Постанова
від 09.10.2024 по справі 340/10747/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 340/10747/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Шальєвої В.А.

суддів: Іванова С.М., Чередниченка В.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Дніпрі апеляційну скаргу Кропивницької міської ради на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14 червня 20244 року (суддя Дегтярьова С.В.) в справі № 340/10747/23 за позовом Кропивницької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «ФІБР ЛТД», про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Кропивницька міська рада звернулась до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (далі ГУ Держгеокадастру) про визнання протиправними дій щодо застосування коефіцієнту 0,5, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) - 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» та який визначений Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2021 року №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», при видачі витягу №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13 липня 2023 року; зобов`язання видати витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 червня 2024 року до участі в справі залучено третю особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «ФІБР ЛТД».

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Апелянт вважає, що дії відповідача щодо застосування коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» із зазначенням коефіцієнту 0,5 при видачі витягу № НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки (далі - НГО) земельних ділянок від 13 липня 2023 року є протиправними, а порушене право позивача полягає у тому, що розмір НГО впливає на отримання міською радою орендної плати.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 28 грудня 2007 року між орендодавцем Кіровоградською міською радою та орендарем ТОВ «ФІБР ЛТД» укладено договір оренди землі №2, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3977 га (в тому числі по угіддях: 0,3977 га землі транспорту), нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою державного земельного кадастру про грошову оцінку земельної ділянки №2198 від 14 вересня 2007 року становить 591 327,12 грн, для розміщення автомобільної стоянки, яка знаходиться по проспекту Перемоги в місті Кіровограді.

Згідно з розділом 3 «Строк дії договору» договір укладено на двадцять п`ять років. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 739,16 грн на місяць згідно з розрахунком, що додається до цього договору, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди землі.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації; зміни ставок орендної плати; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Цільове призначення земельної ділянки, вказане в договорі, - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

03 вересня 2012 року між Кіровоградською міською радою та ТОВ «ФІБР ЛТД» укладено додаткову угоду № 51 до договору оренди землі, якою абзац 1 розділу 4 «Орендна плата» основного договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 4329,76 грн на місяць згідно з розрахунком, що додається до цієї Додаткової угоди". Відповідно до розрахунку розміру орендної плати від 03 вересня 2012 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 21 вересня 2011 року становить 1 731 905,99 грн.

12 липня 2018 року міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології».

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 13 жовтня 2022 року у справі № 912/805/22 внесено зміни до Договору оренди землі від 28 грудня 2007 року № 679, укладеного між Кіровоградською міською радою (Кропивницькою міською радою) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФІБР ЛТД", а саме:

- друге речення розділу 2. Об`єкт оренди Договору оренди від 28 грудня 2007 року №679 викласти в наступні редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 23.02.2022 року №8394/295-22 становить - 7 432 011,59 грн.";

- абзац 1 розділу 4. Орендна плата Договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 7 432 011 грн 59 коп.: 222 960 грн 35 коп. на рік, що складає 18 580 грн 03 коп. на місяць, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили".

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 07 лютого 2023 року рішення Господарського суду Кіровоградської області від 13 жовтня 2022 року у справі №912/805/22 залишено без змін.

24 липня 2023 року Кропивницькою міською радою отримано пропозицію ТОВ «Фібр ЛТД» про укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679, до якої доданий витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13 липня 2023 року №НВ-3500427082023, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 становить 2 306 362,79 грн.

Листом від 24 серпня 2023 року Кропивницька міська рада відмовила ТОВ «Фібр ЛТД» в укладанні додаткової угоди до договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679.

Кропивницька міська рада в зв`язку з наданням відповідачем витягу із зменшеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 з 7 432 011,59 грн до 2 306 362,79 грн направила до Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області лист.

У відповідь листом від 31 серпня 2023 року №1947/290-23 відповідач повідомив, що у витязі №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13 липня 2023 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», а саме відповідно до коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) -12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» із зазначенням коефіцієнту « 0,5».

Відповідно до даних Державного земельного кадастру за заявою землекористувача за принципом екстериторіальності 11 липня 2023 року державним кадастровим реєстратором відділу №1 управління надання адміністративних послуг головного управління Держгеокадастру у Житомирській області внесені дані до Державного земельного кадастру шляхом виправлення помилки у категорії та цільовому призначенні земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, а саме, зазначено: - 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості. транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення - "0,5".

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що видача витягу з із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, з врахування дійсних відомостей, що містяться в Державному земельному кадастрі, та застосуванням законодавчо визначених показників та коефіцієнтів є правомірним та не становить порушення чинного законодавства, а тому позовні вимоги є безпідставними.

Суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «ФІБР ЛТД» є користувачем земельної ділянки, загальною площею 0,3977 га, кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, (землі транспорту), що розташована у місті Кропивницький, по просп. Перемоги, на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеному із Кіровоградською (Кропивницькою) міською радою (орендодавець).

Цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Між Кіровоградською міською радою та ТОВ «ФІБР ЛТД» 03 вересня 2012 року укладено додаткову угоду № 51 до договору оренди землі, якою абзац 1 розділу 4 «Орендна плата» основного договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 4329,76 грн на місяць згідно з розрахунком, що додається до цієї Додаткової угоди". Відповідно до розрахунку розміру орендної плати від 03 вересня 2012 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 21 вересня 2011 року становить 1 731 905,99 грн.

Рішенням Кропивницької міської ради від 12 липня 2018 року № 1750 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою «Нові технології».

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 13 жовтня 2022 року у справі № 912/805/22, яке набрало законної сили 07 лютого 2023 року, внесено зміни до договору оренди землі від 28 грудня 2007 року № 679, укладеного між Кіровоградською міською радою (Кропивницькою міською радою) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФІБР ЛТД", а саме:

- друге речення розділу 2. Об`єкт оренди Договору оренди від 28 грудня 2007 року №679 викласти в наступні редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 23.02.2022 року №8394/295-22 становить - 7 432 011,59 грн.";

- абзац 1 розділу 4. Орендна плата Договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 7 432 011 грн 59 коп.: 222 960 грн 35 коп. на рік, що складає 18 580 грн 03 коп. на місяць, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили" (а.с.114-122).

24 липня 2023 року Кропивницькою міською радою отримано пропозицію ТОВ «Фібр ЛТД» про укладання додаткової угоди до договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679, до якої доданий витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13 липня 2023 року №НВ-3500427082023, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 становить 2 306 362,79 грн.

Листом від 24 серпня 2023 року Кропивницька міська рада відмовила ТОВ «Фібр ЛТД» в укладанні додаткової угоди до договору оренди землі від 28 грудня 2007 року №679.

Кропивницька міська рада в зв`язку з наданням відповідачем витягу із зменшеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 з 7 432 011,59 грн до 2 306 362,79 грн направила до Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області лист.

У відповідь листом від 31 серпня 2023 року №1947/290-23 відповідач повідомив, що у витязі №НВ-3500427082023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 13 липня 2023 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», а саме відповідно до коефіцієнту, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) -12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» із зазначенням коефіцієнту « 0,5».

Відповідно до даних Державного земельного кадастру за заявою землекористувача за принципом екстериторіальності 11 липня 2023 року державним кадастровим реєстратором відділу №1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області внесені дані до Державного земельного кадастру шляхом виправлення помилки у категорії та цільовому призначенні земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, а саме, зазначено: - 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості. транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення - "0,5".

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Згідно із визначенням, наведеним у статті 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до приписів статті 13 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок визначений статтею 18 Закону № 1378-IV, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Статтею 23 Закону № 1378-IV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною першою статті 15 Закону України від 07 липня 2011 року № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон № 3613-VI) до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.

Зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом (частина третя статті 26 Закону № 3613-VI).

Відповідно до частини першої статті 38 Закону № 3613-VI відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру.

Пунктом 4 розділу VІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 3613-VI передбачено, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Статтею 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07 липня 2011 року № 3613-VI (далі Закон № 3613-VI) передбачені підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру, відповідно до частини другої якої відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорії земель, зокрема, на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації; щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель, зокрема, на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки відповідно до комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі Порядок № 1051).

Згідно з пунктом 24 Порядку №1051 до Державного земельного кадастру вносяться відомості про земельні ділянки, в тому числі про нормативну грошову оцінку: значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до підпункту 8 пункту 22 Порядку №1051, до якого відсилає пункт 24, до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження):

відомості про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці:

розподіл земель за економіко-планувальними зонами та оціночними одиницями (районами), а саме: код оціночної економіко-планувальної зони згідно з додатком 2, номер економіко-планувальної зони та оціночної одиниці (району); межі економіко-планувальних зон та оціночних одиниць (районів) з координатами їх поворотних точок; площа економіко-планувальних зон та оціночних одиниць (районів); значення зональних коефіцієнтів;

значення нормативної грошової оцінки земель у межах адміністративно-територіальної одиниці (середньої вартості одного кв. метра земель населеного пункту, одиниці площі земель за межами населеного пункту);

інформація про локальні фактори і зони їх дії (назви локальних факторів; межі зон дії локальних факторів (за видами) з координатами їх поворотних точок; значення коефіцієнта локального фактора в межах зони його дії);

інформація про ареали агровиробничих груп ґрунтів відповідно до підпункту 7 цього пункту;

інформація про бонітування ґрунтів відповідно до підпункту 9 цього пункту;

інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці (назва, дата та номер рішення про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, найменування органу, що його прийняв, дата проведення нормативної грошової оцінки земель та введення в дію зазначеного рішення), електронні копії таких документів.

Водночас, пунктами 66, 67 Порядку №1051 закріплено, що до Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21-25 цього Порядку, про об`єкти Державного земельного кадастру. Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та цього Порядку. Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України «Про Державний земельний кадастр».

У постанові від 12 липня 2021 року у справі №640/9862/20 Верховний Суд підтримав усталену позицію, що саме власник земельної ділянки або землекористувач має бути зацікавлений у тому, щоб відомості в Державному земельному кадастрі були повними і достовірними, для чого таким суб`єктам надано право на отримання витягів (без обмеження кількості звернень за ними) та внесення змін до відомостей про земельну ділянку. Тому саме орендар як землекористувач мав бути зацікавлений у тому, щоб у Державному земельному кадастрі були наявні відомості щодо цільового призначення земельних ділянок за кодами КВЦПЗ 2010.

Зазначені висновки Верховного Суду є усталеними, підстав для відступу від висновків Верховного Суду, викладених у вищенаведених постановах судом не встановлено.

В цьому випадку саме за заявою землекористувача за принципом екстериторіальності 11 липня 2023 року державним кадастровим реєстратором відділу №1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області внесені дані до Державного земельного кадастру шляхом виправлення помилки у категорії та цільовому призначенні земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034, а саме, зазначено: 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості. транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення - "0,5".

Орендатором отримано витяг з НГО та наданий позивачу як орендодавцю з метою укладання додаткової угоди в частині визначення розміру орендної плати.

Виходячи з аналізу вищевказаних норм законодавства, суд зазначає, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, підставою внесення відомостей до Держгеокадастру про нормативну грошову оцінку земель є технічна документація, а технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, відповідно до вимог статті 23 Закону №1378-IV затверджується сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Такий висновок узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 04 вересня 2020 року у справі №821/1887/16, від 01 червня 2022 року у справі №640/13150/19.

Разом з тим, відомості про цільове призначення земельних ділянок та щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель вносяться до Державного земельного кадастру й на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки.

Як вказано вище, відповідно до даних Державного земельного кадастру за заявою землекористувача за принципом екстериторіальності 11 липня 2023 року державним кадастровим реєстратором відділу №1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області внесені дані до Державного земельного кадастру шляхом виправлення помилки у категорії та цільовому призначенні земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:23:141:0034, а саме, зазначено: - 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення - "0,5".

Відтак, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області безпосередньо не проводить розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а лише формує та надає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, які на момент видачі витягу вже внесені до Державного земельного кадастру.

Аналогічний висновок сформовано Верховним Судом у постанові від 01 червня 2022 року у справі №640/13150/19.

Судом встановлено, що за відомостями Державного земельного кадастру про земельну ділянку, стосовно якої виник спір, вид використання земельної ділянки: 12.04. для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (для розміщення автомобільної стоянки), що відносяться до земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення "0,5".

Відтак, оскільки відповідачем безпосередньо не проводився розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а лише сформовано та надано землекористувачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку на підставі актуальних відомостей про земельну ділянку, які на момент видачі витягу вже внесені до Державного земельного кадастру, відсутні підстави вважати дії відповідача щодо застосування коефіцієнту 0,5, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп) - 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства», протиправними.

Відповідно, оскільки судом не встановлено протиправності в діях позивача, відсутні підстави й для зобов`язання видати витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:23:141:0034 на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням міської ради міста Кропивницького від 12 липня 2018 року №1750.

Стосовно доводів позивача про протиправність застосування при формуванні витягу нової Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року №1147, суд вказує, що відповідачем ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області не вносились відомості до Державного земельного кадастру стосовно цільового призначення земельної ділянки та показника коефіцієнту 0,5, адже ці відомості внесено за принципом екстериторіальності ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, а виключно застосовано інформацію, яка вже містилась у Державному земельному кадастрі.

При цьому суд зауважує, що позивачем не оскаржені дії цього територіального органу Держгеокадастру стосовно внесення відомостей до Державного земельного кадастру, тому суд позбавлений компетенції із надання правової оцінки правомірності таких дій.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кропивницької міської ради на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14 червня 20244 року в справі № 340/10747/23 залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14 червня 20244 року в справі № 340/10747/23 за позовом Кропивницької міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «ФІБР ЛТД», про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття 09 жовтня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 09 жовтня 2024 року.

Суддя-доповідачВ.А. Шальєва

суддяС.М. Іванов

суддяВ.Є. Чередниченко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2024
Оприлюднено11.10.2024
Номер документу122198139
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/10747/23

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 14.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні