ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
06 червня 2024 рокум. Ужгород№ 260/3306/24
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Держпраці у Закарпатській області про визнання незаконним та скасування наказу, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Закарпатській області (далі відповідач, Управління Держпраці), якою просить: визнати незаконним та скасувати наказ Голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області Погар В.О. від 09.04.2024 №2-К «Про оголошення простою»; вирішити питання про судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що наказом начальника Управління Держпраці у Закарпатській області від 20.01.2022 затверджено План заходів, пов`язаних з ліквідацією Управління Держпраці у Закарпатській області.
Наказом Державної служби України з питань праці призначено голову комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області.
Наказом голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області від 09.04.2024 № 2-К «Про оголошення простою» оголошено простій (на невизначений строк) не з вини працівника та ОСОБА_1 дозволено не перебувати за місцем роботи до закінчення простою з оплатою 2/3 його посадового окладу. Відповідно до пункту 18 Порядку, затвердженого постановою КМУ 20.10.2011 № 1074 до комісії з припинення органу виконавчої влади або територіального органу з моменту затвердження її персонального складу переходять повноваження щодо управління справами у частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією відповідного органу виконавчої влади або територіального органу. Згідно з пунктом 19 Порядку право підписувати документи щодо припинення органу виконавчої влади або територіального органу виконавчої влади надається голові з моменту його затвердження до дня внесення запису про державну реєстрацію припинення органу виконавчої влади або територіального органу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців. Приписи пунктів 18, 19 Порядку визначають спрямованість повноважень комісії та голови комісії зокрема, які стосуються виключно здійснення заходів пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією органу виконавчої влади або територіального органу.
Позивач вважає, що норми Порядку не надають голові комісії повноважень оголошувати простій в органі виконавчої влади або територіального органу, що припиняється у котрих вказана особа здійснює реорганізаційні або ліквідаційні заходи.
Відповідач проти позову заперечив, надавши суду письмовий відзив від 29 травня 2024 року. Згідно даного відзиву вказав, що управління Держпраці у Закарпатській області перебуває у стадії ліквідації.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2022 №14 «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» (далі - Постанова КМУ №14 від 12.01.2022) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань праці, в тому числі, і Управління Держпраці в Закарпатській області. 05.12.2022 Державною службою України з питань праці видано наказ №234 «Про можливість забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій», яким вирішено погодитися із пропозицією Західного міжрегіонального управління щодо можливості забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій, визначених Положенням про Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, затвердженим наказом Держпраці від 23.09.2022 №169 з 06.12.2022.
Цим же наказом визначено припинити з 06.12.2022 року Управлінню Держпраці у Закарпатській області здійснення повноважень та виконання функцій з реалізації державної політики у відповідних сферах.
У зв`язку із вищезазначеним, станом на сьогодні, Управління Держпраці у Закарпатській області перебуває у стані припинення.
Відповідно до п. 18, 19 Порядку ліквідації до комісії з припинення органу виконавчої влади або територіального органу з моменту затвердження її персонального складу переходять повноваження щодо управління справами у частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією відповідно органу виконавчої влади або територіального органу. Право підписувати документи щодо припинення органу виконавчої влади або територіального органу надається голові комісії з моменту його затвердження до дня внесення запису про державну реєстрацію припинення органу виконавчої влади або територіального органу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Для здійснення своїх повноважень голова комісії видає накази, використовуючи бланки органу виконавчої влади або територіального органу, що припиняється.
Отже, Управління Держпраці у Закарпатській області на сьогоднішній день фактично припинило діяльність (окрім заходів з ліквідації, в результаті чого відсутні трудові обов`язки, які міг би реалізовувати на посаді начальника Управління ОСОБА_1 . Відповідно, мають місце відсутність організаційних умов, необхідних для виконання роботи, та інші обставини (ліквідаційна процедура), що спричинили зупинення роботи. Таким чином, наказ Голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області від 09.04.2024 року №2-К «Про оголошення простою» є законним і скасуванню не підлягає, а тому просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 13.05.2024 року було відкрите спрощене позовне провадження без виклику сторін.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, зазначає наступне.
Як встановлено судом, згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2022 № 14 «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» Управління Держпраці у Закарпатській області ліквідовано як юридичну особу.
Наказом начальника Управління Держпраці у Закарпатській області від 20.01.2022 затверджено План заходів, пов`язаних з ліквідацією Управління Держпраці у Закарпатській області. (а.с.10)
Наказом Державної служби України з питань праці №172 від 07.08.2023 р. призначено голову комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області ОСОБА_2 (далі- голова комісії) -- заступника начальника Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці. (а.с.28)
Наказом Державної служби України з питань праці від 28.03.2024 № 12-КГ поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника Управління Держпраці у Закарпатській області на виконання рішення суду (а.с.7).
Наказом голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області Погар В.О. від 09.04.2024 № 2-К «Про оголошення простою» оголошено простій (а.с.8)
Листом голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області від 01.05.2024 № ЗК/1/2916-22 ОСОБА_1 повідомлено про нарахування заробітної плати у розмірі 2/3 від посадового окладу на поновленій посад. (а.с.9)
Не погодившись із вказаним наказом про оголошення простою, ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з даним позовом.
Приймаючи рішення по суті позовних вимог, суд виходить з наступного.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2022 № 14 «Деякі питання територіальних органів Державної служби з питань праці» Управління Держпраці у Закарпатській області ліквідовано як юридичну особу.
Порядок здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зі змінами), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 № 1074.
Згідно пункту 1 Порядку зазначено, що цей Порядок визначає механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - органи виконавчої влади) та їх територіальних органів.
Дія цього Порядку поширюється на центральні органи виконавчої влади із спеціальним статусом та їх територіальні органи, крім випадків, коли Конституцією та законами України визначені інші особливості порядку їх утворення, реорганізації або ліквідації.
Відповідно до пункту 18 Порядку до комісії з припинення органу виконавчої влади або територіального органу (далі-комісія) з моменту затвердження її персонального складу переходять повноваження щодо управління справами у частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією відповідного органу виконавчої влади або територіального органу.
Згідно з пунктом 19 Порядку право підписувати документи щодо припинення органу виконавчої влади або територіального органу виконавчої влади надається голові з моменту його затвердження до дня внесення запису про державну реєстрацію припинення органу виконавчої влади або територіального органу до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Для здійснення своїх повноважень голова комісії видає накази, використовуючи бланки органу виконавчої влади або територіального органу, що припиняється. Приписи пунктів 18, 19 Порядку визначають спрямованість повноважень комісії та голови комісії зокрема, які стосуються виключно здійснення заходів пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією органу виконавчої влади або територіального органу.
Повноваження комісії та голови комісії з ліквідації передбачені п.20 та п.21 Порядку ліквідації, а саме, комісія: складає перелік підприємств, установ та організацій, які належать до сфери управління органу виконавчої влади, що припиняється, звертається у разі відсутності правонаступника до Кабінету Міністрів України щодо необхідності визначення суб`єкта управління зазначеними підприємствами, установами та організаціями; 2) здійснює заходи, пов`язані з: виявленням кредиторів та задоволенням відповідно до законодавства їх вимог; одержанням дебіторської заборгованості; закриттям рахунків в органах Казначейства та переведенням залишків коштів правонаступникові або до державного бюджету в установленому законодавством порядку; здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.
Підпунктами 1-11 пункту 21 Порядку визначено виключні повноваження безпосередньо голови комісії, а саме: 1) затверджує у семиденний строк після утворення комісії план заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією органу виконавчої влади або територіального органу, та кошторис витрат, пов`язаних з роботою комісії; 2) утворює комісію з інвентаризації майна органу виконавчої влади або територіального органу; 2-1) у разі ліквідації органу виконавчої влади або територіального органу вносить Кабінетові Міністрів України у місячний строк після утворення комісії пропозиції щодо подальшого використання нерухомого майна органу виконавчої влади або територіального органу, що ліквідується, та визначення суб`єкта управління підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідного органу, що ліквідується; 3) визначає у разі потреби з числа членів комісії уповноваженого представника, який представляє на підставі його доручення комісію у відповідних підприємствах, установах та організаціях; 4) забезпечує дотримання порядку звільнення працівників, зокрема тих, що є членами комісії, у тому числі письмово попереджає їх не пізніше ніж за два місяці до звільнення, повідомляє державну службу зайнятості про звільнення працівників із зазначенням їх чисельності, звільняє працівників і забезпечує своєчасний розрахунок з ними під час звільнення, видає відповідні накази та підписує необхідні документи; 5) подає державному реєстраторові в установленому законодавством порядку документи, необхідні для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про припинення органу виконавчої влади або територіального органу; 6) звертається до органу державної податкової служби та органу Пенсійного фонду України з метою одержання відповідно довідки про відсутність заборгованості із сплати податків і зборів (обов`язкових платежів) та довідки про відсутність заборгованості. У разі проведення реорганізації або ліквідації органу виконавчої влади або територіального органу, структурний підрозділ та/або відокремлене майно якого розташовано на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції, видача відповідних довідок здійснюється без проведення документальних позапланових перевірок зазначених органів; 7) затверджує передавальний акт чи розподільчий або ліквідаційний баланс; 8) подає державному реєстраторові документи, необхідні для державної реєстрації припинення органу виконавчої влади або територіального органу. У разі проведення реорганізації або ліквідації органу виконавчої влади або територіального органу, структурний підрозділ та/або відокремлене майно якого розташовано на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції, до довідки архівної установи не включається інформація про документи, які відповідно до закону підлягають тривалому зберіганню; 9) забезпечує в установленому законодавством порядку на підставі виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про проведення державної реєстрації припинення органу виконавчої влади або територіального органу знищення печаток і штампів такого органу; 10) передає виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців про проведення державної реєстрації припинення органу виконавчої влади або територіального органу та документацію такого органу його правонаступникові, а у разі його відсутності - державній архівній установі в установленому Мін`юстом порядку; 11) надсилає розподільчий баланс чи передавальний акт правонаступникові органу виконавчої влади або територіального органу.
Повноваження, зазначені в підпунктах 5, 6, 8-10 цього пункту, можуть здійснюватися уповноваженим представником на підставі доручення голови комісії.
Голова комісії з припинення органу виконавчої влади інформує за погодженням з керівником органу виконавчої влади, до якого перейшли права та обов`язки органу виконавчої влади, що припиняється, Кабінет Міністрів України про проведення державної реєстрації припинення органу виконавчої влади.
Даний перелік повноважень голови комісії є вичерпним.
Як вбачається із матеріалів справи, наказом начальника Управління Держпраці у Закарпатській області від 20.01.2022 затверджено «План заходів , пов`язаних з ліквідацією Управління Держпраці у Закарпатській області», яким передбачено реалізацію 24 заходів для припинення вказаного органу, як юридичної особи. Вирішення питання щодо оголошення простою у вказаному Плані заходів не міститься.
Відповідно до частини 1 статті 34 КЗпП України простій - це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. Інакше кажучи, простій - це прояв зовнішніх несприятливих факторів, які унеможливлюють виробничий процес на підприємстві незалежно від волі роботодавця чи працівників. На це вказує дефініція (у диспозиції ч. 1 ст. 34 КЗпП України) «невідворотною силою».
Згідно з підпунктом 3 частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Як вбачається із матеріалів справи, оскаржуваний наказ голови комісії від 09.04.2024 № 2-К містить обгрунтування оголошення простою відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, проте відповідачем не доведено належними та допустимими доказами необхідність оголошення простою. У відзивів відповідач вказав, що такий наказ обумовлений тим, що фактично Управління Держпраці в Закарпатській області припинило діяльність (окрім заходів з ліквідації, в результаті чого відсутні трудові обов`язки, які міг би реалізувати на посаді начальника Управління ОСОБА_1 , а отже, на думку відповідача мають місце відсутність організаційних умов, необхідних для виконання роботи та інші обставини (ліквідаційна процедура), що спричинило зупинення роботи.
Наслідком винесення оскаржуваного наказу голови комісії від 09.04.2024 № 2-К є зменшення нарахування заробітної плати ОСОБА_1 на період простою до розміру двох третин посадового окладу.
Згідно з частиною 1 статті 21 КЗпП України трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Відповідно до підпункту 10 пункту Положення про Державну службу України з питань праці Голова Держпраці призначає на посаду за погодженням з Першим віце- прем`єр-міністром України-Міністром економіки та головами відповідних місцевих держадміністрацій та звільняє з посади керівників територіальних органів Держпраці;
Таким чином, роботодавцем ОСОБА_1 є Державна служба України з питань праці, яка у передбачених законом випадках може регулювати умови оплати праці керівників Управлінь .
Оскільки оскаржуваний наказ Голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області Погар В.О. від 09.04.2024 №2-К «Про оголошення простою» є таким , що виходить за межі повноважень голови ліквідаційної комісії, передбачених п. 18-20 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зі змінами), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 № 1074, то він є протиправним та підлягає скасуванню .
Відповідно до частини 1 статті 25 КАС України адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об`єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування наказу Голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області Погар В.О. від 09.04.2024 №2-К «Про оголошення простою».
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1211,20 грн., а тому суд стягує на користь позивача вказані документально підтверджені судові витрати (судовий збір) за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Держпраці у Закарпатській області (88018, Закарпатська область, м.Ужгород, вул.Минайська, буд.16, код ЄДРПОУ 39795035) про визнання незаконним та скасування наказу задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Голови комісії з ліквідації Управління Держпраці у Закарпатській області Погар В.О. від 09.04.2024 №2-К «Про оголошення простою».
Стягнути з Управління Держпраці у Закарпатській області (88018, Закарпатська область, м.Ужгород, вул.Минайська, буд.16, код ЄДРПОУ 39795035) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1211,20 (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок) грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяЮ.Ю.Дору
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119561521 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Дору Ю.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні