Головуючий І інстанції: Старосєльцева О.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2024 р. Справа № 520/23117/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Подобайло З.Г. , Чалого І.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Комунального підприємства Зачепилівське водопровідно - каналізаційне підприємство на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2024, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022 по справі № 520/23117/21
за позовом Комунального підприємства Зачепилівське водопровідно - каналізаційне підприємство
до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області третя особа Зачепилівська селищна рада
про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін,
ВСТАНОВИВ:
Комунальне підприємство Зачепилівське водопровідно - каналізаційне підприємство, звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, третя особа Зачепилівська селищна рада в якому просило суд:
-скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області №08 від 02 листопада 2020 року до Комунального підприємства Зачепилівського водопровідно-каналізаційного підприємства про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуваний припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області не відповідає нормам чинного законодавства України, зобов`язує позивача вчинити дії, що суперечать нормам права та в майбутньому призведуть до настання несприятливих наслідків для позивача. Вказує, що коригування тарифу було необхідним для забезпечення нормального фуункціонування підприємства та своєчасної виплати заробітної плати.
Просить звернути увагу, що КП Зачепилівське ВКП не має відповідних повноважень для виконання вимоги Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області про скасування рішення Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП».
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 відмовлено в задоволенні адміністративного позову.
Не погодившись з вказаним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм матеріального права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 по справі № 520/23117/21 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що тарифи на житлово-комунальні послуги не можуть бути нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво та можуть змінюватися в залежності від економічно обґрунтованих причин. Наведені приписи Закону України "Про житлово-комунальні послуги" № 2189 щодо регулювання питання встановлення тарифів на послуги не містять жодних вказівок на те, що у разі дії договорів про надання комунальних послуг, укладених до введення в дію цього Закону (тобто, до 01.05.2019) забороняється здійснювати коригування тарифів на послуги водопостачання та водовідведення.
Також, зазначає, що судом першої інстанції не взято до уваги, що оскаржуваний припис містить вимогу в 30-денний термін з дня отримання припису звернутися до Зачепилівської селищної ради для скасування рішення від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП». Вказує, що суд в своєму рішенні не надав жодної оцінки доводам позовної заяви щодо того, що КП Зачепилівське ВКП не має відповідних повноважень для виконання цієї вимоги Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області. Наполягає, що виконання такої вимоги буде суперечити приписам Конституції України.
Просить звернути увагу, що немає жодного правового механізму, який би дозволяв органу місцевого самоврядування прийняти замість скасованого новий нормативний акт та надати йому зворотної сили. Адже у випадку скасування рішення № 170 від 20.08.2019 року без правового регулювання питань оплати за послуги водопостачання та водовідведення залишиться період від 20.08.2019 року по дату скасування такого рішення, що є неприпустимим.
Відповідач правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно зі ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що основною діяльністю КП Зачепилівське водопровідно - каналізаційне підприємство є надання послуг централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення, бюджетних установ та інших споживачів.
На підставі звернення громадянки ОСОБА_1 від 12.08.2020, яке надійшло від народного депутата України ОСОБА_2 , відповідно до наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області "Про проведення позапланової перевірки" №2301 від 20.10.2020 та направлення №2043 від 20.10.2020, в період з 26.10.2020 по 27.10.2020 посадовими особами відповідача проведено позапланову перевірку КП "ЗВКП" з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами.
Перевіркою встановлено, що КП Зачепилівське ВКП сформувало тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, які були встановлені згідно з рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170 "Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП" з порушенням чинного законодавства.
За результатами проведення перевірки, контролюючим органом був складений акт перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін від 27.10.2020 №2044 (далі за текстом - Акт перевірки).
У вказаному акті зазначено, що у зв`язку з тим, що підприємством не укладено новий договір зі споживачем (яка мешкає в багатоквартирному будинку) після 01 травня 2019 року, а також враховуючи той факт що в новій класифікації відсутні послуги централізованого водопостачання та водовідведення, орган місцевого самоврядування після 01 травня 2019 року не мав повноважень встановлювати тарифи на вказані послуги централізоване водопостачання та водовідведення, що затверджені рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170, не відповідають нормам чинного законодавства, а саме вимогам Закону України від 09.11.2017 № 2189 «Про житлово- комунальні послуги». У зв`язку зі здійсненими підприємством нарахувань споживачу ОСОБА_1 , за спожиті послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у період з 01.09.2019 по 30.09.2020 здійснені з порушеннями норм чинного законодавства, підприємству необхідно провести перерахунки, шляхом зменшення нарахувань та приведенням тарифів у відповідність вимогам Закону України від 09.11.2017 № 2189- VIII «Про житлово-комунальні послуги».
Посилаючись на висновки Акту перевірки, контролюючим органом був складений припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін №08 від 02.11.2020, в якому зазначено, що введення в дію Закону (01.05.2019) до моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг, пунктом 3 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до 01.05.2019, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорів про надання відповідних комунальних послуг, укладених за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг послугами одного року з дати введення його в дію (тобто, до 01.05.2020). У разі якщо згідно з діючими договорами про надання комунальних послуг, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самим строк і на тих самих умовах. Виходячи з вищезазначеного, органи місцевого самоврядування не можуть встановлювати (у тому числі за результатами коригування) тарифи на комунальні послуги, що надаються за договорами, укладеними до введення в дію Закону. На час проведення перевірки КП Зачепилівське ВКП договорів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення зі споживачами після 01.05.2019 не укладало, зокрема з гр. Філіпською 1.11 (яка мешкає в багатоквартирному будинку).Таким чином, тарифи встановлені рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП» не відповідають нормам чинного законодавства, а саме вимогам Закону України від 09.11.2017 № 2189-УШ «Про житлово- комунальні послуги».
Зазначеним приписом позивача зобов`язано:
1) В 30-денний термін з дня отримання припису звернутися до Зачепилівської селищної ради для скасування рішення від 20.08.2019 №170 "Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП";
2) Проводити нарахування плати за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення згідно з Рішенням IX сесії Зачепилівської селищної ради VIII скликання від 27.03.2018 №240 "Про затвердження тарифів шляхом коригування тарифів на послуги з централізованого водопостачання по водоканалу", в розмірі 20,68 грн/мЗ (з ПДВ) та Рішення Зачепилівської селищної ради від 18.10.2018 №221 "Про введення в дію тарифів на послуги централізованого водовідведення для споживачів будинків АДРЕСА_1 " у розмірі 39,54 грн/м3 (з ПДВ);
3) Зменшити нарахування споживачу ОСОБА_1 за спожиті послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у період з 01.09.2019 по 30.09.2020, провести перерахунки, шляхом зменшення нарахувань та приведенням тарифів у відповідність вимогам Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги".
КП Зачепилівське ВКП, стверджуючи про протиправність управлінських волевиявлень адміністративного органу з приводу винесення припису № 08 від 02.11.2020р., звернулось до суду з даним позовом.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність оскаржуваного припису та погодився з висновком відповідача, що позивач неправомірно застосував споживачу ОСОБА_1 у період з 01.09.2019 по 30.09.2020 тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що затверджені рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007 (далі - Закон № 877-V).
Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1-2 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 667 від 02.09.2015 року Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах.
Згідно з пунктами 1, 2, 3 Положення про Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 209 від 12.04.2017 Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві (далі - Головне управління) є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане. Головному управлінню підпорядковуються установи та організації, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Голова відповідної місцевої державної адміністрації координує діяльність Головного управління і сприяє йому у виконанні покладених на цей орган завдань. Повноваження Головного управління поширюються на територію відповідної області, міста Києва. Головне управління у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, дорученнями Міністра аграрної політики та продовольства України, його першого заступника та заступників, наказами Держпродспоживслужби, дорученнями Голови Держпродспоживслужби та його заступників, актами місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Статтею 10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право:
- бути поінформованим про свої права та обов`язки;
- вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства;
- перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення та посвідчення (направлення) і одержувати копію посвідчення (направлення) на проведення планового або позапланового заходу;
- не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону;
- суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом;
- посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання);
- тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону;
- орган державного нагляду (контролю) здійснює повторний позаплановий захід державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю);
- органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику;
- у передбачених законом випадках посадові особи не надали копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики з питань державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, або відповідного державного колегіального органу на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю);
- бути присутнім під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), залучати під час здійснення таких заходів третіх осіб; вимагати нерозголошення інформації, що становить комерційну таємницю або є конфіденційною інформацією суб`єкта господарювання;
- одержувати та ознайомлюватися з актами державного нагляду (контролю); надавати органу державного нагляду (контролю) в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта;
- оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії органів державного нагляду (контролю) та їх посадових осіб;
- отримувати консультативну допомогу від органу державного нагляду (контролю) з метою запобігання порушенням під час здійснення заходів державного нагляду (контролю);
- вести журнал реєстрації заходів державного нагляду (контролю) та вимагати від посадових осіб органів державного нагляду (контролю) внесення до нього записів про здійснення таких заходів до початку їх проведення; вимагати припинення здійснення заходу державного нагляду (контролю) у разі: перевищення посадовою особою органу державного нагляду (контролю) визначеного цим Законом максимального строку здійснення такого заходу;
- використання посадовими особами органу державного нагляду (контролю) неуніфікованих форм актів;
- з`ясування посадовими особами під час здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) питань, інших ніж ті, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення такого заходу.
У свою чергу, відповідно до положень статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.
Разом з тим, Закон України «Про ціни і ціноутворення» № 5007-VI від 21.06.2012 визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Правовими положеннями ст. 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення» регламентовано, що уповноважені органи мають право:
1) проводити у суб`єктів господарювання в установленому порядку планові та позапланові перевірки: достовірності зазначеної у документах інформації про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, показників реєстраторів розрахункових операцій та інших документів незалежно від способу подання інформації, пов`язаних з формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін; наявності виписки або витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також документів, що посвідчують особу, в посадових осіб;
2) одержувати відповідно до законодавства у письмовій формі пояснення, довідки і відомості з питань, що виникають під час проведення перевірки;
3) одержувати безоплатно від суб`єктів господарювання, що перевіряються, копії документів та інші відомості, необхідні для здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, документів, що можуть підтверджувати їх порушення, платіжних доручень, квитанцій, що підтверджують факт перерахування до бюджету коштів у разі застосування адміністративно-господарських санкцій, а також довідки, підготовлені суб`єктами господарювання на їх вимогу;
4) робити запити та одержувати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на них функцій;
5) вимагати від суб`єктів господарювання, що перевіряються, усунення виявлених порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
6) приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
7) надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
8) звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Як передбачено абзацами другим, третім статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Згідно із частинами першою, одинадцятою статті 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
Відповідно до статті 5 Закону №877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.
Частиною 8 статті 7 Закону №877-V визначено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Пунктом 11 частини 4 постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 року № 667 «Про затвердження Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів» визначено, що Держпродспоживслужба у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін:
- здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
- здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів);
- надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до ч. 2-3 статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення» державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін. Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання.
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 18 Закону України «Про ціни і ціноутворення» уповноважені органи мають право надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 09.11.2017 №2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги", який набрав чинності 10.12.2017 та вводиться в дію поетапно з 01.01.2019 та з 01.05.2019 (надалі Закон № 2189-VIII).
Відповідно до частини першої статті 10 вказаного Закону ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Аналогічно, пунктом 2 частини першої статті 7 Закону України від 24.06.2004 №1875-IV "Про житлово-комунальні послуги", який втратив чинність з 01.05.2019, було передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.
Відповідно до п. 37 частини першої статті 43 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання як встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами, що перебувають у спільній власності територіальних громад, представництво інтересів яких здійснює відповідна районна чи обласна рада, а також суб`єктами господарювання, що здійснюють управління (експлуатацію) цілісними майновими комплексами таких підприємств.
Колегія суддів зазначає, що згідно зі статутом КП Зачепилівського водопровідно каналізаційного підприємство засноване на спільній власності територіальної громади селища Зачепилівка і перебуває в управлінні Зачепилівської селищної ради.
Так, рішенням вісімнадцятої сесії Зачепилівської селищної ради V скликання від 31.08.2008 .№383 «Про затвердження тарифів водопостачання по водоканалу», було затверджено тарифи на водопостачання населенню в розмірі:
-водокористування - 5,42 грн/мЗ Зпдв
-каналізація - 15,00 грн грн/мЗ з ПДВ. За період 2014-2018 роки підприємство в подальшому провадило коригування тарифів на послуги водопостачання, шляхом збільшення за зміною основних складових тарифу, та затвердженням рішеннями Зачепилівської селищної ради. Тарифи на послуги водовідведення залишались без змін.
До вересня 2019 року на підприємстві діяли тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що були затверджені:
Рішенням ІХ сесії Зачепилівської селищної ради VIII скликання від 27.03.2018 №240 «Про затвердження тарифів шляхом коригування на послуги з централізованого водопостачання по водоканалу», було затверджено тарифи на водопостачання населенню в розмірі:
- водопостачання - 20,68 грн/мЗ зПДВ.
Рішенням Зачепилівської селищної ради від 18.10.2018 №221 «Про введення в дію тарифів на послуги централізованого водовідведення для споживачів будинків №1,3, вул. Харківська с. Нагірне, Зачепилівського району Харківської області» затверджено тариф на:
- водовідведення у розмірі 39,54 грн/мЗ зПДВ.
Рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП» погоджено тарифи у наступних розмірах:
-водопостачання - 24,37 грн/мЗ зПДВ;
- водовідведення - 42.85 грн/мЗ зПДВ.
Як було зазначено відповідачем в оскаржуваному приписі, що КП Зачепилівське ВКП сформувало тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, які були встановлені згідно з рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП» з порушенням чинного законодавства. Пунктом 4 розділу VI « Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 09.11.2017 №2і89-VІІІ «Про житлово-комунальні послуги» (далі- Закон) передбачено, що не пізніш як протягом одного року з дня його введення в дію (тобто, не пізніш як 01.05.2020) співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком зобов`язані прийняти рішення про модель організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу) щодо кожного виду комунальної послуги згідно з частиною першою статті 14 цього Закону, а виконавці комунальних послуг - укласти із такими співвласниками договори при надання відповідних комунальних послуг відповідно до обраної співвласниками моделі організації договірних відносин. Порядок та особливості укладання, зміни і припинення договорів про надання житлово-комунальних послуг, зокрема і в багатоквартирних будинках, визначаються статтями 13-15 Закону. Враховуючи особливості перехідного періоду, а саме те, що від моменту введення в дію Закону (01.05.2019) до моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг, пунктом 3 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до 01.05.2019, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорів про надання відповідних комунальних послуг, укладених за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг послугами одного року з дати введення його в дію (тобто, до 01.05.2020). У разі якщо згідно з діючими договорами про надання комунальних послуг, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Виходячи з наведеного, відповідачем зроблено висновок про те, що Зачепилівська селищна рада та КП Зачепилівське ВКП не мали законних підстав після 01.05.2019 формувати, встановлювати тарифи на комунальні послуги, що, у свою чергу, призвело до порушення позивачем вимог Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги".
Таким чином, тарифи встановлені рішенням Зачепилівською селищної ради від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП не відповідають нормам чинного законодавства, а саме вимогам Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII «Про житлово- комунальні послуги».
Однак, колегія суддів з такими висновками відповідача погодитись не може, з огляду на наступне.
Відповідно до положень статті 13 Закону України від 10.01.2002 № 2918-IІІ "Про питну воду та питне водопостачання" до основних повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання належать, зокрема, встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг).
Аналогічно, частиною 1 статті 10 чинного Закону України від 09.11.2017 №2189-VІІІ "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
При цьому, пунктом 3 Розділу VI Прикінцеві та перехідні положення вказаного Закону (у редакції чинній на момент проведення перевірки) було передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами, до дати набрання чинності договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Такі договори мають бути укладені між споживачами та виконавцями комунальних послуг протягом одного року з дати введення в дію цього Закону. У разі якщо згідно з договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.
Чинною редакцією Закону строк укладення договорів про надання комунальних послуг пролонговано на п`ять місяців з дня завершення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Як свідчить зміст акту перевірки, на час проведення перевірки позивачем договори про надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690 із населенням та юридичними особами, які купляють послуги у підприємства для потреб населення, не укладено.
Відтак, державне регулювання цін (тарифів) на житлово-комунальні послуги має здійснюватися уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування, яким у даному випадку є Зачепилівська селищна рада, оскільки позивач згідно зі статутними документами є комунальним підприємством, заснованим на майні, що є спільною власністю територіальної громади селища Зачепилівка.
Як вже було зазначено вище, керуючись ст. 28 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням ІХ сесії Зачепилівської селищної ради VIII скликання від 27.03.2018 №240 «Про затвердження тарифів шляхом коригування на послуги з централізованого водопостачання по водоканалу», було затверджено тарифи на водопостачання населенню в розмірі:
- водопостачання - 20,68 грн/мЗ зПДВ.
Рішенням Зачепилівської селищної ради від 18.10.2018 №221 «Про введення в дію тарифів на послуги централізованого водовідведення для споживачів будинків №1,3, вул. Харківська с. Нагірне, Зачепилівського району Харківської області» затверджено тариф на:
- водовідведення у розмірі 39,54 грн/мЗ зПДВ.
Рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170 «Про коригування тарифу на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що надаються КП Зачепилівське ВКП» погоджено тарифи у наступних розмірах:
-водопостачання - 24,37 грн/мЗ зПДВ;
- водовідведення - 42.85 грн/мЗ зПДВ.
При цьому, усі вказані вище рішення Зачепилівської селищної ради нечинними не визнавалися та не скасовувалися, а тому є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території в силу імперативу, встановленого статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Рішення виконкому Зачипилівської селищної ради №170 від 20.08.2019 року було прийняте для регулювання питань встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для населення, що мешкає на території поширення повноважень Зачепилівської сільської ради. Тобто, вказане рішення не є актом індивідуальної дії, має нормативний характер, застосовується неодноразово, розраховано на розширене коло суб`єктів, відносини, що регулюються цим рішенням, встановлюють обов`язки щодо відносин з оплати житлово-комунальних послуг та випливають із Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
У зв`язку з викладеним вище, колегія суддів вказує про безпідставність висновків відповідача щодо порушення позивачем вимог Закону України від 09.11.2017 №2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги".
Вимоги оскаржуваного припису, з правомірністю якого погодився суд першої інстанції, про те, що позивач при розрахунках з населенням з 01.09.2019 має застосовувати тарифи, встановлені рішенням ІХ сесії Зачепилівської селищної ради VIII скликання від 27.03.2018 №240 та Рішенням Зачепилівської селищної ради від 18.10.2018 №221, замість тарифів, визначених Рішенням Зачепилівської селищної ради від 20.08.2019 №170, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки цим самим надається пріоритет одному з рівноцінних рішень без прив`язки до їх змістовної частини за відсутності будь-яких визначених законом підстав, внаслідок чого відповідач вийшов за межі власних повноважень наданих йому законом.
Суд першої інстанції не врахував, що спосіб усунення порушень, визначений відповідачем в оскаржуваному приписі не узгоджується з нормами законодавства та виходить за межі повноважень наданих Держпродспоживслужбі законом.
З огляду на встановлені у справі обставини, судова колегія дійшла висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а оскаржуване рішення підлягає скасуванню.
Суд першої інстанції наведене вище не врахував, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку щодо відсутності підстав для задоволення позову.
Також, судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції судове рішення ухвалено при неповному з`ясуванні обставин справи та з помилковим застосуванням норм матеріального права, тому останнє підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.
Відповідно ст. 317 КАС України підставами для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; недоведеність обставин, що мають значення справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню із прийняттям нової постанови про задоволення позовних вимог.
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства Зачепилівське водопровідно - каналізаційне підприємство - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 по справі № 520/23117/21 - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою позов Комунального підприємства Зачепилівське водопровідно - каналізаційне підприємство до Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, третя особа Зачепилівська селищна рада про визнання протиправним та скасування припису - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області №08 від 02 листопада 2020 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді З.Г. Подобайло І.С. Чалий
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119749941 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні