Рішення
від 03.06.2024 по справі 520/8275/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 червня 2024 р. № 520/8275/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Дергачівської окружної прокуратури Харківської області до Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Керівник Дергачівської окружної прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області (вул. Ювілейна, б. 5, смт. Мала Данилівка, Харківський район, Харківська область, 62341, код ЄДРПОУ: 04398790) щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме гідротехнічні споруди на водному об`єкті - Лозовеньківському водосховищі, розташованому за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області: греблю довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та берегового водоскиду багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., які розташовані на території Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області, зобов`язавши Малоданилівську селищну раду Харківського району Харківської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно - гідротехнічні споруди на водному об`єкті - Лозовеньківському водосховищі, розташованому за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області: греблю довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та берегового водоскиду багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., які розташовані на території Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що Малоданилівською селищною радою Харківського району Харківської області допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на набуття у комунальну власність Малоданилівською об`єднаною територіальною громадою майна з ознаками безхазяйності, розташованого на території Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області, а саме греблі довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та берегового водоскиду багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., що функціонують у складі водного об`єкта - Лозовеньківського водосховища, розташованого за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа до Електронного кабінету, яка міститься в матеріалах справи.

Відповідач своїм правом на подачу відзиву не скористався. Відповідні документи у встановлений строк до суду не надходили.

Згідно з ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

З матеріалів позовної заяви вбачається, що за межами населених пунктів Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області, розміщується водний об`єкт - Лозовеньківське водосховище, земельна ділянка не оформлена.

Згідно водогосподарського паспорта площа вказаного водного об`єкта становить 1,0 км2, об`єм - 4,0 млн. м3. Водосховище закінчене будівництвом та прийняте в експлуатацію у 1981 році, слугує для цілей технічного водопостачання м. Харкова, рекреації та зрошення. У комплексі з водним об`єктом функціонують гідротехнічні споруди у складі греблі та водоскидної споруди.

Гребля - глуха земляна гребля з верховим відкосом камінної кладки. Довжина греблі 295 м. Ширина 7,0 м. Максимальна висота 13,0 м. Напір у греблі 9,5 м.

Береговий водоскид - багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м. Поріг водозкида на відмітці НПУ 125, 7 с. Ширина отвору на дні 11,90 м. на 5 ступені при трапецидальній формі поперечного профілю та 13,90 м на інших ступенях прямокутного поперечного профілю. Остання ступінь розширюється у кінці до 20 м. Довжина перших 5 ступінь від 9,8-10 м., 2-х нижніх - 14,18-14,20 м. та останньої ступені 10 м, Дно ступінь та откоси з монолітного залізобетону, водобійні пороги з бутобетону та облицьовані бетоном. Донний водоскид складається з 2-х ниток чугунних розтрубних труб діаметром 350 мм. Водоскид має 2 затвори. Верховий - у вигляді тарілочних клапанів, які управляються з башні, влаштованої на колонах приймального колодязя. У випускному колодці встановлений затвір «Лудло». Випускний колодязь поділяється на дві частини: з однієї сторони розташовані затвори, друга є водобійним колодязем. Від випускного колодязя розташований водоскат с боковим водозливом в кінці його з водобийним колодязем, звідки вода поступає у відводящий канал. Пропускна здатність 2 труб - 1,3 м3/с.

Згідно інформації Регіонального офісу водних ресурсів у Харківській області від 14.02.2024 № 409/08-14 відомості щодо власників та користувачів гідротехнічних споруд на зазначеному водному об`єкті у офісі відсутня.

Як вбачається з інформації Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області від 29.02.2024 №02-20/482, за наявною інформацією на території Малоданилівської селищної ради налічується 4 гідротехнічні споруди, зокрема, на Лозовеньківському водосховищі. На баланс органу місцевого самоврядування відповідні гідротехнічні споруди за актами приймання-передачі не передавалися. Дії спрямовані на оформлення та набуття права власності на відповідні гідротехнічні споруди радою не вчинялись.

Гідротехнічні споруди, що належать до «безхазяйного» майна, зокрема, об`єкти які в процесі реформування аграрного сектору економіки держави віднесені до майна, що не підлягає паюванню, яке неможливо виділити в натурі в рахунок майнового паю, а також об`єкти, які перебували в загальному користуванні - відсутні.

За даними з Реєстру речових прав, щодо гідроспоруд ставка за межами населених пунктів Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області, на даний час право комунальної власності не зареєстровано, на обліку як безхазяйне майно споруди не перебувають.

Таким чином, окружною прокуратурою встановлено, що на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області перебуває гідротехнічна споруда гребля та береговий водоскид, які розташовані у Лозовеньківському водосховищі та мають ознаки безхазяйного майна.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо невчинення дій спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на гідротехнічні споруди водного об`єкта - Лозовеньківського водосховища, розташованого за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Згідно абзацу 1 ч. 1 ст. 181 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

За визначенням статті 1 Закону України «Про аквакультуру» гідротехнічні споруди - це об`єкти нерухомого майна державної або комунальної власності або власник яких невідомий чи його неможливо встановити на підставі даних, документів та/або інформації з відповідних державних реєстрів (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірно-осушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод та розташовані на водних об`єктах.

Згідно із пунктом 1.9.18 «Методики обстеження і паспортизації гідротехнічних споруд систем гідравлічного вилучення та складування промислових відходів та хвостів», затвердженої наказом Державного комітету у справах містобудування і архітектури від 19.12.1995 № 252, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.1995 за №466/1002, гідротехнічні споруди - це споруди для використання водних ресурсів, а також для боротьби з шкідливим впливом вод: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тонелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувані промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

З урахуванням наведеного, такі об`єкти як гребля та береговий водоскид на Лозовеньківському водосховищі за межами Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області належать до гідротехнічних споруд.

Відповідно до пункту 2.7 «Методичних рекомендаціях стосовно об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації», затверджених протоколом колегії Державної реєстраційної служби України від 11.12.2012 за №3, до об`єктів нерухомого майна, права на які підлягають державній реєстрації, належать споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій.

До гідротехнічних споруд відносяться: греблі й дамби різного призначення та їхні конструктивні елементи; водоскиди, водоспуски, споруди водовідведення: тунелі, канали, труби, лотки; регуляційні споруди, накопичувані промислових відходів, ставки, відкриті водозабори, гідромеханічне та механічне обладнання, призначене для нормального функціонування споруд.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

За визначенням статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина 2 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

Відповідно до ч. 1 ст. 5 вказаного Закону у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

За наведених фактичних обставин право на гідротехнічні споруди, а саме: греблю довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та береговий водоскид багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м на водному об`єкті - Лозовеньківському водосховищі, за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади, підлягає державній реєстрації в порядку визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Однак, як зазначає позивач у позовній заяві, на даний час право власності на земляну греблю довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та береговий водоскид багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., ні за ким не зареєстровано, тобто вони мають ознаки безхазяйності.

Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (зі змінами та доповненнями) визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.

Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.

Згідно ч. 1 ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України).

Згідно ст. 335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Відповідно до ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 14 ст. 18 Закону № 1952-VІ).

Так, згідно інформації Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області від 29.02.2024 № 02-20/482, за наявною інформацією на території Малоданилівської селищної ради налічується 4 гідротехнічні споруди, зокрема, Лозовеньківське водосховище. На баланс органу місцевого самоврядування відповідні гідротехнічні споруди за актами приймання-передачі не передавалися. Дії спрямовані на оформлення та набуття права власності на відповідні гідротехнічні споруди радою не вчинялись. Гідротехнічні споруди, що належать до «безхазяйного» майна, зокрема, об`єкти які в процесі реформування аграрного сектору економіки держави віднесені до майна, що не підлягає паюванню, яке неможливо виділити в натурі в рахунок майнового паю, а також об`єкти, які перебували в загальному користуванні - відсутні.

Разом із тим, взяття у комунальну власність об`єднаної територіальної громади безгосподарських гідротехнічних споруд дасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, надавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайним ситуаціям пов`язаних з водним фактором на єдиному на території територіальної громади водосховищі.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства та те, що Молоданилівська селищна рада Харківського району Харківської області є органом, уповноваженим здійснювати управління комунальним майном територіальної громади, на території якої розташовано гідротехнічні споруди з ознаками безхазяйності, а саме гребля довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та береговий водоскид багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., що функціонують у складі водного об`єкта - Лозовеньківського водосховища, розташованого за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області, то саме на неї покладено обов`язок по вжиттю заходів, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права комунальної власності на них.

В той же час, Малоданилівська селищна рада Харківського району Харківської області, як суб`єкт права комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальної громади відповідні права щодо володіння та розпорядження комунальним майном, не здійснювала відповідних дій, спрямованих на оформлення та державну реєстрацію права власності на гідротехнічні споруди водного об`єкта - Лозовеньківського водосховища, розташованого за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області.

Вищевказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Дергачівської окружної прокуратури Харківської області (вул. Першого Травня, буд. 63, м. Дергачі, Харківська обл., Харківський р-н, 62302) до Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області (вул. Ювілейна, буд. 5, смт. Мала Данилівка, Харківська область, 62341, ЄДРПОУ 04398790) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області (вул. Ювілейна, б. 5, смт. Мала Данилівка, Харківський район, Харківська область, 62341, код ЄДРПОУ: 04398790) щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме гідротехнічні споруди на водному об`єкті - Лозовеньківському водосховищі, розташованому за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області: греблю довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та берегового водоскиду багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., які розташовані на території Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області.

Зобов`язати Малоданилівську селищну раду Харківського району Харківської області (вул. Ювілейна, б. 5, смт. Мала Данилівка, Харківський район, Харківська область, 62341, код ЄДРПОУ: 04398790) вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно - гідротехнічні споруди на водному об`єкті - Лозовеньківському водосховищі, розташованому за межами населеного пункту на території Малоданилівської об`єднаної територіальної громади Харківського району Харківської області: греблю довжиною 295 м. та шириною 7,0 м. та берегового водоскиду багатуступінчатий з 8 ступенями при висоті 9,2 м., які розташовані на території Малоданилівської селищної ради Харківського району Харківської області.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2024
Оприлюднено06.06.2024
Номер документу119498606
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/8275/24

Постанова від 26.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 26.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 03.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні