Суддя Черняк В. Г.
Справа № 644/368/23
Провадження № 2/644/1121/24
05.06.2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 червня 2024 року м. Харків.
Орджонікідзевський районний суд м. Харкова у складі:
Головуючого судді Черняка В.Г.,
за участю:
секретаря судових засідань Анохіної А.О.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача адвоката Вайленко Г.О.,
представника третьої особи адвоката Мироненка С.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні Орджонікідзевського районного суду м. Харкова цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради, третя особа - Управління освіти Ізюмської міської ради про скасування наказів, стягнення середньомісячної заробітної плати та відшкодування моральної шкоди, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 , в особі представника адвоката Вайленко Г.О., звернувся до суду із позовною заявою до Управління освіти Ізюмської міської ради, Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради, в якому просив суд: 1) визнати протиправними та скасувати наказ Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради від 01.04.2022 року № 50-к/тр «Про призупинення дії трудового договору» в частині, що стосується вчителя трудового навчання ОСОБА_1 ; 2) поновити на період з 01.04.2022 р. по 27.12.2022 р. дію трудового договору з вчителем закладу загальної середньої освіти трудового навчання ОСОБА_1 ; 3) визнати протиправним та скасувати п.1 наказу №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану» від 25.02.2022 р.; 4) визнати протиправним та скасувати підпункту 1.1 пункту 1, підпункт 1.3 пункту 1 Наказу № 02-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану».; 5) визнати протиправним та скасувати Наказ № 03-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану»; 6) стягнути з - Управління освіти Ізюмської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробітокза час вимушеного прогулу за період з 01.04.2022 року по 27.12.2022 року у розмірі 117700,72 грн., яка визначена без утримання сум податків та інших обов`язкових платежів; 7) стягнути з - Управління освіти Ізюмської міської ради на користь ОСОБА_1 суму моральної шкоди в розмірі 100000 грн.
В обгрунтування позову позивач ОСОБА_1 зазначив, що спірні накази, прийняті відповідачем, є протиправними та такими, що порушують трудовий режим в розумінні Кодексів законів про працю, а тому підлягають скасуванню. Крім того, враховуючи, що з позивачем не припинено трудовий договір, а призупинено його дію, вважає, що ефективним способом відновлення порушення його права є поновлення з 01.04.2022 року його дії до моменту звільнення 27.12.2022 р. Також вважає за необхідне стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 01.04.2022 року по 27.12.2022 року у розмірі 117700,72 грн. Крім того, позивач ОСОБА_1 просить суд стягнути з відповідача моральну шкоду у розмірі 100 000 грн., яка полягає у моральних стражданнях, приниженні, втрати нормальних життєвих зв`язків, скрутному матеріальному становищі.
Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 30.01.2023 року позовна заява була залишена без руху.
07.02.2023 року позивач усунув недоліки, зазначені в ухвалі про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 15.02.2023 року провадження по справі відкрито, розгляд справи ухвалено проводити в порядку загального позовного провадження.
20.03.2023року представникомвідповідача Управлінняосвіти Ізюмськоїміської ради адвокатом МироненкомС.С.через підсистемуЕлектронний суднадано відзивна позовнузаяву,в якомупредставник відповідачапроти позовузаперечував вповному обсязіта зазначив,що відповідачдіяв вмежах наданихйому повноваженьвідповідно дочинного законодавствата вумовах воєнногостану,а оскаржуванінакази винесеніним узв`язку звведенням воєнногостану вУкраїні,проведення військовихдій таперебвання безпосередньом.Ізюм підокупацією.Крім того,представник відповідача адвокатМироненко С.С.просив провадженняу справіза позовнимивимогами ОСОБА_1 до Управління освіти Ізюмської міської ради, Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради за пунктами 4,5,6 позовних вимог, щодо оскарження пункту 1 Наказу №70 Управління освіти Ізюмської міської ради «Про встановлення простою запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану» від 25.02.2022 р.; підпункту 1.1.пункту 1, підпункт 1.3.пункту 1 Наказу № 02-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану»; наказу №03-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану» закрити. Представник відповідача в обґрунтування свого клопотання вказав, що зазначені позовні вимоги не можуть розглядатися в порядку цивільного судочинства, оскільки правовідносини, які врегульовані вказаними наказами мають адміністративний характер, мають ознаку публічності та локального правозастосовного акту, щодо всіх закладів освіти. Щодо обчислення середнього розміру заробітної плати зазначив, що з 25.02.2022 року до 01.04.2022 року в Ізюмському ліцеї №6 було встановлено режим простою, в період якого заробітна плата всіх працівників була зменшена до 2/3 без преміювань. Тому реальна заробітна плата викладачів Ізюмського ліцею №6 протягом часу простою складала приблизно 5700 грн., на рівні виплаченої ОСОБА_1 суми в березні 2022 р. Стосовно позовоної вимоги про стягнення моральної шкоди також заперечував, посилаючись на те, що позовні вимоги про стягнення моральної шкоди є похідними від позовних вимог про стягнення середньомісячної заробітної плати, поновлення умов трудового договору за період з 01.04.2022 по 27.12.2022 та щодо позовних вимог до Управління освіти Ізюмської міської ради про скасування наказів, якими було встановлено простій та зупинення нарахування заробітної плати працівникам, які залишилися на тимчасово окупованій території. Оскільки первісні позовні вимоги не підлягають задоволенню, вважає, що підстав для розгляду та задоволення похідних позовних вимог щодо відшкодування моральної шкоди так само не має.
28.03.2023 р. представником позивача адвокатом Вайленко Г.О. подано відповідь на відзив, в якій не погодилась із доводами представника відповідача Управління освіти Ізюмської міської ради.
03.04.2023 р. представником відповідача Управління освіти Ізюмської міської ради Мироненко С.С. подано заперечення на відповідь на відзив, в якому заперечував проти доводів представника позивача.
13.04.2023 р. представником позивача адвокатом Вайленко Г.О. подано пояснення на заперечення відповідача.
25.04.2023 р. представником позивача адвокатом Вайленко Г.О. подано заперечення на клопотання представника відповідача ОСОБА_2 про закриття провадження у справі за позовними вимогами ОСОБА_1 до Управління освіти Ізюмської міської ради, Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради за пунктами 4,5,6 позовних вимог, вказала, що вимоги ОСОБА_1 стосуються виключно порушення його трудових прав, за змістом правовідносин спір не має ознак публічно-правового, оскільки виник з приводу оскарження наказу про призупинення дії трудового договору, втрат у заробітній платі, тобто спір є приватноправовим і відповідно до зазначених вимог закону має розглядатися у порядку цивільного судочинства.
Ухвалою Орджонікідзевськогорайонного судум.Харкова від26.04.2024року провадженняу справі№ 644/368/232/644/244/23за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Ізюмської міської ради, Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування наказів Управління освіти Ізюмської міської ради, а саме:
- пункту 1 Наказу №70 Управління освіти Ізюмської міської ради «Про встановлення простою запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану» від 25.02.2022 р.;
- підпункту 1.1.пункту 1, підпункт 1.3.пункту 1 Наказу № 02-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану»;
-наказу №03-ВС«Про внесеннязмін донаказу Управлінняосвіти від25.02.2022№70«Про встановлення простою,запровадження дистанційноїроботи таоплату праців умовахвоєнного стану»-закрити напідставі п.1ч.1ст.255ЦПК України,оскільки справаза вказанимипозовними вимогами не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Даною ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
01.05.2023року представникомпозивача адвокатом ВайленкоГ.О.на ухвалуОрджонікідзевського районногосуду м.Харкова від26.04.2023року вчастині закриттяпровадження усправі запозовними вимогами ОСОБА_1 до Управління освіти Ізюмської міської ради, Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради за пунктами 4,5,6 позовних вимог, щодо оскарження пункту 1 Наказу №70 Управління освіти Ізюмської міської ради «Про встановлення простою запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану» від 25.02.2022 р.; підпункту 1.1.пункту 1, підпункт 1.3.пункту 1 Наказу № 02-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану»; наказу №03-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 №70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану» подано апеляційну скаргу.
Постановою Харківського апеляційного суду від 06.06.2023 року апеляційну скаргу представника позивача адвоката Вайленко Г.О. залишено без задоволення, ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Харкова в частині закриття провадження у справі залишено без змін.
04.07.2023 року представником позивача адвокатом Вайленко Г.О. на постанову Харківського апеляційного суду від 06.06.2023 року та на ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 26.04.2023 року в частині закриття провадження у справі подано касаційну скаргу.
Постановою Верховного суду від 15.08.2024 року касаційну скаргу представника позивача адвоката Вайленко Г.О. залишено без задоволення, ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 26.04.2023 року та постанову Харківського апеляційного суду від 06.06.2023 року залишено без змін.
25.01.2024 року предстаником позивача адвокатом Вайленко Г.О. подано заяву про зменшення позовних вимог та змінення процесуального статусу Управління освіти Ізюмської міської ради з відповідача на третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору.
Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 30.01.2024 року заяву позивача про зменшення позовних вимог та змінення процесуального статусу Управління освіти Ізюмської міської ради з відповідача на третю особу - прийнято до розгляду та призначено судове засідання, змінено процесуальний статус Управління освіти Ізюмської міської ради з відповідача на третю особу.
21.03.2024 року представником третьої особи Управління освіти Ізюмської міської ради адвокатом Мироненком С.С. подано додаткові пояснення стосовно заяви позивача про зменшення позовних вимог, в яких отанній просив у заволенні позову ОСОБА_1 до Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради, третя особа - Управління освіти Ізюмської міської ради про скасування наказу, стягнення середньомісячної заробітної плати та відшкодування моральної шкоди відмовити.
09.05.2024 року представником третьої особи Управління освіти Ізюмської міської ради адвокатом Мироненком С.С. подано додаткові пояснення у справі.
16.05.2024 року предстаником позивача адвокатом Вайленко Г.О. подано заперечення на додаткові пояснення у справі.
Позивач ОСОБА_1 та його представник адвокат Вайленко Г.О. в судовому засіданні підтримали позовну заяву та просили суд її задовольнити в повному обсязі.
Відповідач Ізюмський ліцей №6 Ізюмської міської ради, в особі директора Яремко Т., подав заяву, в якій просив проти позовних вимог заперечував, просив відмовити в позові в повному обсязі, розгляд справи провести у їх відсутність.
Представник третьої особи Управління освіти Ізюмської міської ради адвокат Мироненко С.С. проти позову заперечував, просив відмовити в позові в повному обсязі.
Суд, заслухавши пояснення позивача та його представника, представника третьої особи, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов до наступних висновків.
Згідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка є частиною національного законодавства, кожна людина при визначенні її громадянських прав і обов`язків має право на справедливий судовий розгляд.
Відповідно до ч 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.»
Відповідно до п.п. 3,4 п. 5ст. 12 ЦПК Українисуд сприяє всебічному і повному з`ясуванню обставин справи: роз`яснює особам, які беруть участь у справі, їх права та обов`язки, попереджує про наслідки вчинення або не вчинення процесуальних дій і сприяє захисту їхніх прав у випадках встановлених нормамиЦПК України.
За приписом ч.1ст.13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Судом встановлено,що з 15.08.1982 по 27.12.2022 ОСОБА_1 був працівником Ізюмського ліцею № 6 Ізюмської міської ради та обіймав посаду вчителя трудового навчання.
24.02.2022 Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022, затвердженим Законом України №2119-ІХ від 15.03.2022, продовжено строк дії воєнного часу в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
Законом України № 2212-ІХ від 21.04.2022 затверджено Указ Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» , відповідно до якого строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 годин 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.
Так само, на даний час продовжено строк дії воєнного стану в Україні до 11.08.2024.
Згідно із наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 «Про затвердження переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» від 22.12.2022 встановлено, що м. Ізюм було окуповане в період часу з 01.04.2023 до 08.09.2022 р.
Ізюмський ліцей № 6, де працював ОСОБА_1 , знаходиться безпосередньо в місті Ізюм, а саме: АДРЕСА_1 .
За таких обставин будь-який фактичний навчальний процес в м.Ізюм був неможливий.
Враховуючи викладене, Ізюмським міським головою 25.02.2023 р. як засновником та керівником для УО ІМР було видано керівне розпорядження за № 100 від 25.02.2022, яким було встановлено відсутність організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи в умовах воєнного стану та встановлено простій з 01.03.2022, в тому числі для УО ІМР.
01.04.2022 Ізюмським міським головою видано розпорядження №106-ВС, яким встановлено факт відсутності організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи в умовах воєнного стану та наказано п. 1.5 «Призупинити нарахування та виплату заробітної плати на весь час простою посадовим особам, працівникам виконавчих органів Ізюмської міської ради, які знаходяться на окупованих територіях України...
На виконання вказаного розпорядження Ізюмського міського голови Управлінням освіти Ізюмської міської ради винесено наказ № 02-ВС від 01.04.2023, яким так само встановлено відсутність організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи в умовах воєнного стану та наказано п. 1.3 «Призупинити нарахування та виплату заробітної плати на весь час простою працівникам Управління освіти Ізюмської міської ради, закладам дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти..., які знаходяться на окупованих територіях України...».
25.02.2022 Управлінням освіти Ізюмської міської ради постановлено Наказ «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану».
01.04.2022 Ізюмським ліцеєм № 6 Ізюмської міської ради видано Наказ №50-к/тр про призупинення дії трудового договору з працівниками, які зазначені в додатку, в тому числі із ОСОБА_1
14.09.2022 року позивачу стало відомо, що з ним призупинено дію трудового договору. Однак, освітній процес не зупинявся, та не з усіма вчителями було призупинено дію трудового договору.
Відповідно до Наказу від 01.04.2022 № 02-ВС «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 № 70 «Про встановлення простою», запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану», внесено зміни , а саме пункт 3 викладено в такій редакції: «здійснити нарахування та провести розрахунки заробітної плати на весь період простою працівникам Управління освіти Ізюмської міської ради, закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, КО «Інклюзивно-ресурсний центр» та працівникам, які були прийняті за контрактом, що не знаходяться на окупованих територіях України, на територіях країни агресора, на територіях республіки Білорусь або на територіях інших держав, які підтримують агресію російської федерації проти України та не співпрацюють і не співпрацювали, не підтримують і не підтримували в будь-яких проявах окупаційну владу, що тимчасово діє на території Ізюмської міської територіальної громади, які працюють в дистанційному режимі роботи в розмірі посадового окладу, але не нижче мінімальної заробітної плати, в межах фонду заробітної плати для працівників управління освіти та закладів освіти, що отримують заробітну плату з місцевого бюджету».
1.2. доповнити пунктом 5 наступного змісту: «надати право керівникам закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, КО «Інклюзивно-ресурсний центр», до припинення чи скасування воєнного стану в Україні в межах фонду заробітної плати, передбаченого у кошторисі, самостійно за необхідністю надавати відпустки відповідно до чинного законодавства».
1.3 Доповнити пунктом 6 наступного змісту: « 6. Призупинити нарахування та виплату заробітної плати на весь період простою працівникам Управління освіти Ізюмської міської ради, закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, КО «Інклюзивно-ресурсний центр» та працівникам, які були прийняті за контрактом, які знаходяться на окупованих територіях України, на територіях країни агресора, на територіях республіки Білорусь або на територіях інших держав, які підтримують агресію російської федерації проти України та співпрацюють і співпрацювали, підтримують і підтримували в будь-яких проявах окупаційну владу, що тимчасово діє на території Ізюмської міської територіальної громади.
Відповідно до Наказу № 03-ВС від 02.04.2022 «Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 № 70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану», встановлено наступні зміни:
1.1. Пункт 1 після слова «встановити» доповнити словами «для працівників», все інше по тексту без змін.
1.2. Пункт 3 викласти в такій редакції: « 3. Здійснити нарахування та провести розрахунки заробітної плати за весь період простою працівникам Управління освіти Ізюмської міської ради, закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, КО «Інклюзивно-ресурсний центр», працівникам, які отримують заробітну плату з місцевого бюджету, та працівникам, які були прийняті за контрактом, що не знаходяться на окупованих територіях України, на територіях країни агресора, на територіях республіки Білорусь або на територіях інших держав, які підтримують агресію російської федерації проти України та не співпрацюють і не співпрацювали, не підгримують і не підтримували в будь-яких проявах окупаційну владу у м. Ізюм, до яких не відкриті кримінальні провадження та не висунута підозра у вчиненні кримінального правопорушення, в розмірі посадового окладу, але не нижче мінімальної заробітної плати, а працівникам, які працюють в дистанційному режимі роботи, заробітну плату в розмірі середньомісячної заробітної плати в межах фонду заробітної плати».
2. Вважати таким, що втратив чинність підпункт 1.1 пункту 1 наказу Управління освіти Ізюмської міської ради від 01.02.2022 № 02 «Про Внесення змін до наказу Управління освіти від 25.02.2022 № 70 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану».
Відповідно до наказу Управлінням освіти Ізюмської міської ради № 09-ВС від 01.09.2022 р. «Про роботу закладів освіти Ізюмської міської ради Харківської області у 2022/2023 навчальному році» з 01.09.2022 р. освітній процес призупинено у закладах дошкільної освіти Ізюмської міської ради; у Ізюмському ліцеї №2 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №4 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №6 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №10 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №12 Ізюмської міської ради Харківської області; Кам`янській гімназії Ізюмської міської ради Харківської області та Левківській гімназії Ізюмської міської ради Харківської області; комунальній установі «Ізюмський інклюзивно-ресурсний центр»; центрі дитячої та юнацької творчості Ізюмської міської ради Харківської області;
2. Здійснювати оплату праці відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №221 «Деякі питання оплати праціпрацівників державних органів, органів місцевого самоврядування , підприємств, установ, організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, в умовах воєнного стану» та рішення виконавчого комітету Ізюмської міської ради від 25.02.2022 року №100 «Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєєного стану».
Наказом Управлінням освіти Ізюмської міської ради № 26-ВС від 10.10.2022 р. внесено зміни та доповнення до наказу Управління освіти від 01.09.2022 р. №09-ВС «Про роботу закладів освіти Ізюмської міської ради Харківської області у 2022/2023 навчальному році, а саме:
1.1 Пункт 1 викласти в такій редауції: «1. З 01.09.2022 призупинити освітній процес: 1.1. у закладах дошкільної освіти Ізюмської міської ради;
1.2 у Кам`янській гімназії Ізюмської міської ради Харківської області та Левківській гімназії Ізюмської міської ради Харківської області; у центрі дитячої та юнацької творчості Ізюмської міської ради Харківської області.»
1.2 Доповнити п. п.2 наступного змісту: «2. Організувати з 24.10.2022 р. освітній процес в закладах освіти Ізюмської міської ради Харківської області з використанням технологій дистанційного навчання:
2.1. у Ізюмському ліцеї №2 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №4 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї № 5 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №10 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №11 Ізюмської міської ради Харківської області; Ізюмському ліцеї №12 Ізюмської міської ради Харківської області;
1.3. Доповнити п.3 наступного змісту: «3. Організувати з 31.10.2022 р. освітній процес в Ізюмському ліцеї № 6 Ізюмської міської ради Харківської області з використанням технологій дистанційного навчання.»
Правовідносини, які склалися між сторонами стосуються трудових правовідносин у та регулюються наступними правовими нормами.
Стаття 43 Конституції України гарантує право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Відповідно до статті64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24,25,27,28,29,40,47,51,52,55,56,57,58,59,60,61,62,63 цієї Конституції.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює збройну агресію проти України.
Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Верховна Раду України у преамбулі встановила наступні важливі загально визнані обставини, які оформлені законом: «Збройна агресія Російської Федерації розпочалася з неоголошених і прихованих вторгнень на територію України підрозділів збройних сил та інших силових відомств російської федерації, а також шляхом організації та підтримки терористичної діяльності, а 24 лютого 2022 року переросла в повномасштабне збройне вторгнення на суверенну територію України, російська федерація чинить злочин агресії проти України та здійснює тимчасову окупацію частини її території за допомогою збройних формувань російської федерації, що складаються з регулярних з`єднань і підрозділів, підпорядкованих Міністерству оборони російської федерації, підрозділів та спеціальних формувань, підпорядкованих іншим силовим відомствам російської федерації, їхніх радників, інструкторів та іррегулярних незаконних збройних формувань, озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих російською федерацією, а також за допомогою окупаційної адміністрації російської федерації, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та підконтрольні російській федерації самопроголошені органи, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України».
Згідно із ст. 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі Закон України № 1207-VII) встановлено, що цей Закон визначає статус території України, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії російської федерації, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах цього режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб.
Відповідно до ч. 2-3 ст. 13 Закону України № 1207Закону України № 1207-VII здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України. Під час режиму тимчасової окупації платіжний режим діє з урахуванням того, що система електронних платежів Національного банку України та внутрішньодержавні платіжні системи, платіжними організаціями яких є резиденти України, не застосовуються на тимчасово окупованій території.
Відповідно до ч. 11 ст. 13 Закону України № 1207-VII на тимчасово окупованій території особа не несе юридичної відповідальності за невиплату або за затримку виплати заробітної плати працівникам, передбаченої законодавством України, якщо така невиплата (затримка) виникла внаслідок тимчасової окупації (обставин непереборної дії).
Згідно з ст. 18 Закону України № 1207-VII громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території. Разом з цим, 15.03.2022 Закон України «Про освіту» доповнено ст. 57-1, відповідно до якого здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується:
- організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
- збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом;
- місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).
Аналізувати та тлумачити вказані норми законодавства необхідно системно, оскільки Закон України «Про освіту» не регулює правовідносини, що ускладнені територіальною складовою місцезнаходження працівника освіти на тимчасово окупованій території України та правовою конструкцією «призупинення» трудових правовідносин, які регулюються окремими Законами України.
Ст. 57-1 Закон України «Про освіту», на яку посилається позивач, є загальною та застосовується до всіх працівників закладів освіти, які не перебувають на тимчасово окупованій території України, саме тому вона застосувалася до викладачів Ізюмського ліцею № 6, які виїхали з тимчасово окупованої території.
При цьому важливо аналізувати ч. 2 вказаної статті 57-1 Закону України «Про освіту», відповідно до якої забезпечення державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, створення безпечного освітнього середовища, організацію здобуття освіти, освітнього процесу в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) у межах своєї компетенції здійснюють по між іншого заклади та установи освіти.
Разом з цим створення безпечного освітнього середовища та організація здобуття освіти, освітнього процесу на території окупованого м. Ізюм була об`єктивно неможливою, що і стало причиною «призупинення дії трудових договорів» між закладами освіти та працівниками, які перебували на окупованих територіях.
Відповідно до ч. 5 та ч. 9 Закону України № 1207-VІІ російська федерація як держава-окупант відповідно до IV Гаазької конвенції про закони і звичаї війни на суходолі та додатка до неї: Положення про закони і звичаї війни на суходолі від 18 жовтня 1907 року, Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року та Додаткового протоколу до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол I), від 8 червня 1977 року несе відповідальність за порушення захисту прав цивільного населення. Відшкодування матеріальної та моральної шкоди, заподіяної внаслідок тимчасової окупації державі Україна, юридичним особам, громадським об`єднанням, громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, у повному обсязі покладається на російську федерацію як на державу, що здійснює окупацію.
Статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
15 березня 2022 року прийнято Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» (далі Закон №2136-ІХ), яким визначені особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності ігалузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором зфізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно доЗакону України «Про правовий режим воєнного стану».
Частинами другою та третьою статті 1 Закону №2136-ІХ встановлено, щонаперіод дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини ігромадянина відповідно до статей 43,44Конституції України.
У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих положень КЗпП України, під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин вумовах воєнного стану».
Відповідно до частини першої статті 13 Закону №2136-ІХ, призупинення дії трудового договору це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв`язку іззбройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.
Призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану. У разі прийняття рішення про скасування призупинення дії трудового договору до припинення або скасування воєнного стану роботодавець повинен за 10 календарних днівдо відновлення дії трудового договору повідомити працівника про необхідність стати до роботи.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
Призупинення дії трудового договору не може бути прихованим покаранням іне застосовується до керівників та заступників керівників державних органів, а також посадових осіб місцевого самоврядування, які обіймають виборні посади.
Разомі із тим, абзацем першимчастини другої статті 13 Закону №2136-ІХвстановлено, що призупинення дії трудового договору оформлюється наказом (розпорядженням) роботодавця, в якому, зокрема, зазначається інформація про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки та спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість, категорії і прізвища, ім`я, по батькові (за наявності), реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) відповідних працівників, умови відновлення дії трудового договору.
Отже, роботодавцю надано право тимчасово призупинити дію трудового договору з працівником у разі неможливості у зв`язку із військовою агресією проти України забезпечити працівника роботою. Водночас таке право не є абсолютним. Для застосування цієї норми права роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати працівнику роботу, а працівник не може виконати роботу. Зокрема, у випадку, якщо необхідні для виконання роботи працівником виробничі, організаційні, технічні можливості, засоби виробництва знищені в результаті бойових дій або їх функціонування з об`єктивних і незалежних від роботодавця причин є неможливим, а переведення працівника на іншу роботу або залучення його до роботи за дистанційною формою організації праці неможливо.
Зазначене узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постановах від 01 червня 2023 року у справі № 149/1089/22 (провадження № 61-292св23), від 14 вересня 2023 року у справі № 754/5488/22 (провадження № 61-6588св23), від 14 лютого 2024 року у справі № 201/791/23 (провадження № 61-11881св23).
При цьому слід зазначити, що на час призупинення дії трудового договору, за позивачем зберігається робоче місце, сам трудовий договір не припинений, а, відповідно до положеньчастини четвертої статті 13 Закону №2136-ІХ,відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.
Зазначене узгоджується із правовими всиновками Верховного Суду у постановах від 01.06.2023 року у справі №149/1089/22, від 14.09.2023 року у справі №754/5488/22, від 14.02.2024 року у справі № 201/791/23.
Відповідно до ч. 3 ст. 13 цього Закону, у разі незгоди працівника (працівників) із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору працівником або профспілкою за дорученням працівника (працівників) відповідний наказ (розпорядження) може бути оскаржений до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу, який, вивчивши зміст наказу (розпорядження) та підстави для його видання, за погодженням з військовою адміністрацією може внести роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу (розпорядження) або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом, що є обов`язковим до виконання роботодавцем протягом 14 календарних днів з дня отримання такого припису.
Зазначений наказ позивачем до Державної служби України з питань праці не оскаржувався.
Крім того, розпорядження Ізюмського міського голови від 25.02.2022, 01.04.2022 та 02.04.2022 прийняті на підставі ч. 8 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та на даний час чинні, ніким не оскаржені та судом не скасовані.
Також, суд враховує рішення Харківського окружного адміністративного суду від 05.12.2023 року у справі № 520/27883/23 за позовом ОСОБА_1 , до Управління Управління освіти Ізюмської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, як преюдиційне. Даним рішенням ОСОБА_1 у задоволенні позову відмовлено.
За вимогами ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
У відповідності до статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Встановивши фактичніобставини справи,які маютьсуттєве значеннядля їївирішення,оцінивши доказиу їхсукупності, суд дійшов до висновку про необхідність відмовити позивачу у визнанніпротиправним та скасуванні наказу Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради від 01.04.2022 року № 50-к/тр «Про призупинення дії трудового договору» в частині, що стосується вчителя трудового навчання ОСОБА_1 та поновлення на період з 01.04.2022 р. по 27.12.2022 р. дію трудового договору з вчителем закладу загальної середньої освіти трудового навчання ОСОБА_1 .
Щодо вимоги позивача про стягнення середньомісячної заробітної плати, суд зазначає, що вичерпний перелік підстав виплати працівникові середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу визначено статтями 235, 236 КЗпП України.
Середній заробіток за частиною 2 статті 235 КЗпП України є зарплатою, право на отримання якої виникло в працівника, якого незаконно позбавили можливості виконувати свою трудову функцію за наявності вини власника або уповноваженого ним органу.
Розглянувши вимоги позивача про стягнення з Управління освіти Ізюмської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 01.04.2022 року по 27.12.2022 року у розмірі 117700,72 грн., яка визначена без утримання сум податків та інших обов`язкових платежів та стягнення з Управління освіти Ізюмської міської ради на користь ОСОБА_1 суму моральної шкоди в розмірі 100000 грн., - суд дійшов до висновку про необхідність відмовити в їх задоволенні, оскільки зазначені позовні вимоги є похідними від вимоги про визнання протиправним та скасування наказу Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради від 01.04.2022 року № 50-к/тр «Про призупинення дії трудового договору» в частині, що стосується вчителя трудового навчання ОСОБА_1 та поновлення на період з 01.04.2022 р. по 27.12.2022 р. дію трудового договору з вчителем закладу загальної середньої освіти трудового навчання ОСОБА_1 , у задоволення якої судом відмовлено.
Щодо стягнення судових витрат, суд дійшов до наступного висновку.
Статтею 133 ЦПК Українивизначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, у разі відмови в позові - на позивача враховуючи, що судом відмовлено в задоволенні позову, судові витрати з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, та керуючисьст.ст.4, 12, 76-81, 89, 133, 141, 259, 263-265 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Ізюмського ліцею №6 Ізюмської міської ради, третя особа - Управління освіти Ізюмської міської ради про скасування наказів, стягнення середньомісячної заробітної плати та відшкодування моральної шкоди - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів, з дня проголошення рішення до Харківського апеляційного суду, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 10.06.2024 року.
Учасники справи:
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 .
Відповідач: Ізюмський ліцей №6 Ізюмської міської ради (ЄДРПОУ 22664350, місцезнаходження: вул. 24 Серпня, б. 26, м. Ізюм, Харківська область )
Третя особа: Управління освіти Ізюмської міської ради (ЄДРПОУ 02146245, місцезнаходження: вул. Васильківського, б. 4, м. Ізюм, Харківська область)
Головуючий - суддя: В. Г. Черняк
Суд | Орджонікідзевський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 12.06.2024 |
Номер документу | 119629805 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них у зв’язку з іншими підставами звільнення за ініціативою роботодавця |
Цивільне
Орджонікідзевський районний суд м.Харкова
Черняк В. Г.
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Синельников Євген Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні