КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/10747/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Кропивницької міської ради (25022, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 41, ЄДРПОУ 26241020)
до відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26, ЄДРПОУ 39767636)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача
Товариство з обмеженою відповідальністю "ФІБР ЛТД" (Україна, 25002, Кіровоградська обл., місто Кропивницький, вул.Вокзальна, будинок 20, корпус 1, квартира 161, ЄДРПОУ 22211743).
про визнання протиправними дій та зобов`язати вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача звернувся з позовом до суду, у якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо застосування коефіцієнту 0.5, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) - 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» та який визначений Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» при видачі витягу №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13.07.2023 року;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області видати витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750.
Кропивницька міська рада вважає, що дії Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо застосування коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) - 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» із зазначенням коефіцієнту « 0,5» при видачі витягу №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13.07.2023 року є протиправними, вчиненими з порушенням Закону України «Про оцінку земель», норми якого наведено в позові.
Вказує, що 12 липня 2018 року Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області", яким вирішено, з поміж іншого, затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології».
Дане рішення Міської ради міста Кропивницького, а також сама технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області оприлюднені у «Вечірній газеті» 13 липня 2018 року.
Також позивач посилається на те, що зазначена технічна документація цілком відповідає вимогам законодавства України та містить в собі всі складові, які вимагаються чинним законодавством для визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки на території міста Кропивницького, зокрема:
Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки, тощо.
Частиною другою статті 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель», витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Згідно з ч.1 ст.6 Закону України «Про Державний земельний кадастр», ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 1315 р. №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру - Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.
Підпунктом 45 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 1115 р. № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань здійснює ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку.
Пунктом 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 12.12.2021 року №603, завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території - Кіровоградської області.
Таким чином, дані про нормативну грошову оцінку конкретної земельної ділянки в Кропивницькому видаються Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області.
За технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) земельної ділянки 12.04 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства становить 1.0.
Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок» затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до пункту 3 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за такою формулою:
Цн = Пд х Нрд х Км1 х Км2 х Км3 х Км4 х Кцп х Кмц х Кні, де
Пд - площа земельної ділянки, квадратних метрів;
Нрд - норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі згідно з додатком 1;
Км1 - коефіцієнт, який враховує розташування території територіальної громади в межах зони впливу великих міст;
Км2 - коефіцієнт, який враховує курортно-рекреаційне значення населених пунктів;
Км3 - коефіцієнт, який враховує розташування території територіальної громади в межах зон радіаційного забруднення;
Км4 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки;
Кцп - коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки відповідно до відомостей Державного земельного кадастру;
Кмц - коефіцієнт, який враховує особливості використання земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням;
Кні - добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за період від затвердження нормативу капіталізованого рентного доходу до дати проведення оцінки.
Пунктом 11 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, від 3 листопада 2021 р. № 1147 передбачено, що коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), приймається згідно до додатка 8.
Згідно із пунктом 19 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 3 листопада 2021 р. № 1147 за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Датою нормативної грошової оцінки земельної ділянки є дата, зазначена в технічній документації.
До затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах територіальної громади для визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки за межами населених пунктів може складатися технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі договору, який укладається заінтересованими особами. Значення коефіцієнта, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки (Км4), у такій документації приймається таким, що дорівнює 1.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок включає, з поміж іншого, таблицю із зазначенням коефіцієнтів, які враховують цільове призначення земельної ділянки (Кцп), відомості про величину коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп).
Таким чином коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), а також інші величини, визначені Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 3 листопада 2021 р. №1147 враховуються під час розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, а не під час видачі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки на підставі такої технічної документації.
Позивач вказує, що така позиція підтверджується безпосередньо пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», згідно якого установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до додатка 8 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 3 листопада 2021 р. №1147 коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) для земельної ділянки з цільовим призначенням 12.04 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства становить - 0,5.
Ухвалою від 12.01.2024 року відкрито провадження у справі та вирішено її розгляд провести в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (а.с.136).
02.02.2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач вказує про відсутність будь-яких порушень з його боку при видачі витягу №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13.07.2023 року.
Він зазначає, що Згідно з Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 3 листопада 2021 р. №1147, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за такою формулою:
Цн = Пд х Нрд х Км1 х Км2 х КмЗ х Км4 х Кцп х Кмц х Кні.
Площа (Пд) та цільове призначення земельної ділянки використовуються на підставі відомостей Державного земельного кадастру. У разі відсутності відомостей про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі та/або Державному реєстрі земель площею та цільовим призначенням земельної ділянки вважаються дані згідно з документацією із землеустрою, на підставі якої здійснювалося формування цієї земельної ділянки, або документом, що посвідчує право власності (користування) земельною ділянкою.
Відповідач вказав, що за інформацією наданою Відділом №2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, відповідно до даних Державного земельного кадастру станом на 01.01.2013, за ТОВ "Фібр ЛТД" зареєстровано договір оренди землі від 27.03.2008 терміном на 25 років на земельну ділянку кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, яка розташована за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, проспект Перемоги, загальною площею 0,3977 га, з цільовим призначенням - 02.09. для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок та землях житлової та громадської забудови, що відносяться до земель житлової та громадської забудови.
Відповідач зазначив, що відповідні відомості щодо права оренди на земельну ділянку кадастровий номер 3510100000:23:141:0034 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.
04.05.2023 на зазначену земельну ділянку було видано Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-3500305912023 з визначеною, на підставі відомостей Державного земельного кадастру сумою 6919141,72 грн.
Відповідно до даних Державного земельного кадастру, за заявою ТОВ "Фібр ЛТД", за принципом екстериторіальності, 11.07.2023 Державним кадастровим реєстратором Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області ОСОБА_1 були внесені дані до Державного земельного кадастру шляхом виправлення помилки у категорії та цільовому призначенні земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, а саме, зазначено: - 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.
13.07.2023 на зазначену земельну ділянку було видано Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-3500427082023 з визначеною, на підставі виправлених, чинних на час формування витягу, відомостей Державного земельного кадастру сумою 2306362,79 грн.
Тому Головне управління вважає правомірною видачу Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-3 500427082023 на підставі відомостей Державного земельного кадастру, оскільки він формується лише на підставі відомостей Державного земельного кадастру.
Оскільки на даний час у Державному земельному кадастрі категорія та цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034 визначені як 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, та зміни ні власником ні користувачем не вносились, то при формуванні нового Витягу з із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки будуть враховані ці ж самі дані.
Представник відповідача посилається на те, що відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описки, друкарської, граматичної, арифметичної чи іншої помилки) заінтересована особа письмово повідомляє про це за формою згідно з додатком 29 органові, що здійснює ведення Державного земельного кадастру.
У повідомленні викладається суть виявлених помилок. До повідомлення додаються документи, що містять зазначені у повідомленні технічні помилки, та документи, що підтверджують такі помилки і містять правильну редакцію відповідних відомостей.
При цьому, відповідно до ч.7 ст. 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора забороняється, крім випадків, встановлених цим Законом.
Крім того, відповідач стверджує, що Технічна документація нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницький Кіровоградської області відповідно до вступної записки розроблена для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Зазначена документація містить розрахунок оцінки 1 м2 земель населеного пункту за категоріями земель за функцією використання з зазначенням локальних факторів, з урахуванням яких, та з врахуванням наявних відомостей Державного земельного кадастру розраховується нормативна грошова оцінка та формується відповідний витяг на час надходження звернення.
Зазначена документація не містить конкретної суми нормативної грошової оцінки для певної земельної ділянки з кадастровим номером.
Тому відповідач стверджує, що позовна вимога про зобов`язання видати Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034 без врахування дійсних відомостей що містяться в Державному земельному кадастрі є неправомірною.
07.02.2024 року до суду від Кропивницької міської ради надійшла відповідь на відзив, в якій позивач наполягав на своїй позиції.
15.02.2024 року надійшло заперечення на відповідь на відзив, в якому відповідач підтримав свою позицію, викладену у відзиві на позов.
Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд з`ясував такі обставини та дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що 28 грудня 2007 року між орендодавцем - Кіровоградською міською радою, з одної сторони, та орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю «ФІБР ЛТД», з другої сторони укладено договір оренди землі №2, відповідно до змісту якого, орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3977 га (в тому числі по угіддях: 0,3977 га землі транспорту), нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно довідки державного земельного кадастру про грошову оцінку земельної ділянки №2198 від 14.09.2007 р., становить - 591327 грн.12 коп. для розміщення автомобільної стоянки, яка знаходиться по проспекту Перемоги в місті Кіровограді.
Згідно з розділом 3 «Строк дії договору» договір укладено на двадцять п`ять років. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 739 грн. 16 коп. на місяць згідно розрахунку, що додається до цього договору, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди землі.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року у разі:
зміни умов господарювання, передбачених договором;
зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації
зміни ставок орендної плати;
погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
в інших випадках, передбачених законом.
Цільове призначення земельної ділянки, вказане в договорі - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (а.с.40).
03 вересня 2012 року між Кіровоградською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «ФІБР ЛТД» укладено додаткову угоду № 51 до договору оренди землі, якою абзац 1 розділу 4 «Орендна плата» основного договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 4329 грн. 76 коп. на місяць згідно розрахунку, що додається до цієї Додаткової угоди". Відповідно до розрахунку розміру орендної плати від 03.09.2012 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 21.09.2011 року становить 1731905,99 грн. (а.с.47).
12 липня 2018 року Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області», яким вирішено, з поміж іншого затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології» (а.с.48-49).
Кропивницька міська рада звернулась до Господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «ФІБР-ЛТД» про внесення змін до договору оренди землі.
Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 13 жовтня 2022 року у справі № 912/805/22 вирішено:
"Внести зміни до Договору оренди землі від 28 грудня 2007 року № 679, укладеного між Кіровоградською міською радою (Кропивницькою міською радою) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФІБР ЛТД", а саме:
- друге речення розділу 2. Об`єкт оренди Договору оренди від 28 грудня 2007 року №679 викласти в наступні редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 23.02.2022 року №8394/295-22 становить - 7 432 011,59 грн.";
- абзац 1 розділу 4. Орендна плата Договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 7 432 011 грн 59 коп.: 222 960 грн 35 коп. на рік, що складає 18 580 грн 03 коп. на місяць, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили" (а.с.114-122).
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 07 лютого 2023 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІБР ЛТД" залишено без задоволення, рішення Господарського суду Кіровоградської області від 13.10.2022 у справі №912/805/22 без змін (а.с.123-131).
24 липня 2023 року Кропивницькою міською радою отримано пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «Фібр ЛТД» про укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 28.12.2007 року №679, до якої був доданий витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13 липня 2023 року №НВ-3500427082023, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 становить 2 306 362,79 грн. (а.с.85-89).
Листом від 24.08.2023 року Кропивницька міська рада відмовила Товариству з обмеженою відповідальністю «Фібр ЛТД» в укладанні додаткової угоди до договору оренди землі від 28.12.2007 року №679 (а.с.90-91).
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фібр ЛТД» звернулося до Господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою до Кропивницької міської ради про внесення змін до договору оренди землі. Провадження у господарській справі №912/2189/23 зупинене до розгляду цієї справи в Кіровоградському окружному адміністративному суді (а.с.93-102).
Кропивницька міська рада в зв`язку з наданням відповідачем витягу із зменшеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 з 7 432 011 грн 59 коп. на 2 306 362,79 грн. направила до Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області лист.
У відповідь листом від 31 серпня 2023 року №1947/290-23, відповідач повідомив, що у Витязі №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13.07.2023 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована згідно постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», а саме відповідно до коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) -12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» із зазначенням коефіцієнту « 0,5».
Кропивницька міська рада вважає, що дії Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області щодо застосування коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) - 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» із зазначенням коефіцієнту « 0,5» при видачі витягу №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13.07.2023 року є протиправними. Дані обставини стали підставою для звернення з позовом до суду.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV).
Згідно ст.1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Оціночні процедури - дії (етапи), виконання яких у певній послідовності дає можливість провести оцінку земельної ділянки.
Статтею 3 Закону № 1378-IV передбачено, що об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, утому числі на земельні частки (паї), у межах території України.
Згідно із ст.5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, з також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст.13 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, в тому числі:
- визначення розміру земельного податку;
- визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) за статтею 15 Закону № 1378-IV є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом ст.15 Закону № 1378-IV).
Статтею 18 Закону №1378-IV визначено порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Так, відповідно до зазначеної статті, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
- розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення -не рідше ніж один раз на 5-7 років;
- розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Згідно ч.2 ст.26 Закону України "Про землеустрій" розробниками документації із землеустрою є:
- юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;
- фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Частиною 1 статті 20 Закону №1378-IV передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
У відповідності зі ст.12 Закону №1378-IV, Кабінетом Міністрів України постановою від 23 березня 1995 р. № 213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Командитним товариством Науково-впроваджувальної фірмою «Нові технології», розроблено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області. Дана технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області виконана на підставі Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою КМУ від 23 березня 1995 р. №213. Класифікації видів цільового призначення земель вказана в цій технічній документації на підставі наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 р. за №1011/18306.
Відповідно до ст.23 Закону №1378-IV, технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
12 липня 2018 року Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області", яким вирішено, зокрема, затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології».
Це рішення та технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області оприлюднені у «Вечірній газеті» 13 липня 2018 року.
3 листопада 2021 р. Кабінетом Міністрів України постановою №1147 затверджено нову Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок (далі - Методика №1147).
Згідно п.3 Методики №1147, постанова Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213, якою затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (на підставі якої виконано Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології» технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області), втратила чинність 03.11.2021 року.
Наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 також втратив чинність на підставі наказу Державного комітету України із земельних ресурсів 22.03.2023 №586, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 квітня 2023 р. за № 584/39640.
Вищевказана технічна документація, затверджена рішенням від 12 липня 2018 року Міської ради міста Кропивницького № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області", містить складові для визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки на території міста Кропивницького, зокрема:
Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки, тощо.
Як вказано вище, такі складові визначені на підставі Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою КМУ від 23 березня 1995 р. №213, Класифікації видів цільового призначення земель вказана в цій технічній документації на підставі наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 р. за №1011/18306, на разі втратили чинність.
Частиною другою статті 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель», витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Згідно з ч.1 ст.6 Закону України «Про Державний земельний кадастр», ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 1315 р. №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру - Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.
Підпунктом 45 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 1115 р. № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань здійснює ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку.
Пунктом 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 12.12.2021 року №603, завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території - Кіровоградської області.
Таким чином, дані про нормативну грошову оцінку конкретної земельної ділянки в Кропивницькому видаються Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області.
За технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) 12.04 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства становить 1.0.
Відповідно до пункту 3 Методики №1147, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за такою формулою:
Цн = Пд х Нрд х Км1 х Км2 х Км3 х Км4 х Кцп х Кмц х Кні, де
Пд - площа земельної ділянки, квадратних метрів;
Нрд - норматив капіталізованого рентного доходу за одиницю площі згідно з додатком 1;
Км1 - коефіцієнт, який враховує розташування території територіальної громади в межах зони впливу великих міст;
Км2 - коефіцієнт, який враховує курортно-рекреаційне значення населених пунктів;
Км3 - коефіцієнт, який враховує розташування території територіальної громади в межах зон радіаційного забруднення;
Км4 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки;
Кцп - коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки відповідно до відомостей Державного земельного кадастру;
Кмц - коефіцієнт, який враховує особливості використання земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням;
Кні - добуток коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за період від затвердження нормативу капіталізованого рентного доходу до дати проведення оцінки.
Пунктом 11 Методики № 1147 передбачено, що коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп), приймається згідно до додатка 8.
Відповідно до додатка 8 Методики № 1147 коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) -12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» сатновить - « 0,5».
Відповідач посилався на те, що категорія та цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034 станом на 01.01.2013 рік були 02.09. - для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови, що відносяться до земель житлової та громадської забудови.
Позивач таких обставин не заперечив.
Відповідно до Нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750, підрозділ 02.09 секції В в таблиці був відсутній.
Однак наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306, містив підрозділ 02.09 секції В для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови, що відносяться до земель житлової та громадської забудови - коефіцієнт 1,5.
Представник відповідача вказав, що відповідно до даних Державного земельного кадастру, за заявою ТС ЛТД", за принципом екстериторіальності 11.07.2023, Державним кадастровим реєстратором відділу №1 управління надання адміністративних послуг головного управління Держгеокадастру у Житомирській області внесені дані до Державного земельного кадастру шляхом виправлення помилки у категорії та цільовому призначенні земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, а саме, зазначено: - 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості. транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення - "0,5".
Відповідно до п.4 Методики №1147 установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Згідно ч.1 ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Як описано вище, нормативно-правові акти, на підставі яких виконано технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750, втратили чинність.
Відповідно до ч.2 ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:
- розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;
- розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
У відповідності до ст.1 Закону України «Про оцінку земель» дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Відповідно до технічної документації, нормативна грошова оцінка виконувалась на підставі договору №1 від 15.07.2016 року, дані для виконання взято станом на 01.01.2016 року.
Таким чином, строк в 5-7 років, в межах якого належить провести нормативну грошову оцінку земельних ділянок, на разі сплинув.
Замовлення нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, що була би виконана відповідно до діючих державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів, на разі залежить від волевиявлення позивача.
Доказів того, що Кропивницькою міською радою така документація затверджена, матеріали справи не містять та сторонами не надано.
Позивач в позові посилався на те, що при видачі Витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідачеві належало взяти коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750, а не з додатку 8 Методики № 1147, оскільки такі показники з Методики №1147 враховуються підчас розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, а не під час видачі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки на підставі такої технічної документації.
Зазначене твердження Кропивницька міська рада обґрунтовує безпосередньо пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», згідно якого установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою №1147 технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Суд звертає увагу сторін нате, що і показник Кф (коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки), і показник Кцп (коефіцієнт, який враховує цільове призначення земельної ділянки) визначалися та визначаються нормативно:
- Кф - Додатком 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 № 489 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 р. за № 1647/29777 (на разі втратив чинність).
- Кцп - Додатком 8 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147 (чинний).
При цьому обидва нормативно-правових акти містять вказівку про те, що такі коефіцієнти вказуються при підготовці технічної документації суто на підставі цих додатків, тобто самостійно іншими суб`єктами не визначаються.
Дані обставини свідчать про те, що у випадку замовлення на разі нової технічної документації позивачем відповідному повноважному суб`єкту, Кцп буде взято з додатка 8 до Методики № 1147, у даному випадку - 12.04 - Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства становить - 0,5.
Позивач наполягав на тому, що відповідач не мав права керуватися Методикою №1147 та повинен був застосувати суто дані з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка виконана на підставі та за показниками Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою КМУ від 23 березня 1995 р. №213 (втратила чинність) та затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750.
Як описано судом вище, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області виконана станом на 2016 рік та, згідно ч.2 ст.18 Закону України «Про оцінку земель» належить провести нову оцінку.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, вказаний в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750, не відповідає коефіцієнту, визначеному додатком 8 до чинної Методики № 1147. Нормативно-правові акти, на підставі яких виконана технічна документація, та на підставі яких до неї внесено показник коефіцієнтів, які характеризують функціональне використання земельної ділянки, втратили чинність та на разі застосовані бути не можуть.
Тому зміст технічної документації, що виконувалась ще у 2016 році в частині вказаного коефіцієнту "1", зазначеного на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 № 489 що втратив чинність, суперечить вимогам додатку 8 до чинної Методики № 1147, який встановлює діючий коефіцієнт "0,5".
Відповідач посилається на те, що 04.05.2023 на зазначену земельну ділянку було видано Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-3500305912023 з визначеною, на підставі відомостей Державного земельного кадастру сумою 6919141.72 грн.
Натомість, 13.07.2023 на зазначену земельну ділянку було видано Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок №НВ-3500427082023 з визначеною, на підставі виправлених, чинних на час формування витягу, відомостей Державного земельного кадастру сумою 2306362,79 грн. (а.с.85).
Не заперечуючи можливості використання технічної документації з нормативної грошової оцінки, що виконана та затверджена до прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», суд наголошує на неможливості застосування її положень що не відповідають діючим нормативно-правовим актам. В такому випадку вказана технічна документація може бути використана лише в тій частині, що узгоджується з чинними положеннями законодавства.
При цьому суд звертає увагу на той факт, що згідно закону поняття нормативна грошова оцінка земельної ділянки та технічна документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є різними категоріями, що належить враховувати застосовуючи пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 р. № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок».
Таким чином, видача Витягу з із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034 з врахування дійсних відомостей що містяться в Державному земельному кадастрі та застосуванням законодавчо визначених показників та коефіцієнтів є правомірним та не становить порушення чинного законодавства, а тому позовні вимоги є безпідставними.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 132-143, 250, 252, 255, 262 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
У період з 01.05.2024 року по 31.05.2024 року суддя Дегтярьова С.В. не здійснювала правосуддя, а тому повний текст судового рішення виготовлено після цього періоду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду С.В. ДЕГТЯРЬОВА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2024 |
Оприлюднено | 17.06.2024 |
Номер документу | 119752188 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
С.В. ДЕГТЯРЬОВА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні