Справа № 420/220/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 червня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Танцюри К.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору виконавчий комітет Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору виконавчий комітет Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області, про визнання протиправною відмови, викладеної у листі Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 10.04.2023 №800, що підписаний Степанівським сільським головою Наталією Бараненко; визнання протиправними дій Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо не пересилання у встановлений законом термін за належністю до виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області його заяви про призначення соціальної допомоги від 31 березня 2023 року, зобов`язання Степанівську сільську раду Роздільнянського району Одеської області переслати за належністю до Виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області заяву ОСОБА_1 про призначення соціальної допомоги від 31 березня 2023 року.
Ухвалою суду від 11.03.2024 звільнено позивача від сплати судового збору, поновлено позивачу строк звернення до суду із цим позовом, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивача у позовній заяві зазначив, що він звернувся до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області із заявою про призначення соціальної допомоги, в якій просив призначити заявнику: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; тимчасову державну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату. Позивач вказав, що Степанівська сільська рада Роздільнянського району Одеської області листом від 10.04.2023 №800 повідомила про те, що пакет документів на призначення вищезазначених допомог наданий не в повному обсязі та, що із вказаною заявою слід звернутись до структурного підрозділу соціального захисту населення за місцем реєстрації, а саме до відділу надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради з відповідним пакетом документів. Позивач, посилаючись на положення Порядку №1098 та Закону України «Про звернення громадян» вказав, що відповідач, з`ясувавши, що розгляд заяви не входить до повноважень Степанівської сільської ради, зобов`язаний був в термін не більше 5 днів переслати її за належністю до структурного підрозділу соціального захисту населення виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянськогорайону Одеської області для розгляду по суті та повідомити заявника про це, а не розглядати його по суті.
27.03.2024 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову. Так, відповідач зазначив, що заява позивача від 31.03.2023 року була зареєстрована та розглянута по суті компетентним суб`єктом в розумінні Закону України «Про звернення громадян», а саме Відділом надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради, а тому не підлягала пересиланню за належністю іншому органу, у тому числі Виконавчому комітетові Степанівської сільської ради. Тобто, як вказав відповідач, оскаржуваний позивачем лист-відповідь №800 від 10.04.2023 року підготувала начальник Відділу надання соціальних послуг ОСОБА_2 , але за підписом Степанівського сільського голови, оскільки Відділ надання соціальних послуг не є юридичною особою та не має права підпису та власного бланку. Відповідач наголосив, Степанівська сільська рада, розглянувши заяву позивача від 31.03.2023 року, в межах компетенції та з дотриманням норм чинного законодавства надала відповідь із доступними роз`ясненнями. При цьому, лист-відповідь мав характер роз`яснення щодо подальших дій для отримання бажаного результату (призначення відповідної допомоги) та запрошення, а не цілеспрямованої відмови. Щодо змісту листа-відповіді №800 від 10.04.2023 року в частині повідомлення позивача про надання неповного пакету документів для призначення соціальних допомог, відповідач повідомив про наступне. В заяві позивача від 31.03.2023 року останнім заявлено для отримання дві державні допомоги: 1) Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям, 2) Тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату. Форми заяви та декларації про доходи та майновий стан затверджуються Мінсоцполітики в установленому порядку. Відтак, заява про призначення соціальної допомоги від 31.03.2023 року та декларація про доходи від 31.03.2023 року були заповнені та надіслані позивачем до Степанівської сільської ради з численними порушеннями, а саме: 1) заява та декларація заповнені не в повному обсязі: - відсутній контактний номер телефону для уточнення даних необхідних для формування електронної справи; - в ІІІ Розділі декларації не заповнені дані про житлове приміщення та власника житлового приміщення за адресою проживання заявника: АДРЕСА_1 ; - в заяві не заповнено додаткову інформацію: «у шлюбі перебуває чи не перебуває, з особою, від якої має дитину проживає чи не проживає»; - заявник при заповненні декларації у п. 3 Розділу ІІІ «члени сім`ї» вказує неповнолітню дитину сина, ОСОБА_3 , але матері дитини не вказує (відомості про позбавлення матері батьківських прав відсутні); - якщо мати ОСОБА_3 є членом сім`ї, то відповідно заява та декларація вважаються такими, що не подані, оскільки має місце внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та номер свідоцтва про народження (для дитини віком до 14 років, а в разі відсутності паспорта громадянина України - до 16 років), серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті)»; 2) адресатом заяви є Степанівська сільська рада, а повинно бути адресовано Управлінню соціального захисту населення Роздільнянської райдержадміністрації, тому що державні соціальні допомоги призначаються органами соціального захисту населення; 3) декларація заповнена на застарілому бланку, діючі бланки затвердженні Наказом Міністерства соціальної політики від 09.01.2023 року №3. Відповідач вказав, що враховуючи те, що заява та декларація позивача були заповнені не в повному обсязі, з численними порушеннями, із відсутню контактного номеру телефону (в заяві зазначено, що телефону немає), то для завершення формування пакету документів для призначення вищевказаних державних соціальних допомог громадянину ОСОБА_1 листом від 10.04.2023 року № 800 не було відмовлено в їх призначені, а було було запрошено до відділу надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради з відповідним пакетом документів
22.04.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив у якій позивач вказав, що не погоджується із відзивом відповідача, вказавши, що відділ надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради підпорядковується виконавчому комітету , який є юридичною особою та на нього покладено вирішення питань у сфері соціального захисту пенсіонерів, а також малозабезпечених сімей з дітьми, інших соціально незахищених громадян, які потребують допомоги і соціальної підтримки з боку держави. Поряд з цим, як вказав позивач, наявні підстави для прийняття окремої ухвали по справі.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
31.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області із заявою про призначення соціальної допомоги, в якій просив призначити заявнику: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; тимчасову державну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату(а.с. 6-7).
Разом із заявою від 31.03.2023 заявником надано до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області:
- декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги(а.с. 8-9);
- довідку про склад сім`ї №297 від 28.09.2022(а.с.10);
- свідоцтво про народження ОСОБА_3 Серії НОМЕР_1 (а.с.11);
- рішення про відмову у призначенні пенсії від 27.04.2022 №155750003363(а.с.12).
Листом Степанівської сільської ради Роздільнінського району Одеської області №800 від 10.04.2023, за підписом сільського голови, надано відповідь ОСОБА_1 , що пакет документів на призначення соціальних допомог наданий не в повному обсязі та вказано, що для призначення усіх видів соціальних допомог, компенсацій та пільг необхідно звернутись до структурного підрозділу соціального захисту населення за місцем реєстрації, а саме до відділу надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради з відповідним пакетом документів(а.с.14).
Частиною ч. 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм статті 40 Конституції України права на звернення урегульовано Законом України "Про звернення громадян" (далі - Закон № 393/96-ВР).
Згідно з ч.1 ст.1 Закону України «Про звернення громадян» громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, медіа, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
За змістом статті 3 Закону № 393/96-ВР під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Статтею 4 Закону № 393/96-ВР передбачено, що до рішень, дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені, належать такі у сфері управлінської діяльності, внаслідок яких: порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян); створено перешкоди для здійснення громадянином його прав і законних інтересів чи свобод; незаконно покладено на громадянина які-небудь обов`язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.
Згідно із положеннями статті 5 Закону № 393/96-ВР звернення адресуються органам державної влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об`єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Відповідно до ч.1 ст.7 Закону № 393/96-ВР звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов`язковому прийняттю та розгляду.
Частина 3 статті 7 Закону № 393/96-ВР передбачає, якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.
У відповідності до приписів ч.ч. 1, 2 ст.20 Закону України «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п`ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п`яти днів.
На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.
Частиною 1 статті 15 Закону України «Про звернення громадян» передбачено, що органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об`єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов`язані об`єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об`єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов`язані: об`єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги; письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення (абз.1, 6 ч.1 ст. 19 Закону України «Про звернення громадян»).
Як зазначалось судом, 31.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області із заявою про призначення соціальної допомоги, в якій просив призначити заявнику: державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям; тимчасову державну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату(а.с. 6-7).
Разом із заявою від 31.03.2023 заявником надано до Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області: декларацію про доходи та майновий стан осіб,які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги(а.с. 8-9); довідка про склад сім`ї №297 від 28.09.2022(а.с.10); свідоцтво про народження ОСОБА_3 Серії НОМЕР_1 (а.с.11); рішення про відмову у призначенні пенсії від 27.04.2022 №155750003363(а.с.12).
Листом Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області №800 від 10.04.2023, за підписом сільського голови, надано відповідь ОСОБА_1 , що пакет документів на призначення соціальних допомог наданий не в повному обсязі та вказано, що для призначення усіх видів соціальних допомог, компенсацій та пільг необхідно звернутись до структурного підрозділу соціального захисту населення за місцем реєстрації, а саме до відділу надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради з відповідним пакетом документів(а.с.14).
З урахуванням викладеного Степанівська сільська рада Роздільнянського району Одеської області з однієї сторони розглянула заяву ОСОБА_1 про призначення допомоги по суті, зазначивши про надання неповного пакету документів, а з іншої сторони повідомила, що Степанівська сільська рада не є уповноваженою особою для розгляду вказаного питання.
При цьому, суд зазначає, що умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати визначається Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. № 250.
Відповідно до п.3 Порядку №250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї з використанням функціоналу Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (крім виплат, які здійснюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р. № 215 Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1302).
Заяви про призначення державної соціальної допомоги, до яких додаються необхідні документи (далі - заяви з необхідними документами) приймаються від громадян органами соціального захисту населення. З 1 січня 2021 р. заяви з необхідними документами приймаються від громадян органами соціального захисту населення районних держадміністрацій лише у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний веб-портал електронних послуг).
Заяви з необхідними документами також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади або військової адміністрації (далі - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному органу соціального захисту населення.
До 1 липня 2021 р. посадова особа виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг, яка приймає заяву з необхідними документами, за наявності технічної можливості реєструє заяву та формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики) і не пізніше наступного робочого дня надсилає електронну справу відповідному органу соціального захисту населення засобами електронного зв`язку через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги, Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
З 1 липня 2021 р. заяви з необхідними документами приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.
Заяви з необхідними документами (після формування електронної справи) у паперовому вигляді передаються відповідному органу соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що відповідний орган соціального захисту населення виконавчого комітету Степанівської сільської ради є уповноваженим органом, який признає державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям.
Порядок призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату,затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1098, який регулює механізм тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, але не набула права на пенсійну виплату у зв`язку з відсутністю страхового стажу, передбаченого нормами зазначеної статті (далі - тимчасова допомога), за наявності в неї не менш як 15 років страхового стажу, та її виплати.
Згідно п. 9, 10 Порядку №1098 рішення про призначення тимчасової допомоги або про відмову у призначенні тимчасової допомоги приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів з дня звернення за призначенням такої допомоги. Про відмову у призначенні тимчасової допомоги орган соціального захисту населення письмово повідомляє особі, яка звернулася за її призначенням, у п`ятиденний строк з дня прийняття рішення.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що відповідний орган соціального захисту населення виконавчого комітету Степанівської сільської ради є уповноваженим органом, який вирішує питання щодо тимчасової державної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату
Суд зазначає, що до акта індивідуальної дії (акту правозастосування) висуваються загальні вимоги, зокрема, щодо обґрунтованості та вмотивованості, тобто наведення державним органом (відповідачем) конкретних підстав (фактичних та юридичних), а також переконливих та зрозумілих мотивів його прийняття. Водночас, принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.
Однак, як встановлено в ході розгляду справи, листом Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області №800 від 10.04.2023, за підписом сільського голови, надано відповідь ОСОБА_1 щодо призначення соціальних допомог, що пакет документів на призначення соціальних допомог наданий не в повному обсязі та повідомлено, що для призначення усіх видів соціальних допомог, компенсацій та пільг необхідно звернутись до структурного підрозділу соціального захисту населення за місцем реєстрації, а саме до відділу надання соціальних послуг виконавчого комітету Степанівської сільської ради з відповідним пакетом документів(а.с.14).
З урахуванням викладеного Степанівська сільська рада Роздільнінського району Одеської області з однієї сторони розглянула заяву ОСОБА_1 про призначення допомоги по суті, а з іншої сторони повідомила, що Степанівська сільська рада не є уповноваженою особою для розгляду вказаного питання, не переславши заяву ОСОБА_1 до відповідного органу за належністю, що суперечить положенням частини 3 статті 7 Закону № 393/96-ВР.
Слід зазначити, що правова процедура встановлює межі вчинення повноважень органами публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження до суду таких дій особою, чиї інтереси вони зачіпають. Установлена правова процедура є важливою гарантією недопущення зловживань з боку суб`єктів владних повноважень під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати, передусім, справедливе ставлення до особи, а також дотримання загального принципу юридичної визначеності, складовою якого є принцип легітимних очікувань.
Згідно частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Верховний Суд у постанові від 20 квітня 2022 року по справі №640/21345/18 зробив висновки наступного змісту:
"Зміст частини 2 статті 19 Конституції України у взаємозв`язку з частиною 2 статті 2 КАС України дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними та незаконними і відповідно - підставою для притягнення таких суб`єктів до відповідальності.
Верховний Суд зауважив, що правова процедура (fair procedure - справедлива процедура), яка є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади, встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і в разі її неналежного дотримання дає підстави для оскарження таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає, до суду.
Встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи; спрямована на забезпечення загального принципу юридичної визначеності, складовою якої є принцип легітимних очікувань як один з елементів принципу верховенства права."
Враховуючи викладене, не вчинення відповідачем відповідних дій щодо пересилання заяви ОСОБА_1 ним за належністю відповідному органу, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача шляхом: визнання протиправною відмови у призначенні соціальної допомоги, викладеної у листі Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 10.04.2023 №800, що підписаний Степанівським сільським головою ОСОБА_4 та визнання протиправною бездіяльність Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо не пересилання у встановлений законом термін за належністю до виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області заяви про призначення соціальної допомоги від 31 березня 2023 року, зобов`язання Степанівську сільську раду Роздільнянського району Одеської області переслати за належністю до Виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області заяву ОСОБА_1 про призначення соціальної допомоги від 31 березня 2023 року.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 р.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправною відмову у призначенні соціальної допомоги ОСОБА_1 , викладеної у листі Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області від 10.04.2023 №800, що підписаний Степанівським сільським головою Наталією Бараненко.
Визнати протиправною бездіяльність Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області щодо не пересилання у встановлений законом термін за належністю до виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області заяви про призначення соціальної допомоги від 31 березня 2023 року.
Зобов`язати Степанівську сільську раду Роздільнянського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04527193, Одеська обл., Роздільнянський р-н., с.Степанівка, вул. Дружби 17) переслати за належністю до Виконавчого комітету Степанівської сільської ради Роздільнянського району Одеської області заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) про призначення соціальної допомоги від 31 березня 2023 року.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119562561 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні