Рішення
від 10.06.2024 по справі 140/4082/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4082/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозовського О.А.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» звернулося з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасувати рішень Головного управління ДПС у Львівській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №39270 від 24.12.2021, №3015 від 03.02.2022, №20820 від 16.06.2022, рішень Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №721 від 03.01.2023, №99059 від 22.03.2024; зобов`язання Головне управління ДПС у м. Києві виключити ТзОВ «Захід-Оіл» (код ЄДРПОУ - 41892490) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 18.04.2024 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.

23.04.2024 позивачем подано заяву на усунення недоліків позовної заяви та нову редакцію позовної, в якій Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у м. Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №99059 від 22.03.2024 та зобов`язання Головне управління ДПС у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» (код ЄДРПОУ - 41892490) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що позивачем в електронному сервісі ДПС «Електронний кабінет платника податків» отримано рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №721 від 03.01.2023, підстава - п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку - використовуючи бази даних ДПС України, надані пояснення та копії документів, проведено аналіз діяльності ТзОВ «ЗАХІД-ОІЛ» (41892490), в процесі якого встановлено, що СГ оформлював операції від ризикових постачальників, а саме ТОВ «ТОРГОВА КОРПОРАЦІЯ «ХЕВІ ІНК» (41645170), ТОВ «ГІЛЬЄРС ДЕЛАЙТ» (44107080), ТОВ «В2В ЕКСПОРТ» (42138410). Крім того, підприємством оформлені операції з реалізації на адресу ризикових покупців, а саме: ТОВ «ТД «Стальком» (39122725), ТОВ «ПОСТАЧ-ПЛЮС» (41476419), ТОВ «ЕРІНІЯ» (43736284), ПП «Вельт Експрес Ворлдвайд» (34539768), ТзОВ «МЕТІДА ІНВЕСТ» (43724403), ТОВ «Cтилтрейд компани ЛТД» (44048261). У зв`язку з цим, ТзОВ «ЗАХІД-ОІЛ» 15.03.2024 на підставі п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165) надало пояснення №1 від 15.03.2024 та їх документальне підтвердження щодо аналізу господарської діяльності ТзОВ «Захід-Оіл». Однак, відповідачем було прийняте Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №99059 від 22.03.2024, підстава - п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позивач вважає дане рішення таким, що прийняте з порушенням вимог чинного податкового законодавства, не містить в собі достатніх відомостей, які б слугували обгрунтуванням для його прийняття, а наведені в ньому обставини не відповідають дійсності. Зокрема, зазначає, що ТзОВ «Захід-Оіл» є Товариством, що динамічно розвивається та фактично розпочало здійснювати діяльність починаючи з січня 2018 року, усі первинні документи оформлені позивачем в рамках укладених Договорів з контрагентами.

Вказує, що внаслідок прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №99059 від 22.03.2024 ТзОВ «ЗАХІД-ОІЛ» потрапило у стан правової невизначеності, позаяк контролюючий орган не повідомив, які саме документи необхідно подати для виключення платника податків з переліку ризикових; оскаржуване рішення не містить встановлених обставин, які б свідчили про невиконання позивачем чи його контрагентами договірних зобов`язань за господарськими операціями або встановлення обставин, які б свідчили про неправдивість чи ризиковість господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Тобто податковим органом не встановлено конкретних фактичних обставин, що виливають на визначення ризиків, змісту та характеру ймовірних порушень, а також приписів податкового законодавства, ризик порушення яких існує в досліджуваній господарській операції позивача. Вважає, що та обставина, що контрагенти позивача є ризиковими СГД не є підставою для автоматичного віднесення товариства до таких же платників податків, оскільки платник податків не може нести відповідальність за неналежне виконання його контрагентами податкових зобов`язань. Тобто, порушення контрагентами позивача положень податкового законодавства не може слугувати підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 заяву про забезпечення позову задоволено, зупинено до набрання законної сили рішенням суду у справі №140/4082/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, дію рішення Комісії Головного управління ДПС у м.Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 22.03.2024 №99059 про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» (ідентифікаційний код 41892490) критеріям ризиковості платника податку.

Ухвалами Волинського окружного адміністративного суду від 07.05.2024 та від 08.05.2024 відмовлено у задоволенні заяви ГУ ДПС у м. Києві про роз`яснення ухвали Волинського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 про забезпечення позову та про скасування заходів забезпечення позову, відповідно.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача із вимогами, викладеними в адміністративному позові, не погодився, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають до задоволення з огляду на наступне.

Вказує, що контролюючим органом, з урахуванням отриманої від ТзОВ «Захід-Оіл» інформації, копій відповідних документів та в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, прийнято рішення від 22.03.2024 № 99059, яким позивача віднесено до переліку ризикових платників податків на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з причин, що підприємство ТзОВ «Захід-Ойл» здійснювало свою господарську діяльність з підприємствами віднесеними до ризикових.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів , що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність. В разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Так, відповідно до цього, у рішенні зазначено наступний код (підстава) до застосування пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно- мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

Вказує, що позивачем були здійсненні господарські операції, які визнані ризиковими, а саме: придбання та постачання товарів контрагентам, які визнані ризиковими. Разом з цим, позивачем перед укладанням договору не здійснено належної перевірки контрагента на предмет податкової «надійності» та економічної «доброчесності» за допомогою доступних електронних ресурсів.

Тому, використовуючи бази даних ДПС України» встановлено, що підприємством не надано копії документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: договір з додатками до нього; довіреність, акт керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; первинні документи щодо зберігання; первинні документи щодо транспортування; первинні документи щодо навантаження продукції; первинні документи щодо розвантаження продукції; складські документи (інвентаризаційні описи); рахунки-фактури/інвойси; акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладні; розрахунковий документ; банківська виписка з особових рахунків; документ щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність); паспорт якості, сертифікат відповідності; придбання товарів/ послуг у платників податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку: ЄДРПОУ 41645170 (15.08.2021), 01.01.2021-31.12.2021, УКТЗЕД 3208, 4009, 7208, 7213, 7318, 8311, 8483, 3814, 2601, 3214, ДКПП 33.12, 49.41, 42.11, 73.11 та ін.; постачання товарів/послуг платникам податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку: ЄДРПОУ 41476419 (22.02.2022), 01.01.2021-31.12.2021, УКТЗЕД 7213; ЄДРПОУ 34539768 (04.02.2022), 01.01.2021-31.12.2021, УКТЗЕД 2710, 2711; ЄДРПОУ 44048261 (30.06.2021), 01.01.2021- 31.12.2021, ДКПП 70.22.

Головне управління ДПС у м. Києві звертає увагу, що віднесення Комісією контролюючого органу ТзОВ «Захід-Оіл» до переліку платників податків які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та не породжує для платника негативних наслідків.

Оскільки позивачем доказів на спростування викладеної податкової інформації не надано, представник відповідача просив відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що 03.01.2023 рішенням Комісії ГУ ДПС у м.Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №721 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТзОВ «Захід-Оіл» включено до переліку ризикових платників податку з підстав - п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зокрема, використовуючи бази даних ДПС України, надані пояснення та копії документів, проведено аналіз діяльності ТзОВ «ЗАХІД-ОІЛ» (41892490), в процесі якого встановлено, що СГ оформлював операції від ризикових постачальників, а саме ТОВ «ТОРГОВА КОРПОРАЦІЯ «ХЕВІ ІНК» (41645170), ТОВ «ГІЛЬЄРС ДЕЛАЙТ» (44107080), ТОВ «В2В ЕКСПОРТ» (42138410). Крім того, підприємством оформлені операції з реалізації на адресу ризикових покупців, а саме: ТОВ «ТД «Стальком» (39122725), ТОВ «ПОСТАЧ-ПЛЮС» (41476419), ТОВ «ЕРІНІЯ» (43736284), ПП «Вельт Експрес Ворлдвайд» (34539768), ТзОВ «МЕТІДА ІНВЕСТ» (43724403), ТОВ «Cтилтрейд компани ЛТД» (44048261).

У відповідності до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165) позивачем надано відповідні пояснення №1 від 15.03.2024 та їх документальне підтвердження, зокрема, для огляду та аналізу господарської діяльності

Однак, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів щодо здійснення господарської діяльності від 15.03.2024 №1 ТзОВ «Захід-Оіл» рішенням комісії ГУ ДПС у м. Києві про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22.03.2024 №99059 включено до переліку ризикових платників податків, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості.

Підставою для прийняття вказаного рішення визначено коди податкової інформації: 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно- мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності

Інформація за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку: здійснення господарської діяльність з підприємствами, віднесеними до ризикових, зокрема, операції із постачання товару з кодом УКТЗЕД 7225 та придбання товарів з кодами УКТЗЕД 6402 і 9403 здійснені ТзОВ «Захід-оіл» в період з 07.07.2022 по 22.03.2024 та ненадання ТзОВ «Захід-оіл» копій документів, які можуть свідчити про його невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: договір з додатками до нього, довіреність, акт керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, первинні документи щодо зберігання, первинні документи щодо транспортування, первинні документи щодо навантаження продукції, первинні документи щодо розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунки-фактури/інвойси, акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладна розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків, документ щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність), паспорт якості, сертифікат відповідності. Придбання товарів/ послугу платників податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку: ЄДРПОУ 41645170 (15.08.2021), 01.01.2021- 31.12.2021, УКТЗЕД 3208, 4009, 7208, 7213, 7318, 8311, 8483, 3814, 2601, 3214, ДКПП 33.12, 49.41, 42.11, 73.11 та ін.; Постачання товарів/ послуг платникам податку, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку: ЄДРПОУ 41476419 (22.02.2022), 01.01.2021-31.12.2021, УКТЗЕД 7213; ЄДРПОУ 34539768 (04.02.2022), 01.01.2021-31.12.2021, УКТЗЕД2710, 2711; ЄДРПОУ 44048261 (30.06.2021), 01.01.2021-31.12.2021, ДКПП 70.22. (а. с. 26-28).

ТзОВ «Захід-Оіл», вважаючи таке рішення необґрунтованим та безпідставним, звернулось до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України (далі ПК України) передбачено, що рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Згідно із пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких визначено такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Крім того, при вирішенні спору суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду від 16.12.2020 у справі №340/474/20, які полягають у такому.

З 01.02.2020 набрав чинності Порядок №1165, яким визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.

Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку №1165), а саме «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».

При вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання та характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Вказана правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 16.02.2021 у справі №280/3235/20, від 22.07.2021 у справі №520/480/20, від 20.01.2022 у справі №160/2840/20, від 07.12.2022 у справі №640/13536/20.

Верховний Суд у постанові від 19.11.2021 у справі №140/17441/20 також зазначив, що Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на них законодавством завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку, та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Як вбачається із оскаржуваного рішення від 22.03.2024 №99059 (а. с. 26), прийнятого Комісією ГУ ДПС у м. Києві відповідно до пункту 6 Порядку №1165 за результатами розгляду інформації та копій відповідних документів від платника податку від 15.03.2024 №1, таке рішення ухвалено з урахуванням критерія ризиковості платника податків, передбаченого пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додатку 1 до Порядку №1165), підставою для прийняття вказаного рішення визначено коди податкової інформації (03, 07, 11, 12, 13) та зазначена інформація, за якою встановлена відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, вказане рішення прийняте після попередньо прийнятого рішення Комісії ГУ ДПС у м. Києві від 03.01.2023 №721 про відповідність платника податку на додану вартість пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки СГ оформлював операції від ризикових постачальників, а саме ТОВ «ТОРГОВА КОРПОРАЦІЯ «ХЕВІ ІНК» (41645170), ТОВ «ГІЛЬЄРС ДЕЛАЙТ» (44107080), ТОВ «В2В ЕКСПОРТ» (42138410). Крім того, підприємством оформлені операції з реалізації на адресу ризикових покупців, а саме: ТОВ «ТД «Стальком» (39122725), ТОВ «ПОСТАЧ-ПЛЮС» (41476419), ТОВ «ЕРІНІЯ» (43736284), ПП «Вельт Експрес Ворлдвайд» (34539768), ТзОВ «МЕТІДА ІНВЕСТ» (43724403), ТОВ «Cтилтрейд компани ЛТД» (44048261). (а. с. 25).

Разом з тим, суд звертає увагу, що на підтвердження факту придбання та подальшої реалізації продукції (товару) позивач (відповідно до переліку документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, наведеному у пункті 6 Порядку №1165) надав до Комісії ГУ ДПС у м. Києві копії первинних документів, зокрема: договір купівлі-продажу №12/01-84 від 01.12.2021 з продажу арматури в асортименті, укладений з ТзОВ «ПОСТАЧ- ПЛЮС» (а. с. 35-36), специфікація №l від 01.12.2021 до договору купівлі-продажу №12/01-84 від 01.12.2021 (а. с. 37), рахунки на оплату №l від 10.12.2021, №2 від 10.12.2021, №3 від 10.12.2021, №4 від 13.12.2021, №5 від 13.12.2021, № від 13.12.2021 (а. с. 38-43), видаткові накладні №l від 10.12.2021, №2 від 10.12.2021, №3 від 10.12.2021, №4 від 13.12.2021, №5 від 13.12.2021, №6 від 13.12.2021 (а. с. 44-49), платіжні доручення №287 від 13.12.2021, №288 від 13.12.2021, №292 від 14.12.2021, №295 від 14.12.2021, №297 від 15.12.2021, №300 від 16.12.2021 (а. с. 50-54), Договір поставки №54 від 22.11.2021, укладений з ТзОВ «ТД «СТАЛЬКОМ» (а. с. 55-58), специфікація №l від 02.11.2021, специфікація №2 від 08.12.2022 з продажу гарячекатних листів (а. с. 59-65), видаткові накладні №22 від 22.12.2021, №21 від 22.12.2021, №34 від 23.12.2021, №19 від 21.12.2021, №20 від 22.12.2021, №18 від 21.12.2021, №23 від 23.12.2021, №17 від 20.12.2021, №16 від 20.12.2021, №15 від 20.12.2021, №11 від 17.12.3021, №10 від 17.12.2021, №9 від 16.12.2021, №8 від 16.12.2021, №7 від 16.12.2021, №13 від 17.12.2031, №12 від 17.12.2031, №14 від 17.12.2021 (а. с. 66-83), платіжні доручення №349 від 30.12.2021, №817 від 30.12.2021 (а. с. 88, 85).

Додатково були надані документи, що підтверджують наявність матеріально-технічної бази для здійснення господарської діяльності: виписка з Державного Реєстру №14151020000043565 від 26.01.2018; форма 20-ОПП; штатний розпис від 01.01.2022; наказ на прийняття директора №02-K від 22.10.2021; довідка про відкриття рахунку №8/0223-1 від 21.01.2022; договір суборенди нерухомого майна №28/07/21 від 28.07.2021; акт приймання -передачі приміщення №l від 28.07.2021; акт про надання послуг №35 від 30.09.2021, №36 від 21.10.2021, №37 від 30.11.2021; платіжні доручення №219 від 30.09.2021, №231 від 01.11.2021, № 270 від 01.12.2021; договір суборенди нерухомого майна №01/06-21 від 01.06.2021; акт приймання-передачі приміщення №l від 01.06.2021; акт про надання послуг №47 від 30.09.2021, №48 від 31.10.2021, №49 від 30.11.2021; платіжні доручення №223 від 01.10.2021 №281 від 02.11.2021, №308 від 01.12.2021 (а. с. 95-119).

Разом з тим, у спірному рішенні від 22.03.2024 №99059 податковим органом не вказано, що спірне рішення прийнято за результатом отримання інформації по господарським операціям під час реєстрації податкових накладних.

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/10988/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Суд зауважує, що будь-яких належних і допустимих доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийнято рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, відповідачем не надано, як і не надано доказів того, що контролюючий орган вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику податку.

Крім того, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські стосунки із платниками податків, щодо яких податковим органом прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, є необґрунтованим. Так, поширення на позивача «ризиковості» через стосунки з іншими «ризиковими» платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення Комісії ГУ ДПС у м.Києві від 22.03.2024 №99059 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку не містить належних обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, та суду не надано належних доказів, які б вказували на наявність ознак ризиковості здійснення операцій, що зумовило включення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Тобто, вказане рішення не містить належних та достатніх мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, відповідач не довів належними та допустимими доказами наявність податкової інформації (ризиковість господарських операцій з придбання та постачання товару), яка є достатньою підставою для прийняття відносно позивача рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а у свою чергу платник податків надав пояснення та первинні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій та відсутність порушень вимог законодавства при їх здійсненні, спростовують доводи контролюючого органу про ризиковість таких операцій.

Відтак, відповідно до наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування вказаного рішення належить задовольнити.

За приписами пункту 6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Оскільки суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС у м.Києві від 22.03.2024 №99059 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, тому підлягає до задоволення також і похідна позовна вимога про зобов`язання ГУ ДПС у м. Києві виключити ТзОВ «Захід-Оіл» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 3028,00 грн, сплачений квитанцією від 23.04.2024.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна компанія «Захід-Оіл» (43016, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Ковельська, 2, офіс 309 код ЄДРПОУ 41892490) до Головного управління ДПС у м. Києві (04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 44116011) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 22.03.2023 №99059.

Зобов`язати Головного управління ДПС у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Оіл» судовий збір у розмірі 3028 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2024
Оприлюднено13.06.2024
Номер документу119654621
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/4082/24

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Постанова від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні