Справа № 461/10654/23
Провадження № 1-кс/461/3352/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.06.2024 року місто Львів
Слідчий суддя Галицького районного суду м. Львова ОСОБА_1 ,
за участю:
секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
слідчого ОСОБА_3 ,
прокурора ОСОБА_4 ,
підозрюваного ОСОБА_5 ,
захисника ОСОБА_6 ,
розглянувши клопотання слідчого в ОВС слідчого відділу Управління СБ України у Львівській області майора юстиції ОСОБА_3 , про відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади, у кримінальномупровадженні № 42023141410000026 від 02.03.2023, за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, та ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 369 КК України, а також за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
Слідчий звернувся до суду з вказаним клопотання, яке мотивоване тим, що наказом МО України № 71 від 12.02.2020 полковника ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 з 17.02.2020 призначено на посаду начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту Збройних Сил України начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 , яку він обіймає по даний час.
Відтак, починаючи з 17.02.2020 ОСОБА_5 , обіймає посаду начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту Збройних Сил України начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, та як керівник структурного підрозділу органу державної влади (Управління радіаційного, хімічного та біологічного захисту Командування Сил підтримки ЗС України) згідно з п. 2 примітки ст.368 КК України, являється службовою особою, яка займає відповідальне становище.
Відповідно до вимог ст. ст. 19, 68 Конституції України, ОСОБА_5 зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також неухильно їх додержуватись.
Згідно зі ст. 18 Конвенції Організації Об`єднаних Націй проти корупції, яка ратифікована Верховною Радою України 18.10.2006 та набрала чинності для України 01.01.2010, кожна Держава-учасниця розглядає можливість вжиття таких законодавчих та інших заходів, які можуть бути необхідними для визнання злочинами наступних дій, якщо вони вчинені умисно:
a) обіцянка, пропозиція або надання державній посадовій особі чи будь-якій іншій особі, особисто або через посередників, будь-якої неправомірної переваги, щоб ця посадова особа чи така інша особа зловживала своїм справжнім або удаваним впливом з метою одержання від адміністрації чи державного органу Держави-учасниці будь-якої неправомірної переваги для ініціатора таких дій чи будь-якої іншої особи;
b) вимагання або прийняття державною посадовою особою чи будь-якою іншою особою, особисто або через посередників, будь-якої неправомірної переваги для самої себе чи для іншої особи, щоб ця особа чи така інша особа зловживала своїм справжнім або удаваним впливом з метою одержання від адміністрації або державного органу Держави-учасниці будь-якої неправомірної переваги.
Відповідно до абз. 1 ст. 1 Закону України «Про Збройні Сили України», Збройні Сили України - це військове формування, на яке відповідно до Конституції України покладаються оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності. Згідно із п. г) ч.1 ст. 3 положення Закону України «Про запобігання корупції» поширюються, у т.ч. на військових посадових осіб Збройних Сил України.
Згідно положень ст. ст. 3, 22, 24 Закону України «Про запобігання корупції» ОСОБА_5 , як військовій службовій особі ЗС України, забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, а у разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні інтереси, зобов`язаний невідкладно вжити таких заходів: відмовитися від пропозиції; за можливості ідентифікувати особу, яка зробила пропозицію; залучити свідків, якщо це можливо, у тому числі з числа співробітників; письмово повідомити про пропозицію безпосереднього керівника (за наявності) або керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб`єктів у сфері протидії корупції.
Згідно із ст. ст. 11, 16, 97 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, затвердженого Законом України «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України», ст. 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, затвердженого Законом України «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України», ОСОБА_5 зобов`язаний свято і непорушно додержуватися Конституції України та законів України, знати та виконувати свої обов`язки та додержуватися вимог статутів Збройних Сил України, показувати приклад дисциплінованості, неухильного виконання вимог законодавства, наказів і розпоряджень командирів (начальників), подавати підлеглим приклад зразкового виконання військового обов`язку, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок, виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, передбачених посадою, керуватися тільки законами України, діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Ніхто інший, за винятком уповноважених посадових осіб державних органів у передбачених Конституцією та законами України випадках, не вправі втручатися у законну діяльність військовослужбовців.
У той же час, відповідно до ч.1 ст. 16, ст. 30 Закону України «Про оборонні закупівлі» придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких закупівель: 1) закрита закупівля (переговори; поетапні переговори) 2) торги з обмеженою участю; 3) спрощені торги із застосуванням електронної системи закупівель. Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного станувизначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.
Згідно із ст. 33, абз. 2 ст. 34, ст. 38 «Питань оборонних закупівель», затверджених постановою КМУ від 03.03.2021 № 363, державні замовники виходячи із затверджених річного плану закупівель та зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями на відповідний бюджетний період проводять відбір виконавців державних контрактів (договорів) у порядку, встановленому Законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі» з додержанням вимог законодавства про державну таємницю. Переможець переговорів за закритими закупівлями визначається державним замовником за критеріями та методикою оцінювання найбільш економічно вигідної пропозиції учасника закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення. Відбір виконавців державних контрактів (договорів) за закритими закупівлями здійснюється державним замовником шляхом конкурентної процедури «поетапні переговори» або неконкурентної процедури «переговори». Неконкурентна процедура відбору виконавця державного контракту (договору) за закритими закупівлями застосовується у разі закупівлі в єдиного виконавця.
Згідно ст. 47 «Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану», затвердженого постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275, вітчизняний або іноземний суб`єкт господарювання несе відповідальність за формування комерційної пропозиції на постачання товару, виконання робіт або надання послуг оборонного призначення, повноту та достовірність зазначених даних, у тому числі в частині розрахунку вартості (ціни).
В свою чергу, 24.02.2022 Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» через військову агресію РФ проти України, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Зазначений Указ затверджений прийнятим Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, продовжений та діє станом на даний час на всій території України, що пов`язано із розв`язанням рф військової агресії проти України та веденням повномасштабних бойових дій на території України.
Однак, діючи у порушення вимог вищевказаних нормативно-правових актів, ОСОБА_5 , будучи достовірно обізнаним про заборону використовувати свої службові повноваження або своє службове становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, як це передбачено ст. 22 Закону України «Про запобігання корупції», діючи у порушення наведених вимог закону ОСОБА_5 , будучи службовою особою, яка займає відповідальне становище, зловживаючи своїм службовим становищем, з метою одержання неправомірної вигоди для себе та третіх осіб, діючи з прямим умислом та корисливих мотивів, вчинив умисні дії, спрямовані на одержання неправомірної вигоди в великих розмірах при наступних обставинах.
Так, у невстановлені досудовим розслідуванням час та місці, начальник військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту Збройних Сил України начальник Управління радіаційного, хімічного та біологічного захисту Командування Сил підтримки Збройних Сил України ОСОБА_5 , діючи з використанням наданого службового становища, досяг злочинної домовленості із генеральним директором ТОВ «Профф», код ЄДРПОУ 43960635 (далі ТОВ «Профф»), ОСОБА_7 щодо надання першому неправомірної вигоди за його сприяння в укладенні та виконанні господарських договорів між ТОВ «Профф» та Міністерством оборони України.
Поряд із цим, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12.12.2023, ТОВ «Профф» зареєстроване як юридична особа з 19.02.2021.
Відповідно до наказу генерального директора Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОФФ», код ЄДРПОУ 43960635 (далі ТОВ «Профф») № 23 від 26.12.2022 ОСОБА_7 у період з 26.12.2022 по даний час обіймає посаду генерального директора ТОВ «Профф», основним видом діяльності якого, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є неспеціалізована оптова торгівля (виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у.; виробництво електричного освітлювального устатковання; виробництво інших машин і устатковання загального призначення, н.в.і.у.; виробництво інших вузлів, деталей і приладдя для автотранспортних засобів; оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами; оптова торгівля одягом і взуттям; оптова торгівля меблями, килимами й освітлювальним приладдям; оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням; оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього; оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; складське господарство; надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.; надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; консультування з питань комерційної діяльності й керування; інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.; діяльність у сфері зв`язків із громадськістю; організування конгресів і торговельних виставок; інші види освіти, н.в.і.у.; виробництво готових текстильних виробів, крім одягу; виробництво інших гумових виробів; виробництво іншої продукції, н.в.і.у.; пакування).
У подальшому, 15.11.2023 між Міністерством оборони України (Замовник), в особі начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника Управління радіаційного, хімічного та біологічного захисту Командування Сил підтримки ЗС України ОСОБА_5 та ТОВ «Проффф» (Постачальник), в особі генерального директора ОСОБА_7 укладено договір №343/4/2023/58 про закупівлю товарів (індивідуальних комплектів РХБ захисту ІКЗ-1 в загальній кількості 4290 шт.) за державні кошти на загальну суму 36446553 грн. з ПДВ.
Після цього, 26.12.2023 за результатами поставки ТОВ «Профф» для потреб Міністерства оборони України за господарським договором №343/4/2023/58 від 15.11.2023 частини продукції 1290 індивідуальних комплектів РХБ захисту ІКЗ-1, замовником організовано переказ грошових коштів комерційній структурі на банківський рахунок ТОВ «Профф» НОМЕР_1 (відкритий в АТ «АКБ «Львів») у сумі 10 959 453 гривень з ПДВ від загальної ціни договору.
В подальшому, приблизно о 14 год. 40 хв. 15.01.2024 ОСОБА_5 , будучи начальником військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту Збройних Сил України начальником ІНФОРМАЦІЯ_3 , реалізовуючи свій злочинний умисел, спрямований на одержання неправомірної вигоди, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою особистого збагачення, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, діючи на виконання наперед досягнутої злочинної домовленості із ОСОБА_7 , перебуваючи на автомобільній парковці, розташованій біля будинку за адресою: АДРЕСА_1 , зустрівся із останнім та одержав від директора ТОВ «Профф» ОСОБА_7 неправомірну вигоду у великому розмірі - в сумі 14600 доларів США (що становило 552318 грн. за курсом НБУ станом на 15.01.2024), за його ( ОСОБА_5 ) сприяння в укладенні та виконанні договору №343/4/2023/58 від 15.11.2023, які вилучені 15.01.2024 в ході затримання ОСОБА_5 .
Таким чином, ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється в одержанні службовою особою, яка займає відповідальне становище, неправомірної вигоди у великому розмірі для себе за вчинення в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду, будь-якої дії з використанням наданих їй влади та службового становища, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.
Слідчий зазначає, що ОСОБА_5 , перебуваючи на займаній посаді матиме об`єктивну можливість, підкріплену владними повноваженнями, не лише щодо знищення окремих оригіналів додатків до договору №343/4/2023/58, чи аналогічних господарських договорів, але й офіційної переписки із ТОВ «Профф», яка стосується узгодження ціни товару, строків поставки та готовності до постачання «індивідуальних комплектів РХБ захисту ІКЗ-1» для потреб МО України. Більше того, перебуваючи на займаній посаді, володіючи правом підпису вихідних документів від імені МО України, а також будучи прямим начальником щодо усіх членів комісії по відбору постачальника, ОСОБА_5 має об`єктивну можливість підробити окрему переписку та документи щодо листування із ТОВ «Профф» та іншими суб`єктами господарської діяльності, щодо закупівлі «індивідуальних комплектів РХБ захисту ІКЗ-1», а так само замінити поставлені комплекти на інші, згідно із специфікаціями до договору №343/4/2023/58, а тому просить задовольнити вказане клопотання та відсторонити ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця міста Києва, громадянина України, проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , від посади начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 терміном до 15.07.2024, в межах строку досудового розслідування.
Слідчий та прокурор в судовому засіданні клопотання підтримали та просили таке задовольнити.
Підозрюваний тайого захисникв судовомузасіданні протизадоволення клопотаннязаперечували.Захисник зазначив,що відповідно до наказу Головнокомандувача Збройних Сил України №132 від 19.01.2024, ОСОБА_5 звільнено з посади начальника військрадіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника управління радіаційного, хімічного, біологічного захисту Командування Сил підтримки Збройних Сил України і зараховано у розпорядження Головнокомандувача Збройних Сил України з 19 січня 2024 року та на даний час дану посаду обіймає інша особа. Крім цього, сторона захисту вважає, що пред`явлена ОСОБА_5 підозра необґрунтована.
Заслухавши учасників процесу, дослідивши та вивчивши матеріали клопотання, слідчий суддя дійшов наступного висновку.
Слідчим суддею встановлено, що слідчими СВ Управління СБ України у Львівській області, за процесуального керівництва Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону, здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №42023141410000026 від 02.03.2023, за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, та ОСОБА_7 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 369 КК України, а також за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст.191 КК України.
15.01.2024 ОСОБА_5 затримано в порядку ст. 208 КПК України.
16.01.2024 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України, а саме у одержанні службовою особою, яка займає відповідальне становище, неправомірної вигоди у великому розмірі для себе за вчинення в інтересах того, хто надає неправомірну вигоду, будь-якої дії з використанням наданих їй влади та службового становища.
17.01.2024 слідчим суддею Галицького районного суду м. Львова було обрано щодо ОСОБА_5 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою із правом внесення застави у сумі 9998456 грн, строком на 60 діб, тобто до 14.03.2024 включно.
25.01.2024 слідчим суддею Галицького районного суду м. Львова відсторонено в межах строку досудового розслідування підозрюваного ОСОБА_5 від посади начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , тобто до 15.03.2024
07.03.2024 слідчим суддею Галицького районного суду м. Львова було продовжено строк дії запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою підозрюаному ОСОБА_5 строком на 60 діб, тобто до 05.05.2024.
07.03.2024 слідчим суддею Галицького районного суду м. Львова було продовжено строк дії відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , та 2 місяці, тобто до 07.03.2024.
07.03.2024 слідчим суддею Галицького районного суду м. Львова продовжено строк досудового розслідування у кримінальному провадженні №42023141410000026 до 4-х місяців, тобто до 15.05.2024.
02.04.2024 підозрюваного ОСОБА_5 звільнено із Львівської установи виконання покарань (№19) у зв`язку із внесенням застави.
02.05.2024 слідчим суддею Галицького районного суду м. Львова було продовжено строк дії відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , та 2 місяці, тобто до 02.07.2024.
30.05.2024 Львівським апеляційним судом частково задоволено апеляційну скаргу захисника ОСОБА_5 адвоката ОСОБА_6 та скасовано ухвалу слідчого судді Галицького районного суду м. Львова від 02.05.2024.
Відповідно до ст. 131 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження. Одним із заходів забезпечення кримінального провадження є відсторонення від посади.
Прокурор, слідчий за погодженням з прокурором має право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування або суду під час судового провадження із клопотанням про відсторонення особи від посади (ст. 155 ч. 1 КПК України).
Відповідно до ст. 43 Конституції України, кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає, а тому будь-які обмеження щодо реалізації цього права, у тому числі і відсторонення особи від посади під час кримінального провадження, повинно здійснюватися виключно з підстав та у порядку, передбаченому КПК України.
Згідно ч. 1ст. 154 КПК Українивідсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину, і незалежно від тяжкості злочину - щодо особи, яка є службовою особою правоохоронного органу.
Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців.
Відповідно до ч. 2ст. 157 КПК України привирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини:
1) правову підставу для відсторонення від посади;
2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення;
3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Тобто, для вирішення питання про відсторонення від посади у відповідності до вимог закону слідчий суддя зобов`язаний перевірити, чи подано слідчим клопотання із додержанням вимог закону та врахувати наявність правової підстави для відсторонення від посади, достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення, та наслідки відсторонення від посади для інших осіб.
Слідчий суддя на цій стадії кримінального провадження не наділений відповідними повноваженнями щодо оцінки доказів, зокрема їх сукупності, з точки зору достатності та взаємозв`язку для визнання особи винуватою чи невинуватою у вчиненні кримінального правопорушення.
При цьому, не вирішуючи питання про доведеність вини та правильність кваліфікації дій підозрюваного, а виходячи лише з фактичних даних, що містяться в доданих до клопотання доказів, слідчий суддя приходить до висновку про ймовірну причетність підозрюваного до вчинення злочину.
Для застосування заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади, слідчий та/або прокурор зобов`язані довести наявність достатніх підстав вважати, що такий захід є необхідним для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного, обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, що мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Положеннями ст. 132 ч. 3 КПК України імперативно передбачено, що застосування будь-яких заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, прокурор не доведе, що: існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи, про який йдеться в клопотанні слідчого, прокурора; може бути виконане завдання, для якого слідчий, прокурор звертається із клопотанням.
Одним із елементів, які формують правову підставу для відсторонення підозрюваного від посади, є наявність підстав вважати, що перебування особи на посаді сприяло вчиненню кримінального правопорушення та наявність обґрунтованих підстав вважати, що подальше перебування підозрюваного на посаді перешкоджатиме кримінальному провадженню. Відповідне аргументування, відповідно до вимог ст. 155 ч. 2 п. 6 КПК України, має бути викладене в клопотанні та підтверджене відповідними доказами.
При вирішенні клопотання слідчого про відсторонення від посади, слідчий суддя враховує, що надані слідчим докази зібрані під час досудового розслідування, а саме: протоколи, складені за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій; протоколи обшуків; протоколи затримання особи підозрюваної у вчиненні злочину, а також інші матеріали кримінального провадження в їх сукупності, свідчать про існування обґрунтованої підозри про причетність ОСОБА_5 до вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3ст. 368 КК України.
Крім того, слідчий суддя враховує, шо необхідність відсторонення особи від посади спричинено передусім тим, що підозрюваний, перебуваючи на посаді, використав своє службове становище для сприяння вчиненню злочину. Крім того, на переконання слідчого судді, останній, перебуваючи на посаді та використовуючи своє службове становище, матиме можливість продовжувати злочинну діяльність, знищити чи підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження, у тому числі і й тих, які перебувають у його підпорядкуванні, або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, що у відповідності дост. 155 КПК Україниє підставою для відсторонення його від посади.
Враховуючи вищенаведене, слідчий суддя приходить до висновку, що негативні наслідки відсторонення від посади ОСОБА_5 , який підозрюється у вчиненні злочину, не перевищують необхідність та можливість досягнення мети кримінального провадження, а його перебування на посаді буде суперечити завданням кримінального судочинства та інтересам громадського суспільства загалом, а тому вважає за необхідне клопотання задовольнити та відсторонити підозрюваного від займаної посади до 15 березня 2024 року, в межах строку досудового розслідування.
Поряд з цим слідчий суддя зауважує, що відсторонення від посади не є абсолютним позбавленням права на працю, а є тимчасовим обмеженням особи займати певну посаду, такий захід є тимчасовим, а тому відповідні обмеження є розумними і співмірними, з огляду на завдання кримінального провадження та, з урахуванням досліджених обставин в цьому кримінальному провадженні, на переконання слідчого судді, потреби досудового розслідування виправдовують саме такий ступінь втручання у права та свободи особи з метою виконання завдань кримінального провадження.
Твердження сторони захисту про те, що пред`явлена ОСОБА_5 є необґрунтованою,є безпідставними, оскільки відповідно до практики Європейського суду з прав людини, вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення.
Щодо доводів сторони захисту про те, що клопотання не підлягає задоволенню, оскільки ОСОБА_5 звільнено з посади начальника військрадіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника управління радіаційного, хімічного, біологічного захисту Командування Сил підтримки Збройних Сил України, суд виходить з наступного.
Наказом Міністра оборони України № 71 від 12.02.2020 полковника ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 з 17.02.2020 призначено на посаду начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту Збройних Сил України начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , яку останній прийняв 17.02.2020 (наказ командира в/ч НОМЕР_2 № 11 від 17.02.2020).
Відповідно до п. 2, 3 Функціональних обов`язків начальника військ РХБ захисту начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 , затверджених Командувачем Сил підтримки Збройних Сил України 11.10.2023 року, ОСОБА_5 , серед іншого, відповідає за: організацію діяльності та керівництво управлінням РХБ захисту, його здатність до виконання завдань за функціональним призначенням; дотримання законності і правопорядку, виховання, військову дисципліну, морально-психологічний стан особового складу управління РХБ захисту; організацію ХБРЯ захисту в ході застосування військ (сил), інших складових сил оборони під час відсічі збройної агресії; готовність військових частин (підрозділів) РХБ захисту підпорядкованих Командуванню Сил підтримки Збройних Сил України од виконання завдань за призначенням, та ін. Серед іншого, начальник військ РХБ захисту начальник управління РХБ захисту як керівник: - очолює управління РХБ захисту, здійснює керівництво його діяльністю; визначає пріорітети роботи управління РХБ захисту та шляхи виконання покладених на нього завдань; організовує виконання заходів щодо розвитку військ РХБ захисту ЗС України, їх технічного оснащення, підготовки та всебічного забезпечення; організовує заходи щодо забезпечення озброєнням і засобами РХБ захисту; подає у встановленому законом порядку пропозиції щодо призначення на посади та звільнення з посад військовослужбовців, а також створення кадрового резерву управління РХБ захисту; організовує роботу щодо запобігання та протидії корупції, виявлення, припинення її проявів, усунення наслідків корупційних діянь; здійснює контроль за збереженням службових документів, у тому числі електронних, що утворюються в процесі діяльності управління РХБ захисту, та ін.
Крім того, відповідно до Довіреності Міністра оборони України від 23.10.2023 № 220/396/Д, начальника військ РХБ захисту начальника управління РХБ захисту КСП ЗС України полковника ОСОБА_5 уповноважено на підписання від імені МО України договорів (угод, державних контрактів) на закупівлю товарів, робіт і послуг відповідно до бюджетних асигнувань на 2023 рік за бюджетною програмою (підпрограмою) 2101020/16 «Оперативне забезпечення» за напрямком діяльності військ РХБ захисту КСП ЗС України, а також здійснення інших дій, пов`язаних з їх виконанням.
В той же час, відповідно до п. 1.3 «Інструкції з підготовки, погодження, укладення, реєстрації, обліку, зберігання та контролю за виконанням договорів, що укладаються від імені Міністерства оборони України», затвердженої Наказом Міністерства оборони України № 500 від 29.12.2020, ОСОБА_5 , як керівник структурного підрозділу Міністерства оборони України, який діє на підставі довіреності укладає договір від імені Міністерства оборони України, несе персональну відповідальність за організацію і стан роботи з договором.
Згідно із п. 1.4, 1.5 «Інструкції з підготовки, погодження, укладення, реєстрації, обліку, зберігання та контролю за виконанням договорів, що укладаються від імені Міністерства оборони України», затвердженої Наказом Міністерстваоборони України№ 500від 29.12.2020,робота здоговорами повиннасприяти: належномувиконанню договірнихзобов`язаньдля забезпеченняінтересів Міністерстваоборони України,Збройних СилУкраїни; ефективномута раціональномувикористанню матеріальних,фінансових таінших ресурсів; своєчасномута повномунадходженню коштівдо державногобюджету; запобіганнюпорушень інтересівМіністерства оборониУкраїни таусуненню причині умов,що їхспричиняють; забезпеченню захисту та відновленню майнових прав та інтересів Міністерства оборони України.
До роботиз договораминалежать: підготовкапроєкту договоруабо розглядпроєкту договору,що надійшоввід іншоїсторони (контрагента); погодження(візування)проєкту договорузаінтересованими структурнимипідрозділами; підписаннядоговору; реєстрація,облік тазберігання укладенихдоговорів тадодаткових угоддо них,а такожусієї договірноїдокументації; здійсненняконтролю зарозрахунками тавиконанням договірнихзобов`язань; наданнязвітності простан роботиз договорами; розгляд, аналіз, узагальнення результатів роботи з договорами, підготовка висновків та пропозицій щодо її удосконалення.
Окрім цього, відповідно до п. 3.13, 4.2, абз. 5 п. 4.17 наказу Міністерства оборони України № 757 від 31.12.1016 «Про організацію розподілу бюджетних асигнувань і централізованої оплати в Міністерстві оборони України»: ОСОБА_5 , як керівник замовника, відповідального за предмет закупівлі, також несе відповідальність за обґрунтованість та відповідність законодавству умов договору (державного контракту); ОСОБА_5 як уповноважена особа замовника, яка уклала договір (державний контракт), також несе відповідальність за доцільність і законність оплати предметів закупівлі та цільове використання коштів, а також зобов`язаний забезпечити контроль за виконанням умов договору (державного контракту), своєчасність надання документів для оплати та погашення дебіторської заборгованості, поданням претензій і позовів у разі невиконання договірних зобов`язань тощо; ОСОБА_5 , як начальник підрозділу замовника, відповідального за предмет закупівлі, уповноважений на підпис рахунку (рахунку-фактури), що підлягає оплаті за договором, яким засвідчується факт поставки товарів (виконання робіт, надання послуг), їх відповідність умовам договору (державного контракту), правильність установлення і застосування цін, а також необхідність і обґрунтованість попередньої оплати в разі її здійснення.
Також, відповідно до п. 3.8 Положення про комісію управління радіаційного, хімічного, біологічного захисту КСП ЗС України з відбору постачальника (виконавця) щодо укладення договорів із закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, затвердженого наказом командувача Сил підтримки ЗС України від 06.10.2023 № 108а, ОСОБА_5 , як начальник військ РХБ захисту начальник управління РХБ захисту КСП ЗС України, розглядає та затверджує наданий протокол оцінки цінових пропозицій, підписаний всіма членами комісії, присутніми на засіданні.
Відповідно до витягу з наказу Головнокомандувача Збройних Сил України №132 від 19.01.2024, ОСОБА_5 , начальника військрадіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника управління радіаційного, хімічного, біологічного захисту Командування Сил підтримки Збройних Сил України звільнено від займаної посади і зараховано у розпорядження Головнокомандувача Збройних Сил України з 19 січня 2024 року.
Відповідно до витягу із наказу командувача Сил підтримки Збройних Сил України № 14 від 16.01.2024 наказано вважати таким, що допущений до тимчасового виконання обов`язків за невакантною посадою полковника ОСОБА_8 , заступника начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , вважати, що 16 січня 2024 року приступив до тимчасового виконання обов`язків за невакантною посадою начальника військ радіаційного, хімічного, біологічного захисту Командування Сил підтримки Збройних Сил України.
Згідно з абз. 4 п. 122 «Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України», затвердженого указом Президента України № 1153/2008 від 10.12.2008 (надалі Положення), військовослужбовці, відсторонені від посад, зараховуються у розпорядження відповідної посадової особи з дня, що настає за днем відсторонення, та продовжують проходити військову службу, виконуючи обов`язки військової служби в межах, визначених посадовою особою, у розпорядженні якої вони перебувають (якщо до них не застосовано запобіжних заходів кримінального провадження у виді домашнього арешту або тримання під вартою). Військовослужбовці, усунені або відсторонені від виконання службових обов`язків, продовжують проходити військову службу, виконуючи обов`язки військової служби в межах, визначених командиром військової частини, якщо до них не застосовано запобіжних заходів або покарань, визначених упідпунктах 12-1,13пункту 116 цього Положення.
Відповідно допп.2п.120Положення,у зв`язкузі службовоюнеобхідністю навійськовослужбовця,який займаєштатну посаду,може бутипокладено тимчасовевиконання обов`язківза іншоюрівнозначною абовищою посадою,а саме: невакантною - у разі тимчасової відсутності, або внаслідок усунення від виконання службових обов`язків чи відсторонення від виконання службових повноважень військовослужбовця, який її займає.
Відповідно до п. 116 Положення, зарахування військовослужбовців наказами по особовому складу в розпорядження посадових осіб, які мають право призначення на посади, для вирішення питання щодо дальшого їх службового використання допускається в разі:
12-1) відсторонення військовослужбовця від посади під час досудового розслідування або судового провадження - до закінчення строку застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження або до його скасування в порядку, передбаченомуКПК України;
13) якщо стосовно військовослужбовців застосовано запобіжні заходи кримінального провадження у виді домашнього арешту або тримання під вартою, до скасування чи зміни запобіжного заходу або до винесення судом вироку чи відбування покарання.
Таким чином, фактичною підставою для зарахування ОСОБА_5 у розпорядження відповідно до пп. 12-1 та 13 п. 116 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України», затвердженого указом Президента України № 1153/2008 від 10.12.2008, є ухвала слідчого судді про застосування відносно підозрюваного ОСОБА_5 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою і з правом внесення застави, а також ухвала слідчого судді про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 .
В свою чергу, юридичною підставою для зарахування ОСОБА_5 у розпорядження відповідно до абз. 1 п. 116 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України», затвердженого указом Президента України № 1153/2008 від 10.12.2008, є Наказ головнокомандувача ЗСУ № 132 від 19.01.2024. При цьому, згідно із абз. 4 п. 122 Положення, військовослужбовці, усунені або відсторонені від виконання службових обов`язків, продовжують проходити військову службу, виконуючи обов`язки військової служби в межах, визначених командиром військової частини, якщо до них не застосовано запобіжних заходів або покарань, визначених у підпунктах 12-1, 13 пункту 116 цього Положення.
Із врахуванням наведених вище норм щодо порядку проходження громадянами України військової служби в ЗСУ, слідчий суддя вважає, що у разі відсутності рішення суду про відсторонення від посади, це матиме наслідком автоматичне поновлення підозрюваного ОСОБА_5 на посаді.
Враховуючи наведене, слідчий суддя приходить до переконання, що клопотання слідчого підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст.131, 132, 154-157, 372, 376 КПК України, слідчий суддя
УХВАЛИВ:
Клопотання слідчого в ОВС слідчого відділу Управління СБ України у Львівській області майора юстиції ОСОБА_3 , про відсторонення підозрюваного ОСОБА_5 від посади, у кримінальномупровадженні № 42023141410000026від 02.03.2023,за підозрою ОСОБА_5 у вчиненнікримінального правопорушення,передбаченого ч.3ст.368КК України,та ОСОБА_7 у вчиненнікримінального правопорушення,передбаченого ч.3ст.369КК України,а такожза ознакамивчинення кримінальногоправопорушення,передбаченого ч.4ст.191КК України задовольнити.
Відсторонити підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади начальника військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 , в межах строку досудового розслідування, тобто до 15 липня 2024 року.
Контроль за виконанням ухвали покласти на уповноваженого прокурора, який здійснює процесуальне керівництво у даному кримінальному провадженні.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Львівського апеляційного суду протягом п`яти діб з дня її проголошення, а особою, яка перебуває під вартою протягом п`яти днів з моменту вручення їй копії судового рішення.
Повний текст ухвали складено та підписано 07 червня 2024 року.
Слідчий суддя ОСОБА_9
Суд | Галицький районний суд м.Львова |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2024 |
Оприлюднено | 10.06.2024 |
Номер документу | 119577965 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Галицький районний суд м.Львова
Кітов О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні