ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
04 червня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/305/24
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
27.03.2024 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (далі відповідач), в якій позивач, після уточнення вимог, просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо не складення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону;
- зобов`язати Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці відповідно до пункту 84 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337, скласти інформаційну довідку про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він має спеціальний гірничий стаж, працював в особливих умовах праці на підприємствах вугільної промисловості, а саме перебував у трудових відносинах з Другим воєнізованим гірничорятувальним загоном (код ЄДРПОУ 00159367) та Відокремленим підрозділом Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля (код ЄДРПОУ 26402894), де нагляд за дотриманням умов праці здійснювало Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці (а до його створення - Головне управління Державної служби з питань праці у Луганській області).
Відділенням профзахворювань Комунального некомерційного підприємства Міська клінічна лікарня № 4 Дніпровської міської ради з огляду на виконання положення пунктів 71-88 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №337 (далі - Порядок № 337), на адресу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці за вих. №705 від 21.04.2023 направлено запит на складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці працівника ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння).
Однак Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці не було складено та надіслано (надано) до КНП «МКЛ № 4» ДМР документи на ОСОБА_1 відповідно до Порядку №337.
ОСОБА_1 направив до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці заяву від 15.11.2023 про видачу санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) умов праці на нього при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння).
У відповіді від 04.12.2023 №СХ/3/297-ЗВ-23 Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці зазначило, що згідно даних завіреної копії трудової книжки ОСОБА_1 останнє місце роботи ОСОБА_1 є Відокремлений підрозділ Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля (код ЄДРПОУ 26402894). Проте відповідач, наводячи підстави, які не передбачені Порядком № 337, вказує на неможливість складання запитуваних документів відносно ОСОБА_1 . На думку управління, складення санітарно-гігієнічної характеристики можливе лише після повернення тимчасово окупованих територій та відновлення української влади.
Разом з тим, у наданій відповіді жодного слова не зазначається, які заходи були вжиті Східним міжрегіональним управлінням з метою отримання даних щодо умов праці та складання санітарно-гігієнічної характеристики (інформаційної довідки) щодо умов праці ОСОБА_1 .
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.
Ухвалою суду від 01.04.2024 позов було залишено без руху для усунення недоліків.
Ухвалою суду від 16.04.2024 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
01.05.2024 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого останній послався на таке.
Порядок складення санітарно-гігієнічних характеристик умов праці та вимоги до них міститься у пунктах 70-88 Порядку №337.
Відповідно до пункту 74 Порядку № 337 для складення санітарно-гігієнічної характеристики (на непрацюючих пенсіонерів або осіб, які не працюють складається інформаційна довідка про умови праці працівника) керівник територіального органу Держпраці надсилає припис роботодавцю для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15.
Для складення інформаційної довідки від роботодавця необхідна значна кількість інформації, яка має бути документально підтверджена.
Відповідач зазначає, що на підставі об`єктивних даних лабораторних досліджень можливо надати висновок про умови праці відповідно до Державних санітарних норм та правил «Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу», затверджених Наказом МОЗ від 08.04.2014 № 248 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 6 травня 2014 р. за № 472/25249.).
Висновок про умови праці є єдиним критерієм для зв`язку захворювання з умовами праці, та визнання професійної патології.
Зробити висновок про умови праці можливо лише за наявності конкретних показників шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу.
Під час розгляду запиту на складання санітарно гігієнічної характеристики умов праці ОСОБА_1 від КНП «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради (від 11.05.2023 № 2635/СХ/1-23) було встановлено, що ВП «Шахта Гірська» ДП «Первомайськвугілля» розташований на території Гірської міської територіальної громади, Сєвєродонецького району, Луганської області.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами і доповненнями, внесеними наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України), Гірська міська територіальна громада, Сєвєродонецького району, Луганської області перебуває в тимчасовій окупації та станом на теперішній час окупація не завершена.
ВП «Шахта Гірська» ДП «Первомайськвугілля» податкова адреса не змінювалось, вищевикладене зумовлює неможливість отримання інформації та документів від роботодавця, що необхідні для складення санітарно-гігієнічної характеристики умов праці (інформаційної довідки).
Щодо твердження позивача про бездіяльність Міжрегіонального управління, яка виявилася у не складенні інформаційної довідки на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах, відповідач наголошує, що умови праці на всіх шахтах регіону різні та відрізняються за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу навіть за різними дільницями, змінами роботи, та за датою проведення дослідження.
У Міжрегіонального управління відсутні дані типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах та архівні дані.
Окремо слід зазначити, що до квітня 2023 року у разі відсутності необхідної інформації про умови праці Міжрегіональне управління зверталося до ДП НДІ «Медико-екологічних проблем Донбасу та вугільної промисловості» з метою отримання об`єктивної інформації. Станом на теперішній час зазначена установа не функціонує та відповідно немає можливості отримати об`єктивну інформацію про умови праці ОСОБА_1 .
З метою вирішення проблемних питань в частині складання санітарно гігієнічних характеристик умов праці було спрямовано листа до Державної служби України з питань праці (від 01.05.2023 №СХ/1/492-ЦА-23) з проханням надати роз`яснення з проблемних питань. У листі зазначено, що у разі відсутності необхідної інформації про умови праці Міжрегіональне управління зверталося до ДП НДІ «Медикоекологічних проблем Донбасу та вугільної промисловості» з метою отримання об`єктивної інформації. Однак, починаючи з травня 2023 року зазначена установа не функціонує та відповідно немає можливості отримати об`єктивну інформацію про умови праці працівників підприємств (ліквідованих, зруйнованих, розташованих на тимчасово непідконтрольній території тощо), на підставі власних архівів, наукових розробок, раніше проведених лабораторних досліджень умов праці тощо. Станом на зараз відповідь не отримана.
Вищевикладене унеможливлює складання інформаційної довідки про умови праці стосовно ОСОБА_1 відповідно до вимог Порядку № 337, про що відповідач повідомив гр. ОСОБА_1 листом (від 04.12.2023 № СХ/3/297-ЗВ-23) та надана аналогічна відповідь на адвокатський запит листом (від 14.08.2023 № СХ/3/4795-23).
Таким чином, не складення інформаційної довідки про умови праці зумовлено об`єктивними причинами, на які відповідач не може вплинути, тому неможливість отримання характеристики факторів виробничого середовища і трудового процесу позивача (яка в обов`язковому порядку повинна бути у інформаційній довідці) не може кваліфікуватися як бездіяльність Міжрегіонального управління.
З урахуванням викладеного відповідач просив відмовити у задоволені позовних вимог.
17.05.2024 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій представник наполягає на задоволенні позову, зазначає, що підстав для відмови у складенні інформаційної довідки про умови праці працівника у разі підозри в нього хронічного професійного захворювання (отруєння) Порядок № 337 не містить. Крім того, станом на 2023 рік у Міністерстві енергетики були наявні відомості щодо контактів ДП «Первомайськвугілля», Другого воєнізованого гірничорятувального загону тощо. А згідно з наказом Міністерства енергетики України від 15.08.2022 № 274 керівникам вугледобувних підприємств (у тому числі ДП «Первомайськвугілля») наказано передати до ДП «Інститут УкрНДІпроект» на зберігання технічну документацію стосовно об`єктів вугільних підприємств та їхніх відокремлених підрозділів, визначену керівниками вугільних підприємств першочерговою для евакуації з метою уникнення ризику безповоротної втрати документації.
20.05.2024 від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, де відповідач, зокрема, зазначив, що порядок складення інформаційної довідки щодо працівників, колишній роботодавець яких знаходиться на окупованій території, Порядком № 337 не встановлений.
Також відповідач надав заяву про закриття провадження у справі.
Представник позивача заперечував проти закриття провадження у справі, про що надав суду відповідну заяву.
Ухвалою суду від 22.05.2024 відмовлено в задоволенні заяви відповідача про закриття провадження у справі.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено таке.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання як ВПО: АДРЕСА_2 , має статус внутрішньо переміщеної особи, що підтверджується паспортом громадянина України, карткою платника податків, довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Згідно з відомостями, які містяться в трудовій книжці від 02.11.1984 серії НОМЕР_2 , виданої на ім`я ОСОБА_1 , позивач у період з 1986 по 2021 рік працював у Другому воєнізованому гірничорятувальному загоні та у Відокремленому підрозділі Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля на посадах: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону.
Комунальним некомерційним підприємством «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради направлено до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці в Луганській області запит від 21.04.2023 № 705 на складання санітарно гігієнічної характеристики умов праці працівників при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) на ОСОБА_1 , що працював у ВП «Шахта «Гірська» ДП «Первомайськвугілля» Державної воєнізованої гірничорятувальної служби у вугільній промисловості в Луганській області, з зазначенням, що в нього встановлено діагноз: Хронічне обструктивне захворювання легень ІІ ст, GOLD В. Дифузний та вузелковий пневмофіброз (підозра на пневмоконіоз). Емфізема легень. ЛН II ст. Двобічна хронічна нейросенсорна приглухуватість. Встановлені та підозрювані в нього діагнози можуть бути пов`язані з його роботою за професією, спеціальністю в умовах впливу шкідливих факторів: гірничий робітник очисного забою, електрослюсар підземний, помічник командира загону гірничих рятувальників.
20.11.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу санітарно-гігієнічної характеристики умов праці при підозрі у нього хронічного професійного захворювання, в якій просив розглянути запит, направлений Комунальним некомерційним підприємством «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради направлено від 21.04.2023 № 705.
Листом від 04.12.2023 № СХ/3/297-ЗВ-23 Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці повідомило позивача про те, що 11.05.2023 за вх. № 2635/СХ/1-23 надійшов запит від Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради на складання санітарно-гігієнічної характеристики працівника ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння). Згідно даних завіреної копії трудової книжки останнім місцем роботи позивача є Відокремлений підрозділ «Шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (код ЄДРПОУ 26402894). Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Відокремлений підрозділ «Шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» не перебуває у стані припинення та зареєстрований за адресою: Україна, 93292, Луганська область, Попаснянський район, м. Гірське, вул. Івана Данькова, буд. 21. Відповідно до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» м. Гірське відноситься до території, яка тимчасово окупована російською федерацією. Враховуючи, що відомості щодо перереєстрації Відокремленого підрозділу «Шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» на підконтрольну українській владі територію відсутні, Міжрегіональне управління не має можливості опрацювати запит на складання санітарно-гігієнічної характеристики умов праці працівника при підозрі в нього хронічного професійного захворювання (отруєння). Також у зв`язку з неможливістю отримання даних про умови праці, відсутності даних в архівах Міжрегіонального управління та відсутності гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах, нема
Вирішуючи справу у межах заявлених позовних вимог, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року за № 337 (далі Порядок № 337), визначає процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що сталися з особами, визначеними частиною першою статті 35 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Вимоги цього Порядку поширюються на всіх юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку.
У разі підозри наявності в працівника хронічного професійного захворювання (отруєння) з метою встановлення діагнозу складається санітарно-гігієнічна характеристика умов праці (далі - санітарно-гігієнічна характеристика), що є одним з документів, з урахуванням якого вирішується питання про зв`язок хронічного професійного захворювання (отруєння) з впливом шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу (далі - виробничі фактори) (пункт 70 Порядку № 337).
Санітарно-гігієнічна характеристика складається лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює хворий, на запит керівника закладу охорони здоров`я, що забезпечує надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги, за поданням лікаря-профпатолога із залученням (у разі потреби) голови та членів комісії закладу охорони здоров`я, який проводить періодичні медичні огляди (пункт 71 Порядку № 337).
Відповідно до пункту 72 Порядку № 337 запит щодо складення санітарно-гігієнічної характеристики заклад охорони здоров`я згідно з додатком 13 протягом трьох робочих днів після виявлення у працівника підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) надає керівнику територіального органу Держпраці за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює (працював) хворий.
Копії запиту надсилаються:
територіальному органу Пенсійного фонду України за фактичним місцезнаходженням підприємства (установи, організації), де працює (працював) хворий;
роботодавцю.
Пунктом 74 Порядку № 337 встановлено, що для складення санітарно-гігієнічної характеристики керівник територіального органу Держпраці надсилає припис роботодавцю для надання необхідних документів за встановленою формою згідно з додатком 15.
Строк надання документів не повинен перевищувати 15 робочих днів з часу отримання зазначеного припису.
У разі потреби зазначений строк може бути продовжено за згодою керівника територіального органу Держпраці з метою проведення роботодавцем додаткових лабораторних, інструментальних, хронометражних та інших вимірювань (досліджень) умов праці, необхідних для складення санітарно-гігієнічної характеристики.
Завірені в установленому порядку та узгоджені з територіальним органом Пенсійного фонду України матеріали подаються до територіального органу Держпраці разом із супровідним листом.
Згідно із пунктом 78 Порядку № 337 протягом п`яти робочих днів з дня проведення обстеження об`єкта складається відповідний акт згідно з додатком 18 у трьох примірниках, що зберігаються:
у територіальному органі Держпраці;
на підприємстві (в установі, організації), де працює (працював) хворий;
у територіальному органі Пенсійного фонду України.
Акт в усіх зазначених організаціях зберігається протягом строку, визначеного типовими та галузевими переліками видів документів, затверджених відповідно до законодавства.
Акт підписується головою та всіма членами комісії. У разі незгоди із змістом акта член комісії підписує його з відміткою про наявність окремої думки, яку викладає письмово та додає до акта як його невід`ємну частину.
З актом ознайомлюють працівника, робоче місце якого обстежувалося, або уповноважену ним особу, що засвідчується їх підписами. У разі відмови їх від підпису акт підписується свідками. Працівник або його уповноважена особа мають право обґрунтувати свою відмову.
Згідно із пунктом 79 Порядку № 337 територіальний орган Держпраці протягом п`яти робочих днів після складення та підписання акта всіма членами комісії готує санітарно-гігієнічну характеристику згідно з додатком 16.
Строк складення санітарно-гігієнічної характеристики не повинен перевищувати 45 днів з моменту отримання відповідного запиту. Вимоги до інформації, яка зазначається в санітарно-гігієнічній характеристиці шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу, визначені у додатку 12.
Санітарно-гігієнічна характеристика підписується лікарем з гігієни праці та затверджується керівником територіального органу Держпраці. Особи, які підписали акт обстеження умов праці, а також ті, що склали санітарно-гігієнічну характеристику, несуть відповідальність за достовірність зазначеної у них інформації щодо умов праці та трудового процесу згідно з вимогами законодавства (пункт 80 Порядку № 337).
Відповідно до пункту 81 Порядку № 337 на непрацюючих пенсіонерів або осіб, які не працюють, лікарем з гігієни праці територіального органу Держпраці складається інформаційна довідка про умови праці працівника у разі підозри в нього хронічного професійного захворювання (отруєння) (далі - інформаційна довідка) згідно з додатком 14 на підставі даних про умови праці на їх робочих місцях у разі збереження цих робочих місць на підприємстві (в установі, організації), де вони раніше працювали, а у разі їх відсутності - отриманих на підставі наукових досліджень (розробок), характеристики виробничих факторів на аналогічних виробництвах. У разі проведення обстеження підприємства (установи, організації) для складення інформаційної довідки - зазначене обстеження проводиться за участю представника територіального органу Пенсійного фонду України, профспілки, працівника або уповноваженої особи від працівника.
У разі коли працівник працював на кількох підприємствах (в установах, організаціях), санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці, який здійснював державний нагляд (контроль) за останнім підприємством (установою, організацією), де працював працівник, з додаванням у разі потреби інформаційних довідок від інших територіальних органів Держпраці, які здійснювали державний нагляд (контроль) за підприємствами (установами, організаціями), де він працював раніше (пункт 82 Порядку № 337).
Якщо на час складання санітарно-гігієнічної характеристики працівник не підпадав під вплив шкідливих виробничих факторів, що могли викликати хронічне професійне захворювання (отруєння), ураховується його попередня робота, пов`язана з дією шкідливих виробничих факторів незалежно від стажу роботи на (останньому) підприємстві (в установі, організації). У такому разі санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці, який здійснював державний нагляд (контроль) за підприємством (установою, організацією), де були умови для розвитку хронічного професійного захворювання (отруєння) (пункт 83 Порядку № 337).
Згідно із пунктом 84 Порядку № 337 у разі виникнення підозри на хронічне професійне захворювання (отруєння) після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами (пізній силікоз, деякі онкологічні захворювання тощо), а також у разі неможливості отримання даних про його умови праці (ліквідація підприємства (установи, організації), цеху, дільниці, робочого місця або в разі тривалої зупинки виробничого процесу, відсутності даних в архівах підприємства (установи, організації) та територіального органу Держпраці, робота за кордоном тощо) інформаційна довідка складається на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.
Відповідно до пункту 85 Порядку № 337 санітарно-гігієнічна характеристика складається територіальним органом Держпраці у чотирьох примірниках та надсилається:
закладу охорони здоров`я, який надіслав запит щодо її отримання;
робочому органу Фонду;
підприємству (установі, організації), де працює (працював) працівник.
Санітарно-гігієнічна характеристика зберігається протягом строку, визначеного типовими та галузевими переліками видів документів, затверджених відповідно до законодавства.
Санітарно-гігієнічна характеристика може бути використана протягом п`яти років, якщо умови праці працівника за цей час не змінилися, що підтверджується довідкою роботодавця (особи) або відповідного територіального органу Держпраці (пункт 86 Порядку № 337).
Облік санітарно-гігієнічних характеристик та інформаційних довідок ведеться територіальними органами Держпраці в журналі за формою згідно з додатком 17 (пункт 87 Порядку № 337).
Відповідно до пункту 88 Порядку № 337 у разі незгоди із санітарно-гігієнічною характеристикою заявник має право оскаржити її в судовому порядку.
Як установлено судом, позивач у період з 1986 по 2021 рік працював у Другому воєнізованому гірничорятувальному загоні та у Відокремленому підрозділі Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля на таких посадах: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону.
Останнім місцем роботи позивача є Відокремлений підрозділ «Шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля».
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань місцезнаходженням Відокремленого підрозділу «Шахта «Гірська» Державного підприємства «Первомайськвугілля» (код ЄДРПОУ 26402894) є: 93292, Луганська область, Попаснянський район, місто Гірське, вулиця Івана Данькова, будинок, 21.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 (із змінами і доповненнями, внесеними наказами Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України), Гірська міська територіальна громада Сєвєродонецького району Луганської області перебуває в тимчасовій окупації.
Тобто, враховуючи, що підозра на хронічне професійне захворювання у позивача виникла після припинення контакту працівника із шкідливими виробничими факторами, та у зв`язку з неможливістю отримання даних про його умови праці від підприємства, яке знаходиться на тимчасово окупованій території України, відповідач повинен скласти інформаційну довідку про умови праці, керуючись вимогами пункту 84 Порядку № 337 - на підставі даних трудової книжки та гігієнічної характеристики умов праці на аналогічних робочих місцях або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах.
Щодо доводів відповідача про неможливість складання інформаційної довідки про умови праці ОСОБА_1 , оскільки відсутні дані щодо умов праці на аналогічних робочих місцях, або типових санітарно-гігієнічних характеристик умов праці за результатами наукових досліджень в аналогічних професійних групах та архівні дані, суд зазначає таке.
Пунктом 1 Положення про Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці визначено, що воно є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Повноваження Міжрегіонального управління поширюються на територію Донецької та Луганської областей.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Положення основними завданням Міжрегіонального управління окрім іншого є реалізація державної політики у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб
Пунктом 4 Положення визначено, що Міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:
- здійснює контроль за якістю проведення атестації робочих місць за умовами праці (п.п. 7),
- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням робочими органами виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (управління у Донецькій та Луганській областях, відділення в районах і містах обласного значення) законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (п.п. 11),
- здійснює контроль за своєчасністю та об`єктивністю розслідування нещасних випадків на виробництві, їх документальним оформленням і веденням обліку, виконанням заходів з усунення причин нещасних випадків (п.п. 12);
- здійснює державний нагляд (контроль) у сфері гігієни праці, у тому числі нагляд (контроль) за: факторами виробничого середовища та виробничих операцій, наявність та виконання яких можуть шкодити здоров`ю працівників; виконанням заходів щодо запобігання виникненню професійних захворювань; дотриманням вимог санітарних норм та правил; своєчасним здійсненням профілактичних заходів, спрямованих на попередження шкідливої дії факторів виробничого середовища і трудового процесу, збереження здоров`я працівників, наявністю обов`язкових медичних оглядів працівників (п.п. 14);
- забезпечує складення санітарно гігієнічних характеристик умов праці для подальшого визначення зв`язку захворювання з умовами праці (п.п. 26);
- проводить: розслідування та веде облік аварій і нещасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню, аналізує їх причини, готує пропозиції щодо запобігання таким аваріям і випадкам; технічне розслідування обставин та причин виникнення аварій, пов`язаних із використанням газу в побуті, а також видає за результатами таких розслідувань обов`язкові до виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, громадянами рішення; розслідування обставин та причин виникнення гострих і хронічних професійних захворювань та отруєнь, моніторинг стану умов праці та здоров`я працівників як складову державного соціально гігієнічного моніторингу (п.п. 27).
Пунктом 6 Положення передбачено, що Міжрегіональне управління для виконання покладених на нього завдань має право, зокрема: залучати спеціалістів органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, вчених, представників організацій роботодавців, профспілок та інших інститутів громадянського суспільства, а також підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до компетенції Міжрегіонального управління (п.п. 1); отримувати в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності та їх посадових осіб інформацію, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених завдань (п.п. 2), користуватися відповідними інформаційними базами даних державних органів, органів місцевого самоврядування, державною системою урядового зв`язку, іншими технічними засобами (п.п. 3).
Згідно із пунктом 7 Положення Міжрегіональне управління під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє в установленому порядку з територіальними органами міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями на відповідній території з питань, віднесених до його компетенції.
Суд погоджує доводи представника позивача про те, що відповідач наділений великим обсягом повноважень для виконання покладених на нього завдань, однак, у ситуації з позивачем відповідач не вчинив жодних дій для отримання необхідної інформації та оформлення спірної довідки.
Таким чином, суд дійшов висновку, що на відповідача, як на орган, який здійснював державний нагляд (контроль) за останнім підприємством (установою, організацією), на якому працював позивач, Порядком № 337 покладено обов`язок виконати вимоги цього Порядку, зокрема, у межах спірних правовідносин скласти у відповідності до пункту 84 Порядку № 337 інформаційну довідку про умови праці на позивача при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону.
Щодо посади гірничий робітник очисного забою, зазначеної в запиті КНП «Міська клінічна лікарня № 4» Дніпровської міської ради, судом установлено та підтверджується трудовою книжкою, що ОСОБА_1 не працював на посаді гірничого робітника очисного забою, а вказана посада помилково вказана в запиті.
Також суд зауважує, що Порядок № 337 взагалі не містить підстав для відмови у виданні довідки про умови праці.
З огляду на викладене суд дійшов висновку про задоволення позову.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.
Щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору.
Згідно з матеріалами справи позивач при зверненні до суду з позовом сплатив 1211,20 грн судового збору.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги належать до задоволення, судові витрати в сумі 1211,20 грн, понесені позивачем, належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача в повному обсязі.
Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_3 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_4 ) до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (місцезнаходження: вул. Прокоф`єва, 82, м. Покровськ, Донецька область, 85302, код ЄДРПОУ 39801404) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці щодо нескладення інформаційної довідки про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону у Другому воєнізованому гірничорятувальному загоні та у Відокремленому підрозділі Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля.
Зобов`язати Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці відповідно до пункту 84 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 за № 337, скласти інформаційну довідку про умови праці на ОСОБА_1 при підозрі у нього хронічного професійного захворювання (отруєння) за професіями: електрослюсар підземний з повним робочим днем під землею, командир взводу, помічник командира загону у Другому воєнізованому гірничорятувальному загоні та у Відокремленому підрозділі Шахта Гірська Державного підприємства Первомайськвугілля.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять грн 20 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2024 |
Оприлюднено | 06.06.2024 |
Номер документу | 119496799 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні