РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
04 червня 2024 р. Справа № 120/14657/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вільчинського О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Вінницькій області до Козятинської районної спілки споживчих товариств про зупинення видаткових операцій на рахунках,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося Головне управління ДПС у Вінницькій області (далі - ГУ ДПС у Вінницькій області, контролюючий орган позивач) з адміністративним позовом до Козятинської районної спілки споживчих товариств (далі - відповідач) про зупинення видаткових операцій на рахунках.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що за відповідачем обліковується податковий борг в розмірі 229 682,70 гривень, який станом на дату звернення до суду не погашено.
У зв`язку із несплатою податкового боргу Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято рішення №510/02-32-13-07-22 від 22.06.2023 року про опис майна у податкову заставу, що перебуває у власності.
На виконання повноважень наданих ст. 20 ПК України, позивачем на адресу відповідача направлено повідомлення щодо виділення майна в податкову заставу №8791/5/02-32-13-07-08 від 22.06.2023 року.
Не надавши податковому керуючому документи, необхідні для опису майна в податкову заставу, останнім 26.06.2023 року складено акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу № 9, яким підтверджено, що відповідач за наявності законодавчих підстав податкового керуючого не надало документів, необхідних для такого опису.
За таких обставин контролюючий орган звернувся до суду з позовом щодо зупинення видаткових операцій на рахунках позивача шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку.
Ухвалою суду від 27.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в порядку визначеному статтею 262 КАС України. Встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
20.10.2023 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує щодо задоволення даного адміністративного позову. Зокрема зазначає, що ним частково погашено податкову заборгованість, що підтверджується платіжними інструкціями, долученими до матеріалів справи.
Однак, у разі накладення арешту на кошти та інші цінності товариства та зупинення видаткових операцій, Козятинської районної спілки споживчих товариств не матиме можливості здійснювати господарську діяльність та розрахуватися з бюджетом.
Окремо вказує, що наразі Козятинська районна спілка споживчих товариств готує на продаж частину належного йому майна для розрахунку з бюджетом. Відтак, задоволення позову унеможливить продаж майна та в подальшому погашення боргу.
19.10.2023 представником позивача подано клопотання про залишення позовної заяви в частині без розгляду.
Ухвалою суду від 24.10.2023 позовну заяву Головного управління ДПС у Вінницькій області до Козятинської районної спілки споживчих товариств про зупинення видаткових операцій на рахунках в адміністративній справі № 120/14657/23 в частині залишено без розгляду. Продовжено розгляд справи в межах позовних вимог про зупинення видаткових операцій шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку на рахунках Козятинської районної спілки споживчих товариств на суму 199382,38 грн.
Суд, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
Козятинська районна спілка споживчих товариств є платником податків і зборів, передбачених Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI, зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності 30.08.1994.
Згідно з довідкою про суму податкового боргу по підприємству за відповідачем рахується податковий борг з єдиного податку з юридичних осіб, що складає всього 1789,23 гри., в тому числі основного платежу - 1780,46 грн., штрафної санкції - 0,00 грн., пені - 8,77 грн., та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (Козятинська ОТГ), що складає всього 210063,67 грн., в тому числі основного платежу - 210063,67 грн., штрафної санкції - 0,00 грн., пені - 0,00 грн., а також податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості (Самгородоцька ОТГ), що складає всього 17829,80 грн., в тому числі основного платежу - 17829,80 грн., штрафної санкції - 0,00 грн., пені - 0,00 грн.
Вказана заборгованість утворилася в результаті самостійно задекларованих сум грошового зобов`язання та підтверджується карткою особового рахунку, податковими деклараціями з податку на нерухоме майно та податковою вимогою форми "Ю" №0035724-1306-0250 від 08.11.2021. Зазначена податкова вимога вручена 08.12.2022.
Позивачем надіслано відповідачеві лист щодо виділення майна в податкову заставу № 8791/5/02-32-13-07-08 від 22.06.2023, у якому просив надати перелік ліквідних активів, які можливо було б використати для погашення податкового боргу, а також підготувати копії фінансової звітності та перелік основних засобів з розшифровкою по групах, станом на останню звітну дату для опису майна в податкову заставу.
У зв`язку з несплатою податкового боргу контролюючим органом 22.06.2023 прийнято рішення про опис майна Козятинської районної спілки споживчих товариств в податкову заставу.
26.06.2023 податковим керуючим ОСОБА_1 складено акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу №9 від 26.06.2023.
В подальшому, Козятинська районна спілка споживчих товариств здійснила часткове погашення податкового боргу, при цьому, заборгованість в сумі 199382, 38 грн. добровільно не сплачено.
Вказані обставини слугували підставою для звернення контролюючого органу до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд зважає на таке.
Підпунктом 16.1.4 п. 16.1 статті 16 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VІ передбачено обов`язок платників податків сплачувати податки та збори у строки та в розмірах, встановлених цим Кодексом.
Грошове зобов`язання платника податків відповідно до п. п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Відповідно до п. 14.1.175 ст. 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно із п. 57.1 ст. 57 ПК України, платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом, для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
У свою чергу, відповідно до п. 57.3. ст. 57 ПК України, у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1- 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Як вбачається із матеріалів справи, за відповідачем рахується податковий борг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в загальній сумі 199383,38 грн.
Вказана заборгованість виникла внаслідок самостійно поданих відповідачем податкових декларацій з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Згідно з п. 59.1 ст. 59 ПК України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
За правилами, визначеними п. 59.5 ст. 59 ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Судом встановлено, що позивачем з метою погашення податкового боргу на адресу відповідача направлено податкову вимогу №0035724-1306-0250 від 08.11.2021.
Разом із тим, станом на день розгляду справи, суду не надано доказів погашення відповідачем в добровільному порядку вказаної суми заборгованості.
Крім того, у зв`язку з несплатою податкового боргу, 22.06.2023 Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято рішення №510/02-32-13-07-25 про опис майна, що перебуває у власності відповідача у податкову заставу.
Листом від 22.06.2023 відповідачу направлено повідомлення про виділення майна в податкову заставу.
26.06.2023 податковим керуючим складено акт №9 відмови платника податків від опису майна у податкову заставу.
Відповідно до пп. 20.1.34 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючий орган вправі звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, обслуговуючих такого платника, на суму податкового боргу або його частини.
Згідно пункту 95.3 статті 95 ПК України, стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Відповідно до пункту 87.2 статті 87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Пунктом 89.1 статті 89 ПК України визначено, що право податкової застави виникає:
- у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
- у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Відповідно до пункту 91.3 статті 91 ПК України, податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, в податкову заставу, здійснює перевірку стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом, одержує від боржника інформацію про операції із заставленим майном, а в разі його відчуження без згоди контролюючого органу (за умови, коли наявність такої згоди має бути обов`язковою згідно з вимогами цього Кодексу) вимагає пояснення від платника податків або його службових (посадових) осіб. У разі продажу в рахунок погашення податкового боргу майна платника податків, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право отримувати від такого платника податків документи, що засвідчують право власності на зазначене майно.
У разі відмови платника податків від підписання акту опису майна, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право залучати до опису майна платника податків не менш як двох понятих.
Пунктом 89.4 статті 89 ПК України, передбачено, що у разі якщо платник податків не допускає податкового керуючого для здійснення опису майна такого платника податків у податкову заставу та/або не подає документів, необхідних для такого опису, податковий керуючий складає акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу.
Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.
Зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та заборона відчуження таким платником податків майна діють до дня складення акта опису майна платника податків у податкову заставу податковим керуючим або акта про відсутність майна, що може бути описано у податкову заставу, або погашення податкового боргу в повному обсязі. Податковий керуючий не пізніше робочого дня, що настає за днем складення цих актів, зобов`язаний надіслати банкам, іншим фінансовим установам, а також платнику податків рішення про складення актів, яке є підставою для поновлення видаткових операцій та скасування заборони на відчуження майна.
Згідно підпункту 20.1.32 пункту 20.1 статі 20 ПК України, податковий орган має право звертатися до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов`язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов`язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом.
Отже, у разі не допуску контролюючого органу до опису майна у податку заставу, останній звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов`язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу.
Таким чином, беручи до уваги те, що заявлену до стягнення суму заборгованості відповідач у встановлені законодавством строки до бюджету не сплатив, наявність у нього вказаної заборгованості підтверджується матеріалами справи, а також те, що податкового керуючого не було допущено до опису майна у податкову заставу, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних та наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи те, що позивачем свідки у справі не залучались, експертизи не проводились, судові витрати з відповідача на стягуються.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Зупинити видаткові операції на рахунках Козятинської районної спілки споживчих товариств шляхом накладення арешту на кошти та інші цінності Козятинської районної спілки споживчих товариств, що знаходяться в банківських установах на суму 199382 (сто дев`яносто дев`ять тисяч триста вісімдесят дві) гривні 38 копійок.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (21000, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7, код ЄДРПОУ 44069150)
Відповідач: Козятинська районна спілка споживчих товариств (22100, Вінницька область, м. Козятин, вул. Незалежності, 54, код ЄДРПОУ 01740503)
СуддяВільчинський Олександр Ванадійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119495145 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вільчинський Олександр Ванадійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вільчинський Олександр Ванадійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Вільчинський Олександр Ванадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні