ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/1741/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
за участі секретаря - Михайлової І.О.,
представника позивача - Дайнека І.А.,
представника відповідача - Остапенка С.В.,
представника третьої особи - Качана М.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Ріпкинської селищної ради Чернігівської області Чернігівського району, третя особа - Комунальне підприємство «Водпостач» Ріпкинської селищної ради про визнання протиправним та нечинним рішення,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Ріпкинської селищної ради Чернігівської області Чернігівського району (далі відповідач), у якому просить визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Ріпкинської селищної ради Чернігівської області Чернігівського району від 28.12.2023 №506 «Про встановлення тарифів на комунальні послуги, які надаються КП «Водпостач» Ріпкинської селищної ради».
Свої вимоги обґрунтовує тим, що встановлений оскаржуваним рішенням тариф є завищеним та економічно не обгрунтованим, прийнятий з порушенням встановленої законом процедури.
Так, прийняттю рішення про встановлення тарифів повинно передувати інформування споживачів про намір змінити тарифи та аналіз правильності здійснення суб`єктом господарювання розрахунків планових, економічно обґрунтованих витрат, що внесені до складу тарифів. Разом з тим, Комунальне підприємство «Водпостач» Ріпкинської селищної ради (далі КП «Водпостач»), як виконавець послуг з централізованого водопостачання обмежився розміщенням повідомлення про намір змінити тариф на 2024 рік в друкованому засобі масової інформації «Життя Полісся» №32 (10207) від 10.08.2023, зазначивши частину інформації про загальний розмір планового тарифу та його структуру. В повідомленні також зазначено, що зауваження та пропозиції приймаються підприємством протягом 14 календарних днів; за більш детальною інформацією про склад, структуру, обґрунтування зміни тарифу, можна дізнатись на сайті Ріпкинської селищної ради. Однак, повідомлення не містить посилання на відповідну сторінку в мережі Інтернет для можливості швидкого пошуку та не містить адреси, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань. Крім того, газета «Життя Полісся» мала місячний тираж в серпні 2023 року 2945 примірників, тоді як населення смт. Ріпки 7009 осіб. Оприлюднення повної інформації щодо наміру зміни тарифів та обґрунтування КП «Водпостач» розміщено на сайті відповідача, який обрано як основний спосіб інформування споживачів, як допоміжний використано лише розміщення повідомлення в ЗМІ. Інші способи інформування ні виконавець послуг, ні відповідач не використовували. Крім того, представник позивача зазначає, що КП «Водпостач» не виконало вимоги щодо обов`язкового розміщення інформації про наміри зміни тарифу у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг.
Також в оскаржуваному рішенні не вказано чи проводився аналіз запропонованих тарифів, їх структури у частині відповідності (невідповідності) фактичних витрат на надання відповідного обсягу послуг протягом планового періоду та витрат, які було враховано в установлених тарифах, за результатами якого здійснюється перерахування тарифів. Відповідач в строк, визначений чинним законодавством, проект оскаржуваного рішення не публікував, що позбавило позивача можливості бути присутнім на засіданні Виконавчого комітету та контролювати дотримання процедури ухвалення такого рішення.
Ухвалою судді Поліщук Л.О. від 05.02.2024 у задоволенні заяви представника позивача про забезпечення позову відмовлено.
Ухвалою судді Поліщук Л.О. від 07.02.2024 відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження, призначено перше підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 29.02.2024, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною секретарем до протоколу судового засідання, закрито підготовче судове засідання, призначено справу до розгляду по суті.
16.04.2024 на підставі розпорядження керівника апарату суду №291, відповідно до пункту 1 рішення зборів суддів Чернігівського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 №1, призначено повторний автоматизований розподіл даної справи у зв`язку з відпусткою судді Поліщук Л.О. для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа передана для розгляду судді Бородавкіній С.В.
Ухвалою судді Бородавкіної С.В. від 30.04.2024 справу прийнято до провадження за правилами загального позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, у їх задоволенні просив відмовити, надав відзив на позов та зазначив, що КП «Водпостач» проінформовано споживачів про намір зміни тарифів у черговому номері газети «Життя Полісся». Весь масив інформації про намір зміни тарифу на послуги було розміщено на веб сайті Ріпкинської селищної ради. Також інформацію про намір зміни тарифу на послуги КП «Водпостач» розміщено на дошці оголошень в приміщенні підприємства та на інформаційних стендах, один з яких розміщений в приміщенні Ради, а інший поблизу адмінбудівлі КЗ «Центр надання соціальних послуг». На засіданні Виконавчого комітету проведено аналіз структури тарифів в частині відповідності (невідповідності) фактичних витрат на надання відповідного обсягу послуг, що відображено у відповідному протоколі. При цьому, представник відповідача зазначив, що чинним законодавством не передбачено оформлення проведеного аналізу в окремий документ.
Щодо оприлюднення проекту рішення представник відповідача пояснив, що в період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої, частини четвертої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про державну допомогу суб`єктам господарювання».
Представник третьої особи в судовому засіданні позицію відповідача підтримав, у задоволенні позовних вимог просив відмовити, надав пояснення по суті спору, у яких зазначив, що спірне рішення прийнято Виконавчим комітетом за результатами розгляду відповідного звернення суб`єкта господарювання КП «Водпостач» із необхідним пакетом підтверджуючих документів та після доведення належним чином до відома споживачів.
Представник позивача надав відповідь на відзив, у якій позов підтримав та зазначив, що із наданих відповідачем до відзиву документів не можливо встановити, яка саме інформація була розміщена на дошці оголошень та інформаційних стендах, чи відповідала вона встановленим вимогам.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд враховує таке.
ОСОБА_1 є мешканцем Ріпкинської територіальної громади, що підтверджується матеріалами справи (а.с. 17).
З метою приведення тарифів на централізоване водопостачання та центральне водовідведення до рівня економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання), 28.12.2023 відповідачем прийнято рішення №506 «Про встановлення тарифів на комунальні послуги, які надаються КП «Водпостач» Ріпкинської селищної ради», яким на території Ріпкинської селищної ради встановлено нові тарифи на відповідні комунальні послуги (а.с. 8).
Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України від 09.11.2017 №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон №2189-VIII).
Згідно із пунктом 2 частини третьої статті 4 Закону №2189-VIII до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.
Відповідно до статті 5 Закону №2189-VIII до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги, в тому числі з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.
Особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначає Закон України від 10.12.2015 №887-VIII «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» (далі Закон №887-VIII).
Відповідно до пункту 6 статті 1 Закону №887-VIII споживачам у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантується безперешкодний та безоплатний доступ до інформації, у тому числі шляхом розміщення розпорядниками (володільцями) у відкритому доступі в мережі Інтернет, про прогнози зміни цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін відповідно до заяви суб`єкта господарювання, що надається для встановлення тарифів на товари, послуги.
Відповідно до частини третьої статті 1 Закону №887-VIII інформація, зазначена у пунктах 2, 5 - 7 частини першої цієї статті, стосується цін/тарифів на послуги централізованого питного водопостачання та водовідведення.
Згідно із частиною третьою статті 4 Закону України №887-VIII державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 вересня 2018 року №239 затверджено Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення (далі Порядок №239), розділом V якого передбачено, що зміна тарифів на теплову енергії, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги здійснюється шляхом перегляду тарифу і його структури або шляхом коригування тарифів.
Зміна тарифів ініціюється суб`єктом господарювання шляхом подання до органу місцевого самоврядування відповідної заяви про встановлення тарифів та доданих до неї документів, а саме:
всього комплекту документів, зазначених у розділі II цього Порядку - у разі повного перегляду тарифів;
документів, які підтверджують зміну вартості окремих складових тарифів - у разі коригування тарифів.
Підставою для звернення суб`єкта господарювання щодо зміни тарифів можуть бути обставини, що впливають або можуть вплинути на результати його діяльності, а саме:
1) зміна обсягів виробництва і споживання теплової енергії, надання комунальних послуг, урахованих під час встановлення чинних тарифів;
2) зростання/зниження вартості складових тарифів та зміна структури цих тарифів;
3) зміна в установленому порядку інвестиційної програми суб`єкта господарювання, якщо це призводить до зміни рівня тарифів;
4) зміна протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, наданням комунальних послуг, із причин, які не залежать від суб`єкта господарювання (збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, податків, зборів, обов`язкових платежів, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні ресурси та інші матеріальні ресурси, а також інших складових, щодо зміни вартості яких прийнято рішення уповноваженим державним органом).
Перелік обставин, за яких суб`єкт господарювання може звернутись за зміною встановленого тарифу є вичерпним.
Таким чином, встановивши один тариф на підставі обґрунтованого розрахунку надавача комунальних послуг уповноважений орган може в подальшому переглянути цей тариф та змінити (збільшити) його у разі наявності відповідних підстав, передбачених законодавством.
При цьому, відповідно до пункту 1 розділу VI Порядку №239 під час розгляду органом місцевого самоврядування заяви про встановлення тарифів на комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, послуг із поводження з побутовими відходами) та доданих до неї документів, зокрема розрахунків тарифів на комунальні послуги, суб`єктом господарювання (заявником) здійснюється інформування споживачів про намір зміни тарифів відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно до частини другої статті 17 Закону України «Про доступ до публічної інформації» громадський контроль за забезпеченням розпорядниками інформації доступу до публічної інформації здійснюється депутатами місцевих рад, громадськими організаціями, громадськими радами, громадянами особисто шляхом проведення відповідних громадських слухань, громадської експертизи тощо.
Згідно із статтею 4 Закону №887-VIII органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зазначених у пунктах 1, 2, 6 - 8, 12, 14 частини першої статті 1 цього Закону, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет (за наявності), на своїх інформаційних стендах, у медіа.
Відповідно до пункту 11 частини другої статті 8 Закону №2189-VIII виконавець комунальної послуги зобов`язаний інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства.
Згідно із частиною четвертою статті 10 Закону №2189-VIII інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 №130 (далі - Порядок №130), пунктом 1 розділу ІІ якого передбачено, що виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.
Згідно із пунктом 2 розділу ІІ Порядку №130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №130 виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.
За змістом пункту 5 розділу ІІ Порядку №130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.
Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.
Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.
Пунктами 6 та 7 Порядку №130 встановлено, що способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком. Інформація має бути достовірною, точною, повною.
Згідно із пунктами 8-10 Порядку №130 у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг.
Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.
Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування.
У разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи, листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.
У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється.
Системний аналіз наведених норм права свідчить, що зміна цін/тарифів на комунальні послуги потребують дотримання чітких вимог, до яких відносяться:
здійснення виконавцем комунальних послуг розрахунку економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг;
інформування виконавцем комунальних послуг комунальних послуг протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи);
встановлення виконавцем комунальних послуг строку для прийняття зауважень і пропозицій;
доведення до відома споживачів про зміну та причини зміни тарифів із відповідним обґрунтуванням.
Відповідно до матеріалів справи 08.08.2023 на адресу відповідача від КП «Водпостач» надійшла заява про встановлення тарифів на послугу з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з додатками (а.с. 107).
Відповідно до роздруківки з офіційного веб-сайту Ріпкинської селищної ради 10.08.2023 відповідачем на виконання пункту 2 розділу ІІ Порядку №130 розміщено «Проект тарифу 2024 рік», з наступними розділами: 1. Обґрунтування причин зміни тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення; 2. Розрахунок тарифів на послугу з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері; 3. Розрахунок прямих матеріальних витрат для надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення; 4. Розрахунок вартості електричної енергії та технологічні потреби для надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на плановий період 2024 року; 5. Розрахунок витрат на збут, пов`язаних з надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення; 6. Розрахунок загальновиробничих витрат, пов`язаних з наданням послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення; 7. Розрахунок адміністративних витрат, пов`язаних з наданням послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення; 8. Розрахунок собівартості та середньозваженого тарифу на послугу з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (а.с. 110).
Також інформація про намір зміни тарифів з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення у 2024 році розміщена КП «Водпостач» у ЗМІ місцевої сфери розповсюдження газеті «Життя Полісся», 10.08.2023, №32 (10207). Повідомлення містить інформацію про складові тарифу водопостачання та водовідведення та їх розміри. Також зазначено, що зауваження та пропозиції приймаються підприємством протягом 14 календарних днів. Більш детальна інформація про склад, структуру, обґрунтування зміни тарифу, розміщена на веб-сайті Ріпкинської селищної ради (а.с. 18-19).
У протоколі засідання Виконавчого комітету від 31.08.2023 №25 (витяг) зафіксовано, що інформація про намір зміни тарифу також була розміщена: на дошці оголошень в приміщенні КП «Водпостач», на інформаційних стендах, один з яких розташований в приміщенні Ріпкинської селищної ради, а інший поблизу адмінбудівлі КЗ «Центр надання соціальних послуг» Ріпкинської селищної ради (а.с. 111-112).
З вищенаведеного вбачається, що необхідна інформація щодо необхідності збільшення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення була належним чином, у різноманітні доступні способи та строки, доведена до відома споживачів.
Суд наголошує, що відповідно до вимог Порядку №130 виконавець комунальних послуг не обмежений у здійсненні повідомлення через друковане видання, а може обрати один із способів доведення інформації, передбаченим цим Порядком.
Отже, виконавцем послуг КП «Водпостач» не порушено вимоги Порядку №130 щодо повідомлення про збільшення тарифів.
Листом від 25.08.2023 КП «Водпостач» повідомило відповідача, що зауваження та пропозиції від споживачів щодо збільшення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення у визначений строк (14 календарних днів) не надійшли, у зв`язку із чим підприємство просило затвердити економічно обґрунтовані відповідні тарифи (а.с. 113).
Членами виконкому, спираючись на дані Додатка 18 «Розрахунок повної собівартості та середньозваженого тарифу з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення», який наданий разом з розрахунками тарифів на послуги КП «Водпостач», опрацювавши копії первинних документів, наданих з розрахунками, та використовуючи розрахунки, надані КП «Водпостач» в попередніх роках, проведено аналіз структури тарифів у частині відповідності (невідповідності) фактичних витрат на надання відповідного обсягу послуг, та за результатами аналізу невідповідності показників не встановлено, що зафіксовано в протоколі засідання від 31.08.2023 №25 (а.с. 11-112).
Разом з тим, з метою здешевлення тарифу на послуги, які надаються КП «Водпостач», запропоновано прибрати з розрахунків витрати на поточний ремонт основних засобів і зменшити витрати на оплату праці.
Враховуючи наведене та з метою надання споживачам послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення додаткової можливості для ознайомлення з інформацією про намір зміни тарифу і надання ними відповідних зауважень та пропозицій, розгляд питання про встановлення тарифів на комунальні послуги, які надаються КП «Водпостач», було відкладено до моменту надання уточнених розрахунків.
Листом від 14.12.2023 за №89 КП «Водпостач» надало доопрацьовані розрахунки тарифів на послуги з урахуванням отриманих зауважень, у зв`язку з чим просило поновити розгляд питання про встановлення тарифів (а.с. 122).
На засіданні Виконавчого комітету, результати якого оформлені протоколом від 28.12.2023 №36, обговорено питання встановлення тарифів на комунальні послуги, які надаються КП «Водпостач» (з урахуванням уточнених розрахунків), та повідомлено, що в період з 31.08.2023 по 28.12.2023 зауваження та пропозиції від споживачів стосовно зміни тарифів не надходили. У зв`язку з чим виконком вирішив прийняти одноголосно рішення №506 «Про встановлення тарифів на комунальні послуги, які надаються КП «Водпостач» Ріпкинської селищної ради» (а.с. 123-124).
Суд звертає увагу, що з моменту повідомлення про намір КП «Водпостач» зміни тарифів (10.08.2023) та до ухвалення спірного рішення (28.12.2023) пройшло більш ніж 4 (чотири) місяці.
З огляду на викладене, суд вважає, що у позивача було достатньо часу для ознайомлення з розрахунками та подання відповідних заперечень і зауважень щодо зміни тарифу з послуг централізованого водопостачання та водовідведення, у випадку їх наявності.
Щодо доводів представника позивача про неповідомлення КП «Водпостач» у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, про намір змінити тарифи, суд звертає увагу, що абзацом другим пункту 5 розділу ІІ Порядку №130 передбачено альтернативу повідомлення споживачів шляхом зазначення про намір зміни тарифів або про встановлення нових тарифів.
У свою чергу, відповідно до вимог пункту 4 розділу VI Порядку №239 суб`єкт господарювання (заявник) інформує споживачів про зміну тарифів на комунальні послуги (з посиланням на рішення органу місцевого самоврядування) відповідно до вимог Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Частиною п`ятою статті 10 Закону №2189-VIII установлено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.
Таким чином, судом не встановлено порушення КП «Водпостач» вимог Порядку №130 та Закону №2189-VIII у спірних правовідносинах.
Щодо посилання представника позивача на те, що відповідачем вчасно не опубліковано проект оскаржуваного рішення, суд зазначає таке.
Частиною одинадцятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» установлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
У свою чергу, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Частиною третьою статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Право запитувача оскаржити до керівника розпорядника, вищого органу або суду невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону, інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача передбачено частиною другою статті 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
У частині третій статті 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації» зазначено, що оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, законодавець не пов`язує невчасну публікацію проекту рішення органу місцевого самоврядування, з правильністю та законністю такого рішення в подальшому.
Відповідачем не заперечується, що, ним дійсно за 10 робочих днів не опубліковано проект рішення «Про встановлення тарифів на комунальні послуги, які надаються КП «Водпостач» Ріпкинської селищної ради».
Разом з тим, суд звертає увагу, що згідно із частиною десятою статті 9 Закону України від 12.05.2015 №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання".
Таким чином, враховуючи триваючу військову агресію російської федерації та подовжену дію правового режиму воєнного стану в Україні, у відповідача був відсутній обов`язок щодо публікації проекту оскаржуваного рішення за 10 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.
Крім того, згідно з позицією, викладеною Верховним Судом у постанові від 08.08.2019 у справі №810/1354/18, неоприлюднення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування проекту рішення, як акта індивідуальної дії згідно вимог статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не є підставою для безумовного скасування оскаржуваного рішення.
Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його недійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Стосовно ж процедурних порушень, то коли йдеться про порушення суто формальні, вони взагалі не впливають на дійсність акта.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що саме по собі неоприлюднення за 10 робочих днів проекту рішення Ради не може бути підставою для скасування такого рішення, а інших належних доказів, які б свідчили про те, що спірне рішення є протиправним або порушує законні права та інтереси позивача, до суду не надано.
Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.
Ухвалюючи дане судове рішення суд враховує статтю 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практику Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновок №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.
Зокрема, згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (пункт 58), «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява №30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів передбачено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Керуючись статтями 241-243, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Ріпкинської селищної ради Чернігівської області Чернігівського району, третя особа - Комунальне підприємство «Водпостач» Ріпкинської селищної ради про визнання протиправним та нечинним рішення - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 06 червня 2024 року.
Позивач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ).
Відповідач: Виконавчий комітет Ріпкинської селищної ради Чернігівської області Чернігівського району (код ЄДРПОУ 04412583, вул. Святомиколаївська, 85, смт. Ріпки, Чернігівський район, Чернігівська область,15000).
Третя особа: Комунальне підприємство «Водпостач» Ріпкинської селищної ради (код ЄДРПОУ 38720309, вул. Святомиколаївська, буд. 160А, смт. Ріпки, Чернігівський район, Чернігівська область, 15000).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119563904 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні