ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2024 року Справа № 924/1108/18
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Саврій В.А., суддя Тимошенко О.М. , суддя Коломис В.В.
при секретарі судового засідання Комшелюку А.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Дунаєвецьке АТП-16839 на ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 (повний текст - 09.04.2024) у справі №924/1108/18 (суддя Виноградова В.В.)
за позовом Приватного акціонерного товариства Дунаєвецьке АТП-16839, м.Дунаївці Хмельницької області
до Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області, м.Дунаївці Хмельницької області
про стягнення 658441,13 грн заборгованості
За участю представників:
ПАТ Дунаєвецьке АТП-16839 не з`явився;
Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області Ващук Н.В. (поза межами приміщення суду);
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 замінено боржника Кам`янець-Подільську районну державну адміністрацію Хмельницької області, Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с.Мукша Китайгородська, вул.Матросова, буд.30А (код 21319591) на Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с.Жванець, вул.Центральна, буд.57 (код 03198439) у виконавчому провадження щодо виконання наказу Господарського суду Хмельницької області від 24.04.2019 у справі №924/1108/18.
Не погоджуючись з винесеною ухвалою Приватне акціонерне товариство "Дунаєвецьке АТП 16839" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою.
В скарзі апелянт, зокрема, зазначає, що судом першої інстанції не було врахованого того, що матеріалами справи не встановлено факту ліквідації, реорганізації, злиття, приєднання дійсного боржника Кам`янець-Подільську районну державну адміністрацію Хмельницької області, а також не встановлено підписання передавального Акту в процедурі реорганізації.
Вважає, що вказаними діями Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області фактично уникає виконання рішення суду, створивши відокремлений підрозділ - Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області.
Стверджує, що судом першої інстанції не враховано того, що Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація, яка на разі є належним боржником, може систематично створювати нові управління та делегувати їм повноваження на виконання рішень судів.
Зазначає, що процесуальне правонаступництво на стадії виконання судового рішення є однією з процесуальних гарантій захисту та відновлення захищених судом прав та інтересів фізичних і юридичних осіб. Воно є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення і перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
На підставі викладеного просить, скасувати ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 та прийняти нове рішення, яким в задоволенні заяви про заміну боржника - відмовити.
Оскільки апеляційна скарга надійшла без матеріалів справи, суд апеляційної інстанції витребував їх у господарського суду Хмельницької області.
07.05.2024 матеріали справи надійшли до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.05.2024 апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-16839" на ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 - залишено без руху.
22.05.2024 від апелянта надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги (лист від 17.05.2024) до якого долучено квитанцію №24 від 16.05.2024 про сплату судового збору у розмірі 3028,00 грн та докази наявності зареєстрованого електронного кабінету в підсистемі "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 23.05.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-16839" на ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 та призначено розгляд апеляційної скарги на 05.06.2024 об 14:00 год. у приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду за адресою: 33001, м.Рівне, вул.Яворницького, 59 у залі судових засідань №4. Запропоновано учасникам провадження у строк до 31.05.2024 подати письмовий відзив на апеляційну скаргу в порядку передбаченому ст.263 ГПК України.
31.05.2024 до суду через систему "Електронний суд" від Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу.
У відзиві представник управління зазначає, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Вважає, що особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Відтак, на думку представника управління, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Стверджує, що Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області є правонаступником Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області як структурний підрозділ, до повноважень якого передані права та обов`язки у сфері соціального захисту населення, до яких входить компенсування виплат за послуги з пільгового перевезення окремих категорій громадян, які надавалися приватним акціонерним товариством Дунаєвецьке АТП-16839.
На підставі викладеного, просить суд апеляційної інстанції відмовити у задоволенні апеляційної скарги Приватного акціонерного товариства Дунаєвецьке АТП-16839 на ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18, а ухвалу суду першої інстанції про заміну сторони виконавчого провадження щодо заміни боржника в судовому наказі по виконанню рішення господарського суду Хмельницької області у справі №924/1108/18 на належного боржника - Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області - залишити без змін.
Крім цього, просить розгляд справи здійснювати без участі представника Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, за наявними в матеріалах справи документами.
03.06.2024 до суду через систему "Електронний суд" від Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації надійшов письмовий відзив (документ сформований в системі "Електронний суд" 03.06.2024), в якому останній просить суд залишити ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 по справі №924/1108/18 без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
В ухвалі від 23.05.2024 про відкриття апеляційного провадження було встановлено строк для подання учасниками справи відзиву на апеляційну скаргу - до 31.05.2024.
Відповідно до ч.4 ст.262 ГПК України в ухвалі про відкриття апеляційного провадження зазначається строк для подання учасниками справи відзиву на апеляційну скаргу.
Статтею 263 ГПК України передбачено, що учасники справи мають право подати до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу в письмовій формі протягом строку, встановленого судом апеляційної інстанції в ухвалі про відкриття апеляційного провадження.
Однак, Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією був пропущений зазначений строк та подано відзив на апеляційну скаргу 03.06.2024.
Згідно положень ст.119 ГПК України встановлено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.
Клопотання про поновлення строку на подання відзиву не було подано.
Відповідно до положень ст.118 ГПК України право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку. Заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
За наведеного, відзив Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації на апеляційну скаргу залишається судом апеляційної інстанції без розгляду, оскільки він був поданий з пропуском встановленого судом строку.
У судовому засіданні суду апеляційної інстанції 05.06.2024 представниця Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області заперечила проти доводів та вимог апеляційної скарги, надала пояснення по справі. Просила суд залишити без змін ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 повністю, а апеляційну скаргу без задоволення.
Інші учасники справи в судове засідання не з`явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином.
Враховуючи положення ст.273 ГПК України щодо строку розгляду апеляційної скарги на ухвалу суду, а також те, що судом належно повідомлено всіх учасників провадження у справі про час і місце розгляду справи, при цьому явка учасників судового процесу обов`язковою не визнавалась, а матеріали оскарження ухвали достатньо характеризують спірні правовідносини, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за наявними матеріалами у відповідності до вимог ст.269 ГПК України.
Дослідивши матеріали справи, вивчивши доводи апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу стосовно дотримання норм процесуального права судом першої інстанції, заслухавши пояснення представника учасника провадження, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції у межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Як встановлено апеляційним господарським судом та вбачається з матеріалів справи, рішенням господарського суду Хмельницької області від 14.02.2019 у справі №924/1108/18, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.04.2019, задоволено позов Приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-16839" до Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області про стягнення 658441,13 грн заборгованості. Стягнуто з Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області на користь Приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-168392" 658441,13 грн заборгованості, 9876,62 грн витрат зі сплати судового збору.
24.04.2019 на виконання вищевказаного рішення видано відповідний наказ.
Ухвалою від 17.02.2022 замінено боржника у наказі господарського суду Хмельницької області від 24.04.2019 у справі №924/1108/18 з Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області на Кам`янець-Подільську районну державну адміністрацію Хмельницької області.
28.03.2024 до суду першої інстанції від Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області надійшла заява про заміну сторони виконавчого провадження, в якій останній просить замінити боржника в судовому наказі з виконання рішення господарського суду Хмельницької області у справі №924/1108/18 на належного боржника Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області.
В обґрунтування поданої заяви Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація Хмельницької області зазначає, що розпорядженням начальника Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації від 17.01.2024 №06/2024-р затверджено структуру адміністрації на 2024 рік, до складу якої входить Управління соціального захисту населення Кам`янець Подільської районної державної (військової) адміністрації. До основних завдань Управління, з-поміж іншого, належить призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством. При цьому Кам`янець-Подільською районною радою прийняте рішення від 25.03.2021 №38 Про затвердження районної Програми для забезпечення виконання рішень суду на 2021-2025 роки за ініціативи Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської райдержадміністрації як правонаступника Управління соціального захисту населення Дунаєвецької райдержадміністрації, згідно з якою передбачено фінансування на погашення заборгованості за рішенням суду у справі №924/1108/18 впродовж її дії.
Ухвалою місцевого господарського суду від 17.02.2022 замінено боржника у наказі господарського суду Хмельницької області від 24.04.2019 у справі №924/1108/18 з Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області на Кам`янець-Подільську районну державну адміністрацію Хмельницької області.
Суд першої інстанції, розглянувши подану заяву, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються дані вимоги, враховуючи принцип обов`язковості виконання судових рішень, дійшов висновку про її задоволення.
Колегія суддів погоджується з таким висновком місцевого господарського суду з наступних підстав.
Відповідно до ст.52 Господарського процесуального кодексу України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
У разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження (ч. 1-3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ХІ "Про утворення та ліквідацію районів" у Хмельницькій області утворено, зокрема, Кам`янець-Подільський район (з адміністративним центром у місті Кам`янець-Подільський), до складу якого увійшла, з-поміж інших, територія Дунаєвецької міської територіальної громади, затверджена Кабінетом Міністрів України, та ліквідовано Дунаєвецький район.
Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. №807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1. Відповідно до наведеного додатку Дунаєвецьку райдержадміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Кам`янець-Подільської райдержадміністрації.
Пунктом 8 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року №1421 (далі - Порядок) встановлено, що перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється: у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації;
Відповідно до п.9 Порядку передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації.
Райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку (п.10 Порядку).
Згідно п.11 Порядку райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.
Як визначено розпорядженням голови Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 31 грудня 2020 року №179/2020-р "Про реорганізацію структурних підрозділів Дунаєвецької районної державної адміністрації" структурний підрозділ Дунаєвецької районної державної адміністрації - управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації реорганізовано шляхом приєднання до Дунаєвецької районної державної адміністрації.
Відповідно до розпорядження голови Хмельницької обласної державної адміністрації №310/2021-р від 19.03.2021 "Про затвердження передавального акта Дунаєвецької районної державної адміністрації" затверджено передавальний акт нефінансових, фінансових активів та зобов`язань станом на 11.03.2021 від Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області до правонаступника - Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області.
Як вбачається із наявного в матеріалах справи листа Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області від 29.09.2021, наданого на запит ПАТ "Дунаєвецьке АТП-16839", райдержадміністрація зазначила, що відповідно до розпорядження голови Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 31.12.2020 №179/2020-р "Про реорганізацію структурних підрозділів Дунаєвецької районної державної адміністрації" Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області реорганізувалося шляхом приєднання до Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області. На виконання постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій", у зв`язку з ліквідацією Дунаєвецького району та утворенням Кам`янець-Подільського району, Дунаєвецька районна державна адміністрація Хмельницької області реорганізувалася шляхом приєднання до Кам`янець-Подільської районної держави адміністрації Хмельницької області.
Пунктом 3 наданої до заяви Програми для забезпечення виконання рішень суду на 2021-2025 роки, яка затверджена рішенням Кам`янець-Подільської районної ради від 25.03.2021 №38 (далі - Програма) визначено, що управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської РДА Хмельницької області є органом виконавчої влади, який реалізує політику у сфері соціального захисту населення на території Кам`янець-Подільського району; зазначено, що у районі наявне невиконане рішення господарського суду Хмельницької області від 14 квітня 2019 року у справі №924/1108/18 за позовом приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-16839" до управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області, правонаступником якого є управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, про стягнення на користь приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-16839" боргу у сумі 658441 гривень 13 копійок та 9876 гривень 62 копійки витрат із сплати судового збору. Управлінням соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області відповідно до Програми забезпечення виконання рішень суду на 2019-2020 роки, затвердженої рішенням 27 сесії Дунаєвецької районної ради VII скликання від 16 квітня 2019 року №5-27/2019, за рахунок видатків Дунаєвецької міської та Дунаєвецької селищної об`єднаної територіальної громади на виконання судового рішення у межах субвенції здійснено безспірне списання коштів частини заборгованості в сумі 24 тис. грн, тому заборгованість становить 638441 гривень 13 копійок та 9876 гривень 62 копійки витрат зі сплати судового збору.
Паспортом Програми (додаток 1) передбачено, зокрема ініціатора програми - Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, відповідальних виконавців головні розпорядники коштів районного бюджету, бюджетні та комунальні заклади, термін реалізації програми 2021-2025 роки, основні джерела фінансування - кошти органів місцевого самоврядування та інші джерела, які не заборонені чинним законодавством України, загальний обсяг фінансування Програми - 648317 гривень 75 копійок, в межах асигнувань, передбачених в районному бюджеті та інших джерел, не заборонених чинним законодавством України, по мірі надходження рішень суду про стягнення коштів.
Заходи районної Програми забезпечення виконання рішень суду на 2021-2025 роки із визначенням заходів з погашення заборгованості та оплати судового збору та обсягів фінансування за кожен з років за період з 2021 року по 2025 рік, а також додаток 3 Ресурсне забезпечення районної Програми забезпечення виконання рішень суду на 2021-2025 роки із визначенням етапів виконання Програми та обсягів коштів, які пропонується залучити на її виконання (додаток 2 Програми).
Згідно з рішенням Кам`янець-Подільської районної ради від 30.06.2021 №9 змінено відповідального виконавця районної Програми з головних розпорядників районного бюджету, бюджетних та комунальних закладів на Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської райдержадміністрації Хмельницької області та збільшено фінансування за Програмою до 785,0 тис. грн з викладенням додатків до програми у новій редакції.
Відповідно до розпорядження начальника Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації від 27.11.2023 №214/2023-р, затверджено Положення про управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, яким передбачено, що Управління соціального захисту населення Кам`янець районної державної адміністрації Хмельницької області утворюється головою (начальником) районної державної (військової) адміністрації, входить до складу Кам`янець-Подільської районної державної (військової) адміністрації Хмельницької області і в межах району забезпечує виконання покладених на нього завдань. Управління у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства соціальної політики та Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, розпорядженнями, наказами голови (начальника) Хмельницької державної (військової) адміністрації та Кам`янець-Подільської районної державної (військової) адміністрації, рішеннями обласної та районної рад, а також положенням про управління. Основними завданнями управління є, зокрема призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством. Управління та його статус як юридичної особи публічного права визначається головою (начальником) Кам`янець-Подільської районної (військової) державної адміністрації. Управління відповідно до визначених повноважень, серед іншого, бере участь у підготовці пропозицій до проектів програм соціально-економічного розвитку району, вносить пропозиції щодо проекту відповідного місцевого бюджету, забезпечує ефективне та цільове використання відповідних бюджетних коштів, здійснює відповідні повноваження з питань реалізації заходів соціальної підтримки населення, у сфері реалізації державних соціальних гарантій окремим категоріям населення, у сферах надання соціальних послуг населенню (п.п.1, 3, 4, 7, 8 Положення).
Розпорядженням начальника Кам`янець-Подільської районної військової адміністрації від 17.01.2024 № 06/2024-р сформовано структуру адміністрації, до складу якої входить Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної (військової) адміністрації.
З матеріалів справи вбачається, що Кам`янець-Подільське управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області листом від 25.02.2022 зверталось до Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, повідомивши про перебування у нього на виконанні наказу господарського суду Хмельницької області від 24.04.2019 у справі №924/1108/18, ухвали господарського суду Хмельницької області від 17.02.2022 у справі №924/1108/18 про стягнення на користь приватного акціонерного товариства "Дунаєвецьке АТП-16839" 634441,13 грн боргу, 9876,62 грн судового збору.
Крім цього, Кам`янець-Подільське управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області зверталося до Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації з вимогою від 01.03.2024 щодо необхідності вжиття боржником заходів для встановлення відкритих асигнувань або здійснення інших дій, спрямованих на виконання судового рішення.
Відповідно до ст.ст.326, 327 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом. Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Статтею 1 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно з ст.2 Господарського процесуального Кодексу України та ст.2 Закону України "Про виконавче провадження" обов`язковість судового рішення, його виконання є основною засадою господарського судочинства та, відповідно, засадою виконавчого провадження.
Згідно з ч. 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження", ст.3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Стадія виконавчого провадження як завершальна стадія судового процесу починається після видачі виконавчого документа стягувачу та закінчується фактичним виконанням судового рішення або зі спливом строку пред`явлення документа до виконання, оскільки у разі пропуску такого строку виконавчий документ повертається стягувану органом стягнення.
Статтею 52 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
При цьому, процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 Господарського процесуального кодексу України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.
Відповідно до ч.1, 5 ст.334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Стадія виконавчого провадження як завершальна стадія судового процесу починається після видачі виконавчого документа стягувачу та закінчується фактичним виконанням судового рішення або зі спливом строку пред`явлення документа до виконання, оскільки у разі пропуску такого строку виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання. Отже, за межами цього процесуального строку виконавчі дії не вчиняються, а строк виконавчого провадження спливає одночасно зі строком пред`явлення виконавчого документа до виконання. Така правова позиція викладена в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №910/10031/13, від 11.03.2021 у справі №910/2954/17 та підтримана у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.01.2022 у справі №34/425.
Як зазначив Верховний Суд у постанові від 06.09.2021 у справі №923/484/18, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане з переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника. Колегія суддів звертає увагу, що процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника. Отже, процесуальне правонаступництво, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Згідно з частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.
У постанові від 30 грудня 2020 року у справі №805/4361/17-а (адміністративне провадження №К/9901/23524/20) Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду дійшов висновку, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому.
Правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Відтак, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, у спірних правовідносинах Управлінням соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області уповноважено вжити заходи з погашення заборгованості згідно з рішенням господарського суду Хмельницької області від 14.04.2019 у справі №924/1108/18, для якого вказаною Програмою заплановано відповідне фінансування.
Доводи скаржника щодо уникання відповідачем виконання рішення суду шляхом створення відокремленого підрозділу - Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області відхиляються судом апеляційної інстанції, оскільки такі доводи не підтвердженні матеріалами справи та ґрунтуються на припущеннях.
Враховуючи вищезазначене та встановлені обставини справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення заяви Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області від 28.03.2024 про заміну сторони виконавчого провадження - Управління соціального захисту населення Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області у судовому наказі з виконання рішення господарського суду Хмельницької області у справі №924/1108/18 на належного боржника - Управління соціального захисту населення Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області.
Відповідно до ч.4 ст.11 Господарського процесуального кодексу України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
За усталеною практикою Європейського суду з прав людини (справи "Серявін та інші проти України", "Пронін проти України", "Кузнєцов та інші проти Російської Федерації" одним із завдань вмотивованого рішення є продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Ігнорування судом доречних аргументів сторони є порушенням статті Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Зазначене судом першої інстанції було дотримано в повній мірі.
При цьому, п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Відхиляючи скаргу апеляційний суд у принципі має право просто підтвердити правильність підстав, на яких ґрунтувалося рішення суду нижчої інстанції (рішення у справі Гарсія Руїс проти Іспанії").
Доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, спростовуються наведеним вище, матеріалами справи та не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства і висновків суду не спростовують.
Згідно ч.1 ст.271 Господарського процесуального кодексу України апеляційні скарги на ухвали суду першої інстанції розглядаються в порядку, передбаченому для розгляду апеляційних скарг на рішення суду першої інстанції з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.
У відповідності до ст.276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Приймаючи до уваги вищенаведені обставини справи в їх сукупності, судова колегія вважає, що аргументи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли своє підтвердження при апеляційному перегляді оскаржуваної ухвали, у зв`язку з чим апеляційна скарга Приватного акціонерного товариства Дунаєвецьке АТП-16839 не підлягає задоволенню, а ухвала господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 відповідає вимогам законодавства і правові підстави для її скасування у даному випадку відсутні.
Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за апеляційний перегляд судового рішення покладаються на скаржника.
Керуючись ст.ст.269, 270, 271, 272, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Дунаєвецьке АТП-16839 на ухвалу господарського суду Хмельницької області від 08.04.2024 у справі №924/1108/18 залишити без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції - без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до суду касаційної інстанції.
Повний текст постанови складено 10.06.2024.
Головуючий суддя Саврій В.А.
Суддя Тимошенко О.М.
Суддя Коломис В.В.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2024 |
Оприлюднено | 13.06.2024 |
Номер документу | 119645783 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Саврій В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні