцінки доказів. Усебічність та повнота розгляду передбачає з`ясування всіх юридично значущих обставин та наданих доказів, що запобігає однобічності та забезпечує, як наслідок, постановлення законного й обґрунтованого рішення.

114. З`ясування відповідних обставин має здійснюватися із застосуванням критеріїв оцінки доказів, передбачених ст. 86 ГПК України, щодо відсутності у жодного доказу заздалегідь встановленої сили та оцінки кожного доказу окремо, а також вірогідності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності.

115. У пунктах 1- 3 ч. 1 ст. 237 ГПК України передбачено, що при ухваленні рішення суд вирішує, зокрема, питання чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин.

116. За змістом ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

117. За змістом п. 2 ч. 1 ст. 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема, за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.

118. Згідно із ч. 3 ст. 310 цього Кодексу підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.

119. Оскаржувані судові рішення не відповідають вимогам ст. 236 ГПК України не відповідають. За наведених обставин колегія суддів вважає висновки судів першої та апеляційної інстанцій передчасними і такими, що зроблені без дослідження наявних у справі доказів на підтвердження наявності, чи навпаки, відсутності порушення прав позивача, за захистом якого він звернувся до суду, на чому аргументовано наголошував заявник касаційної скарги, тому оскаржувані судові рішення належить скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції на новий розгляд.

120. Під час нового розгляду суду необхідно врахувати викладене, оцінити правомірність вимог позивача, надати належну оцінку всім доводам учасників справи із належним обґрунтуванням прийняття або неприйняття відповідних доводів і доказів, зокрема дослідити наявність/відсутність між позивачем та відповідачем договірних відносин, їх правову природу; з`ясувати наявність права у оператора системи розподілу в процесі припинення дії договору між постачальником та споживачем втручатися у взаємовідносини за відповідним договором; встановити наявність/відсутність у оператора системи повноваження на вчинення дій у вигляді відмови від зміни записів у реєстрі точок комерційного обліку споживачів позивача, і встановити обставини щодо наявності або, навпаки, відсутності підстав для задоволення позову.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

121. За результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.

122. Під час нового розгляду справи судам слід взяти до уваги викладене, повно та всебічно перевірити фактичні обставини справи, надати належну оцінку наявним у справі доказам, доводам та запереченням сторін, і в залежності від установленого та вимог закону прийняти законне та обґрунтоване рішення.

123. Враховуючи вищевикладене та керуючись п. 2 ч. 1 ст. 308, ст. 310 ГПК України, касаційна скарга підлягає задоволенню частково, а прийняті у справі постанова апеляційного господарського суду та рішення господарського суду - скасуванню із направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Судові витрати

124. Оскільки справа направляється на новий розгляд до суду першої інстанції, розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Керуючись статтями 300, 301, 308, 310, 314-317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Донецькі енергетичні послуги" задовольнити частково.

2. Постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2024 та рішення Господарського суду Київської області від 20.07.2023 у справі №911/4610/15(911/1417/23) скасувати.

3. Справу №911/4610/15(911/1417/23) передати на новий розгляд до Господарського суду Київської області.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя В. Картере

Судді К. Огороднік

В. Пєсков

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення23.05.2024
Оприлюднено05.06.2024
Номер документу119470244
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/4610/15

Ухвала від 12.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Отрюх Б.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Лутак Т.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сотніков С.В.

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Постанова від 23.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Картере В.І.

Постанова від 21.05.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Білоус В.В.

Ухвала від 28.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Поліщук В.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні