Рішення
від 11.06.2024 по справі 480/13595/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 червня 2024 року Справа № 480/13595/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/13595/23 за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" (вул. Герасима Кондратьєва, буд. 23,м. Суми,Сумська область,40030), в якій просить:

- визнати протиправними дії Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумський області» у відмові ОСОБА_1 виготовити нову довідку про розмір грошового забезпечення з урахуванням листа Національної поліції України до Міністерства внутрішніх справ України від 24 лютого 2021 року № 2388/09/48-2021 «Про надання інформації щодо грошового забезпечення поліцейських» в листопаді місяці 2019 року, за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку № 45 (у редакції до змін, внесених Постановою № 103), за листопад місяць 2019 року за прирівняною посадою заступник начальника сектору, що не входить до складу відділу та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ, з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Пункту 2 Наказу МВС України від 17 лютого 2017 року № 138 «Про затвердження Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських, постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу МВС України № 260 від 06 квітня 2016 року «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання» для проведення з 01 грудня 2019 (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) перерахунку основного розміру пенсії;

- зобов`язати Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» виготовити нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з урахуванням листа Національної поліції України до Міністерства внутрішніх справ України від 24 лютого 2021 року № 2388/09/48-2021 «Про надання інформації щодо грошового забезпечення поліцейських» в листопаді місяці 2019 року, за формою, передбаченою додатком 2 до Порядку № 45 (у редакції до змін, внесених Постановою № 103), за листопад місяць 2019 року за прирівняною посадою заступник начальника сектору, що не входить до складу відділу та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ, з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», Пункту 2 Наказу МВС України від 17 лютого 2017 року № 138 «Про затвердження Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських, постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу МВС України № 260 від 06 квітня 2016 року «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання» для проведення з 01 грудня 2019 (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) перерахунку основного розміру пенсії з урахуванням виплачених сум.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що наказом Управління Міністерства внутрішніх справ України в Сумській області № 37 о/с від 31 березня 2005 року,по особовому складу : Відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, 31 березня 2005 року був звільнений з органів внутрішніх справ за ст.. 65 п. «а» - за віком з посади заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції Роменського міськрайвідділу УМВС України в Сумській області. На даний час перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області, як отримувач пенсії відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року №2262-ХІІ.

На виконання п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 та на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 22 січня 2021 року у справі 480/6645/20 Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області надіслали до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за № 33/39-1857 від 22. 07. 2021 року, та № 22/6 4539 від 16.08.2021 року.

Згідно вказаних довідок розмір грошового забезпечення з урахуванням Постанови № 988 станом за листопад 2019 року за прирівняною посадою: «заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу (управління, відділи (відділення) поліції» , до якої була прирівняна посада заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції Роменського міськрайвідділу УМВС України в Сумській області ( п о с а д о в и й оклад 2850 грн).

Як зазначає позивач, в серпні місяці 2023 року я при спілкуванні з діючими працівниками Роменського відділу поліції випадково дізнався про те, що така посада у відділі як заступник начальника в і д д і л е н н я, що не входить до складу відділу з посадовим окладом 2850,00 грн. не існує, а існують аналогічні посади з посадовим окладом т а к о ж - 2850,00 грн., а саме - заступник начальника с е к т о р у, що не входить до складу відділу.

На запити позивача до Голови Національної поліції України та до Головного управління Національної поліції в Сумській області позивачу було надіслано відповіді в яких значиться , що посади «заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу з посадовим окладом 2850,00 грн.» відповідно до штатного розпису ГУНП в Сумській області не існує.

Отже, позивач просить суд врахувати, що посади заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу, відділу поліції до якої прирівняна посада заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції на час коли настало право на перерахунок ОСОБА_1 пенсій станом на листопад 2019 року не було і не має до цього часу у штатному розписі Національної поліції України.

На переконання позивача, дана обставина порушує його права та законні інтереси.

При цьому, позивач зазначає, що 11 жовтня 2023 року він з заявою звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» з проханням, для перерахунку пенси виготовити нову довідку про розмір грошового забезпечення за листопад місяць 2019 року за п р и рі в н я н о ю посадою - "заступник начальника сектору, що не входить до складу відділу", яка є у штатному розписі Національної поліції України та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області для проведення з 01 грудня 2019 перерахунку основного розміру пенсії позивача.

На свою заяву від 11.10.2023 позивач отримав відповідь Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» від 23 жовтня 2023 року № 33/39-К-510, якою було відмовлено в виготовлені нової довідки про розмір грошового забезпечення з посиланням на положення Наказу МВС України від 17.07.2017р. № 138 «Про затвердження Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.03.2017 за № 348/30216. Саме вимогами зазначеного Наказу керувався відповідач при прирівнянні відповідних посад.

Натомість, позивач посилається на Пункт 2 вищевказаного наказу, яким передбачено, - "У разі якщо прирівняної посади поліцейського, визначеної в Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських, затвердженому цим наказом, н е м а є у штатному розписі Національної поліції України або така посада є в а к а н т н о ю на момент призначення або перерахунку пенсії, г р о ш о в е забезпечення в и з н ач а є т ься з урахуванням Схеми о к л а д і в поліцейських за спеціальними званнями у розмірах згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», схем посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10 до постанови, а інші додаткові види грошового забезпечення - за наявною відповідною посадою поліцейського, яка за кваліфікаційними характеристиками, зокрема за назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (закладу, установи тощо), п р и р і в н ю є т ь с я до посади, з якої особа була звільнена.

Таким чином, позивач вважає, що він має право на перерахунок та отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою № 988, ст. 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ за посадою яка за кваліфікаційними характеристиками, зокрема за назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (закладу, установи тощо), прирівнюється до посади, з якої він був звільнений, а саме заступник начальника сектору, що не входить до складу відділу, з посадовим окладом 2850 грн. із урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень, індексації та премії), з 01.12.2019 з урахуванням листа Національної поліції України до Міністерства внутрішніх справ України від 24 лютого 2021 року № 2388/09/48- 2021 «Про надання інформації щодо грошового забезпечення поліцейських» в листопаді місяці 2019 року.

Вважаючи відмову відповідача видати оновлену довідку за листопад місяць 2019 року за прирівняною посадою заступник начальника с е к т о р у, що не входить до складу відділу та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області, позивач звернувся до суду з даним позовом.

27.12.2023 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що МВС України видано наказ від 17.02.2017р. № 138 Про затвердження Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, що прирівнюються посадам поліцейських, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.03.2017р. за № 348/30216.

На підставі цього наказу та Постанови № 103 від 21.02.2018 року «Про перерахунок пенсій особам які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», ліквідаційна комісія УМВС України в Сумській області, посаду ОСОБА_1 заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції Роменського міськрайвідділу УМВС України в Сумській області прирівняла до посади заступника начальника відділення, що не входить до складу відділу відділу поліції та видала довідку від 20.03.2018р № 11/200-23 для перерахунку пенсії з 01.01.2016.

Відповідач вважає, що посада за якою був звільнений ОСОБА_1 у довідці ліквідаційної комісії та ДУ ТМО (посади заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції) правомірно та обґрунтовано приріваняна до посади - заступника начальника відділення, що не входить до складу відділу поліції з урахуванням положень Наказу від 17.02.2017р. № 138.

У відповіді на відзив позивач не погодився з позицією відповідача, просить позовні вимоги задовольнити/, оскільки посада заступник начальника відділення що не входить до складу відділу поліції з посадовим окладом 2850,00 гр. як станом на листопад 2019 р. так і на теперішній час відсутня в штатних розписах Національної поліції України.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , наказом Управління Міністерства внутрішніх справ України в Сумській області № 37 о/с від 31 березня 2005 року по особовому складу: Відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, 31 березня 2005 року був звільнений з органів внутрішніх справ за ст.. 65 п. «а» - за віком з посади заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції Роменського міськрайвідділу УМВС України в Сумській області.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області, як отримувач пенсії відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ.

01.06.2021року позивач звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» з заявою в якій просив для перерахунку пенсії виготовити нову довідку про розмір грошового забезпечення, за листопад місяць 2019 року за прирівняною посадою та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області.

В подальшому, лише на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 22 січня 2021 року у справі 480/6645/20 було виготовлено довідки про розмір грошового забезпечення на ім`я позивача за № 33/39-1857 від 22. 07. 2021 року, та № 22/6 4539 від 16.08.2021 року.

Згідно вказаних довідок розмір грошового забезпечення з урахуванням Постанови № 988 станом за листопад 2019 року за п р и р ів н я н о ю посадою: «заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу (управління, відділи (відділення) поліції» , до якої була прирівняна посада заступника начальника в і д д і л е н н я дільничних інспекторів міліції Роменського міськрайвідділу УМВС України в Сумській області становив (посадовий оклад 2850 грн., оклад за спецзванням підполковник поліції 2000грн., надбавка за стаж служби в поліції 35% - 1697,50грн., надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції 60.00% - 3928,50грн., премія 29.13% - 3051.66. Усього - 13527грн.

07.08.2021я звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області із заявою про перерахунок пенсії згідно вказаної довідки. У перерахунку пенсії було відмовлено.

В подальшому, з метою захисту порушеного права позивач звернувся з позовом до Сумського окружного адміністративного суду, щодо відновлення порушеного права на отримання пенсії з розміру грошового забезпечення, визначеного у довідках про розмір грошового забезпечення № 33/39-1857 від 22. 07. 2021 року, яка була виготовлена Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області ». та ідентичною довідкою №22/6-4539 від 16 серпня 2021 р. виготовлену Департаментом персоналу МВС України за рішенням Сумського адміністративного суду від 22 січня 2021 року у справі 480/6645/20.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 в судовій справі № 480/8670/221, позовні вимоги ОСОБА_1 були задоволені. Зокрема, судом було зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області провести з 01.12.2019 перерахунок та виплату мені пенсії відповідно до статей 43, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» , постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» , на підставі довідки №22/6-4539 від 16 серпня 2021 р. виготовлену Департаментом персоналу МВС України за рішенням Сумського адміністративного суду від 22 січня 2021 року у справі 480/6645/20 виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 73% сум грошового забезпечення, з урахуванням фактично виплачених сум.

В подальшому, як вказує позивач, в серпні місяці 2023 року при спілкуванні з діючими працівниками Роменського відділу поліції випадково дізнався про те, що така посада у відділі як "заступник начальника в і д д і л е н н я , що не входить до складу відділу" з посадовим окладом 2850,00 грн. не існує, а існують аналогічні посади з т а к о ж посадовим окладом 2850,00 грн., а саме - "заступник начальника с е к т о р у, що не входить до складу відділу".

В обгрунтування позовних вимог позивач надає докази листування, які підтверджують, що на момент призначення або перерахунку пенсії тобто з 1 листопада 2019 року і до цього часу посади заступника начальника відділення, що не входить до складу відділу поліції в штатному розписі Національної поліції України не існувало і не існує до цього часу.

Так, позивачем надано до матеріалів справи:

1.Копію відповіді Департаменту кадрового забезпечення Національної поліції України від 30.08.2023 № К-568/12/4/01-2023, де вказано що посада заступник начальника відділення що не входить до складу відділу поліції з посадовим окладом 2850,00 гр. як станом на листопад 2019 р. так і на теперішній час відсутня в штатах Національної поліції України;

2.Копію відповіді ГУНП в Сумській області від 27.09.2023 №12/К-11зі де вказано що з 07.11.2015 р. посада заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу з посадовим окладом 2850,00 гр. відповідно до штатного розпису ГУНП в Сумській області не існує;

3.Копію відповіді голови ліквідаційної комісії УМВС України в Сумській області від 13.11.2023р. за № 12/К-264лк де вказано що в Роменському міськрайвідділі УМВС України в Сумській області до 15.07.1988 року існувала посада заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції, а з 25.09.2007 року вона перейменована на посаду заступника начальника сектору дільничних інспекторів міліції.

Позивач звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» з заявою, для перерахунку пенси виготовити нову довідку про розмір грошового забезпечення з урахуванням листа Національної поліції України до Міністерства внутрішніх справ України від 24 лютого 2021 року № 2388/09/48-2021 «Про надання інформації щодо грошового забезпечення поліцейських» в листопаді місяці 2019 року, за листопад місяць 2019 року за прирівняною посадою - "заступник начальника сектору, що не входить до складу відділу" яка є у штатному розписі Національної поліції України подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ, з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» та наказу МВС України № 260 від 06 квітня 2016 року «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання» для проведення з 01 грудня 2019 перерахунку основного розміру моєї пенсії.

На свою заяву від 11.10.2023 отримав відповідь Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» від 23 жовтня 2023 року № 33/39-К-510, якою позивачу було відмовлено в виготовлені нової довідки за прирівняною посадою заступник начальник сектору, що не входить до складу відділу .

На переконання позивача Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» не дотримано зобов`язання діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, що стало підставою для звернення його до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно із ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.ч.1-4 ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 року №2262-XII (в подальшому - Закон №2262-XII) (в редакції Закону від 07.11.2015 року), перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонери згодом подають додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Перерахунок розміру призначеної пенсії здійснюється на підставі ст. 63 Закону №2262-XII та норм Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45, в редакції з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 (далі по тексту - Порядок №45).

Нормами Порядку чітко регламентований алгоритм дій щодо перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-XII.

Пунктом 3 Порядку встановлено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Відповідно до п.п.3, 5 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103, якою внесено зміни до Порядку №45, постановлено, перерахувати з 01.01.2016 року пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції. Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) відповідно до пункту 3 цієї постанови проводиться на підставі довідок про розміри грошового забезпечення, поданих Міністерством внутрішніх справ органам Пенсійного фонду України до набрання чинності цією постановою, або довідок, додатково оформлених та поданих відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45.

Згідно із п.п.5, 6 Порядку №45, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 01.01.2016 року проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року (п.5). Відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена (п.6).

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.02.2017 року №138 затверджено Перелік посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що прирівнюються посадам поліцейських (далі - Перелік).

Судом встановлено, що ОСОБА_1 31 березня 2005 року був звільнений з органів внутрішніх справ за ст.. 65 п. «а» - за віком з посади заступника начальника відділення дільничних інспекторів міліції Роменського міськрайвідділу УМВС України в Сумській області.

Також, судом встановлено, що Державна установа «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області» складаючи довідки про розмір грошового забезпечення на ім`я позивача за № 33/39-1857 від 22. 07. 2021 року, та № 22/6 4539 від 16.08.2021 року визначив прирівняну посаду позивача - Заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу з посадовим окладом 2850грн., а відповідно надбавка за специфічні умови - 60% та премія - 29.13% .

Відповідно до Розділу VIII, Порядку №138, встановлено прирівнювання посад в наступних структурних підрозділах: "Апарати міських управлінь; міські, районні відділи, лінійні відділи (відділення пункти), відділи (відділення) спеціальної міліції, відділи (відділення) міліції; підрозділи та установи, що підпорядковані головним управлінням, управлінням МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, місті Севастополі, на транспорті, міськрайлінорганам (відділи, відділення Державтоінспекції з обслуговування адміністративних територій міст, районів, районів у містах, інші підрозділи Державтоінспекції)".

Так, згідно п.11 розділу VIII наказу МВС №138 від 17.02.2017 посади "Заступник начальника: відділення міліції, відділення спеціальної міліції, лінійного відділення" та "Заступник начальника самостійного відділення" прирівняно до посади "Заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу".

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок (тягар) доказування в спорі покладається на відповідача суб`єкта владних повноважень, який повинен надати докази, що свідчать про правомірність його дій, законність прийнятих рішень.

Як встановлено з матеріалів справи, відповідачем доведено правомірність своєї позиції щодо прирівняння посади позивача при видачі відповідних довідок з зазначенням відповідної прирівняної посади - Заступник начальника відділення, що не входить до складу відділу.

Натомість позивачем не доведено правомірність посилання на Пункт 2 вищевказаного наказу. Так, згаданим пунктом Наказу №138 передбачено, що у разі якщо прирівняної посади поліцейського, визначеної в Переліку посад осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) н е м а є у штатному розписі Національної поліції України на момент призначення або перерахунку пенсії, г р о ш о в е забезпечення в и з н ач а є т ься з урахуванням Схеми о к л а д і в поліцейських за спеціальними званнями у розмірах згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», схем посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10 до постанови, а інші додаткові види грошового забезпечення - за наявною відповідною посадою поліцейського, яка за кваліфікаційними характеристиками, зокрема за назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (закладу, установи тощо), прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.

При цьому позивач не наводить належних обгрунтувань в чому саме полягає недотримання відповідачем положень зазначеного пункту Наказу.

Слід зазначити, що посадовий оклад зазначений у довідках за № 33/39-1857 від 22. 07. 2021 року, та № 22/6 4539 від 16.08.2021 року було визначено 2850 грн. При цьому, посадовий оклад за посадою заступник начальник сектору, що не входить до складу відділу (на визначенні якого наполягає позивач) також становить саме 2850грн.

Отже, позивачем не доведено, що визначення прирівняної посади саме - заступника начальника відділення, що не входить до складу відділу, відділу поліції призвело до включення у грошове забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії значно меншого/меншого розміру посадового окладу та премії, в результаті чого розмір перерахованої пенсії міг бути заниженим. Жодних доводів з даних обставин позивачем не наведено.

При цьому, на підставі частини 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

За змістом пункту 9 частини 5 статті 160 КАС України зазначається, що у позовній заяві повинно бути обґрунтовано порушення оскаржуваним рішенням, прав, свобод або інтересів позивача.

Отже, адміністративне судочинство спрямоване на справедливе вирішення судом спорів з метою захисту саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин.

Обов`язковою умовою визнання протиправними рішення суб`єкта владних повноважень є доведеність позивачем порушених його прав та інтересів цим рішенням суб`єкта владних повноважень, тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення його прав та інтересів з боку відповідача.

Отже, охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.

При цьому, позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень.

Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Суд наголошує, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 №3-рп/2003).

Таким чином адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для відновлення порушеного права у зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.

При цьому, порушення вимог Закону бездіяльністю владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх судом протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання її протиправною є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо бездіяльність суб`єкта владних повноважень є протиправною, підстав для задоволення позову немає. Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах. Відсутність порушеного права встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Суд зазначає, що таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, яка стверджує про їх порушення. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №826/4406/16 та від 15.08.2019 у справі №1340/4630/18.

З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини, перевіривши наявні в матеріалах справи докази, беручи до уваги відсутність порушення вимог законодавства позивачем, суд визнає адміністративний позов таким, що не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити у повному обсязі.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Кунець

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2024
Оприлюднено14.06.2024
Номер документу119689982
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —480/13595/23

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 17.01.2025

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Окрема ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Постанова від 12.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 11.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні