ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" травня 2024 р. справа № 300/8069/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Біньковської Н.В.,
за участю: секретаря судового засідання Космірак Н.М.,
представника позивача Гандзюк Т.О.,
представника відповідача Сліпенчук Н.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства Верес до Городенківської міської ради про визнання в частині протиправним та нечинним рішення від 28.10.2021 №791-11/2021,-
ВСТАНОВИВ:
ПП «Верес», в інтересах якого діє представник Гандзюк Т.О., звернулося до суду з адміністративним позовом до Городенківської міської ради, відповідно до змісту якого просить: визнати протиправним та нечинним рішення від 28 жовтня 2021 року № 791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади» в період його дії (застосування) в листопаді-грудні 2021 року та січні-грудні 2022 року в частині встановлення у додатку 1 до вказаного рішення річного розміру орендної плати за користування земельною ділянкою з видом цільового призначення 11.02 - «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості» на рівні 7 відсотків нормативної грошової оцінки земель.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач при проведенні розрахунку розміру безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної власності, розташованої за адресою: м. Городенка, вул. Затишна, 36, застосував ставку орендної плати у 7 % від нормативної грошової оцінки земель, затверджену рішенням Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021, в тому числі за період листопад-грудень 2021 року, січень-грудень 2022 року. Оскаржуване рішення оприлюднено після 25.07.2021 - року, що передує бюджетному періоду 2022 року, в якому планується застосування місцевих податків ставок орендної плати за земельні ділянки Городенівської територіальної громади, затверджених рішенням Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-1-/2021, відповідно останнє не могло бути застосоване в листопаді-грудні 2021 року, в 2022 році, оскільки плановим періодом для застосування цього рішення є 2023 рік. Звертає увагу, що оскаржуване рішення є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, набирає чинності на підставі пункту 12.5 статті 12 ПК України з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 статті 12 ПК України. Вважає, що рішення Городенкіської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 в період його дії в листопаді - грудні 2021 року в січні грудні 2022 року, є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, в якому просить суд в задоволенні позову відмовити. Зазначає, що рішення Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 опубліковано та оприлюднено 03.11.2021 на офіційному сайті Городенківської міської ради, 11.11.2021 ПП «Медіацентр «Край» опублікувало інформацію про зазначене рішення в газеті «Край». Вказане рішення як регуляторний нормативний акт опубліковано відповідно з дотриманням норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Для земельної ділянки, що розташована за адресою м. Городенка, вул. Затишна, 36 загальною площею 1,1004 га, кадастровий номер 2321610100:01:009:0434 відсоток ставки від нормативно-грошової оцінки становить 7% (11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості). З моменту винесення рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою (28.10.2022) ПП «Верес» користується земельною ділянкою кадастровий номер 2321610100:01:009:0434, що розташована у місті Городенка, вул. Затишна, 36 без належної правової підстави. Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної пати є кондиційними. Відсоткова ставка від нормативної грошової оцінки у Додатку №1 до рішення Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 встановлена відповідно до цільового призначення земель, а не для кожного суб`єкта господарювання окремо, що свідчить про дотримання органом місцевого самоврядування правил економічної конкуренції для відповідного регіону (а.с.67).
У відповіді на відзив позивач не погоджується із доводами відповідача з підстав, аналогічних позовній заяві. Також зазначає, що рішення Городенківської міської ради від 28.10.2021 є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, яке приймається на підставі, за правилами та на виконання ПК України та оприлюднюється у встановленому ним порядку. Оскаржуване рішення набирає чинності з 01.01.2023, а тому могло бути застосовано тільки з 01.01.2023 і не повинно було застосовуватися у 2021-2202 роках (а.с.97).
В запереченні відповідач не погоджується з доводами позивача з підстав, зазначених у відзиві на позов. Також зазначає, що директором ПП «Верес» не вчинено жодних дій щодо коригування чи підписання договору оренди. Позивачем жодного разу не сплачувалася орендна плата за земельну ділянку ні за спірним рішенням, ні за рішенням, що йому передувало від 03.02.2016. Вважає недоведеним факт завдання шкоди оскаржуваним рішенням саме позивачу у зв`язку із злісним невиконанням ПП «Верес» своїх обов`язків як орендаря земельної ділянки завдано шкоди саме відповідачу. Стверджує, що підпункт 12.3.4 пункт 12.3 статті 12 ПК України вказує на момент з якого повинні застосовуватися відповідні податки та збори, проте не унеможливлює прийняття рішення щодо їх встановлення пізніше обумовленого терміну та не вказує на те, що прийняття такого рішення має наслідком визнання його нечинним. Оскаржуване рішення визначає абсолютно рівні умови для всіх суб`єктів господарювання, які вже протягом більше як двох років сплачують за встановленими тарифами, а погодження проекту рішення від 28.10.2021 Антимонопольним комітетом України є ще одним підтвердженням його законності (а.с.104).
Позивач надав суду додаткові пояснення в яких зазначає, що питання ймовірного порушення майнових прав Городенківської міської ради як власника земельної ділянки не є предметом адміністративного спору в цій справі, тому не є обґрунтованим запереченням на доводи ПП «Верес» щодо протиправності нормативно-правового акту (а.с.111).
Ухвалою суду від 20.05.2024 в задоволенні заяви Городенківської міської ради про залишення позову без розгляду відмовлено.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала з підстав, зазначених у позовній заяві. Просить позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позову заперечила з підстав, зазначених у відзиві на позов. Просить у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши надані суду письмові докази, судом встановлено наступне.
Західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України листом від 27.09.2021 №63-02/5378 погодило проєкт рішення Городенківської міської ради «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади» (а.с.76).
28.10.2021 Городенківською міською радою прийнято рішення №791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади», яким затверджено ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Городенківської територіальної громади у вигляду відсоткових показників від нормативної грошової оцінки землі для розрахунку орендної плати за земельні ділянки та Положення про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Городенківської територіальної громади. Пунктом 3 вирішено довести дане рішення до відома суб`єктів господарювання підприємницької діяльності та громадян шляхом опублікування в засобах масової інформації (а.с.26-32).
28.10.2021 Городенківською міською радою прийнято рішення №793-11/2021 «Про припинення права постійного користування земельними ділянками (державних актів на право постійного користування)», яким вирішено припинити право постійного користування земельною ділянкою Городенківській міській дільниці по ремонту житла і доріг, площею 1,10 га, розташованої в місті Городенка, вул. Затишна, 36 (державний акт на право постійного користування землею ІІ ІФ №001133 від 14.09.1995, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №30) (а.с.77).
26.09.2022 позивачем надано Городенківській міській раді заяву про надання в оренду земельної ділянки, площею 1,100 га, кадастровий номер 2621610100:01:009:0434, за адресою м. Городенка, вул. Затишна, 36, для обслуговування цілісного майнового комплексу, що належить на праві приватної власності ПП «Верес» (а.с.85).
01.12.2022 Городенківською міською радою прийнято рішення №1300-22/2022 «Про надання ПП «Верес» в оренду земельної ділянки для обслуговування цілісного майнового комплексу по вул. Затишна, 36 в м. Городенка», яким вирішено надати ПП «Верес» в оренду земельну ділянку по вул. Затишна, 36 в м. Городенка для обслуговування цілісного майнового комплексу, площею 1,100 га, кадастровий номер 2621610100:01:009:0434, код КВЦПЗ 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної а іншої промисловості, терміном на 5 років (а.с.79).
В 2023 році здійснено розрахунок безпідставно збережених коштів за листопад грудень 2021 року, за 2022 рік, січень березень 2023 року за змістом якого розмір безпідставно збережених коштів з орендної плати за землю, нарахованих ПП «Верес» (земельна ділянка, розташована за адресою вул. Затишна, м. Городенка), становить 185613,24 грн. (ставка орендної плати за землю 7%) (а.с.19).
29.06.2023 Городенківською міською радою прийнято рішення №1613-27/2023 Про внесення змін до рішення міської ради від 28.10.2021 №791-1/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади», терміном три роки, але не пізніше 30.06.2026, а саме шляхом викладення Додатку №1 до рішення у відповідній редакції (а.с.220).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з пунктом 24 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях відповідної місцевої ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
За змістом статті 69 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.
Відповідно до статті 8 Податкового кодексу України (надалі також ПК України) в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов`язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
В підпункті 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 ПК України визначено, що податок на майно належить до місцевих податків.
Місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі (п.10.2-1 ст.10 ПК України).
За змістом статті 265 ПК України податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю.
Згідно підпункту 12.4.3 пункту 12.4 статті 12 ПК України до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належить прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.
Пунктом 12.3 статті 12 Податкового кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень.
Згідно із підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПК України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів (пп.12.3.5 п.12.3 ст.12 ПК України).
Відповідно до пункту 12.5 статті 12 ПК України офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг або про внесення змін до таких рішень є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.
Статтею 3 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
Отже, встановлення місцевих податків віднесено до компетенції відповідних сільських, селищних, міських рад у межах їх повноважень. Рішення органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, яке приймається на підставі, за правилами й на виконання відповідних приписів Податкового кодексу України та оприлюднюється у встановленому цим Кодексом порядку. Вказані рішення не належать до регуляторних актів в розумінні Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», у зв`язку з чим дія цього Закону на них не поширюється. Прийняті на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування (сільської, селищної, міської ради) рішення про встановлення/зміну місцевих податків та зборів набувають статусу нормативно-правового акта (набирають чинності) після їх офіційного оприлюднення в установленомузакономпорядку з дня офіційного оприлюднення, якщо таке мало місце до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період), і якщо орган місцевого самоврядування, який прийняв таке рішення, не встановив пізнішу, ніж дата офіційного оприлюднення, дату набрання чинності рішенням. Якщо рішення міської ради про встановлення/зміну місцевих податків було прийнято після 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень, в якому будуть діяти нові правила та ставки, та не було оприлюднено до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому підлягає застосуванню відповідний податок, таке рішення застосовується з початку наступного бюджетного періоду за тим, у якому планувалося запровадити відповідний податок.
Таким чином, відповідно до норм Бюджетного кодексу України та ПК України для застосування рішення про встановлення/зміну місцевих податків у 2021-2022 році, в тому числі орендної плати за землю, таке рішення має бути прийнято до 15.07.2020, 15.07.2021, відповідно, та оприлюднено місцевою радою до 25.07.2020, 25.07.2021, відповідно.
Як встановлено судом, 28.10.2021 Городенківською міською радою прийнято рішення №791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади», яким затверджено ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Городенківської міської ради у вигляді відсоткових показників від нормативної грошової оцінки землі для розрахунку орендної плати за земельні ділянки згідно додатка 1 та Положення про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади згідно із додатком 2. Пунктом 3 вказаного рішення вирішено довести його до відома суб`єктів підприємницької діяльності та громадян шляхом опублікування в засобах масової інформації.
За змістом листа ПП «Метастудія» від 05.02.2024 №4 рішення Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади», яке знаходиться за посиланням https://hth.gov.ua/docs/1000990/ завантажено на сервер 03.11.2021 о 15:50 год. (а.с.146).
За результатами розгляду інформаційного запиту ПП «Верес» від 03.10.2023 №1558 ПП «Медіацентр «Край» листом від 06.10.2023 №11 повідомило позивача про те, що публікація рішення Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади» була надрукована в газеті «Край» №44 від 11.11.2021 (а.с.45-46).
Отже, оскаржуване рішення оприлюднено на офіційному веб-сайті Городенківської міської ради 03.11.2021 та опубліковано в друкованому засобі масової інформації 11.11.2021. В рішенні Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 не вказано бюджетний період застосування встановлених ставок орендної плати за землю та не зазначено дату набрання ним чинності.
В спірному випадку позивач просить визнати протиправним та нечинним рішення Городенківської міської ради від 28.10.2021 №791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади» у період його дії (застосовування) в листопаді-грудні 2021 року, січні-грудні 2022 року в частині встановлення у додатку 1 до вказаного рішення річного розміру орендної плати за користування земельною ділянкою з видом цільового призначення 11.02 на рівні 7 відсотків нормативної грошової оцінки земель.
Суд зауважує, що виходячи з приписів чинного законодавства України, прийняття міською радою рішення про встановлення місцевих податків та зборів після 15 липня відповідного року не є підставою для визнання його протиправним та нечинним, а лише є підставою для застосування норм такого рішення не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Принцип стабільності у податкових правовідносинах є складовою частиною процедури встановлення податків і зборів, що впливає на податковий період, з якого застосовуватимуться відповідні податки або збори, однак, не впливає на право прийняття оскаржуваного рішення.
Таким чином, приймаючи рішення від 28.10.2021 №791-11/2021 «Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки Городенківської територіальної громади» відповідач діяв у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому підстави для визнання протиправним та нечинним оскаржуваного рішення, в тому числі й в його частині, відсутні.
Отже, позовні вимоги є безпідставними, а тому в задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач приватне підприємство Верес (код ЄДРПОУ 25067672, вул. Шевченка, 42, м. Городенка, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78103),
відповідач Городенківська міська рада (код ЄДРПОУ 04054292, вул. Т. Шевченка, 7, м. Городенка, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78100).
Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.
Рішення складене в повному обсязі 10.06.2024.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2024 |
Оприлюднено | 12.06.2024 |
Номер документу | 119621623 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні